Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:10

Ook ik stap altijd met een krukje op of vraag een "voetje" van iemand..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:16

Altijd met krukje.. Ik ben niet zo lenig, maar wil ook graag de rug van mijn paard sparen. :) En ze blijft braaf stilstaan naast het krukje, dus waarom zou ik hem dan niet gebruiken? :)

Marjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:14

HippoLogic schreef:
Narnia schreef:
Ook ik stap op met een krukje en sinds kort ben ik begonnen met ook rechts op te stappen...weet iemand hier waarom we standaard rechts op stappen!?

Ik meen dat dit uit de cavalerie historie afkomstig is. ALs je je zwaard links draagt (zodat je hem met je rechterhand gemakkelijk kunt pakken) stijg je het gemakkelijkst links op, dan kom je niet in de knel met je zwaard dat voor je hangt.

Klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:15

Bizzybijtje schreef:
Het beste is dan zelfs om de kanten af te wisselen.
Dat links opstappen komt nog van 'vroegah' toen de ridders een zwaard bij zich droegen, dus eigenlijk is het compleet onzinnig om telkens langs links op te stappen.

Had 't al neergezet ook :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:16

Waratje schreef:
NeverGiveUp schreef:
Grappig dat het dus helemaal nergens op slaat dat traditioneel op alle maneges nog rechts op word gestapt.

Daardoor kan ik dus gewoon niet links opstappen :')

Links bedoel je. ;)
Ach, het levert ook wat orde op in de bak bij het op- en afstappen. :+

Oh ja :)*

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:51

Heel erg bedankt iedereen. Zaterdag geoefend met keukje opstappen. Ging steeds beter.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:50

ik heb rugklachten waardoor het mij vaak pijn doet in mijn onderrug als ik opstap.. dus ik gebruik een krukje. het is prettiger voor mij, en voor haar dus ook!

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:38

Met krukje opstappen is wel degelijk beter voor het paard zijn rug, ten eerste dan spant hij niet onbedoeld verkeerde spieren aan en ten tweede, dan ga je een stuk zachter in het zadel zitten dus dan plof je niet zo hard in het zadel. Hard in het zadel ploffen is erg slecht voor de rug van je paard, maar dat kan je je zelf natuurlijk ook wel indenken. Onbedoelde verkeerde spieren aanspannen van het paard is ook slecht voor zijn rug, omdat hij een spier kan verrekken. Met krukje opstappen is ook nog eens vele malen gemakkelijker voor jezelf, dan hoef je niet eerst je been in de beugel te hijsen wat eerst nog eens 10 keer misgaat omdat je voet weer uit de beugel schiet. Als je met een krukje opstapt hoef je ook niet zo lenig te zijn, wat je dus wel een beetje moet zijn als je vanaf de grond wil afstappen. := Ik hoop dat het voor jullie nu een stuk duidelijker is.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:48

P4ralyzed schreef:
Met krukje opstappen is wel degelijk beter voor het paard zijn rug, ten eerste dan spant hij niet onbedoeld verkeerde spieren aan en ten tweede, dan ga je een stuk zachter in het zadel zitten dus dan plof je niet zo hard in het zadel. Hard in het zadel ploffen is erg slecht voor de rug van je paard, maar dat kan je je zelf natuurlijk ook wel indenken..

Ik heb eerder altijd vanaf de grond opgestapt, en ik ging altijd erg rustig zitten. ik 'plofte' niet in het zadel. dat is toch iets wat je vanaf het begin jezelf aanleert?

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:58

jolienrotti schreef:
P4ralyzed schreef:
Met krukje opstappen is wel degelijk beter voor het paard zijn rug, ten eerste dan spant hij niet onbedoeld verkeerde spieren aan en ten tweede, dan ga je een stuk zachter in het zadel zitten dus dan plof je niet zo hard in het zadel. Hard in het zadel ploffen is erg slecht voor de rug van je paard, maar dat kan je je zelf natuurlijk ook wel indenken..

Ik heb eerder altijd vanaf de grond opgestapt, en ik ging altijd erg rustig zitten. ik 'plofte' niet in het zadel. dat is toch iets wat je vanaf het begin jezelf aanleert?

Als je rustig in het zadel gaat zitten, nee dan is het geen probleem.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:05

Het lijkt mij idd ook echt beter. Gelukkig is mijn pony maar klein (1.43) dus hoef ik me nooit echt op te trekken. Meestel neem ik een klein sprongetje en druk ik me omhoog. Helaas heb ik heel af en toe (met name als ze begint te lopen) dat ik wat harder neer kom. Maar goed, daar zal ze niet van doodgaan :')

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:06

Wat ik me nou afvraag, wat is dan de manier om op te stappen wat wel goed voor de rug is ? Zoals jockeys doen? :=

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:08

Ik neem aan dat zij een duwtje krijgen van iemand ?

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:53

Ja dat denk ik wel

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:48

Jockeys worden in het zadel getild ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:59

Sommige worden er zelfs over heen getild :D

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:42

Ik stap sinds mijn knieblessure (2 jaar geleden) ook altijd op met trapje. Anders wordt het zo'n gehijs, aangezien ik geen kracht kan zetten meer.

Kan me voorstellen dat het beter is voor de rug van het paard, het is toch zoveel kilo wat dat er weer aan hangt steeds, ook weet ik dat de stijgbeugels gaan verschillen van lengte op den duur bij steeds aan dezelfde kant opstappen :P

Rechts opstappen levert nog steeds altijd hilarische momenten op, meerderheid van de mensen heeft er echt een groot probleem mee :o (ook ik)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:05

Ik stap ook altijd met behulp van een krukje op mijn eigen paard, dit is heel gewoon op de stal waar ik sta en ik vind het zelf fijner voor alle bovengenoemde redenen.

Het valt wel altijd even tegen als ik op het paard van een ander stap zónder krukje! :P

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:12

Bij ons op de manege zijn sinds kort allemaal nieuwe krukjes aangeschaft en het is verplicht met krukje op de manegepaarden op te stappen +:)+

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:55

Ja veel beter dan ga je niet zo hangen om erop te komen

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:43

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:45

Supervixen schreef:
Ik ben wel benieuwd naar bewijzen dat opstappen zonder krukje niet goed is voor de rug van je paard. Zijn er onderzoeken naar gedaan? Dat het niet goed is voor je zadel op den duur kan ik me nog iets bij voorstellen.

Daar is inderdaad onderzoek gedaan, een groot aantal (manege-)paarden zijn na hun overlijden onderzocht op de ruggegraat. Ze zijn toen behoorlijk geschrokken van de uitkomsten, er was nogal wat schade door iedere keer aan de linkerkant te hangen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:47

BeFearless schreef:
Bij ons op de manege zijn sinds kort allemaal nieuwe krukjes aangeschaft en het is verplicht met krukje op de manegepaarden op te stappen +:)+

Dat is goed zeg! Ik stap zelf ook bijna altijd met een krukje op, een stuk fijner voor het paard en voor mij ook wel makkelijker :Y)

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:51

In de bak stap ik meestal met krukje op en in het land zonder krukje.
Maar het is voor het paard beter om met krukje op te stappen. Maar dat geldt ook zeker voor mijn eigen rug/heup. Moet nogal de hoogte in, paard is 1.78, en dan is het wel prettig dat je zelf al wat hoger staat.

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:08

dat is zeker omdat je de rug van het paard dan minder belast zo is het ook goed om een keer aan de andere kant op te stappen zo belast je niet alleen de linker kant van de rug en wisselt lekker af :D :D :D