Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:freeride schreef:Haha, ik zie de advertentie al voor me:
Gezocht sportpaard: Mag niet snel benauwd worden, ook niet als de luchtpijp regelmatig voor langere tijd wordt afgeknepen,terwijl er intensief gereden wordt,liever niet te kleinzerig.Paard mag eventueel blind zijn, hij mag van mij toch niet kijken naar waar hij loopt
Heb je die filmpjes al bekeken? Of zit jij zo vast in je eigen gedachtengang dat er geen opening mee is voor nieuwe input? Beperkte horizon noem ik dat. Lijkt wel LDR, niet over de rand van je bord durven kijken

Air schreef:Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje apart dat blijkbaar niemand goed naar de filmpjes van Anky kijkt..... geen getrek?
Bizar.
Dr handen gaan 20 cm. naar achter en weer terug, en dat is geen getrek? Voor een paard wat op de kleinste hulpen moet reageren, op onzichtbare hulpen, en dus daarop gevoelig is, is dat geen getrek?
Onee.... alleen als het een bokker of ander onbekend persoon is is het getrek.
Prima hoor als je voor LDR bent.... maar dan durven te beweren dat er geen getrek bij komt kijken en dat de filmpjes van Anky het correcte beeld van LDR weergeven... Oostindisch blind klaarblijkelijk.
Cassidy schreef:freeride schreef:@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!
En als jij denkt dat het paard alleen maar in die houding gereden wordt, zou ik je willen adviseren om toch de filmpjes die hier in dit topic van de Anky clinic zijn geplaatst, even te bekijken. Tenminste, als je het aandurft, want het is mishandeling van de bovenste plank

Air schreef:Ik geloof dat dat toch al in mijn post staat.
Zit je anderen te pushen om de filmpjes te bekijken, mag je zelf ook wel je best doen hoor.
Cassidy schreef:laura1986 schreef:Het gaat er om dat rollkur/LDR een ongeschikte methode is voor paarden. Iig om ze allemaal gezond op te leiden.
Anky zegt ook dat je voor dressuur een speciaal paard moet kopen met voldoende talent en dat ze er liever beweging af moet rijden dan eraan (wat dat zou nietkunnen?).
Dus vergevorderd in de zin van wat?
Anky kiest voor een bepaald type paard. Dat is haar goed recht, en haar keuze. Ze doet aan signaalrijden, dat is haar goed recht, en haar keuze. Ze past de LDR toe, dat is haar goed recht en haar keuze. Ze komt er ver mee, en dat is alleen maar mooi voor haar.
Het probleem ontstaat als er mensen klakkeloos gaan kopieren of dingen toepassen zonder te snappen of te voelen, zonder het paard ervoor te hebben. "Don't try this at home" zou eronder moeten staan....
Je vindt de methode ongeschikt om paarden op te leiden? Jawel, helemaal mee eens. Dit is verfijnen, geen basis erin brengen....Stuur, rem en gaspedaal behoren erop te zijn gemonteerd voordat je hieraan begint. Jij laat een beginner in de turnsport ook niet meteen een driedubbele flikflak doen?
Air schreef:Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje apart dat blijkbaar niemand goed naar de filmpjes van Anky kijkt..... geen getrek?
Bizar.
Dr handen gaan 20 cm. naar achter en weer terug, en dat is geen getrek? Voor een paard wat op de kleinste hulpen moet reageren, op onzichtbare hulpen, en dus daarop gevoelig is, is dat geen getrek?
Onee.... alleen als het een bokker of ander onbekend persoon is is het getrek.
Prima hoor als je voor LDR bent.... maar dan durven te beweren dat er geen getrek bij komt kijken en dat de filmpjes van Anky het correcte beeld van LDR weergeven... Oostindisch blind klaarblijkelijk.

murphy102 schreef:Anky zegt zélf over haar methode:: "Het paard moet mij en mijn systeem snappen".
Met andere woorden: het paard moet zich aanpassen aan Anky ipv andersom ...!
'Kijk, dat is het hele probleem: de hoofdrolspeler heeft hier geen enkele "stem" in.
Air schreef:Oostindisch blind klaarblijkelijk.
Aukelizzy schreef:Verto schreef:Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.
Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.
Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.
En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.
freeride schreef:@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!
[/quote]Cassidy schreef:murphy102 schreef:Anky zegt zélf over haar methode:: "Het paard moet mij en mijn systeem snappen".
'Kijk, dat is het hele probleem: de hoofdrolspeler heeft hier geen enkele "stem" in.
Moet uiteindelijk niet elk paard zich aan de ruiter aanpassen? Een ruiter die zich teveel moet aanpassen aan het paard, zonder dat de match en de klik er is, gaat die ver komen in de sport? Als een ruiter zich als enige aan zou moeten passen aan een paard, zou dan niet iedere ruiter met elk willekeurig paard door een deur kunnen en de top kunnen halen?
Aukelizzy schreef:Verto schreef:Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.
Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.
Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.
En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.
Cassidy schreef:murphy102 schreef:Anky zegt zélf over haar methode:: "Het paard moet mij en mijn systeem snappen".
Cassidy schreef:
Moet uiteindelijk niet elk paard zich aan de ruiter aanpassen? Een ruiter die zich teveel moet aanpassen aan het paard, zonder dat de match en de klik er is, gaat die ver komen in de sport? Als een ruiter zich als enige aan zou moeten passen aan een paard, zou dan niet iedere ruiter met elk willekeurig paard door een deur kunnen en de top kunnen halen?
AMEN, Murphy, you rock!Cassidy schreef:Nogmaals, wat is voor jouw het verschil tussen trekken en een weerstandbiedende hand? Die hand die 20cm naar achteren gaat?