Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:20

*\o/*

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:28

Merp, mijn manier van beleren zou het absoluut niet zijn :Y) Op mijn ( toekomstige ) paard komt hij iig niet!

Maar voor diegene die het wel prettig vinden, en er geen problemen mee hebben: prima.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:31

Ik ben zeer te spreken over Gert en zijn wijze van inrijden. Vorig jaar heb ik hem voor het eerst in Ermelo aan het werk gezien en ook ik ging heen met het idee dat het zielig is voor die groene paarden dat ze zomaar ineens tussen het publiek stonden dus ik heb besloten mezelf zo blanco mogelijk in te stellen en vooral goed te observeren. Ik heb daar een kundig man gezien die ongelooflijk goed paarden kan lezen en heel goed weet wanneer hij wat op het juiste moment moet doen (negeren, straffen of belonen) in alle rust. De drie paarden die ik toen heb gezien lieten absoluut geen stress zien.

Op basis van deze ervaring heeft een vriendin (die toen mee was) toen besloten haar paard door hem te laten beleren en is echt super positief. Paard is superbraaf en fijn te rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:39

Ik vind het eigenlijk wel fijn, want paard hoeft niet meteen perfect te doen maar gewoon lekker ronddraven en zelf balans vinden, belangrijkste is een ruiter te accepteren en voorwaarts te blijven zodat het niet te veel tijd krijgt om te gaan bokken en gek te doen.

Men kan toch het dier zelf rustig erop voorbereiden zoals longeren en zadel erop enz enz. en dan pas naar hem toe brengen voor het laten lopen onder de man. De voorbereiding ervan is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor en niet Gert van het Hof. Hij kan erg goed blijven zitten en weet wat hij doet.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:03

Als ik het filmpje bekijk, zie ik niet echt stress bij het paard.. natuurlijk word hij overdonderd, maar dat gebeurd toch wel, telkens als je iets nieuws doet met een jong paard is het nieuw en wordt hij overdonderd. Daarna is het de kunst om het paard de nieuwe dingen te laten verwerken. Daarom worden veel paarden zadelmak gemaakt en gaan ze daarna de wei op, zodat ze alles kunnen verwerken en worden daarna pas weer opgepakt.

Ik vindt hem in dit filmpje het paard met respect behandelen, en het voorwaarts houden via iemand erachter is volgens mij juist fijner voor het paard dan direct enorm de benen erin te douwen en hem voorwaarts te trappen..

Maar ja dat is mijn mening, natuurlijk ;)

paardjes123

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:08

Ik heb hem 1x op clinic gezien en ben 1x met een paard bij hem op stal geweest. Hij ging netjes en eerlijk met het dier om, ik nog vol lof! Respect!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:05

@Suelza: je kunt niet zien hoe ver het paard is voor Gert erop gaat. Geen enkel paard is gewend om een ruiter te dragen voor je erop gaat zitten. Bovendien zit er geen touw op de neus maar een halster, wat de druk nog een stuk beter verdeelt en belangrijker: ook loslaat. Dat zie ik liever dan met een bit, waar je bij een verkeerde beweging het paard in de mond kunt gaan trekken. Bovendien verzin je dat adem benemen er volgens mij gewoon bij.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:09

een kundige ruiter met een hoog don't try this at home-gehalte.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:28

Sheran schreef:
@Suelza: je kunt niet zien hoe ver het paard is voor Gert erop gaat. Geen enkel paard is gewend om een ruiter te dragen voor je erop gaat zitten. Bovendien zit er geen touw op de neus maar een halster, wat de druk nog een stuk beter verdeelt en belangrijker: ook loslaat. Dat zie ik liever dan met een bit, waar je bij een verkeerde beweging het paard in de mond kunt gaan trekken. Bovendien verzin je dat adem benemen er volgens mij gewoon bij.

Ik verzin alles ter plekke :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, je hebt gelijk... Hij gebruikt een halster...

... waar hij een touw doorheen reigt...

Afijn, ieder zijn ding...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:47

Ach ja, van elke methode kun je wel de slechtste momenten eruit pikken :)

Maar goed, ieder z'n ding inderdaad. Ik zeg ook niet dat dit bij ieder paard het beste werkt, op elk paard werkt weer een andere methode. Mijn paard bijvoorbeeld wil wel erg graag werken en dan kom je er met geduld wel. Een andere bij ons op stal zou hier weer erg bij gebaat zijn.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:50

Sheran schreef:
Ach ja, van elke methode kun je wel de slechtste momenten eruit pikken :)

Maar goed, ieder z'n ding inderdaad. Ik zeg ook niet dat dit bij ieder paard het beste werkt, op elk paard werkt weer een andere methode. Mijn paard bijvoorbeeld wil wel erg graag werken en dan kom je er met geduld wel. Een andere bij ons op stal zou hier weer erg bij gebaat zijn.

helemaal mee eens

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:51

@ sherab, de fotos komen grotendeels van zijn eigen site... En daarnaast zitten er slechts 2 actie fotos tussen dus zulke slechte momenten zijn dit niet.

Los van het feit dat deze fotos niet door mij zijn geplaatst om iets over de methode te zeggen maar over de middelen.

Jij zegt dat er enkel een halster wordt gebruikt en dat ik onwaarheden vertel. Deze fotos tonen de werkelijkheid die dus wel degelijk anders is. Misschien kun je daar op reageren.
Laatst bijgewerkt door Suelza op 20-02-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:54

Dat vind ik dan best knullig, het zijn niet zijn beste momenten :')

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:07

Michelle933, jammer dat je niet naar de clinic op de Arckel bent wezen kijken (aangezien ik zie dat je ook op de Arckel rijd). Dan was je heel anders naar hem gaan kijken. Ik ga hem hier niet verdedigen, want mensen kraken het toch wel weer af. Maar als je echt een clinic met eigen ogen hebt gezien denk je wel heel anders over hem. Hij gaat ze eerst longeren en leest dan al het gedrag van de paarden af. Van te voren wist hij al hoe de paarden gingen reageren en dit klopt exact. Hier ging hij met een theorie erop in spelen om ze braaf door de baan heen te krijgen. Tegenwoordig geeft die ook niet veel clinics meer door de media. Puur omdat alles op een negatieve manier wordt verdraaid en de slechte dingen worden laten zien, maar niet het geheel van de clinic en hoe hij te werk gaat.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:12

De ene zal er voor gaan en de andere niet, daar zijn de meningen soms enorm over verdeeld.
Ik ken een aantal paarden die door hem zadelmak gemaakt zijn en waarvan eentje echt niet de makkelijkse te en liefste was.
De eigenaar had met hulp van vele andere al veel geprobeerd en toen kwam Gert, BAM! paard was compleet anders.
Tuurlijk de streken zaten er heus nog wel in maar ze kon er daarna zelf ook veel wijzer mee worden.
Andere paarden zijn ook goed op hun benen terecht gekomen en het zal heus ook niet bij ieder paard werken.
Maar sommige kunnen deze methode prima hebben en ik zie er dan ook niet op tegen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:51

ik heb hem gezien op de friezen hengsten keuring in drachten daar gaf hij een demonstratie,maar het paard kwam binnen en het paard was al helemaal naar hem toe gericht,hij stapte er al vrij snel op en draafde door de bak heen alsof het paard al niet anders wist,het paard zag het publiek niet eens,tja dan ga ik toch wel een beetje aan hem twijfelen,volgens mij was dit niet de eerst keer dat het paard en hij elkaar zagen,je kon gewoon zien dat ze elkaar al konden.
ik zeg niet dat hij niet goed is,maar na die demonstratie had ik toch een beetje twijfels.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:55

maybe2 schreef:
ik heb hem gezien op de friezen hengsten keuring in drachten daar gaf hij een demonstratie,maar het paard kwam binnen en het paard was al helemaal naar hem toe gericht,hij stapte er al vrij snel op en draafde door de bak heen alsof het paard al niet anders wist,het paard zag het publiek niet eens,tja dan ga ik toch wel een beetje aan hem twijfelen,volgens mij was dit niet de eerst keer dat het paard en hij elkaar zagen,je kon gewoon zien dat ze elkaar al konden.
ik zeg niet dat hij niet goed is,maar na die demonstratie had ik toch een beetje twijfels.

Gert heeft gewoon een natuurlijk overwicht op paarden en paarden willen heel graag een duidelijke leider hebben.
Dat is wat je gezien hebt, niets anders.
Plus: Friezen kunnen simpelweg heel braaf zijn, het beleren van een Fries is echt een koud kunstje (en vaak een kwestie van er gewoon op gaan zitten).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:13

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:08

Ik heb het laatste filmpje ook gekeken maar ik snap echt niet dat een eigenaar zijn paard zoiets aan wil doen... het paard is zo gigantisch gestresst dat hij constant staat te mesten en de manier van 'aan het zadel wennen'... gewoon vastbinden en maar laten rennen rennen rennen ja logisch dat hij op een geven moment 'gebroken' is.... en ik ben absoluut voor bitloos maar als ik zie hoe grof er wordt omgegaan met dat touw om z'n neus (wat ook nog eens zo laag hangt dat de neusholtes worden dichtgetrokken) dan wordt ik daar toch echt heel verdrietig van.. :n Ik zie een paard waar met hun volle gewicht aan wordt getrokken en gesjord, die constant tegenstrijdige hulpen te verduren krijgt van 1 man die 'm op afstand/achter zich probeert te houden en tegelijkertijd een man die er met een zweep achteraan rent :x Dus nee @Dees ik ben niet van plan hier dingen van te leren en zolang ik weet dat het ook op een andere manier kan zie ik ook geen reden om deze man te respecteren, dan zou dat alleen zijn voor het lef dat hij heeft en niet de manier waarop hij met paarden omgaat. Ik vind het echt verschrikkelijk om dit aan te zien... waarom willen ze dat paard nou ZO gestresst hebben?? Want ligt het aan mij of zijn ALLE reacties die het paard geeft in dit filmpje al 5 minuten van te voren te verwachten, omdat hij vanaf de eerste seconde al staat te schreeuwen dat hij het gewoon niet kan handelen maar niemand ernaar luistert.. -O- Arm arm dier..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:15

Beste klimop, met jouw aanpak zou jij zeer waarschijnlijk verongelukken met dit hondsbrutale paard.
Je hebt de context van dat paard volledig verkeerd begrepen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:18

Tsja wat had je liever gehad dat hij naar de slager was gegaan? Want daar was dit paard geëindigd. Ik zieidd aan het begin een brutaal en scherp paard met spanning (niet gek in die ambiance). Ik zie ook hoe het paard zich neerlegt bij Gert's leiderschap op een gegeven moment. Dat zie je ook als het paard stil staat. Laat zijn hals zakken en laat meer los.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:19

ik vind het een knap staaltje werk van Ger :j

een paard die zijn eigenaar eraf geknald heeft, en dus verziekt is, de eigenaar is bang van hem geworden
het is een dominant paard die weet dat hij de baas was thuis
je ziet dat nadat hij geprobeerd heeft Ger eraf te bokken ,wat niet lukt,hij zich overgeeft.

ik zie hier niks dierenbeulsachtig aan ,knap werk!!

paard word niet geslagen of afgerost het gaat allemaal best gemoedelijk,en tuurlijk hij word overdonderd maar dat is juist goed.

en klimop
mijn paard staat ook zo te mesten als ik de trailer pak om te oefenen :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:20

KNAP?!

Ik vind het eerder paardverneukerativerend.

Zeker het inrijden. Heropvoeden is misschien nog een ander verhaal, maar "inrijden" is een basis leggen, niet je paard de bak rondjagen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:24

upendo schreef:
KNAP?!

Ik vind het eerder paardverneukerativerend.

Zeker het inrijden. Heropvoeden is misschien nog een ander verhaal, maar "inrijden" is een basis leggen, niet je paard de bak rondjagen.

ik heb het over bovenstaand filmpje
en daar zie ik niks schokkends gebeuren :n
ik zie een dominant paard wat overdonderd word omdat de ruiter erop blijft zitten en thuis lag de eigenaar ernaast
paard word niet mishandelt .

ja ik vind het een knap staaltje !

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:25

@Dees; Als ik het ook in een half uur voor elkaar had willen hebben zal dat inderdaad gebeurd zijn :Y) maar als je gewoon een uitgebreide voorbereiding aan grondwerk hebt gedaan, het paard de tijd hebt gegeven om aan dingen te wennen etc zie ik niet in waarom dat slechter was afgelopen dan deze manier? ook begrijp ik nu dat hij de vorige eigenaar er dus af heeft gegooid (sorry heb er op dit moment even geen geluid bij dus ik weet niet wat er verder bij is verteld) maar dat zal imo niet zonder reden zijn gebeurd dus dan moet er van tevoren al iets fout zijn gegaan...