Oke, excuses voor mijn lange afwezigheid. (Heb twee weken ponykampen begeleid
)
Ik heb het topic nog eens goed doorgelezen. De tendens in het topic is dat we verzamelen voor de rug. Niet voor de benen, want die zouden het gewicht van de ruiter prima aan kunnen.
Twee opmerkingen vielen mij op. Op allebei is nog niet echt gereageerd. Allereerst deze:
cherie78 schreef:Het is niet voor niets al heel lang bekend dat ruiter en paard in een GEZAMELIJK evenwicht moeten zijn.
En dat gezamelijke evenwicht veranderd naar gelang wat er van het paard gevraagd wordt.
Het eigenlijke doel van verzameling is niet de herverdeling van het gewicht maar een zuivere invloed op de achterhand (de hurken)
Kun je dat uitleggen? Je hebt het dus over een perfecte controle over de achterhand. Dan zou je dus bijvoorbeeld levades willen rijden. Maar waarom zou je dat willen? Is dat dan niet l'art pour l'art? Waarom dan de paniek als een paard niet zó gereden wordt dat hij zich zou kunnen gaan verzamelen?
Het gezamenlijke evenwicht, ik neem aan dat dat nodig is zodat je niet over ieder bultje struikelt?
Jesjepaarden schreef:een drachtig paard:
daar is een paard voor gebouwd en het veulen ''hangt'' in de buik
wanneer wij als mens OP het paard zitten, belasten wij een bepaald aantal wervels in de rug (waar het paard niet op gebouwd is) en wanneer jij ervoor zorgd dat deze ''last'' word verdeeld over de hele rug zal het in het geheel minder belastend zijn.
Ik heb even een deel van je post verwijderd, zodat blijft staan wat ik interessant vind. Je stelt dat het veulen hangt in de buik. Dan belast het dus meer wervels waardoor de druk per wervel verlaagt. Als de ruiter gaat zitten, belast hij minder wervels waardoor de druk per wervel hoger wordt.
Dat zou voor schade kunnen zorgen aan de gewrichten in de rug (toch? hoe dan?)
Wat ik me nou afvraag is het volgende:
Een veulen is, zeker tegen het eind van de dracht, zwaarder dan de gemiddelde ruiter die als het goed is op dat paard rijdt. Het gewicht wordt verdeeld over verschillende wervels. De ruiter is dus lichter dan het veulen. Het belast ook minder wervels. Is het gewicht per wervel dan niet (ongeveer) gelijk?
Ik heb overigens geen idee wat een veulen gemiddeld weegt voor de geboorte. Hij groeit natuurlijk ook, dus eigenlijk zou je dat gewicht moeten middelen en de belasting per wervel moeten berekenen. Hoeveel wervels belast een veulen? Hoeveel wervels belast een ruiter (een van, zeg, 75 kg.) en wat is dan de belasting per wervel?
Een drachtige merrie draagt het veulen dag en nacht. Zou dit dan niet voor extra belasting en dus extra schade moeten zorgen? Of is het juist zo dat een merrie zich daarop kan instellen zodat ze sterkere buikspieren krijgt. Het dragen van de ruiter is dan moeilijker omdat die er maar één uur per dag op zit.
Dus...