achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:22

liljebo schreef:
VivaLaVida schreef:
Ja dat kan. Als je je paard western rijdt en correct 'in frame' laat lopen zou je paard verzameld lopen zonder teugelcontact.

Ja, dat weet ik van het western. Dat heeft meegespeeld in mijn vraagstelling, omdat in de western goed achterhandgebruik ook nagestreefd wordt (logisch)

Westernpaarden die goed gereden zijn en als verder in de opleiding zijn kunnen dit inderdaad. Echter jonge westernpaarden wordt net zo goed met druk geleerd na te geven en van van achteren naar voren te lopen. Ook hip control, heup naar binnen en naar buiten hoort hierbij, net als binnen en buitenstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:25

meikie schreef:
Westernpaarden die goed gereden zijn en als verder in de opleiding zijn kunnen dit inderdaad. Echter jonge westernpaarden wordt net zo goed met druk geleerd na te geven en van van achteren naar voren te lopen. Ook hip control, heup naar binnen en naar buiten hoort hierbij, net als binnen en buitenstelling.

Mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:30

Waves schreef:
Dus je kan wel roepen "bij ons in de klassieke dressuur" maar voor mijn idee is wat jij propageert juist heel erg dressuur zoals ze dat de laatste 20 jaar rijden.

Dressuur van de laatste jaren (laatste 20 zou ik niet weten) is meer van het "geen gelul, trek 'm in de krul", vooral aan de voorkant bezig en het plaatje moet mooi zijn, maar de achterhand zit vaak nog bijna tot in tokyo .. En dat vind ik niet te vergelijken met wat murphy schrijft. Het is niet omdat je een halve ophouding geeft, of omdat je contact hebt met je teugels, dat je zit te trekken en te sleuren en je paard z'n hoofd in een houding dwingt .. lijkt mij ..

Maar ik denk dat dat een beetje een probleem is van de laatste tijd .. Als iemand roept contact te houden dan ziet iedereen beelden voor zich van strakke teugels en starre handen en geforceerde gezichten .. Net zoals dat iemand steigert als je zegt je paard wel eens een tik te geven, omdat die denkt dat je hem dan halfdood slaat.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:35

VivaLaVida schreef:
een vriendin van mij rijdt klassiek(?) dressuur en die krijgt veel dezelfde oefeningen als ik. Hip control e.d. Echt veel overeenkomsten in de basis!

Ja, absoluut. :) Die twee stromingen verschillen echt niet zoveel van elkaar.

Ik ben van mening dat het wel kan. Ik sluit me bij Joolien aan, denk ik. Het aanleren van zithulpen (een stabiele zit is natuurlijk een voorwaarde) kan zowel via teugelgebruik als andersom. Ik vind deze discussie heel interessant :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:05

Ik denk dat je wel kunt verzamelen zonder teugel hulp.

Ik vraag me alleen af of je de voorgaande stappen zonder teugelhulp kan doen ;)

Op je zit rijden is leuk, maar een zithulp betekent voor een onbeleerd paard helemaal niets. Je zal altijd met een hulp aan de voorkant moeten duidelijk maken wat die zithulp dan betekent. Ik kan me voorstellen dat je dat zonder bit, met twee zweepjes of met een touw om de hals ook zou kunnen aanleren.
Als je paard die zithulp eenmaal begrijpt en je kan langzamer en harder en je hebt schouder en achterhand controle, dan zou je in theorie zonder teugels kunnen verzamelen.
Ik denk dat je het wel enorm ingewikkeld voor jezelf en je paard maakt. Voor verzamelen zal je de hulpen zo snel op elkaar moeten laten volgen, dat je een enorm goede timing en zelfcontrole moet hebben.

Dit allemaal op voorwaarde dat je paard een fijne zelfhouding heeft in de arbeidsgangen. Het lijkt me namelijk veel moeilijker om de arbeidsgangen te verbeteren zonder teugels, dan om een paard met een goede zelfhouding te verzamelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:21

Appelmoes_11 schreef:
Het aanleren van zithulpen (een stabiele zit is natuurlijk een voorwaarde) kan zowel via teugelgebruik als andersom.

Ik begrijp niet Appelmoes_11 hoe je aanleren van ZIThulpen kunt doen via teugelgebruik net als andersom? KUn je mij uitleggen wat je bedoelt en hoe ik dat voor me moet zien? |o
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-06-12 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:26

sanne83 schreef:
Ik denk dat je wel kunt verzamelen zonder teugel hulp.

Ik vraag me alleen af of je de voorgaande stappen zonder teugelhulp kan doen ;)

Op je zit rijden is leuk, maar een zithulp betekent voor een onbeleerd paard helemaal niets. Je zal altijd met een hulp aan de voorkant moeten duidelijk maken wat die zithulp dan betekent. Ik kan me voorstellen dat je dat zonder bit, met twee zweepjes of met een touw om de hals ook zou kunnen aanleren.
Als je paard die zithulp eenmaal begrijpt en je kan langzamer en harder en je hebt schouder en achterhand controle, dan zou je in theorie zonder teugels kunnen verzamelen.
Ik denk dat je het wel enorm ingewikkeld voor jezelf en je paard maakt. Voor verzamelen zal je de hulpen zo snel op elkaar moeten laten volgen, dat je een enorm goede timing en zelfcontrole moet hebben.

Dit allemaal op voorwaarde dat je paard een fijne zelfhouding heeft in de arbeidsgangen. Het lijkt me namelijk veel moeilijker om de arbeidsgangen te verbeteren zonder teugels, dan om een paard met een goede zelfhouding te verzamelen.

Dat begrijp ik eigenlijk niet, waarom er aan de voorkant duidelijk gemaakt moet worden wat een zithulp betekent?
Om de basis van een zithulp aan te leren, voldoet een stemhulp in eerste instantie prima.

Een paard begrijpt een beenhulp ook niet vanzelf.
Ook dat moet een paard aangeleerd worden.

Timing en dosering is bij iedere hulp nodig :j

Sammy_xxs

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:48

Nou ik ben net wezen rijden, mn paardje was lekker ontspannen. Dus dacht gelijk kan het ff alle 2 uitproberen.
- wel aan de teugel zitten ( ophoudingen geven) liep ze voorwaarts en lekker actief.
- als ik niks aan de teugel deed, liet het gewoon half los eigenlijk. Toen liep ze met dr hoofd bijna tot de grond, en was ze niet actief maar zat ze een beetje te sloffen zo zeg maar.

Pas als ik dr oppakte liep ze gelijk vlotter en actiever, dus dan denk ik dat je dus wel degelijk teugel contact nodig heb. om actiever te rijden en dat dus de achterhand onder geplaats kan worden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:53

@Cherie78:
Als je eerst op de grond heel goed de stemhulp geconditioneerd hebt, kan dat ook met stemhulp :j . Je hebt dan wel een hele reeks klassiek geconditioneerde hulpen, wat het het hele proces een stuk moeilijk maakt naar mijn idee. Als in: teugelhulpen en beenhulpen kan je variëren in intensiteit. Zithulpen en stemhulpen niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:55

Sammy_xxs schreef:
Nou ik ben net wezen rijden, mn paardje was lekker ontspannen. Dus dacht gelijk kan het ff alle 2 uitproberen.
- wel aan de teugel zitten ( ophoudingen geven) liep ze voorwaarts en lekker actief.
- als ik niks aan de teugel deed, liet het gewoon half los eigenlijk. Toen liep ze met dr hoofd bijna tot de grond, en was ze niet actief maar zat ze een beetje te sloffen zo zeg maar.Pas als ik dr oppakte liep ze gelijk vlotter en actiever, dus dan denk ik dat je dus wel degelijk teugel contact nodig heb. om actiever te rijden en dat dus de achterhand onder geplaats kan worden.

Ook met "losse" teugel is het de ruiter nog steeds die het "tempo" en de "vlijt" bepaald.
Directe reactie op een zit/beenhulp vind ik wel heel belangrijk.

Ophoudingen geven is eigenlijk voor het "minderen" in tempo.
Een hele ophouding is een aantal halve ophoudingen achter elkaar.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:59

sanne83 schreef:
@Cherie78:
Als je eerst op de grond heel goed de stemhulp geconditioneerd hebt, kan dat ook met stemhulp :j . Je hebt dan wel een hele reeks klassiek geconditioneerde hulpen, wat het het hele proces een stuk moeilijk maakt naar mijn idee. Als in: teugelhulpen en beenhulpen kan je variëren in intensiteit. Zithulpen en stemhulpen niet.

Niet? Wat heb ik dan in een illusie geleefd de afgelopen jaren :D

Zithulpen zijn wel degelijk te controleren :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:01

Wat bedoel je precies? Zithulpen zijn te controleren?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:01

Ach liljebo, je bent toch een clickertrainer? Waarom vraag je dan aan mensen die van jouw methode niets af weten om manieren om een paard zonder teugel op de achterhand te krijgen?

Dat kan heus ook wel met de clicker hoor! Ik zou beginnen zonder hoofdstel (of alleen een halstertje om) je paard correct achterwaarts te laten gaan, dan ben je er in principe al, want voor een goede achteruitversnelling moet het paard zijn kont eronder zetten *\o/*

Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:04

sanne83 schreef:
@Cherie78:

Ik vind het heel "normaal" dat stemhulpen eerst aangeleerd worden door werk aan de longe (alleen aan het halster)
Veel stemhulpen worden al automatisch gegeven in de dagelijkse omgang.

Voor mij is dit eigenlijk zo vanzelfsprekend dat veel al aangeleerd wordt voordat er überhaupt begonnen worrdt met het eigenlijke "zadelmak" maken.

Ook in/met stem-en zithulpen is er te variëren in intensiteit.
Net zo subtiel als een beenhulp.
Maar wederom ligt het aan de concentratie die het paard heeft.
Als de aandacht er op dat moment niet is of te weinig zullen alle hulpen "duidelijker" gegeven moeten worden.

Na verloop van tijd is een stemhulp niet echt meer nodig.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:04

Ja ze reageerde wel op mn been en zit hulpen, maar ze was toch niet zo actief dan toen ik de teugels oppakte.
Wat ik wel merkte wannner ik de teugels oppakte, dat ze echt ging terug trekken om weer helemaal laag te lopen. Na een poosje deed ze dat niet meer en liep ze gewoon nageefelijk.

Dat denk ik dan :+

Help ik heb echt les nodig |o. Ik wil zo graag verder komen, maar in mn eentje lukt het niet.
Maarja kan gewoon geen goede instructie vinden, tot nu toe zeggen ze allemaal aan de voorkant zittn.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:06

sanne83 schreef:
Wat bedoel je precies? Zithulpen zijn te controleren?

Dat de intensiteit van een zithulp wel degelijk te regelen valt. We hebben zoveel spieren in ons hele lichaam, en een paard is extreem gevoelig: als ze een vlieg op hun huid kunnen voelen voelen ze het ook als jij een bovenbeenspier aanspant, of je beken net een tikje meer kantelt, of net wat naar achter gaat zitten, of je schouders naar voren duwt, etc. Ht vergt een ruiter met een goede houding om die verschillende nuances te kunnen controleren, maar het is wel degelijk mogelijk :) Zo reed ik een Islander die ik op het kantelen van mijn bekken van draf naar tölt en terug kon laten wisselen. Als je een paard kan laten halthouden op zit kan je ook zeker binnen een gang hetzelfde effect bereiken als een halve ophouding op je teugel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:18

Sammy_xxs schreef:
Ja ze reageerde wel op mn been en zit hulpen, maar ze was toch niet zo actief dan toen ik de teugels oppakte.
Wat ik wel merkte wannner ik de teugels oppakte, dat ze echt ging terug trekken om weer helemaal laag te lopen. Na een poosje deed ze dat niet meer en liep ze gewoon nageefelijk.

Dat denk ik dan :+

Help ik heb echt les nodig |o. Ik wil zo graag verder komen, maar in mn eentje lukt het niet.
Maarja kan gewoon geen goede instructie vinden, tot nu toe zeggen ze allemaal aan de voorkant zittn.

Het is ook heel erg moeilijk om goede instructie te vinden.
Zelfs de "klassieke" ruiters hebben er al moeite mee. Laat staan om te leren een paard te leren ( ;) ) op minimale zit/beenhulpen te reageren.

Om met "losse teugel" te rijden wil niet zeggen, dat het de bedoeling is om het paard alleen maar helemaal laag te laten lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:22

@killyen: die verschillende nuances in je zithulp betekenen dan toch andere dingen?
Mijn ervaring is dat je een zithulp alleen subtiel kan geven. Als je een zithulp overdrijft, dan krijg je meestal het tegenovergestelde effect omdat je het paard uit balans brengt.

@cherie78: ik werk zelf niet met stemhulpen, dus voor mij is dat niet vanzelfsprekend ;)
Ik vraag me af wat je doet als je paard niet op je zithulp reageert en ook niet op je stemhulp?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:30

Nee dat klopt, ziet er nou ook niet charmant uit mn paard lijkt net een stofzuiger :+
Maar als ik haar oppak loopt ze gelijk veel te diep, vier ik de teugels weer, gaat ze gelijk omlaag.

Vind het echt jammer dat ik nu geen les heb, want die kan me dan vertellen hoe ik daarmee moet omgaan.
Nu moet ik het zelf maar uitvogelen, en hopen dat ik het goed doe -O-

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:34

sanne83 schreef:
@killyen: die verschillende nuances in je zithulp betekenen dan toch andere dingen?
Mijn ervaring is dat je een zithulp alleen subtiel kan geven. Als je een zithulp overdrijft, dan krijg je meestal het tegenovergestelde effect omdat je het paard uit balans brengt.

@cherie78: ik werk zelf niet met stemhulpen, dus voor mij is dat niet vanzelfsprekend ;)
Ik vraag me af wat je doet als je paard niet op je zithulp reageert en ook niet op je stemhulp?

Dan heb ik een "probleem" :+
Of terug vallen op mijn "klassieke" verleden :o tenminste als ik het op dat moment "belangrijk" genoeg vind.

Zelfs tussen subtiel en subtiel is nog variatie in aan te brengen ;)
Want elke hulp die overdreven wordt (denk even aan de beenhulp waar niet op gereageerd wordt) brengt het paard uit balans.

Sanne, hoe maak jij je paard dan duidelijk aan de longe of whatever wat de bedoeling van jou is?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:44

liljebo schreef:
[***] schreef:
Zetten paarden die enkel voorwaarts gereden worden automatisch hun achterhand goed eronder?

8-)

(ik doe verder niet moeilijk hoor :') )

Je hebt dezelfde vraag die ook door mijn hoofd spookt door al die meningen in de topics ... ;)

Zoals ik het leer, leert het paard vooral door de juiste inbuigoefeningen de achterhand goed onder te plaatsen, dus veel zijwaartse gangen rijden, schouderbinnen, travers, renvers etc. Voor het jonge paard gaat dit ook gepaard met contact met de mond, juist om de kaak te leren ontspannen in die buiging, zodat het de rug los kan laten en zijn spieren kan gaan rekken beide kanten op.
Het voorwaarts rijden is ook een methode, maar meer van de Duitse dressuurschool, verzameling verkrijgen en nageeflijkheid (en uiteindelijk dat het paard zichzelf volkomen verzameld kan dragen) door buigingsarbeid is de Franse school. Je kan eens googelen op Philippe Karl, die Schule der légèrété, hij werkt alleen vanuit de juiste inbuiging en leert dat ook in eerste instantie mbv het bit. Hij heeft een hele discussie met de die Deutsche Reiterliche Vereinigung FN, vanwege de methodes en de regelementen.

Ik denk persoonlijk dat je een paard nooit vanuit 0 meteen verzameld kan leren te lopen zonder behulp van een teugelvoering. Al is het maar omdat ie van nature scheef is en twee derde van zijn gewicht op de voorhand heeft als hij niet juist wordt getraind. Dan moet je wel een verdomd goede trainer zijn als je dat alleen corrigeert met behulp van je zit.
Het verzameld rijden zonder teugelvoering m.i. is een resultaat van een goede voorafgaande training (met teugelvoering en hulpen).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:46

Sammy_xxs schreef:
Nee dat klopt, ziet er nou ook niet charmant uit mn paard lijkt net een stofzuiger :+
Maar als ik haar oppak loopt ze gelijk veel te diep, vier ik de teugels weer, gaat ze gelijk omlaag.

Vind het echt jammer dat ik nu geen les heb, want die kan me dan vertellen hoe ik daarmee moet omgaan.
Nu moet ik het zelf maar uitvogelen, en hopen dat ik het goed doe -O-

Bedoel je met "diep", dat het paard achter de loodlijn komt op dat moment?
Als je paard gelijk omlaag gaat met het vieren van de teugels, blijkt dan het tempo hetzelfde?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:47

Ben echt serieus benieuwd wat je dan doet als je alleen zithulpen en stemhulpen gebruikt.

Ik ken zelf twee opties:
Je beleert met lichte druk en positieve reinforcement. Je wacht dus eigenlijk bij een lichte druk tot je paard doet wat je wilt en beloont dan. Ik denk dat je op deze manier problemen zou kunnen krijgen als de hulpen meer ingewikkeld worden dan "simpele hulpen" als harder, zachter, links en rechts. Ik ben wel benieuwd naar mensen die het lukt om op deze manier echt te rijden (en dan niet een paar kunstjes die eruit zien als rijden).

Of je beleert met negatieve reinforcement en je hebt middelen om je hulpen kracht bij te zetten, zoals teugels, touw om de hals of zweepjes.

Natuurlijk kan je deze twee ook combineren, maar ik kan me tot nu toe nog weinig voorstellen bij alleen de eerste methode gebruiken. Ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:53

Ja ze komt achter de loodlijn, nja ik neem aan van wel, dr hoofd zit zowat tegen dr borst aan.
Als ik de teugels laat vieren blijft ze wel in het zelfde tempo lopen.
In de galop wilt ze ook graag laag lopen, dan trekt ze me zowat uit het zadel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:11

Er zijn grofweg 2 mogelijkheden voor :
-een heel rijtechnisch traject met dit als doel,
-de bergen in gaan, paard moet dan wel de achterhand gaan gebruiken/verzamelen, anders gaat die flink op zijn snufferd, zeker bij het afdalen. En vallen is iets wat een paard eigenlijk kost wat het kost wil voorkomen. Ik ben dan ook de observatie al eens tegen gekomen dat de goeroes die verzameling aan de losse teugel prediken in de bergen wonen.