Uitstappen, er op of er naast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Uitstappen, er op of er naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:05

ik stap altijd mijn paard aan de hand uit, doe lekker het zadel eraf dan. Hij heeft dan hard genoeg gewerkt en mag lekker onbelast weer op adem komen, vind zelf dat lopen dan ook wel lekker ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:09

Erop én ernaast. Het is bijna een half uur stappen van of naar het bos en dat is dus perfect in- en uitstappen. Op de weg naar het bos zijn stukken zo smal, met smalle hekjes waar je door moet, dat ik stukken van dat pad naast m'n paard loop.

Als ik in de bak rijd stap ik niet uit. Bak is te mul om in hogere versnelling dan stap te werken dus hij is daar niet buiten adem. Dus dat is gewoon zadel eraf hoofdstel eraf, paard laten rollen en dan een appel erin.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:11

Na een intensieve training ga ik altijd een lekker stuk buiten de bak uitstappen, dit lijkt me fijn voor de afwisseling. Bij de jonge dieren spring ik er altijd gelijk af als ze het goed hebben en we vorderingen hebben gemaakt, dan hoop ik dat ze het als positief en leuk blijven ervaren. Ik gooi dan gelijk het zadel eraf en doe een zweetdekentje op. Dan stap ik nog een stuk met ze aan de hand (ook buiten de bak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 02:26

ik blijf meestal gewoon zitten, of ik zadel af & stap nog wat rond met een zweetdeken (er op of er naast), in de zomer gebeurt het ook wel eens dat ik gewoon even ga wandelen om uit te stappen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:09

Ik stap zelf altijd af. Ik denk zelf dat dat beter is, immers, als je je paard aan de lange teugel laat uitstappen, is de kans heel klein dat hij nog met een bolle rug loopt. het is dan niet heel goed om te blijven zitten op die holle rug denk ik.

Bij ijslanders is het misschien een ander verhaal, maar als ik die zelf laat stappen gaan ze toch gauw of lateraal of op de voorhand lopen of allebei, en dat wil ik niet als ik erop zit, dus stap ik af.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:35

Ligt maar net aan waar ik zin in heb.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:51

Met dit weer stap ik haar sowieso eerder aan de hand uit, want dan koel ik door het lopen zelf ook niet zo snel af :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:54

Bij mijn ene paard blijf ik er op zitten, alleen als ze erg heeft gezweet haal ik het zadel er af, zweetdeken er op en dan klim ik er weer op om verder uit te stappen. Mijn andere paard durf ik nog niet zonder zadel te rijden, dus die stap ik eerst lang uit terwijl ik er op zit, en dan loop ik er nog een tijdje naast met zweetdeken er op (en zadel er dus af).

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:44

9 van de 10 keer erop. Een enkele keer er naast :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:51

JNSW schreef:
9 van de 10 keer erop. Een enkele keer er naast :)

ik ook. ik vind het wel fijn om dan even helemaal ontspannen met je voeten uit de stijgbeugels en met lange teugel te genieten van de beweging van het paard... en dan kun je gezellig napraten met de mensen die lager zitten dan jij :D of eens een stukje met je ogen dicht of zo... en heel soms (alleen in de zomer) haal ik het zadel eraf en zit ik dan zo er nog een beetje op. Alleen in de winter als mijn paardje echt veel gezweet heeft of erg moe is, dan stap ik er soms wel eens af.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:41

Op de manege moeten we sinds kort afstappen met uitstappen, maar bij Winston (verzorgpaard) blijf ik lekker zitten tijdens het uitstappen. Daar doe ik dan ook vaak uitstappen/uitrijden in het bos. Lekker met een lang teugeltje het bos door :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:56

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:59

Ik eigenlijk altijd erop. Vroeger op de manege ernaast

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:03

Waarom is dat fijner voor het paard, als ik vragen mag?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:06

Ik rij op de manege en ben vaak de enige (voor zover ik kan zien, rij maar op 1 dag) die er naast gaat lopen. Zodra wij mogen belonen en uitstappen, ga ik eraf, beugels omhoog, sperriem/neusriem losser, singel losser en lopen maar.
Zadel helemaal af doen, doe ik in de zomer wel eens, in de winter eigenlijk nooit, geen idee waarom.
Wij zijn de laatste les, of het paard moet nog een privéles hebben, maar eigenlijk gaan ze altijd naar stal.

Ik vind het heerlijk, paard krijgt de mogelijkheid om even lekker te lopen zonder gewicht, ik blijf lekker warm van het lopen door de bak en heb de dag erna veel minder spierpijn.
Merk dat de meeste paarden dan ook wat vlotter doorlopen dan wanneer ik erop blijf zitten, dan zakken ze echt terug in zo'n sukkel stapje.
En aangezien uitstappen voor hun ook een beloning moet zijn, ga ik er liever naast lopen.
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 29-12-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:07

Ik heb de luxe om hem in de stampmolen te kunnen zetten, kan hij zichzelf uitstappen := Wel met een zweetdeken op. Maar dit komt ook omdat ik zelf niet fit ben, als dit wel weer is stap ik hem weer zelf uit. Ik blijf er meestal wel op zitten, af en toe stapte ik buiten nog even uit. Alleen op wedstrijden stapte ik hem ernaast uit, maar dat was dan meestal op het "erf" en niet meer in de bak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:10

Ik blijf er ook opzitten,te lui om te lopen :D

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:42

Ik blijf eigenlijk altijd zitten! Tenzij ik even wil gaan wandelen met zweetdeken op, dan loop ik er natuurlijk wel naast. :o

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:08

Judith_H schreef:
Ik vind het heerlijk, paard krijgt de mogelijkheid om even lekker te lopen zonder gewicht, ik blijf lekker warm van het lopen door de bak en heb de dag erna veel minder spierpijn.
Merk dat de meeste paarden dan ook wat vlotter doorlopen dan wanneer ik erop blijf zitten, dan zakken ze echt terug in zo'n sukkel stapje.
En aangezien uitstappen voor hun ook een beloning moet zijn, ga ik er liever naast lopen.

dat van het vlotter doorlopen herken ik niet echt: veel paardjes die ik uitstap gaan juist bijna vlotter wanneer we aan het uitstappen zijn, blijkbaar nog niet genoeg gewerkt :+ maar nee, serieus, ik vind het wel leuk als ze doorlopen, dan schommel ik lekker mee :)

xJitskee schreef:
Ik blijf er ook opzitten,te lui om te lopen :D

:j

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:36

Iedereen in mijn les blijft er altijd opzitten, maar ik ga er heel eigenwijs naast lopen. Zeker met koud weer, altijd fijn voor de koude voetjes ^^

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:43

al vind ik het soms wel eens leuk om er lekker zonder zadel op te gaan zitten (:

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:47

Ligt er inderdaad aan!
Soms ga ik lekker een rondje met hem wandelen, maar soms blijf ik erop zitten stap ik naar het recreatiegebied ofzo

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:49

wij stappen eerst paard rondjes uit op het paard en dan aan de hand. vinden ze denken ik ook wel fijner dat ze nog even mogen lopen zonder een ruiter erop en doen dan ook altijd het zadel af

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:35

Ik stap altijd uit aan de hand :j
Na een uur (ongeveer) hard werken vind ik het wel fijn als ze zonder
gewicht kan ontspannen en op adem kan komen :)

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:49

Ik stap meestal een stukje uit erop, daarna stap ik af, beugels opsteken, zadel eraf, neusriem los en de rest er naast lopen:)