Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:35

mika11 schreef:
Beetje rare titel maar was nogal moeilijk om er een korte zin van te maken :)

Met rijden beloon ik m'n paard vaak met m'n stem, "braaf, goedzo".
Ook met buitenrijden spoor ik m'n paard aan met m'n stem en beloon ik haar met bv schouderklopje als ze langs iets engs is gegaan.

Juist 'slecht gedrag' zoals wegspringen, negeer ik helemaal.
Beloon m'n paard weer als het daarna goed gaat.

Nu heb ik ook wel gehoord, dat anderen het precies andersom doen.
Dus ongewenst gedrag met rijden corrigeren (niet voorwaarts bijvoorbeeld) en bij goed gedrag doe je niks.
Zodat het paard weet, dat hij het goed doet als je niks doet en neutraal bent.
Dit schijnt voor paarden wel heel duidelijk te zijn.

Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan, maar werkt het één beter dan het ander?
Het tweede lijkt me alleen zo 'zakelijk' :o

Hallo Mika,
Als je er echt meer van wil begrijpen moet je je misschien eens verdiepen in hoe een dier leert, oftewel verdiep je in de leerprincipes, deze zijn al jarenlang aangetoond maar nog steeds niet algemeen bekend.

Je kan bij het trainen gebruik maken van positieve bekrachtiging en van negatieve bekrachtiging, dit zijn termen die gebruikt worden bij de leerprincipes, google maar eens op leerprincipes. Als je de leerprincipes begrijpt zal het je wel helder worden. In het kort: een dier zal een gedrag gaan doen indien hij ervaren heeft dat dat beter is voor hem: dit kan op twee manieren: ofwel omdat hij door dit gedrag te doen iets prettigs ervaart, (aai, rust, eten, naar stal etc (=positieve benadering) ofwel omdat hij begrijpt dat hij door dit gedrag te doen iets onprettigs kan vermijden )opjagen, spoor, correctie (=vermijdingsleren).
Op beide manieren kan je dus gewenst gedrag uitlokken en door dit gedrag consequent te verbinden met een bepaald signaal (woord of gebaar of hulp), zal je op den duur in staat zijn om het gedrag van het dier op commando/signaal/hulp te beïnvloeden.
Positief bekrachtigen heeft m.i. meer voordelen dus zou de voorkeur moeten hebben,(omdat de motivatie die je ontwikkelt samen gaat met een plezierig gevoel vanuit het dier) maar dat is een zienswijze die nog maar kort bestaat. Traditioneel worden dieren getraind met de nadruk van negatieve bekrachtiging, oftewel de beloning bestaat uit het feit dat iets vervelends ophoudt , dus vermijdingsleren.
Bedenk even :Wat vindt je zelf de leukste manier om te leren? Als je iets verdienen kan of als je iets onaangenaams vermijden kan? Waardoor zal je meer gemotiveerd zijn om mee te werken en je best te doen? 100 euro verdienen als je je kamer opruimt of vermijden dat je niet naar de manege mag als je kamer niet is opgeruimd?Op welke manier zou je het leuker vinden om je kamer op te ruimen? Een dier reageert echt niet anders dan een mens........

Hou wel voor ogen dat er een groot verschil is tussen opvoeden (in banen leiden van natuurlijk gedrag) en het aanleren van dingen die in wezen onnatuurlijk zijn voor een dier (ruiter op rug bijv). Bij opvoeden ontkom je niet aan corrigeren/negatieve bekrachtiging, maar als je iets meer wilt dan uitsluitend dat je paard zich sociaal gedraagt tov jou, dan heb je toch echt positieve bekrachtiging nodig.

Even knippen van mijn site, Lees hierbij paard voor hond ;):

Houd hierbij wel in de gaten dat er een verschil is tussen opvoeden en trainen!

Bij de opvoeding moet de hond leren dat er regels bestaan waaraan hij zich dient te houden en dat niet alles wat hij wil doen, geoorloofd is. Dit moet elk jong dier in een roedel leren, geldt dus ook in een gezinssituatie.
Geen enkele hond is gebaat bij een 'vrije' opvoeding! Een hond heeft behoefte aan leiding, deze moeten wij hem geven door o.a. regels op te stellen, grenzen aan te geven en wij moeten deze regels en grenzen altijd blijven controleren. Als wij geen leiding geven, kan de hond niet anders dan zelf de leiding nemen want zo zit hij nu eenmaal in elkaar, maar uiteraard is dat geen gewenste situatie, voor ons niet maar ook voor de hond niet!
Opvoeden bestaat grotendeels uit het gedrag van de hond in goede banen te leiden, hierbij hoort m.i. ook het zonodig corrigeren van ongewenst gedrag. Als de hond het woord 'NEE' goed begrijpt, is dit vaak al voldoende om ongewenst gedrag aan te geven en te laten ophouden, maar soms zal een fysieke correctie nodig zijn om te zorgen dat de hond zich aan de geleerde regels houdt, de hardheid hiervan is afhankelijk van het type hond en de aard van het ongewenste gedrag.
Ook bij opvoeden heeft 'positief trainen' zijn waarde (bij het aanleren van commando's) maar opvoeden is iets heel anders dan opleiden tot, heeft een ander doel .

Zie ook http://home.tiscali.nl/~kuenen/stamgehoorzaam.html
http://home.tiscali.nl/~kuenen/stampositief.html
http://home.tiscali.nl/~kuenen/stamclicker.html
http://home.tiscali.nl/~kuenen/ bij kopje " trainen" , de site gaat over honden trainen maar de leerprincipes gelden voor alle dieren.

Appelmoes_11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:51

Ik beloon eigenlijk niet met stem, wel met kriebelen. Mijn pony heeft veel respect en ik hoef haar maar aan te kijken of ze wordt onderdanig en biedt netjes haar excuses aan. Als ze het goed doet, heeft ze dat ook meteen door.

Ik kan me ook zo ergeren aan mensen die de hele tijd met hun tong zitten te klikken terwijl hun paard daar helemaal niet op reageert, maar dat is meer omdat de mijne dat wél doet :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 02:10

Paddenpad schreef:
Klopt geen bal van wat je nu weer allemaal schrijft!
Een paard weet wel degelijk wanneer hij beloont of gestraft wordt dmv stemgebruik,toonhoogte,klank samen met de woorden, anders ken jij je paard niet goed!!

Die clicker onzin heeft iemand die gewoon correct weet om te gaan met zijn paard of hond helemaal niet nodig,is meer voor mensen om aan te leren hoe ze een dier kunnen trainen omdat ze zelf het inzicht of kennis niet meegekregen hebben.

Ga je even verdiepen in gedragsleer, het is echt een beetje treurig dat je geen idee hebt waarom je paard iets leert. Stembeloning of stem als straf is aangeleerd door iets anders plezierigs of onplezierigs toe te voegen.
Een clicker is niets anders dan een "goedzo" die heel sterk en consequent is bekrachtigd.

Paddenpad schreef:
Blijven ze staan of willen achterwaarts dan been,of een tik met de zweep achter je kuit,zodat ze leren dat de enige optie voorwaarts is en vooral zelf gewoon rustig blijven,niet belonen want dan bevestig je de onzekerheid juist.

Als ze nu iets vreemds vind dan hoef ik alleen maar te zeggen "ga maar kijken"en ze gaat nog kijken ook haha

"Ga maar kijken" betekent nu voor je paard dat hij voorwaarts moet, alleen omdat je dat een aantal keer bekrachtigd hebt door been en zweep. Gewoon normale manier om een stemcommando aan te leren.

Cossie

Re: Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 02:27

Dingen welke vanzelfsprekend zijn doe ik niets, dingen zoals leermomenten beloon ik met stem of schouderklopje. Mijn stem gebruik ik ook wel eens om me paard te motiveren, positief oppeppen.

Maar goed de vraagstelling; goed gedrag belonen of negeren? Het goede gedrag is voor mij vanzelfsprekend dus ga ik niet belonen, tenzij het vanuit slecht gedrag naar goed gedrag ombuigt dan beloon ik wel om zo het verschil te maken naar wat wenselijk is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:55

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:20

met grondwerk corrigeer ik als hij t niet goed doet. ofja wat is corrigeren op dat moment.

Bijvoorbeeld, ik geef de hulp voor te draven, paard doet t niet, geef ik de hulp nog wat duidelijker door met de hand waar mn stick/longeerzweep in zit even te bewegen, reageert hij dan nog niet dan loop ik wat naar hem toe en zwaai nog eens met stick/longeerzweep dan draven ze meestal wel aan en ga dan weer terug naar t midden. Zo leert t paard idd dat als hij het goed doet hij geen last van mij heeft maar zodra hij t niet goed doet ik dingen ga doen. Wel beloon ik alsnog als t goed gaat door met mn stem goedzo te zeggen of iets in die trent. Met het leren/corrigeren zeg ik niks als hij t fout doet met mn stem, wel met mn lichaam.
Rust is voor een paard een beloning, dit zal hij ook altijd willen opzoeken, ze moeten alleen nog leren waar ze die rust vinden in t werk, dus ik snap het negeren van goed gedrag en juist corrigeren bij fout gedrag wel :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:21

Cossie schreef:
Dingen welke vanzelfsprekend zijn doe ik niets, dingen zoals leermomenten beloon ik met stem of schouderklopje. Mijn stem gebruik ik ook wel eens om me paard te motiveren, positief oppeppen.

Maar goed de vraagstelling; goed gedrag belonen of negeren? Het goede gedrag is voor mij vanzelfsprekend dus ga ik niet belonen, tenzij het vanuit slecht gedrag naar goed gedrag ombuigt dan beloon ik wel om zo het verschil te maken naar wat wenselijk is.

mee eens :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:06

Paddenpad schreef:
Goed van je Laura dat je dan niet zelf alleen naar buiten gaat met je pony.
Omdat jouw pony wat onzeker is zoekt ze steun bij haar ijslandervriend en wanneer die wegvalt heeft ze jou als haar steun nodig,kun je haar die niet geven is het beter niet alleen te gaan.

Als jij straks wat meer zelfverzekerder bent op haar dan kun je dat pas aan je pony doorgeven waardoor ze ook zelfverzekert wordt.

Mijn paard was dat eerst ook niet hoor maar omdat ik haar ervan overtuigd heb dat wanneer ik erbij ben en haar ergens heen wil sturen wat ze eigenlijk vreemd vind en daarvan weg wilt vluchten omdat dat nu eenmaal in de aardt van paarden zit,dit niet nodig is en ze erop kan vertrouwen dat ik haar niet in gevaar breng.

Het grappige is juist dat ik haar soms de weg laat kiezen en dan loopt ze vol zelfvertrouwen heerlijk te banjeren met mij erop in het bos,soms sla ik dan ineens een vreemd pad in wat ze dan niet kent of de weg niet weet en dan voel je weer even van "uhhhh vrouwtje neem jij nou maar de leiding weer over want hier ben ik niet zo zeker van"en dan zie je ze echt alles afspeuren met ogen en oren,echt geweldig is dat.

Ik had vanmorgen een heel verhaal getypt en juist toen ik het wilde posten, viel bokt uit en kreeg ik ook geen verbinding meer. Hier dus opnieuw :P

Het is niet mijn eigen pony, het is mijn berijdpony. Ik wil zelf ook nog niet naar buiten gaan als ik er nog niet klaar voor ben. Eerder kreeg ik wel eens te horen: 'Ga gewoon naar buiten, even doorbijten'. Maar dan denk ik; ten eerste, je geeft je onzekerheid door aan en toch wat onzekere pony, wat al geen goede combinatie is. Ten tweede wil ik niet voor gevaarlijke situaties zorgen, omdat ik ook een stukje door het verkeer moet.

Verkeer is voor haar trouwens helemaal geen probleem voor haar. Bussen, trekkers, vrachtwagens, auto's, het maakt haar allemaal niks uit. Ze blijft lekker relaxt doorstappen. Ze is zo verkeersmak als het maar kan. Vindt ze iets eng? Dan gaat ze stil staan en ernaar kijken. Ze gaat niet aan de kletter, doet geen rare dingen, ze blijft stokstijf stilstaan.

En in de bak is er helemaal niks aan de hand. Ik rijd met zadel/zonder zadel/met barebackpad(*), met bit/bitloos*/met halster en dat gaat allemaal erg rustig en relaxt! Mijn probleem zit hem dus puur in het buitenrijden.

* toch wel het meest :P

Klinkt als een erg goede methode :j Fijn dat je het op zo'n paardvriendelijke manier op hebt kunnen lossen. Het lijkt me ook manier die niet veel stress/spanning oplevert, die gewoon erg rustig gaat.

Mijn berijdpony (en mijn vorige paard) hebben mij de ogen geopend. Vroeger was ik: 'Vervelend? We rijden hem er wel even doorheen', nu pak ik het veel rustiger aan (en luister véél meer naar de pony) en dit levert veel minder stress op voor zowel mij als de pony.

Luisteren naar je paard of pony, iets wat door menig ruiter vergeten wordt. Ik vind het een geweldige manier om met een pony/paard om te gaan. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:15

Er is wel onderzoek geweest bij jonge paarden en daarbij blijkt dat paarden ook veel leren door positieve beloning bij gewenst gedrag.
Dus het positief terugkoppelen van gedrag dat je wenst, is wel degelijk goed. Bijvoorbeeld bij aanleren voetjes geven, achteruit gaan, noem maar op en dan belonen, prijzen dan wel een snoepje geven..

Al heb ik ook wel geleerd dat je door erg te belonen voor het langs bijvoorbeeld enge dingen gaan, je eigenlijk daarmee bevestigt dat het eng is. Het paard zou zoiets hebben van "zie je wel, dit was dus kennelijk toch eng want er wordt ((te)veel) aandacht aan besteed". Dus bij dat soort zaken zeg ik altijd dingen als, "joh niets aan de hand én (bijvoorbeeld) ga maar eens even kijken" daarmee weet mijn paard dat hij ergens gewoon langs kan en moet. En daarna zeg ik zoiets als "zie je wel, niets aan de hand, klaaar alweer ;-) ..". eventueel met een klopje erbij.
Dit principe zie je ook terug bij de hondenfluisteraar want je hebt als baas natuurlijk voorbeeldrol of iets wel of niet eng is en ga je daar zelf stoer mee om, dan is je paard/hond daar ook zelfverzekerder in

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:12

Ik merk dat, zeker de hele jonge paarden, echt groeien van een beloning met je stem. Ze kennen een enthousiast 'goed zo!' echt wel, ook als ze jouw niet kennen.
Maar: voor een paard is het net zo goed beloning als jij gewoon niets doet, in de zin van helemaal stilzitten en zo min mogelijk storen ipv nog been geven of iets zitten te corrigeren. Dat is meer een 'trainingsbeloning'. Je kunt zo al hele kleine dingen belonen en iedereen gebruikt dat fenomeen wel tijdens het rijden: been is voorwaarts en been stil is 'oke, dit was wat ik bedoelde, goed gedaan.' Dat is eigenlijk een kleinere variant, een paard wat bijv. al Z loopt ga je niet meer uitgebreid belonen voor de reactie op je been, die krijgt een aai of stembeloning of lange teugel of werkstop voor bijv. een geslaagde wissel, maar wordt door de ruiter wel door het weglaten van hulpen beloond op de kleine dingen als reactie op het been of mooi stil en los in de aanleuning blijven ofzoiets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:30

fargo schreef:
Dit principe zie je ook terug bij de hondenfluisteraar want je hebt als baas natuurlijk voorbeeldrol of iets wel of niet eng is en ga je daar zelf stoer mee om, dan is je paard/hond daar ook zelfverzekerder in

Wat ik overigens wel een heel sterk punt van Cesar Millan vind is het belonen van 'state of mind'. Met name bij enge dingen lijkt het me interessant of paarden sneller vertrouwen leren hebben als we niet de actie (er voorbij lopen, wat kan terwijl het paard het nog steeds eng vindt) maar de ontspanning belonen (het 'ok, ik vertrouw erop dat het niet echt eng is'.)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:46

Mijn paard herkent echt mijn vaste kreten die ik standaard gebruik als er "enge dingen gesignaleerd worden die benoemd moeten worden ;-)". Ik zeg dus altijd, (er is) NIETS aan de hand, laten we maar even gaan kijken OF ga maar even kijken. En voor hem is het feit dat er -volgens de baas- gekeken kan worden synoniem aan - dan zal het wel niet zo erreg zijn :j > ik kan het ook best even bekijken eigenlijk.. Of ik zeg iets als : dat is gewoon een schaap/schaduw/dat zijn we zelf joh .. ga maar kijken.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:39

Cossie schreef:

Jammer, gemiste kans. Goed gedrag af en toe toch belonen zorgt voor motivatie om het goede gedrag uit te blijven voeren.

Ik ben snel uitgewerkt als ik niet iedere maand mijn salaris als beloning krijg. En het is helemaal leuk als ik een extraatje krijg omdat ik nog harder heb gewerkt dan dat ik normaal al doe.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:47

Strohalm schreef:
Cossie schreef:

Jammer, gemiste kans. Goed gedrag af en toe toch belonen zorgt voor motivatie om het goede gedrag uit te blijven voeren.

Ik ben snel uitgewerkt als ik niet iedere maand mijn salaris als beloning krijg. En het is helemaal leuk als ik een extraatje krijg omdat ik nog harder heb gewerkt dan dat ik normaal al doe.

Na het werk, rijden wordt ze uitgebreid beloont...daar doet ze het voor. Het goede gedrag is al bevestigd. Ik denk wel met een jong paard dat die bevestiging constant gegeven moet worden met belonen. En het verschilt natuurlijk per paard, de ene is werkwilliger als de ander misschien?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:34

Dus een paard die goed gepresteerd heeft tijdens de training denkt de hele tijd.
Schiet op baasje, want je geeft mij straks wat te eten of een lekker appeltje.

Nee hoor het paard ondergaat willig zijn training.
Op stal wordt hij afgezadeld, totaal geen reactie op naderend extraatjes.

Maar zogauw de voerton of deksel geopend wordt, dan reageert het paard pas.
Het geluid van de voerton associeert het paard met het eten.
Idem het geknisper van een plastik zakje waar het appeltje uitkomt.

Of als de deur opengedaan van de grote kast bij mij in de stalgang.
Je weet wel, de kast met paardenspulletjes, zalfjes en zeepjes.
Soms staat er een pot paarden snoepjes in de kast.
Gaat de deur open, paard doet een stap naar voren en spitst de oortjes.

Ga dit maar eens uitproberen op stal.

Het belonen van dieren zit tussen de mensen oren.

Een dier reageert alleen maar op signalen die verband houden met voeren.

Daarnaast reageert een paard heel sterk op lichaams taal.
In de kudde doen ze niet anders, oortje naar achteren, wegwezen jij.
Niet reageren, 2 oortjes naar achter.
Nog niet reageren ?, even bijten in de richting.
Nog niet, raak bijten.
Nog niet, gaan jagen of even flink de achter benen eruit.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 17-04-12 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:37

Ik beloon met mijn stem, maar staf er ook mee af... negeren doe ik bij geen enkel gedrag!!
L*l af en toe de oren van de kop af bij een paard!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:53

Ariebren schreef:

Wel in het voorbeeld dat jij aangeeft. De beloning moet gelijk tijdens het gewenste gedrag worden gegeven, anders werkt het natuurlijk niet.
Voeren na het werk is dus een beloning voor het in de stal staan (of vaak voor het ongeduldig schrapen :D ) en niet voor het afgelopen uur.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:23

Ariebren schreef:
Dus een paard die goed gepresteerd heeft tijdens de training denkt de hele tijd.

Nee hoor, ben ik helemaal met je eens. Een paard denkt niet de hele tijd tijdens de training aan zijn beloning. De beloning moet binnen een seconde na uitvoering van het gedrag gegeven worden. Dan zal het paard de beloning met zijn gedrag in verband leggen en het gedrag herhalen.
Dat is wetenschappelijk bewezen en zeker niet iets wat tussen de oren van ons zit.

Wat wel erg belangrijk is, is of het paard de gegeven beloning ook echt als beloning ervaart.
Dat is dus direct de valkuil bij vervelend gedrag. Je denkt soms een paard te corrigeren terwijl deze het ervaart als beloning en dus zijn (wat wij vinden) slechte gedrag zal herhalen.
Dan heb ik het wel over een correctie in de zin van stem verheffen o.i.d. en niet over het weg laten van een beloning wat ook een vorm van corrigeren is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:32

Daarom kan je beter gewoon je mond houden.
Doen de paardjes ook als ze elkaar belonen.

Maar paardjes begroeten, dat is natuurlijk.
Doen ze bij elkaar en bij ons.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:44

Vervelend gedrag: Corrigeren
Schrikken: Negeren (eventueel gerust stellen).
Goed gedrag: Negeren. Behalve bij nieuwe oefeningen en dingen die hij moeilijk vind. Dan beloon ik wel goed gedrag.
Zo leert hij namelijk wat er van hem verwacht wordt. Als hij die oefeningen eenmaal snapt, dan blijf ik niet constant belonen omdat hij het goed doet.
Dan kan ik blijven belonen als hij gaat draven, wijken, enz.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:51

Maar wanneer weet een paard nu dat hij beloond wordt ??

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:59

Stel, een paard staat voor de allereerste keer in de sneeuw, heeft honger en gaat op zoek naar gras. Hij steekt zijn neus in het koude, witte, natte spul, zoekt en graaft en verrek, hij vindt een grassprietje. Op dat moment is hij beloont voor zijn gedrag, namelijk, zoeken. Op die manier kunnen wij gedrag ook sturen. Daarbij is timing essentieel, Maar de eerste keer dat je een paard wil leren sturen en dus de teugel naar links te volgen geef je druk op de teugel. Het moment dat het paard wijkt voor de druk krijgt hij meteen iets lekkers. Al snel zal hij de link leggen dat wijken voor druk iets lekkers oplevert. Uiteraard valt op dat moment ook de druk weg en is dat ook een beloning, maar de beloning wordt een stuk krachtiger door de combinatie.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:06

Dus als jij een paard voor de eerste keer leert sturen geef je dan snoepjes ??
Of begrijp ik het verkeerd ?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:35

Ariebren schreef:

Nee hoor het paard ondergaat willig zijn training.
Op stal wordt hij afgezadeld, totaal geen reactie op naderend extraatjes.

Maar zogauw de voerton of deksel geopend wordt, dan reageert het paard pas.
Het geluid van de voerton associeert het paard met het eten.
Idem het geknisper van een plastik zakje waar het appeltje uitkomt.

Of als de deur opengedaan van de grote kast bij mij in de stalgang.
Je weet wel, de kast met paardenspulletjes, zalfjes en zeepjes.
Soms staat er een pot paarden snoepjes in de kast.
Gaat de deur open, paard doet een stap naar voren en spitst de oortjes.

Ga dit maar eens uitproberen op stal.

Een dier reageert alleen maar op signalen die verband houden met voeren.

Daarnaast reageert een paard heel sterk op lichaams taal.
In de kudde doen ze niet anders, oortje naar achteren, wegwezen jij.
Niet reageren, 2 oortjes naar achter.
Nog niet reageren ?, even bijten in de richting.
Nog niet, raak bijten.
Nog niet, gaan jagen of even flink de achter benen eruit.

Nee hoor, al zou ik het zelfs vergeten dan herinnert zij mij met een afwachtende houding waar het snoepje blijft (werk klaar=snoepje) Dit is haar gewoon aangeleerd, zij denkt niet (paarden constateren volgens mij alleen maar) maar verwacht het.
En nee ze dwingt het niet af, schraapt nooit of wat dan ook. Maar ik spreek louter uit eigen ervaring, het ene paard is het andere niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:41

Dus dit is weer een voorbeeld van een aangeleerd gedrag door snoepjes te geven.
Maar doet het paardje het ook als je na de training eens iets anders gaat doen ??