Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 15:20

Natuurlijk was vroeger niet altijd alles veel beter maar het is wel zo, in mijn ogen dan, dat de ruiters destijds toleranter waren tegen tegen hun paard.
Ga eens naar een wedstrijd in de basis of nationale wedstrijd en je schrikt met wat een grofheid men tegenwoordig aan het losrijden is.
De frustratie is in het losrijden toegenomen en ook na de proef moeten paarden het tegenwoordig flink ontgelden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:21

Zodra ik zie dat ik geen meerwaarde meer heb voor mijn leerlingen dan geef ik dit aan.
Eentje zit er nu in het Z1, nog genoeg te doen aan de basis maar voor de goede vliegende wissel moet ze echt naar een ander. Uitaraard kan ik aangeven wat er fout gaat, ook de condities benoemen waar je het meeste kans hebt om hem goed te springen maar bij problemen heb ik hier gewoon te weinig ervaring mee om dit deskundig te leren.

Ik geeft nu bijna 25 jaar les en moet zeggen dat ik vroeger iedereen op dezelfde manier benaderde. Nu ik wat ouder ben (ze zeggen al meestal u tegen me :D ) kan ik dat gelukkig aanpassen aan mijn leerling om zo het groot mogelijkste resultaat te krijgen. De ene moet ik af en toe uit haar bubbel roepen, de ander moet alles technisch uitgelegd krijgen, weer een ander weet het zelf meestal ook wel maar moet net wat fanatieker gemaakt worden (ofwel de bekende punten op de i zetten). Dat vind ik nu juist leuk aan het lesgeven.
Wel hanteer ik altijd dat men in de dagen dat ik er niet sta ze ook moeten begrijpen waarom en wanneer ze iets moeten doen. Anders hebben ze er nog niets aan. Dus veel uitleg, wat voel je, wat zie ik en hoe op te lossen......
Het maakt ook niet uit op wel nivo, al ze maar hun best doen en ook buiten de les oefenen.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:23

jury schreef:
ha ha, die galop van het eerste filmpje

Billie, dat is zo'n lastig cijfer om te geven.
Soms is een paard ontspannen voor een 10, maar zijn ze niet rechtgericht stel 5 en aanleuning een 4. Dan kom je gemiddeld toch nog op een 6.

Precies daarom is het zo moeilijk en blijft "de grens" altijd vaag in de dressuur, toch?
Bij dat onderdeel is het wellicht extra lastig omdat het in werkelijkheid 3 aspecten in 1 cijfer zijn, maar jou voorbeeld kan voor meerdere onderdelen gelden denk ik. Een oefening/figuur kan goed uitgevoerd zijn maar door een storing in aanleuning, ontspanning of reactie op hulp krijg je ook "2 cijfers" bij de ene jury is dat een 9 (uitvoering) en een 6 (storing) en bij de ander is dat een 9 en een 4, afhankelijk hoe streng de jury op zo'n storing jureert.
Het verwoorden lukt me niet helemaal, maar ik hoop dat je me begrijpt ;)
Het blijft perseptie en gevoel, die "grens" is dus altijd moeilijk imo.

Er wordt nu overigens soms ook aardig afgegeven op jury's en een deel zal terecht zijn, maar ik ben wel van mening dat jureren niet zo makkelijk is als sommige er over denken.

Hoe dan ook, welk oordeel je al dan niet hebt over een jury of over jury's zijnde in het algemeen. Ik raad iedereen van harte aan 1 of 2 keer te gaan schrijven bij een wedstrijd. Naast het feit dat het altijd (voor iedereen ongeacht niveau) leerzaam is, krijg je ook een idee van de moeilijkheid van jureren, in het maken van keuzes en het aannemen van principes of daar soms juist van afwijken.

MerelV

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:31

Ik ben blij dat ik dit topic tegenkom! Ik ga vaak mee schrijven en rij zelf ook in de wedstrijdsport. Het niveau is gewoon bedroevend vaak. Zoals laatst, iemand in de L2. Die zei: ja hij is heel sterk, en ik heb de kracht niet om hem naar beneden te rijden, ik heb er al een streng bit in gehangen maar ik heb te weinig armspieren. Als iemand dat tegen mij zegt kan ik wel huilen, jeetje wat een weinig verstand hebben sommige mensen!!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:32

Barcelano schreef:
Maar hoeveel ruiters durven eerlijk te zijn en zeggen...de basis is nog niet in orde dus ik wacht nog even met starten.
Of ik wacht nog met overstappen naar de volgende klasse

Heel veel ruiters gezien die ondanks dat thuis nog niks was bevestigd toch op wedstrijd gingen onder het mom van km maken op vreemd terrein.
En heel raar allemaal teleurgesteld zelfs boos op paard reageren als ze verre van winst kregen...

Tja, sommigen gaan op wedstrijd voor de lo onder het moml, je kunt nooit weten.....waag eens een gokje.
Wat mij opvalt is dat er zo ernorm veel mensen zijn die vast lopen in de klasse B of L en het dan over een andere boeg gaan gooien. Die richten zich dan ineens op een nieuwerwetse laagdrempelige commerciele rijkunstige stroming waarbij men enorm gaat afgeven op de huidige sport. :+
Als je in de 'sport' slecht rijdt vist de jury er dat wel uit. Dat alternatieve rijkunstige segment is helemaal niet zo kritisch. Daar leren leerlingen al snel allerlei circuskunsten als Levade en Courbette onder het mom dat het enkel tot doel heef het paard mentaal en fysiek optimaal te trainen. Omdat er geen wedstrijden of jruy's zijn om die kunsten te beoordelen op kwaliteit praten die mensen elkaar aan dat ze heel goed bezig zijn. Dat is wel een stukje van de rijderij waarin het niveau echt om te huilen is. Vroeger hadden we nog niet zo veel van die charlatans die mensen knollen voor citroenen verkochten, daar was de markt ook veel te klein voor.

@Jury, ook als lesgever moet je groeien in je kunde. En naarmate je kunde groeit zal ook je tarief stijgen. Mensen die echt maar €7,50 per uur willen betalen, verdienen het ook om slecht les te krijgen. Het is toch een bepaald type ruiter en lesgever dat in dat segment blijft modderen.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 14-05-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:33

Doma_clasica schreef:
Natuurlijk was vroeger niet altijd alles veel beter maar het is wel zo, in mijn ogen dan, dat de ruiters destijds toleranter waren tegen tegen hun paard.
Ga eens naar een wedstrijd in de basis of nationale wedstrijd en je schrikt met wat een grofheid men tegenwoordig aan het losrijden is.
De frustratie is in het losrijden toegenomen en ook na de proef moeten paarden het tegenwoordig flink ontgelden.

Ik vraag me nog weleens bij dat soort mensen af of ze het paardrijden dan nog wel echt leuk vinden.
Of dat het meer een kijk mij dan wedstrijd aan het worden is.

Op heel veel stallen is het zelfs zo dat als je geen wedstrijd rijd je er niet bij hoort..
Of als je alles rustig doet opbouwen en de tijd neemt ben je raar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:33

Skygirl schreef:
Yamcha schreef:
Heb ik gedaan dus.

Top :D waren ze vast blij mee. En hoe vond je het?

Heel, heel leerzaam, maar ik realiseer me ook hoe moeilijk jureren is.........

jins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:55

ik ben nu geen wedstrijdruiter, maar ik merk dit ook hard op de manege: 5 jaar geleden hadden wij nog elke zondag en zaterdag gevorderd les... maar na een tijdje werd dit niet meer gegeven omdat er niet genoeg kandidaten waren, dus werd die les dan maar niet meer gegeven, gevolg: ik en de andere deelnemers die normaal in die les reden moesten dan maar een les lager beginnen rijden(halfgevorderd 2). dit is nu de hoogste les in de manege en daar zit je dan een uur tussen ruiters die nog niet eens deftig kunnen doorzitten (20cm boven hun zadel bosten, benen die overal in het rond vliegen), gezaag in de mond die niet eens afgestraft wordt. dus de mensen die meer willen en kunnen bijleren, kunnen dit gewoon niet.
dan is er een enkeling zoals ik die zich dan een beetje verdiept in de rijkunst en er meer over gaat lezen, en dan lees je dingen op bokt (sommige dingen hier moet je ook met een korreltje zout nemen weet ik) zoals goed ondertredend achterbeen, correct ruggebruik die je na 15 jaar lessen(eerste 8 jaar is te verwaarlozen want ik rij al van mn 5 jaar==> penny) op de manege nog nooit gehoord hebt! :oo

ik kan iedere week op dezelfde pony (niemand anders wil ermee rijden want hij loopt niet 'nageeflijk') rijden en voel voor het eerst sinds jaren dat hij mij goed draagt op zijn rug en hij begint al nageeflijk te rijden zonder dat ik eraan loop te rukken en plukken. nu moest ik vorige week op een andere pony rijden en deze was helemaal scheef en overal vast dan denk ik ook dat er niet erg goed op gereden wordt.
wil nu niet zeggen dat mijn houding perfect is en dat ik een superruiter ben, maar ik probeer geen paarden naar de vaantjes te helpen door ruk en pluk werk... ik denk dat er eens goed gesensibiliseerd moet worden dat wij echt een grote invloed hebben op die dieren, want sommigen snappen niet hun paard rijdt naar hun rijkunst... meestal wordt een paard dan 'slecht' genoemd omdat hij niet alles binnen de lijntjes doet, maar ze zouden beter beginnen met eerst naar zichzelf te kijken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:22

Ik denk dat de opleiding voor instructeurs kwalitatief beter moet worden. Te beginnen bij het selecteren van diegenen die mogen beginnen aan de opleiding, de eisen om met de opleiding te mogen starten moeten hoger zijn. Laat mensen voorrijden waarin ze moeten laten zien dat ze hun paard rijtehnisch goed voor elkaar hebben. Besteedt tijdens de opleiding meer aandacht aan didactiek. Goede kennisoverdracht is immers essentieel.

Verder vind ik het vreemd dat je met een zes gemiddeld een winstpunt haalt. Dit zou best verhoogd mogen worden naar een zeven. Maar dan moet er ook anders gejureerd worden dan er nu in veel gevallen wordt gedaan. Nu zie je vaak dat niet het hele puntenscala wordt gebruikt maar dat jury's blijven hangen in het geven van vijfjes en zesjes. Goede onderdelen moeten ook echt beloond worden en slechte dingen mogen best echt afgestraft worden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:35

Doma_clasica schreef:

Kan Niet anders zeggen dat ik het met je eens bent in deze....

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:44

Fijn Moll, want wij zijn het nml. niet vaak met elkaar eens. :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:51

Doma_clasica schreef:

Wat is voor jou in tijd gezien "vroeger" als ik zo onbeleefd vragen mag aan een dame :)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:54

Ik denk dat de verandering zo'n 10 tot 15 jaar geleden is ingezet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:03

Doma_clasica schreef:
ok dan weet je wel waarover je praat, zag geen leeftijd in profiel n.l. ;) en op bokt soms.... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:52

Doma_clasica schreef:

Hm, weet ik niet, ik zag 20 jaar geleden ook genoeg grofheid...... :\

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:01

Waar de kennis ophoudt begint de grofheid. Volgens mij is grofheid van alle tijden. Echter heeft het aantal mensen met paarden een enorme vlucht genomen de laatste 15 jaar. Veel van deze mensen hebben zelf niet voldoende kennis in huis en als ze dan ook nog niet goed begeleid worden is dat vragen om problemen.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:08

1 van de weinige topics waar iedereen het met elkaar eens is :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:11

Dit vald mij ook heel erg op, al ben ik een jonge ruiter zonder wedstrijd ervaring.
Soms zie ik proeven van het M of Z, en vraag k me echt af hoe die ruiters daar zijn gekomen, benen die alle kanten op vliegen, een paard met valse knik en weggedrukte rug, hoe doen die mensen dat toch?

Zelf zou ik allang mn eerste wedstrijd gestart kunnen zijn, maar ik blijf liever nog even doortrainen tot het allemaal 100% goed is, en door al dat trainen voor die wedstrijden, zonder druk van aankomende wedstrijden heb ik mn pony nu wel al voor elkaar, zelf ingereden en verder gereden, constante aanleuning, kan hem op iedere hoogte instellen, reageert op de kleinste beenhulpen, en mijn eigen houding let ik ook erg op, en ben k ook best trots op. Ook staakt mijn pony nooit, nooit echt geklier oid, en vind het leuk om voor me te werken, omdat we rustig aan doen en veel basis herhalen, dit vind ik een veel fijnere manier om hogerop te komen, dan net aan je puntjes rijden door een slechte basis...

Ik vind dat je eerst de basis 100% moet hebben om uberhaupt na te gaan denken over wedstrijden, zonder een correcte basis kom je niet verder. (op een goed manier...)

edit; voor de geintresseerden, dit zijn wij van 2 weken terug; [RIJ-ITP] Enorme vooruitgang! danser trainen
Veel mensen zeggen dat wij makkelijk een B proefje kunnen rijden, maar ik denk van, er zijn nog dingen die niet zijn zoals het helemaal moet, voordat dat ook goed is, train ik lekker even verder!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:18

Doubtless schreef:
Blij dit topic tegen te komen :))

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter en acht mijn niveau daar ook nog niet hoog genoeg voor.
Echter laten de wel-wedstrijdruiters iets anders zien dan ik verwachtte.
Het laad en los terrein is vaak een drama: paarden die de trailer opgetrokken- en geduwd worden, geïrriteerde ruiters, overhaaste ouders...
& wanneer er dan gereden moet worden is er weinig kunst te zien. Ik stond echt versteld van de M proeven. Ruiters die niet fatsoenlijk door kunnen zitten, vastgezette handen en armen, sporen die de buik bij iedere keer aansporen aanraken, onderhals erop, valse knik, geen impuls... Vind het knap dat deze ruiters plezier beleven aan het rijden van wedstrijden :o

Eigenlijk sluit ik me helemaal bij je aan Laura! Al ben ik dan zelf wedstrijd ruiter, maar ook nog maar een B proefje. :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:34

Een nette b proef is een goed begin ;)

Doubtless zou misschien ook wel winst kunnen lopen in de B, maar met haar bijna 4 en hier en daar verbeterpuntjes vind ik het daar nog te vroeg voor. Net als love_shyboy ben ik veel bezig met herhalen en mijn eigen houding, eerst de puntjes op de i, dan op wedstrijd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:35

Ik kan alleen zeggen dat ik sinds enkele jaren geen wedstrijden meer rij.
En ik rij met veel meer plezier en rust.
Een veel meer ontspannen paard wat ook met meer plezier aan 't werk gaat.
Er zit geen druk meer achter om te presteren en dat merk ik aan t rijden van mijzelf.

Maar dat is natuurlijk wel persoonlijk, voor een ander hoeft dat niet zo te werken.
En ik heb een makkelijke, rustige merrie, dat scheelt ook.

Veel paarden zijn zo 'bloederig' gefokt, dat zijn geen paarden om rustige ritjes mee te rijden.
Die moeten echt aan het werk, en dat moet je dus wel op de goede manier doen.
Ik denk dat daar ook een probleem zit, al die 'hete, sportgefokte paarden'.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:41

@ mika11 deels ben ik het met je eens over die te 'bloederige' paarden, aan de andere kant ook niet.. het probleem is dat die paarden vaak juist gereden worden door net als de paarden, aardig drukke mensen, zonder geduld. Ik zie soms paarden die enorm hoog in het bloed staan, maar met de juiste ruiter met de goede rustige uitstraling, lopen die paarden ook ontspannen.

Net als mijn pony, niet hoog in het bloed ofzo, half fries, half new forrest, maar kan zich aardig opfokken/druk maken, maar hier heb ik mee om leren gaan, door mezelf ook rustig te houden, en respect te blijven houden, waardoor ik het opgefokte/drukke binnen 2 minuten weer eruit heb gereden, en weer een braaf rustig knolletje onder mn kont heb. Het probleem is dus dat ze meeste mensen paarden kopen, waar ze gewoon niet mee om kunnen gaan.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:57

Zie steeds vaker mensen met het paard maar schoppen en in de teugels trekken.

Maar wat ben ik blij dat ik vroeger bij een streng maar rechtvaardig persoon les gehad heb.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:02

@ wil94 dat zie ik inderdaad ook vaak, 9 van de 10 keer bij jonge ruiters die gepusht worden door hun ouders, of gewoon slechte les krijgen... Als ik het ookmaar in mn hoofd haal mn pony vooruit te schoppen, sta ik in 2sec 300m verder, als k dr al op blijf zitten, en als ik in zn mond ga trekken dan kan k t ook bezuren hoor... tevens krijg ik dan ook een dikke uitbrander van moederlief en instructricelief. (denk ik, nog niet geprobeerd en ook niet van plan...)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:17

wat een zeer interessant topic vandaar dat ik ook even reageer...

vergeleken met ongeveer 20 jaar geleden en nu is er qua rijkunst heel wat veranderd en dan inderdaad niet de positieve kant op, ik denk dat het mede komt omdat:
1: de ouders fanatieker zijn dan de kinderen en dit ten koste gaat van het paard/pony
2: financieel kunnen veel meer mensen zich een pony/paard veroorloven dan 20 jaar geleden ondanks de recessie
3: instructie is ook niet meer zoals het is geweest
4: jury's moeten niet in eigen regio jureren

ook als je met mensen praat over het in evenwicht rijden op het achterbeen om jou binnenbeen de lengtebuiging vragen enz enz kijken sommige je heel dom aan of ze hebben een hele andere theorie die nergens op slaat

al met al je hebt ''paarden mensen'' en ''mensen met paarden'' en daar zit heel veel verschil in