[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:33

Vanwege het achterbeen die nauwelijks achter zijn kont staat. Dus niet zo zeer het been wat zo onder zich getrokken is.

Urielle

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:35

Oke! Ben benieuwd hoe anderen dat zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:37

ponyparadijs schreef:
Yamcha ga jij ook nog wat foto's beoordelen? En eventueel je mening geven over wat andere zeggen?
Zoals je bij Joolien in het begin deed. Waardoor we gaan denken?

Oh, maar dát ga ik zeker doen, als jullie dat willen, doe ik dat graag!

Wat ik niet ga doen, en anderen vraag omdat ook niet te doen, is gewoon foto's gaan zitten beoordelen, omdat de ervaring dan leert dat Jan en alleman foto's plaatst en het altijd dezelfden zijn die commentaar geven. Het leek mij zo leuk, als iedereen commentaar gaf.

Wat ik ook wil: als je foto's plaatst, van jezelf met een paard, dan heb je daar herinneringen aan, een gevoel bij. Jij weet wat voor combinatie jullie zijn. Kijk naar je eigen foto's, en gebruik dat. Hoe voelde de rug van je paard, bijvoorbeeld, als een plank of meer als een matras? Kon je voelen dat ie z'n benen op de grond zette?

En wat gebeurt er in je rijden (en ik daag mensen echt uit om het uit te proberen, liefst met een cameraman/vrouw erbij) als je naar voren gaat zitten? Als je je billen samenknijpt, of als je ze juist ontspant, en op hele zachte billen zit? Wat gebeurt er als je achterover hangt? Wat doet het met je handen, met je benen, wat doet het met het paard?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:38

heel interessant , dit topic! Ik volg :j

Wat ik kan zien op de fotos in de OP:
foto 1: Een paard wat draagt, actief achterbeen, naar mijn idee goed over de rug en ontspannen halshouding
foto 2: Paard wat rug wegduikt, achter been komt er niet goed onder en komt snel op de grond terecht.

Hier fotos van mijn bijna 6 jarige haflinger beau, loopt nu op M1 niveau (I know, mijn houding/zit is echt heel belabberd en word hard aan gewerkt!)
Afbeelding Afbeelding

Losgooi foto
Afbeelding

Nynke, foto van vorig jaar, vond haar halshouding niet netjes toen, is nu een stuk ontspannender!
Afbeelding
meest recente fotos van nynke nu
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:40

Bitje, zou je eerst naar de andere foto's willen kijken, en zeggen wat je ziet? En waarom?

Wat dit, is precies wat ik NIET wil. Daar is het andere topic voor, en ik ben écht heel duidelijk geweest in mijn OP geloof ik.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:42

Yamcha schreef:
ponyparadijs schreef:
Yamcha ga jij ook nog wat foto's beoordelen? En eventueel je mening geven over wat andere zeggen?
Zoals je bij Joolien in het begin deed. Waardoor we gaan denken?

Oh, maar dát ga ik zeker doen, als jullie dat willen, doe ik dat graag!

Dat lijkt mij juist ontzettend interessant!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:42

Yamcha schreef:
Bitje, zou je eerst naar de andere foto's willen kijken, en zeggen wat je ziet? En waarom?

Wat dit, is precies wat ik NIET wil. Daar is het andere topic voor, en ik ben écht heel duidelijk geweest in mijn OP geloof ik.

oh sorry, zal nu gelijk naar alle andere fotos kijken en uiteraard kijken wat ik kan zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:44

_Bitje_ schreef:
Yamcha schreef:

oh sorry, zal nu gelijk naar alle andere fotos kijken en uiteraard kijken wat ik kan zien :)

Super!!!! *\o/*

* ik ben even aan het eten, had het redelijk druk met mijn zeer geliefde zwartbruine schoonheid vandaag, ik stort mij er straks volop in, dat beloof ik jullie*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:45

Ik zie de recente foto's van Nynke als voorbeelden van een dragend paard (zelfs als ik die hellende horizon even rechttrek ;) )
Heb ik daar gelijk in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:48

Mee eens, ik vind Nynke haar lichaamsgebruik heel gaaf daar :j

(en ohh, ik heb nu zo de neiging om mezelf te gaan onderbouwen, en dat laat ik anderen lekker doen :D ik zal me heus af en toe niet in kunnen houden, hoor)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:48

timokyana schreef:
Ik volg hier graag mee,voornamelijk om te leren zien en vooral begrijpen.Daar ben ik nog niet zo goed in namelijk.
Bij deze twee foto's :

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HOOSIG4V.jpg[img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-8K3ELUXG.jpg[img]
appaloosa erg op de voorhand,er stond mij iets bij betreft buiging in de gewrichten (??) maar ik vermoed dat deze merrie stuwend loopt.
Geld dus ook eigenlijk voor de haf,valt me nu op dat bovenstaande foto's dezelfde pose zijn behalve de hoofd hals houding.

Ik vind de appa mooi over de rug lopen, hals mooi dragend ontspannen.
De haf is dan weer wat stuwender in zijn beweging, drukt zijn hals er uit en lijkt mij minder over de rug te lopen, wat ik wel kan snappen,
want haflingers staan daar in het algemeen bekend om dat ze dat moeilijk vinden. Achterhand is ook wat zwakjes naar mijn idee.

Sefanja: Zo ver ik kan zien loopt hij iets te veel op de voorhand en vang je dat op met je handen waardoor het een strak beeld geeft.
Achterhand is wel actief maar vraag me af of ie dat ook zou zijn in een minder spannende omgeving :)

Urielle: Ik vind m op de eerste foto aardig over de rug lopen, al zie ik dat niet zo goed op zo'n moment opname in de galop.
2e foto vind ik dan wel weer minder, hij drukt zijn hoofd er uit waardoor er spanning in de rug te zien is (verstrakt naar mijn idee) en achterhand
word minder actief.

Heb ik een beetje gelijk ? :D

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:50

Urielle schreef:
Ik zie de recente foto's van Nynke als voorbeelden van een dragend paard (zelfs als ik die hellende horizon even rechttrek ;) )
Heb ik daar gelijk in?

ik zie dat ook zo :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:51

en dat terwijl ze aan beide voorbenen lichte atrose heeft :D :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:59

Misschien juist wel daarom Bitje? Omdat ze ook merkt dat ze dan minder last heeft?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:03

ik weet het niet, weet wel dat ze het momenteel super doet met haar suplementen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:09

timokyana schreef:
Urielle,de spijker op zijn kop,merrie is echt een paard wat in 2 stukken loopt :-)

Bij foto 1 van Urielle, bekken is dus gekanteld als ik het goed heb ?

:j wat zie je nog meer daar?

Op foto 2 loopt ie volgens mij vreselijk te drammen tegen de bijzet, en knikt in, maar niet op de goede plek. Bij zulke paarden wil je er ook geen elastiek aan hangen, maar een slofje wat je helemaal rond laat lopen, wil soms wel eens wat doen, ze kunnen er niet echt goed tegen drammen, maar als ze zakken wordt hij heel fijn. Ik zou hem hier proberen met een menzweep richting de buik te wijzen, soms helpt toucheren ook goed, dan gaat hij de buikspieren aanspannnen, de rug achter de schoft losmaken (daar zet hij zich nu vast, omdat ie aan het drammen is tegen de bijzet), zakken met het hoofd, en gebruikt hij zijn lijf veel beter. Wel alleen doen als ie het kán hoor, bij een jong ding maak ik liever de bijzet los, dan liever plat door de bocht scheuren, maar liever dat dan vechten met dat bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:10

Even er één uitpikken, en dat was omdat Joolien het onderwerp oprichting aansneed, en dat is er één waar heel erg veel misverstanden over bestaan imo:

Afbeelding

Commentaar hierbij: meer oprichting.

Vragen van mij: (knip en plak gerust, wees creatief)

Wat is oprichting? Waarom zou hier oprichting te zien zijn?
En klopt het? Zie je echt oprichting?

En even terug naar buikspieren en een gekanteld bekken: zie je dat hier? Kán een jong paard dat eigenlijk wel?

ponyparadijs schreef:
knetterhard schreef:

Paard wat licht stuwend loopt. Nog niet dragend vindt ik.
Paard loopt naar mijn idee met weinig rug gebruik.
Lijkt op de foto een beetje bang voor de grond te zijn.
Zo zie ik zijn manier van lopen.
Lijkt kleine pasjes te gaan maken. En loopt met zijn hoofd laag maar niet ontstappen naar mijn idee.
Om dragender te gaan lopen zou zijn bekken meer gekanteld moeten worden.

Kan me goed in je commentaar vinden, maar het ruggebruik: waarom weinig ruggebruik? Waar zie jij dat aan?

Het commentaar over het paard van pp van Joolien kan ik me goed in vinden, merk ik. Maar: waarom draagt het paard op de tweede foto. Ik ben het er zeker mee eens dat hij dat doet, hij is echt lekker aan het sjouwen daar, maar waar zien jullie aan dat hij draagt?
_Bitje_ schreef:
en dat terwijl ze aan beide voorbenen lichte atrose heeft :D :+

Ze draagt ook niet met de voorbenen :+ en dat ze het super doet op de supplementen is leuke info, bevestigt wat ik al dacht te zien :j
@ koeke: om de spieren en botten goed in the picture te krijgen, had ik anders in een slachterij foto's moeten maken, en dat werd mij wat te bloederig :+ vandaar tekeningen :D

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:11

Ik vind Nynke erg mooi dragen, ze loopt bergopwaarts en treed goed onder, en volgens mij loopt ze ook goed over haar rug.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:13

hebben jullie ook nog commentaar voor (mij en) Beau? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:15

@ FemkeRoosje: Vertel mij eens, wat doet Nynke op de laatste foto?

@ Bitje: ik ben nog helemaal niet klaar met Nynke, die is zo mooi lesmateriaal :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:15

De foto van jolien,is dat nu horizontaal evenwicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:17

Ik vind van niet, als ik eerlijk ben.

En jij mag mij vertellen waarom niet (hij is gemeen, maar zo leer je er het meeste van)
Vind je dat paard op de voorhand is of op de achterhand? En waarom?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:21

Als ik beter naar de horizon kijk inderdaad meer op de voorhand dus.
Lastig hoor goed kijken en zien :-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:22

[quote="Yamcha"]
Even er één uitpikken, en dat was omdat Joolien het onderwerp oprichting aansneed, en dat is er één waar heel erg veel misverstanden over bestaan imo:

Afbeelding

Commentaar hierbij: meer oprichting.

Vragen van mij: (knip en plak gerust, wees creatief)

Wat is oprichting? Waarom zou hier oprichting te zien zijn?
En klopt het? Zie je echt oprichting?
[quote]
Ik denk dat hier nog geen sprake is van oprichting.
Oprichting kan pas komen als het paard ook van achter gaat dalen.
En dan komt ook de oprichting van de hals meer van uit de schoft.

[quote="Yamcha"]
En even terug naar buikspieren en een gekanteld bekken: zie je dat hier? Kán een jong paard dat eigenlijk wel?[/qoute]
Nee in natuur hoeft een paard zich niet te dragen en zijn bekken niet te kantelen. Dus ik denk dat een jong paard pas geleidelijk in de training die spieren gaat trainen en kan gaan gebruiken. Maar dat is slechts mijn idee.

[quote="Yamcha"][quote="ponyparadijs"]
Paard wat licht stuwend loopt. Nog niet dragend vindt ik.
Paard loopt naar mijn idee met weinig rug gebruik.
Lijkt op de foto een beetje bang voor de grond te zijn.
Zo zie ik zijn manier van lopen.
Lijkt kleine pasjes te gaan maken. En loopt met zijn hoofd laag maar niet ontstappen naar mijn idee.
Om dragender te gaan lopen zou zijn bekken meer gekanteld moeten worden.
[quote]
[quote][quote]

Kan me goed in je commentaar vinden, maar het ruggebruik: waarom weinig ruggebruik? Waar zie jij dat aan?[/qoute]
Naar mijn idee gaat een paard met goed rug gebruik de achterbenen beter onder de massa plaatsen.
Daarnaast bolt het paard dan bij de lendenen op.

[quote="Yamcha"]Het commentaar over het paard van pp van Joolien kan ik me goed in vinden, merk ik. Maar: waarom draagt het paard op de tweede foto. Ik ben het er zeker mee eens dat hij dat doet, hij is echt lekker aan het sjouwen daar, maar waar zien jullie aan dat hij draagt?[qoute]
Het dier komt van voren wat omhoog. Zakt achter wat in. Naar mijn idee nog lang niet genoeg. Maar wel al veel beter. Zeker in vergelijking met de eerste foto waar ze bijna uitelkaar valt.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:24

Yamcha schreef:
@ FemkeRoosje: Vertel mij eens, wat doet Nynke op de laatste foto?

@ Bitje: ik ben nog helemaal niet klaar met Nynke, die is zo mooi lesmateriaal :j

Nynke spant hier haar buikspieren aan, dat trekt haar dij naar voren, daardoor kantelt ze haar bekken en treed haar achterbeen onder de massa waardoor ze zichzelf draagt, toch?