Aan de teugel door stelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:20

Ik was een moment bang dat je in staat zou zijn serieus weerwoord te bieden, maar ik heb je toch juist ingeschat. Slaap wel en rust goed uit.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:47

mirandje01 schreef:
Wat goe op de foto's te zien is, is dat het paard dus last heeft van zijn natuurlijke scheefheid.
Daarom zou het goed zijn om dus veel voltes te rijden.
Je zal ook merken dat als je je paard op de volte zet, het paard de ene kant op met zijn hoofd naar binnen loopt.
En de andere kant op het hoofd naar buiten draait.
Dat komt omdat een paard net als wij links of rechts handig zijn, en dus scheef.
Het paard heeft dus aan de ene kant meer moeite om te stretchen dan aan de andere kant.
Wat zich uit in het vast zetten van de kaak, naar buiten kijken, en de ene kant minder goed kunnen buigen dan de andere kant.

Om dit op te lossen moet het paard dus correct lengtebuiging leren maken.
Dat doe je dus door op de volte te zetten je binnen zitbeenknobbel in het zadel te drukken je binnenbeen lang te maken en alleen je binnen teugel van de hals te halen, en buiten teugel tegen de hals.
Als je kneepjes geeft kun je het probleem van het vast zetten van de kaak verergeren.
Doordat de paardemond zeer gevoelig is, belast je het paard vaak te snel in de mond, natuurlijk doe je dit niet expres.
Maar zonder erg wordt er al snel veel druk gegeven waardoor het paard meer bezig is met zijn mond, en dus foutive stelling aan neemt, dan met het concentreren op de rest van de hulpen.

Dus door met je zit stelling te vragen, kan het paard zich dus beter concentreren, waardoor de oefening beter lukt.
Tuurlijk mag je je paard begeleiden met de teugels.
Maar doe dit met een zachte hand zonder kleine ophoudingen te maken.

Verder wat ik op de foto zag, is dat je tijdens het vragen van de stelling je been nouwelijks aan legt en lang maakt.
En probeer recht te zitten.
Door je bekken iets te kantelen en je boven lichaam recht te maken, en je schouders naar achter te rollen krijg je niet alleen een statischere zit, maar ook kun je de hulpen doormiddel van zwaartepunten beter geven aan je paard.
Daarnaast is het belangrijk om je benen zo lang mogelijk te maken, en te sturen met je gewicht door de richting op te kijken waar je naartoe wil.
Steun ook meer op je zitbeen knobbel als je bijvoorbeeld links wil op je linker en rechts dus op de rechter.

Ik denk dat als je dit probeerdt dat het al een stuk beter gaat.
En probeer dus rekening te houden met de natuurlijke scheefheid van het paard, en daarop in te spelen door recht te richten.
Hoop dat je er wat mee kan.
Verder wil ik nog wel even kwijt dat je een heel mooi beestje hebt :j

Wij willen niet het paard de schuld geven dus geven wij onszelf de schuld. Dat is een juiste gedachtegang alleen wordt er constant opzoek gegaan naar kleine dingen zoals, je bovenbeen ligt niet goed, je onderbeen ligt niet goed, je zit op je voorkant ipv je billen, je linkerschouder hangt iets naar rechts, je heupt knikt in. Dit soort zaken zijn BIJzaak. Je leert dit vanzelf oplossen omdat je paard het je leert, het enige waar wij wel bewust van moeten zijn vanaf de eerste seconde is dat wij niet VASThouden aan de voorkant. Daar reageerd je paard dan ook gelijk op (schudden, achter de teugel kruipen, hoofd in de lucht, geen contact hebben etc etc).
Op alle bovenstaande dingen, die er bij ieder mens wel eens inschieten hoeven we geen aandacht te besteden, net als zitlessen een keer in de maand dat zijn allemaal commerciele grapjes. Als je namelijk een paard GOED rijdt dan verbeterd je zit vanzelf. Je hoeft niet kaarsrecht te zitten om je paard te trainen, je leert vanzelf goed zitten als de training weer even niet lekker gaat.
Als je echt een goede zit wil ontwikkelen zou je iedere dag zitlessen moeten nemen en daarnaast nog een paard moeten trainen. Maar alsnog zul je dan zien dat er onder het rijden problemen ontstaan door jouw lichaam (handen, zit en benen) maar het paard geeft dit aan waardoor jij je zit veranderd voordat je er erging in hebt.

'Natuurlijke scheefheid' ook al zo een commercieel begrip. We weten toch dat ieder paard scheef is, net als ieder mens? Het enige doel dat we hebben met rijden is ons paard aan beide kanten te trainen, hierdoor verbeterd het paard namelijk. Van een goede training verbeterd het paard zowel geestelijk als lichamelijk en dat is wat wij willen. Beide kanten even sterk maken. Je merk vanzelf dat de ene kant minder lekker gaat dan de andere kant dus dan train je die net iets anders of meer. Natuurlijke scheefheid noemen ze dat tegenwoordig, daardoor ga je niet meer een paard op 4 benen trainen, nee dan ga je, je verdiepen in die ene kant die 'schever' is.
Gewoon rijden, echt rijden is het enige wat een paard graag wil.

Een correct lengtebuiging krijg je niet door je binnenbeen lang te maken, maar door je paard vanaf het eerste moment in de houding te stellen, altijd gaan met de juiste stelling en het paard goed losmaken dmv oefeningen zoals wijken op de volte. Als je daarna namelijk op de volte gaat en je paard gaat op 4 benen zul je merken dat je jezelf helemaal niet druk hoeft te maken over 'lengtebuiging'. Dat is er namelijk al anders kan het paard niet eens een ronde volte gaan.

+ vertel je nu dat jij rijdt zonder halve ophoudingen? Wat de persoon met kneepjes bedoeld zijn waarschijnlijk halve ophoudingen en zonder halve ophoudingen kun je niet rijden.
Je stoort een paard niet in de mond als je met de juiste verbinding rijdt. En hierbij worden halve en hele ophoudingen gegeven maar dat is niet iets wat 'pijn' doet voor een paard. Er ontstaat een logische reactie bij een paard als je een juiste halve ophouding geeft.

Je begeleid een paard ALTIJD met de teugels, je zit en je benen. Zonder teugels is het ONMOGELIJK je paard op de juiste manier te trainen.
Tegenwoordig zijn er inderdaad methodes die denken het wel te kunnen (Academische Rijkunst) maar dit is niets meer dan je paard rondjes laten lopen en oefeningen te laten uitvoeren die het paard ONMOGELIJK goed kan uitvoeren. Snel Dressuur noem ik dit, mensen die snel naar een hoog nivo willen komen en het enige voor ogen hebben dat het 'wel leuk is als mijn paard de piaffe kan uitvoeren' en dit heeft niets te maken met het beste voor je paard willen maar met het beste voor jezelf.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:51

Wat betreft het door stelling een paard aan de teugel rijden. Aan de teugel is een begrip waarvan mensen dat het paard 'rond' met zijn hals moet lopen. Maar dat is helemaal niet aan de teugel! Aan de teugel wil zeggen dat een paard is de houding is en reageert op de hulpen.
Een paard dat goed gereden wordt loopt dus sowieso aan de teugel maar een paard dat correct gaat loopt niet met de kin op de borst en dat is ook niet wat wij willen zien. Wij willen dat het paard binnen zijn eigen frame oefeningen uitvoert zodat het lichaam verbeterd. Dit frame heeft te maken met de lengte van het paard maar het hoofd mag nooit lager gesteld zijn dan de borst en het hoofd mag nooit achter de loodlijn kruipen.
Een paard rijdt je ALTIJD in stelling en het liefst nog in schoudervoor, om het paard zo recht te stellen op de rechte lijn. Als een paard op de volte gaat dan is er nog steeds sprake van stelling en ook van buiging, bij een ronde volte moet een paard die ook rond maken. Op de rechte lijn is er geen sprake van buiging behalve als je oefeningen rijdt.

De meeste mensen 'overstellen' hun paard waardoor het paard laag gaat lopen met zijn of haar hoofd en de neus ver achter de loodlijn gaat. Hierdoor denken mensen dat ze de rugspieren 'stretchen' maar in werkelijkheid verlies je contact met de achterhand en loopt het paard constant op de voorhand. Dit is in principe gewoon LDR rijden wat mensen dan doen. Als je, je paard 'oversteld' dan loopt het dus 'aan de teugel' zoals ik in het begin zei wat mensen als 'aan de teugel' zien, dat het paard van voren rond is. Het paard reageert namelijk op de druk die hij krijgt in de mond (aanhoudende druk dus geen halve ophouding) waardoor hij achter de teugel kruipt en vaak zijn hoofd ook naar beneden doet.
Dit lijkt voor ons een prettige houding want je hebt niets meer in je hand maar het is in de verre verste nog niet te vergelijken met aanleuning. Bij aanleuning heb je namelijk contact met het hele lichaam, het paard heeft een goede takt, verdeeld zijn gewicht goed op 4 benen en hoe verder de africhting hoe meer dit gewicht naar achter verplaatst wordt, en het paard heeft schwung in de gangen waar dit mogelijk is (draf en galop) je hebt een vederlicht contact met de mond maar toch voel je iedere beweging die plaats vindt, zowel in de mond als in het lichaam.
Als je paard achter de teugel kruipt dan voel je niets meer aan de voorkant.

Ik voeg even een foto toe van zowel de lang en laag in de Academische Rijkunst als wat met tegenwoordig Klassiek beschouwen.

Afbeelding
Hier zie je dat het paard wordt oversteld en compleet op de voorhand valt. Dan kan ook niet anders want er is niets wat het paard horizontaal laat lopen. Er is geen juist contact aan de voorkant.

Afbeelding
Hier ook een paard dat compleet op de voorhand loopt. Het paard kanteld zelfs dus dat wil zeggen dat deze houding geheel afgedwongen is. Daarnaast lijkt het dat het paard in een vrij hoog tempo wordt gereden, hierdoor is het onmogelijk voor het paard om het juiste evenwicht te zoeken en in de juiste te houding te gaan. Daarom is het logisch dat het paard zich zo toont als op deze foto.

Deze foto's laten heel goed zien wat ABSOLUUT geen Dressuur is! Dit is gewoon LDR rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:02

Ik vind halve ophouding en hele ophouding rotwoorden. Als ik ZIE wat mensen denken dat hele en halve ophoudingen betekenen dan is een halve ophouding een rukje omhoog en een hele ophouding vastzetten, doortrappen en dan loslaten van voren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:33

Sombra schreef:
Wat betreft het door stelling een paard aan de teugel rijden. Aan de teugel is een begrip waarvan mensen dat het paard 'rond' met zijn hals moet lopen. Maar dat is helemaal niet aan de teugel! Aan de teugel wil zeggen dat een paard is de houding is en reageert op de hulpen.
(...)

Sombra, ik begrijp je punt. Het doel is natuurlijk een paard dat niet op de voorhand loopt, maar zijn gewicht op de achterhand brengt. Dat is telkens het gewenste eindresultaat. Ok, maar HOE dat dan te bereiken? Dit gaat natuurlijk niet 1, 2, 3, dus kunnen de foto's zoals jij ze laat zien niet een goede tussenstap zijn? Hoe zie jij de manier waarop dat eindresultaat bereikt moet worden dan?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:24

Nee dit zijn geen goede tussenstappen. Een paard loopt natuurlijk in het begin van de opleiding 60/40 maar dat willen we naar 50/50 brengen en naar 40/60 uiteindelijk (liefst 0/100 :)) maar dat is niet voor ieder paard weggelegd).
Ondanks dat het paard in het begin van de opleiding meer gewicht draagt op de voorhand is het niet te bedoeling dat het paard zo loopt als op de foto's. Hierbij stimuleer je het gewicht op de voorhand juist.
Het niet mogelijk dat een paard in het begin iedere pas gewicht op de achterhand neemt maar het is wel waar je heen wilt. Ga je, je paard lang en laag rijden dan is het onmogelijk voor een paard gewicht naar de achterhand te plaatsen. Daarnaast wil je dat de achterhand sterker wordt zodat het gewicht naar achter geplaatst kan worden. Door zo te rijden train je geen achterhand spieren. Al denken mensen wel doordat een paard 'ondertreed' maar achterhand spieren trainen is zo veel meer dan het binnen achterbeen onder brengen.
Door een paard gelijk in de juiste houding te plaatsen stimuleer je, je paard die achterhand spieren te gebruiken. Daarnaast veel wijkoefeningen rijden zodat de spieren goed los gemaakt worden maar daarnaast ook sterk. Je moet het paard constant van achter naar voren rijden en dat is niet wat de foto's tonen. Dit is echt van voor naar achter rijden.
Ik kan zo even geen plaatje vinden van hoe ik vind dat het er in het begin uit moet zien maar als ik die tegen kom zal ik deze gelijk laten zien.

Hoezo zijn het rotwoorden S_en_Z? Dat mensen de woorden verkeerd gebruiken wil niet zeggen dat het rotwoorden zijn. Het zijn een van de belangrijkste punten in je training want zonder halve ophoudingen is correct rijden onmogelijk. Dat mensen gaat trekken en dat als een halve ophouding verklaren wil niet zeggen dat het ook een halve ophouding is.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:28

Ik heb een plaatje gevonden van een juiste basis houding.
Afbeelding

Het is helaas getekend maar omdat er weinig mensen zijn in ons land die naar mijn mening op de juiste manier rijden kan ik zo niet 1,2,3 een goede foto vinden.

Nog een andere foto van geen juiste houding. Ook dit is LDR alleen dan niet zo laag als de bovenstaande foto's.
Afbeelding

Visitor

Re: Aan de teugel door stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:52

Bedankt, Sombra, voor de toelichting. Duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:56

Ik vind het ook een duidelijk verhaal, ik wil je er voor bedanken, heel fijn.

En Kadankovitch: je duivelse list is doorzien hoor :)) (sorry, maar ik lag écht onder de tafel van het lachen bij dat stuk)

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:13

Joolien schreef:
Ik vind het wel mee vallen hoe veel hulpen het heeft, het is eigenlijk 1 gezamenlijke hulp imo, zoals een ophouding. Hier heb ik een mooi plaatje gemaakt over buiging. Plaatje 1 is goed, plaatje twee laat een ongewenste knik zien maar iets wat je zoooo vaak tegen komt.

Afbeelding

(blauw is hand, rood is zit, oranaje been en groen de teugel. Zwart uiteraard het paard.)

Duidelijk, ik snap alleen nog niet helemaal wat de benen nou doen op die ene en de andere foto? Maar om ze dus niet ''schijn'' te laten lopen moet je zelf recht op zitten buitenkant begrensen binnenkant naar binnen zodat je paard kan volgen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:04

Yamcha, dat doet mij deugt. Dat was ook precies de bedoeling. Soms is dit de enig zinnige reaktie.

Sombra; Buiten dat U niet bepaald wat dressuur is en wat wel, Is hetgeen U afleidt van beide foto's nauwelijks minder dan onzin. Het heeft helemaal niet te maken met LDR. En ofschoon de schimmel veel stelling en buiging heeft, zie ik in het geheel niet dat het op de voorhand. U verhaaltje, dat heb ik al eens eerder verteld lijken oop het sprookje over de kleren van de Keizer: Met veel zelfbenoemd gezag iets beweren, zodat bescheideren mensen denken; nou als ze zo zeker van haar zaak is zal het wel waar zijn. Goeie truc voor een politica, maar het werkt niet. Van deze foto's is niets maar dan ook helemaal niets af te leiden van hetgeen U stelt.
De vos loopt zover ik kan zien voor de loodlijn, mondspeet voor het boeggewricht, onderhals is mooi ontspannen, binnen achtebeen zwaait mooi door en is perfect in juiste verhouding met het voorbeen. De amazone zit wellicht iets te zeer naar voren.
Met uw commentaar heb U weer een duidelijk bewijs geleverd dat hetgeen U schrijft, niet meer is als gebakken lucht.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:27

Als een paard verder is in de training en het voorwaarts neerwaard onder de knie heeft en makkelijk kan buigen doormiddel van schouderbinnen en traver, kan er gewerkt worden aan de achterhand er verder onder te plaatsen voor oprichting.
daar is dan weer de piaf voor.
ik heb ook nooit een paard op de voorhand zien vallen tijdens de piaf.
en ook de piaf kan zonder gesjor aan het bit gereden worden.
Door met je benen het paard te stimuleren naar voor te gaan, maar met je zit terug te rijden.
wil best een goede foto laten zien, maar ben nog niet zo ver op bokt om die te plaatsen.
Weet dus niet hoe je dat doet.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:06

Even terug te komen over de foutive uitleg van de academische rijkunst.
De academische rijkunst is denken vanuit het paard, en het leren de ruiter te dragen.
Een mens is een roofdier dat eigenlijk van nature niet op een paardenrug thuis hoort.
Dus moeten we paarden leren te dragen als we een paard toch willen bereiden.
Doordat er vroeger in de middeleeuwen de paarden nodig waren op het slagveld, moesten paarden dus getraind worden om gewicht te dragen van ruiter en harnas.
Het paard moest wendbaar zijn, en snel op de hulpen reageren.
Door het paard dus op een efficiente manier te trainen kon dit berijkt worden.
Een strijder moest kunnen rijden met 1 hand, dus zonder teugeldruk, en weinig contact met de mond.
Daarom reed men met de zit.
Het trainen van de paarden was een tijdrovende klus, en het duurt gemiddeld 12 jaar voor een paard op een dusdanig niveau komt voordat het gebruikt kon worden op het slagveld.
Maar de paarden gingen door deze training veel langer mee omdat ze dus de tijd kregen om zich op een verantwoortde manier te ontwikkelen.
Dat was dan ook van belang, omdat de paarden veel langer mee moesten kunnen gaan.
Tegenwoordig is een dressuurpaard na 7 jaar een heel eind versleten.
Dit omdat juist de dressuur van nu zo snel mogelijk hoog in het z wil rijden, en het paard niet de tijd krijgt om op een goede manier te ontwikkelen.
Dan hebben we de ophoudingen.
Een ruiter met een zwaard in zijn hand kan haast geen ophoudingen maken.
Maar het was wel van levensbelang dat het paard dus in de juiste houding liep zodat het paard niet te veel belast werd.
dus in plaats de teugels te gebruiken gebruikte men de zit om het paard terug te rijden.
En natuurlijk is het van belang dat een ruiter in goede ballans op zijn paard zit.
Dit is nodig om het paard niet te storen in zijn bewegingen, en het paard niet uit zijn ballans te halen.
Als je in ballans zit kun je namelijk ook het paard beter begeleiden door gewicht te verplaatsen.
En druk je je benen naar beneden ofwel lang maken wordt je zwaarder en kun je dus sturen met je gewicht.
iedereen weet dat gewicht invloed heeft, ik vraag me af hoe je anders wijkt voor druk, of schouderbinnenwaarts rijdt.
Bij wijken leg je je been bv naar achteren, maak je je binnenbeen lang, en kijk je in de richting die je op wil.
Door in de richting te kijken verplaats je dus je gewicht waardoor het paard dus eigenlijk al die richting op wil.
het been dat naar achter ligt is puur voor het niet uitzwaaien van de achterhand.
Dus mijn conclusie is dat gewicht en zit wel degelijk belangrijk is.
En voor de mensen die het nog niet wisten is dit dus uitgedokterd door de mensen van vroeger die reden volgends de academische rijkunst.
En is de dressuur van nu een uitgewerkte methode om een paard zo snel mogelijk op niveau te krijgen.
Het is alleen jammer dat de ruiter vaak niet de tijd geeft om het paard goed te laten ontwikkelen waardoor blesures ontstaan.
Iets wat je in de academisch rijkunst minder tegen zult komen.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:29

Kadankovitch schreef:
Yamcha, dat doet mij deugt. Dat was ook precies de bedoeling. Soms is dit de enig zinnige reaktie.

Sombra; Buiten dat U niet bepaald wat dressuur is en wat wel, Is hetgeen U afleidt van beide foto's nauwelijks minder dan onzin. Het heeft helemaal niet te maken met LDR. En ofschoon de schimmel veel stelling en buiging heeft, zie ik in het geheel niet dat het op de voorhand. U verhaaltje, dat heb ik al eens eerder verteld lijken oop het sprookje over de kleren van de Keizer: Met veel zelfbenoemd gezag iets beweren, zodat bescheideren mensen denken; nou als ze zo zeker van haar zaak is zal het wel waar zijn. Goeie truc voor een politica, maar het werkt niet. Van deze foto's is niets maar dan ook helemaal niets af te leiden van hetgeen U stelt.
De vos loopt zover ik kan zien voor de loodlijn, mondspeet voor het boeggewricht, onderhals is mooi ontspannen, binnen achtebeen zwaait mooi door en is perfect in juiste verhouding met het voorbeen. De amazone zit wellicht iets te zeer naar voren.
Met uw commentaar heb U weer een duidelijk bewijs geleverd dat hetgeen U schrijft, niet meer is als gebakken lucht.

Ik ben blij dat jij wel weet wat Dressuur is ;) het feit dat je deze plaatjes als 'goed' ziet zegt mij al meer dan genoeg.
Mirandje01, ik kom later nog terug op jouw posts moet nu weg.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:31

mirandje01 schreef:
ik heb ook nooit een paard op de voorhand zien vallen tijdens de piaf.

Afbeelding
:)) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:33

Ik wilde net zeggen, dat kan best. Het uitgangspunt van piaffe is dat het paard gaat 'zitten' en het meeste draagvermogen op het achterbeen zet(even kort door de bocht). Maar er zijn veel paarden die achter wel zakken, maar nog steeds op het voorbeen de dragelijkheid houden wat je in dit geval zou kunnen zien als 'op de voorhand gaan'.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:45

Hier nog een voorbeeld van een piaffe op de voorhand. Hier is mooi te zien hoe het paard het voorbeen onder de massa terug zet, in plaats van meer gewicht op de achterhand te nemen waardoor het voorbeen meer ruimte krijgt. Over de aanleuning hebben we het maar even niet.
Afbeelding

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:40

Ik vind de foto's van de schimmel en de vos een mooi beeld geven van gymnastiseren van paarden, niet meer of minder dan dat, de vos loopt in een iets mooiere lijn, de neus is er meer uit, en daarbij stoort de zit van de ruiter mij dus niet. De schimmel loopt iets te rond naar mijn zin, de neus mag er iets verder uit, maar laat 1 ding duidelijk zijn, deze paarden worden niet LDR gereden, het idee alleen al!
Over het aan de teugel rijden is mijn idee misschien een tikkeltje afwijkend van de meesten hier, misschien ook wel niet:
Aan de teugel rijden is mijns inziens niet mogelijk, een paard dat de teugel aanneemt, en daarbij dus de hand aan de andere kant van de teugel wel, dit is dus iets dat je niet al 'rijdend' kunt doen, aan de teugel ziet er bij mij als volgt uit:
De neus op of liever nog iets voor de loodlijn, ontspannen kaak, nek het hogoste punt, tenzij een langere meer voorwaartse halshouding wordt aangenomen, maar vooral de zachtheid waarmee er gecommuniceerd wordt tussen mond/neus en hand, hoe lichter hoe mooier vind ik, maar vooral moet het een samenwerking zijn tussen ruiter en paard.
Edit: ik bedoel de eerste 2 foto's van de vos en schimmel, niet te verwarren met de truc-piaffes op deze pagina.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:58

je ziet dat de achterhand goed onder treed bij de piaf dus daar het meeste gwicht naartoe verplaatst is.
en natuurlijk moet het paard constant ballanseren om dus op die achterhand te blijven.
en als je je paard te vroeg de piaf aanleerd kan deze dus op de voorhand vallen.
dan die je op de foto's dat de paarden in elkaar getrokken worden.
maar bij een piaf op de juiste manier valt dus niet op de voorhand.

ik kan natuurlijk ook foto's vinden van een inelkaargetrokken paard. en logika dat deze uit zijn ballans wordt gehaald en dan op de voorhand valt.
maar wat ik bedoelde was een goed aangeleerde piaf volgens het niveau wat een paard aan kan, zonder bij elkaar getrokken te worden valt niet op de voorhand.
maar daarom had ik ook beschreven hoe je een paard op kan leiden, om dus dit soort dingen te voorkomen.
want als de achterhand nog niet sterk genoeg is moet je van de piaf afblijven.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:11

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:02

mirandje01 schreef:
Even terug te komen over de foutive uitleg van de academische rijkunst.
De academische rijkunst is denken vanuit het paard, en het leren de ruiter te dragen.
Een mens is een roofdier dat eigenlijk van nature niet op een paardenrug thuis hoort.
Dus moeten we paarden leren te dragen als we een paard toch willen bereiden.
Doordat er vroeger in de middeleeuwen de paarden nodig waren op het slagveld, moesten paarden dus getraind worden om gewicht te dragen van ruiter en harnas.
Het paard moest wendbaar zijn, en snel op de hulpen reageren.
Door het paard dus op een efficiente manier te trainen kon dit berijkt worden.
Een strijder moest kunnen rijden met 1 hand, dus zonder teugeldruk, en weinig contact met de mond.
Daarom reed men met de zit.
Het trainen van de paarden was een tijdrovende klus, en het duurt gemiddeld 12 jaar voor een paard op een dusdanig niveau komt voordat het gebruikt kon worden op het slagveld.
Maar de paarden gingen door deze training veel langer mee omdat ze dus de tijd kregen om zich op een verantwoortde manier te ontwikkelen.
Dat was dan ook van belang, omdat de paarden veel langer mee moesten kunnen gaan.
Tegenwoordig is een dressuurpaard na 7 jaar een heel eind versleten.
Dit omdat juist de dressuur van nu zo snel mogelijk hoog in het z wil rijden, en het paard niet de tijd krijgt om op een goede manier te ontwikkelen.
Dan hebben we de ophoudingen.
Een ruiter met een zwaard in zijn hand kan haast geen ophoudingen maken.
Maar het was wel van levensbelang dat het paard dus in de juiste houding liep zodat het paard niet te veel belast werd.
dus in plaats de teugels te gebruiken gebruikte men de zit om het paard terug te rijden.
En natuurlijk is het van belang dat een ruiter in goede ballans op zijn paard zit.
Dit is nodig om het paard niet te storen in zijn bewegingen, en het paard niet uit zijn ballans te halen.
Als je in ballans zit kun je namelijk ook het paard beter begeleiden door gewicht te verplaatsen.
En druk je je benen naar beneden ofwel lang maken wordt je zwaarder en kun je dus sturen met je gewicht.
iedereen weet dat gewicht invloed heeft, ik vraag me af hoe je anders wijkt voor druk, of schouderbinnenwaarts rijdt.
Bij wijken leg je je been bv naar achteren, maak je je binnenbeen lang, en kijk je in de richting die je op wil.
Door in de richting te kijken verplaats je dus je gewicht waardoor het paard dus eigenlijk al die richting op wil.
het been dat naar achter ligt is puur voor het niet uitzwaaien van de achterhand.
Dus mijn conclusie is dat gewicht en zit wel degelijk belangrijk is.
En voor de mensen die het nog niet wisten is dit dus uitgedokterd door de mensen van vroeger die reden volgends de academische rijkunst.
En is de dressuur van nu een uitgewerkte methode om een paard zo snel mogelijk op niveau te krijgen.
Het is alleen jammer dat de ruiter vaak niet de tijd geeft om het paard goed te laten ontwikkelen waardoor blesures ontstaan.
Iets wat je in de academisch rijkunst minder tegen zult komen.

Ik kan het niet eens aflezen want dit is dus de commercie van de Academische Rijkunst iets wat al 'jaaaren' bestaat. Maar de Academische Rijkunst bestaat nog geen 10 jaar! Iets ontwikkeld door meneer Bent Branderup die hier heel veel geld in zag en dat heeft meneer heel goed gezien.
Doordat Sjef Janssen de Dressuur in Nederland veranderd heeft en er mensen zijn die niet die richting op willen, pakken ze alles wat 'vriendelijk' lijkt. Maar uiteindelijk is het niet vriendelijker.
De plaatjes boven afgebeeld is LDR, Laag Diep en Rond, LDR is niet de kin op de borst!!! LDR is niets anders dan je paard laag willen rijden, het liefst in een up tempo en daardoor vallen paarden op de voorhand. Zie je dit niet, kijk nog eens naar de plaatjes!!!

De Academische Rijkunst leidt paarden op via de hand, je kunt een paard NIET een schouderbinnenwaarts leren aan de hand en vooral niet in het begin stadium. Alle dingen die ze zeggen is niets anders als COMMERCIE. Wat jij nu zegt is ook allemaal gebakken lucht.
Wat hun vertellen over de middeleeuwen en de plaatjes erbij is GEEN Academische Rijkunst, dat is KLASSIEK zoals er al JAREN paardgereden wordt op de normale manier. Alleen is Klassiek in dit land uitgestorven omdat de opleiding van het paard mensen te lang duurt. Maar als wij onze paarden niet kapot zouden rijden zouden we zo ook niet opnieuw op hoeven leiden dus uiteindelijk bespaar je alleen maar tijd.

Mirandje01, vertel mij eens wat de Academische Rijkunst jouw voor goeds heeft gebracht? Dan vertel ik mijn verhaal.

In de AR begin je met je paard te 'buigen' in stand, dit heeft totaal geen zin want lengtebuiging ontstaat niet in stilstand. Dan ga je volte op en treed je paard onder maar zoals ik al zei met alleen ondertreden train je GEEN achterhandspieren. Het paard wordt niet in de juiste houding gesteld want het hoofd loopt laag waardoor het paard uit elkaar valt, er is dus geen verbinding met voor en achter. Daarnaast kun je met de kaptoom geen fijne hulpen door geven, je kan geen halve ophouding geven waardoor het paard constant op de voorhand blijft lopen. Met een kandare net zo min, je hebt een scherp bit in de mond van je paard die daar op dat moment totaal niet thuishoort. Ze menen ook dat je, je paard daar mee opricht, logisch dat het hoofd van je paard omhoog gaat als je enkel druk geeft op dat bit maar oprichting komt niet vanuit voor!
Dan ga je de schouderbinnenwaarts oefenen. Schouderbinnenwaarts is een oefening die een paard niet even zo maar uit zijn hoefjes schudt en de uitleg waarvoor de schouderbinnenwaarts bedoeld is volgens hun rammelt aan alle kanten. De uitvoering is ook niet correct want de voorhand wordt naar binnen geplaatst maar er is geen sprake over controle van het lichaam, dat kan ook niet anders als je er naast loopt.
De traver wordt als trucje aangeleerd door te drukken op een bepaalde wervel. Uiteindelijk is alles wat je doet een kunstje want de paarden zijn niet los door het lichaam, gaan niet in de juiste takt, zijn niet durchlassig (ze kennen dit woord daar niet eens), worden niet durchsgenick of in de houding gesteld etc etc. Ik kan nog wel even door gaan. Heb je een paard wat hoger in het bloed staat of een juiste bouw heeft lijkt het al heel snel wat die Academische Rijkunst maar heb je een paard die geen juiste bouw heeft of minder mooi is als die Spaanse paarden of een aardig ogende KWPN'er ben je al snel klaar. Deze paarden zul je namelijk NOOIT zien verbeteren door de Academische Rijkunst omdat het simpelweg ONMOGELIJK is!
Dan nog maar niet te spreken over het rij gedeelte, ruiters die scheef op hun paard zitten en de handen zo hoog houden omdat ze 'doorhangende' teugels willen hebben en daarom lange teugels maar de teugels wel constant gebruiken (omhoog rukken kan ik wel zeggen).

Kortom, waarom?? biedt de Academische Rijkunst jou en jouw paard kansen? Leg mij dat eens goed uit.
En dan geen verhaaltjes over de middeleeuwen, die ken ik ondertussen wel en die heeft Bent Branderup en Marijke de Jong heel verstandig gebruikt als commercieel verhaaltje. Deze mensen zijn niet goed in paardrijden maar in geld verdienen en dat is hun goed recht.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:04

mirandje01 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=DV7P6PM4&Foto=D4TSKOLA

hierop deze foto kun je zien wat ik bedoel

Het paard van deze beste meneer Nevzorov loopt net zo goed op de voorhand en alle paarden van deze beste meneer Nevzorov worden beleerd met bit en teugels waardoor het paard het kunstje leert en het zonder tuigage uit kan voeren. Dat wil niet zeggen dat de oefening correct uitgevoerd is.
Het zijn niets meer dan kunstjes en paardrijden is geen kunstje met paardrijden maken wij ons paard beter en niet ons eigen ego.

edit: kijk eens naar dat voorbeen, die staat niet verticaal maar schuin. en dan ook nog eens naar achter, 1 sec na de foto is het paard weggedraafd omdat het uit evenwicht staat. Zo kun je dus goed zien dat deze piaffe met het meeste gewicht op de voorhand uitgevoerd wordt en dus een kunstje is, niet meer en niet minder.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:46

@Sombra, wie liegt hier nu tegen wie? de manier waarop BB zijn paarden beleerd kun je op een hele vriendelijke manier doen, moet ik de namen en websites doorgeven van mensen die dit kunnen zonder ooit een bit of sporen te hebben vastgepakt? hoe onwetend ben jij als je durft te zeggen dat een paard geen SB kan leren aan de hand? een paard kan alles leren aan de hand, zelfs een koprol als je dat echt zou willen, mijn ervaring is dat een paard alles namelijk al kan voordat wij in the picture komen, en het is dus aan ons om te leren een paard zo min mogelijk in de weg te zitten, waar beter te beginnen dan ernaast dan? zelfs in de klassieke dressuur begint de opleiding van ieder paard op de grond. Het kan natuurlijk wel zo zijn, dat jij niet goed genoeg met een paard kunt communiceren om hem iets bij te brengen vanaf de grond, maar dan lijkt het me toch oo ksterk dat je dat wel zou kunnen als je erop zit.
Edit: Beweer je nu echt dat de travers wordt aangeleerd door op een bepaalde wervel te drukken, welke is dat, wil ik ook even uittesten bij mijn eigen paard :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:00

Wat merkwaardig.
Was de vraag niet "Aan de teugel door stelling?" ?

Ineens zijn hier mensen die hun stokpaardjes weer eens op elkaar uit reageren. Ga lekker ergens anders spelen, zou ik zeggen. Het gaat niet meer om de vraag.
Advies: Open een nieuw topic. Met als titel: We blijven elkaar in de haren zitten tot in lengte van dagen. Deel 1.

Zullen we het hier gezellig on topic houden? :j

De vraag is: "Aan de teugel door stelling? "

Een open vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:03

Ik dacht al Bertie, ik was het al een beetje kwijt... Teveel prietpraat. Paardrijden leer je niet uit de boeken toch? Anders ga ik nog eens hard lezen.