Zitles, wat is het nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: Zitles, wat is het nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:01

Ik heb jarenlang les gehad en nóóit is er tegen mij gezegd dat ik slecht zit. Hier ben ik laatst wel achter gekomen, helaas. Ik rij op dit moment niet meer, maar als ik dat weer op ga pakken ga ik eerst een aantal maanden 2 keer per week zitlessen nemen. Voorwaarde 1 als ik het paard goed wil laten lopen is dat ik hem niet belemmer, dat hij zo min mogelijk hinder van mij heeft.

Ik wil ook beginnen met wat core stability oefeningen, tot die tijd :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:42

wat mij opvalt is dat veel mensen les en zitles als twee aparte zaken zien, ik ben eigenlijk van mening dat zitles een onderdeel van je lesgeven hoort te zijn... het grootste onderdeel wel..een paard kan namelijk pas fijn lopen als de ruiter fijn zitten kan.
geregeld zie ik mensen druk bezig met hulp van instrukteur om het paard in de o zo gewenste houding te laten lopen,maar met de ruiter gebeurd er weinig goeds..de kunst is om zo met een ruiter aan de slag te gaan met zijn houding, manier van zitten, balans ,teugelvoering dat het paard daardoor ongehinderd gaan kan.
ook ben ik van mening dat er nog veel mensen niet eens doorhebben hoezeer ze een paard in de weg kunnen zitten..je herkent het pas als je het ervaart.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:24

Mee eens knollentuin, voor mij zijn het ook geen 2 losse dingen. Al heb ik wel klanten die bij mij komen voor zitlessen die ik vervolgens rijles geef. Maar dan wel volgens mijn gedachte over het rijden van een paard.
En het klopt veel mensen denken dat ze goed zitten tot je ze het laat voelen. Veel ruiters beseffen niet dat een millimeter verandering van houding, spierspanning, ademhaling en gewicht van de ruiter, heel veel impact heeft ophef paard.

Voorbeeld ik werd laatst gevraagd voor nieuwe instructie: Ruiter zat er voor het oog netjes op. Maar paard was wat traag en wilde maar niet zakken met het hoofd, zei ze voor de les. Hield zich dus strak in het lijf. Na wat uitleg van mij, ging ze anders zitten (ademhaling, spierspanning etc hoort daar allemaal bij). En ze moest van mij verlicht lichtrijden, dus bijna niet het zadel raken. Paard bleef "plotseling" zelf lopen ipv dat ze steeds been moest geven. En liet zijn hoofd gelijk daarna helemaal naar de grond zakken. Ondanks dat nog nooit iemand het gezien had, was ze dus elke pas met lichtrijden haar paard aan het storen in zijn beweging. Ruiter verbaasd, maar blij dat haar paard gelijk antwoord gaf op haar veranderingen. Nu is het niet zo dat ze altijd verlicht licht moet gaan rijden van mij, maar om iemand duidelijk te maken dat ze niet zacht genoeg gaan zitten met hun manier van lichtrijden. Daarvoor krijgen ze van mij dan oefeningen mee.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:39

Ik heb nu een paar zitlessen gehad ( rij pas zo'n 1,5 jaar "echt") en ik heb er enorm veel baat bij. Ik hoef niet te sturen, ik hoef niet te letten op het tempo (nouja, een beetje) en ik hoef alleen maar te voelen wat het paard doet, wat ik doe.
En het is echt een openbaring! Alleen al om te voelen wat nou wel rechtop zitten is; ik dacht dat ik altijd wel recht zat,maar blijkbaar niet dus. Ik weet nu dat ik echt rechtop zit als ik voor mijn gevoel iets te veel naar achteren leun en dat in m'n buikspieren, onder m'n middenrif voel.
En ik heb er ook veel baat bij qua zelfverzekerdheid: als je op deze manierr meer feeling met/voor het paard krijgt, voel je je ook zekerder als ze eens een beetje stuiteren.
Natuurlijk ben ik het er wel mee eens wat meerderen hier zeggen: een goede instructeur let op de zit en op het technisch gedeelte van rijden.
Maar goed, ik heb het nu gewoon verdeeld: een "technische juf" en een "zit juf" :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:47

ja maar miesje , hoe ga je nu die twee aan elkaar plakken dan? want daar zit m nou net de kneep..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:49

Ik probeer dan te letten op het gevoel van een goede zit dat ik heb geleerd te voelen op dat ene paard, en dat dus toe te passen/ te onthouden voor als ik op dat andere paard zit :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:52

ja dat snap ik,maar dat is zo moeilijk om dat in je uppie te doen en dat zou zoveel makkelijker kunnen als je dat elke les mee krijgt, continu bewust gemaakt worden en geholpen worden door een spiegel op de grond.
ik vind t sowieso al goed dat er steeds meer mensen er verder over na gaan denken :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:59

Daar heb je gelijk in, knollentuin. Ben ik met je eens.
Feit is alleen dat ik de zitles van een vriendinnetje heb (gediplomeerd en wel hoor) en daar het uur al 2x zo duur is als mijn technische les op een andere -zeer leuke :j stal. En dan is het nog een vriendenprijsje ;)
Als ik ook de technische lessen bij haar zou doen, dan werd paardrijden een te dure hobby voor mij :)
Nu neem ik 1 a 2 x per maand een zitles en voor de rest heb ik gewoon 1x per week normale rijles.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:57

MamaMiesje schreef:
Ik heb nu een paar zitlessen gehad ( rij pas zo'n 1,5 jaar "echt") en ik heb er enorm veel baat bij. Ik hoef niet te sturen, ik hoef niet te letten op het tempo (nouja, een beetje) en ik hoef alleen maar te voelen wat het paard doet, wat ik doe.
En het is echt een openbaring!
Maar goed, ik heb het nu gewoon verdeeld: een "technische juf" en een "zit juf" :D

Kan me in jou omschrijving prima vinden, zeker met het meer aanvoelen, daar is in standaard les lang niet altijd de aandacht voor.
En het combineren van aparte zit en rijles is niet zo lastig als het lijkt, want het een gaat altijd samen met het ander.

Heb vanmiddag uurtje zitles gehad, en ook al zou ik alleen maar komende weken in de rijlessen me maar een klein deel eigen gaan maken wat ik vandaag heb geleerd: "mijn polsen mogen losser en duim niet vlak maar gebogen op teugels" , dan heb ik al wat bereikt. :9
Volgende periode pak je bovenbeen aanleggen mee b.v. en volgende keer denk je om je schouders, etc, etc.
Blijven we lekker bezig.
vanmiddag einde les: heb je nog vragen ?...: ja wel tweehonderd :P maar die doen we volgende les..

In iedere les hoor je natuurlijk aanwijzingen te krijgen over je houding, maar zeker in groepslessen ziet een lesgever echt die details niet altijd.
Ik heb juist in de zitlessen en privelessen mijn eyeopeners, met niet alleen de tips wat je moet veranderen maar vooral hoe je dat moet doen en de effecten ervan.
In de groepslessen zit een heel groot deel plezier (en dat mag ook natuurlijk) maken met je paard.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 02-12-12 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:01

Precies Peetstap :j
En als ik dan met mijn gestuntel hier en daar dan tóch een paaaaar stappen "niks" m'n handen heb en/of een hele fijne overgang mag voelen, dan vind ik het al een toples :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:34

MamaMiesje schreef:
Precies Peetstap :j
En als ik dan met mijn gestuntel hier en daar dan tóch een paaaaar stappen "niks" m'n handen heb en/of een hele fijne overgang mag voelen, dan vind ik het al een toples :D
Yep, fijn he die "zweef es met me mee" momenten :9 en ze duren steeds langer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:04

Ik herken het combineren van twee werelden waar MamaMiesje over schrijft wel. Ik heb een gangenpaard en samen met hem les ik bij een driegangerlesgever. Ze helpt me met de basisgangen, en daar is genoeg te sleutelen aan paard z'n lichaam, mijn lichaam en ook nog eens aan de knopjes in mijn hoofd, en dat vertaal ik dan naar wanneer ik m'n paard wil tölten (is vierganger, hij kan niet telgangen. Althans niet zoals de bedoeling is :7 ) En mijn lesgever besteedt heel veel aandacht aan zit omdat dat erg belangrijk is maar dan gelukkig niet van: been daar en schouder zo (soms wel natuurlijk) maar ik vind het meer een holistische aanpak. Dus rijden met je hele lichaam én dat van je paard, samen, en dan op elkaar reageren. En dat gaat heel goed. Als ik namelijk steeds met een stukje van mijn lijf of dat van m'n paard aan de slag ga hangt/ligt/beweegt/beweegt juist niet dat stukje wel goed maar ga ik daar zo op letten dat ik de rest vergeet. Dus leren zitten/rijden met je hele lijf vind ik veel prettiger, het is eigenlijk zitles plus.

Het grappige is: aan het einde van de eerste les die ik bij mijn huidige instructrice volgde ging mijn paard briesend en stofzuigerend door de bak. Had hij nog nooit gedaan :o Ik wist ook niet dat hij dat kon. En ik wist ook niet dat ik er jarenlang als een wasknijper op had gezeten. Ik had geen les met hem, na een erg nare ervaring met een dressuurjuf toen ik mijn ruin net had besloot ik om het zelf verder uit te zoeken. Wel had ik les op andere paarden, van een sportjurylid van het stamboek. Daar heb ik veel van opgestoken en nu pas... nu begin ik pas te begrijpen hoe ik dat toe moet passen. "Verandering van richting is verandering van gang". Ja logisch. Maar pas als iemand je uitlegt dat je ook in een wending moet blijven ademhalen in het ritme van de gang die je wil houdt je paard ermee op om elke keer in de bocht in draf te donderen.

Behalve dat ik leer ademhalen :Y) en voelen wat m'n paard doet en ontspannen leer ik ook vooral om beter op hem te reageren. Ik hád een paard dat bij alles als het ware meteen NEEEEEEEEEEE!!!! gilde. En nu na een paar maanden zijn we bij: mensje, ik vind het moeilijk! Hellep me! En doordat ik dat dan doe gaat hij steeds ijveriger aan het werk, is voor hem ook leuker. Hij is leniger geworden, rechter. En o zo leuk: ik beweeg ook makkelijker :D