Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:05

Interessant topic ik ga even meelezen en indien ik kan reageren. Heb misschien nog wel eigen voorbeelden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:27

freeride schreef:
nicky_rilana schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=X78-hWQE ... ature=plcp
die loopt dus achter de lood lijn, maar geeft wel na.

Deze pony geeft niet na, maar loopt in de krul.
En idd, als je paard L&L gereden wordt, is dat punt net achter de oren niet het hoogste punt, spijker op de kop, waarom L&L ongezond is :j

Daar ben ik het mee eens.. Dit vind ik geen nageeflijkheid.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:00

Ik ben het dus helemaal met jullie eens. Ze heeft al eerder het volgende geroepen:
Citaat:
nee hoor loopt niet in haar eigen houding, dat is mijn houding,

en dat is in mijn ogen niet nageven, maar in een (onnatuurlijke) houding dwingen.
Ik zie ook dat deze pony achter krabbelt, maar niet mooi ondertreedt. Houding is wat anders dan aan de teugel of nageeflijk.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:26

als ik mijn pony wil dwingen, dat gaat echt niet hoor, dan neemt ze gewoon de benen. toen ik zo ben begonnen met rijden is ze met het op pakken ook stukken beter gaan draven. maar ieder zijn ding. ik weet echt wel of mijn pony naageeft of achter de teugel kruipt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:28

nicky_rilana schreef:
als ik mijn pony wil dwingen

Daar heb je toch je slof voor?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:29

die hangt toch los

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:39

Ja, nu wel, maar in het andere topic heb je al te kennen gegeven dat hem erop hebt om het paard in deze houding te laten lopen. Dat is prima, dat moet je helemaal zelf weten, maar persoonlijk vind ik dat dan niet "nageeflijk", persoonlijk vind ik dat dan "in de krul".

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:49

nee dat heb je dan niet goed gelezen, want ik heb hem er daar voor echt niet aan hangen. ooit als ik een oefening doe en ze moet dan wat vluger of afremmen, dan kan ze ook wel eens haar bit vast pakken en dan kan ik haar echt niet meer stoppen, omdat ze vrij goed kan springen durf ik haar niet in een hoek stil te zetten omdat ik bang ben dat ze er overheen springt. en op een kleine volte lukt gewoon niet. ik pak dan de slof er bij rem af, laat slof weer los en rij weer verder.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:23

Het ziet eruit alsof je erg veel gewicht aan je handen hebt hangen, of zie ik dit verkeerd?

Als je er vanuit gaat dat een paard met een valse knik zijn achterhand niet/minimaal gebruikt, is het dus voor een paard (met een valse knik) ook niet mogelijk om adequaat (hals gebruik daar gelaten) te verzamelen en oefeningen zoals keertwendingen in galop te doen? Of is er dan weer sprake van overmatig gebruik van een ander lichaamsdeel?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:52

specialmoon schreef:
mijn paardje gaat heel snel zelf in de valse knik lopen, omdat ze vanwege haar scheefheid graag steun wil van mijn teugels... ik krijg nu les in rechtrichten, in het begin zit het er heel raar uit. Maar uiteindelijk krijg ik mijn paardje nu zelfs al in de "correcte" aanleuning. Dit is altans veel moeilijker dan gwn in een valse knik trekken (zoals ik het jammer genoeg op 11 jarige leeftijd van een instructrice heb geleerd. Nog moeilijker is het om het te herkennen als je op je paard zit en je het verschil tussen "correct"en valse knik nog niet hebt ervaren en of je een slechte instructrice hebt. Ik zou als ik jouw was een les nemen bij iemand die aan rechtrichten doet, proberen kan geen kwaad. En soms doet 1 les al wonderen!
Een tip om de "valse knik" te herkennen is:
bij een valse knik trek je je paard als het ware in de krul of het paard gaat zelf in de krul lopen. Er is dus geen ontspanning en geen gelijke verbinding met de teugels.
bij "correcte" aanleuning loopt het paard met gelijke druk op de teugels en zou hij als je de teugels uitschuift je hand moeten volgen maar wel contact houden. het is toch wel 1 van de moeilijkste onderdelen van paardrijden (vind ik), maar ik denk wel 1 van de mooiste...
succes

Ja het is inderdaad een van de moeilijkste onderdelen van het paard rijden en ook een van de mooiste.
Mijn paardje ben ik ook om aan het scholen van een paard dat achter de teugel liep (valse knik, of juist te zwaar in de hand werd = vijfde been) naar een paardje dat goed van achter naar voren wordt gereden. Wat ik geleerd heb afgelopen jaar van mijn instructeur (s), is een aantal zaken. Op de eerste plaats is loswerken in de kaak en hals heel belangrijk. Dat deed en doe ik middels wending om de voorhand en veel wijk oefeningen met de juiste manier van stelling nemen zodat het paard zijn natuurlijke scheef heid gaat corrigeren en ik daarmee rechtricht. Tevens heb ik geleerd om nu altijd door te zitten en heel goed met zit , been en hand (nageven-nageven=nageven) met minimale hulpen te gaan rijden. Het is echt verschrikkelijk moeilijk maar het gaat steeds beter. Paardje knabbelt zachtjes op het bit (vroeger niet) en we hebben veel subtielere communicatie. Ik heb geleerd om mijn zitbeenknobbels dieper in het zadel te drukken of minder diep naargelang de hulp die ik wil geven en mijn benen meer naar achteren te leggen want ik zat te veel in stoel zit. Ik merk nu ook dat ik door heel subtiel voor, op of achter de singel te leggen of gewoon zachtjes aan haar buik een heel communicatie spel heb gekregen. Ik heb geleerd dat ik al gauw te streng met mijn handen was en soms nog ben. Alleen vingers voorzichtig aanspannen en loslaten is al genoeg. Paardje voelt een vlieg dus heel zachtjes mijn benen aan leggen bij halthouden (zodat ze vierkant gaat staan) is vaak al genoeg. Zachtjes been aanleggen als ik wil wijken of galop hulp wil geven is al genoeg. Ik gaf mijn hulp niet hard maar voorm ijn paardje toch al te hard.
TEvens heb ik geleerd om niet zo'n hoog tempo te willen rijden zodat mijn paard de beweging ook kan verwerken in haar lichaam. door Quir is het al aangegeven, je ziet je paardje veranderen: body builder van voor is verdwenen, punt kontje van achteren is weg en er zijn meer spieren, tevens komt de rug meer en meer naar boven. De rugspieren voel ik nu onder mij soepel bewegen. Dat is een heerlijk gevoel. Het overmatige schuimen van de mond is veranderd in een klein bescheiden wit streepje rond de mond.
Ik heb geleerd dat de halve ophouding een subtiel "spel"is van hand, zit en beenhulp waarbij op het juiste moment nageven zeer belangrijk is.
Maar het is en blijft moeilijk om je paardje op eigen benen te laten lopen (dus niet hangen) met een mooie zachte verbinding met de ruiterhand. Nu dit vaak goed lukt zijn we de losmakende oefeningen aan het uitbreiden met SB en via uitbreiding van de wijk oefeningen. Bij ons is nog geen spraken van een verzameld paard maar wel van een paard dat meer en meer haar gewicht op achteren begint te zetten.
Dus ik probeer met mijn post wat handreikingen te geven van hoe je dan een paard uit de valse knik kunt krijgen. Ik lees namelijk tussen de regels door bij verschillende posten dat die kennis niet bij iedereen aanwezig is, zoals deze kennis ook bij mij niet aanwezig was. En tja echte goede instructie is daarbij heel erg belangrijk om het goed te leren en niet terug te vallen in fout gedrag.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:00

maaikiemike schreef:
Het ziet eruit alsof je erg veel gewicht aan je handen hebt hangen, of zie ik dit verkeerd?

Als je er vanuit gaat dat een paard met een valse knik zijn achterhand niet/minimaal gebruikt, is het dus voor een paard (met een valse knik) ook niet mogelijk om adequaat (hals gebruik daar gelaten) te verzamelen en oefeningen zoals keertwendingen in galop te doen? Of is er dan weer sprake van overmatig gebruik van een ander lichaamsdeel?

ze hangt absoluut niet. ze kan juist heel makelijk verzamelen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:50

In mijn ogen is dat niet verzamelen, Nicky, in mijn ogen is dat heel kort lopen in een door jou geëiste houding. Ik wil wel eens een filmpje zien waarin jij je paard lekker aan het lopen hebt, (of denkt dat ze lekker aan het lopen is) en dan de hals laten uitschuiven, naar voren en beneden. Ik ben benieuwd of ze dan richting voorbenen gaat (dus alleen zakken met de neus tussen de voorbenen) of zakken en haar neus eruit duwt. Ik denk dus dat je paard gewoon in de aangeleerde houding blijft lopen en je teugels slap blijven hangen, tot ze het door heeft en hoofd omhoog tilt of gaan rennen.

Het enige juiste is volgens mij dat ze haar hoofd en hals rustig laat zakken, je hand volgen, met haar neus eruit. En dan natuurlijk wèl netjes voorwaarts blijven.

Tot nu toe zie ik in alle filmpjes en foto's die jij laat zien en geplaatst hebt een paard dat in de krul getrokken is en achter ontzettend aan het krabbelen.

Moeilijk...

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:57

nou mijn pony deed vroeger altijd voor een 8 halsstrekken, is draaf ook altijd uit en dan volgt ze gewoon mijn hand, ik heb geen filmpjes waar ze echt wow loopt. je kunt daar even kijken, maar het aller fijnst liep ze op de brabantse in de klasse L2.
http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee
ik kan niet even zeggen nou laat ik die pony even pakken en laten zien dat ze heel fijn kan verzamelen, want ze heeft al 2 maanden vrij.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:08

Een nagelijke paard buigt, bij oprichting, af op de eerste halswervel. De eerste halswervel is het hoogste punt bij oprichting. Oprichting is een gevolg van nageven en verzamelen. Oprichten (het mooie krulletje) is dus een gevolg van verzameling, geen doel op zich. Bij een valse knik is er geen sprake van een paard dat goed van achter naar voor over de rug is gereden, waardoor de hals als logisch verlengde in een opwaartse houding staat. Het paard die in een valse knik loopt buigt vaak af op de derde halswervel. Ook kan het voorkomen dat het paard achter de loodlijn gaat lopen. Veelal komt dit om dat het "krulletje" wordt afgedwongen. Het paard draagt niet met de achterhand en loopt met een holle rug, waardoor het ruitergewicht niet correct wordt ondersteund. De beweging van de ruiter wordt in de harde delen opgevangen in plaats van in de zachte delen. Daardoor zal een paard sneller slijten.

Een paard dat in een valse knik loopt is niet nagefelijk, en zal de hand van de ruiter niet volgen. Een test voor die nagelijkheid is dus de hals laten strekken. Echter, paarden kunnen ook door middel van allerlei tructjes worden geleerd als een duikboot naar voren te duiken op het moment dat halsstrekken wordt gevraagd. Alleen een kundig oog zal bij het halsstrekken zien of het paard dit doet als gevolg van aanleuning/nagefelijkheid (de hand zoeken, de hand volgen), of omdat het hem afzonderlijk is geleerd dit te doen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:20

Nicky, je filmpje werkt niet...

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:23

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:25

maar echt heel fijn lief ze hier ook niet hoor

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:37

Nee, dat zag ik inderdaad. Ze krabbelt een beetje. De middendraf en de middengalop gaat ze alleen wat harder, ik zie haar niet verruimen. Het lijkt ook of ze heel zwaar op de hand is en niet lekker over de rug loopt. Haar achterhand is stuwend, niet dragend. Ze loopt in een houding, maar ik zie niet dat ze hier fijn nageeflijk is of aan de teugel loopt. Overigens moet ik wel zeggen dat deze pony bij dit proefje niet met de kin op de borst loopt, maar ik vind haar wel iets te kort in de hals, waar door het lijkt of ze de rug wegdrukt. Het halsstrekken lijkt netjes, maar volgens mij is dat meer zo'n situatie als s6801881 beschrijft. De pony kent het "trukje" maar echt hals strekken? Ik weet het niet.

Ik denk dat deze pony een valse knik heeft.

Je rijdt Rilana nog korter genomen, met echt die krul erin. Ik vind het persoonlijk niet mooi en niet vriendelijk staan, en ook helemaal niet "ontspannen in de aanspanning". Bij paarden zit ook de rem van achteren, niet van voren.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:25

@Nicky_Rilana: Wat ik van jou heel graag zou zien is een filmpje waarop je zonder sporen of zweep rijdt op een pony of paard zonder slof en zonder sperriem....daaruit zal dan blijken of je idd met weinig gewicht in je handen kunt rijden of niet.Want tot nu toe zie ik enkel filmpjes waarop paard/pony de mond probeerd te openen, en jij een tikkeltje achterover aan de teugel hangt, als bij wijze van spreken je paard onder je weg zou vallen, val jij op je achterste, terwijl je op je beide voeten zou moeten landen. Dus ik ben heel benieuwd of je zo'n filmpje kunt plaatsen binnenkort, als je dat lukt, ben ik iig overtuigd dat je met zachte handen kunt rijden, nu nog niet.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:34

freeride, ik ben het met je eens. Ik heb er ook om gevraagd en ze plaatst een filmpje van een pony van lang geleden (in mijn ogen ook niet goed), maar ik zou het zo graag met haar huidige paard zien. Daar heb ik alleen maar plaatjes van gezien met slof (al dan niet strak aangenomen) en een veel te diep lopend paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:05

NR: spijt me wel, maar dit zijn kunstjes en trucjes. Paard loopt in een houding, maar geeft absoluut niet na en heeft ook geen plannen in die richting, zo te zien. Jammer.

@ freeride: waarom vind jij lang en laag niet goed?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:58

@Yamcha, ik vind lang en laag over het algemeen, dus echt in de meeste gevallen niet goed, omdat mensen die dit toepassen veel te vaak vergeten om de neus er wel uit te laten komen bij deze manier van rijden, dus wordt het al heel snel, lang,laag en (te)rond...degenen die lang en laag rijden, en daarbij altijd waken dat de neus niet achter de loodlijn komt, die doen het op de enige manier die gezond en verantwoord is in mijn ogen, want een paard is niet voor niks gebouwd met zijn hoofd en ogen vooraan, zodat ie kan zien waar ie heen gaat, de ogen zouden anders wel op de plaats van de oren hebben gezeten :), dus bij deze een kleine correctie, Lang en laag gebeurd zelden op de juiste manier.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:00

Agossie schreef:
freeride, ik ben het met je eens. Ik heb er ook om gevraagd en ze plaatst een filmpje van een pony van lang geleden (in mijn ogen ook niet goed), maar ik zou het zo graag met haar huidige paard zien. Daar heb ik alleen maar plaatjes van gezien met slof (al dan niet strak aangenomen) en een veel te diep lopend paard.

mijn paard rij ik niet met slof dus dat kan niet dat je dat gezien hebt. ik kan daar nu ook niet even foto's of filmpjes van laten zien omdat ik er vandaag pas voor de 4 x op ga of zo want hij heeft 12 weken vrij gehad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:06

Ik mis een simpele uitleg van "een valse knik"
Een valse knik is namelijk heel letterlijk.
Bij de 3e nekwervel achter de oren verschijnt dan een knik ipv een hals in een mooie ronde halve maan.
De nek wordt dan 2 delen ipv 1 geheel.

Zoals s6801881 al aangaf gaat de valse knik vaak samen met andere fouten zoals achter de loodlijn of achter de teugel etc etc.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:08

(wat vreemd, mijn post is weg... :oo)

Nicky, je rijdt nu toch Rilana?