Caira schreef:ik ook hoor Saskiakefie

, dit was een moment opname, maar deze laat wel zien dat je de teugels absoluut niet nodig hebt voor nagevelijkheid.
Als je enig begrip zou hebben van de rijtechniek dan zou je Quadripes begrijpen.
Als wij niet onze hand zouden sluiten (oftewel: weerstand bieden, begrenzen) stroomt de energie die je achter hebt opgewekt dan niet via de voorkant er weer uit?
Dat denk ik dus wel!
De energie die je achter opwekt willen we ÍN ons paard houden om uiteindelijk (veel) later een circulatie van energie in het paardenlichaam te krijgen: Dürchlassigkeit (tegen die tijd ben je wel een heel eind verder in de opleiding).
Als je de verwarming aanzet op 25 graden zet je toch ook niet alle ramen en deuren open?!
Waaróm willen we die energie ín ons paard houden?
Om zodoende het gewicht (3/5e deel van zijn lichaamsgewicht plus ruitergewicht) naar de achterhand te krijgen.
Waaróm willen we het gewicht naar de achterhand krijgen?
Omdat het paard daar zijn motor heeft zitten en daar zitten 5 gewrichten die als gevolg van hun "vering" veel gemakkelijker in staat zijn om dat gewicht van paard én ruiter te kunnen dragen!
Waaróm is dat zo belangrijk?
Omdat die vering niet in het handwortelgewricht (voorknie) zit, waardoor je vervroegde slijtage en dus blessures kunt verwachten bij het paard als deze op de voorhand blijft gaan.
Het is dus noodzaak dat het paard zijn gewicht naar achteren gaat verplaatsen als er een ruiter op zijn rug zit!
Hóe houd je die energie dan binnen die je achter opwekt?
Precies, door de hand te sluiten en dat heeft NÍETS te maken met trekken of zagen van links naar rechts.
Een hand sluiten doe je als volgt: denk dat je een vochtige spons in je handen hebt waar je een paar druppels water uit wilt knijpen, daarna houd je die spons weer zó vast dat deze niet uit je hand valt= dit is het openen van de hand.
Een paard wat nageeft en dus ontspant in nek- en kaakgewricht zal zijn rug loslaten, ontspannen.
Op dat moment is je paard in de hand gesteld, is aan de hulpen, het paard laat de rug los en de hulpen zullen doorkomen.
Dit is je uitgangspunt van waaruit je je paard kunt gaan loswerken en te gaan werken aan een nageeflijk paard!
Het paard is nageeflijk wanneer het agv. de losmakende oefeningen van nek tot staartwortel ontspannen is. Dit is -wat Quadripes ook zegt- het verschil tussen nageven en (totale) nageeflijkheid.
Wat ik hier voorbij zie komen, zaken als "ik rijd klassiek met losse teugels". Nee hoor, dat heeft níets met klassiek te maken!
Binnen de klassieke dressuur werken wij aan de hand van de samenwerkende hulpen t.w. HAND, ZIT EN BEEN. Samenwerkend, niet tegenwerkend ..!