Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:49

twinducklin schreef:
dat afzetten doe ik dus door mijn hand om te manenkam te houden, alleen moet je wel een paard hebben die zijn hoofd omhoog houd anders verlies je daar je evenwicht.

:') Ik zie het voor me :') oké, waarschijnlijk minder grappig als het echt gebeurt, maar toch... ruiter steunt op manenkam, paard neemt een hapje gras en... BOEM!

Afstapongelukjes zijn de grappigste ongelukjes := als ze goed aflopen dan.

Ik doe het meestal op de officiële manier, maar soms ook met twee voeten uit de beugels. Soms ook met één voet uit de beugel en dan één been over de hals (niet je paard schoppen!) en dan glijden. Ik heb gewoon een braaf paard :')

Overigens stap ik altijd links af, want anders zit mijn zwaard zo in de weg.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:04

Inderdaad zijn er meerdere manieren maar het is het veiligst om allebei je voeten uit de stijgbeugels te doen want een paard blijft een vlucht dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:13

Joolien schreef:
Doanique schreef:

Ik bedoel het zo:

Je zwaait je rechter been er overheen en pakt dus met je rechter hand het zadel vast aan de achterkant.
Je legt je onderbeen/knie misschien 3 tellen op het zadel om recht te hangen.
Zodat je dus met je buik op je zadel ligt.
Been eraf, van je paard af.

Da's handiger dan dat je jezelf aan dat zadel weer half recht moet hijsen en dus je zadel alsnog verschuift.

En dan heb je een pony die bokt, en lig je er naast...
Nee dat is niet echt de manier, je mag wel eens goed kijken naar hoe t wel moet.

Leg 'ns uit dan.

xChoco

Re: Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:40

Als ik beide beugels uit doe kom ik er sowieso niet van af.. :')

Met een beugel heb ik al moeite om er af te komen, gelukkig heb ik zo'n lief paard die gewoon rustig blijft staan tot ik weer met 2 benen op de grond sta.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:42

ik doe gewoon rechterbeugel uit, teugels vast (natuurlijk) been eroverheen linker been eruit en rustig neerkomen!

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:53

xChoco schreef:
Als ik beide beugels uit doe kom ik er sowieso niet van af.. :')

Dat heb ik ook :')
Vandaar dat ik eerst mijn rechterbeugel uitdoe, mn been eroverheen zwaai en dan voorzichtig landt.

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:56

Ik doe ook eerst mijn beide voeten uit de stijgbeugels en dan been erover!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:08

Waves schreef:
Ik doe het precies zo, zelfs met mijn rechterhand op de voorboom. ZO kan je heel gecontroleerd en rustig afstappen, als het paard schrikt oid dan zit je er ook zo weer op.

Waarom zou je er weer op willen als het paard schrikt?
Dan zou ik er liever naast staan, en vind ik het maar eng dat je dus nog 1 voet in de beugel hebt :j

Ik doe ook beide beugel uite en dan er af springen ;)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:12

Ik doe het zoals de meesten hier doen, soms zit ik in een rare bui en doe ik mijn voeten uit m'n beugels rechter been er overzwaaien en naar beneden glijden :+

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:14

Appelmoes_11 schreef:
twinducklin schreef:
dat afzetten doe ik dus door mijn hand om te manenkam te houden, alleen moet je wel een paard hebben die zijn hoofd omhoog houd anders verlies je daar je evenwicht.

:') Ik zie het voor me :') oké, waarschijnlijk minder grappig als het echt gebeurt, maar toch... ruiter steunt op manenkam, paard neemt een hapje gras en... BOEM!

Afstapongelukjes zijn de grappigste ongelukjes := als ze goed aflopen dan.

Ik doe het meestal op de officiële manier, maar soms ook met twee voeten uit de beugels. Soms ook met één voet uit de beugel en dan één been over de hals (niet je paard schoppen!) en dan glijden. Ik heb gewoon een braaf paard :')

Overigens stap ik altijd links af, want anders zit mijn zwaard zo in de weg.

Doe ik dus ook soms :+
High five, ik heb het zelfde halster als jou :D

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:20

Eigenlijk zijn beide manieren van afstijgen juist hoor :j Ik heb ze allebei geleerd
Maar als je je voeten uit de beugels doet moet je het soepel kunnen doen of je doet je paard pijn :)

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:27

Ik heb geleerd bij een Westernzadel linkervoet in stijgbeugel te houden bij afstappen.
En, inderdaad bij een "Engels" zadel beide voeten eruit.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:11

Ik heb op de manege vroeger geleerd: rechtervoet uit de beugel, rechterbeen over het zadel zwaaien, even blijven hangen, linkervoet uit de beugel en dan op de grond. Maar dat doe ik eigenlijk alleen bij paarden die netjes blijven stilstaan. Bij drukke paardjes of schrikkerige paardjes doe ik voor de veiligheid altijd eerst beide voeten uit de beugel. Wil niet per ongeluk blijven hangen als paardlief om wat voor reden dan ook er vandoor stuitert :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:18

Ik deed eerst ook altijd beide beugels uit en daarna eraf springen. Alleen maakte ik laatst nogal een vrije val daardoor. :=

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:44

de boekjes zijn ook niet alles, als ik me niet vergis staat in de belgische brevettenboekjes dat beide voeten uit de stijgbeugels moeten en vervolgens met een mooie zwaai, zonder de kont aan te tikken afstappen/springen.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:58

Ik houd mijn linkervoet in de beugel , als mijn rechterbeen eroverheen is doe ik mijn linkervoet uit de beugel .
Als ik neerkom op de grond , zak ik altijd een beetje naar beneden , zoda het geen pijn doet .

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:59

Kipzel schreef:
Ik heb geleerd eerst beide voeten uit de beugels te doen.
Mocht je paard er vandoor schieten als je halverwege bent, dan blijf je in ieder geval niet met je linkervoet in de beugel vasthangen :Y)

Zo heb ik het ook geleerd :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:43

Ik zelf heb geleerd beide benen uit de beugels te doen en vervolgens af te stijgen. Als het paard er vandoor gaat word je niet meegesleurd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:50

Ik doe aan creatief afstijgen. Tenminste, om mijn paard dan. Rechtbeen voorlangs zwaaien en dan zit je op je billen met je benen aan een kant en dan mezelf naar beneden laten glijden.

Geen aanrader m et een BP aan op een groot paard, daar hing ik dan... }> :+

de officiële manier die ik geleerd heb, beide beugels uit, elegante zwaai met je rechterbeen, even wachten en dan naar beneden laten zakken. Beugels uit voor veiligheidheid, zadel en rug

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:56

nu ik erover na ga denk weet ik eigenlijk niet eens hoe lang ik mijn linkerbeen nog in een beugel hou }:0 volgens mij doe ik ze toch echt allebei uit, en zwaai ik mijn rechterbeen eroverheen, maar ik hoef echt niet eerst mijn benen naar voren te zwaaien om eraf te komen :=
ik blijf in ieder geval vaak half op hand en buik hangen zodat ik langzaam naar beneden glijd en peerd zich niet te pletter schrikt.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:58

Ik glij er meestal ook af, gewoon omdat het leuk is :')
Als ik normaal af stijg, dan doe ik beide voeten uit mn beugels, zwaai ik 1 been er over heen en spring ik er af haha.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:15

Vroeger deed ik ook altijd 2 voeten uit de beugels en glijden maar. Alleen nu ik met westernzadel rij vind ik dit preceis niet meer te doen. een westernzadel is nu eenmaal dieper en die knop staat serieus in de weg om er met je buik op te gaan liggen.
Afstappen doe ik dus nu gewoon zoals ik opstap. Let wel mijn pony is 1.50m dus mijn voet kan wel blijven haken maar niet doorschieten. bij een hoger paard zou ik zo nooit afstappen :D .
Doet iemand wel met 2 voeten afstappen met een westernzadel?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:33

wat heeft de hoogte van je paard te maken met of je voet wel of niet door kan schieten? :?

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:13

Voor het ruiterbewijs moesten wij het zo leren:
Rechtervoet uit de beugel en over het zadel zwaaien. Niet het zadel beet pakken, maar je mag alleen op het midden van het zadel steunen, zodat je niet het zadel schreef trekt. dan steun je dus met twee handen op je zadel en dan linker voet uit de beugel, en hangen en rustig laten zakken naar beneden.

Als ik voor mezelf rij let ik er nooit echt op hoe ik afstap. Ik laat meestal wel mijn linker beugel in totdat mijn rechter al over het zadel heen gezwaaid is.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:11

Zodra ik mijn rechterbeen over het zadel heen hebt gezwiept, dan haal ik mijn linkervoet uit de beugel en laat ik mij rustig naar beneden zakken. Met beide benen zwaaien en eraf springen als een turnster die de afsprong doet, dat lukt mij niet meer ;)