Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sombra schreef:Beste Horseyfries,
Zoals je op de filmpjes die ik gepost heb kunt zien kan je arm nooit 100% stil zijn, dat is ook niet wat ik vertel. Ik vertel dat een meegaande beweging (naar voren en naar achter met de handen, mee gaan met de passen die het paard maakt) niet de juiste manier is, zo kan er namelijk nooit een goede aanleuning tot stand komen. Dat je lichaam niet stil zit is natuurlijk logisch, je zit op iets wat beweegt. Daarom zijn je armen altijd wel in beweging maar je moet ze, net zoals je lichaam zo stil mogelijk houden en als je paard juist gaat, zul je merken dat stilzitten niet eens zo moeilijk is.
Daarnaast wordt er (als je Klassiek wordt opgeleid) over het algemeen niet licht gereden.
En ook bij jou Horseyfries, zolang je in mijn teksten leest wat je wilt lezen dan komen we natuurlijk geen stap verder. In de post die jij hebt gequote staat duidelijk omschreven dat het niet de bedoeling is dat je zo stil moet zitten als een blok beton, dan ben je namelijk stug.

) opgeleide zou zijn in dit hele topic, en welk niveau jij ondertussen Klassiek bereikt hebt. Is Arthur Kottas volgens jou Klassiek? Of niet?Sombra schreef:Ik heb geen quotes van de Grootmeesters nodig om te weten wat wel en niet waar is.
Dit is nu al een zinloze duscussie, waarschijnlijk zit ik hier te discussieren met mensen die niet Klassiek opgeleid zijn. Dan komen we beide niet tot het juiste aangezien ieder een andere weg beoefend en andere principes en gevoelens na leeft.
Anders hadden die wel geweten wat ik nu vertel, dit is namelijk een gevoels kwestie die niet over het internet te verklaren valt (dat zien we maar weer).
Sombra schreef:Je kunt stil zitten in de zin van, stijf, en hard (stil zonder beweging) of stil zitten terwijl je mee gaat met de bewegingen die je paard maakt alleen dan binnen het frame, in de houding dus. Dit bepaal jij door je paard daar te houden. Beweeg jij constant mee met je handen, naar voren en weer terug krijgt je paard nooit de kans om in de houding te lopen. Als jij dan namelijk je handen naar voren doet verdwijnt dat weer, dan kan er dus nooit een goede aanleuning tot stand komen. De reden waarom ik het gooi op Klassiek rijden is omdat er een verschil zit in Klassiek en Modern rijden, en dat begint al bij de aanleuning. Als de mensen waarmee ik discussier de Klassieke Rijkunst niet begrijpen of die weg niet volgen kunnen we elkaar niet begrijpen.
Ook hier weer, als jij alleen maar leest dat ik vertel dat je helemaal stil moet zitten dan lees je alleen wat je wil lezen. Ik verklaar het hierboven al.
Moll schreef:einstein zei, wie iets niet duidelijk kan uitlegen voor iederen, kan beter zijn mond houden.

Moll schreef:sombra, jeheb het er over dat je niks uit boeken haalt, en leerd, hoe kan je dan zeggen dat je klassiek bent, in het klassieke is theorie en praktijk nauw verbonden aan elkaar, zelf volg ik nu een opleiding in duitsland, altans , op het moment niet want ik ben iets wat ziek, dus moet ff wachten, mar ook daar word er met de grootmeesters in het achterhoofd gewerkt en gepraat en gediscuseerd.
Moll schreef:daar heben we het alle 3 over, echter heeft schaduw of tewijl sombra het over het spelen van de vingers, dit klint mij vreemt in de oren, alleen het sluiten en openen van de hand met de halve ophouding, en het verzwaren van de beweging van de elleboog in de weestandbiedende hand, dat je [asief mee beweegt in de beweging is een feit, daar ijn we het over eens, echter moet het kader van het paard daar bij niet in gevaar komen, aar daar word dan weer geen antwoord op gegeven als je daar naar vraagd, maar dat ter zijde,
ik vind het peroonlijk nog al arogant om te zeggen dat het na slaan van de oude meester in deze geen meerwaarde is en zij nu al uitgeleerd zou zijn als ze alles zou lezen bla bla bla.
Uitleggen wat een relatief stille ruiterhand is, is nog niet zo gemakkelijk. Zelf zou ik nooit zeggen dat je hand stil moet staan, als ik dat zelf zou doen zou het paard juist steeds tegen mijn hand stoten omdat mijn hand dan het ritme van zijn hoofd niet zou volgen. Alleen meeveren vanuit mijn vingers lijkt mij en onvoldoende, en heel moeilijk om goed te doen. Vanuit ontspannen schouders, licht meeverende ellebogen en zachte polsen het contact met het bit zo gelijkmatig mogelijk houden door de bewegingen van het paard zo exact mogelijk te volgen, zo voelt het voor mij persoonlijk. Op die manier kan het paard zich settelen in de teugelverbinding en voelt de ruiter ook direct elke verstoring in de ontspanning in zijn vingers, en kan daar snel en subtiel, inderdaad met 'fingerspitzengefühl', op reageren.Citaat:Mee gaan met de hand verstoord de aanleuning, de hand moet stil staan maar 'beweegt' toch, dat wil zeggen dat je vingers bewegen maar je hand staat stil. Pas dan kan het paard in de juiste houding lopen.
murphy102 schreef:Moll schreef:sombra, jeheb het er over dat je niks uit boeken haalt, en leerd, hoe kan je dan zeggen dat je klassiek bent, in het klassieke is theorie en praktijk nauw verbonden aan elkaar, zelf volg ik nu een opleiding in duitsland, altans , op het moment niet want ik ben iets wat ziek, dus moet ff wachten, mar ook daar word er met de grootmeesters in het achterhoofd gewerkt en gepraat en gediscuseerd.
De theorie gaat inderdaad vooraf aan de praktijk, Moll.
Het is echter wél zo dat je de theorie pas BEGRIJPT wanneer je gevoeld hebt in de praktijk wat er gebeurt en dat jou dat door een deskundig (klassiek) instructeur gezegd wordt wát je voelt op dat specifieke moment. Dat haal je niet uit boeken.
Dus iemand die voor jou vertaalt wat en waar het vandaan komt, aangezien er zoveel zaken en bewegingen plaatvinden.
Velen lezen von Neindorff en Gustav Steinbrecht, maar begrijpen níet wat er daadwerkelijk gezegd wordt om de doodeenvoudige reden dat ze de rijtechniek onvoldoende beheersen in de praktijk.
Het ligt m.i. toch echt wel wat genuanceerder dan hoe jij het brengt.
Begrijpen en begrijpen vanuit (rijkunstig) gevoel zijn twee verschillende zaken.
murphy102 schreef:Moll schreef:daar heben we het alle 3 over, echter heeft schaduw of tewijl sombra het over het spelen van de vingers, dit klint mij vreemt in de oren, alleen het sluiten en openen van de hand met de halve ophouding, en het verzwaren van de beweging van de elleboog in de weestandbiedende hand, dat je [asief mee beweegt in de beweging is een feit, daar ijn we het over eens, echter moet het kader van het paard daar bij niet in gevaar komen, aar daar word dan weer geen antwoord op gegeven als je daar naar vraagd, maar dat ter zijde,
ik vind het peroonlijk nog al arogant om te zeggen dat het na slaan van de oude meester in deze geen meerwaarde is en zij nu al uitgeleerd zou zijn als ze alles zou lezen bla bla bla.
Zou het kunnen zijn dat Sombra bedoelt met het spelen van de vingers het Fingerspitzengefühl?
Een dermate zachte en gevoelvolle hand, waarbij het gevoel in de vingertoppen letterlijk samenkomt?
Moll schreef:sombra, jeheb het er over dat je niks uit boeken haalt, en leerd, hoe kan je dan zeggen dat je klassiek bent, in het klassieke is theorie en praktijk nauw verbonden aan elkaar, zelf volg ik nu een opleiding in duitsland, altans , op het moment niet want ik ben iets wat ziek, dus moet ff wachten, mar ook daar word er met de grootmeesters in het achterhoofd gewerkt en gepraat en gediscuseerd.
murphy102 schreef:Moll schreef:daar heben we het alle 3 over, echter heeft schaduw of tewijl sombra het over het spelen van de vingers, dit klint mij vreemt in de oren, alleen het sluiten en openen van de hand met de halve ophouding, en het verzwaren van de beweging van de elleboog in de weestandbiedende hand, dat je [asief mee beweegt in de beweging is een feit, daar ijn we het over eens, echter moet het kader van het paard daar bij niet in gevaar komen, aar daar word dan weer geen antwoord op gegeven als je daar naar vraagd, maar dat ter zijde,
Zou het kunnen zijn dat Sombra bedoelt met het spelen van de vingers het Fingerspitzengefühl?
Een dermate zachte en gevoelvolle hand, waarbij het gevoel in de vingertoppen letterlijk samenkomt?