Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:40

monacoDJS schreef:
maakt niet uit hoe oud ze zijn, alleen als ze jong zijn, kan je ze makkelijker alles leren (kwa rij-manieren)

Dat kan met 6 jaar ook nog prima hoor, is mijn ervaring. :)

Eline91

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:17

Ik heb altijd gehoord dat een lichaam zich ook aanpast aan de hoeveelheid belasting. Groeischijven gaan heus niet kapot van een beetje belasting, integendeel hoe meer ze belast worden hoe meer het bot groeit en hoe sterker ze worden (mits de belasting binnen een aanvaardbaar niveau blijft natuurlijk) Er is dan ook wel een groot verschil tussen een driejarig paard af en toe 20 minuten rijden of hem elke dag een volledige training geven.

Ik hoor zelfs vaker problemen bij paarden die pas laat ingereden worden, omdat hun pezen het werk niet aankunnen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je op een 2-jarig paard moet gaan zitten, maar (licht) werk vanaf 3,5 jaar vind ik eigenlijk wel kunnen.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:19

Met 6 jaar is het inderdaad nog prima te doen. Het is beter om een paardje wat ouder dan te jong in te rijden! En daarmee wil ik niet zeggen dat 6 jaar oud is want dat is het natuurlijk niet! :)

Bamorka

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:51

Mijn merrie is nu 6 en ben nu bezig met beleren, ik heb het idee dat ze veel meer 'paard' is en meer volgroeid. Verschilt per paard natuurlijk, maar mijn gevoel zegt dat het goed is dat ik nu pas ben begonnen :)

roroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:07

madelief88 schreef:
De groeischijven in de rug en dergelijke sluiten op de leeftijd van 5,5 - 6 jaar.
De 'rest' is al gesloten op 4 jarige leeftijd.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Op het moment dat je op 4 jarige leeftijd op het paard gaat zitten, ben je dan wel echt goed bezig? Of ben je dan net zo 'verkeerd' bezig als mensen die op een 2,5 jarige/3 jarige gaan zitten (gekeken naar de rug)?

"Net zo verkeerd bezig" is het al niet, aangezien je zelf aangeeft dat de 'rest" aangesloten is rond het 4e levensjaar. Dus inrijden na het 4e levensjaar en voor het 6e kan niet "net zo slecht" zijn als inrijden voor het 4e jaar. ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:32

Varekaj schreef:
Vroeger was jong inrijden niet zo'n hype als nu, tegenwoordig draait er veel om geld en moet alles snel snel gaan dus ook paarden snel opleren en gelijk doorwerken, anders kan je niet mee met de massa.

Leuk dat je dat boek aanhaalt! Heb 'm hier ook in de kast staan :)
Ben het alleen niet eens met het bovenstaande... Vroeger ging er nog véél meer geld om in de paarden. Het paard was een kostbaar middel om van te leven, om het land te trekken, om mensen te dragen tijdens oorlogen, om karren te trekken. Tegenwoordig is het hobby. En toch werden de paarden in die tijd later beleerd etc. Waarom? Omdat zij blijkbaar realiseerden dat die paarden langer meegaan, en dus langer inkomsten kunnen opbrengen.

WhySoWhite schreef:
Dat je paard een doorgezakte rug krijgt is ook de grootste onzin. Een paard ontwikkelt gewoon rugspieren om de ruiter te dragen. Dat ligt helemaal los van de ruggenwervels.

Paard draagt de ruiter met de buikspieren, niet met de rugspieren.
Bovendien, als je met zo'n leeftijd op een paard gaat zitten, heeft het paard überhaupt nog geen spieren. Het dragen van de ruiter kan een dusdanig effect hebben dat je dan inderdaad een doorgezakte rug krijgt.

Ik zou het later, áls ik een jong paard aanschaf, aanpakken zoals de eigenaresse het ook bij mijn verzorgpaard heeft gedaan. Paard is vanaf 3,5 zadelmak gemaakt, maar tot haar vijfde is er nauwelijks op gereden; wel lange teugelen, aan de hand werken en mentale oefeningen en uitdagingen. Door het aan de hand werken heeft ze al aardig wat spieren ontwikkeld en heeft ze geleerd haar lichaam goed te gebruiken, zonder een ruiter die daarbij in de weg zit of tegenstrijdige hulpen geeft. Pas sinds een jaar wordt ze fanatiek bereden, en ze is nu 7. En nog steeds is ze constant aan het veranderen en aan het groeien...