Ik wil ook beginnen met wat core stability oefeningen, tot die tijd
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
stal. En dan is het nog een vriendenprijsje 

MamaMiesje schreef:Ik heb nu een paar zitlessen gehad ( rij pas zo'n 1,5 jaar "echt") en ik heb er enorm veel baat bij. Ik hoef niet te sturen, ik hoef niet te letten op het tempo (nouja, een beetje) en ik hoef alleen maar te voelen wat het paard doet, wat ik doe.
En het is echt een openbaring!
Maar goed, ik heb het nu gewoon verdeeld: een "technische juf" en een "zit juf"
maar die doen we volgende les..
) En mijn lesgever besteedt heel veel aandacht aan zit omdat dat erg belangrijk is maar dan gelukkig niet van: been daar en schouder zo (soms wel natuurlijk) maar ik vind het meer een holistische aanpak. Dus rijden met je hele lichaam én dat van je paard, samen, en dan op elkaar reageren. En dat gaat heel goed. Als ik namelijk steeds met een stukje van mijn lijf of dat van m'n paard aan de slag ga hangt/ligt/beweegt/beweegt juist niet dat stukje wel goed maar ga ik daar zo op letten dat ik de rest vergeet. Dus leren zitten/rijden met je hele lijf vind ik veel prettiger, het is eigenlijk zitles plus.
Ik wist ook niet dat hij dat kon. En ik wist ook niet dat ik er jarenlang als een wasknijper op had gezeten. Ik had geen les met hem, na een erg nare ervaring met een dressuurjuf toen ik mijn ruin net had besloot ik om het zelf verder uit te zoeken. Wel had ik les op andere paarden, van een sportjurylid van het stamboek. Daar heb ik veel van opgestoken en nu pas... nu begin ik pas te begrijpen hoe ik dat toe moet passen. "Verandering van richting is verandering van gang". Ja logisch. Maar pas als iemand je uitlegt dat je ook in een wending moet blijven ademhalen in het ritme van de gang die je wil houdt je paard ermee op om elke keer in de bocht in draf te donderen.
en voelen wat m'n paard doet en ontspannen leer ik ook vooral om beter op hem te reageren. Ik hád een paard dat bij alles als het ware meteen NEEEEEEEEEEE!!!! gilde. En nu na een paar maanden zijn we bij: mensje, ik vind het moeilijk! Hellep me! En doordat ik dat dan doe gaat hij steeds ijveriger aan het werk, is voor hem ook leuker. Hij is leniger geworden, rechter. En o zo leuk: ik beweeg ook makkelijker