Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:58

Ik vind hem aansluiten bij het idee dat je met elk paard de 'basis' kan halen in elke tak van sport, maar dat het de vraag is hoe goed dit dan is voor het paard. Dus ik dacht, ik post een filmpje watt ik daar een praktijkvoorbeeld van vind.
Maar misschien begrijp ik alleen de link, ik zou zeggen: dan gewoon niet kijken haha :+

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:02

ruitje schreef:
Ik vind hem aansluiten bij het idee dat je met elk paard de 'basis' kan halen in elke tak van sport, maar dat het de vraag is hoe goed dit dan is voor het paard. Dus ik dacht, ik post een filmpje watt ik daar een praktijkvoorbeeld van vind.
Maar misschien begrijp ik alleen de link, ik zou zeggen: dan gewoon niet kijken haha :+

Ik mag hopen dat je een geintje maakt? Waar is hier sprake van BASIS? Dit is een ruiter die zichzelf boven het paard verkiest, haar eigen zin doordrijft ten koste van het paard. Een ruiter die totaal niets van paardrijden begrepen heeft. En het blijkt maar weer dat er heel veel mensen zijn die mijn teksten niet begrijpen anders zou je niet aan komen met dit soort filmpjes.
Dit filmpje heeft namelijk niets met paardrijden te maken. Net zoals de huidige LDR dressuur. Alles ten goede van de ruiter (geld, aanzien) en alles ten koste van het paard.
Wij rijden paarden omdat we het graag willen en dus is het onze taak dit ook zo goed mogelijk te doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:14

Zo hallo, mag het even een tandje minder?

Ik zet basis tussen haakjes en leg daarna prima uit wat ik bedoel, namelijk dat je met elk paard de basis kan halen in een sport( paard springt hoog over hindernissen en zal dus best wat klasse's doorlopen hebben) maar het is de vraag hoe goed dat is voor het paard. Staat er letterlijk.

Dus vond ik het een mooi filmpje wat aansluit bij wat meerdere mensen hier zeggen: 'ja, je kan met elk ras de basis doorlopen in de dressuur of in het springen, de vraag is: wordt het paard hier gelukkig van' .

Jij bedoelt alleen met het woord basis iets anders dan wat ik ermee bedoel( en dat terwijl ik het nog tussen haakjes aangaf) ... Verder zijn wij het helemaal eens :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:16

Sombra eens en ik snap wat Ruitje wil laten zien met dit filmpje.

Zelf kocht ik ooit een brave groninger. Het gemiddelde rijpaard was voor mij te heet en daar was ik als ruiter gewoon echt niet goed genoeg voor bovendien had ik daar echt geen lol van.
Hoewel de groninger best mee komt in de basissport was het soms duidelijk te merken dat dit ras ook grenzen had. Ik heb diverse groningers naar t z gereden en met 1 zelfs de subtop behaald. Dankzij de groningers heb ik wel mezelf als ruiter kunnen ontwikkelen. Inmiddels heb ik wel een heethoofd en hoewel het weer helemaal anders rijden is, wil ik komende zomer ook met deze t z2 in

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:42

ruitje schreef:

Ik zet basis tussen haakjes en leg daarna prima uit wat ik bedoel, namelijk dat je met elk paard de basis kan halen in een sport( paard springt hoog over hindernissen en zal dus best wat klasse's doorlopen hebben) maar het is de vraag hoe goed dat is voor het paard. Staat er letterlijk.

Dus vond ik het een mooi filmpje wat aansluit bij wat meerdere mensen hier zeggen: 'ja, je kan met elk ras de basis doorlopen in de dressuur of in het springen, de vraag is: wordt het paard hier gelukkig van' .

Jij bedoelt alleen met het woord basis iets anders dan wat ik ermee bedoel( en dat terwijl ik het nog tussen haakjes aangaf) ... Verder zijn wij het helemaal eens :D

Dat het paard hoog springt wil niet zeggen dat je 1. een goede basis hebt en 2. dat de techniek goed is. En bij dit filmpje is van beide geen sprake. Dus daarom dat dit filmpje wat mij betreft niet op gaat bij de zin dat je met ieder ras de Basis Dressuur door kunt lopen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:00

Ik denk, dat met ieder gezond paard wel de basis-dressuur normaal door te gaan is.

Ik heb genoeg rassen op wedstrijd in het Z gezien die technisch de "warmbloed-dressuurtoppers" eruit liepen.
Alleen net niet die Koudbloed waar Jasmijn het over had :D

Of een ras bepalend is voor de ontwikkeling van de ruiter, denk ik ook niet.
Wel denk ik, dat het karakter van een paard bepalend kan zijn voor de ontwikkeling van de ruiter.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:27

Ik denk dat er wel degelijk verschil is of dat je op een warmbloedpaard zit of bijvoorbeeld op een barok paard. De bewegingen, souplesse en losgelatenheid van een warmbloedpaard is nml. niet te vergelijken met die van een barok paard. Als je beiden rassen hebt gereden dan weet je hoe de verschillend de paarden aanvoelen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:40

Doma_clasica schreef:
Ik denk dat er wel degelijk verschil is of dat je op een warmbloedpaard zit of bijvoorbeeld op een barok paard. De bewegingen, souplesse en losgelatenheid van een warmbloedpaard is nml. niet te vergelijken met die van een barok paard. Als je beiden rassen hebt gereden dan weet je hoe de verschillend de paarden aanvoelen.

Ik heb ook nergens beweerd dat er geen verschil in bv de bewegingen is.
Ik reageer slechts op stelling 2

Citaat:
Stelling 2.
Elk paard is het waard om jezelf als ruiter te laten verbeteren en daarmee kan je dan het paard weer verbeteren (danwel minder in de weg zitten).

Dus hieruit trek ik mijn conclusie dat elk gezond paard ongeacht van wat voor ras, door de ruiter op basis-niveau getraind kan worden.
De ruiter zal zich inderdaad aan moeten passen aan de bouw en bewegingen van het desbetreffende ras maar dit staat de ontwikkeling van de ruiter NIET in de weg.

Alleen een bepaald karakter kan totaal niet passen bij een ruiter en dat kan wel de ontwikkeling van de ruiter in de weg staan.
Niet elke ruiter kan met een sensibel paard overweg bv.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:43

Tja, wat is sensibel. Veel paarden krijgen de stempel sensibel te zijn maar eigenlijk ligt het meestal aan diegene die er op zit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:53

Doma_clasica schreef:
Tja, wat is sensibel. Veel paarden krijgen de stempel sensibel te zijn maar eigenlijk ligt het meestal aan diegene die er op zit.

Ik vind een paard sensibel als het direct op de hulpen van de ruiter reageert, dus een zeer snelle reactie geeft.
Heeft even niets te maken met het "snel" MAKEN van de ruiter op de hulpen.

Dat heeft dus niets te maken met temperament in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 08-06-12 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:55

ik vraag me een aantal dingen af:
-Wanneer spreek je van aanleg of geen aanleg?
-Als een paard mindere gangen heeft maar een goede rug, is die dan niet geschikt als rij(dressuur)paard?
-Zouden niet alle paarden met de juiste training en ruiters een mooie proef (b/l evt m/z) neer kunnen zetten ondanks hun beperkingen?
-Hoe kan het dat de paarden die op keuringen niet zo goed presteren en super kunnen doen in de sport en andersom?

Paardje waar we hier onze hoop op gezet hebben is een papierloze kruizing fjord. Zij is in haar koppie zo mooi in balans aan het komen dat ze dat lichamelijk naar verwachting ook goed gaat doen. En toch lopen er ook sportgefokte nrps en nf stermerrie's...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:07

DC. Tja, als je beide typen gereden hebt die jij noemt, dan nog blijf je zitten met binnen die types soms ook al een wereld van verschil.
Heb wel nooit op paarden van een paar ton mogen rijden, maar zeg maar de stadsfietsen heb ik wel voor groot deel uitgeprobeerd.
Aangezien ik pas relatief laat een eigen paard kreeg, volop in de gelegenheid geweest om op van alles en nog wat te mogen rijden.
Een compleet rassen defilee zeg maar, maar ook verschil in opleiding van de paarden.

Cherie, ik ga met je mee, dat karakter van een dier heel belangrijk is! Kan je maken of breken als ruiter.
En voor mij is karakter dan nog belangrijker dan bewegings talent van het paard.
Want hoe getalenteerd ook, als het paard zijn karakter niet aansluit bij dat wat een ruiter met zijn karakter en kunde kan behappen,
wordt het nooit wat.

Citaat:
Stelling 2.
Elk paard is het waard om jezelf als ruiter te laten verbeteren en daarmee kan je dan het paard weer verbeteren (danwel minder in de weg zitten).

Denk eigenlijk dat je dit moet lezen als dat elk paard het waard is om je als ruiter te laten verbeteren.
Dus mijn paard is het waard, dat ik investeer in goede lessen, want daarmee leer ik beter rijden.
Door mijn betere rijden, kan ik dan weer het paard verbeteren. (of minder in de weg zitten)

En dan het stukje over karakters weer en dan wordt steeds het sensibele karakter aangehaald, maar er zullen ook mensen zijn,
die niet met een eigenheimer van een zelfstandig dominant karakter over weg kunnen.
Is denk ik geen probleem, mits je je als ruiter maar realiseerd dat je een paard moet zoeken, dat bij je past.
En uiteraard moet je je als ruiter aanpassen aan je paard (en andersom), maar dat kan maar tot op zekere hoogte, voor de meesten van ons.
Dan is het wijzer om een passend karakter aan te schaffen, dan 1 waar je de komende 20 jaar mee gaat botsen.

Wordt het paard hier gelukkig van? Zie ik ergens als tekst, bij iemand staan.
Tja, ligt denk ik ook weer aan elk paard op zich en hoe wat de ruiter wil en kan.
Mijn ras (fjord doel ik dan voornamelijk op, want dressuur willen rijden met een barok paard klinkt al logischer), werd in ieder geval niet ongelukkig.

Hiervoor is het ras dat ik heb bedoeld, is ze hier blij mee?
Ja! Sjol vind mennen geweldig!
Afbeelding

Hier is mijn ras niet voor bedoeld, is ze hier blij mee?
Ja! Sjol vind crossen geweldig! (helaas mag ze niet meer springen)
Afbeelding

Ja! Sjol vind bosritten, ook uptempo geweldig!
Afbeelding
Dit is overigens de allermooiste foto die ik van Sjol heb, waarom? Het is Sjol ten voeten uit!
Heerlijk in het bos (tijdens endurance wedstrijd) aan los teugeltje en ergens op de hei staat de fotograaf met mega toeter lens,
Sjol ziet dat eerder dan ik en is eigenlijk van plan gewoon van het pad af, er naar toe te draven.
(uiteraard toen even bijgestuurd, want je mag niet van het padje af!)

Ja! Mits baasje net zo goed kan tellen als de fjord, 3 x per week max en voor afwisseling zorgt, anders doet ze alles wel,
maar de manier waarop is dan om te janken, ongemotiveerd zeg maar (door mij geaccepteerd dus ik zorg voor afwisseling,
als zij dan die keren dat we dressuren haar beste beentje voor zet. Tja, je past bij je paard of niet, met haar heb ik het op
een accoordje gegooid. Zo werken wij SAMEN.)
dressuur training, anders gaat ze vloeken.
En niet willen starten als ze hengstig is -O- :') (maar dat is meer geslachts dan ras gebonden :D )
Afbeelding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:17

Sjolvir, SUPER _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:24

lailapri schreef:
ik vraag me een aantal dingen af:
-Wanneer spreek je van aanleg of geen aanleg?
-Als een paard mindere gangen heeft maar een goede rug, is die dan niet geschikt als rij(dressuur)paard?
-Zouden niet alle paarden met de juiste training en ruiters een mooie proef (b/l evt m/z) neer kunnen zetten ondanks hun beperkingen?
-Hoe kan het dat de paarden die op keuringen niet zo goed presteren en super kunnen doen in de sport en andersom?

Paardje waar we hier onze hoop op gezet hebben is een papierloze kruizing fjord. Zij is in haar koppie zo mooi in balans aan het komen dat ze dat lichamelijk naar verwachting ook goed gaat doen. En toch lopen er ook sportgefokte nrps en nf stermerrie's...

-Aanleg
In mijn ogen de kracht, maar ook de souplesse die een paard van nature heeft, tact, balans, ruimte in de bewegingen etc...
Sommige veulens, lopen al zo gruwelijk makelijk... Dan sta je gewoon te kwijlen langs de wei.
En dan vraag je je af, wat er later van zal worden!

-Mindere gangen/alle paarden
Jammer, betere gangen zijn altijd meer welkom, maar paard met mindere gangen (en gezond en fatsoenlijk karakter),
zou in principe als hij bij de voor hem juiste persoon (die tijd geld en energie wil inversteren in de opleiding) terecht komt, best Z kunnen worden.
Z is nog geen Wereld kampioenschap he?! Is gewoon de vriendschappelijke voetbal wedstrijd tussen 2 buurtgemeenten op zaterdag ochtend.

-keuringen
Zal er maar niet te veel over zeggen, wacht doe het toch!
Mijn fjord is vorig jaar met veulen aan de voet in veels te dikke conditie ster geworden.
8 voor bespiering (geloof me, zat geen spier op en wat er zat zat onder laag zeehonden vet!).
Kon wel janken! (van boosheid)
Want al die jaren dat ze super in haar velletje zat (te dik voor sportpaard, maar aardig afgetraind voor fjord ;) ),
was het bespiering te weinig.. 6 of 7...

Tevens een keer een 5 gekregen voor gangwerk op een keuring jaren terug en vervolgens werd ze bestgaand onder het zadel.
(Vreet mijn hoed nog eens op, zo goed kan ik echt niet rijden hoor, dat ik een paard dat loopt voor een 5,
even naar bestgaand rijdt!)
Moet wel zeggen, dat de 2 x dat ik heb meegedaan aan bestgaand, ze ook 1e werd.
En 1 x heb ik haar aan iemand uitgeleend die nog nooit zoiets had gedaan en nog nooit op Sjol had gereren.
(begon als geintje op vrijdag avond, voor de zaterdag erna) en die werd 2e :+ :+
Vond ik knap van de ruiter, op groot evemenent in 1 van de zijringen op wildvreemd paard stappen en rijden!

Van andere dan fjorden keuringen heb ik geen verstand.. (snap de fjorden keuringen al niet helemaal, heb natuurlijk ook maar 2 fjorden,
echte fokkers hebben veel meer jaren ervaring en veel meer dieren.)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:32

Een van de voorbeelden is natuurlijk toot, destijds niet goedgekeurd, maar wel uitgegroeid tot een zeer mooi dier onder de voor hem passende ruiter.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:54

lailapri schreef:
Een van de voorbeelden is natuurlijk toot, destijds niet goedgekeurd, maar wel uitgegroeid tot een zeer mooi dier onder de voor hem passende ruiter.

Geen idee, waarom hij ooit niet door was (heb echt de ballen verstand van het KWPN :o sorry), maar wat ik wel jammer vind
is dat de selectie op zo'n jonge leeftijd al plaatsvind.
Goede hengsten die later rijp zijn ga je daarmee mislopen, omdat ze zo jong nog niet uitgegroeid zijn (in vaak meerdere opzichten).

Uiteraard kunnen sommigen van hun die later uitblinken in de sport allicht als nog een deklicentie krijgen
(mits niet al gekastreerd en door de medische keuringen komend).

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:03

Iedereen moet gewoon ongeacht met wat voor soort paard, een dressuur wedstrijd kunnen rijden, zonder het idee te hebben dat ze minder zijn dan andere! En ik heb meer bewondering voor de vrolijke, blij uitziende ruiter op zn "mindere dressuur aanleg"paard/pony! Dan de zuurkijkende wannabe Anky, die het alleen maar voor het winnen rijdt!!! Waarbij het paard vaak de dupe van wordt! Maarja ik ben ook maar een boscrosser(welliswaar in compentitie verband ;) )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:11

Ik weet het ook niet, heb wel eens een artikel gelezen dat sportaanleg op een keuring iets anders is als wat in de praktijk de x factor is die de combinatie tot een succes maakt.

Ik denk dus dat het gaat om de totaal plaat en niet zo zeer om de aanleg alleen.

Voor mij zou basis dressuur er moeten zijn om jezelf te meten en commentaar te krijgen waar je jezelf kunt meten met anderen en mag het daarna pas echt een sport/topsport worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:42

rox_en_wilvy schreef:
Iedereen moet gewoon ongeacht met wat voor soort paard, een dressuur wedstrijd kunnen rijden, zonder het idee te hebben dat ze minder zijn dan andere! En ik heb meer bewondering voor de vrolijke, blij uitziende ruiter op zn "mindere dressuur aanleg"paard/pony! Dan de zuurkijkende wannabe Anky, die het alleen maar voor het winnen rijdt!!! Waarbij het paard vaak de dupe van wordt! Maarja ik ben ook maar een boscrosser(welliswaar in compentitie verband ;) )

Altijd leuk die vooroordelen dat je met een dressuurpaard wel meteen een zure muts die alleen maar wil winnen zal zijn. |o

Ik wilde na jaren vanalles en nog wat rijden, eens echt beter dressuur leren rijden. Dus ik heb een goed gefokt dressuurpaard, met mooie gangen gekocht. Een goed begin is het halve werk. En, ooh nee!, ik ga ook nog naar wedstrijden om te winnen. Ik weet het, ik ben door en door slecht }:) . Iemand met een blije fjord verdient het inderdaad veel meer om een dressuurwedstrijd te winnen.

Zal wel bijzaak zijn dat ik minstens 1x in de week lekker door het bos hobbel, en mijn paard gewoon iedere dag met vriendjes op het land staat. En volgens mij niks te kort komt. Ik ga nooit meer dan 1x (heel soms 2x) in de maand op wedstrijd.

Op bokt is ambitie ineens een vies woord, en krijg je het meeste respect als je met een totaal ongeschikt ras zo ver mogelijk probeert te komen.

Wat ik maar wil schetsen is dat al die vooroordelen leuk zijn. Makkelijk voor de 'haflinger-ruiter' die niet verder komt dan de L2. Het is allemaal de schuld van anderen, en eigenlijk hebben de juryleden het ook verkeerd begrepen.

Iedereen moet gewoon lekker doen waar 'ie blij van wordt, maar ga dan niet af zitten geven op anderen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:51

Iemand met een blij dressuurpaard dat beter rijdt als een blije fjord verdient het ook om te winnen. Maar in de basissport vind ik dat er wel gekeken wordt naar hoe een ruiter iets vraagt en een fjord die zijn max laat zien in balans verdient net zo goed een hoge plaats als een dressuurpaard wat zijn stinkende best heeft gedaan met een ruiter al zou dat dressuurpaard het oog meer plezier doen. Basis sport heet niet voor niets basis sport, de basis moet goed zijn en iemand die daar zijn best voor doet en dit ook netjes kan ongeacht het paard moet daar ook voor beloont worden

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:57

lailapri schreef:
Iemand met een blij dressuurpaard dat beter rijdt als een blije fjord verdient het ook om te winnen. Maar in de basissport vind ik dat er wel gekeken wordt naar hoe een ruiter iets vraagt en een fjord die zijn max laat zien in balans verdient net zo goed een hoge plaats als een dressuurpaard wat zijn stinkende best heeft gedaan met een ruiter al zou dat dressuurpaard het oog meer plezier doen. Basis sport heet niet voor niets basis sport, de basis moet goed zijn en iemand die daar zijn best voor doet en dit ook netjes kan ongeacht het paard moet daar ook voor beloont worden

Hier ben ik het volledig mee eens.

Maar het blijkt moeilijk te zijn voor juryleden om objectief en niet teveel subjectief te jureren.
Waardoor het "prachtige" dressuurpaard veel te vaak TE hoog eindigt in de rangschikking.

Menselijk natuurlijk, want het "oog" wil ook wat :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:10

Sombra schreef:
ruitje schreef:

Dat het paard hoog springt wil niet zeggen dat je 1. een goede basis hebt en 2. dat de techniek goed is. En bij dit filmpje is van beide geen sprake. Dus daarom dat dit filmpje wat mij betreft niet op gaat bij de zin dat je met ieder ras de Basis Dressuur door kunt lopen.

Jij wil mij niet begrijpen blijkbaar, want ik leg volgens mij heel erg duidelijk uit dat ik met het woord basis iets anders bedoel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:17

Verder vind ik mijn sport een grappige toevoeging aan deze discussie. Niemand haalt het in zijn hoofd om met een fjord of kwpn'er mee te doen aan de drafsport( dit mag ook niet, want alle andere rassen worden uitgesloten) . Toch hoor ik daar niemand over 'discriminatie' o.i.d. , terwijl mensen het wel gek vinden dat een paard wat eeuwen doorgeselecteerd is voor dressuur hogere punten haalt dan een fjord.

Het is toch gewoon een 'feit' dat een paard wat hier eeuwen voor gefokt is beter presteerd dan een paard wat hier niet voor gefokt is. Met onze sport is het heel erg makkelijk, degene die het eerste over de streep is wint.
Maar omdat het een jury sport is, moet de jury ook 'waarderen' als een fjord op zijn max loopt, terwijl hij 'feitelijk' gezien nooit hetzelfde niveau kan behalen als een paard wat hier eeuwen op geselecteerd is.

Ik heb niets tegen fjorden, ben zelfs groot voorstander van de draver als recreatiepaard, maar je moet toch een stelling erin gooien zo af en toe :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:38

@ruitje bij de draverijen gaat het om het winnen, verliezers hebben ze daar al meer dan genoeg.
Vandaar geen fjordjes.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:33

ruitje schreef:
Jij wil mij niet begrijpen blijkbaar, want ik leg volgens mij heel erg duidelijk uit dat ik met het woord basis iets anders bedoel.

Basis is basis dus daar kan niets anders onder verstaan worden. Bedoel je iets anders geef het dan de naam die het behoord te hebben. Zo ontstaan er onduidelijkheden in het paardrijden. Mensen ontwikkelen nieuwe termen en bedoelen bij de normale termen ineens iets heel anders.
Zo kun je elkaar niet meer begrijpen.