[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberly_p

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:45

@ randie,, vind hem niet heel fijn lopen, vooral op foto 2 druk die zich behoorlijk op! hij mag best wel meer lengte! (;

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 14:45

randie schreef:
Ik heb er ook een paar, kijken of jullie kunnen zien wat "ons" probleem is :).
(fotos zijn wel allemaal een jaar oud of ouder) Zal binnenkort eens nieuwe laten maken)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

randie, ik vind hem net niet fijn naar je hand toe lopen.

Ik vind op alle 3 de foto's dat jouw handen heel erg bezig zijn met zijn hoofd & hals te controleren. Heb erg het gevoel dat je van voor naar achter werkt en niet van achter naar voren.

Op foto 1 vind ik hem het fijnst maar hij had nek als hoogste punt gehad als jij hem net wat meer lucht had gegeven.

Foto 2 vind ik geen fijne momentopname. Op het moment dat jij meer activiteit van achteruit vraagt gooit hij zijn hoofd omhoog, wordt kort in de hals en daardoor lijk jij hem vast te zetten.

Foto 3 oogt vrij ontspannen, maar hij wil niet buigen om je rechterbeen (geen ontspanning en losgelatenheid dus)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-02-12 14:58, in het totaal 6 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 14:46

Esmeelover9 schreef:
We rijden ook vooral tempo wisselingen enzo & overgangen (;

Dat kan ik niet zien ;) maar dan ben je dus al goed bezig!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:53

@randie: ook ik mis de verbinding van achteren naar voren, lastig ook want het is best een lang paard!
Hij zou meer over de rug mogen lopen, probeer hem goed naar je hand toe te rijden en op lengte. Zodat het meer 1 geheel wordt ipv 3 delen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:58

randie, ik vind hem net niet fijn naar je hand toe lopen.

Ik vind op alle 3 de foto's dat jouw handen heel erg bezig zijn met zijn hoofd & hals te controleren. dit klopt niet. Paard is op twee pinken te rijden en heel zacht in de mond. Ik heb juist altijd heel licht contact ( op foto 2 na inderdaad)

Op foto 1 vind ik hem het fijnst maar hij had nek als hoogste punt gehad als jij hem net wat meer lucht had gegeven. Mee eens, dat is ons grootste punt. Ze duikt te gemakkelijk en loop gemakkelijk in een eigen houding. Dit is te danken aan diegene die haar met elastiek ingereden heeft. ( in niet helemaal gebruikt zoals het zou moeten). Dat is ook de reden waarom ik niet met (veel) druk kan rijden

Foto 2 vind ik geen fijne momentopname. Op het moment dat jij meer activiteit van achteruit vraagt gooit hij zijn hoofd omhoog, wordt kort in de hals en daardoor lijk jij hem vast te zetten.
.We mistte hier de kracht om een hele zijde een nette middendraf te tonen en ze drukte zich hierin op of dook naar beneden. Op dit moment dus opdrukken.

Foto 3 oogt vrij ontspannen, maar hij wil niet buigen om je rechterbeen
Deze foto is van mijn eerste wedstrijd met haar. Als je goed kijkt zie je dat ze juist niet ontspannen is maar zich opkrult en vasthoud in de kaak. Kijk maar naar de bobbels achter de kaak.

Op dit moment zijn we stuk verder helaas geen fotos zal binnenkort eens iemand strikken.

Citaat:
@randie: ook ik mis de verbinding van achteren naar voren, lastig ook want het is best een lang paard!
Hij zou meer over de rug mogen lopen, probeer hem goed naar je hand toe te rijden en op lengte. Zodat het meer 1 geheel wordt ipv 3 delen.

Is inderdaad ons doel, traning bestaat nu uit voorwaarts neerwaarts beginnen, veel schakelen, op eigen benen lopen, even oppakken en weer lang en laag uitrijden zodat ze heel haar lijf gaat gebruiken ipv alleen met benen te zwaaien :j . Oh en op aanraden van de fysio veel galopperen en begonnen met springen. Heel lastig om bij een paard dat altijd gewend is met elastiek te lopen weer lengte in hals en lijf te krijgen. Dus mocht iemand nog tips hebben..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:06

Mag ik als meelezer er ook eentje ingooien? Commentaar leveren op anderen durf ik niet zo goed, gezien ik zelf eigenlijk vrijwel geen ervaring heb, de keren dat ik buiten manegelessen om écht les heb gehad zijn op een hand te tellen, wedstrijdje rijden heb ik nog nooit gedaan :o Ik vraag dan ook eigenlijk niks als ik al in de bak ben, gewoon voorwaarts rijden, veel overgangen, figuren. Het paardje daaronder reageerde daar zelf vooral heel leuk op waardoor ik zoiets had van hé :)...

Paard in kwestie is inmiddels verkocht, ik heb nu alleen nog een jonkie uit 2009 waarmee ik eerst een jaar ga bossloffen en vanaf de grond werken, dus duurt nog ff voor ik weer serieus te paard zal zitten in de bak. Maar als die tijd er eenmaal is dan wil ik ook wel écht gaan leren en lessen, mijn doel is uiteindelijk SGW starten met mn Tinkie.

Op deze foto zit ik voor de tweede keer op het paard, paard is hier ongeveer 5 maanden ohz. Had (heeft) last van een enorme voorwaartse drang waardoor hij constant onder je vandaan loopt, met het losdraven was de enige optie om hem stil te krijgen met zn neus tegen de bakrand aan te parkeren, in de loop van het uur werd het beter, uiteindelijk was hij gewoon met diep zitten en handen sluiten stil te krijgen. Hoe langer ik hem reed hoe sneller dat moment kwam.
Afbeelding

Deze foto is van een paar weken later, ik vind hem erg hangen op mn hand, en ik val naar voren, maar toch ben ik niet geheel ontevreden
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:12

Bedankt voor je toelichting Randie.. maar dat betekent dan dat je toch meer je schouders moet ontspannen en je handen meer ontspannen moet gaan dragen want het ziet er heel "gespannen" uit :j

Die bobbels achter de kaak zitten er op iedere foto ;) + ik had mijn post aangepast met (geen ontspanning en losgelatenheid dus)

Met dat ik zeg paard wil niet om je binnenbeen heen buigen bedoel ik dus ook dat paard de kaak vastzet. Als het paard netjes om je binnenbeen zou buigen op deze volte had je stelling gehad en jij makkelijker rechtop gezeten.

Elastieken zijn inderdaad funest :j Veel geduld is de beste remedie

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:13

@ HijadelaLuna,, Zoveel kan je hier niet van zeggen! op foto 1 loopt die gewoon veel te diep & foto 2 ook te lang en te diep, als je hem egt aan de teugel wilt rijden moet je gewoon egt van achter naar voren gaan rijden! (;

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:15

Te diep wil zeggen achter de loodlijn? Laat duidelijk zijn, ik "dwing" hem niet in een bepaalde positie, als hij als een giraffe had willen lopen had ook gemogen, zolang hij maar niet onder me vandaan liep vond ik al veel best. Verder ben ik niet gekomen voordat hij verkocht werd (met name omdat ik eerst veel heb buiten gereden met m). Van voor naar achteren rijden, dat is vooral veel overgangen rijden?

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:23

met te diep bedoel ik ook vooral veel te laag in de hals,, & met van achter naar voren rijden, bedoel ik gewoon eerst goed actief (meestal door overgangen & tempowisselingen) dat die mooi zich gaat dragen en een mooie houding krijgt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:48

Laag in de hals vind ik in principe geen probleem, zolang het neusje voor de loodlijn is en het paard horizontaal in zijn hele lichaam is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:58

Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.

Afbeelding

Paard met uitgeschoven hals, gewicht netjes verdeeld over 4 benen (hele bovenlijn is horizontaal van schoft tot kruis (het hoogste punt van de billen) Gang is mooi gelijkmatig verdeeld.

Door van ACHTEREN naar VOREN te rijden maakt de motor achterin het paard meer toeren, waardoor de schoft omhoog komt en dus of hoger komt dan de billen of even hoog is als de billen.

Door de aanspanning-ontspanning in de rug spieren rekt het paard zich HEEEELEMAAL uit zonder tempo te verliezen. DAT is pas gymnastieken :D (en ontzettend moeilijk.. maar het is wel een heel belangrijk streven!)

Afbeelding

(even uit het vorige topic gehaald)

Van achteren naar voren rijden is niet alleen door overgangen rijden.. maar vooral veel tempowisseleningen.. dus op je zit langzamer draven.. en dan op je been goed vooruit draven. Het paard moet zijn hals optillen, het neusje eruit duwen en van daaruit zakken. Dan zakken de billen omlaag en komt de schoft omhoog. Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand des te makkelijker en fijner en mooier zal hij "aan de teugel" lopen. En dat is van achteren naar voren rijden :)

Op gewone teugellengte moet het paard dan zelf de ruiterhand op gaan zoeken zodat de aanleuning veel fijner wordt :j

(iemand nog een mooie aanvulling(of verbetering) wbt het van achteren naar voren rijden en de hand opzoeken?)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:48

Citaat:
Bedankt voor je toelichting Randie.. maar dat betekent dan dat je toch meer je schouders moet ontspannen en je handen meer ontspannen moet gaan dragen want het ziet er heel "gespannen" uit

Die bobbels achter de kaak zitten er op iedere foto + ik had mijn post aangepast met (geen ontspanning en losgelatenheid dus)

Met dat ik zeg paard wil niet om je binnenbeen heen buigen bedoel ik dus ook dat paard de kaak vastzet. Als het paard netjes om je binnenbeen zou buigen op deze volte had je stelling gehad en jij makkelijker rechtop gezeten.

Elastieken zijn inderdaad funest Veel geduld is de beste remedie

We komen van ver en zijn een heel eind op de goede weg :). Bedankt voor het commentaar. Zal eens op mijn schouders gaat letten! Nou denk ik dat ik in een proef ook wel TE netjes wil rijden en geforceerd ga zitten dus je zal ongetwijfeld gelijk hebben :j

Hier een foto om mee te gaan in het van achter naar voren. Nog geen perfect plaatje maar voor zon jong dier was ik er erg blij mee.( paard was hier sinds kort onder het zadel en voor het eerst op vreemd terein)
Afbeelding

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:49

Ook ik meld me weer aan!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:53

Randie, mooi ruim over de benen.. alleen jammer dat het neusje er niet uit is en dat hij net niet opbolt voor de schoft.

Wel een erg leuk paardje zeg!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:59

Leuk nuchter, maar niet heel makkelijk te rijden. Is een Tuchinsky, heb hem gereden voor de verkoop. Ik heb nog een betere foto met de punten die je hierboven noemt op mijn laptop. Helaas is mijn accu dood dus kan er even niet bij :+. Ben wel met je verdere commentaar eens!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:06

Zeer leerzaam topic dit! :j
Mag ik ook een foto plaatsen, als menner zijnde? :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:08

Perfecte plaatjes zijn er maar weinig en zo hebben we ook altijd iets om aan te werken. :) In de proeven zie je ook maar heel zelden een paard echt fijn de hals strekken. Ik kan daar maar zelden een hoog cijfer kwijt.

De foto van de bruine die jij liet zien S_en_z vind ik wel mooi.
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:15

found ga ook weer verder met lezen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:19

Och had vandaag even goed de schrik erin zitten. Gisteren in galop wilde mijn verzorghafje wat harder en onder mom van werken mag soms ook leuk zijn mocht ze even haar eigen tempo bepalen. Helaas gleed ze in de bocht op de hoefslag een stukje weg, maar ze herpakte zich weer. Tot ik na het stappen weer wilde aandraven. Kreupel. Nou oke dat kan gebeuren. Kon ze sinds vanochtend geen stap meer zetten. Veel gebeld met de eigenaresse en nu blijkt ze spierbevangen vanaf der heupen tot aan der kogel te zijn in beide achterbenen. Reden/oorzaak: overvragen.

Zo zie je maar weer dat paarden soms tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Arm dier, blijft maar knikken met der hoofd van frustratie en pijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:21

hafjelinger schreef:
Zeer leerzaam topic dit! :j
Mag ik ook een foto plaatsen, als menner zijnde? :D

Ja leuk!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:25

Wat een pech verography. En nu?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:25

:D
Afbeelding

Kwaliteit is wel slecht door het verkleinen, misschien is deze beter? http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZYIWHQEV.jpg

Zien jullie het probleem? Deze foto is van bijna een jaar geleden.
Het paard, Zorro, is 7 jaar. Hij heeft een moeilijk mondje. Inmiddels hebben we een geschikt bit gevonden, maar de aanleuning is nog niet helemaal goed. Ik heb bijv moeite met voorwaarts rijden, maar dit gaat steeds beter.

He, wat vervelend verography! :(:) Hopelijk gaat het snel beter met je paard.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 21-02-12 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:27

KarinvdM schreef:
Perfecte plaatjes zijn er maar weinig en zo hebben we ook altijd iets om aan te werken. :) In de proeven zie je ook maar heel zelden een paard echt fijn de hals strekken. Ik kan daar maar zelden een hoog cijfer kwijt.

De foto van de bruine die jij liet zien S_en_z vind ik wel mooi.
Afbeelding

Bertie had hem in het vorige topic geplaatst, die bruine. Vond het ook een mooi voorbeeld :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:28

Dan is dit dus ook een fijn plaatje!
Afbeelding
(zo gaat mijn juf rijden, omdat ik nog ziek ben, maar wil de beweging en de les niet mislopen...)