Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:07

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:
Tuurlijk, als ik kan kiezen wil ik hem ook bij me hebben staan. Dat lijkt me zo logisch dat het het vermelden niet waard is.

Je weet zelf prima dat de meerderheid van de paarden naar huis boldert.
Het is dus blijkbaar niet zó logisch dat de meerderheid van de ruiters het zo dresseert.

Dan nu even serieus. HC, jij zou toch moeten kunnen zien dat jouw vraagstelling waarin je het woord "mogen" gebruikt, een stap heeft overgeslagen die toch wel behoorlijk essentieel is. Je had denk ik beter kunnnen discussieren over of het volgens anderen mogelijk is een paard aan te leren niet weg te bolderen. Dat is waar het om gaat. Want door het woord "mogen" te gebruiken in een vraagstelling die door een ander wordt bekeken vanuit de gedachte dat het niet aan te leren is, of vluchtgedrag natuurlijk is, krijg je de reacties die je nu krijgt.

Die reacties kun je pas verklaren en verduidelijken als je de vraag stelt: is het te dresseren. Jouw antwoord is ja. Mijn antwoord is: misschien. Jij gaat er in jouw vraagstelling van uit dat het antwoord ja is, terwijl anderen nee denken en van daaruit reageren.

Mijn vraag zou dus eerder zijn: is het mogelijk paarden zo te trainen dat ze in het bos, na een val, 100% te controleren zijn? Zo ja, is het ieders verantwoordelijkheid dat te doen alvorens het bos in te gaan? Zo nee, welke consequenties zou dat moeten hebben voor het maken van bosritten? Jouw voorwaardes zijn gebaseerd op het antwoord op deze vragen.

Kort gezegd: als je vraagt of een paard iets mag, is dat gebaseerd op de aanname dat het voor 100% onder de controle van de ruiter is te brengen.
Laatst bijgewerkt door gummie op 13-04-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:10

Feria schreef:
In principe zou een paard bij de ruiter moeten blijven.

en dat hoort daarom een básisonderdeel van dressuur te zijn.

Citaat:
Maar als je als ruiter er afvalt door een paniek reactie van het paard zal het paard niet altijd bij je blijven.
Het is en blijft een vluchtdier.

:x

Als een paard een vluchtdier zoú zijn en naar huis boldert, zou m.i. de strijdolifant-oplossing verplicht moeten zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:10

Morrie schreef:
Ik verbaas me dat jullie zulke gevaarlijke paarden hebben dat een vreemde ze niet kan hanteren. Een kind van 3 kan met mijn (zware trek)paard aan de wandel, het kind is volkomen veilig, wordt niet geplet en wordt zelfs behoed voor stom een weg oversteken o.i.d.

Dat is mooi :D
Ik ga er ook van uit dat dat niet zo courant is, maar ik heb er inderdaad twee die gevaarlijk kunnen zijn voor vreemden. Eentje omdat hij door nare ervaringen in het verleden geleerd heeft hoe hij zich tegen bedreigingen kan verdedigen, en daar blijkbaar succes in ervaren heeft. Met dat paard ga ik niet alleen buiten overigens, en mijn mederuiter kent hem goed, inclusief de donkere kant. Heel lief paard, en misschien gebeurt er niks, maar ik kan vooraf niet voorspellen wat hij eventueel bedreigend zou kunnen vinden als hij ineens solo op de weg staat en er komt iemand op hem af gelopen. Dus het is beter dat dat niet gebeurd.
En de andere is gewoon een eenkennige hengst met veel zelfvertrouwen, dus voor hem is dat op zich normaal gedrag dat hij zich niet zomaar laat meenemen (wat helaas de meeste mensen niet meer weten). En ik zeg opnieuw niet dat dat niet zou kunnen dat iemand vreemd hem meeneemt, alleen dat ik vooraf het risico niet kan inschatten dat dat fout gaat. Heb het nog niet echt getest ;) (wel al een paar keer 'bijna' en dat vertelt me dat ik daar maar beter voorzichtig mee kan zijn).

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:11

Ik ben er één keer buiten afgedonderd, toen heb ik de teugels vastgehouden, maar het was wel een hele aparte situatie. Gewoon op mijn favo galoppad op de hoge veluwe, in the middle of nowhere, komt er ineens een hijskraan aangedenderd >;) Mijn pony stond accuut stil en ik kukelde vanuit verlichte zit voorover. Tsja... kan gebeuren. In de bak kijkt ze me altijd verbaasd aan als ik weer eens de wet van de zwaartekracht heb bestudeerd, zo van: "wat doe je daar nou weer?" :+

Ik denk dat mijn pony óf bij me zou blijven, of zoiets zou hebben van: "Jaaaaa nu mag ik vast heel hard!!! <3 " haar rondje rent en weer vrolijk bij me terugkomt, of inderdaad in paniek huiswaarts zou stormen. Verder is ze door vreemden gewoon te pakken en te leiden, ze is totaal niet agressief oid. In het ideale geval zou ze altijd bij me blijven, dan ga ik de tips van gummie opvolgen en altijd suikerklontjes bij me houden. :j

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:12

Ayasha schreef:
Hmm om hierop te reageren zou je een idee moeten hebben van de situatie, een paard dat wat weg draaft/wandeld na de val is iets heel anders dan eentje die in blinde paniek er vandoor galoppeert. :)

zeker daar zit veel verschil in. het licht natuurlijk ook aan het soort paard. heb je een koele kikker die even schrok maar wel weer herstelt dan kun je er wel achter aan. maar in de meeste gevallen zeg ik toch laat maar dat diertje red zich wel. die komt wel weer terug.
ik heb 1 x meegemaakt dat iemand van het paard gevallen was en het paard liep vrij rustig weg. maar toen we er aan kwamen om hem te pakken ging hij ineens wel heel hard. hadden we rustig gewacht tot hij aan de sappige gras sprietjes begon te eten hadden we hem denk ik zo kunnen pakken.
Laatst bijgewerkt door nicole_hetty op 13-04-12 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:12

Ben overigens blij dat ze rustig naar huis was gerend en niet elders in paniek op hol was geslagen.
Liever dat als paniek.
Al vind ik wel dat ze bij mij hoort te blijven maarja ze was er zelf van geschrokken want ik principe kon ze er niks aan doen.
Dus ze zocht gewoon de veiligheid van stal op

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:17

Ik heb heel wat kilometers gemaakt met mijne buiten, ook heel veel alleen, maar ik ben van deze nog nooit eraf gevallen.

Ik heb wel geoefend met het wegdraaien van zijn achterhand, ik wil 'twee ogen' als ik er in nood afstap/afspring zodat ie mij niet verpletterd en ik hem uit mijn ruimte kan houden. Dit heb ik gesimuleerd in de bak vanuit alle gangen en ook buiten wel eens geoefend - maar of het in nood ook werkt, weet ik niet. :)

Ik heb mijn gegevens aan een label aan mijn tuig vastzitten en heb zelf een ICE-contact in mijn telefoon staan.

En uiteraard train ik zo veel mogelijk wat betreft vreemde situaties, probeer ik overal een trainingssituatie uit te halen wanneer paard iets griezelig vind, trapjes lopen, enz. - alles wat maar buiten te vinden zou kunnen zijn, zodat de kans dát ik eraf val zo klein mogelijk is. :)

Annetje

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:31

Aparte discussie. Ik zou willen dat mijn paard bij mij blijft. Het liefst een metertje bij mij vandaan rustig gaat wachten tot ik opgekrabbeld ben, of iemand anders te hulp schiet.
Ik vind het wél noodzakelijk dat mijn paard te handelen is door anderen. Stel ik val van mijn paard en ben dood of bewusteloos, hoe moet mijn paard anders veilig terug op stal komen? Moet hij met me mee in de ambulance? Echt niet! Ik heb veel liever dat de eerste de beste voetganger die langs komt mijn paard beet kan pakken en zonder gevaar mee kan nemen.

In de praktijk blijkt dit allemaal wat minder makkelijk. Ik ben twee keer van mijn paard gevallen. Een keer was met crosstraining. Ik wilde wat springen en paard vond dat ik er zelf maar overheen moest. Toen ging hij op een meter of twee afstand staan grazen. Geen paniek, niet wegrennen, gewoon rustig weg wandelen naar het plukje gras dat hij vast al eerder gezien had.
De andere keer was een stuk minder gemoedelijk. Paard schrok (!) en in zijn opzij-springactie, ziet hij een sloot over het hoofd en daardoor vielen we in/over het slootje. Paard krabbelde meteen op en zat nog steeds in zijn vluchtreactie. Hij rende meteen weg van het gevaar en wilde richting huis. Is weer over de sloot gesprongen en het pad afgegaloppeerd waar we vandaan kwamen. Gelukkig heeft iemand die net zjn pony's aan het voeren was, hem kunnen lokken en rustig kunnen krijgen. Ik moest zelf mee met de ambulance en een ander heeft mijn paard veilig naar stal kunnen brengen.

Ik heb een heel erg rustig paard, altijd koel in zijn kop. Maar in zijn vluchtreactie viel hij, raakte nog meer in paniek, verloor mij onderweg en ik denk niet dat een training of wat dan ook had kunnen voorkomen dat hij richting huis gerend was.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:36

Ik heb, mijns inziens, een soort waterdicht systeem gecreerd.
Aan mijn paard hangen 2 oranje tags met daarop: "Dit paard is in bezit van (mijn gegevens) zie andere tag."
Op de andere tag staat: "Mocht u dit paard zonder berijder aantreffen bel dan (telefoonnummer van mijn moeder)"

Als ik eraf lazer bel ik dus meteen mijn moeder, dan weet ze wat er gaande is.
Als iemand mijn paard vind bellen ze ook meteen mijn moeder.
Mochten zij nou bellen en mijn moeder heeft mij nog niet gesproken dan weet ze dat er iets mis is.
Dan belt ze mij, krijgt ze mij niet te pakken dan moet er actie ondernomen worden.

Ook had ik altijd een soort dingetje aan het zadel en mijn teugels waardoor mijn teugels normaal zouden blijven hangen als mijn paard er vandoor zou gaan. Helaas kan dit niet met westernteugels, dus dat is afgeschaft :j

Ik meen dat mijn paard door iedereen te begeleiden valt, ik kan hem helaas niet leren dat hij moeilijk moet gaan doen bij een dief en perfect moet zijn bij een mens zonder paardenervaring. Hij is goed trainbaar hoor, die hongerige fjord-linger, maar dat gaat te ver denk ik :')

Verder geldt ook voor mij: Het maakt me niet uit hoe hij thuiskomt, als hij maar veilig en intact thuiskomt.
Hopelijk blijft hij bij me staan ja, maar aan de andere kant, als je gewond in een bos ligt en je kunt niks meer, dan is een paard dat alleen terugkomt naar stal ook wel een goede indicator dat er gezocht moet worden.

Dus het heeft allemaal zo zijn nadelen en voordelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:40

Ideale scenario:
Niet vallen! Bij wel vallen: paard blijft bij mij en is door een omstander te pakken.

Praktijk:
Vorig jaar er buiten af gezeild. Foutje van mij en de pony die ff lekker meewerkte maar goed, ik dus als reactie de teugel vast gehouden wat mij een flinke trap op mijn heup opleverde en daarna maar los gelaten.
Gelukkig schoot zij een paar meter weg en ging toen stil staan en kijken waar ik bleef. Toen ik de moed bij elkaar had geschraapt om op te staan en richting haar te lopen ging zij rustig stappend richting huis. Was niet de bedoeling dus met pijn en moeite haar ingehaald (reageerde niet als ik haar riep) en er toch weer op geklommen omdat ik het niet ging halen om zelf lopend naar huis te gaan.

Achteraf waren ze bang voor een breuk in mijn heupbot maar was het alleen zwaar gekneusd maar toch. Was op dat moment blij dat ze rustig bleef en evt stappend naar huis ging. Komt bij dat iedereen haar gelukkig kan pakken (mits ze niet in paniek naar huis sjeest natuurlijk). Dat gaf mij een gerust gevoel, wist dat er aan het einde van het zandpad waar ik reed mensen stonden (was vlak bij stal) die haar wel hadden gepakt anders. Zei namelijk nog al grappend de heenweg: als je een paard terug ziet komen zonder ruiter dan wel ff vangen hè!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:45

Annetje schreef:
Ik heb een heel erg rustig paard, altijd koel in zijn kop. Maar in zijn vluchtreactie viel hij, raakte nog meer in paniek, verloor mij onderweg en ik denk niet dat een training of wat dan ook had kunnen voorkomen dat hij richting huis gerend was.

Er zijn verschillende ruiters die de ervaring hebben dat ze hun paard kunnen leren dat zíj de veiligste plek zijn, een veilig gevoel geven.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:46

Een paard in paniek is een ongeleid projectiel, dan kun je nog zo'n goedzak hebben, dan is het gewoon toch gevaarlijk. Dat is met elk paard zo, ook met een trekpaard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:49

AnnebelleVD schreef:
Een paard in paniek is een ongeleid projectiel, dan kun je nog zo'n goedzak hebben, dan is het gewoon toch gevaarlijk. Dat is met elk paard zo, ook met een trekpaard.

Dus?
Moet de samenleving dat maar accepteren? Dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby? of bedoel je dat niet?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:53

Huertecilla schreef:
AnnebelleVD schreef:

Dus?
Moet de samenleving dat maar accepteren? Dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby? of bedoel je dat niet?

Ze bedoelt dat de aanname dat een paard zo te dresseren is dat die in alle gevallen bij je blijft als je er af sodemietert, een onjuiste is. Zoals al eerder gesteld.

En vervolgens stel je in feite de vraag: moeten we dan maar accepteren dat de zon om de aarde draait en de mens dood gaat? Wat voor antwoord verwacht je?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:53

Mijn draver gaat er in volle sprint vandoor..
Is NIET tegen te houden door anderen, en rent naar zijn vertrouwde plek.
Althans dit was 5 jaar geleden!

Ik zou nu niet weten wat hij doet..
Of hij kijkt verbaasd en blijft staan, of hij gaat naar huis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:56

gummie schreef:
Huertecilla schreef:

En vervolgens stel je in feite de vraag: moeten we dan maar accepteren dat de zon om de aarde draait en de mens dood gaat? Wat voor antwoord verwacht je?

Op;
Moet de samenleving maar accepteren dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby op ´vluchtdieren´ omdat de meesten naar huis bolderen bij ruiterval?

Ja of Nee.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:00

Ik vind een beetje nadenken over de route die je neemt ook altijd wel de moeite om de risico's zo klein mogelijk te houden. Je ziet ruiters soms dingen doen..pfoe.
Ik ging op mijn vorige woonplaats altijd een paar km om, om een hoofdweg via een tunnel te kunnen kruisen. Ze zullen maar eens solo naar huis lopen en dan via het bovengrondse kruispunt met verkeerslichten over een viervaksbaan schieten. Dat is garantie op een ramp.
Kans is groot dat het paard ook weer via die tunnel op de heen-route gaat als hij zich toch zou omkeren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:03

Grappig dat je het noemt, de tunnel. Ik moet een grote weg over voor ik bij mijn stal ben, en ik kan over het kruispunt of onder de tunnel door. Ik ga altijd onder de tunnel door.
Gister liet ik paard voor de gein eens 'zelf kiezen', ik deed niets en was benieuwd wat ie zou doen. Hij koos de tunnel.
Uiteraard zegt het niet over wat ie in blinde paniek zou doen, maar ik vond het wel grappig. Gewoontedieren he...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:03

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Vanwaar de vraag? Ga je je paard lief doch dringend verzoeken bij je te blijven als je er af klettert en hem vragen zich als zwarte penny hengst te gedragen als hij vreemden ziet?

-O-

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:05

Huertecilla schreef:
Annetje schreef:

Er zijn verschillende ruiters die de ervaring hebben dat ze hun paard kunnen leren dat zíj de veiligste plek zijn, een veilig gevoel geven.

Ik denk dat dat in veel situaties kan, maar niet in zo'n paniek situatie als deze. Als het paard zonder mij geweest was, maar in een kudde en dan ineens gevallen was in een vluchtreactie, dan had hij het ook op een lopen gezet. Ook wanneer er een van de dieren achter gebleven was. Paard was gewoon in blinde paniek, had zich vast en zeker bezeerd toen hij viel en blijft dan als vluchtdier niet op de plek des onheils staan. Daarbij zag de baas er vast ook voor het paard enigszins schrikwekkend uit met alle modder en bloed en het moeilijke praten door de val.
Ik weet trouwens niet of paard helemaal door gerend was naar stal. Mevrouw die hem opving was niet zo ver van waar ik gevallen was en het paard was daar al niet meer helemaal in paniek. Kwam in een vrolijke draf eraan zei ze. Wellicht was het paard daar dus sowieso gestopt en toch in mijn 'buurt' gebleven, zij het niet zo dichtbij dat ik er iets aan had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:06

Huertecilla schreef:
Op;
Moet de samenleving maar accepteren dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby op ´vluchtdieren´ omdat de meesten naar huis bolderen bij ruiterval?

Ja of Nee.

Ik moet die idioten bij me op de baan met opgefokte golfjes, brommers en motto's en bijhorend risiso ook accepteren dus ja. Ook allemaal hobby.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:07

Mijn pony rent weg als ik eraf lazer als gevolg van schrik reactie. Echter rent hij niet ver (en blijft ook aardig aan de kant) en is makkelijk te pakken door omstanders. Die kunnen er zelfs erop klimmen als ze willen. Iets dat ik zelf ook belangrijk vind; ik ga er niet vanuit dat iemand gelijk een dief is. Ik heb liever dat iemand mijn pony gewoon kan pakken en vast kan houden of van mij part in de eerste, beste lege wei zetten. Dat is veiliger dan los lopen zonder iemand erbij.

Val ik door mijn eigen onhandigheid (zonder zadel in galop en hij springt even opzij en ik lig eraf), blijft ie direct staan bij mij.

Ik ga zelf nooit over de weg waar geen fietspad oid bij is, hij heeft een trauma opgelopen op zo'n weg en blinde paniek is levensgevaarlijk. Dus dat vermijd ik simpelweg.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:07

Been there, done that.

Lang geleden reed ik op mijn pony niet ver van huis in het bos. Ik kreeg een toeval; geen idee waarom, nooit eerder gehad, daarna ook nooit weer. Ik ben dus bewusteloos van pony gedonderd. Pony was vlakbij manege dus is daar het terrein op gewandeld. Mensen van manege hebben mij dus nog bewusteloos in het bos gevonden en naar het ziekenhuis gebracht. (en de pony naar huis)

In dit geval was de actie van de pony heel handig; ala lassie ging ie hulp halen. Bij de baas blijven had geen zin en naar huis denderen ook niet. Mooi pennyverhaal hè. Volgens mij trok ie in werkelijkheid gewoon op de paarden daar aan. Dat lijkt me een plausibeler verklaring.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:16

Ik denk ook niet dat een paard kan leren in 100% van de gevallen bij je te blijven. Veel zal ook afhangen van de reden waarom je valt. Val je omdat je zelf uit evenwicht bent en er verder weinig gebeurt, ja dan zal je paard waarschijnlijk makkelijker bij je blijven, dan als je valt, omdat je paard zich rot schrikt van een aankomende kraan of een hond die achter je aan zit. Ben bang dat ze dan vaak niet eens merken dat je er niet meer op zit...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:22

Citaat:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen

Absoluut!

Citaat:
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal

Hmm, indien je licht uit is, valt dit buiten je invloedsfeer denk ik... Lijk me ook afhankelijk van waar het voorval zich voordoet en wie de omstaanders/vinders zijn... Indien het zich midden in een bos voordoet, zou ik er misschien minder problemen mee hebben mocht een wandelaar proberen om het paard bij de hand te houden met het risico dat hem dat niet lukt. Mocht het voorval zich voordoen in het verkeer en het paard bevindt zich op een relatief veilige plaats maar onveilige omgeving, heb ik denk ik liever dat ze eraf blijven. Nu laat ik diestal wel buiten beschouwing want met dat gegeven rekening houdend is het voor mij simpel ongeacht de omstandigheden... afblijven.

Citaat:
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Lijkt me idd logisch nu het hier zo gesteld wordt... Alleen is het me in het verleden nooit gedaagd dat dit eigenlijk een noodzaak is, dus das een :)* Dat je zelf een mobiel of enige identificatie bij je hebt is groot ook al is dit dan wellicht meer uit gewoonte dan specifiek in de voorbereiding op een rit met je paard. De kans dat een iemand die een paard ziet staan een chipscan bij zich heeft lijkt me niet erg groot... dus idd, contactgegevens bij het paard zelf lijkt me zeker ook een noodzakelijkheid.