Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:18

Abacab schreef:
stef schreef:
Er is een verschil tussen iets niet begrijpen en je zin doordouwen natuurlijk hè.

Nou Stef, dat valt me dan weer vreselijk van je tegen, want ik begrijp niet waarom het nodig is om persoonlijk te gaan worden. Maar blijkbaar voel jij je zo persoonlijk aangesproken dat je het nodig vind om je eigen frustratie tegen alle kritiek op rokers, op mij te gaan botvieren en zo onder de gordel uit de hoek te komen. En jij had nog nooit een OW gehad???? <<)

Leuk geprobeerd, maar reageer eens op de zin die je niet hebt gequote:

Citaat:
Vertel me: hoe kan een paard in aanraking komen met de rook van een ruiter die eróp zit?

Want zoals je ongetwijfeld weet, gaat rook omhoog, dus hoe het paard onder je daar last van kan hebben, vraag ik mij ook wel af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:57

En speciaal voor MLL nog een keer:

Koper schreef:
Het gaat helemaal niet om passief meeroken, snap dat dan. Het gaat om als ruiter stikken in whatever je in je mond hebt wanneer je paard onverwachts een hupsje maakt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:01

Koper schreef:
Het gaat helemaal niet om passief meeroken, snap dat dan. Het gaat om als ruiter stikken in whatever je in je mond hebt wanneer je paard onverwachts een hupsje maakt.

Vanuit je post had ik dat niet begrepen. Snap dat dan :+

M_D_H

je stikt niet in een sigaret...
imo heb je een sigaret altijd in je hand ook terwijl je een hijs neemt...
tenminste, de meeste mensen hebben hun hand/vingers er altijd aanvast zitten :)

Abacab

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:03

M_D_H schreef:

En hoe houd je je teugels vast dan? :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:03

euhm nee, dat hebben we dan nog steeds niet want zolang je op het paard zit terwijl je rookt is dat imo niet schadelijk voor het paard...
correct me if i'am wrong, maar mischien heb jij wel een ongelovelijke hekel aan roken/kan je er gewoon niet tegen en projecteer je dat nu naar een situatie met een paard?

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:05

Koper schreef:
M_D_H schreef:

Dat kan niet met 1 hand..? :+

M_D_H

Koper schreef:
M_D_H schreef:

met 1 hand? :?
je houd nooit een sigaret in 2 handen vast hoor :? :') :+
sowieso als je rookt op het paard is dat tijdens het in en uitrijden, dan ben je aan het stappen...
waarom zou je dan niet 1 hand bij de teugels houden?
kan makkelijk :)

Koper

M_D_H schreef:
euhm nee, dat hebben we dan nog steeds niet want zolang je op het paard zit terwijl je rookt is dat imo niet schadelijk voor het paard...
correct me if i'am wrong, maar mischien heb jij wel een ongelovelijke hekel aan roken/kan je er gewoon niet tegen en projecteer je dat nu naar een situatie met een paard?

Misschien, héééélllll misschien, dat het welzijn van de ruiter ook in acht wordt genomen?

Dahlia: en dan ondertussen ook nog fatsoenlijk rijden????

M_D_H

Dahlia schreef:
Koper schreef:

Dat kan niet met 1 hand..? :+

je was me voor :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:07

Nou ja, ik zal wel dom zijn dan. Als ik rijd ben ik met m'n aandacht bij m'n paard en dus ook bij allebei m'n teugels :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:07

Koper schreef:
M_D_H schreef:

Misschien, héééélllll misschien, dat het welzijn van de ruiter ook in acht wordt genomen?

je kunt een ruiter niet dwingen om naar zijn welzijn te kijken, welzijn is maar een gerelateerd iets, mischien vind de ene ruiter wel dat zijn welzon ontzettend goed is als hij rookt terwijl een ander dat niet vind...
er zijn geen vaste maatstaven voor een goed welzijn te maken aangezien iedereen weer iets anders belangrijk vind ;)

...
dus western ruiters rijden niet fatsoenlijk?
lekker weer hoor ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:09

Koper schreef:
Nou ja, ik zal wel dom zijn dan. Als ik rijd ben ik met m'n aandacht bij m'n paard en dus ook bij allebei m'n teugels :)

niet dom, eerder... mischien een klein beetje kortzichtig :o
ik heb ook mijn aandacht bij mijn paard (ik rook overgens niet op mijn paard) maar dat kan ook terwijl ik maar 1 teugel vast heb... of geen een teugel... of geen beugels in heb, of wat dan ook...
je aandacht bij je paard hebben heeft niks met je teugels, beugels of wat dan ook te maken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:09

M_D_H schreef:
je kunt een ruiter niet dwingen om naar zijn welzijn te kijken, welzijn is maar een gerelateerd iets, mischien vind de ene ruiter wel dat zijn welzon ontzettend goed is als hij rookt terwijl een ander dat niet vind...

Het is ook een RICHTLIJN. En inderdaad, jouw welzijn boeit mij geen ene reet. Maar misschien jouzelf wel, en kun je eens nadenken over wat je allemaal uitspookt terwijl je rijdt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:10

Dahlia schreef:
Angela schreef:
Een hulpteugel kan het paard ook helpen om beter te gaan bewegen. Het moet echter zijn om het paard iets uit te leggen, niet om het paard ergens toe te dwingen.

Dit vind ik heel mooi verwoord :j Ben het er ook mee eens.
Een hulpteugel hoeft niet 'slecht' te zijn, mits hij goed gebruikt wordt.

Net als een zweep en spoor (die van jou wel 'mogen'), zijn ook hulpmiddelen. Maar niets mis mee, áls ze goed gebruikt worden. Geld precies hetzelfde voor hulpteugels.

_/-\o_
komen we dus weer uit op het begin van het topic en wat ik daarop zei, kunde en onkunde van de ruiter moet de ruiter weten en er moet aan de onkunde gewerkt worden. hulpteugels is niet verplicht, net als zweep en sporen niet, maar je moet aan je onkunde werken dus als je ze gaat gebruiken moet je er mee om leren gaan/kunnen gaan :)

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:11

Koper schreef:
M_D_H schreef:

Waar heb jij het over? Ik heb nog nooit iemand op het paard zien roken tijdens het 'fatsoenlijke' rijden.
Aleen tijdens in of uitstappen, dus niet tijdens draf of galop. Ik zie het probleem dan ook niet? Dat is toch ieder voor zich.
Tijdens draf of galop vind ik het ook niet echt slim, maargoed, dan nog is het iemand zijn/haar eigen keus!

En over het welzijn van de ruiter, roken is nog steeds een eigen keus. Iemand anders hoeft zich niet met een ander z'n welzijn te bemoeien.
Zou ik ook niet vrolijk van worden :)

@ M_D_H nu was jij me voor hahaha, wilde het net zeggen over western ruiters. Die rijden toch vaak met 1 hand? Maarja dat kan blijkbaar weer niet, want dan ben je niet fatsoenlijk met je paard bezig.
Heb trouwens ook polo paarden gereden, dan rijd je ook met de teugels in 1 hand. Ook fout zeker..?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:15

Koper schreef:
M_D_H schreef:

Het is ook een RICHTLIJN. En inderdaad, jouw welzijn boeit mij geen ene reet. Maar misschien jouzelf wel, en kun je eens nadenken over wat je allemaal uitspookt terwijl je rijdt.

ik spook vrij weinig uit tijdens het rijden hoor ;)
vehalve plezier maken met het paard en hem trainen dan ;)

maar goed, het zijn inderdaad richtlijnen, maar richtlijnen die nergens op slaan hoeven er ook niet in...
dat geld voor roken op het paard, heeft niks met doing it right te maken, niet met de welzijn van het paard, mischien wel met de welzijn met de ruiter, maar doing it right sloeg voornamelijk op het paard en niet op de ruiter (van wat ik van het op dan heb begrepen) maar dat geld ook voor hulpteugels aangezien die nog steeds niet per definitie fout zijn, dat geld voor het alleen gebruik op een enkel en dubbelgebroken trens (die ook niet per definitie goed zijn) maar dat geld ook over het wel mogen gebruiken van een zweep en sporen terwijl hulpteugels dan weer niet zouden mogen...
als je kortzichtig bent, of alleen kijkt naar wat je zelf zo goed vind, daar kun je geen richtlijnen van maken... je moet dingen onderzoeken en de voor en nadelen tegen elkaar afwegen... en met die informatie, daar kun je pas een stel richtlijnen mee opstellen ;)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:19

germie schreef:
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?

Dus met andere woorden, ik heb het recht niet om op een paard te stappen omdat ik graag een peukie rook? Kom op zeg, zolang je dat niet in de buurt van hooi/stro doet (of zoals in mijn geval zowiezo niet in de buurt van paarden/stallen, tenzij ik op dagtocht ga) is dit toch gewoon belachelijk. Precies of iemand gaat mij een beetje de les lezen omdat ik een roker ben :') Dit is pure discriminatie en als hier een pbtje op volgt wegens een persoonlijke aanval, laat maar komen, voel mij op dit moment ook persoonlijk aangevallen. Deze OP zou niet misstaan in de penny :(

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:21

Koper schreef:
M_D_H schreef:

euhm ok, kan het wat rustiger misschien?

Wat een mens doet op het paard is ieder zijn eigen recht om dat te bepalen. Ik ga jou toch ook niet aanspreken omdat je op de fiets rookt? Of dat iemand in de auto rookt (ramen dicht) terwijl baby lief ernaast zit? Dat is allemaal je goed recht en kan niemand je verbieden.
Paard heeft er echt geen last van sterker nog is juist BETER. Waarom? Nou een echte roker die zwaar verslaafd is raakt gestresst als die niet kan roken, en gestresst of je paard zitten is nou niet echt bevoordelijk voor je paard. Lekker ontspannen ruiter op je rug, losse teugels in de buitenlucht. Moet toch heerlijk zijn voor een paard of niet?
Dan nog is het ieder zijn eigen meuk, zolang het paard er geen schade of last van heeft zie ik het probleem niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:27

Kent iemand de 'Marlboro Man' nog?
Stoere cowboy te paard met een sigaretje.. :)
Hele generaties zijn er mee opgegroeid!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:30

Jannepauli schreef:
Kent iemand de 'Marlboro Man' nog?
Stoere cowboy te paard met een sigaretje.. :)
Hele generaties zijn er mee opgegroeid!

deze toch?
Afbeelding

LadyMadonna

Re: Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:31

Maarja, die mocht ook niet meer ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:47

Koper schreef:
En speciaal voor MLL nog een keer:

Koper schreef:

Ik heb jouw post goed gelezen; JOU gaat het om het hupsje. Abacab ging het wel degelijk om het passief meeroken. ;)

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:57

mylittlejoy schreef:
Want zoals je ongetwijfeld weet, gaat rook omhoog, dus hoe het paard onder je daar last van kan hebben, vraag ik mij ook wel af.

Rook gaat niet alleen omhoog. Ik denk dat een paard wel last van de rook kan hebben.