Bitloos ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Bitloos ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:11

:j maar ik doelde op je laatste bericht. :)

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:12

ik snap je punt ! :))

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:15

Hmm,
Omdat je een filmpje hebt gezien meteen overstappen op bitloos? Ik ben zelf ook een voorstander van bitloos, maar het bit is echt niet altijd slecht. Het ligt er vooral aan hoe je er zelf mee omgaat.
Bij bitloos rijden is dat eigenlijk precies hetzelfde. Bitloos is goed maar kan ook schade aanrichten, ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat. Natuurlijk is het super dat je misschien bitloos wil gaan rijden, begrijp me niet verkeerd! :D Maar om dat op één filmpje te bazeren....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:16

Ik sluit me bij Marit_Ariel aan!
Mijn merrie is heerlijk te rijden met het emiel voest hoofdstel. Het heeft een heel brede, zacht onderlegde neusriem. Die verdeelt de druk denk ik ook wel aardig. Beter dan zo'n dik stuk touw als neusriem wat je ook wel ziet, bosal?
Mijn merrie bouwt snel spanning op maar bitloos loopt ze super door de hals. Maar als ze geen stelling wil nemen, kan je haar niet dwingen wat met bit wel kan bij haar. Het maakt je alert van hoe het paard zich voelt denk ik en creatief in het zoeken naar buiging en ontspanning ipv dwingen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:04

Ik vind bitloos rijden als afwisseling heerlijk! Ik heb mijn bijrijder deze week ook even laten 'proeven' aan het bitloos rijden en die vond het ook een leuke ervaring. Ik kan bitloos net zo goed oefeningen rijden als met bit, wijken gaat probleemloos en ook een stukje schouderbinnenwaarts gaat prima. Schakelen gaat ook goed en ik merk als enige verschil dat ik een stuk touw in de handen heb, ipv leer, haha!
Mijn paard heeft deze week wat last van haar gebit en vrijdag komt pas de tandarts, vandaar dat ik het bitloos hoofdstel even weer tevoorschijn heb gehaald en de eerste paar rondjes is het even weer wennen, maar daarna rijdt het als vanouds.

sweetlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:13

hey

ik rij mijn paard gewoon in de bak met bit maar als ik naar buiten ga zonder.
ik merk aan het paard dat hij dit fijner vindt.
ik heb gewoon super veel controle met een bit en zonder.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:15

Somebitch schreef:
Bitloos heb je helemaal niet minder controle over je paard hoor? Waar komt dat fabeltje toch vandaan?

Ik zou het gewoon proberen TS. :)

vraag ik mij ook af nooit gemerkt dat de ruitertjes meer moeite hadden met mijn shet zonder bit. met of zonder meneer is altijd het zelfde na mijn weten :')

Maar goed ik vind zowel met als zonder bit even gevaarlijk (niet helemaal het juiste woord ervoor maar goed). Het gaat er meer om hoe je rijdt. Als je (verkeerd) rijdt bijvoorbeeld hard in de mond bent kan een bit inderdaad een wapen zijn. Maar zo kan je ook behoorlijk vechten bitloos, zeker als je denkt dat je de controlle kwijt bent. Wat vaak meer aan de manier van communicatie ligt dan daadwerkelijk aan bitloos rijden.
Tuurlijk elk paard pakt het anders op en heeft zijn tijd nodig ermee en begrijpt niet alles gelijk. Maar zonderbit vliegen ze gauw weg is in mijn ogen een fabeltje.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:18

Ik ben sinds kort overgestapt naar bitloos. Zowel shet als haf reageren er goed op.
Shet reageert alleen wel wat beter. Met haf ging het in de bak prima. Maar buiten denkt ze hee geen bit daar gaan we gebruik van maken. En ging dus een stukje galloperen. Ik zou zeggen probeer. Maar bouw het stuur eerst rustig op voor je de weg op gaat!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:42

ik rij zelf niet bitloos maar ben er zeker niet tegen!

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:16

Bitloos rijden is moeilijker dan met bit. Waarom? Meeste mensen hangen gewoon even aan de teugels als paardlief er vandoor gaat. Nu heb jij dat filmpje gezien, en ik weet welk filmpje je bedoeld. Maar met bitloos rijden kun je net zoveel schade aanrichten. Verdiep je heel goed in de soorten bitloze hoofdstellen. Er zijn varianten die gericht zijn op controle en niet op paardvriendelijkheid. Heb zelfs gehoord dat je een neusbeen kan breken met die dingen, maar dit is slechts iets wat ik gehoord heb.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben helemaal vóór bitloos, maar heb ook niets tegen het bit. Rijd gewoon zoals het hoort: met je lichaam. Niet met hulpmiddelen :)

95Alice95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:31

Het ligt er gewoon aan hoeveel druk je met je handen op de teugels legt. als je namelijk met bit rijdt moet je niet te veel druk op de teugels leggen, omdat je anders het bit door het paard z'n mond ragt. maar hetzelfde geldt met bitloos rijden, want je kunt dan zeker het neusbotje van je paard breken, dit komt doordat een bitloos hoofdstel een soort bitringen aan de zijkant heeft hangen en als je dan druk legt op de teugels trek je die bitringen naar je toe, waardoor er een grote druk kan komen op het neusbot. en te veel druk zorgt dan voor een gebroken neusbot.
Ik rijdt mijn verzorgpaard ook nu bitloos, omdat madame het leuk vond om op haar hoofdstel te staan en haar hoofd omhoog te gooien :? maar ja
het was voor mij ook wel even wennen, omdat ik altijd met bit rijdt en eerlijk gezegd vind ik met bit toch fijner rijden, omdat ik het gevoel heb dat je dan toch wat minder met je handen moet rijden. niet dat ik mijn paard nu door de bak heen trek als ik bitloos rij, want ik rij haar juist met mijn zit en benen vaak nog met een waslijn teugeltje:P maar het is gewoon mijn gevoel dat bitloos rijden niet voor dressuur bestemd is.
Begrijp me niet verkeerd bitloos rijden is heel fijn en leuk, maar dan gewoon voor een buitenritje en niet voor dressuur.
overigens kan elk paard bitloos gereden worden, alleen kost het het paard en de ruiter tijd om eraan te wennen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:41

95Alice95 schreef:
maar het is gewoon mijn gevoel dat bitloos rijden niet voor dressuur bestemd is.
Begrijp me niet verkeerd bitloos rijden is heel fijn en leuk, maar dan gewoon voor een buitenritje en niet voor dressuur.

Ondanks dat het bij jou een gevoel is, ben ik het niet met je eens. Dressuur kan prima bitloos! Je moet alleen wel meer met je zit gaan doen, en dat vinden heel veel ruiters erg moeilijk. Als het dan na drie keer niet hetzelfde gaat als met een bit, stappen ze snel weer terug. Dat heeft niets te maken met de optoming, maar met de kunde van de ruiter.

Ik rij zelf al enkele jaren bitloos. Begonnen met kaakgekruist, sidepull ook een tijdje gebruikt en inmiddels op een hele simpele kingekruiste. Ik vind het heerlijk om mijn paard tóch dressuurmatig goed voor elkaar te hebben, zonder dat ik daar allerlei hefboomwerkingen voor nodig heb. Er gaat wel de nodige tijd in zitten, maar mijn paard is er veel lekkerder van gaan lopen. En daarbij vind ik het zelf gewoon gaaf wat we allemaal doen zonder bit :')

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:44

Altijd een intressante discussie, wel of niet bitloos.
Inderdaad het argument, je hebt minder controle. En, met bit en een vriendelijke hand is net zo lief vriendlijk. Maar .. kennelijk heeft die vriendelijk hand toch het bit nodig als noodrem? Dus .. als er in geval van enthousiast worden ect. toch een bit nodig is, moet er kennelijk toch op de pijn-stop van het paard ingewerkt worden? (voelt druk = pijn, dus gaat in de remmen). Dus dan denk ik; het argument bit is net zo vriendelijk vervalt.
Ik rijd zelf bitloos, ook niet altijd gedaan, en gaat super! Ook buiten met enthousiast worden ect. merk ik geen verschil. Sturen gaat prima, soms iets sterker inzetten ja, maar ik heb dan ook een basis bitloos hoofdstel dus werkt niet extra in op de neus. (met sterker inzetten bedoel ik dat mijn hulpen groter moeten zijn voordat het uberhaupt doorkomt ---> je hebt dus zelf het gevoel dat je groter moet inwerken, voor je paard voelt dit niet vervelender ;) )

95Alice95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:57

xNursiex schreef:
(met sterker inzetten bedoel ik dat mijn hulpen groter moeten zijn voordat het uberhaupt doorkomt ---> je hebt dus zelf het gevoel dat je groter moet inwerken, voor je paard voelt dit niet vervelender ;) )

dit bedoelde ik ja !!! Je zegt precies wat ik net wilde verwoorden, maar ik gebruikte volgens mij de verkeerde verwoording 8)7 maar jij hebt helemaal gelijk!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:17

95Alice95 schreef:
want je kunt dan zeker het neusbotje van je paard breken, dit komt doordat een bitloos hoofdstel een soort bitringen aan de zijkant heeft hangen en als je dan druk legt op de teugels trek je die bitringen naar je toe, waardoor er een grote druk kan komen op het neusbot. en te veel druk zorgt dan voor een gebroken neusbot.

Dit is dus onzin, met een sidepull of gewoon gekruist hoofdstel gaat het je niet lukken om dat neusbotje te breken. De enige optoming waarbij je zo'n risico zou kunnen lopen is de hackamore en dan moet die eigenlijk ook nog te laag hangen.

Die grotere hulpen vind ik dus bij wat serieuzer dressuurwerk ongewenst, ik werk liever met hele kleine hulpen zodat ik recht boven mijn paard kan blijven.

lubbert38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:17

Je gaat toch ook niet in een auto rijden zonder stuur. Dat vind ik hetzelfde als rijden zonder bit .
Of je moet een heel rustig paard hebben maar als er veel pit in zit zou ik gewoon met bit doen, heb je veel meer controle over je paard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:29

Beste Lubbert, dat is nou net het punt: wat jij "zou doen" is niet hetzelfde als wat een andere "zou (moeten) doen". Rijden zonder bit is niet helemaal te vergelijken met rijden zonder stuur, misschien moet je je even iets meer inlezen hierover. ;)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:47

Het 'kunnen houden' van een paard heeft niks met bit te maken. Als hij echt wil, vertrekt hij toch wel met je, met of zonder bit. De voordelen van bitloos zijn al door diverse mensen genoemd: je wordt getriggd om meer met je zit te rijden. Inderdaad, je ondersteunende handhulp kan in het begin groot nodig zijn, maar je kunt het als een uitdaging opvatten en steeds proberen om ook die hulp kleiner en kleiner te maken. Ik zelf gebruik een kaakgekruisd hoofdstel, en heb een bontje onder zijn kin en op zijn neus. Met betrekking tot dressuur: het is wel degelijk mogelijk om je paard goed dressuurmatig te trainen, ook aanleuning en oprichting. Het grappige is dat mijn paard ook heel erg schuimt als ik m train, zonder bit. Ik ben absoluut een voorstander van bitloos. Ik ben daarnaast geen tegenstander van bit... Het gaat om wat voor jullie als combinatie het fijnste voelt. Succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:08

Waratje schreef:
Beste Lubbert, dat is nou net het punt: wat jij "zou doen" is niet hetzelfde als wat een andere "zou (moeten) doen". Rijden zonder bit is niet helemaal te vergelijken met rijden zonder stuur, misschien moet je je even iets meer inlezen hierover. ;)

En veel heb je niet aan een stuur, je kan beter een rem hebben. :') En die heb je ook gewoon zonder bit. :j

lisute17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:26

Wel met bit rijden, niet met bit rijden, wel hoefijzers, geen hoefijzers... Dat zijn allemaal discussies die nooit uitgepraat zijn.
Maargoed even over het onderwerp. Het werkt allemaal anders in, elk paard reageert anders en is anders en dus is ook de inwerking van een bit of een bitloos hoofdstel anders bij elk paard. Je hebt heel veel verschillende bitten en verschillende soorten bitloze hoofstellen en dat is echt niet voor niks natuurlijk.

Je moet voor jezelf nagaan waar jouw paard goed op reageert, dat is het belangrijkste. En ook al rijd je zonder bit, dat betekent niet dat je het dan niet verkeerd kan doen en maar grof kan zijn met je handen, wat tot mijn teleurstelling veel mensen die zich niet verdiepen daarin vaak nog steeds denken.

Mijn IJslander had heel veel moeite met nageven (nog steeds wel) omdat ze erg heet is in haar hoofd en moeilijk ontspant, maar ook omdat ze vroeger heel verkeerd is (in)gereden. Ik heb eigenlijk om gewoon te proberen ooit een hackamore omgedaan en het was een wereld van verschil, zo goed dat ze erop ging en eindelijk begon te onstpannen en na te geven. Dat had ik eigenlijk niet verwacht dat dat meteen zo goed zou gaan. Maarja, dat is mijn paard. Wat ik al zei, er zijn er genoeg die daar anders op reageren. Dat zou je gewoon moeten uitproberen (met beleid) :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:15

lubbert38 schreef:
Je gaat toch ook niet in een auto rijden zonder stuur. Dat vind ik hetzelfde als rijden zonder bit .
Of je moet een heel rustig paard hebben maar als er veel pit in zit zou ik gewoon met bit doen, heb je veel meer controle over je paard

Juist bij dat "onder controle" houden zit het gevaar van een bit, want dan veroorzaak je schade.

Ik rij alleen met bit als ik met finesse bezig ben, dan kan ik kleiner dan klein zijn, heel precies zijn, die hulp kan ik goed gebruiken. Ik geloof wel dat het ook zonder kan, maar dat dat een lastigere weg is.
Verder rij ik zonder bit en mijn paard is alles behalve stuurloos en controle heb ik meer dan zat, ook als hij veel pit heeft. Als hij veel pit heeft wil ik hem niet eens op het bit hebben, want dan zou ik misschien teveel geneigd zijn te hard in de hand te zijn. Zijn mond is me veel waard, die hou ik graag heel.

Voor lubbert, rij je paard eens zonder contact op de teugels, ook dan moet je kunnen sturen, sterkr nog, haal de teugels eens geheel weg, ook dan moet je nog kunnen sturen en remmen. Kan je dat niet, schaaf dan je kennis eens bij.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:22

Wellicht dat je het rijden met bit zou kunnen vergelijken met het rijden met een spoor: meer finesse, maar bij verkeerd gebruik ook meer schade (even gebroken neusbotten door verkeerd gebruik andere optomingen e.d. terzijde).

Flitsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:27

Bij bitloos heb je nog WEL controle, maar je moet er wel rekeing mee houden dat je je paard niet de strak moet houden, hij kan zijn neus breken bij echt harde rukken aan de teugel.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:29

Je kan ook een Mylerbit aanschaffen! Wel heel duur maar is het zeker waard!
Moet je wel eerst ff wat info over opzoeken, welk bit je voor je pony nodig hebt enz.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:32

Die gebroken neusbotten, iemand die dat al eens heeft meegemaakt dan? Want volgens mij is dat OOK een van de vele fabels die rond het gebruik van bitloze (in dit geval vooral hackamore) hoofdstellen hangen. Zo zonde.