mika11 schreef:Beetje rare titel maar was nogal moeilijk om er een korte zin van te maken![]()
Met rijden beloon ik m'n paard vaak met m'n stem, "braaf, goedzo".
Ook met buitenrijden spoor ik m'n paard aan met m'n stem en beloon ik haar met bv schouderklopje als ze langs iets engs is gegaan.
Juist 'slecht gedrag' zoals wegspringen, negeer ik helemaal.
Beloon m'n paard weer als het daarna goed gaat.
Nu heb ik ook wel gehoord, dat anderen het precies andersom doen.
Dus ongewenst gedrag met rijden corrigeren (niet voorwaarts bijvoorbeeld) en bij goed gedrag doe je niks.
Zodat het paard weet, dat hij het goed doet als je niks doet en neutraal bent.
Dit schijnt voor paarden wel heel duidelijk te zijn.
Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan, maar werkt het één beter dan het ander?
Het tweede lijkt me alleen zo 'zakelijk'
Hallo Mika,
Als je er echt meer van wil begrijpen moet je je misschien eens verdiepen in hoe een dier leert, oftewel verdiep je in de leerprincipes, deze zijn al jarenlang aangetoond maar nog steeds niet algemeen bekend.
Je kan bij het trainen gebruik maken van positieve bekrachtiging en van negatieve bekrachtiging, dit zijn termen die gebruikt worden bij de leerprincipes, google maar eens op leerprincipes. Als je de leerprincipes begrijpt zal het je wel helder worden. In het kort: een dier zal een gedrag gaan doen indien hij ervaren heeft dat dat beter is voor hem: dit kan op twee manieren: ofwel omdat hij door dit gedrag te doen iets prettigs ervaart, (aai, rust, eten, naar stal etc (=positieve benadering) ofwel omdat hij begrijpt dat hij door dit gedrag te doen iets onprettigs kan vermijden )opjagen, spoor, correctie (=vermijdingsleren).
Op beide manieren kan je dus gewenst gedrag uitlokken en door dit gedrag consequent te verbinden met een bepaald signaal (woord of gebaar of hulp), zal je op den duur in staat zijn om het gedrag van het dier op commando/signaal/hulp te beïnvloeden.
Positief bekrachtigen heeft m.i. meer voordelen dus zou de voorkeur moeten hebben,(omdat de motivatie die je ontwikkelt samen gaat met een plezierig gevoel vanuit het dier) maar dat is een zienswijze die nog maar kort bestaat. Traditioneel worden dieren getraind met de nadruk van negatieve bekrachtiging, oftewel de beloning bestaat uit het feit dat iets vervelends ophoudt , dus vermijdingsleren.
Bedenk even :Wat vindt je zelf de leukste manier om te leren? Als je iets verdienen kan of als je iets onaangenaams vermijden kan? Waardoor zal je meer gemotiveerd zijn om mee te werken en je best te doen? 100 euro verdienen als je je kamer opruimt of vermijden dat je niet naar de manege mag als je kamer niet is opgeruimd?Op welke manier zou je het leuker vinden om je kamer op te ruimen? Een dier reageert echt niet anders dan een mens........
Hou wel voor ogen dat er een groot verschil is tussen opvoeden (in banen leiden van natuurlijk gedrag) en het aanleren van dingen die in wezen onnatuurlijk zijn voor een dier (ruiter op rug bijv). Bij opvoeden ontkom je niet aan corrigeren/negatieve bekrachtiging, maar als je iets meer wilt dan uitsluitend dat je paard zich sociaal gedraagt tov jou, dan heb je toch echt positieve bekrachtiging nodig.
Even knippen van mijn site, Lees hierbij paard voor hond
: Houd hierbij wel in de gaten dat er een verschil is tussen opvoeden en trainen!
Bij de opvoeding moet de hond leren dat er regels bestaan waaraan hij zich dient te houden en dat niet alles wat hij wil doen, geoorloofd is. Dit moet elk jong dier in een roedel leren, geldt dus ook in een gezinssituatie.
Geen enkele hond is gebaat bij een 'vrije' opvoeding! Een hond heeft behoefte aan leiding, deze moeten wij hem geven door o.a. regels op te stellen, grenzen aan te geven en wij moeten deze regels en grenzen altijd blijven controleren. Als wij geen leiding geven, kan de hond niet anders dan zelf de leiding nemen want zo zit hij nu eenmaal in elkaar, maar uiteraard is dat geen gewenste situatie, voor ons niet maar ook voor de hond niet!
Opvoeden bestaat grotendeels uit het gedrag van de hond in goede banen te leiden, hierbij hoort m.i. ook het zonodig corrigeren van ongewenst gedrag. Als de hond het woord 'NEE' goed begrijpt, is dit vaak al voldoende om ongewenst gedrag aan te geven en te laten ophouden, maar soms zal een fysieke correctie nodig zijn om te zorgen dat de hond zich aan de geleerde regels houdt, de hardheid hiervan is afhankelijk van het type hond en de aard van het ongewenste gedrag.
Ook bij opvoeden heeft 'positief trainen' zijn waarde (bij het aanleren van commando's) maar opvoeden is iets heel anders dan opleiden tot, heeft een ander doel .
Zie ook http://home.tiscali.nl/~kuenen/stamgehoorzaam.html
http://home.tiscali.nl/~kuenen/stampositief.html
http://home.tiscali.nl/~kuenen/stamclicker.html
http://home.tiscali.nl/~kuenen/ bij kopje " trainen" , de site gaat over honden trainen maar de leerprincipes gelden voor alle dieren.

Fijn dat je het op zo'n paardvriendelijke manier op hebt kunnen lossen. Het lijkt me ook manier die niet veel stress/spanning oplevert, die gewoon erg rustig gaat.
) en niet voor het afgelopen uur.