Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:17

Fwest23 schreef:
Je denkt toch niet dat je op wedstrijd je paard ineens wel voor elkaar krijgt als je dat thuis niet lukt???

Nee maar op wedstrijd gaan de meeste ruiters we minder rukken en plukken, beter proberen te zitten en niet al te strakke hulpteugels te gebruiken. Zweep zal misschien ook wat minder hetig gebruikt worden. Dat kan thuis allemaal gewoon wel.

Natuurlijk is je paard niet ineens voor elkaar als het dat thuis ook niet is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:19

Man o man Fransje, wat een ideeen heb jij over wedstrijdrijdend Nederland _O-

Zitten: minder goed dan normaal, want spanning werkt vering tegen.
Handen: strakker dan normaal, want spanning werkt gevoel tegen.
Hulpteugels rijden helemaal niet zoveel mensen mee en thuis worden die paarden echt niet afgeslagen ofzo, nog sterker vanaf het L2/M gaat bij de meeste mensen de zweep aan de kant omdat je hem in de proef ook niet mag gebruiken :')

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:22

ja ik ben ook op mijn vorige manege weggegaan omdat de lessen niet goed waren we moesten zelf figuren rijden ze zei zelf niet wat we moesten doen en we hadden nog nooit echte dressuur gereden gelukkig is dat niet overal zo :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:22

Ik rij geen wedstrijden, wel 1x in de week dressuurles.
Mijn instructrice werkt met mij en m'n paard ook voornamelijk aan de basis.
Geen sporen, zweepje of hulpteugels.
M'n paard is nu goed aan het been (kuitdruk).
Het eerste half jaar dat ik leste bij haar, hoorde ik voornamelijk:
"HANDEN STIL, HANDEN STIL, HANDEN STIL".
Blijkbaar had ik altijd aangeleerd teveel met m'n handen te werken.
Maar het kost veel tijd of een gewoonte af te leren, nu gaat het wel steeds beter.
Ik kan m'n handen stil houden, zonder er mee te werken, en m'n paard loopt nu veel beter. (niet alleen daardoor natuurlijk, maar door alles wat we leren)
Ik heb m'n instructrice wel eens gevraagd hoe ze het geduld heeft, om elke keer weer hetzelfde te moeten zeggen.:')

Dit is de 1e instructrice in al die jaren, die me dit zo hardnekkig aanleert, en ook dat ik goed rechtop moet zitten.
Maar daarvoor dacht ik altijd dat ik goede instructrices had en de goede dingen leerde.
Nu is het heel anders en heb ik het idee, dat ik nu pas echt eerlijk met m'n paard omga.
Ik ben heel blij dat ik het geluk heb, dat ik nu een echt goede instructrice heb.
En daarbij heb ik natuurlijk ook geen 'druk' dat ik moet presteren op concoursen, want die rij ik niet.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-04-12 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:23

Juist c_alsemgeest.. dat rare gedrag van jouw United levert dus gewoon punten op... en als je dus voor de punten zou rijden... dan ga je dus steeds daar opzoek naar... want dat wil een jury kennelijk zien. Dan krijg je dus wel een probleem als je instructeur dus ook weet wat punten oplevert en daar naar toe werkt ipv het Skala te volgen... wat de jury eigenlijk ook zou moeten doen. (Dus rare voorbeenzwaaiers die verzameld lopen horen in de B geen punten te krijgen)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:25

Omdat Bokt nou eenmaal zo groot is en iedereen er foto's op plaatst, lijkt het net alsof alleen Boktmensen 'slecht' rijden. Generaliseren doe ik niet aan, dus zeggen dat iedereen hier slecht rijdt vind ik echt te ver gaan. Maar kwaliteit van ruiters op een gemiddeld concours vind ik vreselijk onder de maat. Dát kan ik wél zeggen.
En dat zegt idd ook veel over de 'kwaliteiten' van een gemiddelde instructeur. Diep triest.
Natuurlijk rijden er gelukkig ook nette ruiters die eerlijk rijden en góed rijden, maar vind het zo jammer dat die echt nog niet op 1 hand te tellen zijn.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:29

Volgens mij hebben de meeste mensen de instructeur die bij hun past qua stijl!
Iedereen heeft een andere stijl :)
Ik hoor ook wel om mij heen dat er meer wegen naar Rome leiden, Maar ik kies liever een gevoelsinstructrice!
Alles op zijn tijd, de rest komt later!
Ik moet zeggen dat ik zelf er alweer een klein jaartje uit ben, maar ik heb wel les gehad van een hele fijne instructrice die kijkt na wat het paard nodig heeft (qua bouw) en wat het paard aankan! Lekker in de ontspanning dus :j

Maar als ik op mij heen kijk, is het vaak wel om te janken! pleur der maar een hulpteugel om en je paard loopt in een valse knik!
Doe mij dan maar het neusje eruit! :j

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:34

nou blijkbaar heb ik dan geluk met mijn beide instructeurs en beide zijn ze ontzettend vriendelijk. Geen geruk/pluk schop werk bij hun..en zou het ook niet willen want heb een merrie die erg sensibel is en niet gedient is van "kracht"werk en er wordt ook veel aandacht aan de ruiter besteeds,rechtop handen bij elkaar toestaan en niet hangen.

Maar rust en een ontspannen paard dat mooi over de rug loopt..daar werken wij aan, en dan pakken we idd ook weleens een oefening SB mee, maar dit om het paard te gymnastiseren. Na 30 min les is het ook genoeg.....Instructeur zegt ook altijd je moet een paard nooit moerijden en zeker een jonkie niet..het moet leuk blijven.

Nee ik ben ontzettend tevreden en kan mij niet vinden in dit beeld. Ik probeer ook altijd heel vriendelijke en correc te rijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:35

Urielle schreef:
Man o man Fransje, wat een ideeen heb jij over wedstrijdrijdend Nederland _O-

Zitten: minder goed dan normaal, want spanning werkt vering tegen.
Handen: strakker dan normaal, want spanning werkt gevoel tegen.
Hulpteugels rijden helemaal niet zoveel mensen mee en thuis worden die paarden echt niet afgeslagen ofzo, nog sterker vanaf het L2/M gaat bij de meeste mensen de zweep aan de kant omdat je hem in de proef ook niet mag gebruiken :')

Misschien heb ik teveel slechte voorbeelden gezien...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:37

Is ook een kwestie van goed selecteren Studiemiep :)
Fijn dat je zo blij bent met je instructeur! Zo hoor het ook.. Paard blij, ruiter blij.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:41

Evelijn schreef:
Juist c_alsemgeest.. dat rare gedrag van jouw United levert dus gewoon punten op... en als je dus voor de punten zou rijden... dan ga je dus steeds daar opzoek naar... want dat wil een jury kennelijk zien. Dan krijg je dus wel een probleem als je instructeur dus ook weet wat punten oplevert en daar naar toe werkt ipv het Skala te volgen... wat de jury eigenlijk ook zou moeten doen. (Dus rare voorbeenzwaaiers die verzameld lopen horen in de B geen punten te krijgen)

In geen enkele categorie ;) Dit voorbeeld was M1, maar ook daar hoort dit niet thuis.
Als het paard uit pure ontspanning en lossigheid beweegt en dan nog z'n benen tot zijn neus kan zwaaien, bravo! :+ Maar niet van die gekunstelde trucjes. Om eerlijk te zijn vind ik het zelfs rotter als ik met zo'n proef hoge punten rij, dan wanneer ik met een goede proef lage punten rij. Want daardoor weet ik dat de jury niet weet wat hij/zij moet beoordelen. En dat anderen denken dat ze prima rijden terwijl het paard de vernieling in gaat.
Gelukkig heb ik twee instructeurs die mij met beide benen op de grond houden :+ Alleen werken aan de basis... trucjes rijden en denken doet m'n paard al zat. Hij knalt er zo een (zelfverzonnen) piaffe of een serie uit, alleen een normale ontspannen arbeidsdraf met hier en daar een mooie ronde volte is verdomd moeilijk :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:16

nicky_rilana schreef:
ik heb met mijn pony heel lang aan de basis gewerkt en toen die oke was ging ze in 1x beter draven en zo, eers reed ik altijd maar net mee, een beetje onderaan de prijzen zeg maar. maar toen de basis oke was ging ik in 1x prijzen rijden.

En jij valt nu heel toevallig in die categorie die vooral wedstrijdgericht rijdt en lest, niks mis mee, maar vaak is dat welde reden waardoor te jonge paarden en ponies op een te hoog niveau puntjes rijden zonder dat de basis er echt in zit...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:27

nou mijn pony was 8, ik heb eigenlijk tot het m1 niks overhaast gedaan. alleen toen kocht ik een paard en wilde ik graag een keer Z rijden met mijn pony, dit zat er wel in hoor. en die ben ik even het M2 door geracet. maar met mijn paard die is nu 4, rijd ik B. en doe ik alles op zijn tijd. ik rijd ongeveer 3 x in de week waar van 1x les en daar bij rij ik 1x buiten.

ik heb echt heel lang aan mijn basis gewerkt want ik ben begonnen met rijden toen die pony 4 was ( toen kon je er op zitten en raceste ze heel hard rond. toen ze 5 was, 1 jaar later starte ik wedstrijd, toen liep ze onder tussen in een slakke gangetje omdat ze vroeger altijd zo raceste. ik heb toen over ieder klasse een half jaar gedaan. behalve mijn M2 dan. toen ik L2 reed was mijn basis zo ver dat ik haar beter aan het draven kon krijgen. maar zo lang ik haar heb gereden heb ik altijd aan mijn basis blijven werken.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:19

Instructeurs op manege's zeggen soms alleen maar welk figuur ze moeten rijden en bijna niks over houding en zit enz
Een meisje dat 2 x dag kampioen was op zo'n manege kon nog nieteens zelf op een pony stappen :+
Teugels op maat houden lukte ook niet.
Toen mijn zusje wou mijn pony nageefelijk proberen te rijden: Handen omlaag en zagen maar.
heb haar meteen gezegd hoe 't wel moest. ze had blijkbaar toch nog wat geleerd op les maar poown was daar niet blij mee :+

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:28

freeride schreef:
nicky_rilana schreef:
ik heb met mijn pony heel lang aan de basis gewerkt en toen die oke was ging ze in 1x beter draven en zo, eers reed ik altijd maar net mee, een beetje onderaan de prijzen zeg maar. maar toen de basis oke was ging ik in 1x prijzen rijden.

En jij valt nu heel toevallig in die categorie die vooral wedstrijdgericht rijdt en lest, niks mis mee, maar vaak is dat welde reden waardoor te jonge paarden en ponies op een te hoog niveau puntjes rijden zonder dat de basis er echt in zit...

Hoezo? Omdat een paard jong is en hoog niveau kan de basis er nog wel inzitten? Mijn paard is 5,5 en M2 startgerechtigd, maar we trainen alleen maar basis en die zit er meer dan goed in?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:09

Topic naar mijn hart! Goede instructie vinden is wat mij betreft verdomd moeilijk gebleken, heb nu gelukkig iemand die me inderdaad ongelofelijk op de huid zit qua zit, been, hand en me echt leert mijn paard van achter naar voren te rijden, om vanuit ontspanning, VWNW de aanleuning aangeboden te krijgen door mijn paard. Maar die goed instructrice vinden was nog niet makkelijk!

Maar we moeten denk ik ook als "paardrijdend volkje" onze hand in eigen boezem steken. Hoeveel ruiters kennen we die als het even niet lekker gaat, als eerste zichzelf onder de loep nemen ( ipv het paard, het zadel, de omstandigheden)?

Te weinig mensen zeggen naar mijn zin "Ik wil graag leren zo góed mogelijk paard te rijden....... en daarna kijk ik wat ik verder ga doen: wedstrijd rijden, buitenritten rijden "( want imo moet je een paard daar ook voor leren dragen, anders rijdt je hem alsnog aan gort..)

Dus naast betere instructie, betere jurering, ook een betere mentaliteit bij ons ruiters zelf: Eerst en vooral goed ( dwz eerlijk..) leren rijden...... en dan maar eens verder kijken.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:20

Fwest23 schreef:
pniekepnak schreef:
Mijn instructrice is er zo eentje van 10 euro voor een half uurtje... Traint totaal niet wedstrijdgericht, en weet je waarom niet? Omdat mijn paard daar nog niet aan toe is. Zij kijkt naar mijn paard, ze kijkt naar mij, en past daar haar lessen op aan.
Dankzij dat 'systeem' is mijn onmogelijke stresskip nu een ontspannen paard aan het worden, waardoor we ook eindelijk vanuit de ontspanning kunnen rijden en dus verder komen.
Ik heb zat instructeurs aan het werk gezien die stukken meer vragen, maar dit niet voor elkaar kregen bij mijn paard. :)

Dat is heel raar dat jouw instructrice dat niet doet. Want wedstrijden zijn opgebouwd vanaf de B op basis van het skala. Het enige wat je op wedstrijden doet is jou nivo toetsen met het gevraagde nivo echter met een competitief aspect erbij.

Even voor de duidelijkheid
B= beginners
L= licht gevorderd
M= midden gevorderd
Z= zwaar gevorderd
Dit alles is echter nog wel gewoon basisnivo.

Met als verschil dat wij niet bezig zijn met "hij moet dan en dan dat proefje zo lopen dat de jury het goed vindt", dus zit er bij ons geen tijdsdruk achter, geen 'beoordeeld moeten worden', alleen maar fijn lopen. Natuurlijk wil ik ook beter worden als combinatie, maar er ligt geen druk achter. Wij nemen de tijd, omdat we weten dat als we nu beginnen met wedstrijdgericht (beter worden, punten pakken) trainen er niks van terecht komt. Eerst de basis.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:27

Het niveau van lesgeefsters is gemiddeld niet hoog nee, maar de foto's die hier geplaatst worden zijn natuurlijk wel van mensen die aan het leren zijn. En dan gaat het nog niet altijd perfect. Ik denk niet dat het altijd wat zegt over de lesgever.

Van een gemiddelde les van mij kan je ook hele slechte foto's maken maar dat ligt niet aan mijn instructrice maar aan het feit dat ik in een leerproces zit en het paard ook al geen goed doorgereden paard is (zoals de meeste htk-paarden op bokt).

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:31

pniekepnak schreef:
[

Met als verschil dat wij niet bezig zijn met "hij moet dan en dan dat proefje zo lopen dat de jury het goed vindt", dus zit er bij ons geen tijdsdruk achter, geen 'beoordeeld moeten worden', alleen maar fijn lopen. Natuurlijk wil ik ook beter worden als combinatie, maar er ligt geen druk achter. Wij nemen de tijd, omdat we weten dat als we nu beginnen met wedstrijdgericht (beter worden, punten pakken) trainen er niks van terecht komt. Eerst de basis.

Wie zegt dat de wedstrijdruiter wel zo denkt? Dat neem jij aan!

De basis is tm Z2 en om te kijken of je voldoet aan de basis kun je jezelf laten toetsen door op wedstrijd te gaan.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:32

Mja goed dat jij er zo over denkt, ik zie in mijn omgeving een hele hoop mensen die dat anders zien. ;)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:34

Als ruiters en amazones zich meer zouden verdiepen in wat een paard voor wezen is en wat het doel van dressuur is, dan zouden er geen slechte instructeurs meer bestaan. Deze zouden dan namelijk geen werk meer hebben. Omdat de meesten enkel voor de puntjes rijden, alles klakkeloos aannemen/uitvoeren en geen enkel besef lijken te hebben dat ze op een levend dier zitten en niet op een ding, blijven bepaalde wanpraktijken bestaan. Een goede of slechte instructeur heeft niets met het lesgeld te maken. Er zijn subtop figuren die lesgeven, maar het zelf niet lijken te begrijpen. Voelt je paard klote aan dan maakt dat niet uit, het ziet er namelijk uit zoals de jury het graag wil zien. Is het paard kapot na een paar jaar dan geeft dat niet, dan begin je gewoon weer met een nieuwe.
Laatst bijgewerkt door The_Stig op 08-04-12 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:34

Fwest23 schreef:
pniekepnak schreef:
[

Wie zegt dat de wedstrijdruiter wel zo denkt? Dat neem jij aan!

De basis is tm Z2 en om te kijken of je voldoet aan de basis kun je jezelf laten toetsen door op wedstrijd te gaan.

dan heb ik dat vandaag dubbel en dwars door staan want ik had 207 pn

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:35

Nee geen toeval, klopt helemaal.

Ik heb zelf normaal les van L.
Die geeft me precies de aanwijzigingen die ik nodig heb. Ik heb een haflinger van 5 jaar en nu de basis er goed in zit zijn we vooral bezig met nageeflijkheid .

Ik had laatst een invaller.
Pfoe, waardeloos. Hij ging tegen mijn hand in werken en zat gewoon ontzettend te hangen, "Jaaa, hij loopt bijna aan de teugel! Goedzo!"

Euh.. Omg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:36

Ik heb laatst staan kijken bij een les van een klant, gegeven door een ZZ-Zwaar ruiter. Ik heb welgeteld 10 minuten gekeken en ben toen weggelopen, niet mijn manier!

Paard moest links en rechts met de onderlip de schouders/borst raken, om even een voorbeeld te noemen. Kei- hard naar voren trappen en halthouden, en dat 20x. :n Maar die klant scoort op concours daar word ik naar van. :o Soms .......... krijg ik er een beetje de schijt van. :o :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:37

pniekepnak schreef:
Mja goed dat jij er zo over denkt, ik zie in mijn omgeving een hele hoop mensen die dat anders zien. ;)

Ja, ik ook, als ik wel eens meega om te kijken bij iemand, die moet rijden.
Zelfs ik de B moet een paard 'aan de teugel lopen', anders krijg je al geen winstpunt.
Dus misschien dat de aandacht dan teveel ligt, dat het paard wel rond genoeg loopt, in plaats van dat het hele plaatje klopt.
Die voorkant van het paard wordt dan zo belangrijk.