Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jensvl schreef:c_alsemgeest schreef:
Mwah ik moet eerlijk bekennen dat die van mij, toen ik hem net had, ook een keer een flinke tik met de zweep op zijn kop heeft gehad, niks verfijning op dt momenttoen meneer in het bos opeens op twee benen verder ging lopen, we bijna achterover gingen en m'n beugel uit de veiligheidspal klikte. Combinatie van een hyper-de-piep-hoera-we-gaan-naar-het-strand-wipkip paard en een stoplicht die erg lang op rood stond. Heb het daarna nooit meer hoeven doen, meneer staat keurig op 4 benen te wachten tot het licht op groen gaat.
*ik ben een ware dierenbeul*
Ik ben blij dat het bij jou goed is gegaan. Maar bij het verkeerde paard had dit op een ramp kunnen uitlopen. En had hetzelfde paard een andere reden gehad was dat ook slechter afgelopen. Het gaat mij er vooral om hoe je naar hulpmiddelen kijkt. Als je hulpmiddelen op zo'n manier als jij beschrijft gebruikt, leer je nooit je technieken te verfijnen en daar is het paard de dupe van. Bovendien zal het paard je minder vertrouwen dan als je het met de juiste technieken oplost. Nu ga ik je niet vertellen dat je fout hebt gereageerd. Want hoewel ik altijd zo zacht mogelijk probeer te werken met paarden vind ik dit een gevaarlijke situatie en het paard moet weten dat dat niet kan. Ook zijn reden was goed genoeg om het op te lossen met heel ferm te zijn. Maar eigenlijk is het fout dat je zo aankijkt tegen zweep en sporen.
hij is af en toe gewoon erg hormonaal hyper en dominant, en ook dan zal hij moeten luisteren. Het zijn altijd kleine momenten geweest in 6 jaar tijd dat ik hem heb. Als ik dan moet kiezen tussen achterover met hem of zonder hem op de stenen te knallen of hem even weer een tik geven om bij de tijd te blijven dan kies ik voor het laatste.
Dat zit in hem, en dat komt er soms uit. Dan is het aan mij weer even onze overeenkomst bij hem duidelijk te maken
jensvl schreef:Het feit dat hij in die 6 jaar toch nog af en toe steigert bewijst voor mij dat je blijkbaar niet de goede leider bent voor dat paard. Of hij steigert met een andere reden. Ik begrijp wel dat je als je moet kiezen tussen achterover slaan of een paard een tik geven, het paard dan een tik geeft, maar dat is een noodoplossing. Ook al is je paard dominant, je moet een goede leider zijn (en dat kan ook zonder slaan).
Ik had ook een heel dominant paard (kon bijna niet op zijn benen staan van ondervoeding toen ik hem kocht en toch was hij op 1 paard na de leider van de kudde). Ook bij dit paard is het gelukt zonder enige vorm van slaan. Ik moet wel zeggen dat dit paard niet steigerde. Ik heb echter nog een ander paard getraind dat zowel bokproblemen als steigerproblemen had. Allebei opgelost zonder slaan. Het paard had dit al jaren en is er op een paar maanden volledig vanaf geraakt zonder het paard pijn te doen. Het feit dat dit bij jou paard na 6 jaren nog steeds niet lukt is voor mij een teken dat je foute technieken gebruikt.
Hij is sowieso veel te slim om iets wat niet heeft gewerkt nog een keer te proberen. Maar wanneer hij de ruimte heeft, zal hij het altijd proberen. Dat maakt hem ook zo leuk. Zo heeft die laatst nog de vliegende pirouette in het leven geroepen! Mooie hoge school oefening, maar het zit zo lastig.
Voor ons werkt het iig best goed. mrjlnx schreef:Ik rijd zonder sporen. Reageert ie niet genoeg op het been dan doe ik gewoon oefeningen om hem actiever aan het been te krijgen. Of eventueel een zweepje.
daffie1986 schreef:En hier wordt ik toch zo moe van, hoe komt iedereen hier bij? Een paard dat niet voorwaarts is, is niet aan het been. Dan kun je leuk een spoor gaan gebruiken maar daar wordt het paard alleen nog maar slechter van aan het been. Dit is dus precies de onzin waarom iedereen graag met sporen rijdt, mijn paard is niet aan het been of het paard is lui voor het been.
Jesjepaarden schreef:sporen en zwepen zijn beide slecht en beide goed.
je moet ze goed gebruiken. dat is het verschil
jensvl schreef:Jesjepaarden schreef:sporen en zwepen zijn beide slecht en beide goed.
idd. En ik vind dat je voor de basis die dingen beter niet gebruikt. Als je ze nodig hebt omdat je paard anders niet genoeg reageert, doe je iets fout in je technieken. Dat kunnen kleine dingen zijn, maar toch moet je dan daarin veranderen.
jensvl schreef:Jesjepaarden schreef:sporen en zwepen zijn beide slecht en beide goed.
idd. En ik vind dat je voor de basis die dingen beter niet gebruikt. Als je ze nodig hebt omdat je paard anders niet genoeg reageert, doe je iets fout in je technieken. Dat kunnen kleine dingen zijn, maar toch moet je dan daarin veranderen.