Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:54

Heeft een goede motoriek ook niet te maken met goed kunnen rijden?

Kadankovitch

Re: Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 03:13

Ja maar dat is een onderdeel van 'talent', denk ik.
Maar ik heb het gevoel dat in de voorgaande 'een hogere opleiding' gelijk wordt gesteld met intelligentie. Dat is niet absoluut juist. Ten eerste kan intelligentie weer ontleed worden in verschillende vormen en ik weet niet of, bijvoorbeeld, het vermogen om iets van buiten te leren zo'n vorm is. Bovendien vraag ik mij dan af of die vorm erg nuttig is in de rijkunst. Maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die z'n sporen heeft verdiend op het vlak paarden sport of andersinds, die dom was. Dat hoeft ook niet te betekenen dat die persoon dan op zakelijk gebied een kei moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 05:12

Kadankovitch schreef:
Maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die z'n sporen heeft verdiend op het vlak paarden sport of andersinds, die dom was.

Daarmee bedoel je ook andere sporten?
Ik zou de eerste "niet domme" voetballen nog wel eens willen zien om een voorbeeld te noemen.
(ik zet het sarcastisch neer, maar de intelligentie in het profvoetbal ligt behoorlijk laag)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:39

Dat zijn dan uw woorden. Het was een algemene opmerking die ik plaatste. Stel dat u gelijk hebt met voetballers (wat ik betwijfel), dan ontkracht dat nog altijd mijn stelling niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:54

Ik geloof dat je stelling is dat intelligentie wel degelijk nodig is in "topsport" maar dat intelligentie niet gelijk is aan opleidingsniveau.

Met het tweede stuk ben ik het eens, maar het eerste stuk ontkracht ik volgens mij wel degelijk door aan te geven dat de gemiddelde profvoetballer, volgens mij, niet erg veel intelligentie bevat.
En dan is voetbal misschien nog een slecht voorbeeld omdat dit spelinzicht vergt (wat een vorm van intelligentie kan zijn), maar bij bijvoorbeeld de 100m sprint of gewichtheffen lijkt me niet dat intelligentie (in welke vorm dan ook) je veel verder gaat helpen, sterker nog, misschien remt het je juist wel af aangezien 40 uur trainen per week aardig geestdodend kan zijn (en daar spreek ik uit ervaring).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:56

Ik zou juist zeggen dat het andersom is. Iemand die een MBO opleiding volgt heeft ws meer tijd over om paard te rijden dan ik (uni) en zou dus beter kunnen rijden :=

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:11

Met tijd alleen red je het echt niet, als je geen gevoel hebt kan je rijden tot je een ons weegt, het gaat 'm meestal niet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:19

setteke schreef:
Met tijd alleen red je het echt niet, als je geen gevoel hebt kan je rijden tot je een ons weegt, het gaat 'm meestal niet worden.

Maar de discussie gaat hier over de invloed van opleidingsniveau (of intelligentie) op je rijkunsten. Dus alle andere factoren die hier niets mee te maken hebben (zoals gevoel) houden we gelijk.

Of denk je dat de hoeveelheid gevoel afhankelijk is van opleidingsniveau/intelligentie?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:21

Zit kern van waarheid in maar is niet per def zo.
(bv zijn genoeg havo mensen die te lui zijn en maar vmbo doen ;) etc).
Wat er aan klopt is, hoe hoger je opleiding hoe meer "inzicht" je hebt en beter kunt koppelen wat doe ik wat doet paard hoe voorkom ik in toekomst en meer "planned".
Is natuurlijk lang niet altijd zo, maar zelf merk ik het wel ik doe vwo, vriendin deed vmbo praktijk, werkt nu als ruiter op proff stal, ik ben maar hobby ruiter. Maar heelvaak zie ik in haar trainig dingen dat ik denk waarom los je dat niet op.
Bv haar paard doet mond open en tong word paars met stang en trens. Haar oplossing een sperriem.... Met trainen zodat hij "denkt" op wedstrojd mond niet open te kunnen doen.
Ipv dat ze naar oorzaak zoekt (andere stang ander bit welk bit doet hij het wel niet).
(is niet rijtechnisch want bij trens is het veel minder).
En dit soort dingen zie ik vaker.
Maar talent en gevoel zijn net zo belangrijk en dat is niet afh van niveau ;).
Ken ook heel wat havisten die 0 gevoel hebben endus ook niet zo ver zullen komen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:21

Magrathea schreef:
Iemand die een MBO opleiding volgt heeft ws meer tijd over om paard te rijden dan ik (uni) en zou dus beter kunnen rijden
Ik zou juist zeggen dat het andersom is. Iemand die een MBO opleiding volgt heeft ws meer tijd over om paard te rijden dan ik (uni) en zou dus beter kunnen rijden :=

setteke schreef:

Ik reageerde op Magrathea :D .

En met intelligentie alleen red je het ook niet.

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:22

Ik vind dat het met rijden niet zoveel te maken heeft. Wel heb je voor een hogere opleiding meer discipline nodig en wordt je getraind goed na te denken. Dus in mijn ogen gaan mensen met een hoge opleiding vaak consequenter met hun paard om en raken ze niet snel in paniek, maar zoeken ze informatie op zoals ze dat vanuit studie enzo gewend zijn. Het grootste verschil op stal heb ik gemerkt tijdens crisis, zoals de rhino uitbraak slechts 10 km hiervandaan. De mensen met universitaire opleidingen raakte niet in paniek en wilde eigenlijk gewoon het bos in met de paarden.
De minder opgeleide mensen wisten niet goed de feiten over de rhino en werden daardoor erg gestrest en deden soms gekke dingen en uitspraken,

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:33

Merk wel verschil bij het aanleren van de eerste paardrijkunsten (manege, kinderen rond de 8 jaar ofzo :+ )
De slimmere kinderen leren gewoon een stuk sneller omdat ze het naast gevoel, ook theoretisch kunnen bevatten. En je dus ook een stuk meer gewoon kunt uitleggen waarom iets anders beter werkt. Ze denken zelf meer na over wat fout gaat, maar ook eigen theorieen. Jammer genoeg zijn die kinderen ook banger omdat ze ook over de gevaren nadenken :') .

Ik denk dat op latere leeftijd beetje hetzelfde geldt. maar dan gaat het dus om zelf kunnen bedenken waarom iets werkt en wat niet. Zonder klakkeloos aan één ding vast te blijven houden.
Zegt nog niet persé iets over opleidingsniveau want hoor genoeg "slimme" mensen die gewoon uit makkelijkheid/leuker een mbo-opleiding hebben afgerond. En zie ook genoeg mensen die met moeite een hbo/wo-opleiding afronden, maar gewoon echt niet het soort denken bezitten die nodig is.

En je hebt natuurlijk veel discipline en concentratie nodig. Zodra je dat in bezit hebt val je meestal ook al in de hogere opleidingscategorieen.

Dus zie zeker wel een verband, maar denk dat dat verschil alleen echt zichtbaar is op "basis"niveau (en dan heb ik het over tot M ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:35

setteke schreef:
Ik reageerde op Magrathea :D .

En met intelligentie alleen red je het ook niet.

(ik neem aan dat je hier op mijn opmerking reageert)

Dat begrijp ik, maar dan mogen anderen toch ook wel reageren?

Margrathea gaf aan dat de link opleidingsniveau vs ruiterkunsten wel eens negatief gerelateerd kan zijn omdat een opleiding tijd kost en bij een lagere opleiding heb je dus meer tijd op te trainen/rijden waardoor je beter zou worden.

Jij geeft vervolgens aan dat gevoel ook belangrijk is, en later dat je het met intelligentie alleen het ook niet red.
Volgens mij voegt dit weinig toe aan de discussie want de vraag is of je met een hoger opleidingsniveau (of intelligentie) beter, slechter of even goed kan rijden als iemand met een lager opleidingsniveau (of intelligentie).

Anders kan je ook nog zeggen dat je het zonder paard ook niet red, maar dat voegt ook weinig toe.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:37

Ik denk dat je voor een hoger niveau ook een bepaalde basisintelligentie nodig hebt, maar dat zal zeker geen IQ van 120 zijn voor topruiters. Andersom, dat hoger IQ en/of opleidingsniveau zorgt voor beter/sneller leren rijden geloof ik helaas ook niet als ik naar mezelf kijk :=

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:47

enzino schreef:
Dat begrijp ik, maar dan mogen anderen toch ook wel reageren?

Zeg ik dan ergens dat dat niet mag?

enzino schreef:
Jij geeft vervolgens aan dat gevoel ook belangrijk is, en later dat je het met intelligentie alleen het ook niet red.
Volgens mij voegt dit weinig toe aan de discussie want de vraag is of je met een hoger opleidingsniveau (of intelligentie) beter, slechter of even goed kan rijden als iemand met een lager opleidingsniveau (of intelligentie).

Dat klopt toch. Zonder gevoel leer je niet goed rijden ook al heb je nog zo'n hoog IQ. Met gevoel en een lager IQ kan je een heel eind komen. Zonder tijd wordt het ook niet wat en als je verder het talent mist met een boel tijd ook niet. Zonder paard al sowieso niet.

Verder vind ik het niet zo grappig, dat je me quote en even op de vingers tikt, dat mijn opmerkingen weinig toevoegen aan de discussie.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:59

Is paardrijden aanzich geen gevoelssport? Ik dacht toch zeker van wel. Het feit aanzich dat zij sneller een soms van 1256 x 1343 uit zal kunnen rekenen dan mij, hoeft naar mijn mening dat zij direct vele malen beter zal kunnen rijden. Ik denk dat je met rijtechnisch inzicht en veel ruitergevoel toch echt verder komt. Maar ik vind het wel en interessant punt, is er ooit echt onderzoek naar gedaan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:05

Mijn lesgevers hebben altijd wel tegen mij gezegd dat ze het fijn vonden om mij (hoog opgeleid) les te geven, omdat ik dingen snel inzag en oppikte. dat kan ik me wel voorstellen :).
Ik denk dat van twee mensen met evenveel 'paardengevoel' degene met de meeste intelligentie (wat klinkt dit fout) wel het hoogst komt. Niemand rijdt in 1x perfect paard, en je zult toch aanwijzingen moeten oppikken. Als je dat in 1x kan dan helpt dat je zeker vooruit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:17

@setteke Okee, maar ik denk dat je in het algemeen toch wel kan stellen dat mensen die vaker rijden/ les hebben beter rijden dan die dat niet doen. Toch? :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:19

Dat is een drogredenatie. De kwaliteit van de les is belangrijk, de frequentie niet. Iemand die geen les krijgt kan verder zijn dan iemand die verkeerd les krijgt.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:29

Yessy schreef:
Ik denk dat je voor een hoger niveau ook een bepaalde basisintelligentie nodig hebt, maar dat zal zeker geen IQ van 120 zijn voor topruiters. Andersom, dat hoger IQ en/of opleidingsniveau zorgt voor beter/sneller leren rijden geloof ik helaas ook niet als ik naar mezelf kijk :=

Hier ben ik het dus mee eens. Ik denk ook dat er een basisintelligentie nodig is, gevoel gaat ook deels via de hersenen er word over nagedacht en het word opgeslagen.....
Maar ik denk niet hoe hoger je intelligentie hoe beter je kan paardrijden of hoe sneller je het leert..... sommige hebben het gevoel en sommige niet....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:33

Cassidy schreef:
Dat is een drogredenatie. De kwaliteit van de les is belangrijk, de frequentie niet. Iemand die geen les krijgt kan verder zijn dan iemand die verkeerd les krijgt.

In. Het. Algemeen. :j
Ja ik heb ze ook gezien hoor, kinderen die 4 jaar elke week les hadden gehad en niet fatsoenlijk aan durfden/konden galopperen.

Maar IN HET ALGEMEEN klopt dit wel.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:46

Als je om je heen kijkt naar topsporters hebben die wel vaak een hoge opleidingsgraad (havo/vwo). Zeker in de individuele sporten. Het zou toch kunnen dat er een link is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:26

Ik denk dat het ook aan de ouders ligt. Als je ouders laaggeschoold zijn is de kans klein dat er geld zat is voor paardrijles, eigen paard etc. En dan kom ik weer een beetje op mijn eigen punt, namelijk dat je toch echt op een redelijk niveau les moet hebben wil je goed kunnen rijden. Want je kan nog zo getalenteerd zijn, met rondhobbelen op het ponytje bij de boer kom je niet op de nk's terecht ;)

Wat ik bedoel, is dat je eigen opleidingsniveau vaak afgeleid is van dat van je ouders. Zijn zij hoog opgeleid dan ben jij dat meestal ook, en omgekeerd ook (en ga nu aub niet roepen dat dat voor jou niet geldt, er zijn vast uitzonderingen maar in het algemeen geldt bovenstaande)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 20-03-12 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:28

Ik denk dat het nooit heel zwart/wit is, maar dat intellegentie zeker wel meespeelt :j Opleidingsniveau zegt dan nog niet alles. Iemand met de cappaciteiten voor de Universiteit kan wel alleen MAVO gedaan hebben ;) Dus zou je moeten kijken naar het IQ.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:37

Ik denk dat zowel intelligentie als opleidingsniveau totaal niet relevant is. Het gaat erom dat je gevoel hebt voor het rijden. Sommige mensen die vmbo hebben gedaan, hebben dit gedaan omdat ze niet goed uit een boek kunnen leren. Paardrijden leer je niet uit een boek, maar door te kijken en te voelen.