Maar misschien begrijp ik alleen de link, ik zou zeggen: dan gewoon niet kijken haha

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:Ik vind hem aansluiten bij het idee dat je met elk paard de 'basis' kan halen in elke tak van sport, maar dat het de vraag is hoe goed dit dan is voor het paard. Dus ik dacht, ik post een filmpje watt ik daar een praktijkvoorbeeld van vind.
Maar misschien begrijp ik alleen de link, ik zou zeggen: dan gewoon niet kijken haha
ruitje schreef:Zo hallo, mag het even een tandje minder?
Ik zet basis tussen haakjes en leg daarna prima uit wat ik bedoel, namelijk dat je met elk paard de basis kan halen in een sport( paard springt hoog over hindernissen en zal dus best wat klasse's doorlopen hebben) maar het is de vraag hoe goed dat is voor het paard. Staat er letterlijk.
Dus vond ik het een mooi filmpje wat aansluit bij wat meerdere mensen hier zeggen: 'ja, je kan met elk ras de basis doorlopen in de dressuur of in het springen, de vraag is: wordt het paard hier gelukkig van' .
Jij bedoelt alleen met het woord basis iets anders dan wat ik ermee bedoel( en dat terwijl ik het nog tussen haakjes aangaf) ... Verder zijn wij het helemaal eens
Doma_clasica schreef:Ik denk dat er wel degelijk verschil is of dat je op een warmbloedpaard zit of bijvoorbeeld op een barok paard. De bewegingen, souplesse en losgelatenheid van een warmbloedpaard is nml. niet te vergelijken met die van een barok paard. Als je beiden rassen hebt gereden dan weet je hoe de verschillend de paarden aanvoelen.
Citaat:Stelling 2.
Elk paard is het waard om jezelf als ruiter te laten verbeteren en daarmee kan je dan het paard weer verbeteren (danwel minder in de weg zitten).
Doma_clasica schreef:Tja, wat is sensibel. Veel paarden krijgen de stempel sensibel te zijn maar eigenlijk ligt het meestal aan diegene die er op zit.
lailapri schreef:ik vraag me een aantal dingen af:
-Wanneer spreek je van aanleg of geen aanleg?
-Als een paard mindere gangen heeft maar een goede rug, is die dan niet geschikt als rij(dressuur)paard?
-Zouden niet alle paarden met de juiste training en ruiters een mooie proef (b/l evt m/z) neer kunnen zetten ondanks hun beperkingen?
-Hoe kan het dat de paarden die op keuringen niet zo goed presteren en super kunnen doen in de sport en andersom?
Paardje waar we hier onze hoop op gezet hebben is een papierloze kruizing fjord. Zij is in haar koppie zo mooi in balans aan het komen dat ze dat lichamelijk naar verwachting ook goed gaat doen. En toch lopen er ook sportgefokte nrps en nf stermerrie's...
lailapri schreef:Een van de voorbeelden is natuurlijk toot, destijds niet goedgekeurd, maar wel uitgegroeid tot een zeer mooi dier onder de voor hem passende ruiter.
rox_en_wilvy schreef:Iedereen moet gewoon ongeacht met wat voor soort paard, een dressuur wedstrijd kunnen rijden, zonder het idee te hebben dat ze minder zijn dan andere! En ik heb meer bewondering voor de vrolijke, blij uitziende ruiter op zn "mindere dressuur aanleg"paard/pony! Dan de zuurkijkende wannabe Anky, die het alleen maar voor het winnen rijdt!!! Waarbij het paard vaak de dupe van wordt! Maarja ik ben ook maar een boscrosser(welliswaar in compentitie verband)
lailapri schreef:Iemand met een blij dressuurpaard dat beter rijdt als een blije fjord verdient het ook om te winnen. Maar in de basissport vind ik dat er wel gekeken wordt naar hoe een ruiter iets vraagt en een fjord die zijn max laat zien in balans verdient net zo goed een hoge plaats als een dressuurpaard wat zijn stinkende best heeft gedaan met een ruiter al zou dat dressuurpaard het oog meer plezier doen. Basis sport heet niet voor niets basis sport, de basis moet goed zijn en iemand die daar zijn best voor doet en dit ook netjes kan ongeacht het paard moet daar ook voor beloont worden
Sombra schreef:ruitje schreef:Zo hallo, mag het even een tandje minder?
Ik zet basis tussen haakjes en leg daarna prima uit wat ik bedoel, namelijk dat je met elk paard de basis kan halen in een sport( paard springt hoog over hindernissen en zal dus best wat klasse's doorlopen hebben) maar het is de vraag hoe goed dat is voor het paard. Staat er letterlijk.
Dus vond ik het een mooi filmpje wat aansluit bij wat meerdere mensen hier zeggen: 'ja, je kan met elk ras de basis doorlopen in de dressuur of in het springen, de vraag is: wordt het paard hier gelukkig van' .
Jij bedoelt alleen met het woord basis iets anders dan wat ik ermee bedoel( en dat terwijl ik het nog tussen haakjes aangaf) ... Verder zijn wij het helemaal eens
Dat het paard hoog springt wil niet zeggen dat je 1. een goede basis hebt en 2. dat de techniek goed is. En bij dit filmpje is van beide geen sprake. Dus daarom dat dit filmpje wat mij betreft niet op gaat bij de zin dat je met ieder ras de Basis Dressuur door kunt lopen.
ruitje schreef:Jij wil mij niet begrijpen blijkbaar, want ik leg volgens mij heel erg duidelijk uit dat ik met het woord basis iets anders bedoel.