kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:48

Piepenfiets, biscaya vertelt haar positieve ervaring over LDR en jij gaat erop los als een Pitbull. Dat vind ik niet netjes.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:51

biscaya schreef:
Toen ben ik via via bij de hofstede terechtgekomen na behandeling van de rug krijg je een traject begeleid rijden waar de LDR methoden wordt toegepast, beetje bij beetje wordt je deze techniek duidelijk gemaakt en op vriendelijke wijze ook naar het paard toe eigen gemaakt en nu enkele maanden verder loopt mijn paard voor het eerst zuiver, tactmatig en krijgt swung in de beweging.

Wat versta jij onder LDR?
Als ze ergens geen LDR doen, is het daar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 06:01

piepenfiets, Jij bent duidelijk geen voorstander, dat kan voor mij werkt het echter wel. Er zijn diverse onderzoeken gedaan o.a FEI, ISES. Ook zijn er veel duitse site's. Ik vind je erg aanvallend dat is niet nodig ik kan alleen maar mijn positieve ervaringen melden, en dat de methoden negatief wordt toegepast door velen of dat de methoden voor jou niet werkt is allemaal mogelijk. Ik sta open om bij te leren maar door dit soort berichten van jou heb ik niet het idee dat ik daarvoor bij jou moet zijn. Je ademt veel negativiteit uit daar kan ik niks mee, leer ik niks van.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 06:14

sanne 83
De methode die ze daar uitvoeren ( voorwaarts/neerwaarts/totale focus op ruiter/over de rug rijden/ totale ontspanning van het paard/paard ruimer laten bewegen vanuit de schouder/hals als het ware naar beneden laten vallen/uitschuiven van de hals/rechtrichten/paard los door het lichaam laten bewegen/de rug sterker maken/achterhand stimuleren/totale controle over het paard. Misschien dat er nog meer aspecten bij deze methoden horen ik ben lerende. Begin al wel door te krijgen dat iedereen een andere versie van Ldr heeft dit is ie voor mij in ieder geval.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 06:23

setteke,
Dank voor je bericht, het is net of je op dit topic in de boxring komt. Je mag schijnbaar geen positieve ervaringen over de LDR methode melden, dat vind ik erg jammer aangezien ik erg enthousiast bent over deze voor mij werkende mehoden. Elke niet goed toegepaste methoden is denk ik schadelijk voor een paard maar deze negativiteit had ik niet verwacht ik denk dat veel mensen hier geen verschil zien of maken tussen de rollkur en de LDR methode.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 07:37

biscaya schreef:
piepenfiets, Jij bent duidelijk geen voorstander, dat kan voor mij werkt het echter wel. Er zijn diverse onderzoeken gedaan o.a FEI, ISES. Ook zijn er veel duitse site's. Ik vind je erg aanvallend dat is niet nodig ik kan alleen maar mijn positieve ervaringen melden, en dat de methoden negatief wordt toegepast door velen of dat de methoden voor jou niet werkt is allemaal mogelijk. Ik sta open om bij te leren maar door dit soort berichten van jou heb ik niet het idee dat ik daarvoor bij jou moet zijn. Je ademt veel negativiteit uit daar kan ik niks mee, leer ik niks van.

Werkelijk,roepen dat ik maar niet op een paard moet gaan zitten is openstaan en positief? Wie kaatst kan de bal verwachten.
Ik heb me nogal in dit onderwerp verdiept en het ergert mij als mensen refereren aan onderzoek wat niet getoond word .
Als je moet vragen of er onderzoek verricht is naar de negatieve effecten van LDR en vervolgens onderzoeken noemt die onvindbaar zijn
vraag ik me af in hoeverre je je hier in verdiept hebt.

@Setteke; vorm over inhoud . Bokt heeft genoeg MOD's en ik ben te oud voor een schooljuf. Ik vind het prima discussieren met jou dus kom met inhoudelijks,
de rest kan je kwijt in een metacommunicatietopic(krijg je vast ook te horen dat iemand vergelijken met een pitbull niets bijdraagt) of per pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:25

Dan komen we op de "onderzoeken", iets waar ik veel LDR ruiters over hoor. Er is laatst op de Equi Science Day een onderzoek gepubliceert waarin werd aangetoond dat LDR getrainde paarden geen extra stresshormoon (cortisol) aanmaken dan paarden die niet LDR getraind worden. Dus alle LDR ruiters zeggen; "zie je wel, LDR is goed, paarden vinden het fijn, krijgen geen stress", maar er is ook een onderzoek geweest waaruit blijkt dat de werkpaarden in landen als India, die zwaar ondervoed zijn, met veel wonden, hun veel te zware werk moeten doen, ook GEEN extra cortisol aanmaken (dus ook geen stress hebben). Dus moeten we onze paarden dan maar gaan verwaarlozen en ze veel een zwaar pijnlijk werk laten doen??? Zulke onderzoeken zeggen mij eerlijk gezegd niet zoveel.

Wat ik even niet begrijp is waarom er door de LDR aanhangers niet gereageerd wordt op bovenstaande tekst aangaande de zgn onderzoeken??? Hoe interpreteren jullie dergelijke onderzoeken? En dan met name de vergelijking tussen LDR getrainde paarden en de werkpaarden/ezels in ontwikkelingslanden?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:49

biscaya schreef:
sanne 83
De methode die ze daar uitvoeren ( voorwaarts/neerwaarts/totale focus op ruiter/over de rug rijden/ totale ontspanning van het paard/paard ruimer laten bewegen vanuit de schouder/hals als het ware naar beneden laten vallen/uitschuiven van de hals/rechtrichten/paard los door het lichaam laten bewegen/de rug sterker maken/achterhand stimuleren/totale controle over het paard. Misschien dat er nog meer aspecten bij deze methoden horen ik ben lerende. Begin al wel door te krijgen dat iedereen een andere versie van Ldr heeft dit is ie voor mij in ieder geval.

Ik denk dat je even moet opzoeken wat men onder ldr verstaat. Jij bedoelt er duidelijk iets anders mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:27

Volgens mij bedoel je idd iets anders dan wat ik met LDR bedoel Biscaya.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:05

Ik heb het idee dat jullie het over rollkur hebben. Mijn interpretatie over LDR is zoals hierboven beschreven. Wat is jullie interpretatie dan als ik dat mag vragen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:38

LDR
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=QBAQAHHF

Afbeelding

In alle soorten en maten

En Biscaya, het is niet dat als je vóór LDR bent dat iedereen tegen je is, het is als je het niet kunt verklaren wat LDR precies is als mensen dat aan je vragen en als je gaat zeggen dat er wetenschappelijke onderzoeken zijn maar je die niet bloodgeeft, dan krijg je minder leuke reacties.
Sommige mensen zijn wel geinteresseerd in wat mensen in de LDR methode zien, maar die krijgen dan geen antwoord en dat is jammer. Als je namelijk weet waar je mee bezig bent kun je vertellen hoe het in elkaar zit en wat het met het lichaam doet en waarom. Het hoeft geen uitleg met spieren te zijn maar op zn minst globaal, en als iemand daar dan een tegen reactie op heeft is het ook wel fijn als daar op gereageerd wordt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:09

xmarlies, die laatste is Rollkür en dat mag echt niet meer. Met de bovenste 4 plaatjes mag je gewoon losrijden of trainen, mi niets mis mee.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:50

Niets mis mee. Dat komt omdat het 'normaal' wordt gezien in Nederland. Maar het is eigenlijk hetzelfde als het onderste plaatje, het doet hetzelfde in het paardlichaam alleen kijkt het voor ons anders.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:56

xmarliez schreef:
Niets mis mee. Dat komt omdat het 'normaal' wordt gezien in Nederland. Maar het is eigenlijk hetzelfde als het onderste plaatje, het doet hetzelfde in het paardlichaam alleen kijkt het voor ons anders.

Inderdaad in Nederland buitenlanders blijven verbaasd en soms ongelovig over wat hier "state of the art "is

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:29

Piepenfiets, ik kwam al 25 jaar geleden internationaal als groom op concours, je wilt niet weten hoeveel ruiters toendertijd hun paarden gewoon LDR losreden. Zowel bij de dressuur als het springen. Dus de verbazing begrijp ik niet zo.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:48

setteke schreef:
Piepenfiets, ik kwam al 25 jaar geleden internationaal als groom op concours, je wilt niet weten hoeveel ruiters toendertijd hun paarden gewoon LDR losreden. Zowel bij de dressuur als het springen. Dus de verbazing begrijp ik niet zo.

Dan zijn we elkaar vast eens tegengekomen. De mensen die internationaal op concours komen zijn niet de doorsnee ruiter.
Het verschil is dat in Nederland vanaf het prille begin LDR gereden word tegenwoordig, aandacht voor theorie en zit zijn afwezig. Hier zijn klassiek instructeurs met een lampje te zoeken terwijl
in het buitenland,ik heb het in dit geval over GB US en Duitsland, de verhoudingen andersom liggen.
Alhoewel het voor mij 22 jaar geleden is was er op dat moment al weldegelijk kritiek op Rollkür terwijl we eigenlijk allemaal met slof trainden en losreden,natuurlijk zijn er gradaties.
Als jij je ook op dat strijdtoneel bevonden hebt verbaas je mij,je zou genoeg gezien moeten hebben om te weten dat het op dat niveau echt niet fris meer is bij velen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:46

Met de bovenste 2plaatjes bedoel ik LDR ( dit voor de mensen die dachten dat ik iets anders in mijn hoofd had met LDR, dit is ook de methode die wordt toegepast bij het begeleid trainen hofstede ) eens met Setteke niks mis mee ( mits afgewisseld met andere halshoudingen ). ( Xmarliez ik heb jou pb gestuurd dus einde discussie zoals je weet ) Onderzoeken zijn nog steeds gaande, onderzoeken zeggen mij niet zo veel ik ga vooral af op mijn gevoel en zicht. rollkur is voor mij wezenlijk anders daar geeft de ruiter geen cm lucht in de handen, kijk vooral ook eens even naar de handhouding van de amazone op plaatje 4 iedereen moet toch wel zien dat dit een wezenlijk verschil is met de andere plaatjes.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:00

biscaya schreef:
biscaya schreef:
De wetenschap heeft onderzoek gedaan dat erop wijst dat rond en diep trainen een positief effect heeft mits het goed wordt toegepast .
Onderzoeken zijn nog steeds gaande, onderzoeken zeggen mij niet zo veel ik ga vooral af op mijn gevoel en zicht.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:42

Heeft iemand zich ooit afgevraagd waar al die blessures van de bij sjef in training zijnde paarden vandaan komen? De duitse topmheeft zelden een paard dat op zo'n vroege leeftijd afgeschreven wordt.
Ook vallen ze bij hun niet gewoon zomaar dood in de stapmolen.... Misschien is de duitse manier wel niet zo belastend voor de natuurlijke houding en welzijn van je paard. Dat is namelijk ook de filosofie erachter. Ik heb jaren bij klaus balkenHol getraind en de filosofie is daar het belangrijkste.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 06:58

biscaya schreef:
Met de bovenste 2plaatjes bedoel ik LDR ( dit voor de mensen die dachten dat ik iets anders in mijn hoofd had met LDR, dit is ook de methode die wordt toegepast bij het begeleid trainen hofstede ) eens met Setteke niks mis mee ( mits afgewisseld met andere halshoudingen ). ( Xmarliez ik heb jou pb gestuurd dus einde discussie zoals je weet ) Onderzoeken zijn nog steeds gaande, onderzoeken zeggen mij niet zo veel ik ga vooral af op mijn gevoel en zicht. rollkur is voor mij wezenlijk anders daar geeft de ruiter geen cm lucht in de handen, kijk vooral ook eens even naar de handhouding van de amazone op plaatje 4 iedereen moet toch wel zien dat dit een wezenlijk verschil is met de andere plaatjes.

Bij de eerste plaatjes krijgt het paard ook niet de juiste ruimte. Ten eerste al te veel ruimte dan nodig is waardoor de nek spieren langer gemaakt moeten worden en dat in alle gangen is vermoeiend voor een paard, dat gaat verzuren. Dan kun je nog afwisselen, het feit blijft dat bij deze manier van rijden het paard achter de loodlijn loopt met de ene keer het hoofd lager dan de andere keer.
En ten tweede omdat het paard in deze houding gedwongen wordt (het hoofd moet achter de loodlijn waardoor het zicht van het paard verstoord wordt en zich dus fysiek en mentaal zou moeten overgeven aan deze -niet natuurlijke- houding. Wij willen dat ons paard met zich laat werken en dus een vorm van - overgeven- of beter gezegd, samenwerken. Het paard moet de dingen snappen die je bedoeld en wil daarom graag met je werken, vanaf de eerste seconde.
Uiteindelijk is dit alleen maar te vekrijgen door werk aan de voorkant waardoor de achterhand geen rol meer speelt en ook die moet getraind worden. En dat is nu zo jammer van deze manier van rijden, hij is namelijk uitgevonden om paarden snel GP klaar te maken maar de uitvinder is daar zelf nog op terug gekomen, hij zag namelijk in dat dit niet de manier is om paarden te berijden. Jammer dat de toekomst dat niet zo gezien heeft en de klok wel heeft horen luiden maar totaal geen idee heeft waar de klepel hangt. En zijn volgers doen allemaal mee, zonder nou precies te weten wat ze nu eigenlijk doen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:58

biscaya schreef:

De bovenste 2 plaatjes ogen misscien ontspannen maar zijn dat niet voor het paard. De bovenlijn (ligament én wervels staan volledig op spanning)
Dit is ook de reden dat de illusie van "rustig en meewerkend paard"verkregen word;Naast de zichtbeperking is dit een fysieke positie waarin zelfs een lichte ophouding doorkomt als een moker (wervels staan dan immers tegen elkaar aan gedrukt),het paard kan geen kant op. Voor de ruiter voelt dat als:mijn paard is zo licht.
Waarom zou je dit überhaupt trainen Biscaya? Je kan toch duidelijk zien dat deze paarden op de voorhand vallen?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:33

piepenfiets schreef:
Hier zijn klassiek instructeurs met een lampje te zoeken

Meen je dat nou? Leunis van Lieren, Hans Bernoski, Rien vd Schaft, Henk van Bergen, Nico Verwer, Eddy de Wolf van Westerode vind ik toch echt klassiek of vind jij dat deze mensen ook modern rijden?

Kun jij misschien een ned. trainen noemen die in jouw optiek wel zuiver klassiek onderricht geeft zodat ik begrijp waar jij de scheiding klassiek - modern legt?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:27

Abacab schreef:
piepenfiets schreef:
Hier zijn klassiek instructeurs met een lampje te zoeken

Meen je dat nou? Leunis van Lieren, Hans Bernoski, Rien vd Schaft, Henk van Bergen, Nico Verwer, Eddy de Wolf van Westerode vind ik toch echt klassiek of vind jij dat deze mensen ook modern rijden?

Kun jij misschien een ned. trainen noemen die in jouw optiek wel zuiver klassiek onderricht geeft zodat ik begrijp waar jij de scheiding klassiek - modern legt?

Ja dat meen ik

Je noemt er al een aantal Abacab alhoewel ik niet bij iedereen die je noemt zou willen lessen. Laat ik voorop stellen dat het huidig rijden niets met "modern te maken heeft,het is een oudere techniek dan die huidige klassiekers gebruiken maar goed,
De mensen die jij noemt zijn niet ieders buurman en zeker niet affordable voor iedereen itt tot elke manege en 9 van de 10 privé-instructeurs die LDR als standaard hebben. Ik denk dat jij heel goed begrijpt wat ik bedoel.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:57

piepenfiets schreef:
De mensen die jij noemt zijn niet ieders buurman en zeker niet affordable voor iedereen itt tot elke manege en 9 van de 10 privé-instructeurs die LDR als standaard hebben. Ik denk dat jij heel goed begrijpt wat ik bedoel.

Als jij je groen en geel ergert aan het niveau op de manege en bij de reacreant dan kunnen we elkaar de hand geven.
Maar ik denk dat we het slechte rijden op maneges niet moeten gaan verwarren met topsport. Recreanten rijden hun paard de vernielig in door onkunde en omdat ze geen middelen aan willen wenden om hun kennis te vergroten. Want lessen bij een van de mensen uit mijn rijtje is voor iedereen bereikbaar, het is maar net welke prioriteiten je stelt. Ik investeer nog steeds niet in vrachtwagentjes, Anky-clima control sweaters, om maar te zwijgen van combinaties die week-in-week-uit op goed geluk wedstrijd rijden in de hoop wat puntjes bij elkaar te schrapen.

Dat 9 van de 10 privé instructeurd LDR als standaard hebben ben ik ook niet met je eens. Hun standaard is slecht rijden, onkunde, onwetendheid, luiheid, en arrogantie en dat heeft niets met LDR te maken. Als je goed wilt leren rijden zul je in de buidel moeten tasten en prioriteiten moeten stellen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:40

Abacab schreef:
piepenfiets schreef:

Als jij je groen en geel ergert aan het niveau op de manege en bij de reacreant dan kunnen we elkaar de hand geven.
Maar ik denk dat we het slechte rijden op maneges niet moeten gaan verwarren met topsport. Recreanten rijden hun paard de vernielig in door onkunde en omdat ze geen middelen aan willen wenden om hun kennis te vergroten. Want lessen bij een van de mensen uit mijn rijtje is voor iedereen bereikbaar, het is maar net welke prioriteiten je stelt. Ik investeer nog steeds niet in vrachtwagentjes, Anky-clima control sweaters, om maar te zwijgen van combinaties die week-in-week-uit op goed geluk wedstrijd rijden in de hoop wat puntjes bij elkaar te schrapen.

Dat 9 van de 10 privé instructeurd LDR als standaard hebben ben ik ook niet met je eens. Hun standaard is slecht rijden, onkunde, onwetendheid, luiheid, en arrogantie en dat heeft niets met LDR te maken. Als je goed wilt leren rijden zul je in de buidel moeten tasten en prioriteiten moeten stellen.

Een recreant is iemand die als vrijetijdsbesteding (wedstrijden) rijdt,ik ben er zelf ook één ;)
Ik denk niet dat de meeste instructeurs de door jou genoemde standaard hebben,ook niet dat een goed instructeur erg kostbaar moet zijn (alhoewel klassiek in deze regio wegens schaarste niet bepaald gemiddelde prijzen hanteert,hoe dan ook wel GOED-koop natuurlijk :D )
Gezien onverenigbaarheid met de biomechaniek (en aard) van het paard,kan het niet goed uitgevoerd worden. Het is n.l. rollkür die ldr genoemd word.