_Esther_87_ schreef:Nombrado, vraagje voor jou als je het niet erg vind
Serieuze interesse hoor, ik hoop echt dat je even de moeite wil nemen om het verder uit te leggen.
Je hebt het er al een paar keer over gehad dat je in een langzaam tempo werkt om je paard gedragen te krijgen en sterker te maken. Hoe moet ik dit zien, wat gebeurt er dan met het paard? Waarom gaat een paard vanachter zakken als ze langzaam gaan? Waarom worden ze dan niet gewoon lang en gaan ze kortere passen maken waarbij ze verder en verder op de voorhand vallen? Dat is namelijk wat ik zie gebeuren bij de mensen in mijn omgeving die niet 'durven te rijden' met name op de wat jongere paarden, maar ook zeker op oudere paarden die langere tijd zo gereden worden. Wat doe jij anders dat jouw paarden dan wel actief blijven?
o, dat wil ik wel uitleggen hoor

als je snapt waarmee een paard bijvoorbeeld de bocht doorgaat en waarmee een paard stuurt (met welk been, ook in vrijheid) dan begrijp je namelijk ook dat je (helemaal als je als ruiter erop wil = xtra gewicht) de achterhand, (hamstringgroep) sterker moet maken.
Zelf doe ik dit door in een extreem langzaam tempo (eerst is het nog sloffen en dat komt echt door de slapheid in die spieren) daarna worden de spieren sterker en krijg je meer afdruk achter.
rijd in dat extreem langzame tempo kleine voltes in een hoek (liefst met lange teugels en zonder zadel is het ook beter te voelen als ruiter) dat je begrijpt hoe een paard (zonder stelling te vragen) een bocht/volte/wending in rijd vanachter ingezet.
Het heeft niets met durven te maken, maar wel met de spierontwikkeling van een paard.
het zakken gebeurd echt niet net als je ermee begint, maar wel de beweging vanachteruit wordt beter ingezet.
Galoperen doe ik met een jong paard onder het zadel nog niet, alvorens het paard wijken en schouderbinnen goed in balans kan uitvoeren (met de ruiter erop)
ik let niet op de kortere of langere passen...een paard weet , in welke snelheid hij werkt precies waar hij zijn benen moet neerzetten om niet op zijn snufferd te gaan

ik wil krachtige lenige spieren....dan worden de passen daar prima op neergezet door het paard.