Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:25

Nou, in het leven algemeen neemt de ervaring in iets toch wel toe. Dus ik denk wel dat je kunt stellen, dat ervaring in het rijden ook toeneemt naarmate je ouder wordt.

Alleen zijn er mensen die er laat mee beginnen, maar er zijn ook mensen die er jong mee beginnen. De jeugd heeft voor, dat deze onbevangener er in staat en dat komt het rijden echt ten goede. Naarmate je ouder wordt, beginnen angsten de kop op te steken en parten te spelen. Die angsten werken echt tegen je in het rijden.

Maar ervanuitgaande dat mensen beginnen te rijden als ze een jaar of 8 zijn, dan kun je wel stellen dat degene die ouder is, meer ervaring heeft, tenzij de jongere veel intensiever rijdt. Want of je 1x in de week rijdt, of 5x in de week, en of je 1 paard per keer rijdt, of je rijdt er verschillende op een dag. Dat zijn wel aspecten die aantikken in de ervaring en de behendigheid.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:26

fransje23 schreef:
Ik denk ook dat ervaring en kunde niet zo heel veel met leeftijd te maken hebben. Ook het aantal jaren wat je rijd zegt niet zoveel. Het gaat buiten kennis in praktijk en wat theorie ook om gevoel voor paarden. Dat laatste heb je of heb je niet.

Ja precies, zo denk ik er ook over.

fransje23 schreef:
Ik denk dat het topic daar juist over gaat. Paarden worden door onvervaren mensen "ingereden" en missen daardoor een juiste basis.
Je ontneemt een paard ook veel kansen, niet alleen op sportief gebied, door het geen juiste basisopleiding te geven. Natuurlijk gaat dat niet bewust, maar bezin eer gij begint.
Een goede basis is belangrijk voor de rest van het leven van het paard maar ook om hem gezond te houden. Een paard die niet correct kan lopen onder het zadel loopt sneller blessures op.
Daar komt bij dat aanleren makkelijker is dan afleren..

Ik meldde dat even omdat de nadruk zo gelegd werd op leeftijd :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:30

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor 30 jarige of 16 jarige je voor je hebt. Iemand van 16 die nu heel goed kan rijden, zal dat tegen zijn/haar 30e nog beter kunnen (normaal gesproken). Misschien wel beter dan diegene die nu 30 is (tenzij die al beter was op zijn/haar 16e ) als je begrijpt wat ik bedoel :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:33

Wat is ervaring? Ik heb 2 jaar geleden ook een 3 jarige gekocht.( mijn eerste eigen paard ) Zat niet in de planning maar kwam op mijn pad. Ik heb wekelijks les. Ook is het paard van het begin af aan erg braaf. Tuurlijk wel streken maar kwestie van consequent zijn. Ik zie het ook wel anders. Paarden met ervaring waar mensen ook helemaal niks mee kunnen. Moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen spijt heb van mijn jonge paard. Misschien heb ik geluk, dat kan. Maar heb weinig problemen met der en het rijden gaat ook goed. Ik ben dus van mening dat zo wie zo het type paard bij je moet passen en een jong dier prima kan onder begeleiding.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:44

ik ben van mening dat je als jonge ruiter of minder ervaren ruiter wel een jong paard kan aanschaffen, mits je goede begeleiding hebt, die al wel veel ervaring heeft met (jonge) paarden.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:46

Magrathea schreef:
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor 30 jarige of 16 jarige je voor je hebt. Iemand van 16 die nu heel goed kan rijden, zal dat tegen zijn/haar 30e nog beter kunnen (normaal gesproken). Misschien wel beter dan diegene die nu 30 is (tenzij die al beter was op zijn/haar 16e ) als je begrijpt wat ik bedoel :)

:') Ik snap het. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:54

:') yay, ik word begrepen *\o/*

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:07

Ik zag dat eerder in het topic wordt gezegd dat 12jarige paarden eerder worden afgekeurd dan jonge paarden.
Maar dit is niet helemaal waar.
Als jij een goede keurmeester hebt en een goed paard, dan maakt het vrij weinig uit of het paard nu 3 is of 12.
En meestal worden jonge paarden afgekeurd omdat ze nog geen goede sterke gangen hebben,
die als ze ouder zijn beter ontwikkeld zijn.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:37

Candeletta schreef:
ik ben van mening dat je als jonge ruiter of minder ervaren ruiter wel een jong paard kan aanschaffen, mits je goede begeleiding hebt, die al wel veel ervaring heeft met (jonge) paarden.

Dat is dus het probleem, wanneer heb je goede begeleiding? Op bokt zijn er een aantal topics waarbij de TS een heleboel dingen fout doet maar dit blijkt dus van de instructeur te komen. Bokkers geven dan advies om eens na te denken over een andere begeleider maar dit vertikken ze en blijven koppig doen terwijl ze wel advies willen over het rijden.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:47

ik was zelf al van plan hier een topic over te maken maar ts was me voor :)

zelf heb ik een maand geleden een 7 jarige pony gekocht die werd gereden door een 7 jarig meisje hun hadden haar maar een paar maanden gehad ze werd nu verkocht omdat ze te heftig was met rijden := .(pony was overigens pas laat ingereden met 6 ofzo)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:55

Ik zie het zelf wel als een uitdaging. Ik rij zelf 2 jaar, heb een lease paardje van inmiddels 8 jaar. Vorig jaar beleerd, en toen doorgereden door een ander meisje. Prachtig rijden kan ze.
Nu rij ik zelf, uiteraard met 1 keer in de week begeleiding, en de andere dag gewoon vrij rijden. Ik geef eerlijk toe : Het is pittig! Er zijn momenten dat we allebei ontzettend veel lol hebben samen, en dat alles heerlijk ontspannen is. Maar er zijn ook momenten dat zij mij niet snapt, en ik haar ook niet. En dan voel ik toch wel een beetje onkunde van mijn kant. En soms bekruipt het mij gevoel dat ik haar in de prak rij... Maar ik doe keihard mijn best om het te begrijpen en door te zetten. Genieten doen we, en we hebben een prachtige band opgebouwd.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:24

Nou ik ben ook schuldig hoor, heb mn paardje gekocht toen ze 2 was, ze is nu 4 en heb haar helemaal zelf ingereden, zonder begeleiding.
Niet het slimste ga nu ook les nemen want nu kom ik op dingen wat ik echt niet zelf kan. Maar ze is hartstikke braaf en lief in de omgang, onder het zadel doet ze het ook goed.
Ik heb vroeger toen ik 16 was een eigen paardje gehad, en toen ik 8. Was ofzo heb ik 3 shetties gehad. Heb een verzorgpaard gehad, rijd al mn hele leven paard maar kan niet perfect rijden. Maar de basis kan ik wel, zal er ook niet zomaar afliggen met een bok o.i.d.

Ik heb gekozen voor een jong paard omdat ik gewoon een band wil scheppen, wil geen paard hebben die misschien al 10 verschillende eigenaren heeft gehad. Lijkt me gewoon niks. Plus ik heb nou niet de ambitie om in het Z te rijden. Wou eerst helemaal geen wedstrijden, maar daar heb ik me nu bedacht en het lijkt me wel leuk om in de B te starten. Vandaar dat ik nu ook begeleiding er bij neem.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:15

vuurneon schreef:
Ik vind het juist (h)eerlijk om het zelf te doen, weet ik tenminste precies wat ermee gebeurd is :)

Als ik een nieuw paard zou moeten kopen, zou ik ook zeker weer gaan voor een groen paard :j
(mag dan zelfs echt volledig groen, dat het zelfs niet zadelmak is)

Maar jij weet waarschijnlijk ook goed waar je aan begint met een jonkie :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:20

fransje23 schreef:
eenitraM schreef:
Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier. 

Grappig, als het paard het niet kan uitvoeren omdat hij het nog niet geleerd heeft betekend dat het paard het niet wil snappen? Paard snapt het gewoon echt niet, heeft niet met niet willen te maken :+

Mijn jonge paard wou het gewoon niet snappen. En dit heeft niets met mijn zg onkunde te maken. Dit had een hele andere historie.

Een ruiter komt zichzelf vanzelf tegen. Een paard is een weerspiegeling van de ruiter. Als het niet werkt, is het in de meeste gevallen de schuld van de ruiter. (In mijn geval was het medisch.. Uitzonderingen daargelaten)

Iedereen kan een jong dier rijden, maar of het veilig (en verstandig is :+ )?[/quote]

Sorry even erg offtopic, maar nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar de medische oorzaak van het niet willen snappen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:25

anais96 schreef:
Candeletta schreef:

Dat is dus het probleem, wanneer heb je goede begeleiding? Op bokt zijn er een aantal topics waarbij de TS een heleboel dingen fout doet maar dit blijkt dus van de instructeur te komen. Bokkers geven dan advies om eens na te denken over een andere begeleider maar dit vertikken ze en blijven koppig doen terwijl ze wel advies willen over het rijden.

Dat is een kwestie van zelf wel of geen goed ruitergevoel of zelfs onderbuikgevoel hebben vrees ik, of omdat de TS van zulke topics alleen maar een krul en spectaculaire steekbeentjes willen...voor de puntjes, en niet met echt rijden bezig zijn, heel hard gezegd door mij, ik weet het,maar ik denk er echt zo over, er is ook weinig goede instructie te vinden, zelfs met diploma heb je echt niet meer kans op een goede tegenwoordig...helaas.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:29

deruijter schreef:
Ik zag dat eerder in het topic wordt gezegd dat 12jarige paarden eerder worden afgekeurd dan jonge paarden.
Maar dit is niet helemaal waar.
Als jij een goede keurmeester hebt en een goed paard, dan maakt het vrij weinig uit of het paard nu 3 is of 12.
En meestal worden jonge paarden afgekeurd omdat ze nog geen goede sterke gangen hebben,
die als ze ouder zijn beter ontwikkeld zijn.

Er zijn zelfs 3 jarigen waarbij de groeischijven nog niet volgroeid zijn en waarmee al teveel gewerkt is, dan komen ze ook niet makkelijk door een keuring, op sterke of zwakke gangen wordt niet echt gelet bij een medische klinische keuring, maar je hebt wel gradaties in het keuringsresultaat, sommige paarden zijn perfect voor de recreatie goedgekeurd( 3 of 4 x pw dressuurlesje een keer springen eens buitenrijden, maar dan niet voor de SPORT...helaas denken veel mensen wel dat ze er & van die laatste categorie nodig hebben, terwijl ze eigenlijk niet op SPORT niveau meerijden...ook jammer van al die paarden die prima voor hen zouden zijn, en een stuk goedkoper zijn dan de SPORT goedgekeurde paarden..

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:37

Ik zie bij de manege waar ik altijd reed een heleboel 10 jarige meiden met pony's van 5 jaar. Hierbij zie je dat de pony's niet goed worden gereden en daarbij snel last krijgen van hun rug of iets dergelijks, vaak gebeuren er ook ongelukken, doordat de kleinere meiden niet weten hoe ze met een puberende pony om moeten gaan en de pony dus gewoon de benen neemt met ze. Daarom vind ik dat die beter een wat ouder paard kunnen nemen die uit zijn puberteit is en redelijk is doorgereden. Hierbij gaat het mij dan om de veiligheid.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:42

Bij sportkeuring word er zeker wel gekeken naar de gangen van het paard.
Er word gekeken of die wel goed reageert, of dat het paard de kwaliteit gangen heeft
die later naar voren moeten komen in die betreffende tak van de paardensport.

Ja als ik mensen zie die een paar dressuur of spring wedstrijdjes rijden,
en dan in volle glorie praten over hun goed gekeurd paard als of dat zou betekenen
dat dat paard op wereldniveau heeft gelopen.
Een paard met een chipje of zo iets dergelijks kan prima mee worden gereden,
ook in de sport. Al hebben stallen natuurlijk liever geen paarden die niet goed gekeurd zijn,
i.v.m. de verkoop van dat paard.
Maar mensen die maar laag in de sport rijden of echt als hobby, die kunnen gewoon
met een afgekeurd paard rijden!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:52

deruijter schreef:
Bij sportkeuring word er zeker wel gekeken naar de gangen van het paard.
Er word gekeken of die wel goed reageert, of dat het paard de kwaliteit gangen heeft
die later naar voren moeten komen in die betreffende tak van de paardensport.

Ja als ik mensen zie die een paar dressuur of spring wedstrijdjes rijden,
en dan in volle glorie praten over hun goed gekeurd paard als of dat zou betekenen
dat dat paard op wereldniveau heeft gelopen.
Een paard met een chipje of zo iets dergelijks kan prima mee worden gereden,
ook in de sport. Al hebben stallen natuurlijk liever geen paarden die niet goed gekeurd zijn,
i.v.m. de verkoop van dat paard.
Maar mensen die maar laag in de sport rijden of echt als hobby, die kunnen gewoon
met een afgekeurd paard rijden!

Dat bedoelde ik ook, wij begrijpen elkaar, wat moet de gemiddelde huis tuin en keuken hobby ruiter nu met een voor SPORT goedgekeurde hete 3 jarige, die kan idd net zo gemakkelijk voor een schappelijk bedrag een 'gewoner' paardje van 8 kopen, als ze 8 worden zonder grote fysieke problemen, is de kans groot dat ze zo ook wel 20 kunnen worden en men er veel plezier aan kan beleven.
Edit: zware typo

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:53

Ik ben zelfnook een met een jonkie, heb vele paarden gereden verzorgt getraind..van veulens tot oudere (veulens afntoe poetsen en wennen aan meelopen voor vrplaatsing weides ect)
Nu kwam ik zondagthuis met een 2,5jarige...iedereen vind het dom, iknheb begleiding, staleignaar is er elke dag om wat tips te geven, ik heb ervaring met jongere beestjes...maar ook wij..die zelf nog niet ouder als20 zijn, en het wel kunnen worden krijgen vaak negative reacties
Want ik ben zelf nog niet "volwassen"

Er zijn wel jongere mensen die het kunnen, maar ook vaak jonge mensen die het niet kunnen maar toch doen omdat het cool is, waardoor er vaak naar elk jong persoon wordt gekeken ennwordt gezegt dat het niet kan

( getypt via slome tablet, excusses voor typfouten)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:18

Freeride,
Ja precies, onervaren ruiters die gewoon als hobby paardrijden moeten naar mijn mening
gewoon voor een wat meer ervaren paard gaan,
die misschien wel niet goedgekeurd is of niet de 'looks' heeft.
Maar een getalenteerde ruiter die niet zo'n lange ervaringen heeft met jonge paarden,
maar die wel laat zien dat die het in zich heeft, mag van mij echt wel een jong paard gaan rijden.
Je moet er toch een keer aan beginnen.
En als je jong begint dan leer je natuurlijk ook sneller.
Maar ik vindt dat dit ook alleen geldt voor de ruiters die serieus door willen gaan met paardrijden.
En geen penny's die denken dat ze een bloedheet en groen paard 'zadelmak' kunnen gaan maken.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:22

Nou...bloedheet is ie zeker niet..is een rasechte goedzak...wel lekker aangezien ik een jong zusje heb..die knuffelt, poetst en speelt afentoe met hem in de bak onder toezicht...vanochtend volgde hij haar al los door bak heen (erg leuk om te zien)...maar hijis (nog) hengst..dus ben er altijd bij...hij word deze week gecastreerd...kan hij daarna ook eindelijk de groep in die hij nu wel al kan besnuffelen over hek...

Maar je komt idd erg vele penny's tegen die niet weten wat ze doen, zonder begleiding...
Vind het jammer van de paarden..
Maar ook jammer dat mensen direct ook bijv. Naar mij kijken, terwijl ik elke dag hulp en tips krijg en er echt voor wil gaan met erg veel geduldt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:28

Rayoow, dat zal altijd blijven. Als je jong bent word je toch wat vaker bekritiseerd door je leeftijd.
Maar dat heeft verder niks te maken met het paardrijden zelf.
Als jij met jonge leeftijd goed kan rijden dan ziet men dat vanzelf wel,
ongeacht je leeftijd! :)

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:31

Ik ben 14 en rij ongeveer 3 á 4 jaar. Ik zou niet eens een paard willen inrijden, ben veel te bang dat ik iets fout doe omdat ik mezelf nog niet ervaren genoeg ervoor vind. Ik zou liever een 8 á 9 jarig paard hebben die al goed doorgereden is zodat er niets bij het inrijden kan fout gaan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:48

rayoow schreef:
Nou...bloedheet is ie zeker niet..is een rasechte goedzak...wel lekker aangezien ik een jong zusje heb..die knuffelt, poetst en speelt afentoe met hem in de bak onder toezicht...vanochtend volgde hij haar al los door bak heen (erg leuk om te zien)...maar hijis (nog) hengst..dus ben er altijd bij...hij word deze week gecastreerd...kan hij daarna ook eindelijk de groep in die hij nu wel al kan besnuffelen over hek...

Maar je komt idd erg vele penny's tegen die niet weten wat ze doen, zonder begleiding...
Vind het jammer van de paarden..
Maar ook jammer dat mensen direct ook bijv. Naar mij kijken, terwijl ik elke dag hulp en tips krijg en er echt voor wil gaan met erg veel geduldt

Klinkt toch verantwoord genoeg hoor, ik zie er geen problemen in, zeker niet als je hulp/advies kunt krijgen.