“Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:44

Pletje123 schreef:
jerich0 schreef:
Opnieuw nog nooit iets inhoudelijks gezien van een niet-klassieker ( nu beter terpi?) Terwijl de klassiekers hier misschien betweterig zijn, maar tenminste inhoudelijk kunnen reageren. Misschien zorgt kennis wel voor een nar bijsmaak. Vandaar dat dit zo overkomt bij veel bokkers. Hahaha

Volgens mij zit je dan niet helemaal op te letten...

Ahzo, quote de inhoud dan maar aub...
Komt.ook saai om steeds te volgen en alle topics draaien op hetzelfde uit... iedereen beweert overal voor open te staan, maar breken gewoon alles af en zijn rotsovertuigd van hun opleiding, maar kennen enkel grote lijnen... slaat nergens op...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:46

janouk schreef:
@haffie
Mijn haflinger start ZZ dressuur en kan haar hals helemaal naar links en rechts buigen. Zowel voor de koets als onder het zadel.
Sterker nog dat kon ze al als veulen, voordat ze uberhaupt ooit van dressuur had gehoord :D

Veel mensen overschatten naar mijn idee hun invloed. Veel heeft een paard al van nature. Het gaat er meer om dat de mens hem niet zijn natuurlijke beweging verprutst.

Nja toont alweer de onwetenheid. Het is hem namelijk niet om halsbuiging te doen. Halsbuiging is gewoon het paard die echte stelling en echte lengtebuiging ontwijkt.

Dank u, u was ook een mooi voorbeeld met arrogantie die nog eens volledig fout was. Goed bezig daar...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:46

jerich0 schreef:
Over dat filmje, als die mensen kritiek hadden, wil het zeggen dat de anderen het correcte niet kenen, uiteraard geven die dan kritiek want ze in hun ogen is dit foutief... verder is een training bedoelt om de problemen aan te kaarten en aan te werken, als men gewoon steeds een show zou opvoeren dan ben je ook niet met die training.
heeft iemand ze ondertussen al bezig gezien? Ik denk dat het hier gaat over quadripes. Die heb ik laatst ontmoet omdat ik kritisch ben en hen klassiek wou bezig zien. Ik zag een lipizaner die de naam mocht dragen, ik zag een work-in-progress en zag een piaffe die men eindelijk nog eens een piaffe mag noemen. Ging alles heerlijk? Nee gelukkig niet, er is altijd ruimte voor verbetering en werk. Maar zag vooruitgang tegenover wat ik lees, terwijl ik bij velen na een jaar of meer, gewoon iemand zie die vast zit, geen verdere vooruitgang maakt, gewoon omdat dit niet kan door hun rijtechnic en stijl...

Het filmpje wat toen getoond werd was een heel mooi voorbeeld van je eigen theorie niet in praktijk brengen.
Het skala indoctrineren, tja daar kun je het wel of niet mee eens zijn.
Het skala indoctrineren en alle andere wegen die naar Rome leiden afbranden wordt al vervelender.
Maar het skala indoctrineren en zelf alle stappen overslaan (in je lesgeven) is natuurlijk gewoon vragen om een berg commentaar.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:53

Waarom wil je de hals van je paard (over)buigen naar links en naar rechts? Wat is daar het doel van?

Het is algemeen bekend dat een paard in vrijheid de raarste sprongen maakt en de leukste kunstjes uitvoert. Maar wij willen onder het zadel geen kunstjes of op de voorhand uitgevoerde oefeningen. Wij willen ons paard trainen en omdat we er op willen zitten is het dus ook onze taak dat zo goed en verantwoord mogelijk te doen.
Onder het zadel vragen we dingen van een paard die het in vrijheid nooit op die manier zou uitvoeren. Dat wil niet zeggen dat een paard in de wei niet gezond is of kan blijven. Natuurlijk wel! Maar zoals ik al zei, als wij er op willen rijden moeten we dat zo goed mogelijk doen. En dat is het dus onze taak ons paard te trainen om het gezond te houden, en dat lukt alleen met de juiste training.
Dan krijg je geen peesblessures of op vroege leeftijd artrose (als paarden dat al krijgen als ze goed getraind worden). Tegenwoordig valt er goud geld te verdienen in chiropractor, dierenarts of osteopaat zijn. Want het probleem ligt ALTIJD bij het paard dus gaan we daar aan werken. Nee, het probleem ligt bij ons als ruiters!
Bewustwording, kennis en doorzettingsvermogen, dat moeten wij ruiters weer ontwikkelen in onszelf.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:55

jerich0 schreef:
janouk schreef:
@haffie
Mijn haflinger start ZZ dressuur en kan haar hals helemaal naar links en rechts buigen. Zowel voor de koets als onder het zadel.
Sterker nog dat kon ze al als veulen, voordat ze uberhaupt ooit van dressuur had gehoord :D

Veel mensen overschatten naar mijn idee hun invloed. Veel heeft een paard al van nature. Het gaat er meer om dat de mens hem niet zijn natuurlijke beweging verprutst.

Nja toont alweer de onwetenheid. Het is hem namelijk niet om halsbuiging te doen. Halsbuiging is gewoon het paard die echte stelling en echte lengtebuiging ontwijkt.

Dank u, u was ook een mooi voorbeeld met arrogantie die nog eens volledig fout was. Goed bezig daar...

Graag gedaan. Ik reageer op haffie die zegt dat de hals niet altijd in te buigen is Misschien ook eerst de reacties lezen van andere mensen, voordat je zomaar wat roept.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:10

Sombra schreef:
Waarom wil je de hals van je paard (over)buigen naar links en naar rechts? Wat is daar het doel van?

Het is algemeen bekend dat een paard in vrijheid de raarste sprongen maakt en de leukste kunstjes uitvoert. Maar wij willen onder het zadel geen kunstjes of op de voorhand uitgevoerde oefeningen. Wij willen ons paard trainen en omdat we er op willen zitten is het dus ook onze taak dat zo goed en verantwoord mogelijk te doen.
Onder het zadel vragen we dingen van een paard die het in vrijheid nooit op die manier zou uitvoeren. Dat wil niet zeggen dat een paard in de wei niet gezond is of kan blijven. Natuurlijk wel! Maar zoals ik al zei, als wij er op willen rijden moeten we dat zo goed mogelijk doen. En dat is het dus onze taak ons paard te trainen om het gezond te houden, en dat lukt alleen met de juiste training.
Dan krijg je geen peesblessures of op vroege leeftijd artrose (als paarden dat al krijgen als ze goed getraind worden). Tegenwoordig valt er goud geld te verdienen in chiropractor, dierenarts of osteopaat zijn. Want het probleem ligt ALTIJD bij het paard dus gaan we daar aan werken. Nee, het probleem ligt bij ons als ruiters!
Bewustwording, kennis en doorzettingsvermogen, dat moeten wij ruiters weer ontwikkelen in onszelf.

Ben het zeker mee eens dat paarden langer "heel" blijven als ze goed dwz rechtgericht getraind worden
Maar het is een klassiek :D voorbeeld dat klassiek geschoolde ruiters er helemaal van overtuigd zijn dat je alle lichamelijke problemen (zoals bv extreme (onnatuurlijke) scheefheid) kan oplossen met "goed' rijden
en daar slaan ze dus ze plank voorkomen mis want dat is een grote desillusie

Bijna elk paard heeft wel eens hulp nodig qua spieren en wervels
Vooral spieren hebben het zwaar te verduren

Ik masseer zowel klassiek geschoolde paarden, modern afgerichte paarden, van recreatie tot Grand prix niveau
en het verschil in spierproblemen is daarin nihil
Wel zijn paarden die met slof gereden worden strakker in de hals en bovenlijn
Klassieke paarden zijn daarin veel losser maar ook zij hebben hun probleemzone's
De meeste problemen onstaan nl niet door het rijden zelf maar door (eerder) trauma's (vastliggen ,uitglijden hangen. etc.)
Het door blijven trainen terwijl er zichtbaar (voor mij) problemen zijn zorgt juist voor nog meer (spier)problemen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:17

Die nare bijsmaak heb je toch alleen, als je je dingen aantrekt wat iemand schrijft.
Veel rijtechnische topics, lees ik wel, maar reageer niet echt omdat ik dat alleen wil doen als ik iets zinnigs te melden zou hebben. Maar zo kundig ben ik niet, dus blijft het meestal bij lezen.

En sommige dingen kan ik me in vinden wat iemand schrijft, en heb ik er ook wat aan.
Dan maakt het niet uit, welke methode iemand beoefent, dat maakt mij niet uit.
En andere dingen spreken me niet aan, of ik begrijp het niet door allerlei vaktermen.
Maar daar lees ik dan 'luchtig' overheen en doe er verder niks mee.
Ik ben ook geen ambitieuze wedstrijdruiter, misschien is het dan nog weer anders. :)

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:20

Een forum is per definitie voor discussie. En sommigen zijn pittiger dan anderen. Wellicht heb jij vooral artikelen over klassieke dressuur gelezen als dit je indruk is, maar op alle threads wordt stevig gediscussieerd. Probeer er maar eens een paar over paardenwelzijn. Zet 10 paardenmensen bij elkaar en je hebt 10 (felle) meningen. Haal datgene waar je wat aan hebt eruit en haal over de rest je schouders op.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:36

Alenteja schreef:
Een forum is per definitie voor discussie. En sommigen zijn pittiger dan anderen. Wellicht heb jij vooral artikelen over klassieke dressuur gelezen als dit je indruk is, maar op alle threads wordt stevig gediscussieerd. Probeer er maar eens een paar over paardenwelzijn. Zet 10 paardenmensen bij elkaar en je hebt 10 (felle) meningen. Haal datgene waar je wat aan hebt eruit en haal over de rest je schouders op.

Helemaal mee eens Alenteja.

En het doel van dit topic is?

Haffie_j

Re: “Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 06:26

*kan me toch niet inhouden te reageren* :D
Grappig dat iedereen zich op één zin stort die ik zegt, terwijl deze helemaal verkeerd geinterpreteerd wordt. Dat begrijp ik ook wel, heb t niet uitgelegd. Ga dat ook niet helemaal doen, want als ik dát nog eens verkeerd doe hebben we helemaal de poppen aan het dansen :D
Met het niet kunnen draaien van die hals onder het zadel, was meer bedoeld als voorbeeld om te laten zien dat een paard zijn rug heel anders gebruikt in de wei, dan wanneer je erbovenop zit. Ik denk dat veel mensen onderschatten dat een paard zijn rug op een andere manier moet gebruiken om te voorkomen dat ie kreupel wordt of artrose oid. krijgt. Had kunnen bedenken dat de hoge dressuurruiters hierop zouden reageren, heel scherp dat wel! ;)

Ik ben ook blij dat dit inderdaad onderwerp van discussie is, zo blijven we toch met elkaar in gesprek en blijven we misschien niet in ons eigen hokje denken :D

Elles

Re: “Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:53

Moderatoropmerking:
Dames, heren: het onderwerp van het topic is niet de inhoud/invulling van de klassieke dressuur en trainingsmethoden, maar het feit dat het onderwerp an sich blijkbaar (door de onvriendelijke manier van reageren van aanhangers ervan) hier op bokt voor veel mensen voor een zuur gezicht zorgt.
Een inhoudelijke discussie over de klassieke dressuur is hier dus feitelijk niet op zijn plaats en offtopic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:58

Het enige waar ik me aan stoor, is de bekrompenheid van veel mensen..
En het onvermogen om outside the box te denken. ;)
Niet 1 methode is De Juiste,
ik ben van mening dat je uit heel veel verschillende methodes iets kan meenemen.

Zo ken ik wat westernruiters, waar ik een stukje horsemanship van opgepikt heb.
heb ik les volgens academische rijkunst(wat hier op bokt vervloekt wordt...maar waarom werkt het dan wel voor mijn pony???)
heb ik lessen gevolgd bij een lichte tour(volgens mij)ruiter, waar ik een stukje RIJDEN heb geleerd..

Kortom,waarom niet open staan voor elkaar, om zo voor je paard iets positiefs te kunnen brengen?
Want dat is toch het uiteindelijk doel?
Een ontspannen paard, plezier met rijden voor ruiter en paard??

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:32

Nu darkchrystal dan kom je toch al aardig in de buurt als het gaat om het voorstel van Jericho om een nieuwe stroming te maken. Dan is iedereen blij en hoeft niemand zich meer te ergeren aan de "klassiekers" en kan er een slotje komen op dit topic.

Ik herhaal zijn citaat dat ik erg grappig vind en waar ik het mee eens ben::

Citaat:
Laat ons gewoon een nieuwe stroming maken,met al het goede van AR en LDR samen:
laat het paard ontspannen in de rug, maak een compromis tussen de waslijntjes van ar en te harde hand van ldr, we maken er een licht contact van. Laat dankzij dit licht contact het hoofd omhoog komen het door de nek in de houding gaan en xo met ontspannen rug de achterhand laten ondertreden ( het is namelijk anatomisch onmogelijk om de neus in het zand te steken en de achterhand onder te brengen, de rug is geen rubber, maar een benige structuur die enkel op bepaalde plaatsen kan buigen). Laat het paard de achterhand onderbrengen en de voorhand verlichten zodat die voorbenen omhoog kunnen en we show krijgen. Dankzij deze ondertredende achterhand is overtempo lopen overbodig om het zo te laten lijken.
We smijten er nog wat western in, en leren het paard reageren op de zit en gewichtshulpen zodat we niet meer hard hoeven te zijn met benen en handen, maar genoeg hebben aan lichte hulpen ...
Ach verdorie, mijn nieuwe stroming lijkt net op klassiek,pffff

:+

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:12

Paarden en paardensport zijn emotie.
Omdat we hier te maken hebben met "levend materiaal" maakt dat deze sport nóg emotioneler dan bijv. voetbal, dat -zo weten wij- al veel emoties losmaakt.

Het lijkt mij dat toch iedereen in de paardensport het welzijn van het paard bovenaan zou moeten willen hebben staan.
Dus werken aan de hand van de anatomie van het paard en zijn fysiologische en psychologische eigenschappen. Daar kan toch niemand op tegen zijn.
Ik denk dat we alleen dán over eerlijk paardrijden kunnen spreken als we ten állen tijden die aspecten voorop stellen.
De geschiedenis heeft ons inmiddels geleerd dat de Klassieke Rijkunst dat als zijn uitgangspunt heeft.

Diverse mensen hier op Bokt, die het geluk hebben gehad op deze wijze opgeleid te zijn, zijn gepassioneerd en hebben doorgaans een degelijke theoretische én praktische opleiding gehad (het één kan niet zonder het ander).
Ik denk niet dat je paardrijden kunt leren op een internetforum.
Wél denk ik dat het goed is mensen ná te laten denken over wat ze hier lezen.

Ik denk dat de toon in de discussie "gevormd" is door het tijdsbeeld.
Vanuit míjn passie voor -laten we het maar even eerlijk paardrijden noemen ipv Klassiek- het paard en de Rijkunst, stel ik ten állen tijden het welzijn van het paard voorop.
Dat de Rollkur, beoefend door onze top, niet valt onder eerlijk paardrijden, mag voor velen duidelijk zijn.
In discussies worden deze praktijken onder het kopje LDR geplaatst.
Als dan vervolgens na vele eenzijdige onderbouwingen waarom Rollkur níet eerlijk uitgevoerd kan worden biomechanisch gezien, er nooit een onderbouwing komt waarom dat wél eerlijk naar een paard toe zou zijn van de andere kant:
Ja, dan is de toon gezet ...
Velen krijgen het gevoel dat wat krom is rechtgepraat wordt, zónder onderbouwing.

En ik moet eerlijk zeggen dat mij dat ook wel eens overkomt in een discussie.
Frustraties en dus emoties (vanuit passie voor het paard) omdat, naar míjn idee, het welzijn van het paard níet bovenaan gezet wordt door "de ander" zonder dat deze het uit kan leggen, maar tegelijkertijd het wel goed praat.

Ik ben van mening dat een discussie altíjd op basis van argumenten zou moeten zijn, van 2 kanten.
Soms komt e.e.a. inderdaad wel eens betweterig over. Echter, dat wordt ook nog wel eens verward met het hebben van kennis. En is misschien iets wat de ander helemaal niet wil horen, omdat deze daar een conclusie uit zou kunnen trekken voor zichzelf bijv.

Dus ik denk dat die "onaardige" toon voortvloeit uit frustraties, emoties, passie voor het paard en het ontbreken van het respect naar het paard toe, waardoor diens welzijn niet langer op de eerste plaats staat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:47

Chapeau voor de reactie van Murphy +:)+ +:)+ . De eerste die hand in eigen boezem durft te steken, en zich niet meteen weer ingraaft in de theorie van het klassieke rijden, maar gewoon bij het onderwerp van dit topic blijft

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:43

Bedankt allemaal voor de reacties. (ik was er een paar dagen niet)

piepenfiets schreef:
En het doel van dit topic is?
Wat ik met dit topic wil bereiken? Kijken of er meer mensen zijn met dit gevoel. En mensen laten zien dat ze tegen hetgeen wat ze eigenlijk (denk ik) willen promoten juist een aversie veroorzaken door de manier van reageren.

Peppertree schreef:
Wel een grappige ontwikkeling dat een topic over een nare bijsmaak zich razendsnel ontwikkeld tot een topic dat per direct bij iedereen voor een nare smaak zorgt.
Ik vind het ook leuk hoe dit topic zich ontwikkeld heeft. Ik heb nog overwogen of ik voorbeeldtopics moest geven maar dit topic werd zelf al een mooi voorbeeld van een topic met een nare bijsmaak.

pien_2010 schreef:
Dus ja ik snap je nare bijsmaak want ik denk ook wel eens, van gossie kan dat nou niet wat anders geformuleerd worden, maar nee ik begrijp niet dat je enthousiasme voor de klassieke dressuur daardoor af genomen is. Het gaat toch om de methodiek en niet om de mensen die deze methodiek uitdragen.

Sombra schreef:
Jij geeft namelijk in de openingspost aan dat je 'klassiek' zo mooi vindt. Als je werkelijk 'Klassiek' traint dan vind je het, ondanks de 'toon' van andere nog steeds mooi. Het gaat er namelijk om wat voor JOU werkt en niet wat mensen via het internet zeggen.
Een bijsmaak is ook geen hoofdsmaak. :D