Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:51

Ik rij met sporen tenzij hij heeft stilgestaan of de wind hard waait dan zonder.
Ik rij met sporen omdat hij goed voorwaarts blijft zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:28

jensvl schreef:
c_alsemgeest schreef:

Mwah ik moet eerlijk bekennen dat die van mij, toen ik hem net had, ook een keer een flinke tik met de zweep op zijn kop heeft gehad, niks verfijning op dt moment :+ toen meneer in het bos opeens op twee benen verder ging lopen, we bijna achterover gingen en m'n beugel uit de veiligheidspal klikte. Combinatie van een hyper-de-piep-hoera-we-gaan-naar-het-strand-wipkip paard en een stoplicht die erg lang op rood stond. Heb het daarna nooit meer hoeven doen, meneer staat keurig op 4 benen te wachten tot het licht op groen gaat.
*ik ben een ware dierenbeul* :Y)

Ik ben blij dat het bij jou goed is gegaan. Maar bij het verkeerde paard had dit op een ramp kunnen uitlopen. En had hetzelfde paard een andere reden gehad was dat ook slechter afgelopen. Het gaat mij er vooral om hoe je naar hulpmiddelen kijkt. Als je hulpmiddelen op zo'n manier als jij beschrijft gebruikt, leer je nooit je technieken te verfijnen en daar is het paard de dupe van. Bovendien zal het paard je minder vertrouwen dan als je het met de juiste technieken oplost. Nu ga ik je niet vertellen dat je fout hebt gereageerd. Want hoewel ik altijd zo zacht mogelijk probeer te werken met paarden vind ik dit een gevaarlijke situatie en het paard moet weten dat dat niet kan. Ook zijn reden was goed genoeg om het op te lossen met heel ferm te zijn. Maar eigenlijk is het fout dat je zo aankijkt tegen zweep en sporen.

Ik weet bij mijn paard 100% zeker dat een tik op z'n hoofd in die situatie geen schade heeft gebracht aan onze vertrouwensband. Juist niet, wanneer hij duidelijk weet wat zijn grenzen zijn brengt dat onze band veel meet rust en vertrouwen :+ hij is af en toe gewoon erg hormonaal hyper en dominant, en ook dan zal hij moeten luisteren. Het zijn altijd kleine momenten geweest in 6 jaar tijd dat ik hem heb. Als ik dan moet kiezen tussen achterover met hem of zonder hem op de stenen te knallen of hem even weer een tik geven om bij de tijd te blijven dan kies ik voor het laatste.
Ik ben de leider, zeker bij gevaarlijke situaties, soms probeert hij de grenzen af te tasten waar het wel of niet kan en dat pik ik dan niet. Verder kan ik alles met hem... op wedstrijden, in het bos, op het strand of op een drukke autoweg. Aan de hand heeft hij altijd erg veel respect en loopt als een hondje achter me aan, maar met rijden zijn het soms de kleine momenten waarin ik even de aandacht laat verslappen en hij een staatsgreep pleegt. Dat is bij hem puur karakter.
De merrie die ik hiervoor had heb ik nooit een tik hoeven geven, die accepteerde leiderschap veel makkelijker.
United is gewoon een vechtersbaasje... daarom is hij ook nog bij me, hij heeft medisch zo veel meegemaakt en alles puur op karakter overleefd. Ook in de groep met soortgenoten is hij altijd de kuddeleider, in elke groep waar hij in gestaan heeft en is ook altijd van het dekken :') Dat zit in hem, en dat komt er soms uit. Dan is het aan mij weer even onze overeenkomst bij hem duidelijk te maken :D

jensvl

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:53

Het feit dat hij in die 6 jaar toch nog af en toe steigert bewijst voor mij dat je blijkbaar niet de goede leider bent voor dat paard. Of hij steigert met een andere reden. Ik begrijp wel dat je als je moet kiezen tussen achterover slaan of een paard een tik geven, het paard dan een tik geeft, maar dat is een noodoplossing. Ook al is je paard dominant, je moet een goede leider zijn (en dat kan ook zonder slaan).
Ik had ook een heel dominant paard (kon bijna niet op zijn benen staan van ondervoeding toen ik hem kocht en toch was hij op 1 paard na de leider van de kudde). Ook bij dit paard is het gelukt zonder enige vorm van slaan. Ik moet wel zeggen dat dit paard niet steigerde. Ik heb echter nog een ander paard getraind dat zowel bokproblemen als steigerproblemen had. Allebei opgelost zonder slaan. Het paard had dit al jaren en is er op een paar maanden volledig vanaf geraakt zonder het paard pijn te doen. Het feit dat dit bij jou paard na 6 jaren nog steeds niet lukt is voor mij een teken dat je foute technieken gebruikt.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:54

Ik rijd zonder sporen, want ik rijd nog niet lang genoeg en goed genoeg om mijn benen goed stil te houden en spoortjes effectief en op het juiste moment te gebruiken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:57

jensvl schreef:
Het feit dat hij in die 6 jaar toch nog af en toe steigert bewijst voor mij dat je blijkbaar niet de goede leider bent voor dat paard. Of hij steigert met een andere reden. Ik begrijp wel dat je als je moet kiezen tussen achterover slaan of een paard een tik geven, het paard dan een tik geeft, maar dat is een noodoplossing. Ook al is je paard dominant, je moet een goede leider zijn (en dat kan ook zonder slaan).
Ik had ook een heel dominant paard (kon bijna niet op zijn benen staan van ondervoeding toen ik hem kocht en toch was hij op 1 paard na de leider van de kudde). Ook bij dit paard is het gelukt zonder enige vorm van slaan. Ik moet wel zeggen dat dit paard niet steigerde. Ik heb echter nog een ander paard getraind dat zowel bokproblemen als steigerproblemen had. Allebei opgelost zonder slaan. Het paard had dit al jaren en is er op een paar maanden volledig vanaf geraakt zonder het paard pijn te doen. Het feit dat dit bij jou paard na 6 jaren nog steeds niet lukt is voor mij een teken dat je foute technieken gebruikt.

Waar zeg ik dat hij nog steeds steigert? Dat heeft hij een keer gedaan... hij probeert nooit iets twee keer. Maar vindt wel altijd een andere weg voor een staatsgreep :D Hij is sowieso veel te slim om iets wat niet heeft gewerkt nog een keer te proberen. Maar wanneer hij de ruimte heeft, zal hij het altijd proberen. Dat maakt hem ook zo leuk. Zo heeft die laatst nog de vliegende pirouette in het leven geroepen! Mooie hoge school oefening, maar het zit zo lastig.
En in de kudde krijgen ze ook weleens een ram van een hoger geplaatst paard bij ongehoorzaamheid, dus in nood pas ik dat toe. Door dat ene moment wordt mijn band met hem niet minder.
Zo heeft United een keer een wat opdringerig lager geplaatst paard letterlijk in de hoek (buiten de kudde) gezet, deed hij heel kalm, en rustig maar wel hard en duidelijk.
Daarbij durf ik te zeggen dat ik een erg gelukkig paard heb die mijn beste maatje is en in 99,9% van de gevallen naar mij zou luisteren. Maar soms in die 0,1% een duidelijke herhaling nodig heeft... en als dat dan een 'fout' zou zijn in hoe ik met hem om ga, dat moet dan maar :+ Voor ons werkt het iig best goed.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:23

Als het goed werkt. Dan is alles goed. Nu vind ik het wel belangrijk dat je weet dat een hoger paard niet altijd slaat, zelfs niet als het paard echt iets doet dat er over gaat. Je hebt een andere soort leider. De passieve leider. Het is die leider die ik probeer na te volgen. Passief wil niet zeggen niets doen, maar nooit slaan behalve uit zelfverdediging, dus als het paard echt aanvalt. Ik heb gemerkt dat dat beter werkt dan enige andere methode die ik heb geprobeerd. Maar als het goed werkt, moet je zeker niet veranderen. Doe dan gewoon verder zoals je bezig bent.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:22

Ik rijd vaak een aantal dagen met spoortje (ronde spoor) en dan weer een aantal dagen zonder spoor. dit komt omdat ze met spoor respect heeft voor mijn been, beter buigt etc. Maar als ik me spoor af doe is ze niet meer vooruit te branden, dus wissel ik het af.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:28

mrjlnx schreef:
Ik rijd zonder sporen. Reageert ie niet genoeg op het been dan doe ik gewoon oefeningen om hem actiever aan het been te krijgen. Of eventueel een zweepje.

_/-\o_

Dit wilde ik inderdaad ook zeggen. Mijn verzorgpaard is ook ontzettend slecht aan het been, toen ben ik met sporen gaan rijden. Alleen voel ik mezelf daar nooit prettig bij, altijd bang dat ik hem onnodig zit te prikken. Dus toen heb ik de sporen weer weggelegd. Nu ben ik elke keer dat ik erop stap wel bezig met actiever maken dmv overgangen rijden en schakelen. Wordt hij ook actief van en daar voel ik mezelf een stuk fijner bij.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:45

daffie1986 schreef:
En hier wordt ik toch zo moe van, hoe komt iedereen hier bij? Een paard dat niet voorwaarts is, is niet aan het been. Dan kun je leuk een spoor gaan gebruiken maar daar wordt het paard alleen nog maar slechter van aan het been. Dit is dus precies de onzin waarom iedereen graag met sporen rijdt, mijn paard is niet aan het been of het paard is lui voor het been.

Waarom mag je de spoor eigenlijk niet gebruiken om een paard beter voor je been te maken? Wat is het verschil tussen je beenhulp verduidelijken door een tikje met de zweep achter je been, of een prikje met je spoor, als er op de eerste kuithulp niet gereageerd wordt.

Ik denk dat het het belangrijkst is dat je je hulpen heel duidelijk kan geven, wanneer geef je een kuit, wanneer spoor. En niet zozeer of je dat nog doet om een zijgang, een changement of een verruiming in te zetten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:41

Het grootste probleem vind ik de denkwijze erachter. De basis kan ik niet goed bereiken met technieken dus gebruik ik maar een hulpmiddel. Door deze denkwijze verandert je techniek nooit, en zal het probleem stilaan vergroten. Er komt zo geen verandering. Je moet je technieken veranderen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:34

Maar wat is nou specifiek het verschil tussen het verduidelijken van je hulp, door een tikje met de zweep, en het verduidelijken van je hulp door een prikje met je spoor. Eigenlijk vind ik een spoor nog duidelijker voor het paard, omdat het echt een versterking van je beenhulp is.

Het gaat mij er niet om dat je je paard doorlopend vooruit moet prikken met je sporen. Je moet ook niet iedere pas beenhulp geven. Dus dat lijkt me duidelijk. Ik snap alleen de aversie tegen de spoor om je paard beter aan je been te maken niet.

Dit gaat natuurlijk alleen op als je als ruiter je beenligging en je beenhulpen of spoorhulpen echt duidelijk, specifiek en gedoseerd kan geven.

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:43

Als je van jezelf weet dat je verschrikkelijk met je benen zwabbelt, dan kun je dus beter niet met sporen rijden. Met andere woord, als je je benen niet kan stilhouden dan prik je het paard soms onbedoeld in zijn buik met je sporen waardoor hij misschien er weer vandoor schiet. Dat levert dus weer een verwarde reactie van ruiter op en zo blijft zich dat maar opstapelen, totdat de ruiter er genoeg van heeft dat het paard de hele tijd wegschiet, terwijl het eigenlijk hun eigen schuld is. Rij dus alleen met sporen als je weet dat je je benen goed stil kunt houden, of als het echt nodig is voor je paard. Als het nodig is maar je benen bewegen dus wel heel veel, kun je aan je instructeur of hij hierbij je kan helpen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:51

Ik rijd nu een paar dop stal.
Beest is echt dood voor je been e knalt er vrolijk doorheen maar toch komen de sporen niet in mij op.
Wil het eers gewoon zo oplossen ook al duurt het een jaar.

Ben van mening dat je tot en met de Z geen sporen nodig hebt maar het gewoon zo op kan lossen als je maar de tijd neemt.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:07

sporen en zwepen zijn beide slecht en beide goed.
je moet ze goed gebruiken. dat is het verschil

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:14

Jesjepaarden schreef:

idd. En ik vind dat je voor de basis die dingen beter niet gebruikt. Als je ze nodig hebt omdat je paard anders niet genoeg reageert, doe je iets fout in je technieken. Dat kunnen kleine dingen zijn, maar toch moet je dan daarin veranderen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:40

Nog 1 ding dat ik wil zeggen. Ik vind dat ik het wat fout heb gezegd met dat boos worden. Boos worden laat zien dat je het paard de schuld geeft. Het komt maar heel zelden voor dat een paard de fout is van wat er gaande is. Maar met boos worden zal je niet jezelf de schuld geven en proberen te veranderen. Het is echter belangrijk om te weten dat het paard een spiegel is van jou en dat je dus eerst zelf moet veranderen voor je paard kan veranderen.

Verder zijn er heel soms situaties waarin je het paard kan laten merken dat hij niet goed bezig is (alleen als het echt zijn schuld is, wat dus bijna nooit voorkomt). Dan doe je een handeling waarbij het paard het goed begrijpt (niet slaan). Maar wordt nooit boos, ook niet in dit geval. Boosheid is een emotie die je paard merkt, en bij een bang paard heeft dat een nadelig effect. Maar het ergste is dat de emotie jezelf in zijn greep krijgt. Je mag een keer kwaad zijn maar niet met de emotie boos erbij. Dat is een gevaarlijke emotie, met regelmatig erge gevolgen voor het paard. Laat dus in het uiterste merken dat het paard niet zijn best doet, maar wordt niet boos om de volgende gevolgen te vermijden. Want als je boos bent, ben je niet veraf van je zelfbeheersing te verliezen.
Maar het belangrijkste staat in de bovenste tekstblok.

Tessa_Foxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:57

Zonder, ik rijd nooit met sporen. (Rijd meestal met alleen stem)
Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat iemand een paard reed met sporen en dat het paard door al dat geprik in zijn buik daar ongevoelig is geworden, hij reageerd bijna nergens meer op als het gaat om been geven... Dus ik zou er wel mee oppassen (Dit was wel ergens op een manege, is natuurlijk iets anders dan een eigen paardje)

Sylvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:00

Ik rijd eigenlijk ook altijd zonder. Vroeger toen ik privé-les had op een goede manegepony reed ik wel met, maar dat was wel nodig want hij reageerde anders niet echt op je been.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:06

Ik zou niet met sporen rijden het paar zal daar geen plezier van hebben.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:13

jensvl schreef:
Jesjepaarden schreef:

idd. En ik vind dat je voor de basis die dingen beter niet gebruikt. Als je ze nodig hebt omdat je paard anders niet genoeg reageert, doe je iets fout in je technieken. Dat kunnen kleine dingen zijn, maar toch moet je dan daarin veranderen.

daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sporen zijn nergens voor nodig, in ieder geval voor mij niet want ik zit nog lang niet op hoog niveau, dus ik zou niet weten of je ze dan wel nodig hebt.
Een zweepje vind ik juist erg handig, vooral toen mijn paard nog erg groen was en mijn beenhulpen niet helemaal begreep. ik ben nu bijvoorbeeld bezig met stelling en buigen, en wijken voor druk. Hij vind het nog erg moeilijk te begrijpen dat als ik met alleen links druk, hij niet harder moet maar juist opzij. Met een klein tikje acht mijn been word het veel duidelijker voor hem.
Ik vind een zweep niet zozeer voor de verfijning, maar wel voor de verduidelijking.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:19

Ik gebruik alleen mijn sporen als het paard echt nauwelijks reageert op mijn been
Niet om hem voorwaartser te krijgen, daar gebruik ik mijn zweep voor, maar gewoon om net wat meer reactie te krijgen als ik mijn been aanleg

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:32

Ik rij zonder spoortjes en ben er ook altijd op tegen geweest. Mijn vz paard was wel heel erg traag en reageerde zelfs amper op de zweep, zitten nadenken over rubberen spoortjes maar toen kwam mijn paard en ik hoop dat ik ze niet nodig ga hebben. Hij is verschrikkelijk om te rijden met zweep, dan begint hij helemaal opgefokt te lopen etc. hij is niet super aan het been maar daar zijn we mee bezig, zonder spoortjes.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:01

jensvl schreef:
Jesjepaarden schreef:

daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sporen zijn nergens voor nodig, in ieder geval voor mij niet want ik zit nog lang niet op hoog niveau, dus ik zou niet weten of je ze dan wel nodig hebt.
Een zweepje vind ik juist erg handig, vooral toen mijn paard nog erg groen was en mijn beenhulpen niet helemaal begreep. ik ben nu bijvoorbeeld bezig met stelling en buigen, en wijken voor druk. Hij vind het nog erg moeilijk te begrijpen dat als ik met alleen links druk, hij niet harder moet maar juist opzij. Met een klein tikje acht mijn been word het veel duidelijker voor hem.
Ik vind een zweep niet zozeer voor de verfijning, maar wel voor de verduidelijking.[/quote]

Meer zoals het overdrijven tijdens de training dan? Dan kan het op zich geen kwaad. Ik neem aan dat je het ook echt gebruikt als zowat een aanwijsstok en niet om een paard een tik te geven omdat hij iets fout doet. Als trainingshulp (verlengde van je arm) is het handig bij paarden die moeite hebben te begrijpen wat je bedoeld of om verfijnde communicatie door te geven op hoog niveau. Het is dus waar dat het bij het aanleren zeker handig kan zijn een zweep als trainingshulp (op de goede manier toegepast), maar voor paarden die opgeleerd zijn, vind ik niet dat je een zweep moet gebruiken bij basisrijden. Dus om de basis aan te leren ga ik akkoord dat het nuttig is.

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:49

Ik rij zonder, ben het gewoon niet nodig op mn vzpaard.
En ik rij wel met zweepje, heb ik ook niet zo zeer nodig, maar meer als corrigeren.
Sporen zijn ook een oplossing maar ben bang dat ik hem onnodig ga prikken, dus doe dat maar niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:05

Vorige week op kamp: mijn pony komt niet vooruit zonder sporen of zweep!
Nou eerst zien dan geloven, hup inleveren die handel

Kwartiertje later:
Goh ze gaat toch wel vooruit of niet?
Ja toch wel...

:+