Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:01

het is onin om te zeggen dat de aanleining niet zou deugen als je de pas mee gaat van uit de arm.
sla von neindorff er eens opna

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:04

Ik heb geen quotes van de Grootmeesters nodig om te weten wat wel en niet waar is.
Dit is nu al een zinloze duscussie, waarschijnlijk zit ik hier te discussieren met mensen die niet Klassiek opgeleid zijn. Dan komen we beide niet tot het juiste aangezien ieder een andere weg beoefend en andere principes en gevoelens na leeft.
Anders hadden die wel geweten wat ik nu vertel, dit is namelijk een gevoels kwestie die niet over het internet te verklaren valt (dat zien we maar weer).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:16

Sombra schreef:
Beste Horseyfries,
Zoals je op de filmpjes die ik gepost heb kunt zien kan je arm nooit 100% stil zijn, dat is ook niet wat ik vertel. Ik vertel dat een meegaande beweging (naar voren en naar achter met de handen, mee gaan met de passen die het paard maakt) niet de juiste manier is, zo kan er namelijk nooit een goede aanleuning tot stand komen. Dat je lichaam niet stil zit is natuurlijk logisch, je zit op iets wat beweegt. Daarom zijn je armen altijd wel in beweging maar je moet ze, net zoals je lichaam zo stil mogelijk houden en als je paard juist gaat, zul je merken dat stilzitten niet eens zo moeilijk is.
Daarnaast wordt er (als je Klassiek wordt opgeleid) over het algemeen niet licht gereden.

En ook bij jou Horseyfries, zolang je in mijn teksten leest wat je wilt lezen dan komen we natuurlijk geen stap verder. In de post die jij hebt gequote staat duidelijk omschreven dat het niet de bedoeling is dat je zo stil moet zitten als een blok beton, dan ben je namelijk stug.

Beste Sombra, we komen idd geen stap verder als jij blijkbaar hetzelfde bedoelt als ons maar dat verkeerd omschrijft ;)

Je opmerking hier ook weer "je moet ze, net zoals je lichaam, zo stil mogelijk houden", is alweer iets wat al indruist tegen wat je zegt "het is niet de bedoeling dat je zo stil moet zitten als een blok beton, dan ben je namelijk stug".
Vind het ook een beetje onzinnig om het dan telkens maar op klassiek te gooien, dat dat zo anders is, want daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat het onmogelijk is om alles zo stil mogelijk te houden en dan toch op de juiste manier met de beweging mee te zijn. (Al vraag ik me ook even af waarom jij blijkbaar denkt waarom jij de enige Klassiek (mét hoofdletter ;) ) opgeleide zou zijn in dit hele topic, en welk niveau jij ondertussen Klassiek bereikt hebt. Is Arthur Kottas volgens jou Klassiek? Of niet?
Ik zou het met je eens zijn als je er het woordje "optisch" tussenvoegt, omdat je bij de juiste stille zit voor het oog stilzit maar zou je het paard weghalen, dan zit je absoluut niet stil maar maak je dezelfde bewegingen als het paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:20

Sombra schreef:
Ik heb geen quotes van de Grootmeesters nodig om te weten wat wel en niet waar is.
Dit is nu al een zinloze duscussie, waarschijnlijk zit ik hier te discussieren met mensen die niet Klassiek opgeleid zijn. Dan komen we beide niet tot het juiste aangezien ieder een andere weg beoefend en andere principes en gevoelens na leeft.
Anders hadden die wel geweten wat ik nu vertel, dit is namelijk een gevoels kwestie die niet over het internet te verklaren valt (dat zien we maar weer).

waar heb ji je opleiding genoten, of waar en bij wie krijg j nog les of volg je een opleiding?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:29

Je kunt stil zitten in de zin van, stijf, en hard (stil zonder beweging) of stil zitten terwijl je mee gaat met de bewegingen die je paard maakt alleen dan binnen het frame, in de houding dus. Dit bepaal jij door je paard daar te houden. Beweeg jij constant mee met je handen, naar voren en weer terug krijgt je paard nooit de kans om in de houding te lopen. Als jij dan namelijk je handen naar voren doet verdwijnt dat weer, dan kan er dus nooit een goede aanleuning tot stand komen. De reden waarom ik het gooi op Klassiek rijden is omdat er een verschil zit in Klassiek en Modern rijden, en dat begint al bij de aanleuning. Als de mensen waarmee ik discussier de Klassieke Rijkunst niet begrijpen of die weg niet volgen kunnen we elkaar niet begrijpen.

Ook hier weer, als jij alleen maar leest dat ik vertel dat je helemaal stil moet zitten dan lees je alleen wat je wil lezen. Ik verklaar het hierboven al.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:37

Wie is jij?, als je bedoelt dat je het paard kadert en daarin begrenst in je lichamelijke beweging ben ik dat met je eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:54

Sombra schreef:
Je kunt stil zitten in de zin van, stijf, en hard (stil zonder beweging) of stil zitten terwijl je mee gaat met de bewegingen die je paard maakt alleen dan binnen het frame, in de houding dus. Dit bepaal jij door je paard daar te houden. Beweeg jij constant mee met je handen, naar voren en weer terug krijgt je paard nooit de kans om in de houding te lopen. Als jij dan namelijk je handen naar voren doet verdwijnt dat weer, dan kan er dus nooit een goede aanleuning tot stand komen. De reden waarom ik het gooi op Klassiek rijden is omdat er een verschil zit in Klassiek en Modern rijden, en dat begint al bij de aanleuning. Als de mensen waarmee ik discussier de Klassieke Rijkunst niet begrijpen of die weg niet volgen kunnen we elkaar niet begrijpen.

Ook hier weer, als jij alleen maar leest dat ik vertel dat je helemaal stil moet zitten dan lees je alleen wat je wil lezen. Ik verklaar het hierboven al.

Dus je bedoelt het wel goed maar je zegt het niet goed. Het gaat erom dat wij lezen wat jij schrijft. Als je hetgeen je eerder schreef als instructie geeft aan iemand, bekom je het tegenovergestelde resultaat van wat je wilt.
Jammer dat je niet antwoord op vragen zoals "vind je Kottas klassiek", en wat je eigen ervaring en instructie daarin dan is. Begrijp niet goed waarom je daar geheimzinnig over zou doen, zeker niet omdat je er zelf constant over begint dat jij omdat je Klassiek onderlegd bent er anders over denkt.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:03

De vraag of ik Kottas Klassiek vind heb ik over het hoofd gezien en verder heb ik inderdaad geen behoefte om mijn leven blood te gooien op het internet. Ik ben ook niet geinteresseerd in de achtergronden van jullie dus het is wel een beetje vreemd dat jullie van mij verwachten dat ik hier alles neer zet.

En ik zeg heel goed wat ik bedoel, of het juist wordt opgevat is een tweede.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:07

einstein zei, wie iets niet duidelijk kan uitlegen voor iederen, kan beter zijn mond houden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:15

Moll schreef:
einstein zei, wie iets niet duidelijk kan uitlegen voor iederen, kan beter zijn mond houden.

Einstein was een wijs man. Zei hij ook iets over het niet antwoorden op simpele vragen? :D

Voor iemand die niet geïnteresseerd is in de achtergronden van andere mensen is het wel heel vreemd dat je dan wel al gelijk ervan uit gaat dat jij als enige Klassiek zou zijn geschoold in dit topic, en er gelijk vanuit gaat dat er daarom een verschil in opvatting is. Dat weet je dus helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 12-01-12 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:15

Carl Hester, absoluut!
Wat kan die man rijden zeg..

Maar ik zie heel vaak mensen om mij heen die minder bekend zijn die geweldig rijden..
Om maar even aan Noor Tanger te denken.. die krijgt ook alles voor elkaar.

marlieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:17

Laag rond en ontspannen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:17

marlieeek schreef:
Laag rond en ontspannen.

En dan kom je dus nooit hoger dan de L.
Wat is er mis met opgericht en ontspannen?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:19

Dat is dan een hele wijze les voor ons alle, want volgens mij komt zowel de uitleg van jullie kant als die van mij niet aan bij de tegenpartij. Dit komt omdat we allemaal volgens andere principes leven en in mijn principe moet je het ervaren hebben om te kunnen begrijpen. Als paardrijden via een boekje te leren zou zijn dan was ik allang uitgeleerd.

Horseyfries, tussen de zinnen door kom je heel wat te weten. Dat is de reden waarom ik geen achtergrond informatie nodig heb.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:25

Je begint zelf over je scholing, wil er vervolgens niets over vertellen. Je begint zelf over ervaring, wil er vervolgens niets over vertellen. Op een simpele vraag als "vind je Kottas Klassiek", heb je ook nog altijd geen antwoord gegeven.
Interessant zijn is iets anders dan interessant doen, en als je alleen maar telkens als een haperende plaat kunt zeggen dat alles komt omdat jij Klasssiek rijdt en wij niet, zonder achtergrondinformatie van ons te kennen en zonder zelf ook maar iets meer te willen zeggen, zegt dat ook wat over jou tussen de regels door.
De uitleg van ons komt trouwens perfect aan volgens mij, want telkens als wij die geven zeg jij dat je dat immers al zei (dus niet), maar je begrijpt onze uitleg dus duidelijk wel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:55

sombra, jeheb het er over dat je niks uit boeken haalt, en leerd, hoe kan je dan zeggen dat je klassiek bent, in het klassieke is theorie en praktijk nauw verbonden aan elkaar, zelf volg ik nu een opleiding in duitsland, altans , op het moment niet want ik ben iets wat ziek, dus moet ff wachten, mar ook daar word er met de grootmeesters in het achterhoofd gewerkt en gepraat en gediscuseerd.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:32

Sombra, Horseyfries en Moll,
Het is jammer dat jullie zo rakelings langs elkaar praten, want ik zie dat jullie hetzelfde bedoelen.
Echter ben ik het wel met Sombra eens. Zij legt heel goed uit dat vanuit het loslaten door de ruiter de hand vanzelf mee beweegt. Dit kan inderdaad alleen vanuit een goed ontwikkeld rijkunstig gevoel.
Het is als vering in het (boven-)lichaam van de ruiter. Als gevolg van die vering staat die ruiterhand ahw stil en is toch mee met de beweging van de mond van het paard.
Ik denk dat jullie dat alle drie bedoelen, vindt echter wel dat Sombra het heel correct uitlegt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:37

daar heben we het alle 3 over, echter heeft schaduw of tewijl sombra het over het spelen van de vingers, dit klint mij vreemt in de oren, alleen het sluiten en openen van de hand met de halve ophouding, en het verzwaren van de beweging van de elleboog in de weestandbiedende hand, dat je [asief mee beweegt in de beweging is een feit, daar ijn we het over eens, echter moet het kader van het paard daar bij niet in gevaar komen, aar daar word dan weer geen antwoord op gegeven als je daar naar vraagd, maar dat ter zijde,

ik vind het peroonlijk nog al arogant om te zeggen dat het na slaan van de oude meester in deze geen meerwaarde is en zij nu al uitgeleerd zou zijn als ze alles zou lezen bla bla bla.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:44

Moll schreef:
sombra, jeheb het er over dat je niks uit boeken haalt, en leerd, hoe kan je dan zeggen dat je klassiek bent, in het klassieke is theorie en praktijk nauw verbonden aan elkaar, zelf volg ik nu een opleiding in duitsland, altans , op het moment niet want ik ben iets wat ziek, dus moet ff wachten, mar ook daar word er met de grootmeesters in het achterhoofd gewerkt en gepraat en gediscuseerd.

De theorie gaat inderdaad vooraf aan de praktijk, Moll.
Het is echter wél zo dat je de theorie pas BEGRIJPT wanneer je gevoeld hebt in de praktijk wat er gebeurt en dat jou dat door een deskundig (klassiek) instructeur gezegd wordt wát je voelt op dat specifieke moment. Dat haal je niet uit boeken.
Dus iemand die voor jou vertaalt wat en waar het vandaan komt, aangezien er zoveel zaken en bewegingen plaatvinden.
Velen lezen von Neindorff en Gustav Steinbrecht, maar begrijpen níet wat er daadwerkelijk gezegd wordt om de doodeenvoudige reden dat ze de rijtechniek onvoldoende beheersen in de praktijk.
Het ligt m.i. toch echt wel wat genuanceerder dan hoe jij het brengt.
Begrijpen en begrijpen vanuit (rijkunstig) gevoel zijn twee verschillende zaken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:48

Moll schreef:
daar heben we het alle 3 over, echter heeft schaduw of tewijl sombra het over het spelen van de vingers, dit klint mij vreemt in de oren, alleen het sluiten en openen van de hand met de halve ophouding, en het verzwaren van de beweging van de elleboog in de weestandbiedende hand, dat je [asief mee beweegt in de beweging is een feit, daar ijn we het over eens, echter moet het kader van het paard daar bij niet in gevaar komen, aar daar word dan weer geen antwoord op gegeven als je daar naar vraagd, maar dat ter zijde,

ik vind het peroonlijk nog al arogant om te zeggen dat het na slaan van de oude meester in deze geen meerwaarde is en zij nu al uitgeleerd zou zijn als ze alles zou lezen bla bla bla.

Zou het kunnen zijn dat Sombra bedoelt met het spelen van de vingers het Fingerspitzengefühl?
Een dermate zachte en gevoelvolle hand, waarbij het gevoel in de vingertoppen letterlijk samenkomt?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:54

Als topicstarter moet ik zeggen dat het een interessante discussie is geworden. Het prikkelt tot het zo zorgvuldig mogelijk formuleren wat nu precies kenmerken zijn van echte rijkunst, of dat nu klassiek is of niet. Bijvoorbeeld de kwestie ruiterhand ten opzichte van de paardenmond. Het lijkt me dat iedereen hier in feite hetzelfde ideaal voor ogen heeft, maar dat in het vuur van de discussie mensen langs elkaar heen gaan praten. Sommige formuleringen zijn ook wat verwarrend, bijvoorbeeld:
Citaat:
Mee gaan met de hand verstoord de aanleuning, de hand moet stil staan maar 'beweegt' toch, dat wil zeggen dat je vingers bewegen maar je hand staat stil. Pas dan kan het paard in de juiste houding lopen.
Uitleggen wat een relatief stille ruiterhand is, is nog niet zo gemakkelijk. Zelf zou ik nooit zeggen dat je hand stil moet staan, als ik dat zelf zou doen zou het paard juist steeds tegen mijn hand stoten omdat mijn hand dan het ritme van zijn hoofd niet zou volgen. Alleen meeveren vanuit mijn vingers lijkt mij en onvoldoende, en heel moeilijk om goed te doen. Vanuit ontspannen schouders, licht meeverende ellebogen en zachte polsen het contact met het bit zo gelijkmatig mogelijk houden door de bewegingen van het paard zo exact mogelijk te volgen, zo voelt het voor mij persoonlijk. Op die manier kan het paard zich settelen in de teugelverbinding en voelt de ruiter ook direct elke verstoring in de ontspanning in zijn vingers, en kan daar snel en subtiel, inderdaad met 'fingerspitzengefühl', op reageren.

Een te veel doorhangende teugel lijkt vriendelijk maar zorgt m.i. al snel voor onrust en ruis doordat de teugel bungelt of klappert. Bovendien kun je naar mijn idee een paard zo nooit echt goed van achteren naar voren over de bovenlijn rijden. Dat is een beetje wat ik terugzie in het filmpje van Anja Beran.
Een te strakke verbinding ontneemt het paard de mogelijkheid zich echt te ontspannen en naar het bit te reiken. Eerlijk gezegd vind ik dat een beeld dat je nogal eens ziet in de moderne dressuur. De stang er structureel volledig bij gepakt. Paarden die te kort lopen in de hals. Carl Hester is ook voor mij een voorbeeld van een hedendaagse dressuurruiter die wel met een mooie lichte open verbinding kan rijden. Het filmpje van Rembrandt verrast mij overigens in positieve zin. Het ziet er licht en ongedwongen uit. Zou anno 2012 inderdaad geen medailles opleveren, maar het oogt een stuk harmonieuzer dan wat je vandaag de dag soms ziet in de dressuurring.

Wat betreft theorie: naar mijn idee biedt het Skala nog steeds een helder en universeel geldig systeem voor het opleiden van een paard. Naarmate je je als ruiter rijtechnisch en rijkunstig verder ontwikkelt, vallen de begrippen van het Skala steeds meer op zijn plaats. Ik vraag me wel af in hoeverre het Skala nog van betekenis in de moderne dressuur, zowel in de training en het rijden als in de jurybeoordeling.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:22

murphy102 schreef:
Moll schreef:

De theorie gaat inderdaad vooraf aan de praktijk, Moll.
Het is echter wél zo dat je de theorie pas BEGRIJPT wanneer je gevoeld hebt in de praktijk wat er gebeurt en dat jou dat door een deskundig (klassiek) instructeur gezegd wordt wát je voelt op dat specifieke moment. Dat haal je niet uit boeken.
Dus iemand die voor jou vertaalt wat en waar het vandaan komt, aangezien er zoveel zaken en bewegingen plaatvinden.
Velen lezen von Neindorff en Gustav Steinbrecht, maar begrijpen níet wat er daadwerkelijk gezegd wordt om de doodeenvoudige reden dat ze de rijtechniek onvoldoende beheersen in de praktijk.
Het ligt m.i. toch echt wel wat genuanceerder dan hoe jij het brengt.
Begrijpen en begrijpen vanuit (rijkunstig) gevoel zijn twee verschillende zaken.

ik zeg toch ook dat de 2 onlosmakelijk van elkaar zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:23

murphy102 schreef:
Moll schreef:

Zou het kunnen zijn dat Sombra bedoelt met het spelen van de vingers het Fingerspitzengefühl?
Een dermate zachte en gevoelvolle hand, waarbij het gevoel in de vingertoppen letterlijk samenkomt?

fingerspitzegefuhl, is rijden op de vinger topen, zo word het in duitsland mij uitgelegt, en dat is dus geen correcte teugel voering.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:41

Fingerspitzengefühl is een uitdrukking, is hier niet letterlijk bedoeld. Niet rijden op de vingertoppen, maar met gevoel in de vingers.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:41

Moll schreef:

Dit bedoel ik nu Moll. Lezen is een kunst zeggen ze wel eens en bij jou zeker. Ik heb niet gezegd dat ik niets uit boeken haal, in tegenstelling ik vertelde dat als je uit boeken kon leren paardrijden ik nu al alles bezat wat ik nodig had (om maar even aan te geven hoeveel boeken ik al gelezen heb). Daarnaast zeg ik ook niet dat het geen meerwaarde is om het boek van Von Neindorff nog even door te lezen, ik ken het boek dus is dat niet van belang.

murphy102 schreef:
Moll schreef:

Correct Murphy 102. Ik noem het dan niet het Fingerspitzengefühl maar wat jij aangeeft, een zachte gevoelige hand. De vingers zorgen ervoor dat de verbinding kan standhouden door de beweging die 'samensmelt' met de mond van het paard.