Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:02

Ik ben ervoor om een paard iets langer de tijd te gunnen.
Ook zodat de meeste tanden gewisseld zijn
:j :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:47

Ffortuna schreef:
TurdusMerula schreef:
Apart dat hier in het topic meerdere keren wordt geroepen 'voor ieder paard is het anders'. Mentaal gezien misschien ja, maar fysiek zijn ze toch allemaal ongeveer hetzelfde... :)

Oneens, mijn Paint van 2,5 (stevig, rond, gespierd) is echt niet vergelijkbaar met een KWPN-er van 2,5 (vaak erg slungelig, weinig bespierd).

Ah okee, en de botten en gewrichten van jouw paint weten ook dat ze paintbotten zijn?Onzin, iedere paard is qua botuitharding en groeien pas klaar rond zijn/haar achtste jaar. met 3,5 a 4 jaar kun je ermee beginnen, maar na ieder ritje hebben ze dan nog ongeveer 48 uur nodig om te herstellen. vanaf 4 a 4,5 jaar kun je er zo'n 4 a 5 keer perweek licht mee werken, soepel en sterk maken, vanaf 5 kun je serieuzer rijden, tot 8 wachten met de zwaarste oefeningen, ongeacht welke sport(dressuur,springen,reining pleasure). op die manier krijgt je paard de eerlijkste kans gezond oud te worden. Met 3 jaar echt enkel zadelmak maken en eventueel erop zitten in stap een 10 minuutjes per week kan bij de sterkere, maar rijden echt nog niet.

EllaBellaah

Re: Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:50

Die van mij was net 4 toen we begonnen met het beleren. Het beleren bestond toen uit het leren van op/af stappen, sturen en wat stappen. Nu is hij ruim 4.5 en zijn we pas begonnen met al die dingen in elkaar te zetten en aan de slag gegaan met het rijden. Hij is inmiddels 6x 'echt' bereden in de bak en doet het echt super! Wat ik merk is dat zijn balans vanaf het begin al heel goed is geweest, ik heb hem geen één keer zwabberend over de hoefslag zien gaan en het lijkt alsof hij het hardstikke leuk vindt.
Als ik meteen was begonnen toen ik hem kocht (juli 2011), was het heel anders gegaan denk ik... Toen was hij echt een slungel, schraal, onzeker etc. Dat hij wat ouder is maakt hem ook minder onzeker en stabieler doordat zijn lichaam meer in verhouding is.
Het plan is dat we nu rustig verder gaan met inrijden, binnenkort ga ik er ook lekker zelf op rijden en dan in de winter rustig door gaan met hem alles aanleren. De kans is vrij groot dat hij deze winter ook nog een paar weken vrij krijgt, dat hangt er vanaf hoe lang de bak bevroren is en of er sneeuw ligt etc. Na de winter is hij dus alweer 5 en wil ik hem verder doorpakken en serieus aan de slag gaan :)

Ohja, het gaat trouwens om een ruin van 11-03-2008 friesXgelder

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:09

eerlijk gezegt vind ik dat 3 jaar te vroeg is om beleerd te worden.
4.5 / 5 jaar vind ik zelf een goede leeftijd om je paard te beleren .
misschien op 4 jarige leeftijd gaan hangen , longeren , zadeltje erop hoofdstel wennen etc.
maar daar doe je zeker wel 1 jaar over om echt aan alles te laten wennen (denk ik)
soms zie ik paarden van 7 jaar die al Z lopen? sorry hoor maar ik vind dat dus niet kunnen .
dat zeg ik eerlijk.... hoe vroeg moet je dan al beginnen met inrijden etc.
paarden moeten ook nog van hun 'kindertijd' genieten net zoals mensen.
want als je nou op 4 jarige leeftijd begind met hangen etc, en als je paard 5 jaar is pas echt alle knopjes er op gaat zetten , en als je paard dan 6/7 jaar is en dan al Z (!!!!!!) loopt.... :n
Ik denk dat mensen het hier niet mee eens zijn maarja dit is mijn mening .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:56

freeride schreef:
Ffortuna schreef:

Oneens, mijn Paint van 2,5 (stevig, rond, gespierd) is echt niet vergelijkbaar met een KWPN-er van 2,5 (vaak erg slungelig, weinig bespierd).

Ah okee, en de botten en gewrichten van jouw paint weten ook dat ze paintbotten zijn?Onzin, iedere paard is qua botuitharding en groeien pas klaar rond zijn/haar achtste jaar. met 3,5 a 4 jaar kun je ermee beginnen, maar na ieder ritje hebben ze dan nog ongeveer 48 uur nodig om te herstellen. vanaf 4 a 4,5 jaar kun je er zo'n 4 a 5 keer perweek licht mee werken, soepel en sterk maken, vanaf 5 kun je serieuzer rijden, tot 8 wachten met de zwaarste oefeningen, ongeacht welke sport(dressuur,springen,reining pleasure). op die manier krijgt je paard de eerlijkste kans gezond oud te worden. Met 3 jaar echt enkel zadelmak maken en eventueel erop zitten in stap een 10 minuutjes per week kan bij de sterkere, maar rijden echt nog niet.

Ik heb het niet over de botten lieve schat, het gaat me om de uiterlijke verschijning, als je goed leest zie je dat ook.

Overigens: met 8 wachten met zware oefeningen? WHAHAHAHAHAHAHAHAHA, ik wens je veel succes om een ruiter te vinden die dat doet. Vind je post hilarisch, snap nu opeens waarom paarden tegenwoordig zo strontverwend raken, als hun baasjes ermee om gaan alsof ze van suiker zijn kan dat ook bijna niet anders...

Daarbij, wat vind jij niet ´rijden´ aan 10 minuten rijden per week te paard zitten? Op een paard zitten dat wandelt is in mijn ogen gewoon rijden. Alleen zijn die 10 minuten per week echt veel te weinig.

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:07

hoi. ik heb een ijslander en die worden met 4 en half zadelmak gemaakt en dan "weggezet'en met 5 jaar beleerd.
met 5 jaar zijn ze pas echt volgroeid.
groet,

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:10

Als ik een jong paard zou hebben, zou ik hem ongeveer met 4,5 jaar lekker oppakken. Eerst nog even lekker genieten van het jong zijn :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:25

Ik heb toch altijd het idee, dat er zoveel paarden vroegtijdig bij de slager eindigen, omdat ze te jong, te intensief worden belast.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:17

Hallo,

ik zelf heb een driejarige merrie.
Ze is in februari 3 jaar geworden en in mei is naar de plek gegaan waar ze werd ingereden.

Hier zijn ze eerst heel lang bezig geweest met het grondwerk en daarna zijn ze er pas opgegaan.
Helaas liet ze de achterhand staan ( ze begon van voren te stappen maar vergat dat ze ook nog achterbenen had ) en daar zijn ze toen heel lang mee bezig geweest.
Inmiddels is ze bestempeld als "zadelmak" en rijden wij haar zelf verder door.

Ze wordt 3 soms 4 keer in de week gebruikt.
Hierbij zit altijd 1 keer longeren tussen en 2 of 3 keer rijden.
Wij rijden en longeren altijd maar 10 tot 20 minuten.

De vrouw die haar heeft ingereden dat het paard zelf wel aan geeft wanneer ze meer aan kan.

Hopelijk heb je hier iets aan voor je sectorwerkstuk! :)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:28

Ik ben er absoluut voor om een paard wat langer de tijd te geven om mentaal en fysiek uit te groeien. Afhankelijk van het ras vind ik tussen de 4 (op zijn vroegst) en 6 een mooie leeftijd. Liever iets later beginnen en er langer plezier van hebben toch?

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:49

@wijcoolx5 vind ik ook x

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:24

Gast 384, doe eens normaal joh, als je je niet gewoon kunt uitdrukken hou dan gewoon je mond.
een paard dat volwassen genoeg mag worden voordat ie moet leren werken, is geen verwend paard, maar een paard dat het geluk heeft bij een goede baas terecht te zijn geomen, veel plezier met je paint van 2,5 die niet te vergelijken is met een kwpn-er van dezelfde leeftijd, rij er maar fijn op rond, dan is ie als ie 7 is in ieder geval qua botten/rug/pezen en gewrichten ook niet meer te vergelijken met mijn 7 jarige.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 07:58

Wij zijn qwa echt longeren en rijden begonnen toen ons jongste paard 4 was, en dar is hij overigs nu ook nog :p

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:38

freeride schreef:
Gast 384, doe eens normaal joh, als je je niet gewoon kunt uitdrukken hou dan gewoon je mond.
een paard dat volwassen genoeg mag worden voordat ie moet leren werken, is geen verwend paard, maar een paard dat het geluk heeft bij een goede baas terecht te zijn geomen, veel plezier met je paint van 2,5 die niet te vergelijken is met een kwpn-er van dezelfde leeftijd, rij er maar fijn op rond, dan is ie als ie 7 is in ieder geval qua botten/rug/pezen en gewrichten ook niet meer te vergelijken met mijn 7 jarige.

ze heeft wel gelijk hoor.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:44

Die van mij heb ik begin dit jaar een begin mee gemaakt. Hij is zadelmak en ik heb er denk ik 3 keer opgezeten. En dan bedoel ik ook stilstaan en erop zitten. April wordt hij 6 jaar en dan gaan we serieus aan het "werk". Vroeg genoeg dacht ik zo ;-)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:21

Ik maak mijn paarden gewoon zadelmak met 3,5 en pak ze dan 3x per week 30 min één daarvan is nu 8 en loopt in de sport is vorigemaand nog 100% RÖntgen goed gekeurd. Mijn merrie heeft nu een veulen ( bijna jaarling) Ook deze gaat met 2,5 gewoon voor de wagen om zo wat conditie en spier op te bouwen. Helemaal niets mis mee.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:33

Nu vraag ik mij af, stel je voor, je beleert je paard (dus basis, dingen bevestigen maar nog niet doorrijden sportsgewijs) als hij 3,5 is, je laat hem een half jaar staan en wil dan weer wat doen. Is het dan beter om door het bos het vertrouwen op te bouwen en te oefenen of om dressuurmatig wat meer te bevestigen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:54

urbiezira; ik zou een keer of 2 wat dubbelchecken of de go en ho er nog opzitten en dan lekker het bos in, vinden ze allemaal geweldig, en worden ze ook lekker sterk van.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:55

WhySoWhite schreef:
Ik maak mijn paarden gewoon zadelmak met 3,5 en pak ze dan 3x per week 30 min één daarvan is nu 8 en loopt in de sport is vorigemaand nog 100% RÖntgen goed gekeurd. Mijn merrie heeft nu een veulen ( bijna jaarling) Ook deze gaat met 2,5 gewoon voor de wagen om zo wat conditie en spier op te bouwen. Helemaal niets mis mee.

voor de wagen is een andere belasting, heb ik ook geen moeite mee, tenzij ze er 5x per week 2 uur lang voorhangen, maar zo bedoel jij het niet denk ik ;).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:56

Warners schreef:
freeride schreef:

ze heeft wel gelijk hoor.

wie heeft er gelijk? Gast 384 of ik?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:58

freeride schreef:
urbiezira; ik zou een keer of 2 wat dubbelchecken of de go en ho er nog opzitten en dan lekker het bos in, vinden ze allemaal geweldig, en worden ze ook lekker sterk van.

Ze zeggen namelijk altijd dat een bosrit voor het paard meer belastend is dan een ritje in de bak. (of heb ik dat nu verkeerd begrepen? Kan hoor.) Maar is het dan emotioneel niet zwaar of is het juist goed om dat te doen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:41

freeride schreef:
WhySoWhite schreef:

voor de wagen is een andere belasting, heb ik ook geen moeite mee, tenzij ze er 5x per week 2 uur lang voorhangen, maar zo bedoel jij het niet denk ik ;).

Nee, 2 of 3 keer per week half uurtje tot 3 kwartier. Vinden ze meestal nog leuk ook. Staan hier een hoop 2 jarige van andere die gewoon de hele opfok afbreken omdat ze zich zo stierlijk vervelen.. Maar laat die paarden nu net van een terranatuura zijn die wilt inrijden als ze ACHT zijn.. Juist dan heeft mijn paard er toch al wel wat wedstrijdjes op zitten :')

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:19

[/quote]

ze heeft wel gelijk hoor.[/quote]

wie heeft er gelijk? Gast 384 of ik?[/quote]

Nou, geen van beide zou ik zeggen. Als je ervan uitgaat dat een paard 3 keer korter leeft als een mens zou dat betekenen dat je een 12 jarig mens in dit geval klaar stoomt voor de arbeidsmarkt om het zo maar eens te zeggen. Beetje scheef niet, maar goed, een paard van 4 zou dit aan moeten kunnen volgens vele. Beleren op 3 jarige leeftijd kan, vermits er een aantal regels in acht worden genomen, alhoewel ik denk dat vele dit uberhaupt niet weten en zich hiervoor ook niet intereseren. het bekende "welles nietjes "spel. Een paard is nu eenmaal om ons te plezieren niet.....
Laatst bijgewerkt door john57 op 11-12-12 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:22

stef schreef:
wanneer is een paard 3? Op zijn daadwerkelijke "verjaardag" of op 1 januari?
In de sport wordt vaak het laatste gehanteerd.

Ik ben van: Paard als individu bekijken en daar je "trainingsschema" op aan passen :j

Ik vind het zo'n onzin, ik ga gewoon af op geboortedatum van het dier, dan pas is het daadwerkelijk 1 jaar oud als het ook echt 1 jaar geleden is dat ie geboren werd.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:06

Een paard met 8 jaar inrijden vind ik prima, als ze tot dan maar wat te doen hebben. Als ze zich vervelen en je wil nog niet rijden, dan zijn er zo veel dingen die je met ze kunt doen......