Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:31

ShamalArabs schreef:
Wanneer heb je eigenlijk overgewicht?

ik heb namelijk een BMI van 30+ (volgens BMI dus al voorbij overgewicht en dus in klasse 1 obesitas) en maatje 36 :') Dus ik ben dan véél te dik :j

Ga ik echter op mijn MAXIMAAL gezond gewicht zitten, dan heb ik maat 32, op ideaal gezond gewicht val ik terug in kindermaatjes :')

Dus in de vergelijking iemand die lang is en 78 kg weegt of ik met 78 kg en maar 1.60 groot, maar nu wetende dat ik "maar" maatje 36 heb en daardoor dus én "redelijk" slank ben én niet met mijn lengte het paard in de weg zit; veranderd dat dan ook de situatie weer?

Je zult imo individueel naar zowel paard als ruiter moeten kijken!

Dan moet je mij eens uitlegeen hoe jij maatje 36 kunt hebben....................???
Ik ben 1,65 en ook 78 kilo, en ik heb toch echt maat 42..................mijn bmi zit net onder de 30.................en dat valt ook nog in de klasse "overgewicht"

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:12

BMI meten is dan welliswaar een richtlijn maar deze richtlijn gaat bij veel mensen niet helemaal op en dan is het vetmeten een betere optie. Alles is sterk afhankelijk van je bouw, conditie, zware botten is een fabel dit maakt hoogstens 1 tot 2 kg meer uit.
Ik heb een makkelijkere methode en das de weegschaal :D

Toch even een link voor vetmeting en BMI berekening :)

http://www.afvallen-weblog.nl/vetpercen ... -is-beter/

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:04

Los van de maat (al lijkt maat 36 me erg onwaarschijnlijk), een BMI van 30 is gewoon ongezond hoog, fysiek ongezond en met een fysieke ongezonde conditie zou je ook niet op een paard moeten stappen wat mij betreft

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:10

Ik had met een BMI van 29/30 een betere conditie dan nu.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:12

Moet je er nu ook wat aan doen ;-) Maar volgens mij had je die al eens uitgelegd laats inderdaad, toen liep je veel hard dacht ik toch? Toch kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je met zo'n hoog BMI echt fysiek fit bent en dus in balans bent met je lichaam en de bewegingen daarvan

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:13

Ik loop geen hard hoor.

edit:
Om een gezond gewicht (BMI 22,5) te hebben/houden kan ik minder eten waardoor mijn energie zeer beperkt is. Ik mag maar heel beperkt "sporten" dus conditie opbouwen is moeilijk.

Maar toen ik meer kon eten (wel overgewicht) had ik daardoor van mijzelf energie genoeg om bv te wandelen. Nu wandel ik nog steeds, maar ik red nu veel minder dan voor die tijd.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-02-12 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:15

Ohh ik dacht dat je dat voorheen deed, dan verwar ik je met iemand anders

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:37

Ik ben zelf 1.75m en heb een paard van 1.65m. Door omstandigheden, oa peesblessure waardoor we niet konden trainen, ben ik in een jaar tijd dik 10 kilo aangekomen waardoor ik op een gegeven moment 84 kilo woog. En toen begon ik me wel bewust te worden van het feit dat dit voor mijn paard misschien aan de zware kant was. Hij is normaal gebouwd en niet zo geweldig groot. We mogen nu de training heel rustig aan op gaan bouwen, maar alleen al het feit dat hij misschien last kan hebben van mijn huidige gewicht is voor mij zeker een reden om weer serieus af te gaan vallen.

En mijn conditie was ook niet geweldig meer, verre van, maar dat kun je rustig aan weer opbouwen, dat zou voor mij geen reden zijn om niet op te stappen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:51

Hoe doen de zwangere dames dit? Dan sleep je toch ook extra gewicht mee? Belasten jullie je paard daarmee?

Tenslotte gaat het niet om dikke mensen, maar om zwaardere mensen, dat kan natuurlijk ook door zwangerschap komen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:08

Colway schreef:
Los van de maat (al lijkt maat 36 me erg onwaarschijnlijk), een BMI van 30 is gewoon ongezond hoog, fysiek ongezond en met een fysieke ongezonde conditie zou je ook niet op een paard moeten stappen wat mij betreft

Mijn bmi is dus 29 en ik heb een hele goeie conditie, ondanks mijn overgewicht.
Door met mijn vriendin mee te trainen (zij rijd endurance)
Daarnaast loop ik 2 uur per dag, 5 dagen in de week een postwijk, en ik breng mijn zoontje iedere dag op de fiets naar school, is bij elkaar opgeteld ook ruim een uur per dag.
Dus overgewicht wil niet altijd zeggen dat je een slechte conditie hebt, en daardoor niet op een paard zou moeten stappen
Denk dat ik een betere conditie heb dan sommige mensen met een "gezond" bmi die b.v roken.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:10

Dimple schreef:
Hoe doen de zwangere dames dit? Dan sleep je toch ook extra gewicht mee? Belasten jullie je paard daarmee?

Tenslotte gaat het niet om dikke mensen, maar om zwaardere mensen, dat kan natuurlijk ook door zwangerschap komen.

Toen ik zwanger was (dat is inmiddels wel ruim 10 jaar geleden) stapte ik helemaal niet meer op een paard.
Ik vind het onverandwoord om te gaan rijden als je zwanger bent, maar dat is weer een hele andere discussie :D

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:02

mijn tante heeft een shetlander en daar kon ik iets van 2 jaar geleden gewoon nog op rijden maar nu met ik er tocht echt te zwaar door, aangezien ik natuurlijk nog groei (maar ik heb geen overgewicht) ik geef nu gewoon mijn nichtjes af en toe wat les, zij zijn echt hartstikke licht envinden het ook hartstikke leuk. *\o/*
Als ik zeg maar nu op die shetlander zou rijden zou ik zijn rug wel erg belasten denk ik, dan zakt die ook door :j

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:21

Toen ik zwanger was was ik slechts 3 kilo zwaarder en bij de 2e 2,5 kilo, je hoeft geen 20 kilo aan te komen.
Ik heb zelf ook even die bmi berekening gedaan.
Mijn ideale gewicht zou 62 kilo zijn volgens de test, nou als ik zoveel af zou vallen zie ik er uit als een lopend lijk.
Toen ik na de zwangerschap nog maar 67 kilo woog, was ik al graatmager.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:06

Eigenlijk vind ik het best moeilijk om te oordelen hier over.. Zelf ben ik redelijk lang 1.75 en ik weeg ongeveer 95 kilo, maar om te zien ben ik alles behalve dik.. Helaas zijn mijn vrouwelijke delen (achterwerk en borsten) iets steviger als modaal, en daarnaast ben ik in het bezit van een stel groffe botten. Hier is voor mij helaas niets aan te doen, minder wegen zou ik nooit doen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:02

Dakotah, herkenbaar! Mijn ideale gewicht zou 58 kg zijn. Nou ik zal je zeggen dan blijft er niks van me over. Dan denken mensen dat ik ziek ben. Ben al blij met 65 kilo. Nog paar kilootjes te gaan dus.

En Eefke, die behoorlijke vrouwelijke delen zijn herkenbaar, met name aan de voorkant.

Ik heb foto's van mezelf waar ik echt niet blij mee ben, echt te dik, maar heb ook foto's van mezelf op concours waar ik dan wel tevreden over ben. Het is lastig met gewicht, het is ook zo persoonlijk.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:38

Dimple schreef:
Dakotah, herkenbaar! Mijn ideale gewicht zou 58 kg zijn. Nou ik zal je zeggen dan blijft er niks van me over. Dan denken mensen dat ik ziek ben. Ben al blij met 65 kilo. Nog paar kilootjes te gaan dus.

En Eefke, die behoorlijke vrouwelijke delen zijn herkenbaar, met name aan de voorkant.

Ik heb foto's van mezelf waar ik echt niet blij mee ben, echt te dik, maar heb ook foto's van mezelf op concours waar ik dan wel tevreden over ben. Het is lastig met gewicht, het is ook zo persoonlijk.

Ik ben het ook helemaal met jullie eens.
Prima dat er een richtlijn is zoals bmi, maar ik vind ook dat de gewichten die ze daar aangeven wat bij je lengte hoort wel erg weinig is.
Als op daar net over het rantje van gezond gewicht heen gaat, dan roept iedereen dat je slank bent, maar dat noemen hun al overgewicht.
En het is inderdaad ook heel persoonlijk, ligt helemaal aan hoe de kilootjes verdeeld zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:51

Overigens wil ik best een foto plaatsen van mezelf zodat jullie de verhoudingen kunnen bekijken als ik te paard zit. ;)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:31

Hmm herkenbaar..maar je kunt ook zien in die BMI link dat het een benadering is. Dus er kunnen afwijkingen zijn door bouw bijv.
Zelf weeg ik 75 bij 1.72 op mijn zwaarst, dan nog heb ik maat 40/M. Als ik streng ga lijnen kom ik met moeite op 70 en dan ga ik richting mager, ingevallen gezicht en ribben. BMI technisch zou ik 62 kilo moeten wegen maar dan blijft er echt niets van mij over. Mijn benen blijven vrij zwaar ook als ik afval naar dus daar blijft altijd gewicht zitten. Paardrijden lijkt ook niet echt te helpen, rij vier keer per week en kont en kuiten worden alleen maar groter haha, spieren he...
Ik doe vaak alleen zo'n afvalsessie als ik op trektocht ga omdat ik dan zo licht mogelijk wil zijn voor het paard maar verder zorg ik ervoor dat ik in goede conditie blijf door veel te fietsen en met de hond te lopen, naast het paardrijden.
Rij nu op een vast paard maar toen ik nog manegepaarden reed werd ik ook wel eens op de kleinere paardjes gezet (ponies of arabier) omdat ik niet zwaar uitzie. Ik rij ook heel graag op kleine paarden of ponies omdat ik me daar zekerder bij voel. Ook als ik zelf een paard zou kopen zou ik toch voor een kleiner robuust dier gaan ook al ben ik niet de kleinste, een stevige PRE of Merens, dat type..of misschien Camargue. Er zijn echt wel mogelijkheden als je wat steviger bent behalve, tinkers of shires.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:49

Ik kan mij goed inbeelden waarover de discusie gaat maar ik denk dat een gezond stevig paard met een goede ruiter wel héél wat gewicht aankan.
Misschien gaat het meer om de rijstijl van de ruiter.
Een kind van 45 kg kan op een brave loebas rijden van 1m70 en zodanige stoten uithalen aan het bit en tegenwerken met de zit dat het paard half kreupel gaat lopen van onhandigheid. Dit brengt op lange termijn héél wat problemen in het lichaam van dat paard mee.
Anderzijds ben ik er van overtuigd dat een stevig paardje van slechts 1m60 een goede ruiter van 100kg kan dragen.
Het gaat er om dat de ruiter en het paard samenwerken, dat ze elkaar voorruit helpen met de goede hulpen. In dat geval maakt voor mij 10kg minder of meer niet uit.
Als het paard door een goede ruiter gereden wordt, gaan zij ook samen en vooral het paard de juiste spierontwikkeling bevorderen.

Anderzijds ontken ik niet dat ik vaak een pony zie met het vriendinnetje van op en maar tjoeken tjoeken terwijl de pony al zo uit proprtie gereden is dat ik ook denk, straks breekt die doormidden...
Geef ik zeker geen ongelijk in dat zo'n situaties vaak voorkomen.

Toch denk ik dat gewicht niet de voornaamste factor is, maar trainingsmethode.
(De extreme gevallen van overgewicht buitenbeschoudwing gelaten want zo'n mensen kunnen fysiek ook niet paardrijden en hebben de conditie ook niet).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:53

bij mij klopt de BMI index ook niet helemaal, ik ben 1.75m en mijn ideaale gewicht zou op 68kg liggen, ik heb jaren terug 75kg gewogen en was toen superslank, haal daar nog een 7kg vanaf en ik zou graatmager zijn.
miss klopt het bij ons allemaal niet omdat we allemaal ruiters zijn die over het algemeen meer als een keer in de week rijden en dus op bepaalde plekken wat zwaardere spieren hebben.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:21

On topic: het type paard qua bouw en trainingsniveau en de kunde van de ruiter spelen zeker wel een deel mee voor het bepalen van een maximaal toegelaten gewicht in mijn ogen.
Maar de heel kundige ruiters/amazones die ik ken, zijn niet te zwaar, dat zijn fanatieke sporters, en zien er zo ook uit...evenals hun paarden trouwens.
Hoe kundig een ruiter ook is, te zwaar is te zwaar, dit gewicht zit de bewegingsvrijheid en lichaamscontrole van deze ruiter net zo goed in de weg als bij een onkundige ruiter.
Ik blijf ervan overtuigd dat paarden wel degelijk last ondervinden van het ongecontroleerde stuk beweging van het overgewicht van de te zware ruiter,deze beweging komt altijd achterop en stoort dus in de volgende beweging van het paard en dus ook van de ruiter.

De vergelijking tussen de lichte ruiter die hard in de paardenmond is en de zwaardere ruiter die geweldig kan rijden moet hier eigenlijk niet meer aangehaald worden, in het vorige topic kwam dit al aan bod, en de lichte ruiter kan dus beter leren rijden, net zo goed als dat de zwaardere ruiter kan afvallen..

(Ook ik kom in de verleiding om op of-topic berichten te reageren, zo vraag ik me af hoe het in hemelsnaam mogelijk kan zijn dat Barbar met 1.75m en 75 kg superslank was, ik vergelijk nu met mijn lengte en gewicht en denk....is BMI geen berekening gebaseerd op een formule met cijfers..ipv een tovertruc????)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:20

Ik denk dat de tovertruc vooral verwoord kan worden dmv het vetpercentage. Zo kunnen personen van gelijke lengte en gelijk gewicht ook wat verschillen van bouw. Bijvoorbeeld de ene heeft een groot aandeel spieren (die meer wegen dan vet),maar is compacter dan de die ander een groter aandeel vet en minder spieren heeft. Hierdoor zal het volume (en ook de nabots) groter zijn bij deze laatste.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:50

Je kan beter meer wegen vanwege spiermassa dan vetmassa, althans dat is in de belastbaarheid van het paard wel voordeliger, toch maakt het voor mij dan nog steeds niet uit hoe bijv. 100kg verdeeld is, dat is linksom of rechtsom wat mij betreft teveel om door een stel aan elkaar geschakelde ruggenwervels te dragen, een paardenrug, hoe getraind ook, is gewoon kwetsbaar

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:53

@ Freeride, denk dat mensen voor zich een beeld hebben van super slank? En dat dat wisselt voor iedereen?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:05

1.75 en 75 en superslank misschien niet, maar je kunt wel een normaal postuur hebben/slank zijn.
Maar ja volgens mij gaat het om het gewicht, niet zozeer hoe dat gewicht verdeeld is en hoe het daar komt.
Je bouw is wel van invloed hoe je op je paard zit trouwens. Je ziet vaak dat mannen of vrouwens met slanke benen veel mooier hun been kunnen aanleggen dan mensen met "ronde" benen.
Ik heb gewoon best zware bovenbenen en ik merk dat het mij gewoon veel moeite kost om mijn benen mooi om mijn paard heen te leggen en ook om mijn been mooi op zijn plek te houden. Wat dat betreft lijken me van die lange stelten wel handig! Soms zie ik mijn instructeur rijden en die legt zijn benen echt om zijn paard heen, klinkt een beetje raar dit misschien, en zo kan hij heel mooi zijn paard opsluiten..
Sorry off-topic..