Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fransje23 schreef:Ik denk ook dat ervaring en kunde niet zo heel veel met leeftijd te maken hebben. Ook het aantal jaren wat je rijd zegt niet zoveel. Het gaat buiten kennis in praktijk en wat theorie ook om gevoel voor paarden. Dat laatste heb je of heb je niet.
fransje23 schreef:Ik denk dat het topic daar juist over gaat. Paarden worden door onvervaren mensen "ingereden" en missen daardoor een juiste basis.
Je ontneemt een paard ook veel kansen, niet alleen op sportief gebied, door het geen juiste basisopleiding te geven. Natuurlijk gaat dat niet bewust, maar bezin eer gij begint.
Een goede basis is belangrijk voor de rest van het leven van het paard maar ook om hem gezond te houden. Een paard die niet correct kan lopen onder het zadel loopt sneller blessures op.
Daar komt bij dat aanleren makkelijker is dan afleren..
Magrathea schreef:Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor 30 jarige of 16 jarige je voor je hebt. Iemand van 16 die nu heel goed kan rijden, zal dat tegen zijn/haar 30e nog beter kunnen (normaal gesproken). Misschien wel beter dan diegene die nu 30 is (tenzij die al beter was op zijn/haar 16e ) als je begrijpt wat ik bedoel
Candeletta schreef:ik ben van mening dat je als jonge ruiter of minder ervaren ruiter wel een jong paard kan aanschaffen, mits je goede begeleiding hebt, die al wel veel ervaring heeft met (jonge) paarden.
vuurneon schreef:Ik vind het juist (h)eerlijk om het zelf te doen, weet ik tenminste precies wat ermee gebeurd is
Als ik een nieuw paard zou moeten kopen, zou ik ook zeker weer gaan voor een groen paard
(mag dan zelfs echt volledig groen, dat het zelfs niet zadelmak is)
fransje23 schreef:eenitraM schreef:Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier.
Grappig, als het paard het niet kan uitvoeren omdat hij het nog niet geleerd heeft betekend dat het paard het niet wil snappen? Paard snapt het gewoon echt niet, heeft niet met niet willen te maken
anais96 schreef:Candeletta schreef:ik ben van mening dat je als jonge ruiter of minder ervaren ruiter wel een jong paard kan aanschaffen, mits je goede begeleiding hebt, die al wel veel ervaring heeft met (jonge) paarden.
Dat is dus het probleem, wanneer heb je goede begeleiding? Op bokt zijn er een aantal topics waarbij de TS een heleboel dingen fout doet maar dit blijkt dus van de instructeur te komen. Bokkers geven dan advies om eens na te denken over een andere begeleider maar dit vertikken ze en blijven koppig doen terwijl ze wel advies willen over het rijden.
deruijter schreef:Ik zag dat eerder in het topic wordt gezegd dat 12jarige paarden eerder worden afgekeurd dan jonge paarden.
Maar dit is niet helemaal waar.
Als jij een goede keurmeester hebt en een goed paard, dan maakt het vrij weinig uit of het paard nu 3 is of 12.
En meestal worden jonge paarden afgekeurd omdat ze nog geen goede sterke gangen hebben,
die als ze ouder zijn beter ontwikkeld zijn.
deruijter schreef:Bij sportkeuring word er zeker wel gekeken naar de gangen van het paard.
Er word gekeken of die wel goed reageert, of dat het paard de kwaliteit gangen heeft
die later naar voren moeten komen in die betreffende tak van de paardensport.
Ja als ik mensen zie die een paar dressuur of spring wedstrijdjes rijden,
en dan in volle glorie praten over hun goed gekeurd paard als of dat zou betekenen
dat dat paard op wereldniveau heeft gelopen.
Een paard met een chipje of zo iets dergelijks kan prima mee worden gereden,
ook in de sport. Al hebben stallen natuurlijk liever geen paarden die niet goed gekeurd zijn,
i.v.m. de verkoop van dat paard.
Maar mensen die maar laag in de sport rijden of echt als hobby, die kunnen gewoon
met een afgekeurd paard rijden!
rayoow schreef:Nou...bloedheet is ie zeker niet..is een rasechte goedzak...wel lekker aangezien ik een jong zusje heb..die knuffelt, poetst en speelt afentoe met hem in de bak onder toezicht...vanochtend volgde hij haar al los door bak heen (erg leuk om te zien)...maar hijis (nog) hengst..dus ben er altijd bij...hij word deze week gecastreerd...kan hij daarna ook eindelijk de groep in die hij nu wel al kan besnuffelen over hek...
Maar je komt idd erg vele penny's tegen die niet weten wat ze doen, zonder begleiding...
Vind het jammer van de paarden..
Maar ook jammer dat mensen direct ook bijv. Naar mij kijken, terwijl ik elke dag hulp en tips krijg en er echt voor wil gaan met erg veel geduldt