vibabu schreef:@mdh gaat het bij endurence ook om het kweken van spieren? In mijn ogen is dat uithoudingsvermogen en niet het sterker maken dmv trainen van spieren. Bodybuilders trainrn ook heel anders dan een marathonloper... ik ben ook van mening dat een duurloper een langere tijd nodig heeft om te herstellen. Puur omdat de spieren anders gebruikt worden. Ik denk dat je echt wel een andere herstelperiode heb dan een "bodybuilder". ik geloof er alleen niet in dat een paard bij zichzelf denkt goh ik heb spierpijn en als ik flink ga rekken en strekken dan is het morgen over.... Ik geloof niet dat een paard dat vermogen/die denkwijze heeft. Zou wel fijn zijn... Want dan zou het paard het ook andersom kunnen doen.als ik nu deze oefening doe dan word ik sterker.
dat zeg ik niet, ik geef alleen aan dat er nog andere disciplines zijn waarbij ze juist wel die rust geven die in de dressuur, springen en sgw niet gewenst is zeg maar...
en het gaat hier niet alleen om de dressuur, springen, sgw toch?
maar goed, denk dat we over het laatste punt van jou post oneens blijven, want ik zie daadwerkelijk verschil en mijn paard strecht ook echt zichzelf na een wedstrijd en voor de duidelijkheid, ik start gewoon SGW, springen en dressuur

Loetie84 schreef:@ mdh, naar mijn mening (gebaseerd op ervaringen) is er qua denken een verschil tussen endurance/trec ruiters en dressuur/springruiters. Ik zal niet zeggen dat het een beter is dan het ander, maar beide groepen houden er vaak een andere strategie op na. Voor beiden is wat te zeggen. Maar je moet als ruiter doen wat bij jou en je paard past... Persoonlijk maak ik dan ook gebruik van het goeds uit twee werelden...
dat is zonder meer waar, maar daarom is het wel handig om het er neer te zetten als we het gaan hebben over rust en spieren etc, aangezien er ook mensen zijn die dit lezen en er wat mee doen. straks rijden ze in een discipline waarbij meteen een training na een zware training een absolute no go is omdat het lichaam nog niet hersteld is van de vorige training

ik zelf gebruik ook het goeds uit beide werelden hoor
uiteindelijk ontwikkel je toch het geen wat het beste bij je aansluit.
. 
dat komt omdat ik zondag vaak wedstrijd heb en ik wil hem dan zaterdag gewoon rijden. en nu het donkerder wordt heb ik er door de weeks ook niet zo veel tijd voor.