Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:20

Freeride, kind, wat zit jij vast in je denkpatroon. Trainen van paarden gaat in golven. Opbouwen naar een wedstrijd, afbouwen van een wedstrijd. Geen boog kan altijd gespannen zijn. Anky's paarden komen 5 keer per dag buiten, hebben weidegang. Als je de filmpjes van de clinic had bekeken (ik krijg de indruk dat je dat nog steeds niet hebt gedaan) krijg je een indruk hoe ze haar paarden traint.

Maar blijf vooral geloven wat je denkt begrepen te hebben. Ik trek me terug uit dit topic.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-01-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:20

geerke schreef:
Aukelizzy schreef:
Daar gaan we weer... :roll:

voor de zoveelste keer ;)

dat dacht ik ook ja.
het neemt niet weg dat dit idd niet gezond is voor het paard maar er zijn mensen die zo blijven rijden.
godzijdank zijn er ook mensen die zo niet rijden _/-\o_

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:26

Cassidy schreef:
freeride schreef:
Haha, ik zie de advertentie al voor me:
Gezocht sportpaard: Mag niet snel benauwd worden, ook niet als de luchtpijp regelmatig voor langere tijd wordt afgeknepen,terwijl er intensief gereden wordt,liever niet te kleinzerig.Paard mag eventueel blind zijn, hij mag van mij toch niet kijken naar waar hij loopt :)

Heb je die filmpjes al bekeken? Of zit jij zo vast in je eigen gedachtengang dat er geen opening mee is voor nieuwe input? Beperkte horizon noem ik dat. Lijkt wel LDR, niet over de rand van je bord durven kijken :D

Ik zit zeker vast in mijn gedachtegang en ben er trots op, ik durf te rijden zonder al die BLABLABLA, en heb geen(bedenkelijk gewonnen) lintjes nodig om te weten dat het goed is, ik ben zelfzeker genoeg over mezelf en mijn rijkunst, en ik durf hardop te zeggen dat ik beter rijd dan de top die zonodig wel RK en LDR gebruikt en promoot als snel middel naar de "top",maar dat is niet zo moeilijk, ik ken wel 20 ruiters en amazones die beter rijden dan hen.

En Cassidy, KIND, ik heb al die filpjes al zo vaak gezien,maar zolang er niets nieuws wordt getoond blijft mijn mening daarover gewoon de mijne. en dat jij 5X per dag naar buiten nog durft te noemen, haha, dat is ook een hoop zenuwachtig heen en weer geloop dan, maar het doet ook geen moer af aan het feit dat dat uur trainen een echte hel is op deze manier, so what's your point?
Als jij 5x per dag naar buiten mag, is dat uur dat je fysiek en geestelijk wordt mishandeld dan ineens niet zo erg meer?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:30

Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje apart dat blijkbaar niemand goed naar de filmpjes van Anky kijkt..... geen getrek?
Bizar.
Dr handen gaan 20 cm. naar achter en weer terug, en dat is geen getrek? Voor een paard wat op de kleinste hulpen moet reageren, op onzichtbare hulpen, en dus daarop gevoelig is, is dat geen getrek?

Onee.... alleen als het een bokker of ander onbekend persoon is is het getrek.

Prima hoor als je voor LDR bent.... maar dan durven te beweren dat er geen getrek bij komt kijken en dat de filmpjes van Anky het correcte beeld van LDR weergeven... Oostindisch blind klaarblijkelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:35

Ik heb het niet over "al die filmpjes", ik heb het over de drie specifieke filmpjes die Pattyy in dit topic heeft geplaatst. Heb je die gezien?

Over jouw rijkunsten ga ik hier geen oordeel vellen, want daar gaat het hier niet over. Ik ga er van uit dat jij geen beroepsruiter bent, en er je geld niet mee hoeft te verdienen. Hoeveel mensen jij kent die jij beter vindt rijden is absoluut niet relevant. Waar we het wel over hebben is Anky.

Anky's paarden zijn athleten. Daar wordt zorgvuldig mee omgegaan. Als men kiest om ze vijf keer per dag uit hun box te halen en weidegang te geven is dat hun keuze. Ik ben nog geen paard in de topsport tegengekomen met grasbuik en wintervacht, dus de beweging en de weidegang zal gedoseerd en gecontroleerd moeten. Als dat gaat op de manier zoals dat gaat is dat iig meer dan menig paard dat 23 uur op stal staat en idd dat ene uur hard aan het werk moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:36

Air schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje apart dat blijkbaar niemand goed naar de filmpjes van Anky kijkt..... geen getrek?
Bizar.
Dr handen gaan 20 cm. naar achter en weer terug, en dat is geen getrek? Voor een paard wat op de kleinste hulpen moet reageren, op onzichtbare hulpen, en dus daarop gevoelig is, is dat geen getrek?

Prima hoor als je voor LDR bent.... maar dan durven te beweren dat er geen getrek bij komt kijken en dat de filmpjes van Anky het correcte beeld van LDR weergeven... Oostindisch blind klaarblijkelijk.

Wat is in jouw ogen getrek en wat is in jouw ogen een weerstand biedende hand?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:40

Cassidy schreef:
freeride schreef:
@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!

En als jij denkt dat het paard alleen maar in die houding gereden wordt, zou ik je willen adviseren om toch de filmpjes die hier in dit topic van de Anky clinic zijn geplaatst, even te bekijken. Tenminste, als je het aandurft, want het is mishandeling van de bovenste plank :+

Dat zijn promotiefilmpjes!!
Haha, ze weet wel wát ze laat filmen als alle ogen gericht zijn op quatta ...!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:40

Ik geloof dat dat toch al in mijn post staat.
Zit je anderen te pushen om de filmpjes te bekijken, mag je zelf ook wel je best doen hoor. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:42

Nelson is een klaar paard. Iets onderhouden is anders dan een paard iets bijbrengen. Mee eens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:43

Air schreef:
Ik geloof dat dat toch al in mijn post staat.
Zit je anderen te pushen om de filmpjes te bekijken, mag je zelf ook wel je best doen hoor. :)

Ik heb ze gezien hoor. Is alleen geen antwoord op mijn vraag. Nogmaals, wat is voor jouw het verschil tussen trekken en een weerstandbiedende hand? Die hand die 20cm naar achteren gaat? Dat is in mijn ogen geen trekken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-01-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:44

Cassidy schreef:
Nelson is een klaar paard. Iets onderhouden is anders dan een paard iets bijbrengen. Mee eens?

Nelson..... volgens mij heb ik daar nog een filmpje van...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:46

Cassidy schreef:
laura1986 schreef:
Het gaat er om dat rollkur/LDR een ongeschikte methode is voor paarden. Iig om ze allemaal gezond op te leiden.

Anky zegt ook dat je voor dressuur een speciaal paard moet kopen met voldoende talent en dat ze er liever beweging af moet rijden dan eraan (wat dat zou nietkunnen?).

Dus vergevorderd in de zin van wat?

Anky kiest voor een bepaald type paard. Dat is haar goed recht, en haar keuze. Ze doet aan signaalrijden, dat is haar goed recht, en haar keuze. Ze past de LDR toe, dat is haar goed recht en haar keuze. Ze komt er ver mee, en dat is alleen maar mooi voor haar.
Het probleem ontstaat als er mensen klakkeloos gaan kopieren of dingen toepassen zonder te snappen of te voelen, zonder het paard ervoor te hebben. "Don't try this at home" zou eronder moeten staan....

Je vindt de methode ongeschikt om paarden op te leiden? Jawel, helemaal mee eens. Dit is verfijnen, geen basis erin brengen....Stuur, rem en gaspedaal behoren erop te zijn gemonteerd voordat je hieraan begint. Jij laat een beginner in de turnsport ook niet meteen een driedubbele flikflak doen?

Anky zegt zélf over haar methode:: "Het paard moet mij en mijn systeem snappen".
Met andere woorden: het paard moet zich aanpassen aan Anky ipv andersom ...!
'Kijk, dat is het hele probleem: de hoofdrolspeler heeft hier geen enkele "stem" in. Dit heeft niets te maken met eerlijk paardrijden, maar met snel een mechanisch werkende kunstjesmachine creeëren door een afdwingende methode te gebruiken. (TS, er zijn veel topics waar je kunt lezen wat e.e.a. inhoudt).
Waar gaat dit nog over.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:47

Air schreef:
Bizar.

Oh zat gister op youtube een stukje film van Anky en haar losrijden te bekijken.. Volle gewicht in teugels en sporen erin om achterhand te activeren.. hij blijft traag.. spoor in, lucht.. paard springt 2 m. naar voren weer erin hangen weer spoor erin, nog traag weer spoor erin weer handen naar voren paard spuit 3 meter naar voren oren plat staart in bezwaar. weer spoor erin.. hij reageert door te maaien "oke je geeft reactie" ze gaat stappen en geeft teugel, paard gaat kin tussen zn voorbenen zowat, krijgt een aaitje en daarna een rukje omhoog zodat hij op de loodlijn" komt.

(hier het filmpje waar ik het over had even in link: http://www.youtube.com/watch?v=6nj51leTrcI&feature=related )

Uhhuh.. :j

Ik wist gelijk weer waarom ik geen Anky fan meer ben sinds Olympic Cocktail er niet meer is.. want DIE reed ze WEL met stille handen, betere zit. Minder streng op de spoor en die liep WEL met zijn neus VOOR de loodlijn, nek als hoogste punt en ACHTERBEEN ERBIJ!

De enige reden dat paarden bijna nooit meer voor de loodlijn lopen is omdat ze liever altijd de druk van de ruiterhand ontwijken. (op een enkeling na die liever heeft dat de baas zijn hoofd en hals draagt)

Hoe dieper het paard loopt hoe meer de achterhand achter de massa aan slentert.. of iig niet gelijkmatig is vergeleken met de voorhand.. en de mensen die dit voorbeen gegooi mooi vind en de trainingen super vind zitten wel op bokt tegen iedereen te roepen "je moet hem wat meer van achter naar voren rijden"

De paarden in de topsport lopen er maar weinig van naar achter naar voren op de correcte manier.. ja ze trekken hun achterbeen in.. maar meer omdat ze vlug zijn aan de spoor omdat ze weten dat ze in training een flinke por krijgen als ze niet reageren dan dat ze "graag" willen werken hoor en naar de hand toe lopen hoor..

Maargoed.. over de ruiters in de topsport probeer ik zo min mogelijk te oordelen. Blijkbaar vinden de mensen en de jury's het mooi en zie ik het perfecte beeld anders..

Dit is nog steeds hoe ik "samenwerken" en streven naar perfectie zie: Vroeger.. (lang geleden.. omtrend 1995-1998) was Anky echt mijn voorbeeld.. hoe Cocktail onder haar liep.. daar droom ik echt nog vaak van... En het was echt niet allemaal perfect hoor.. maar ik zie geen geruk en gepluk en te diep en een achterbeen dat kwaad maait.. ik zie hier een paard dat met zijn oren erop loopt.. zelfs ergens nog een keer SPOOKY reageert.. en een ruiter die in alle rust weer verder rijd.. dat is paardrijden.

Ik kan er alleen maar van dromen zulke getalenteerde paarden te mogen rijden en boven het ZZ-L uit te komen.. OOIT..

Ehm..

Er zit vast nut aan de LDR voor bepaalde paarden.. aan bijna alles dat wij met paarden doen is slecht en onnatuurlijk.. op alles en iedereen valt rijtechnisch wel wat aan te merken.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-01-12 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

beesiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:48

Hmm, Ik vindt het heel moeilijk om te oordelen over de rollkuur, en het ziet er ook altijd zo dramatisch uit. Zodra het paard niet hoeft te lijden wanneer deze methode toegepast wordt zou ik er nog anders over na denken, maar door dat filmpje blijf je twijfelen. Zelfde over dit filmpje over het bit, http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:49

Maar nu laat je ook een paard zien... Wat een paard, wat een paard....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:52

Edit: Filmpje Nelson: Wauw...Een paard dat met zijn oortjes flappert tijdens het rijden...Die heeft vast stress zeg!

Nou zou ik (denk ik, ken het dier verder niet) er zelf voor kiezen om juist dit paard net iets minder rond te rijden. Ik vind dit namelijk juist een voorbeeld van een paard dat het op een bepaald moment van achteruit niet meer bijhoudt. Hij blijft dan niet meer bol, maar wordt recht in de rug. Dan heeft imo heel die houding aan de voorkant geen zin...Overigens is Nelson ook geen GP paard. Ondanks dat het een erg getalenteerd dier is, vind IK deze dus niet 'goed' genoeg voor deze houding. Onnodig te vermelden dat mijn eigen paard dus ook niet zo diep komt, die heeft nog wel wat minder beweging. En dat maakt misschien ook duidelijk dat het aantal paarden dat wel zo gereden kan worden volgens mij heel erg klein is. Want de rest van de paarden, gaat er stuk van. En zolang mensen dat verschil niet zien, en gewoon maar beginnen te trekken...Dan krijg je akelige beelden ja.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:52

Lezen is blijkbaar echt heel moeilijk :')
Waar heb ik het erover dat je de filmpjes moet kijken en daar mijn antwoord vind?

''Dr handen gaan 20 cm. naar achter en weer terug, en dat is geen getrek? Voor een paard wat op de kleinste hulpen moet reageren, op onzichtbare hulpen, en dus daarop gevoelig is, is dat geen getrek?''
Weerstandbiedend hoort imo niet zichtbaar te zijn. Niet op dat niveau. En ook niet op lager niveau.

S_en_Z: Klopt.. van dr filmpjes van vroeger kan ik nog genieten en van leren... maar het huidige beeld is niet mijn streven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:58

murphy102 schreef:
Anky zegt zélf over haar methode:: "Het paard moet mij en mijn systeem snappen".
'Kijk, dat is het hele probleem: de hoofdrolspeler heeft hier geen enkele "stem" in.

Moet uiteindelijk niet elk paard zich aan de ruiter aanpassen? Een ruiter die zich teveel moet aanpassen aan het paard, zonder dat de match en de klik er is, gaat die ver komen in de sport? Als een ruiter zich als enige aan zou moeten passen aan een paard, zou dan niet iedere ruiter met elk willekeurig paard door een deur kunnen en de top kunnen halen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:01

Air schreef:
Oostindisch blind klaarblijkelijk.

Ja dat schijnt een bijverschijnsel te zijn van dressuurkoorts :+

Hier zijn al zo eindeloze discussies over geweest.. die tot nul consensus leiden en eigenlijk alleen maar aangeven dat het over een discutabele manier van omgaan met paarden gaat.
Kijk als de dressuurtop nu eens zou trainen en rijden zonder dit geplaagde beeld te veroorzaken waar zo veel mensen (terecht) over blijven vallen, dan hadden ze al dat gezaag ook niet aan hun been.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:05

Aukelizzy schreef:
Verto schreef:
Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.

Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.

Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.

En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.

Je voelt je blijkbaar wel aangesproken; dus ja, ik heb het dan ook tegen jou.

En waarom vind je dat je niet kritisch naar jezelf hoeft te kijken? Elke ruiter moet in staat zijn om kritisch naar zichzelf te kijken. Op alle vlakken. Is er bij jou geen ruimte voor nieuwe ideeën? Ruimte om oude standaarden los te laten en te kijken wat vanuit het paard gezien het beste is?

Eén van de puur lichamelijke effecten wanneer je je paard achter de loodlijn laat lopen is dat het dier minder zuurstoftoevoer krijgt. Ik denk dat er nog wel 10 methodes zijn die vele malen diervriendelijker zijn dan de methode die hier bediscussieerd wordt. Waar je paard ook los door zijn lijf van wordt. Misschien wel losser, omdat je met minder dwingende instrumenten een vriendelijker en ontspannender toestand kan bereiken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:12

freeride schreef:
@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!

quote Cassidy:
En als jij denkt dat het paard alleen maar in die houding gereden wordt, zou ik je willen adviseren om toch de filmpjes die hier in dit topic van de Anky clinic zijn geplaatst, even te bekijken. Tenminste, als je het aandurft, want het is mishandeling van de bovenste plank :+[/quote]

quote Murphy:
Dat zijn promotiefilmpjes!!
Haha, ze weet wel wát ze laat filmen als alle ogen gericht zijn op quatta ...![/quote]

reactie Freeride:
Goed punt murphy, maar ik had niet door dat het promotiemateriaal is, promotiemateriaal is er toch om mensen ergens warm voor te maken, van deze filmpjes krijg ik koude rillingen, wil niet weten hoe de un-cut versie eruit ziet, alhoewel.....

edit e.e.a.op orde gezet om verwarring van quotes en personen te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door freeride op 30-01-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:13

Cassidy schreef:
murphy102 schreef:
'Kijk, dat is het hele probleem: de hoofdrolspeler heeft hier geen enkele "stem" in.

Moet uiteindelijk niet elk paard zich aan de ruiter aanpassen? Een ruiter die zich teveel moet aanpassen aan het paard, zonder dat de match en de klik er is, gaat die ver komen in de sport? Als een ruiter zich als enige aan zou moeten passen aan een paard, zou dan niet iedere ruiter met elk willekeurig paard door een deur kunnen en de top kunnen halen?

Nee, een paard moet zich niet aan de mens aanpassen! En als je die kunstjes wel van hem verlangt, prima, maar noem het dan geen dressuur.
De sport van nu is spektakel wat men in de huiskamer terug wil zien en men wil het "spannend" hebben.
Dit heeft niets meer te maken met het correct opleiden van een paard.
Sport en eerlijk rijden zóuden hand in hand moeten kunnen gaan, maar sinds de komst van Sjef kán dat kennelijk niet meer. Het grote geld gaat vóór, zo is maar weer gebleken!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:14

Aukelizzy schreef:
Verto schreef:
Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.

Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.

Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.

En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.

Je voelt je blijkbaar wel aangesproken; dus ja, ik heb het dan ook tegen jou.

En waarom vind je dat je niet kritisch naar jezelf hoeft te kijken? Elke ruiter moet in staat zijn om kritisch naar zichzelf te kijken. Op alle vlakken. Is er bij jou geen ruimte voor nieuwe ideeën? Ruimte om oude standaarden los te laten en te kijken wat vanuit het paard gezien het beste is?

Eén van de puur lichamelijke effecten wanneer je je paard achter de loodlijn laat lopen is dat het dier minder zuurstoftoevoer krijgt. Ik denk dat er nog wel 10 methodes zijn die vele malen diervriendelijker zijn dan de methode die hier bediscussieerd wordt. Waar je paard ook los door zijn lijf van wordt. Misschien wel losser, omdat je met minder dwingende instrumenten een vriendelijker en ontspannender toestand kan bereiken.[/quote]
_/-\o_

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:17

Cassidy schreef:
murphy102 schreef:

Cassidy schreef:

Murphy schreef:
Nee, een paard moet zich niet aan de mens aanpassen! En als je die kunstjes wel van hem verlangt, prima, maar noem het dan geen dressuur.
De sport van nu is spektakel wat men in de huiskamer terug wil zien en men wil het "spannend" hebben.
Dit heeft niets meer te maken met het correct opleiden van een paard.
Sport en eerlijk rijden zóuden hand in hand moeten kunnen gaan, maar sinds de komst van Sjef kán dat kennelijk niet meer. Het grote geld gaat vóór, zo is maar weer gebleken![/quote]

Freeride schrijft: _/-\o_ AMEN, Murphy, you rock!

edit: eea verduidelijkt, mn wie wat heeft uitgesproken.
Laatst bijgewerkt door freeride op 30-01-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:24

Cassidy schreef:
Nogmaals, wat is voor jouw het verschil tussen trekken en een weerstandbiedende hand? Die hand die 20cm naar achteren gaat?

Ik heb dat hier gelijk eens aan een niet-ruiter naast me gevraagd, en die ziet geen verschil. Ik ook niet overigens. Trekken is trekken, laat ons daar niet te geleerd over doen.