Doma_clasica schreef:Adelinde is op dit moment wel degelijk de beste. Dat zegt genoeg denk ik over het nivo van de rest. Niet om vrolijk van te worden.
En diegene die wel fijn aan het rijden zijn laten in de zware onderdelen nog te veel punten liggen.
Sorry maar dit vind ik echt te ver gaan. Het niveau van de rest vind ik juist steeds beter worden. Sterker nog er wordt door veel mensen uit verschillende landen goed gereden. Het gat tussen Adelinde en de rest wordt steeds kleiner en dat is goed voor de sport. Alleen deden lang niet alle ruiters uit de wereldtop mee aan Indoor Brabant. Ik zou zeker niet uitvlakken: Carl Hester, Charlotte Dujardin, Christina Sprehe en Helen Langehanenberg. Allemaal heel fijne ruiters en ook zeker kanshebbers.
Ik had zelf gisteren bij de kür van Adelinde ook maar één gedachte, laat die stang alsjeblieft eens los, maar ik zit niet op haar paard op die plek dus ik heb makkelijk praten. Of ze vroeger beter reed kan ik niet zo beoordelen. Ze rijdt vooral erg foutloos en daarmee wint ze volgens mij. Maar verder "doet" het me niks dat rijden van Adelinde, al moet ik zeggen dat ik een keer bij een clinic van haar was en daar vond ik het er dan allemaal veel losser uitzien en daar liet ze toch zien dat ze in elke oefening (dus ook de piaffe) kan überstreichen. Maar het plaatje in de ring is anders maar het is altijd veel moeilijker onder wedstrijdomstandigheden.
Of Parzival wel zo'n hoge croupe heeft in de piaffe weet ik niet Murphy. Hier een foto:
http://www.equestro.be/wp-content/uploa ... ishots.jpg
Er zijn natuurlijk paarden die meer zakken maar die hebben wel vaak een iets andere bouw. Dit is best een lang paard en teveel zitten geeft soms weer fouten in de overgang. Even ter vergelijking een piaffe kanjer van de Spaanse rijschool
http://special.equisearch.com/blog/hors ... 786818.jpg
Ik vind het wel een beetje raar dat hier gesuggereerd wordt dat het publiek of geld dicteert wie er wint. Kom op zeg wij zijn maar een klein landje, er zijn toch zeker wel landen te vinden met meer geld en macht dan Nederland. Ik vind het publiek ook niet altijd zo ondeskundig. Misschien in Nederland (sorry) waar ze af en toe wel schaamteloos nationalistisch zijn. Maar als je in Duitsland of Engeland naar een wedstrijd gaat vind ik dat elke goede en harmonieuze rit gewaardeerd wordt door het publiek ongeacht waar de ruiter vandaan komt, dus waarom waardeert de jury dan die harmonieuze ritten niet hoger. Als ze zich door het publiek laten leiden zou dat wel zo moeten zijn want er zijn meer wedstrijden in Duitsland dan in Nederland. Het roepen van zulke dingen draagt helemaal niet bij aan een oplossing vind ik. Ik weet niet waar het wel aan ligt maar echt niet aan het publiek. Het is ook een beetje een Boktmythe dat een uitgestrekte draf met voorbenen die tegen de kin aankomen en achterbenen die nog op stal staan je zou helpen om een kür op muziek te winnen. Het is welgeteld 2,5% van je totale score dus hoe dat zou moeten helpen is mij een raadsel.
Er was trouwens 1 jurylid (Francaise) die Helen Langehaneberg gisteren 6% meer had gegeven dan Adelinde bij de technische score. Ook lijkt het mij zeer hoopgevend dat bijvoorbeeld Richard Davidson vijfde werd. Paard blinkt niet echt uit in iets maar heeft ook geen zwakke punten en gaat de hele proef zeer constant in een hele mooie aanleuning.