Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kadankovitch schreef:@Doma Clasica; bedankt voor uw antwoord, maar ik deel de mening van Suikerp helemaal; de opleiding is niet zozeer van belang, alswel de argumenten. Nu, u stelt dat u ze reeds gegeven hebt. Dat klopt, maaar dan wel erg marginaal.
U stelt dat in stap de halsbeweging moeilijk te volgen is. Die mening deel ik, maar om die reden de stap dan maar niet toe te passen, is voor mij 'het kind met het badwater weg gooien'. Natuurlijk moet iemand eerst leren goed te rijden in stap, maar dat is een kwestie van een grondige opleiding. En als iemand die grondige opleiding heeft gehad, is stap een nuttig middel om galop te verbeteren, hetzij via gehoorzaamheid, hetzij via bewegingsoefeningen al dan niet over draf. Er zijn inderdaad in de literatuur meerdere betrouwbare bronnen aan te wijzen, die de stap aanwezen als de basisbeweging waarop alle andere gangen werden opgebouwd. Niet in het minst de algemeen gebezigde uitspraak: 'On dresse son cheval au pas' (=men beleert zijn paard in stap) . Dat deze opvatting enigzins in onbruik is geraakt geef ik toe, maar niet alles wat nieuw is, is daarom ook goed en omgekeerd. U hebt in ieder geval, volgens mij niet afdoende bewezen dat Moll ongelijk heeft.
Nu ben ik zo'n aanhangers van oude meesters als zij geen voeling meer hebben met de huidige praktijk. Daarom geef ik het voorbeeldje dan Jo Willems (een man die toch bewezen heeft wat met paarden te kunnen). Hij liet een van zijn pupillen in Roosendaal, nadat zij erover geklaagd had de galop niet goed te krijgen (hetgeen ook te zien was), eenvoudige wissels rijden met een langere en zeer verzamelde stapreprise dan normaal, na een paar herhalingen was het effect overduidelijk positief. Voor mij een bewijs dat stap wel degelijk nuttig is voor het verbeteren van galop.
Maar Rome is een druk gezochte stad, er moeten wel meerdere wegen naar de stad der steden leiden.
Zie daarvoor de eerdere opmerking van mijn hand, gemaakt in dit topic.
murphy102 schreef:Wat dat betreft vind ik springruiters doorgaans beter zitten dan dressuurruiters van het hoogste niveau.
murphy102 schreef:Met het dikgedrukte ben ik het niet helemaal eens.Door de galop te verbeteren, verbetert men vaak de ontspanning, de aanleuning, de impuls en dus ook de takt.
Daar heb je je profijt van in de draf. Zeer terecht is er gewezen op de in-uitjes om de galop zélf weer te verbeteren.
murphy102 schreef:Doma_clasica schreef:In een galopsprong land het paard nml. op het achterbeen en in een sprong(in-uitje) op het voorbeen.
Klopt dat wel wat je hier zegt?
Ik zie dat toch anders.
Een galopsprong begint met buitenachter, dan de diagonaal van binnenachter en buitenvoor en dan binnenvoor, waarna het zweefmoment volgt en alles zich weer herhaalt.