Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:00

Motje11 : een tok is een cap (ben van België := , sorry)

Maar hoeveel moeite is het om in het topic in een iets groter lettertype te zetten dat het veel training vraagt en dat je dit dan ook niet moet proberen als je dit nog nooit gedaan hebt?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 07-04-12 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:01

Debbie schreef:
Ik wil het niet eens hebben over het feit dat er met een neckrope wordt gereden aan de kant van de weg ( ook al vind ik het ook vrij onverantwoordelijk).

Belangrijk punt voor mij is de voorbeeld functie die je in dit geval hebt door het filmpje op bokt te zetten. Er zitten hier ontzettend veel jonge meiden die zonder begeleiding een paar verzorgpony's hebben en dit er ontzettend stoer uit vinden zien. Ik zie ze al hun pony's pakken, een halstertouw om de nek gooien en zo de weg op...

die meisjes zijn natuurlijk gewoon dom!
maar ik neem aan dat je ervaring hebt als je zoiets bewust kiest en je paard netjes in de 3 basisgangen met neckrope kan laten lopen

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:01

Debbie schreef:
Ik wil het niet eens hebben over het feit dat er met een neckrope wordt gereden aan de kant van de weg ( ook al vind ik het ook vrij onverantwoordelijk).

Belangrijk punt voor mij is de voorbeeld functie die je in dit geval hebt door het filmpje op bokt te zetten. Er zitten hier ontzettend veel jonge meiden die zonder begeleiding een paar verzorgpony's hebben en dit er ontzettend stoer uit vinden zien. Ik zie ze al hun pony's pakken, een halstertouw om de nek gooien en zo de weg op...

Dat was ook precies mijn punt in het daadwerkelijke topic, dat de persoon dus inderdaad een totaal verkeerd beeld schetst voor de penny-meisjes.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:02

StefenYnia schreef:
Britt_Mara schreef:
sorry hoor, ik ben niet zo dom als jij denkt maar dat snap ik wel ;)
iedereen heeft hier zijn mening hoor

Ach kind, je snapt het helemaal niet. Ik bestempel je niet als dom. Ik weet ook wel dat in de hersenen van adolescenten onder de 22 de hersenen nog niet helemaal ontwikkeld zijn, en dat dingen als empathie gewoonweg nog niet begrepen worden.

Maar ik probeer je iets uit te leggen, dat je dat niet begrijpt heeft niets met dom zijn te maken, maar het blijkt gewoonweg dat jij nog niet in een positie bent dat je dat begrijpt. Daarom ga ik deze discussie ook verder niet meer met jou aan. Kom over een jaartje of 7 nog maar eens terug. :-)

pardon? ik kan me heel goed inleven in iemand anders en ik weet de gevolgen van zoiets.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:02

Borisje schreef:
Hehe :+ Er zijn nog mensen met me eens gelukkig.

Amaris, hoe groot is de kans dat een paard wat zo getraind is op hol slaat?
Die kans is net zo groot als dat je een paard met hoofdstel ook niet meer onder controle houd.

Paarden die zo gereden worden, zijn meestal bomproofer dan de paarden die gewoon gereden worden.

Chanel1985: Tuurlijk, dat zeg ik ook, neckrope vergt veel oefening, maar het wil niet zeggen dat je minder
controle hebt, wat iedereen hier beweerd. Dat laatste geef ik je ook volkomen gelijk in.

Ik heb het niet over de kans op hol te slaan. Alle paarden kunnen op hol slaan. Daarom zijn het dieren en zijn ze leuker dan een gemiddelde fiets, of brommer.
Ik heb het puur over de mechanische kant van de zaak (maar dat stond er geloof ik al).

Als je een weidepaal om wilt trekken, waar heb je dan meer kans, 5 cm boven de grond beginnen te trekken, of helemaal aan de top? Dát bedoel ik.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:03

Ik heb dit bijgelezen ! En ook met hoofdstel kunnen er zat ongelukken gebeuren.

Ik ben het met Brit eens ! eigen verantwoordelijk heid hoor .. en als iemand zoiets wilt ,
jaa wat doe je eraan ? als er iets gebeurt eigen schuld.

Maar ook met een paard MET hoofdstel kan het mis gaan ,
mijn paardje sloeg ook op hol , ook met hoofdstel en was ook niet meer te sturen of iets !

en jaa ik lag in het ziekenhuis , en ik dacht ook , jaa eigen verantwoordelijkheid ik ga zelf naar buiten,
er kan altijd iets gebeuren.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:04

Gamblex17 schreef:

Ik ben het met Brit eens ! eigen verantwoordelijk heid hoor .. en als iemand zoiets wilt ,

mijn paardje sloeg ook op hol , ook met hoofdstel en was ook niet meer te sturen of iets !

en jaa ik lag in het ziekenhuis , en ik dacht ook , jaa eigen verantwoordelijkheid ik ga zelf naar buiten,

vind ik ook :)

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:04

Ik vraag mij af wat er in de voorwaarde staan van de verzekeringspolissen?
Heeft iemand dat al kunnen vinden?
Ik geloof niet dat verzekeringen dekken als je hoofdstel los buiten gaat rijden.

Het enige wat ik kan vinden is dat je voor je ruiterbewijs nu ook bitloos mag rijden
http://www.srr-nederland.nl/

Edit:
Ik heb op deze site extra info gevondenhttp://www.bitloospaardrijden.info/buitenrijden.php

quote:
De laatste zorg die mensen soms bezighoudt, is of het paard/de ruiter wel of niet verzekerd is bij bitloos rijden. Je bent altijd verzekerd wanneer je een WA verzekering hebt. Je paard valt onder de categorie huisdieren, en deze zijn binnen je WA verzekering gewoon meeverzekerd. Dus bij schade aan derden behoort je verzekering gewoon uit te keren. En wat jezelf betreft, geldt je ziektekostenverzekering.
Bij sommige verzekeraars is het wel raadzaam om voor de zekerheid aan te geven dat je een paard hebt en te checken of deze inderdaad als huisdier wordt gezien en dus meeverzekerd is.
Wel kàn het zijn dat een verzekeraar moeilijk doet wanneer er iets is gebeurt terwijl je bitloos reed. In dat geval moet je altijd kunnen aantonen dat bitloos rijden "normale omstandigheden" voor jullie zijn en dat jullie altijd probleemloos zonder bit rijden. En tegelijkertijd moet je kunnen aantonen dat de schade ook was ontstaan wanneer je paard wèl een bit in had gehad. Dit komt voort uit een wetsartikel (kapstokartikel) waarin staat dat je het geleide dier (het paard) onder controle moet hebben. Dat die controle er is, zul je dan in voorkomend geval moeten bewijzen, hetgeen achteraf niet altijd even eenvoudig is. Voorbeeld: Wanneer je met je paard tegen een fiets of auto aan loopt, is de kans erg groot dat je aangesproken wordt op de beheersbaarheid van je paard. Als jij dan hard maakt dat je paard op dat moment in blinde paniek op de loop ging voor een luid toeterende vrachtwagenchauffeur, dan sta je sterk. Als het paard schrikt van een stuk plastic of karton of iets dergelijks in de berm, dan sta je niet sterk. In die context wordt dit soort artikelen gebruikt.

Je moet dus aankunnen tonen dat bitloos rijden voor jullie gewoon is en dat je paard ook zo had gereageerd met bit in. Dat laatste lijkt mij een lastig punt...
Laatst bijgewerkt door GirlinBoots op 07-04-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:05

Voor diegene die het maar niks vinden als er met neckrope buiten wordt gereden. Vinden jullie het óók onverantwoord als zowel ruiter als paard hier echt in geoefend zijn?

Lara

chanel1985 schreef:
Als iemand die totaal nog nooit met een neckrope gereden heeft, direct de weg op gaat, gaat het denk ik rapper fout dan iemand die met een hoofdstel de weg op gaat die geen ervaring heeft. (als je snapt wat ik bedoel)

Maar wie gaat er dan ook meteen de weg op met neckrope als je er nog nooit mee gereden hebt? 8)7
Uberhaupt, heb ik met mijn paard denk ruim een maand gewacht voordat ik erop langs de weg ging(gewoon met een relaxed touwhalster/touwteugels), ernaast ging alles altijd prima maar je wilt je paard toch een beetje basis hebben met een bepaalde optoming voordat je de weg op gaat?
En ja, met neckrope is dat belangrijker, maarja neckrope is nou eenmaal moeilijker, en de basis moet echt heel goed zijn daarbij, omdat je weinig hulpmiddelen overhoud. Ik zou nooit de weg op gaan op een paard die ik niet ken die de neckrope niet gewend is om dan wel met neckrope te rijden, en ik kan me niet voorstellen dan iemand anders dat wel zou doen ?

Jellebie

Amaris schreef:
Borisje schreef:
Hehe :+ Er zijn nog mensen met me eens gelukkig.

Amaris, hoe groot is de kans dat een paard wat zo getraind is op hol slaat?
Die kans is net zo groot als dat je een paard met hoofdstel ook niet meer onder controle houd.

Paarden die zo gereden worden, zijn meestal bomproofer dan de paarden die gewoon gereden worden.

Chanel1985: Tuurlijk, dat zeg ik ook, neckrope vergt veel oefening, maar het wil niet zeggen dat je minder
controle hebt, wat iedereen hier beweerd. Dat laatste geef ik je ook volkomen gelijk in.

Ik heb het niet over de kans op hol te slaan. Alle paarden kunnen op hol slaan. Daarom zijn het dieren en zijn ze leuker dan een gemiddelde fiets, of brommer.
Ik heb het puur over de mechanische kant van de zaak (maar dat stond er geloof ik al).

Als je een weidepaal om wilt trekken, waar heb je dan meer kans, 5 cm boven de grond beginnen te trekken, of helemaal aan de top? Dát bedoel ik.

Ik begin spontaan te twijfelen of mijn paard wel gezond is :') . Is mijn paard dan de enige die ik echt niet om kan trekken als ze er echt vandoor gaat? Dan gaat ze alleen maar harder en word de situatie alleen maar gevaarlijker. Diep gaan zitten en op mijn zit en benen proberen om te zetten, das voor mij de oplossing. Geen uiteinde van de teugel voor mij dus.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:07

Gamblex17 schreef:

*Zucht* Nog al zo 1...

Niemand zegt dat er met een hoofdstel NIETS kan gebeuren, meiske, alleen dat er over het algemeen MINDER gebeurd, dat er over het algemeen (Uitzonderingen daargelaten) MEER controle is met een hoofdstel (al dan niet bitloos).

Wat de basis van deze discussie is, is de veiligheid, niet alleen voor jezelf, maar voornamelijk voor anderen! (Kijk, als iemand zo stom is om ongelukken voor zichzelf te creeeren, da's tot daar aan toe, maar denk ook eens aan het leed wat aan anderen veroorzaakt kan worden!)

Amaris

GirlinBoots schreef:
Ik vraag mij af wat er in de voorwaarde staan van de verzekeringspolissen?
Heeft iemand dat al kunnen vinden?
Ik geloof niet dat verzekeringen dekken als je hoofdstel los buiten gaat rijden.

Het enige wat ik kan vinden is dat je voor je ruiterbewijs nu ook bitloos mag rijden
http://www.srr-nederland.nl/

Waarom zou de verzekering het niet dekken als je zonder hoofdstel gaat buitenrijden terwijl nergens in de wet staat dat je wél met hoofdstel moet rijden?

Terwijl de verzekering wel dekt als je zonder helm op een brommer rijdt, of zonder gordel in de auto, terwijl de wet zelfs voorschrijft dat je deze wel moet dragen?

Britt_S

MaritAriel schreef:
Amaris schreef:

Ik begin spontaan te twijfelen of mijn paard wel gezond is :') . Is mijn paard dan de enige die ik echt niet om kan trekken als ze er echt vandoor gaat? Dan gaat ze alleen maar harder en word de situatie alleen maar gevaarlijker. Diep gaan zitten en op mijn zit en benen proberen om te zetten, das voor mij de oplossing. Geen uiteinde van de teugel voor mij dus.

natuurlijk niet :) er zijn zoveel mensen die hun paard niet om kunnen trekken als ze ervandoor gaan. persoonlijk vind ik het heel goed dat jij je paardje op je zit kunt terugkrijgen ;)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:08

Maartje1990 schreef:
Voor diegene die het maar niks vinden als er met neckrope buiten wordt gereden. Vinden jullie het óók onverantwoord als zowel ruiter als paard hier echt in geoefend zijn?

Ik zou het wel verstandiger vinden om iets aan het hoofd te doen + teugels zodat je mochten ze ervandoor gaan ze nog makkelijk om kan trekken.
Maar als mens en paard hier echt in geoefend zijn is het al een stuk veiliger. Maar hoeveel paarden en mensen beheersen dat echt perfect?
daarom zou het toch verstandiger zijn om iets aan het hoofd te hebben. Als je de hele tijd op de neckrope rijdt geen probleem maar dan heb je toch nog een beetje extra zekerheid.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:08

Ik denk dat mensen die met een neckrope gaan buitenrijden vast weten hoe ze er mee om moeten gaan en hoe hun paard op dingen reageert, maar ik snap mensen heel goed dat ze het niet veilig vinden. Ik zou sws toch een halster aan doen, als het paard op hol slaat, ruiter eraf, neckrope er af gegleden ( Omdat ze niet zo vast zitten als een hoofdstel en halster) Wat dan? Je kunt je paard nergens aan vast pakken om hem te vangen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:09

@Stefenya: je hoeft niet zo denegrerend te doen naar andere/jongere bokkers hoor.

Je hebt gelijk dat bij paarden die NIET getraind zijn en niet ervaren zijn met een neckrope er meer controle is met hoofdstel. Paarden die hier echter wél mee getraind zijn heb je net zoveel controle (of zelfs wel meer) dan een ander paard mét hoofdstel.

Jellebie

StefenYnia schreef:
Gamblex17 schreef:

*Zucht* Nog al zo 1...

Niemand zegt dat er met een hoofdstel NIETS kan gebeuren, meiske, alleen dat er over het algemeen MINDER gebeurd, dat er over het algemeen (Uitzonderingen daargelaten) MEER controle is met een hoofdstel (al dan niet bitloos).

Wat de basis van deze discussie is, is de veiligheid, niet alleen voor jezelf, maar voornamelijk voor anderen! (Kijk, als iemand zo stom is om ongelukken voor zichzelf te creeeren, da's tot daar aan toe, maar denk ook eens aan het leed wat aan anderen veroorzaakt kan worden!)

Al dan niet bitloos? Wat is dit nou weer voor een onzin ?
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 07-04-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyy_

Even een uitzondering:
Hier op bokt is een paard die ooit een schedelbreuk oid heeft opgelopen waardoor hij geen hoofdstel om kan omdat het dan drukt op die plaats. Dat paard wordt ook met neckrope gereden. Maar zou dat paard nooit buiten mogen/kunnen rijden?

Debbie schreef:

Daar ben ik het 100% mee eens. Dat die meiden eraf vallen maakt me niet eens zo veel uit (moeten ze maar beter nadenken vind ik) maar ze riskeren zo ook het leven van hun (verzorg)paard. Hij zal er maar vandoor gaan van schrik en voor een auto terecht komen.

Britt_S

StefenYnia schreef:
Gamblex17 schreef:

*Zucht* Nog al zo 1...

dit is gewoon een discussie en iedereen mag daar een vrije mening over hebben. geen een mening is helemaal perfect, goed, juist etc. vandaar deze discussie

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:11

ik vind het gevaarlijker dat stel dat het paard ervandoor gaat, want dat kan natuurlijk gebeuren.
Dat hij moeilijker te vangen zal zijn. Een passerend paard kan je in nood aan de teugel grijpen ( neen niet ideaal, maar in nood!) Zodra de ruiter eraf is de controle over het dier ver weg.

maar goed dan heb ik het over een paard in paniek.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:12

Maartje1990 schreef:

Ja. En ook dit is eerder gezegd, schijnbaar kunnen mensen slecht lezen en is het in herhaling vallen een nieuwe trend, maar goed... wat jij in de bak, prive doet, dat is tot daar aan toe, moet je helemaal zelf weten, volledig eigen verantwoordelijkheid.

MAAR! Als jij naar buiten gaat, minder controle hebt doordat je met een neckrope werkt, en niet met hoofdstel, en er gebeurd iets, is het niet meer alleen je eigen verantwoordelijkheid. Zodra jij het prive terrein van jouw stal, boerderij, manege etc verlaat, ben je niet meer alleen verantwoordelijk voor jezelf. Je bent dan terstond verantwoordelijk voor wat jij en je paard aan anderen qua schade veroorzaken.

Dat is in mijn ogen hetgeen wat door vele (en helaas vooral kinderen) door de vingers wordt gezien.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:12

StefenYnia schreef:
Gamblex17 schreef:

*Zucht* Nog al zo 1...

Ja ik snap echt wel wat je zegt.

Maar het is echt haar eigen verantwoordelijk heid , als er iets gebeurt zal zij er voor moeten opdraaien of wat dan ook ..
ja eigen schuld.

Als zij zo wilt rijden , wat doe je er dan aan ? kiest ze echt zelf voor , en denk niet dat jullie er iets aan kunnen doen op deze manier hoor.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:13

Pelryo schreef:
ik vind het gevaarlijker dat stel dat het paard ervandoor gaat, want dat kan natuurlijk gebeuren.
Dat hij moeilijker te vangen zal zijn. Een passerend paard kan je in nood aan de teugel grijpen ( neen niet ideaal, maar in nood!) Zodra de ruiter eraf is de controle over het dier ver weg.

maar goed dan heb ik het over een paard in paniek.

Halster bij je houden. probleem opgelost. En als je hem wil pakken als hij rent...... zeker weten dat hij je meesleept.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:13

@stefenya: Maar iemand en paard die hierin getraind heeft, heeft net zoveel controle, al dan niet meer, als iemand die normaal alleen maar met hoofdstel rijd.

Maar schijnbaar komt dat bij jou niet binnen :n