Adelinde en Parcival

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:19

Doma_clasica schreef:
Adelinde is op dit moment wel degelijk de beste. Dat zegt genoeg denk ik over het nivo van de rest. Niet om vrolijk van te worden.
En diegene die wel fijn aan het rijden zijn laten in de zware onderdelen nog te veel punten liggen.

Sorry maar dit vind ik echt te ver gaan. Het niveau van de rest vind ik juist steeds beter worden. Sterker nog er wordt door veel mensen uit verschillende landen goed gereden. Het gat tussen Adelinde en de rest wordt steeds kleiner en dat is goed voor de sport. Alleen deden lang niet alle ruiters uit de wereldtop mee aan Indoor Brabant. Ik zou zeker niet uitvlakken: Carl Hester, Charlotte Dujardin, Christina Sprehe en Helen Langehanenberg. Allemaal heel fijne ruiters en ook zeker kanshebbers.

Ik had zelf gisteren bij de kür van Adelinde ook maar één gedachte, laat die stang alsjeblieft eens los, maar ik zit niet op haar paard op die plek dus ik heb makkelijk praten. Of ze vroeger beter reed kan ik niet zo beoordelen. Ze rijdt vooral erg foutloos en daarmee wint ze volgens mij. Maar verder "doet" het me niks dat rijden van Adelinde, al moet ik zeggen dat ik een keer bij een clinic van haar was en daar vond ik het er dan allemaal veel losser uitzien en daar liet ze toch zien dat ze in elke oefening (dus ook de piaffe) kan überstreichen. Maar het plaatje in de ring is anders maar het is altijd veel moeilijker onder wedstrijdomstandigheden.

Of Parzival wel zo'n hoge croupe heeft in de piaffe weet ik niet Murphy. Hier een foto:
http://www.equestro.be/wp-content/uploa ... ishots.jpg
Er zijn natuurlijk paarden die meer zakken maar die hebben wel vaak een iets andere bouw. Dit is best een lang paard en teveel zitten geeft soms weer fouten in de overgang. Even ter vergelijking een piaffe kanjer van de Spaanse rijschool
http://special.equisearch.com/blog/hors ... 786818.jpg

Ik vind het wel een beetje raar dat hier gesuggereerd wordt dat het publiek of geld dicteert wie er wint. Kom op zeg wij zijn maar een klein landje, er zijn toch zeker wel landen te vinden met meer geld en macht dan Nederland. Ik vind het publiek ook niet altijd zo ondeskundig. Misschien in Nederland (sorry) waar ze af en toe wel schaamteloos nationalistisch zijn. Maar als je in Duitsland of Engeland naar een wedstrijd gaat vind ik dat elke goede en harmonieuze rit gewaardeerd wordt door het publiek ongeacht waar de ruiter vandaan komt, dus waarom waardeert de jury dan die harmonieuze ritten niet hoger. Als ze zich door het publiek laten leiden zou dat wel zo moeten zijn want er zijn meer wedstrijden in Duitsland dan in Nederland. Het roepen van zulke dingen draagt helemaal niet bij aan een oplossing vind ik. Ik weet niet waar het wel aan ligt maar echt niet aan het publiek. Het is ook een beetje een Boktmythe dat een uitgestrekte draf met voorbenen die tegen de kin aankomen en achterbenen die nog op stal staan je zou helpen om een kür op muziek te winnen. Het is welgeteld 2,5% van je totale score dus hoe dat zou moeten helpen is mij een raadsel.

Er was trouwens 1 jurylid (Francaise) die Helen Langehaneberg gisteren 6% meer had gegeven dan Adelinde bij de technische score. Ook lijkt het mij zeer hoopgevend dat bijvoorbeeld Richard Davidson vijfde werd. Paard blinkt niet echt uit in iets maar heeft ook geen zwakke punten en gaat de hele proef zeer constant in een hele mooie aanleuning.

murphy102

Re: Adelinde en Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:31

Hermelientje, zie je die holle rug van Parzival? Dat noemen we achterover trekken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:03

murphy102 schreef:
Hermelientje, zie je die holle rug van Parzival? Dat noemen we achterover trekken.

Wie is "we" ik ken deze uitdrukking helemaal niet. Vergelijk dan deze eens:
http://www.equi-news.de/wp-content/uplo ... 002skl.JPG
Ook een hele holle rug. Is dit ook achterover trekken? Ik zou het jammer vinden als dit nou ook weer fout blijkt te zijn want ik vond dat altijd een mooie combinatie.

Paarden hebben toch niet allemaal dezelfde rug. Er zijn ook mensen met een wat holle rug van nature, die zijn niet per se fout getraind. Dit helpt mij echt niet om het allemaal beter te beoordelen en te begrijpen. En ik hoor ook geen enkele verklaring waarom er dan zo'n rare samenzwering zou zijn om het slechte rijden van juist de Nederlanders te belonen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:48

Hermelientje schreef:
murphy102 schreef:

Wie is "we" ik ken deze uitdrukking helemaal niet. Vergelijk dan deze eens:
http://www.equi-news.de/wp-content/uplo ... 002skl.JPG
Ook een hele holle rug. Is dit ook achterover trekken? Ik zou het jammer vinden als dit nou ook weer fout blijkt te zijn want ik vond dat altijd een mooie combinatie.

Paarden hebben toch niet allemaal dezelfde rug. Er zijn ook mensen met een wat holle rug van nature, die zijn niet per se fout getraind. Dit helpt mij echt niet om het allemaal beter te beoordelen en te begrijpen. En ik hoor ook geen enkele verklaring waarom er dan zo'n rare samenzwering zou zijn om het slechte rijden van juist de Nederlanders te belonen.

Beetje rare foto, maar wat ik zie is een paard wat niet aan elkaar wordt gereden, dus voorkant en achterkant. Wel vriendelijk mond contact, maar ook hier gebeurd er vrij weinig. Het is trouwens heel normaal (juist) dat een paard in draf (dus ook piaffe) een holle rug en bolle rug heeft, als het goed is gaat de rug namelijk op en neer, en hoe meer beweging in de rug, hoe meer het paard los laat (hier zou je dus ook teveel losgelatenheid kunnen zien..)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:00

Persoonlijk zijn Adelinde en Parcival niet mijn favo combi om naar te kijken. Dit geld ook voor Laura B. met Mistral Hojris. Soms zit er een proef bij waar ik echt van kan genieten. Beide paarden zijn dan aan de voorkant net wat makkelijker zeg maar, hetgeen een fijner beeld geeft. Maar beide paarden laten eigenlijk altijd een (nagenoeg) foutloze proef zien, waarbij elke pas 'raak' is, technisch gewoon goed. Het zijn geen van beiden 'makkelijke' paarden, mede vanwege (denk ik) hun bouw. Een andere combi kan dan wel fijner zijn om naar te kijken, maar die laten links of rechts vaak net teveel steekjes vallen hetgeen punten kost. Of bepaalde onderdelen halen het gemiddelde omlaag, zoals de stap bijvoorbeeld. Parcival kan heel goed stappen, dus op die onderdelen scoren ze ook hoog. Ook zie je bij veel combi's dat de overgangen net niet helemaal vloeiend gaan. Ook dit kost punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:05

Dat mag je niet zeggen op Bokt!
Maar, nee... Ik ben er absoluut niet gecharmeerd van.
Ten eerste is er ongelooflijk veel spanning, ook staat de stang onwijs strak en die wordt geen moment losgelaten. Adelinde hangt in haar lendenen (want zo lekker zal ie niet zitten met een gespannen rug). Verder komt het achterbeen nauwelijks mee in de uitgestrekte draf en de pi/pa? Daar vergeet ie 'm ook de hele tijd. Het enige wat ik nog enigszins mooi vind zijn de appuyementen en de wissels, en dat was het dan. Ik mis harmonie, ontspanning en een achterbeen wat ECHT meegaat ipv enkel voorbeenactie. Want die heeft ie wel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:07

Ik vind Adelinde en Parzival over het algemeen wel prettig om naar te kijken, echter zag je zaterdag vanuit Adelinde duidelijk spanning. Ik vond haar handen/benen ook onrustiger, dan wat ik anders zie. Misschien had Parzival enorme peper in zn R*** en had ze moeite hem bij zich te houden, je weet het niet... Wellicht toch enige spanning voor Adelinde door het optreden van Damon Hill. Damon Hill vind ik dus juist geen plezier om naar te kijken, dat is meer mijn smaak, ik vind zijn beenwerk niet mooi.
Verder vind ik Adelinde juist een sympathieke en nuchtere vrouw, ze komt op mij totaal niet over als iemand die het voor het geld of de sponsor doet en heeft juist hart voor dr paard. Ze wil niet voor niets Parzival nooit verkopen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:56

Over een beweging een oordeel geven aan de hand van één foto vind ik erg moeilijk, wel kan je zeggen dat je op dat moment geen ideaal beeld ziet, of dat een moment later wel zo is weet je niet.

Ik geloof niet in één of andere enge samenzwering.
Wel zie je zo langzamerhand "circus dressuur" boven klassieke dressuur eindigen.
Daar hoeft niemand geheimzinnig over te doen, want bijvoorbeeld Anky zei zelf al ooit in een interview (hier op Bokt gelezen :D ) dat als ze hogere punten scoort door niet helemaal volgens de regelementen te rijden zij dat ook doet en dat ze idd bepaalde wedstrijden gebruiken om uit te proberen waar ze het hoogst mee scoren.
Op die manier denk ik dat als er een paard vol show door de baan heen gaat en technisch vrij foutloos het merendeel van het publiek daar de winnaar in ziet.
Stel dat de jury dat paard op de 2e plek zet, want; wel heel mooi, maar niet geheel volgens de regelementen, dan verlies je het begrip van het publiek.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:46

Ik vind het zelf ook geen fijne combi om naar te kijken.
Wat ik in het Indoor topic ook al zei, dat het me verbaast dat Parzival donderdag niet door de keuring heen kwam en de dag erna ineens helemaal GOED loopt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:07

Wat de huidige Nederlandse topdressuurruiters met hun paarden laten zien, is veel atletisch spektakel, deels voortkomend uit de wijze van rijden, maar het heeft m.i. ook deels te maken met het type paarden. Persoonlijk vind ik bijv. die Jazz nakomelingen eigenlijk helemaal niet zo mooi, een en al been en vaak relatief weinig hals. En dat gecombineerd met veel sensibiliteit en kijkerigheid. Misschien is dit soort paarden alleen foutloos rond te rijden met veel controle en druk, omdat ze anders niet bij de les blijven? Het is naar mijn idee meer sport dan echte rijkunst wat je ziet bij deze combi's. Maar het oogt spectaculair en het scoort. Zelf vind ik de harmonieuze wijze van rijden van bijv. Carl Hester veel mooier om naar te kijken. Minder spektakel, meer losheid en ongedwongenheid, geen staartgezwiep of mondgesper. Daarbij denk ik: heerlijk als je zo kunt rijden ... en dat heb ik bij Adelinde niet. Uthopia is natuurlijk wel een heel ander type paard dan Parzival. Ben wel benieuwd hoe die laatste er onder Carl Hester uit zou zien ...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:04

Askja schreef:
Wat de huidige Nederlandse topdressuurruiters met hun paarden laten zien, is veel atletisch spektakel, deels voortkomend uit de wijze van rijden, maar het heeft m.i. ook deels te maken met het type paarden. Persoonlijk vind ik bijv. die Jazz nakomelingen eigenlijk helemaal niet zo mooi, een en al been en vaak relatief weinig hals. En dat gecombineerd met veel sensibiliteit en kijkerigheid. Misschien is dit soort paarden alleen foutloos rond te rijden met veel controle en druk, omdat ze anders niet bij de les blijven? Het is naar mijn idee meer sport dan echte rijkunst wat je ziet bij deze combi's. Maar het oogt spectaculair en het scoort. Zelf vind ik de harmonieuze wijze van rijden van bijv. Carl Hester veel mooier om naar te kijken. Minder spektakel, meer losheid en ongedwongenheid, geen staartgezwiep of mondgesper. Daarbij denk ik: heerlijk als je zo kunt rijden ... en dat heb ik bij Adelinde niet. Uthopia is natuurlijk wel een heel ander type paard dan Parzival. Ben wel benieuwd hoe die laatste er onder Carl Hester uit zou zien ...

Dan rijst de vraagt; zijn deze paarden dan wel geschikt voor de dressuursport? Lichamelijk zijn ze fantastisch en kunnen ze geweldige dingen laten zien, maar waarom is het geestelijke ondergeschikt? Als de geestelijke toestand van het paard het niet toelaat een proef zonder dwang af te leggen, zijn ze dan op de juiste plek? Dat is wat mij betreft ook een onderdeel van talent...

Ik ben ook benieuwd hoe Parzival onder een andere ruiter zou zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:40

rindin schreef:
Askja schreef:

Dan rijst de vraagt; zijn deze paarden dan wel geschikt voor de dressuursport? Lichamelijk zijn ze fantastisch en kunnen ze geweldige dingen laten zien, maar waarom is het geestelijke ondergeschikt? Als de geestelijke toestand van het paard het niet toelaat een proef zonder dwang af te leggen, zijn ze dan op de juiste plek? Dat is wat mij betreft ook een onderdeel van talent...

Ik ben ook benieuwd hoe Parzival onder een andere ruiter zou zijn.

Mee eens, want hoe ver ga je? Nogmaals, het zijn geen robots, en waarom zou je een paard dit getrek en gepluk aandoen als het ook anders kan (maar dan niet met dat paard..)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:48

Je kan hier wel gaan discussiëren maar er is hier NIEMAND in dit hele topic ooit Grand Prix gestart.
Pas als je dat bereikt hebt kan je een andere GP-ruiter af gaan kraken!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:50

Hoe weet jij dat nou weer Nebron? Buiten dat het er niks mee te maken heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:51

Nebron schreef:
Je kan hier wel gaan discussiëren maar er is hier NIEMAND in dit hele topic ooit Grand Prix gestart.

Dat is echt het slechtste argument wat ik ooit gehoord heb.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:54

:Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:55

Even hele topic lezen en dan zie je dat er echt nergens een ruiter afgekraakt word, juist niet. Het gaat erom wat je fijn vind en wat iemand opvalt en denk je nu werkelijk dat al die juryleden eerst ook GP gestart zijn, kom nou.

Nebron schreef:

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:58

Nebron schreef:

sorry hoor maar daar ben ik het niet mee eens. ik rijd ook een gp, maar kijk wel regelmatig naar de lessen van een gp ruiten, en soms moet ik die ook wel helpen.
en iedereen die paardrijd kan wel iets zien. mensen die bijvoorbeeld magegeruiter zijn. en nog maar 1 maand rijden kunnen echt wel zien op er iemand niet mooi op zit.
mijn moeder heeft nog nooit paard gereden en helpt mij ook met het rijden, ze ziet het wel wat er fout gaat en zegt dat dan, en ik weet hoe ik het op moet lossen.

bigone: ja die hebben allemaal gp gereden anders mogen ze dat volgensmij niet jureren

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:01

tja ik ben het er wel mee eens degene hier op bokt die altijd zoveel commentaar op de gp paarden en ruiters hebben terwijl ze zelf dit niveau niet eens hebben. Af en toe denk ik wel eens goh er zitten allemaal profs hier op bokt die weten het allemaal zo goed ga lekker jureren dan :z of zie zelf maar eens zo hoog komen. :')

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:06

Iets ZIEN in de harmonie tussen ruiter en paard en ZIEN of de oefening correct wordt uitgevoerd is nog steeds iets anders als het zelf uit kunnen voeren... Blijkbaar is dat moeilijk te snappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:08

Joanne1987 schreef:
Iets ZIEN in de harmonie tussen ruiter en paard en ZIEN of de oefening correct wordt uitgevoerd is nog steeds iets anders als het zelf uit kunnen voeren... Blijkbaar is dat moeilijk te snappen

Idd. Vind het beter om een eigen mening te vormen dan maar klakkeloos aannemen van 'dit is goed'.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:18

nicky_rilana schreef:
Nebron schreef:

sorry hoor maar daar ben ik het niet mee eens. ik rijd ook een gp, maar kijk wel regelmatig naar de lessen van een gp ruiten, en soms moet ik die ook wel helpen.
en iedereen die paardrijd kan wel iets zien. mensen die bijvoorbeeld magegeruiter zijn. en nog maar 1 maand rijden kunnen echt wel zien op er iemand niet mooi op zit.
mijn moeder heeft nog nooit paard gereden en helpt mij ook met het rijden, ze ziet het wel wat er fout gaat en zegt dat dan, en ik weet hoe ik het op moet lossen.

bigone: ja die hebben allemaal gp gereden anders mogen ze dat volgensmij niet jureren

Volgens mij klopt dat allemaal niet. Zowel de stelling van Nebron als de laatste stelling van Nicky Rilana.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:26

Klopt Vur, je hoeft alleen LT+1 geweest te zijn.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:32

Het gaat erom of je het een fijn plaatje vind om naar te kijken en of je ziet dat paard en ruiter 1 zijn.... Ik zie dat persoonlijk niet nee. Geen fijn plaatje en geen harmonie.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:40

_/-\o_ _/-\o_
Nebron schreef: