[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:40

_Esther_87_ schreef:
Nombrado, vraagje voor jou als je het niet erg vind :)
Serieuze interesse hoor, ik hoop echt dat je even de moeite wil nemen om het verder uit te leggen.

Je hebt het er al een paar keer over gehad dat je in een langzaam tempo werkt om je paard gedragen te krijgen en sterker te maken. Hoe moet ik dit zien, wat gebeurt er dan met het paard? Waarom gaat een paard vanachter zakken als ze langzaam gaan? Waarom worden ze dan niet gewoon lang en gaan ze kortere passen maken waarbij ze verder en verder op de voorhand vallen? Dat is namelijk wat ik zie gebeuren bij de mensen in mijn omgeving die niet 'durven te rijden' met name op de wat jongere paarden, maar ook zeker op oudere paarden die langere tijd zo gereden worden. Wat doe jij anders dat jouw paarden dan wel actief blijven?

o, dat wil ik wel uitleggen hoor :D
als je snapt waarmee een paard bijvoorbeeld de bocht doorgaat en waarmee een paard stuurt (met welk been, ook in vrijheid) dan begrijp je namelijk ook dat je (helemaal als je als ruiter erop wil = xtra gewicht) de achterhand, (hamstringgroep) sterker moet maken.
Zelf doe ik dit door in een extreem langzaam tempo (eerst is het nog sloffen en dat komt echt door de slapheid in die spieren) daarna worden de spieren sterker en krijg je meer afdruk achter.
rijd in dat extreem langzame tempo kleine voltes in een hoek (liefst met lange teugels en zonder zadel is het ook beter te voelen als ruiter) dat je begrijpt hoe een paard (zonder stelling te vragen) een bocht/volte/wending in rijd vanachter ingezet.
Het heeft niets met durven te maken, maar wel met de spierontwikkeling van een paard.
het zakken gebeurd echt niet net als je ermee begint, maar wel de beweging vanachteruit wordt beter ingezet.
Galoperen doe ik met een jong paard onder het zadel nog niet, alvorens het paard wijken en schouderbinnen goed in balans kan uitvoeren (met de ruiter erop)
ik let niet op de kortere of langere passen...een paard weet , in welke snelheid hij werkt precies waar hij zijn benen moet neerzetten om niet op zijn snufferd te gaan ;) , dat ga ik als ruiter niet beinvloeden.
ik wil krachtige lenige spieren....dan worden de passen daar prima op neergezet door het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:42

R_ali_R schreef:
Maar als je heel langzaam gaat stappen en draven maak je het voor het paard dan niet moeilijker en meteen zwaarder dan dat je eerst tempowisselingen rijd en naar het langzame toe werkt?

dat moet je ook zeker geen uur doen, en afwisselend lekker stappen lange teugel om het paard in de spieren rust te gunnen
als je zelf veel gesport hebt, begrijp je wel wat ik daarmee bedoel :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:44

Fijn dat je het uit wilt leggen!

Maar wat maakt nu dat het paard vanuit dat langzame sloffen, uiteindelijk toch weer actief wordt en zijn benen op gaat tillen? Waarom blijven ze niet gewoon sloffen? (kost immers minder moeite...)
Is dat dan enkel door het rijden van die wendingen, of doe jij daar nog iets aan qua actief maken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:50

_Esther_87_ schreef:
Fijn dat je het uit wilt leggen!

Maar wat maakt nu dat het paard vanuit dat langzame sloffen, uiteindelijk toch weer actief wordt en zijn benen op gaat tillen? Waarom blijven ze niet gewoon sloffen? (kost immers minder moeite...)
Is dat dan enkel door het rijden van die wendingen, of doe jij daar nog iets aan qua actief maken?

ben jij bekend met spiertraining? zelf, met je eigen lijf?
de kracht komt bij een paard vanachteruit
dat moet dus eerst sterk gemaakt worden alvorens iets met naar voren te doen.
kheb nooit moeite met het actief maken van paarden.
als je zitinwerking goed is, kan je met je bekken je paard prima naar voren krijgen
Laatst bijgewerkt door nombrado op 11-08-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:53

Niet heel fanatiek. Sport wel wat naast het paardrijden, maar door wat problemen lang niet zoveel als ik zou willen dus dat is qua niveau allemaal heel matig helaas.

Ik probeer verder ook niet om het je lastig te maken hoor, maar ik wil gewoon altijd precies weten hoe, wat en waarom...Kan ik ook niet helpen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:55

overigens heb ik nog nooit een paard gehad die sloft....wel even in het begin als ze onbewust zijn van achterhand (vaak veroorzaakt door verkeerde training) maar das zo weer goed.
vanuit die kracht in de achterhand kunnen ze heel makkelijk naar voren werken...
zelfde als bij ons, met een krachtig bovenbeenspier....(alleen zit ie bij de paarden achter)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:56

nombrado schreef:
R_ali_R schreef:
Maar als je heel langzaam gaat stappen en draven maak je het voor het paard dan niet moeilijker en meteen zwaarder dan dat je eerst tempowisselingen rijd en naar het langzame toe werkt?

dat moet je ook zeker geen uur doen, en afwisselend lekker stappen lange teugel om het paard in de spieren rust te gunnen
als je zelf veel gesport hebt, begrijp je wel wat ik daarmee bedoel :+

Ik snap het wel hoor het is eigenlijk het zelfde als je begint met hardlopen 2 minuten rennen en 5 lopen en dat uitbouwen.
Als het in de post had gestaan had ik er niet over gevallen maar het was voor mij niet duidelijk of je gewoon een uur lang langzaam moet gaan stappen en draven want zeker in het begin zal dit een aanslag voor de spieren van je paard zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:58

Ik snap niet echt helemaal hoe je een paard daar gespierd mee maakt in de achterhand. Ik wil het wel geloven en ga het zeker ook meepakken in mijn training, paardje is door de vele rust heel wat spieren kwijt..

Als je langzaam gaat kan het paard ervoor kiezen om te gaan sloffen. Waarom zou hij kiezen om zijn spieren te gebruiken, het moeilijke, als hij ook kan sloffen, het makkelijke.

Dus in het langzaam rijden moet je wel iets doen om hem actief te houden in de achterhand, hoe doe jij dat nombrado?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:03

nombrado schreef:
overigens heb ik nog nooit een paard gehad die sloft....wel even in het begin als ze onbewust zijn van achterhand (vaak veroorzaakt door verkeerde training) maar das zo weer goed.
vanuit die kracht in de achterhand kunnen ze heel makkelijk naar voren werken...
zelfde als bij ons, met een krachtig bovenbeenspier....(alleen zit ie bij de paarden achter)

Misschien ligt dat ook wel een beetje aan het type paard? Ik ken er toch heel wat die echt wel met de achterbenen flink wat stof doen opwaaien als ze mogen 'sukkelen' in tempo. Bij gebrek aan een beter woord. Maar dat zijn vaak wel de wat flegmatiekere, als-het-vandaag-niet-komt-dan-morgen-wel paarden. Niets mis mee, maar ik zou niet weten hoe ik deze dieren aan het werk moet krijgen als ik ze niet in het voorwaartse kan activeren...Maar dat is dan misschien meer een tekortkoming van mijn kant (niet weten hoe, slechte timing) dan van de paarden.

Nou verschillen wij sowieso heel erg qua werkwijze, wat helemaal niet erg is denk ik maar ik vind het wel altijd interessant om een andere visie te horen, en dan vooral het waarom en het hoe daarvan. Vroeger of later kom je een paard tegen waarbij je normale weg niet aanslaat en dan is het altijd goed om een andere optie te hebben. Dank voor je uitleg in ieder geval!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:03

Geryon schreef:
Ik snap niet echt helemaal hoe je een paard daar gespierd mee maakt in de achterhand. Ik wil het wel geloven en ga het zeker ook meepakken in mijn training, paardje is door de vele rust heel wat spieren kwijt..

Als je langzaam gaat kan het paard ervoor kiezen om te gaan sloffen. Waarom zou hij kiezen om zijn spieren te gebruiken, het moeilijke, als hij ook kan sloffen, het makkelijke.

Dus in het langzaam rijden moet je wel iets doen om hem actief te houden in de achterhand, hoe doe jij dat nombrado?

het sloffen gebeurd, omdat hij de kracht nog niet heeft .....hij gaat echt niet blijven sloffen...uiteindelijk tilt ie echt zijn achterbenen wel op hoor.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:05

Ik denk, als ik het allemaal zo gelezen heb, dat je het een beetje moet vergelijken met langzaam joggen, op een gegeven moment is dat zwaarder dan sprinten, en krijg je er voornamelijk veel meer spieren en kracht van. Dit is uiteraard op de lange termijn, en met sprinten kan je, denk ik, veel sneller conditie opbouwen, maar niet perse de spieren. Is dit een beetje wat je bedoeld nombrado?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:06

_Esther_87_ schreef:
Misschien ligt dat ook wel een beetje aan het type paard? Ik ken er toch heel wat die echt wel met de achterbenen flink wat stof doen opwaaien als ze mogen 'sukkelen' in tempo. Bij gebrek aan een beter woord. Maar dat zijn vaak wel de wat flegmatiekere, als-het-vandaag-niet-komt-dan-morgen-wel paarden. Niets mis mee, maar ik zou niet weten hoe ik deze dieren aan het werk moet krijgen als ik ze niet in het voorwaartse kan activeren...Maar dat is dan misschien meer een tekortkoming van mijn kant (niet weten hoe, slechte timing) dan van de paarden.

Nou verschillen wij sowieso heel erg qua werkwijze, wat helemaal niet erg is denk ik maar ik vind het wel altijd interessant om een andere visie te horen, en dan vooral het waarom en het hoe daarvan. Vroeger of later kom je een paard tegen waarbij je normale weg niet aanslaat en dan is het altijd goed om een andere optie te hebben. Dank voor je uitleg in ieder geval!

kheb hier een typje diesel :D :+ (eerst warm draaien dan pas lekker bewegen) Gemelo.
met hem gaat het met het langzame tempo en benen optillen ook prima.
Nu train ik ze tuurlijk al heel lang, maar begin bij jonge paarden altijd een heeeeeeeeeeel langzaam tempo stap en draf aan de longe , zodat ze betere kracht en balans al krijgen vanuit de achterhand.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:07

nombrado schreef:
Geryon schreef:

het sloffen gebeurd, omdat hij de kracht nog niet heeft .....hij gaat echt niet blijven sloffen...uiteindelijk tilt ie echt zijn achterbenen wel op hoor.

Nou, mijn paard is altijd gaan sloffen als ik hem in een langzaam tempo vroeg, die koos gewoon makkelijk voor het sukkelen inderdaad, ook in de tijd dat ik fanatiek met hem startte en hij goed in de spieren zat. En dat terwijl het best een sensibel dier is. Moest hem echt met mijn benen aan blijven drijven, dan wel niet een tikje.
Nu na al die rust, gaat hij zelfs met een been dan een kortere pas maken.
Misschien zwak been? Als ik hem dan wat aantik en hij actiever wordt heeft ie dat niet meer.

Maar, dus van het sloffen worden ze ook bespierder in de achterhand?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:08

ArGieVai schreef:
Ik denk, als ik het allemaal zo gelezen heb, dat je het een beetje moet vergelijken met langzaam joggen, op een gegeven moment is dat zwaarder dan sprinten, en krijg je er voornamelijk veel meer spieren en kracht van. Dit is uiteraard op de lange termijn, en met sprinten kan je, denk ik, veel sneller conditie opbouwen, maar niet perse de spieren. Is dit een beetje wat je bedoeld nombrado?

jep...tis natuurlijk maar net wat je wilt met een paard
wil je een sprinter? of een balletdanser
een sprinter zal geen piaffe of passage oefeningen kunnen...heeft wel meer uithoudingsvermogen op lange afstanden, maar minder draagkracht.

een balletdanser is lenig , krachtig en flexibel
dat wil ik graag bij mijn paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:10

nombrado schreef:
ArGieVai schreef:

jep...tis natuurlijk maar net wat je wilt met een paard
wil je een sprinter? of een balletdanser
een sprinter zal geen piaffe of passage oefeningen kunnen...heeft wel meer uithoudingsvermogen op lange afstanden, maar minder draagkracht.

een balletdanser is lenig , krachtig en flexibel
dat wil ik graag bij mijn paarden.

Ah kijk, nu snap ik het al meer!

juliaolthofJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:15

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:18

Maar zou het niet juist slim zijn om het sprinten en joggen om het zo maar te zeggen af te wisselen? Zodat je juist een goede combi tussen deze twee krijgt en ook meer spiergroepen getraint worden? Zo wil ik bijvoorbeeld galoptraining gaan doen met mijn paarden in het duin, om zo meer spier te krijgen en uithoudingsvermogen. Nu wil ik ook wel eventing gaan starten, maar denk dat je voor de dressuur ook wel heel veel voordelen er aan hebt.

Ik denk dat voor alles geld dat juist de afwisseling belangrijk is, een soort interval training, stukjes joggen en zodra je merkt dat hij te veel gaat sloffen even door gaan, grens iets verleggen en dan weer even tempo even omhoog, en weer opnieuw grens opzoeken etc...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:20

hier een voorbeeld foto van verzameling die gewoon zonder aanleuning kan.
Het paard neemt zelfs de halshouding aan , die hoort bij de mate van verzameling , op zit is hij hier teruggereden . (nu is dit wel een wat meer doorgetraind paard)
Afbeelding

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:22

Leuk om eens een duidelijke uitleg bij een andere visie te lezen :) Ik probeer altijd overal wat uit te halen en toe te passen om beter te worden. Ik rijd vaak pas terug (schakelend) wanneer ik voldoende voorwaartse drang heb. Zeker bij jonge paarden, mijn ervaring is dat ze gemakkelijker balans vinden in een iets hoger tempo en vanuit daar ga ik pas schakelen. Het zakken en de echte verzameling komt bij mij pas veel later aan bod.

Juliaolthof, gefeliciteerd! Helaas is je profiel niet voor iedereen zichtbaar en kan ik de foto niet zien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:22

Een jong paard rijd je nog niet richting verzameling. Een jong paard leer je eerst dat been gas is. En dat is wat ik altijd doe. Heb daar nog nooit commentaar op gehad. En ook over de paarden die wij verkocht hebben en ik had ingereden. Krijgen we altijd alleen maar goed commentaar over. Dat ze zo goed op zit en been reageren.

nombrado

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:24

langzaam tempo is nog geen verzameling!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:26

nombrado; nu ik je foto zie, denk ik gelijk te zien dat jou visie voortkomt uit de klassieke dressuur (weet niet of ik het juist heb?). Is dit wat men daar leert? juist er van af blijven, laag tempo en daaruit kracht krijgen waarop verzameling volgt? Dat de hoofdhalshouding dan vanzelf komt vanuit die kracht die van achter gevormd word door het trainen op laag tempo?

Weet niet of ik het zo goed zeg, maar ben wel heel nieuwsgierig!!

juliaolthofJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:28

@shirleyp dankjewell !
Afbeelding

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:29

ArGieVai schreef:
Ik denk dat voor alles geld dat juist de afwisseling belangrijk is, een soort interval training, stukjes joggen en zodra je merkt dat hij te veel gaat sloffen even door gaan, grens iets verleggen en dan weer even tempo even omhoog, en weer opnieuw grens opzoeken etc...

Ligt aan je doel en aan welk paard je als basis hebt denk ik :j Ik probeer de mijne ook veelzijdig op te leiden. Dressuurverzameling vraagt andere spieren dan een paard dat in een flinke galop een cross moet afleggen. Souplesse is bij beiden erg belangrijk.

Daarnaast ligt het ook aan het paard. Het paard waar Nombrado op rijdt is gebouwd voor verzameling met korte, stevige spieren (en een randje vet? :+ ). Ik heb zelf een springgefokte KWPN'er, veel smaller type.

shirleyp

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:36

Juliaolthof, een stapfoto! die vind ik altijd lastig te beoordelen :) Je paard lijkt wat achter te teugel te kruipen. Je hebt geen verbinding met de mond. Op zich is dat niet zo erg, maar dan wil je wel graag zien dat het paard zijn neusje iets naar voren steekt en niet terug (kijk maar naar de foto van Nombrado). Jouw paard zet zijn neus richting de borst (niet meer op of voor de loodlijn) waardoor ze achter de teugel kruipt. Dat kun je oplossen door met je been en zit te vragen of ze wat uit wil schuiven en haar neus naar voren wil plaatsen. Je moet daarbij wel heel zacht en voorzichtig met je hand zijn, zodat ze niet door je hand wordt afgestraft wanneer ze haar neus naar voren doet. Succes!