Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:20

jerich0 schreef:
:-) idd, daar heeft u gelijk. Maar als u het opmerkt ben ik beter blijven hangen dan u denkt :-)

Da's niet zo moeilijk hoor, prof, je verraadt jezelf nu toch echt behoorlijk :D

Bij je eerste post wist ik het al ;)

jerich0

Re: Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:26

Ik ben verre van die prof waarvoor men mij nu al 2 keer heeft aangenomen, maar als ik zie welke kennis die hier reeds heeft neergeschreven zal ik dit als compliment opnemen. Verder ken ik die niet en zie hem hier ook niets meer inbrengen. En alweer als u wenst te bellen zal ik u verder uitleg geven in het west-vlaams.
Al merk ik hier toch enig serieus paranoide mensen op bokt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:35

SparklingApp schreef:
Jaren geleden is de Kür op muziek er bij gekomen om de dressuursport interessanter te maken voor het publiek, daaruit maak ik op dat het voor de dressuurtop belangrijk is dat de sport een breed publiek aanspreekt.
Daarna begon spektakel steeds belangrijker te worden.
Anky gaf zelf ook in een interview toe onderdelen minder correct volgens de reglementen uit te voeren als dat hogere punten opleverde, dus spektakel begon boven de correcte uitvoering te komen.
Bij combinaties waar het brede publiek op de banken staat geven de juryleden hoge punten.
Dus.. het publiek brengt direct en indirect (sponsors ed) het geld in het laatje, ruiters gaan daar in mee om in de prijzen te rijden en juryleden belonen dat wat het grote publiek wil zien.. cirkeltje rond toch? :D

Ik heb daar nog een interessant krantenartikel over uit die tijd. De tijd dat Anky nog net kwam kijken en de eerste kur op Indoor Brabant verreden werd. Heel de klassieke wereld stond toen echt op zijn kop. Het zou een circus gaan worden... En daar zaten ze niet ver vanaf met die voorspelling. Circuspaarden, per truukje afgericht.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:40

Het belangrijkste is ook, dat het paard zelf ook een beetje lol heeft, met zijn training.
Zit daar nog een verschil in, tussen de gewone dressuur en de klassieke dressuur?
Of hangt dat alleen maar af, welke ruiter er toevallig op zit.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:45

jerich0 schreef:
Als u het verschil niet ziet in de foto's, dan wil u het niet zien. Verpruts uw paardjes verder en kijkt u verder op naar onkunde. Alleen krijgen zijn elke zoveel jaar een nieuw paard en u niet.
Niet alle hogeschool dingen zijn klassiek. De academische doen dit ook. Alleen zijn dit puur truucjes, niet meer en niet min

Ik heb helemaal niets gezegd over uw foto's. Ik ben uitsluitend "aangehaakt" in deze discussie omdat ik uw argumenten over de motieven van de juryleden onlogisch vind. Er zal vast wel een reden zijn waarom niet altijd de meest ontspannen combinaties winnen, dat is jammer en ook ergerlijk. Ik denk dat zulke problemen oplossen beter gaat als men eerst het probleem analyseert en duidelijk maakt waar het probleem ligt. Onlogische complottheorieën over de juryleden helpen in mijn ogen helemaal niet daarbij.

Knap trouwens dat u uitsluitend op basis van wat ik zei over de broodwinning van juryleden iets kunt zeggen over de gezondheid van mijn paarden of het verprutsen daarvan. Bent u soms een paardenfluisteraar?

@Cherie
Ook als ik heel kritisch kijk kan ik werkelijk niet zien wat er mis is aan het "gaan" op het bovenste plaatje. Zal wel aan mij liggen.

Nou jammer Jerich0 als Cherie gelijk heeft dan is er kennelijk nog iemand die zijn paarden verprutst. Zie je nu hoe moeilijk het is om het goed te doen en het iedereen naar de zin te maken. ;)

@Mika
Ik denk dat een paard niet echt lol beleefd aan dressuur. Het is gewoon werk voor het paard, een paard zal er zeker het nut niet van inzien maar als je een beetje je verstand gebruikt bij het trainen zal hij het ook niet erg vinden.
Wat dat betreft zijn natuurlijk "circuskunstjes" leuker voor een paard want daar kan hij een worteltje of een suikerklontje mee verdienen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:47

cherie78 schreef:
jerich0 schreef:
Als uw paard op correcte manier tot dit niveau wordt opgeleid is er geen probleem daar dit nog steeds geen hogeschool is en dit ook in de srs en 2-3 jaar gedaan wordt. Met het verschil dat deze paarden aan de leeftijd van20 jaar nog steeds lopen en meer kunnen ipv op 16 op pensioen wegens te oud en versleten voor de sort.

Blijkbaar dus nog niet zo goed, als die paarden op 20 jaar lopen en niet meer "gaan"

Het is natuurlijk een inkoppertje: maar hoe oud is Salinero? En hoe lang gaat hij al mee op wereldniveau?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:50

Electra63 schreef:
Het is natuurlijk een inkoppertje: maar hoe oud is Salinero? En hoe lang gaat hij al mee op wereldniveau?

Salinero is niet zo heel veel op wedstrijd geweest.
De "verplichte" (observatie)wedstrijden en de belangrijke wedstrijden, zoals WB enz

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:51

Met enkele onderbrekingen vanwege rug/schoft blessures toch al enkele jaren. Weet iemand nog wie Ictenos was? (weet niet meer hoe je het schrijft...)

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:51

Als men te blind is om te zien dat een ldr pasrd helemaal niet ontspannen loopt en dit gewoon bruut is, dan kan die persoon ook niet zien wanneer die zijn eigen paard verpest.
Verder is dit gewoon logisch van de juryleden, maar alweer wikt u dit gewoon niet zien, want owee als iemand het eens niet heeft voor anky en gal.
op die foto mocht de achterhand nog iets meer onderkomen, maar men heeft goede takt hier en is nog steeds ontspanne. Geen weggestoken rug hier. Belangrijkste is dat het paard op de eerste 2 foto's meewerkt. Op de laatste gewoon de slaa is van een gevoelloze man.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:53

cherie78 schreef:
Electra63 schreef:

De "verplichte" (observatie)wedstrijden en de belangrijke wedstrijden, zoals WB enz

En hij wordt niet getraind? 2 OS?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:53

Hermelientje,
Daarom rijden wij ook vaak in het bos.
Ik weet wel, dat ik totaal niet in de buurt kom van de prof ruiters, maar ik probeer wel dat het voor het paard ook afwisselend is (en hopelijk leuk, hoewel het paard waarschijnlijk niet zo denkt)
Maar ja, ik heb maar één paard en geen wedstrijdambities dus ik zal wel heel anders ermee omgaan, denk ik.
Hoewel het bij elk paard belangrijk is, dat hij netjes wordt gereden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:55

Whinnylando schreef:
Met enkele onderbrekingen vanwege rug/schoft blessures toch al enkele jaren. Weet iemand nog wie Ictenos was? (weet niet meer hoe je het schrijft...)

Ja, maar wat is nu de bedoeling? Gaan we paarden opnoemen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:56

Electra63 schreef:
cherie78 schreef:

En hij wordt niet getraind? 2 OS?

Het trainen naar wedstrijden toe is blijkbaar toch nog iets andere "koek" dan thuis verder trainen.

(dit even nav het bericht dat Parzival niet naar het NK toe gaat)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:57

Electra63 schreef:
Whinnylando schreef:

Ja, maar wat is nu de bedoeling? Gaan we paarden opnoemen?

Geen idee? Jij begon ermee _O-

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:58

Als uw paard zich niet amuseert, dan rindt u gewoon fout. Mijn paarden genieten ervan en zijn trots als ze mogen werken. Boswandelingen zijn uiteraard goed, want aan het touwtje circuskunstjes moeten doen vor iemand met een fluozweepje zal wel op hun humeur werken.
En salinero gaat telkens op pensioen en komt toch telkens terug. Je zou beginnen denken dat het precies niet goed lukt met een ander.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:59

Ik vind het wel grappig, dat de tegenstanders altijd zeggen dat deze paarden niet oud worden, maar Salinero en Bonfire het tegendeel bewijzen. Maar dan is er weer een excuus: dat ze niet veel op wedstrijden zijn geweest? Ja, als je op deze manier discussieert heb je altijd gelijk. :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:07

Electra63 schreef:
Ik vind het wel grappig, dat de tegenstanders altijd zeggen dat deze paarden niet oud worden, maar Salinero en Bonfire het tegendeel bewijzen. Maar dan is er weer een excuus: dat ze niet veel op wedstrijden zijn geweest? Ja, als je op deze manier discussieert heb je altijd gelijk. :D

Het is maar net waar je heen wil, wie het balletje laat rollen krijgt hem ook weer terug. In de hedendaagse dressuur is een paard van 19 oud en is het een megaprestatie als hij dán pas met pensioen gaat. In de spaanse rijschool in Wenen heeft het gemiddelde paard zich dan net warmgedraaid.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:10

Whinnylando schreef:
Electra63 schreef:

Het is maar net waar je heen wil, wie het balletje laat rollen krijgt hem ook weer terug. In de hedendaagse dressuur is een paard van 19 oud en is het een megaprestatie als hij dán pas met pensioen gaat. In de spaanse rijschool in Wenen heeft het gemiddelde paard zich dan net warmgedraaid.

Is dat dan het verschil tussen gewone dressuur en klassieke dressuur?
Wat doet de Spaanse rijschool dan zo anders, dat hun paarden het zolang volhouden?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:12

Een gedegen opleiding zonder "sneldressuur". Je kan geen stappen overslaan of het op kracht aan laten komen. Dat wreekt zich altijd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:18

Doet alleen de spaanse rijschool dat?
Of zijn er nog andere 'stromingen' of hoe je dat noemt, die ook zo te werk gaan?
Bij de spaanse rijschool heb je natuurlijk het geluk dat er alleen zeer ervaren mensen werken.
De gemiddelde ruiter moet het met veel minder kennis doen.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:19

En indien dit niet geweten is, bekijk eens fotos van anky in eerste wedstrijden met bonfire en de latere. Die was wel klassiek opgeleid en later omgetrokken naar rollkur om mensen de rijwijze van sjef te laten geloven. Alleen deed die het niet zo goed, dus ging op pensioen. Dat salinero nog steeds moet aandraven is omdat het niet lukt om paarden op dit niveau te krijgen.
Waarom krijgt srs zo zo lang zo sopel en gezond? Door correct op te leren op ontspannen manier die wel degelijk de spieren traint masr niets forceert.
Men ziet steeeds meer berichten dat er paarden uitvalen met blessures. Vreemd net nu met al die nieuwe rijtechniek...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:21

mika11 schreef:
Doet alleen de spaanse rijschool dat?
Of zijn er nog andere 'stromingen' of hoe je dat noemt, die ook zo te werk gaan?
Bij de spaanse rijschool heb je natuurlijk het geluk dat er alleen zeer ervaren mensen werken.
De gemiddelde ruiter moet het met veel minder kennis doen.

Denkt u oik aan le cadre noir. Dasr doet men deze hogeschoolsprongen met een gewone selle francais, wat bewijst dat de klassiee rijkunst niet enke voor barokkepaarden is, maar met een warmbloed ook zeker gemakkelijk te doen is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:28

Maar bij de spaanse rijschool en le cadre noir, hebben de paarden waarschijnlijk hun leven lang de tijd om daar hun opleiding te volgen, want ze blijven daar gewoon.
Als je voor de olympische spelen wil meedoen bijvoorbeeld, ligt er veel meer druk op de combinatie omdat je wedstrijden moet rijden en winnen.
Bij de spaanse rijschool en le cadre noir is dat niet zo (denk ik), dus dan ga je er al heel anders mee om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:07

Wie weet hoeveel paarden daar uitvallen, daar zal ook niet of geen ruchtbaarheid aan gegeven worden. Voordeel is dat die schimmels toch op elkaar lijken ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:56

Whinnylando schreef:

Overdrijven is ook een kunst. De paarden die mee waren op tour toen ik ze een aantal jaren geleden zag varieerden in leeftijd van 9 tot ongeveer 23 jaar. In Wenen hoort een 19 of 20-jarige ook al tot de oudere ervaren paarden en van net warmgedraaid is zeker geen sprake. Ze hebben ook vier à vijf keer zoveel paarden als ruiters dus de paarden zullen regelmatig vakantie krijgen. Wedstrijdruiters moeten het vaak met 1 of 2 paarden doen.

In de Grand Prix mag je helemaal niet meer starten met een paard dat ouder is dan 20. Met veel paarden zou dat best nog wel kunnen maar het mag niet. Verder gaan een heleboel van die "oude" paarden van 18 of 19 helemaal niet met pensioen maar dienen ze als leerpaard voor een jeugdige ruiter op een iets lager niveau, noem het maar pre-pensioen.