Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:54

Kadankovitch schreef:
Illusion1990
Ik sprak Kimberly aan. Ik ben ook niet zo gecharmeerd van woorden als 'kluns'. Dat doet dat afbreuk aan de redenering en geeft munitie voor tegenstand.
Wel ben ik van mening dat menig tegenstander van de wedstrijdsport zelf daarin mislukt is, om welke reden dan ook.
Ik was inderdaad niet duidelijk, omdat ik dacht onmiddelijk achter Kimberly te posten, maar Quir was me voor.

Aha! Dank!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:56

Zullen we het zo zeggen, paarden(sport) is mijn werk...

En rotte appels heb je er altijd bij en zul je ook altijd houden, maar die zitten er tussen de bitloze mensen net zoveel. Overigens is er voor mij niet een groot verschil tussen bitloze mensen en mensen die rijden met een bit. Zelfs zo gezegd, ik hou mijn beesten ook NIET hele dagen op stal (in tegen deel zelfs). Dus ja, waar trek je grenzen. Wat is sport en wat niet? Ik hou mijn beesten gewoon buiten (alleen in de winter 's nachts hok ik ze op, maar dat heeft andere reden (lees: wolven en dat soort onzin)), maar ook dan kunnen het gewoon sport paarden zijn die mee gaan op concoursen of iets dergelijks.

Kijk wat er te zien is op die collage's, dat is gewoon rond uit verschrikkelijk. Ik ben er ook zeker niet voor, voor het geval jullie denken dat t wel zo is.

En goed, klunzen is niet bepaald een goede woordkeuze. Maar waar ik dus voornamelijk op doel is dat de mensen zó tegen zijn tegen iets en het zelf vlekkeloos (en vaak onbewust) wel uitvoeren. Dat bedoel ik met "klunzen". Sorry, ik weet geen betere verwoording er voor.

Maar alles over 1 kam scheren, dat is niet mogelijk. Er zijn meer dan genoeg mensen die met plezier paard rijden en op concours gaan, maar inderdaad ook genoeg die puur en alleen om de winst gaan.

Als een paard weigert is dat een stuur fout van de ruiter (of vind het obstakel eng), dus waarom zou een paard klappen verdienen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 22:56

Heee! Meer discussiemengers! Goed zo!

Als ik mensen ga filmen die niet in de wedstrijdring verschijnen kan ik ook akelige filmpjes maken.

Wanneer ik in een losrijring rondkijk zie ik ook de slechte pluk-en-druk-ruiters. Maar ik zie ook ruiters die fair rijden en paarden die er ontspannen bij lopen. Het is niet reëel om alle wedstrijdruiters tot beulen om te dopen wanneer er enkelen zo slecht rijden. Dat zou ik immers net zo goed kunnen doen bij niet-wedstrijdruiters, bitloos-ruiters of alle andere denkbare richtingen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:59

Mijn conclusie was dat er slechts enkelen eerlijk rijden .... maar goed dit soort discussies kun je tot vrijwel in het oneindige blijven voeren. :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-03-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:00

Quir: Een paard verdiend geen klappen, het is dus maar weer duidelijk dat mensen gefrustreerd zijn want ja zo'n weigering kan je/kost je de kop. Ik heb soms het idee gekregen dat mensen paarden rijden om hun frustraties ergens op te kunnen botvieren. En het is niet dat ik 1 keer op een wedstrijd ben geweest en dat het dus een keer toeval was, nee elke keer weer, keer op keer.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:01

Arabesk schreef:
Mijn conclusie was dat er slechts enkelen eerlijk rijden ....

Dat is iets anders dan dressuur rijden (of springen of wat dan ook) is dier onvriendelijk.
Of "iedereen", maar ik snap je punt wel. Alleen kan je dus niet alles over 1 kam scheren en dat gebeurt dus wel. :)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:03

Maartje1990 schreef:
Niet om 't een of 't ander hoor... maar ben ik nu de enige die vind dat een aantal foto's uit die collage ook niet bepaald vriendelijk zijn? Sowieso ben ik geen fan van S&T en die wordt in de onderste drie foto's gebruikt als ik 't goed zie (ja geweldig.... anky... dat maakt 't opeens geen probleem :roll: ) En die links loopt achter de loodlijn en dat 'schuimbekje' is ook geen goed teken naast dat afschuwelijke bit dat er óók nog eens inhangt :n Nou een fantastische collage heb je gemaakt hoor +:)+ exact hoe de paardensport is.... harstikke slecht dus...

Haha! Deze had ik ook verwacht :))

Ik vind het wel een prettig beeld geven en heb niet gelet op de bekendheid van de ruiter. Met stang en trens is niets mis, mits ingezet om goede redenen en verstandig gebruikt. Mijn paard krijgt ook een schuimmondje als hij fanatiek op zijn hooi kauwt, misschien moet ik dat ook verbieden.

Ben toch erg blij dat je de foto van mij en mijn paard niet afkraakt, dat is dus de enige waar ik wel een rijtechnische fout in zie. :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:04

Natuurlijk zullen er enkelen tussen zitten die eerlijk rijden, maar dat zijn zo weinig dat het te dieronvriendelijk is om de wedstrijden voort te zetten. Het gaat ten koste van zoveel paarden... En elk paard is er 1.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:04

'onze' anky....

Kijk vooral even naar de mond van het paard
http://www.benniewolbers.nl/data/editor ... 70211h.JPG

Ik zou zweren dat de loodlijn toch wat meer naar voren zit... maar ik ben natuurlijk geen paardentopsporter... dus weet ik veel..
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... o_1306.jpg

wat een topper is anky ook he? +:)+
http://krysiakdressage.webs.com/anky.jpg

@ TS: bit is sowieso slecht voor de mond, laat staan 2! En ik kijk niet zozeer naar rijtechnisch, maar meer naar wat nu het onvriendelijkst toont. En als jij daar rechts rijd? Dan heb ik 't idee dat die ook te ver achter de loodlijn loopt, maar moeilijk te beoordelen van de voorkant, verder zie ik indd nog wat rijtechnische dingen, maar niet persée onvriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 03-03-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:06

saskiakefie schreef:
Quir: Een paard verdiend geen klappen, het is dus maar weer duidelijk dat mensen gefrustreerd zijn want ja zo'n weigering kan je/kost je de kop. Ik heb soms het idee gekregen dat mensen paarden rijden om hun frustraties ergens op te kunnen botvieren. En het is niet dat ik 1 keer op een wedstrijd ben geweest en dat het dus een keer toeval was, nee elke keer weer, keer op keer.

Ook ik heb me wel eens aan dergelijke ruiters geërgerd. Maar het is echt niet zo dat alle ruiters dit doen. Ik ben wel van mening dat officials hier veel meer op mogen afstraffen, ik vind het namelijk ook onacceptabel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:07

saskiakefie schreef:

Klopt, een paard verdiend NOOIT klappen.
En ja, ik ga eigenlijk ook nooit naar wedstrijden kijken (zeker niet op basis niveau (B t/m Z), gewoon om de reden die jullie wel noemen. Maar er zitten zeker weten goede en eerlijke ruiters bij die op een dier vriendelijk manier met het paard bezig zijn, trainen en mee nemen op wedstrijd.
Verder vind ik dat ze daar op wedstrijden strenger mee om moeten gaan.

Dus "dit is onze paarden sport", klopt gewoon niet. Dat het wel gebeurt, dat weet iedereen. Maar de goede en positieve kant van de paarden sport wordt weg gestopt en bestaat niet.

Over Anky hebben we het maar niet, daar gaat het mijn inziens ook niet om en is ook absoluut niet een voorbeeld (in mijn ogen).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:11

shirleyp schreef:
Ook ik heb me wel eens aan dergelijke ruiters geërgerd. Maar het is echt niet zo dat alle ruiters dit doen. Ik ben wel van mening dat officials hier veel meer op mogen afstraffen, ik vind het namelijk ook onacceptabel.

Een paard weigert niet voor niks! Net alsof het lichamelijk niet zwaarder is om te weigeren dat de sprong te springen. Een paard denk niet: 'goh ik heb geen zin om te springen, dus laat ik maar weigeren' Het paard kan de sprong niet goed overzien, komt niet goed uit en durft het niet te springen, wordt in de krul getrokken waardoor die de hindernis niet goed kan inschatten, genoeg redenen.
Als je dan al een paard corrigeert, is het bijna niet mogelijk om dit bij een weigering op tijd te doen. Het paard weigert, de ruiter moet weer recht en stabiel zitten, moet de teugels in 1 hand pakken om vervolgens te kunnen slaan. Paard weet al echt niet meer waarvoor het was. :n Compleet zinloos dus en je maakt het paard alleen maar onzekerder/angstiger van. Conclusie: Onwetendheid van ruiter, maar in de meeste gevallen pure frustratie.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:12

Maartje1990 schreef:
'onze' anky....

Ik zou zweren dat de loodlijn toch wat meer naar voren zit... maar ik ben natuurlijk geen paardentopsporter... dus weet ik veel..

@ TS: bit is sowieso slecht voor de mond, laat staan 2! En ik kijk niet zozeer naar rijtechnisch, maar meer naar wat nu het onvriendelijkst toont. En als jij daar rechts rijd? Dan heb ik 't idee dat die ook te ver achter de loodlijn loopt, maar moeilijk te beoordelen van de voorkant, verder zie ik indd nog wat rijtechnische dingen, maar niet persée onvriendelijk.

Hum? Dinds wanneer is dit een anti of pro Anky topic geworden? Daar ga ik niet op reageren.

Bit is niet slecht voor de mond, het is wat de ruiter er mee doet. aan een halster kun je ook flink trekken aan je profielfoto's te zien.

Wat betreft mijn rijfoto, fijn dat je me niet dieronvriendelijk vindt :') Maar het was geen uitnodiging om me te bekritiseren hoor!
Zoals je al zegt, achter de ll is niet goed te bepalen van vooraf. Nu weet ik dat mijn paard jong is en ik al tevreden ben als hij ontspannen en los door het lijf loopt. Neus iets voor, onder, achter of in de ll vind ik niet zo interessant.

Arabesk

Re: Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:13

Deze discussie kunnen we zelfs tot in het hiernamaals volhouden mensen, the neverending story....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:13

Waar dit topic eigenlijk over begon; namelijk de groeiende afkeer van het voordurende over een kam geschoren te worden als liefhebber van wedstrijdsport, met dierenbeulen, ZELFS DAT, die afkeer, wordt je kwalijk genomen. Mensen als Saskiafefie en Arabesk beledigen grote groepen ruiters, die hun mening niet delen, door hun gelijk te schakelen met dierenbeulen, en zijn dan ook nog op hun tere teentjes getrapt als dan een weerwoord komt dat niet vriendelijk is. Mij verbaasd dat niet.
Lekker beschermt door de annonimiteit van het internet, zodat vooral niemand erachter komt wat zij zelf uitspoken. Nog pas geleden in een ander topic heeft een vergelijkbare criticaster haar foto uit haar topic gehaald, omdat het al te zeer aantoonde dat zij te paard er niets van bakte, maar wel lekker mensen beschuldigen het eens te zijn met dierenbeulerij, alleen omdat zij geen gelijk kreeg. Dat soort gedrag heeft de sfeer grondig bedorven. Het gaat hier allang niet meer om de smeerlapperij die op die foto's wordt getoond. Niemand hier op Bokt wil een paard mishandelen. Het gaat er om dat er niet echt gediscussieerd wordt maar beschuldigd zodra men wedstrijdsport durft te verdedigen of de toegestane LDR voorstaat. Hoe kun je in godsnaam verwachten dat iemand redelijk en vriendelijk discussieert als die persoon voordurend voor dierenbeul wordt uitgemaakt: KAN MIJ DAT IEMAND UITLEGGEN.
Het bovenstaande toont het weer eens, alles over een kam scheren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:14

Moderatoropmerking:
Misschien is het een idee om een nieuw topic te starten om het te hebben over de redenen waarom een paard zou weigeren? Dan kan de algemene discussie hier gewoon doorgaan :-)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:15

@Saskiakefie... Waar keur ik slaan na een weigering dan goed? Ik geef net toch aan dat ik vind dat officials hier wat mee moeten doen? Je bent nu alleen jezelf aan het overtuigen.

@Arabesk, Dan meng je je toch in een andere discussie?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:15

Kadankovitch schreef:
Waar dit topic eigenlijk over begon; namelijk de groeiende afkeer van het voordurende over een kam geschoren te worden als liefhebber van wedstrijdsport, met dierenbeulen, ZELFS DAT, die afkeer, wordt je kwalijk genomen. Mensen als Saskiafefie en Arabesk beledigen grote groepen ruiters, die hun mening niet delen, door hun gelijk te schakelen met dierenbeulen, en zijn dan ook nog op hun tere teentjes getrapt als dan een weerwoord komt dat niet vriendelijk is. Mij verbaasd dat niet.
Lekker beschermt door de annonimiteit van het internet, zodat vooral niemand erachter komt wat zij zelf uitspoken. Nog pas geleden in een ander topic heeft een vergelijkbare criticaster haar foto uit haar topic gehaald, omdat het al te zeer aantoonde dat zij te paard er niets van bakte, maar wel lekker mensen beschuldigen het eens te zijn met dierenbeulerij, alleen omdat zij geen gelijk kreeg. Dat soort gedrag heeft de sfeer grondig bedorven. Het gaat hier allang niet meer om de smeerlapperij die op die foto's wordt getoond. Niemand hier op Bokt wil een paard mishandelen. Het gaat er om dat er niet echt gediscussieerd wordt maar beschuldigd zodra men wedstrijdsport durft te verdedigen of de toegestane LDR voorstaat. Hoe kun je in godsnaam verwachten dat iemand redelijk en vriendelijk discussieert als die persoon voordurend voor dierenbeul wordt uitgemaakt: KAN MIJ DAT IEMAND UITLEGGEN.

_/-\o_ _/-\o_

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:16

Kan iemand mij dan uitleggen waarom LDR als paardvriendelijk kan worden beschouwd, als nu zelfs wetenschappelijke onderzoeken uitwijzen dat paarden er stress onder hebben.

Maar nogmaals, dit wordt een eindeloze welles nietes. Ik ga wat nuttigs doen. Mijn mening en argumenten zie discussietopic 101, 265, en 321. :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:17

@ Quir/TS: mijn redenen om Anky als voorbeeld te geven is omdat de meeste 'anti paardensport collage's' Inderdaad hele heftige foto's laten zien, die je inderdaad niet altijd tegenkomt. Maar als je zelfs naar de zogehete proffesionals gaat kijken zie ik toch al afschrikwekkende foto's zeker gezien zij zoiets toch zouden kunnen voorkomen? Dus ik laat 'normale' foto's zien en díe geven al een onprettig gezicht.

En ja een bit dat alleen al in de mond ligt kan wel degelijk schade aanrichten.

Enne natuurlijk kun je aan een halster ook flink trekken... maar 1. niet in de foto's in mijn profiel en 2. het halster op zich kan geen schade aanrichten van het alleen er zijn, een bit wel ;)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:17

Qiur: Je bent me net voor met je _/-\o_ _/-\o_ ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:18

Maartje1990 schreef:
'onze' anky....

Vertegenwoordigt Anky onze paardensport dan? Nee toch hoop ik? Ik denk dat de TS een redelijk willekeurig plaatje erin heeft gezet, van een ruiter op topniveau. Vind de plaatjes behoorlijk meevallen. Kan veel erger! En nee, bovenstaande afbeeldingen geven zeker geen fijn beeld, maar dit is niet onze sport. Dit is een ruiter, eentje maar. Anky doet het op de foto's hierboven niet op de goede manier i.m.o. maar het gaat hier toch niet om Anky? Het gaat om onze paardensport. Als ik denk aan onze paardensport denk ik niet meteen aan Anky, jij wel?

En joh, ik weet niet of jij bitloos rijd, maar met een bitlooshoofdstel kun je ook vreselijk veel schade aanrichten hoor. Bit is niet per definitie fout, de hand van ruiter maakt het bit goed of fout. Ben het echt zo zat dat iedereen die met bit rijdt heel erg fout bezig is in de ogen van de "naturals"
"Bit is sowieso slecht voor de mond" Nee, nee, nee. Nogmaals, de hand van de ruiter kan slecht zijn voor de mond.

Inderdaad Qiur, kadankovitch; _/-\o_

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:19

Kadankovitch schreef:

Ik was eigenlijk niet van plan om ook maar 1 woord met jouw te wisselen, maar vooruit je dramt zo door ;)
Nergens heb ik hier iemand voor: 'dierenbeul' uitgemaakt. Ik heb nergens gezegd dat ik heilig ben en nooit fouten heb gemaakt. Nergens ben ik op m'n tere teentjes getrapt.
Zo anoniem ben ik niet hoor, er zijn best een aantal bokkers die me in RL kennen, bovendien doe ik fotoshoots dus dan kan ik zo weer een aantal bokkers ontmoeten.
Wat jij doet is mij over 1 kam scheren met je opmerkingen. Projectie meneer.

Apple

Re: Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:20

Moderatoropmerking:
Graag hier op de bal blijven spelen en niet op de man :-)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:20

shirleyp schreef:
@Saskiakefie... Waar keur ik slaan na een weigering dan goed? Ik geef net toch aan dat ik vind dat officials hier wat mee moeten doen? Je bent nu alleen jezelf aan het overtuigen.

@Arabesk, Dan meng je je toch in een andere discussie?

Sorry ik had het anders opgevat ik dacht dat je weigeren echt niet vond kunnen :)