trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:46

vibabu schreef:
@mdh gaat het bij endurence ook om het kweken van spieren? In mijn ogen is dat uithoudingsvermogen en niet het sterker maken dmv trainen van spieren. Bodybuilders trainrn ook heel anders dan een marathonloper... ik ben ook van mening dat een duurloper een langere tijd nodig heeft om te herstellen. Puur omdat de spieren anders gebruikt worden. Ik denk dat je echt wel een andere herstelperiode heb dan een "bodybuilder". ik geloof er alleen niet in dat een paard bij zichzelf denkt goh ik heb spierpijn en als ik flink ga rekken en strekken dan is het morgen over.... Ik geloof niet dat een paard dat vermogen/die denkwijze heeft. Zou wel fijn zijn... Want dan zou het paard het ook andersom kunnen doen.als ik nu deze oefening doe dan word ik sterker.

dat zeg ik niet, ik geef alleen aan dat er nog andere disciplines zijn waarbij ze juist wel die rust geven die in de dressuur, springen en sgw niet gewenst is zeg maar...
en het gaat hier niet alleen om de dressuur, springen, sgw toch?

maar goed, denk dat we over het laatste punt van jou post oneens blijven, want ik zie daadwerkelijk verschil en mijn paard strecht ook echt zichzelf na een wedstrijd en voor de duidelijkheid, ik start gewoon SGW, springen en dressuur ;)

Loetie84 schreef:
@ mdh, naar mijn mening (gebaseerd op ervaringen) is er qua denken een verschil tussen endurance/trec ruiters en dressuur/springruiters. Ik zal niet zeggen dat het een beter is dan het ander, maar beide groepen houden er vaak een andere strategie op na. Voor beiden is wat te zeggen. Maar je moet als ruiter doen wat bij jou en je paard past... Persoonlijk maak ik dan ook gebruik van het goeds uit twee werelden...

dat is zonder meer waar, maar daarom is het wel handig om het er neer te zetten als we het gaan hebben over rust en spieren etc, aangezien er ook mensen zijn die dit lezen en er wat mee doen. straks rijden ze in een discipline waarbij meteen een training na een zware training een absolute no go is omdat het lichaam nog niet hersteld is van de vorige training :)

ik zelf gebruik ook het goeds uit beide werelden hoor :) uiteindelijk ontwikkel je toch het geen wat het beste bij je aansluit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:15

original schreef:
Ook denk ik dat wanneer je je paard traint via 'supercompensatie' je je krachttraining veel intensiever moet doen.
Een uur intensief dressuren in de bak, is nog geen krachttraining. Hartslag van het paard komt niet snel boven de 140 uit.
Dus ben ik van mening dat het gymnastiseren wat de meeste ruiters doen tijdens de dressuur niet gelijk is aan krachttraining en je paard na een intensieve training een dag lichte arbeid laten verrichten niet nodig is.

Ik rijd mijn paard 7 dagen in de week, met om de week een springles en een paar keer per maand het bos in.
Gemiddeld rijd ik zo'n uur per dag (dressuur).

Ik vind dat als je je paard dresuurmatig traint (waarbij je het schuim tussen de oren en de billen rijdt) je het paard de volgende dag niet "stil" moet zetten (tenzij je weet dat je paard echt beweegt op de wei, maar dat doen de meesten niet). Ik dressuur 4 a 5 x per week waarvan 2 a 3 uur zwaardere arbeid en de rest lichtere arbeid, 1 x springen en 1 x naar buiten of longeren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:04

Ik rij mijn 5 jarige ruin 4x in de week dressuurmatig, soms wissel ik een keer rijden om voor longeren met pessoa of buitenrit.
Om de week heb ik drie kwartier priveles. Als ik zelf train is dat zonder in en uitstappen 20 a 30 minuten.
Ik hoop volgend jaar in de B te starten, we werken dus op het moment alleen aan de basis.
3 dagen in week laat ik hem lekker in de weide staan voor herstel van de spieren en rust in het koppie :D .

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:07

Mn pony is 8 jaar, en meestal gaan we 5x per week naar stal en rij ik ook alle 5 die dagen.
dinsdag avond altijd een uur dressuurles, en 1x in de week springen ong een halfuur/uur, en de andere 3 keer gewoon dressuur trainen, afgewisseld met zonder zadel rijden, freestyle of buitenrijden, meestal train ik maar een halfuurtje intensief, hangt er vanaf hoe de training gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:07

Ik rij 4/5x per week dressuurmatig. Variërend van 20 minuten tot een uur. Ik probeer 1x in de 2/3 weken een keer te springen voor de lol en 1x per week een buitenrit of wandeling te maken.
1 dag heeft hij sowieso vrij. En af en toe doen we aan vrijheidsdressuur.
Verder staat hij 24/7 buiten, daardoor heeft hij zelden spierpijn, omdat hij altijd in beweging kan zijn.
Wel wissel ik R+ (intensievere training/les) met R- dagen (lekker basis en loswerken) af.
Het gaat om een haflinger van 7 jaar oud, wedstrijdniveau is L1+4.

xJess

Re: trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:22

In de winter 5/6x per week dressuurmatig rijden, de andere dag longeren. En in de zomer vaak wel 1 dag vrij in de week. Mijn verzorgpaard is 18 jaar. We rijden vrij instensief dressuur, de ene keer meer als de andere keer, en trainen nu op M1 niveau, en pakken oefeningen van de M2 mee.

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:11

ik rij mijn 11-jarige merrie ong 3 tot 4x per week. Dressuur, springen, crossen, het bos in en longeren. Probeer eigenlijk nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde te doen.

We rijden op Z2-niveau.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:04

het ligt eraan hoe druk ik het heb op dat moment maar meestal 5/6 keer per week.
1x groepsles dressuur
1x privéles dressuur
en soms nog een privéles springen
ik rij thuis vaak 30-40 minuten intensief (spr en dress) en in de les 30 minuten exclusief in en uitstappen dus 30 min. erg intensief

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:13

ik heb een 4 jarige en heb meestal 1 a 2 x in de week prive les
verder rijd ik hem 2 dagen en dan 1 dag vrij. 1x in de week doe ik alleen grond werk. en 1 dag heeft hij echt vrij. ik rij hem niet iedere dag even hard meestal 1 dag rustig en de andere dag iets actiever. ik probeer ook 1x in de week buiten te rijden maar dat mislukt nog wel eens :( dat komt omdat ik zondag vaak wedstrijd heb en ik wil hem dan zaterdag gewoon rijden. en nu het donkerder wordt heb ik er door de weeks ook niet zo veel tijd voor.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:17

ik heb een 9 jarige niet wedstrijdgericht
2x freestyle
2x springen
3x buitenrit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:19

Onze zesjarige wordt 6 dagen per week gereden. Sowieso 1 dag per week een dagje vrij (longe en wei). Dit is afwisselend dressuur, af en toe springen en af en toe buitenrijden. Af en toe een dagje extra vrij als het zo uitkomt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:41

minajtje schreef:
ik heb een 9 jarige niet wedstrijdgericht
2x freestyle
2x springen
3x buitenrit

Wat versta jij onder freestyle? (Gewoon nieuwsgierig)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:44

vibabu schreef:
Het lopen in de wei is zeker niet genoeg om de afvalstoffen te kunnen afvoeren! Een paard gaat spierpijn uit de weg en zal zelf de spieren niet oprekken omdat het niet fijn is. De dag na zware arbeid is het het beste om dezelfde oefeninge mee te pakken maar veel minder intensief te maken. Zo voer je afvalstoffen af en niet door een paard een paar stappen door de wei te laten lopen.

Spierpijn komt niet gelijk opzetten na de training. Als een paard 24/7 in de wei in een kudde staat zal deze zelf bewegen, ook in de nacht, dus zodra hij blijft bewegen blijven de spieren warm en zullen ze geen pijn gaan doen. Een deken opdoen is ook altijd verstandig, maar goed uitstappen is natuurlijk het allerbelangrijkste.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:05

Wow ! de meesten hier rijden gemiddeld 5 keer per week,
hoe doe jullie dit ivm school ?

Normaal hebk binnen een 2tal weekjes terug een eigen paard, en in het weekend kan ik dan 2x rijden en in de week 1 tot 2 maal te zien met studies (hogeschool)

Dus zo'n 3 à 4 keer per week

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:17

4x per week rijden waarvan 1x per week meestal les (is meestal n uurtje) als ik zelf rij meestal 45 minuten.
2x per week longeren
1x per week vrij

wedstrijd valt onder het kopje 'rijden'

Paard is 15 jaar, loopt wedstrijden (M1/M2) en word 2x pw gelongeerd vanwege zijn rug.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:22

Mijn paard is 4 jaar
in de toekomst wedstrijdgericht
Ik rijd 3 keer per week een uur (met in en uitstappen erbij)
en 2 dagen longe en 2 dagen vrij!

soms rijd ik een dagje extra maar dan een half uurtje, soms een extra dagje vrij, ik kijk het per week/dag aan!
maar ik rijd dus nog niet zo intensief(intensief genoeg voor een 4 jarige), gewoon stap draf en galop.. en loswerken, ontspanning e.d.

xCharmant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:40

Mijn bijrijdpaard probeer ik minimaal 2 keer per week te rijden. Dit is dan toch training in de wei/bak. Wanneer ik met een vriendin rijd in het bos, maar dit de laatste tijd wat minder omdat we beide wat drukker zijn. Verder als ik meer rijd spring ik ook nog wel eens. Dus minimaal 2 keer per week train ik en maximaal 5 x per week. Als ik meer dan 5 x rijd wordt het sowieso het bos.

Elbriich

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:16

ik rij meestal 5x in de week en longeren doe ik vaak ook 1x in de week aan de dubbele longe, of we gaan gewoon lekker bos in. Hoe intensief dat hangt er echt vanaf wat het paard aangeeft. De ene keer werken we aan de basis terwijl we de andere keer de zijgangen aanpakken. Op die manier kan je ook veel afwisselen.

Dit alles is wedstrijd gericht op L/M niveau en mijn Friesje is 13 inmiddels :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:14

Ongeveer:

1 keer per week een buitenritje
1 keer per week longeren/vrij springen
1 keer per week privéles dressuur
1 dag vrij
3 keer per week dressuren

Ik rij recreatief op l/m niveau.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:29

Ik ben nog steeds opzoek naar een goede balans.
Mijn paard is 9 jaar en ik rij recreatief dressuur.
Ik longeer 1x in de week zonder hulpteugels gewoon simpel aan een halstertje. Doet der altijd erg goed. Ze vind het dan heerlijk om even der ei kwijt te kunnen. Dan rij ik minimaal 1x in de week in het bos. En heeft ze 1 a 2 dagen vrij per week. De andere dagen rijden wij in de bak. We trainen B/L niveau ik vind het heel belangrijker dat ze fijn ontspannen los door de lijf beweegt en zelf de aanleuning op zoekt. Zolang dat nog niet perfect is wil ik niet verder gaan met 'moeilijke'oefeningen.
Ik rij dan 40 min zonder in en uitstappen. Instappen en uitstappen is ook minimaal 10 min zit er dan dus wel een uurtje op.

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:00

Zilfstar schreef:
De andersomvraag is ook interessant: hoeveel dagen vrij moet/mag/kun je een paard per week vrij geven om het leuk te houden? Vervelen paarden zich? Zijn ze graag aan het werk? Of is dat per paard verschillend?

Andere trainingsvraag die ik hierin ook interessant vind: moet je altijd hetzelfde schema aanhouden? Ik heb met mijn werk een cyclus van 4 weken: 3 weken relatief rustig, 4e week veel werk dus training van paard staat dan lager. Die week rij ik bijv niet of maar 1 keer. Kan dat kwaad?

Ik denk dat het juist een prachtig trainingsschema is. Ik heb een hardloopboek voor beginners gelezen, die geschreven was door een fanatiek marathonloper en die hanteerde zelf juist zo'n schema. In de week ruwt hebben pijntjes en beginnende blessures de kans om te genezen. Dat merkte ik zelf ook toen ik nog hard liep. En ik denk dat dat voor paarden precies zo geldt. Je zou zelfs voor de rustweek nog een fanatieke training of lange buitenrit kunnen doen.

En of paarden zich vervelen... Ik denk zelf niet dat ze zich snel vervelen, zolang ze maar iets anders te doen hebben. Ik denk zelf dat ze het liefst in de wei staan om gras te eten met hun soortgenoten en dat ze het prima vinden om eens een uurtje dressuur over te slaan.

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:28

Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik veel respect heb voor de mensen die echt 6x per week trainen. Maar waar haal je die tijd en energie vandaan als je ook fulltime werkt en naast de paarden ook een sociaal leven wilt hebben?

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:30

Joslinn schreef:
Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik veel respect heb voor de mensen die echt 6x per week trainen. Maar waar haal je die tijd en energie vandaan als je ook fulltime werkt en naast de paarden ook een sociaal leven wilt hebben?

Dat vraag i me dus ook af :) Ik ga dan nog maar naar de hogeschool maar heb ook niet de tijd om 5 à 6 keer te rijden..

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:36

Ik rij momenteel even niet, maar toen ik mijn paardje nog had en wedstrijden reed (M1 dressuur geklasseerd dus trainingsniveau lag iets hoger), trainde ik ongeveer 3 keer in de week dressuur. De ene keer zwaarder dan de andere keer, dat lag ook aan de motivatie, concentratie en energie van het paard. Ik denk dat dat ook een kwestie is van aanvoelen. Daarnaast vond ik afwisseling erg belangrijk en ging ik daarom ook weleens voor de lol even naar buiten of springen. Springen vond mijn paardje erg leuk maar na een paar keer eraf gekletterd te zijn durfde ik met hem niet meer zo goed. Een aantal keer heb ik dat toen door iemand anders laten doen wie wel hoog met hem durfde te springen (welmoed). Gewoon omdat hij dat erg leuk vond en het hem fris in het hoofd hield.

Het is wel heel erg van het paard afhankelijk. Die van mij was wat betrefd ook vrij makkelijk. Die kon je ook een week stil laten staan en zo weer mee weg rijden. Ik heb ook een paard gereden voor een ander (Z1 dresuur, 8 jaar), en als je die niet 5/6x in de week reed dan was het gewoon een grote rodeo. Die had dat nodig, anders werd het een draak.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:29

Ik rij ongeveer 4x per week (omdat wanneer ik thuis kom het al donker is met school en ik dus altijd rij wanneer dat nog kan)
Ik rij intensief.
En ik rij wedstrijdgericht.

- 2x per week dressuurmatig
- 1x per week dressuurles
- 1x per week springles
- Ik ga zondag om de week op wedstrijd en wanneer ik dan niet op springwedstrijd ga doe ik conditietraining in het bos.