Een goede galop bevordert de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:03

@Doma Clasica; bedankt voor uw antwoord, maar ik deel de mening van Suikerp helemaal; de opleiding is niet zozeer van belang, alswel de argumenten. Nu, u stelt dat u ze reeds gegeven hebt. Dat klopt, maaar dan wel erg marginaal.
U stelt dat in stap de halsbeweging moeilijk te volgen is. Die mening deel ik, maar om die reden de stap dan maar niet toe te passen, is voor mij 'het kind met het badwater weg gooien'. Natuurlijk moet iemand eerst leren goed te rijden in stap, maar dat is een kwestie van een grondige opleiding. En als iemand die grondige opleiding heeft gehad, is stap een nuttig middel om galop te verbeteren, hetzij via gehoorzaamheid, hetzij via bewegingsoefeningen al dan niet over draf. Er zijn inderdaad in de literatuur meerdere betrouwbare bronnen aan te wijzen, die de stap aanwezen als de basisbeweging waarop alle andere gangen werden opgebouwd. Niet in het minst de algemeen gebezigde uitspraak: 'On dresse son cheval au pas' (=men beleert zijn paard in stap) . Dat deze opvatting enigzins in onbruik is geraakt geef ik toe, maar niet alles wat nieuw is, is daarom ook goed en omgekeerd. U hebt in ieder geval, volgens mij niet afdoende bewezen dat Moll ongelijk heeft.

Nu ben ik zo'n aanhangers van oude meesters als zij geen voeling meer hebben met de huidige praktijk. Daarom geef ik het voorbeeldje dan Jo Willems (een man die toch bewezen heeft wat met paarden te kunnen). Hij liet een van zijn pupillen in Roosendaal, nadat zij erover geklaagd had de galop niet goed te krijgen (hetgeen ook te zien was), eenvoudige wissels rijden met een langere en zeer verzamelde stapreprise dan normaal, na een paar herhalingen was het effect overduidelijk positief. Voor mij een bewijs dat stap wel degelijk nuttig is voor het verbeteren van galop.

Maar Rome is een druk gezochte stad, er moeten wel meerdere wegen naar de stad der steden leiden.
Zie daarvoor de eerdere opmerking van mijn hand, gemaakt in dit topic.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:23

Kadankovitch schreef:
@Doma Clasica; bedankt voor uw antwoord, maar ik deel de mening van Suikerp helemaal; de opleiding is niet zozeer van belang, alswel de argumenten. Nu, u stelt dat u ze reeds gegeven hebt. Dat klopt, maaar dan wel erg marginaal.
U stelt dat in stap de halsbeweging moeilijk te volgen is. Die mening deel ik, maar om die reden de stap dan maar niet toe te passen, is voor mij 'het kind met het badwater weg gooien'. Natuurlijk moet iemand eerst leren goed te rijden in stap, maar dat is een kwestie van een grondige opleiding. En als iemand die grondige opleiding heeft gehad, is stap een nuttig middel om galop te verbeteren, hetzij via gehoorzaamheid, hetzij via bewegingsoefeningen al dan niet over draf. Er zijn inderdaad in de literatuur meerdere betrouwbare bronnen aan te wijzen, die de stap aanwezen als de basisbeweging waarop alle andere gangen werden opgebouwd. Niet in het minst de algemeen gebezigde uitspraak: 'On dresse son cheval au pas' (=men beleert zijn paard in stap) . Dat deze opvatting enigzins in onbruik is geraakt geef ik toe, maar niet alles wat nieuw is, is daarom ook goed en omgekeerd. U hebt in ieder geval, volgens mij niet afdoende bewezen dat Moll ongelijk heeft.

Nu ben ik zo'n aanhangers van oude meesters als zij geen voeling meer hebben met de huidige praktijk. Daarom geef ik het voorbeeldje dan Jo Willems (een man die toch bewezen heeft wat met paarden te kunnen). Hij liet een van zijn pupillen in Roosendaal, nadat zij erover geklaagd had de galop niet goed te krijgen (hetgeen ook te zien was), eenvoudige wissels rijden met een langere en zeer verzamelde stapreprise dan normaal, na een paar herhalingen was het effect overduidelijk positief. Voor mij een bewijs dat stap wel degelijk nuttig is voor het verbeteren van galop.

Maar Rome is een druk gezochte stad, er moeten wel meerdere wegen naar de stad der steden leiden.
Zie daarvoor de eerdere opmerking van mijn hand, gemaakt in dit topic.

Ik ben het met je eens, maar TS rijdt B dressuur en is dus nog lang niet op het nivo om dat soort oefeningen te gaan rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:03

Probleem in de stap is... zeker in de begin fase van het echt leren rijden en het paard nagevelijk krijgen, vaak het struikel blok.
Ook hier zie ik de meiden die nog niet het echte gevoel hebben, de paarden soms in de stap aan de teugel sjorren en de stap word dan heel kort en stijf.
Het op het juiste moment nageven en vanuit het been rijden kunnen ze nog niet.
Vaak gaat het in de draf al een stuk beter, de galop is een snelle gang en.... Sorrie dat ik het toch weer aanhaal... vooral manege ruiters vallen dan eigenlijk een beetje dood.
Maar juist in de galop zou je een paard meer los kunnen maken.
Natuurlijk moet je er niet een hebben die aan de ren gaat b.v, dan moet je weer een andere oplossing zoeken.

Kadankovitch

Re: Een goede galop bevordert de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:17

Kareldeg, dat TS op B niveau rijdt is mij ontgaan, maar dan blijft de vraag of men dan in de opleiding niet een stap terug zou moeten doen om eerst de stap beter onder de knie te krijgen. Het verhaal over Jo Willems was een voorbeeld om aan te tonen dat stap wel degelijk een positieve uitwerking had op galop, en dus niet als een directe tip voor de TS.
Bovendien had ik de indruk dat de discussie zich al onthecht had van de specifike problemen van de TS.

Aerderhout, u geeft een zeer treffende beschrijving van de praktijk. Ik ben het er ook mee eens, maar ik begrijp er slechts uit dat stap op een slechte manier beoefend wordt. Nu daar is mijn punt; Dan moet men de jonge en beginnende ruiters leren dat beter te doen, om zodoende beter 'gereedschap' te hebben om te werken in de andere gangen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:22

In mijn antwoord aan Doma Clasica heb ik een fout gemaakt in de tweede alinea in de aanvangszin "Nu ben ik zo'n annhangers etc." Onzin natuurlijk. Dat moet zijn: Nu ben ik NIET zo'n aanhanger van oude meesters VOORAL als etc.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:47

Ook Veel grand prix paarden hebben moeite met een goede stap..

Gelukkig zijn er mensen met verschillende meningen en ervaringen. Bij ieder paard/ruiter/combinatie past weer iets anders. Laten we dat gewoon respecteren van elkaar. Niemand hoeft gelijk te hebben toch? Niemand hoeft overtuigd te worden van zijn/haar gelijk. Ts haalt er uit wat hem het beste past.
Zoals eerder genoemd, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:32

Zonder u tegen te willen spreken, want op zichzelf hebt u gelijk, maar ik zag eergisteren live beelden van de grand-prix speciale en de kür op grand-prix niveau. Wat mij opviel hoe goed de stap was van de meeste deelnemers, dat is vroeger wel anders geweest.
Voor de rest kan ik u alweer niets anders dan gelijk geven. Mocht u berichten van mij uit het (recente) verleden opdiepen, dan kunt u lezen dat ik herhaaldelijk erop wijs dat er geen absolute waarheid is in de rijkunst en dat dit ook onderhevig is aan voortschrijdend inzicht. En dat ik mij juist afzet tegen het voortdurend in kwaad daglicht stellen van ruiters/africhters met een afwijkende mening.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:19

U antwoord zeer netjes! Ik zie geen rede om u te gaan "controleren" uit eerdere berichten.
Fijn dat de stap weer vooruit gaat op het hoge niveau!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:32

TS, ik begrijp dat je een B-paard hebt, hetgeen nog niet wil zeggen dus dat jij een B-ruiter bent natuurlijk.
Ik denk dat het allereerst belangrijk is -in het algemeen, TS- dat een ruiter kan ZÍTTEN, iets wat vaak in de vergetelheid raakt omdat mén (heb het dus niet over jou, maar in het algemeen), het niet zo spannend vindt en gauw verder wil. Men onderschat de waarde van een goede onafhankelijke zit.
Een goede onafhankelijke zit alleen al bevordert álle gangen!
Wat dat betreft vind ik springruiters doorgaans beter zitten dan dressuurruiters van het hoogste niveau.

Ik ben van mening dat álle gangen de draf verbeteren. Wat bedoel ik daarmee?
Door de galop te verbeteren, verbetert men vaak de ontspanning, de aanleuning, de impuls en dus ook de takt.
Daar heb je je profijt van in de draf. Zeer terecht is er gewezen op de in-uitjes om de galop zélf weer te verbeteren.
De draf kun je weer verbeteren door cavalettiwerk, liever cavaletti dan balken. Liever balken dan het dan maar niet te doen bij gebrek aan cavaletti.
Ook door de stap te verbeteren verbeter je de draf.
Het uitgangspunt zou een paard moeten zijn dat in de handgesteld is, dus een paard dat nageeft in nek- en kaakgewricht en als gevolg daarvan de rug loslaat. Dat daar heel wat bij komt kijken is een 2e.
Op dat moment hebben we nl. een paard dat zich lichamelijk en mentaal ontspant, zonder dat het ook durchlässig is (maar dat komt later).

Wat wil ik hiermee zeggen: dat ik de overtuiging heb dat je dat eerst voor elkaar moet hebben, anders kun je nooit een fatsoenlijke overgang maken naar de draf en begin je dus al fout in je draf (heb het even niet over hele jonge paarden die net onder het zadel zijn).
Ik denk dat we -zeker tegenwoordig waar paarden, hoe hoger het niveau, zeer slecht en geheel niet taktzuiver stappen- de waarde van de lichamelijke én mentale ontspanning hier zwaar onderschatten.
Nu ben ik ook van mening dat de galop losmaakt en daardoor ook de ontspanning kan bevorderen.
Er moet echter wel een uitgangspunt gecreeërd zijn hiervoor in de stap. De stap kun je juist weer heel goed krijgen aan de hand van losmakende oefeningen zoals wijkoefeningen indien deze uiteraard góed uitgevoerd worden.
Een galop die niet vanuit een losse swingende rug wordt verreden zal het paard níet losmaken en dus de galop ook niet verbeteren

Met andere woorden:
Er is niet één item te noemen om je draf te verbeteren. Je kunt echter pas iets verbeteren als je paard in eerste instantie nageeft in nek- en kaakgewricht voordat je ook maar iets verder gaat ondernemen.
Dit kun je al vanuit het halthouden voor elkaar krijgen.
Het belangrijkste ingrediënt daarbij is A.) geduld en B.) een goede instructeur(trice) die jou helpt bij het corréct uitvoeren van de arbeid met je paard.
En dit uitvoeren vanuit een goede onafhankelijke zit. Dus al rijd je Z en hoger, rijd eens wat vaker zonder beugels bijv.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:09

Daar ik kan het volledig mee eens zijn, behoudens een detail dat hier niet ter zake is.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:44

@Murphy, het klopt wat je zegt, en ik moet ook bekennen dat ik pas het laatste jaar tevreden ben over mijn zit, terwijl ik eerder al M heb gereden.

We hebben sinds kort nieuwe balken aangeschaft, waardoor ik weer meer over balken kan gaan draven. De oude vielen bijna uit elkaar, mede daardoor werden ze nog amper gebruikt door mij.

Ik merk, met behulp van een aantal tips, wel degelijk een verandering bij het paard. Het is even zoeken naar de juiste weg, maar vooral het goed voorwaarts rijden en overgangen maken, en het draven over balken verbetert de draf merk ik.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:35

Murphy heeft het mooi verwoord!

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:22

murphy102 schreef:
Wat dat betreft vind ik springruiters doorgaans beter zitten dan dressuurruiters van het hoogste niveau.

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn.

murphy102 schreef:
Door de galop te verbeteren, verbetert men vaak de ontspanning, de aanleuning, de impuls en dus ook de takt.
Daar heb je je profijt van in de draf. Zeer terecht is er gewezen op de in-uitjes om de galop zélf weer te verbeteren.
Met het dikgedrukte ben ik het niet helemaal eens.
Voor springruiters kan een in-uitje inderdaad bijdragen aan het leren vergroten en verkleinen van de galopsprong om dat hij zo beter leert om te taxeren op de sprong.
Maar ik wil toch even gezegt hebben dat de galopbeweging tijdens de sprong heel anders is dan een gewone galopsprong en dat je dus met in-uitjes niet zozeer de galop zelf verbeterd.
In een galopsprong land het paard nml. op het achterbeen en in een sprong(in-uitje) op het voorbeen.

Veel mensen willen hun paard een vliegende galopwissel aanleren door over een balk op de grond te galoperen en boven de balk (in de sprong dus) van galop te wisselen. Maar een sprong over een balk geeft een heel andere beenzetting dan een gewone galopsprong en is daarom is het ook onwenselijk om zo een galopwissel aan te leren.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:44

In uitjes zijn echter wel weer heel goed voor de gemiddelde dressuurruiter om wat meer balans op een paard te krijgen.
En die paarden worden er lekker los van :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:50

Inderdaad Kareldeg, dat is mijn insteek.

@Doma_clasica,
In-uitjes, maar ook lijntjes (grit) verscherpen de reflexen, verbeteren de balans, versoepelen de spieren, hetgeen de galop weer verbetert en het paard atletischer maakt.
Daarom ben ik ook van mening dat elk dressuurpaard dit werk standaard in zijn dagelijkse arbeid zou moeten hebben, zeker in de basisopleiding van het paard.
Dit is springtechnisch dressuren of dressuurmatig springen, hoe je het noemen wilt.
Het doel is gymnastisering van het (dressuur)paard.
Niet voor niets zijn veruit de meeste oude leermeesters hun carriere begonnen als springruiter waar zij zelf een hele goede balans op het paard en een perfect ritmegevoel o.a. hebben ontwikkeld. Zou goed zijn voor de vele dressuurrijdende angsthazen.

Wat betreft het aanleren van het galopchangement over een balk, deel ik geheel uw mening.
Wel dienen we in ogenschouw te nemen met welk doel we een paard willen laten changeren.
Als dit changement ontstaat "tussen de balken" -noodzakelijk in het parcours- dan is dat heel wat anders dan een paard dressuurmatig een correct galopchangement aan te leren.
In het laatste geval is het vragen van een changement in een heel andere opleidingsfase van het paard.
Hierbij gaat het om een changement die alleen uitgevoerd zou mogen worden door een vergevorderde ruiter met een heel goed ontwikkeld rijkunstig gevoel vanwege de hoge moeilijkheidsgraad. Dan heb ik het over een corréct uitgevoerd changement en niet iets wat er voor door zou moeten gaan, wat we helaas maar al te vaak om ons heen zien.
Een correct uitgevoerd changement verhoogd de losgelatenheid en het rechtgericht houden en het verfijnt de verzameling.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:46

[quote="Doma_clasica"]
In een galopsprong land het paard nml. op het achterbeen en in een sprong(in-uitje) op het voorbeen.

Klopt dat wel wat je hier zegt?
Ik zie dat toch anders.
Een galopsprong begint met buitenachter, dan de diagonaal van binnenachter en buitenvoor en dan binnenvoor, waarna het zweefmoment volgt en alles zich weer herhaalt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:50

Volgens mij landt een paard altijd op de voorbenen in een galopsprong, Doma_clasica.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:03

setteke schreef:
Volgens mij landt een paard altijd op de voorbenen in een galopsprong, Doma_clasica.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:08

Dank je Moll, zeer duidelijk filmpje dat ik het mis heb.

Kan je dan ook uitleggen, waarom Murphy bovenstaande zegt?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:28

op welk stuk doel je precies?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:38

murphy102 schreef:
Doma_clasica schreef:

Klopt dat wel wat je hier zegt?
Ik zie dat toch anders.
Een galopsprong begint met buitenachter, dan de diagonaal van binnenachter en buitenvoor en dan binnenvoor, waarna het zweefmoment volgt en alles zich weer herhaalt.

Deze, vooral de eerste zin van Murphy. Voor mij verwarring, want ik zie een dressuurpaard toch meestal landen op het voorbeen, mits het tempo maakt en in rengalop gaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:45

setteke schreef:
Deze, vooral de eerste zin van Murphy. Voor mij verwarring, want ik zie een dressuurpaard toch meestal landen op het voorbeen, mits het tempo maakt en in rengalop gaat.

zoek nou maar eens een goede galop foto op met land punt en start punt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:48

kijk hier eens, en dan rond 1.28

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:58

Daarin zie ik het paard zich afzetten met het achterbeen en landen op het voorbeen. Ik had al hard gezocht naar een plaatje, maar kon niets geschikts vinden (zoekt verder).

Misschien kan Murphy verder wat duidelijkheid brengen :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:01

naar mijn weten, en dat blijkt beperkt genoemd te worden door die en gene in dit topic land het paard altijd op het buiten achterbeen