verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:21

Damned schreef:
bedankt allemaal voor jullie reacties :)

@pien_2010; hoe rijd je dan nu en hoe reed je vroeger, en wat deed je dan 'verkeerd' waarvoor de klassieke rijkunst beter is?

Ik was en ben een ruiter die met gevoel rijdt. Dus nooit heb ik mijn paarden kapot gereden en toch voelde het niet goed. Wat is het verschil:
Vroeger dacht ik dat ik van achteren naar voren reed, maar dat niet ik niet. Ik reed van voren naar achteren. Ik had teveel druk, deed teveel met mijn handen, was te onrustig, zat op het paard en niet in het paard, reed licht en ik zat niet door en paard zat vast in mond en nek en had de neiging om achter de teugel te lopen. TEvens kon ik niet doorzitten want dat zat als op een plank. Recht richten daar werd niet aan gedaan en paard was erg scheef. Ik reed gewoon mijn oefeningen in stap, draf en galop en de oefeningen waren de oefeningen vanuit de B en de L proeven, veel overgangen rijden, hals strekken tussen door enz.
Toen ik klassiek les kreeg moest ik het stappen van het paard leren voelen en laten in het tempo van de stap van het paard. Dus tempo lag veel en veel te hoog en mijn paard kon dat niet verwerken. Mijn paard werd als een modern paard gereden terwijl ze barok is. Dat heeft lang geduurd voordat ik tempo los kon laten. Omdat paard vast zat begon ik met echte loswerk oefeningen zoals heel erg veel wijken langs de hoefslag in een hoek van 45 graden, en in de volte op de diagonaal enz. in stap. Draf kwamen we in het begin helemaal niet aan toe. Wending om de voorhand werd veel gereden opdat paardje kaak ging los laten en nageeflijk werd en ik haar door de nek kon gaan rijden. Veel aandacht is en werd gegeven aan de halve ophouding (zie klassiek topic) die je geeft vanuit zit, been en hand hulp met vooral aandacht voor het loslaten en bewust wezen van je zachte hand. Het geven van de juiste manier van halve ophoudingen is heel erg moeilijk. Dat is o zo zacht en subtiel met accent op nageven waarbij zit en benen ook heel belangrijk zijn.
Paard had in het begin enorm de neiging om achter de teugel te blijven lopen dus ook daar veel aan gesleuteld. Ik zit nu altijd door en buiten rijd ik licht. Door alle oefeningen kan ik nu heel goed doorzitten want de rug is swingend geworden. Zit helemaal geweldig en paardje vindt het prima dat ik doorzit in tegenstelling met vroeger. Ook het stelling rijden op de juiste manier is heel belangrijk en rijd ik altijd nu. Ik voel nu ook veel meer hoe de beenzetting is van het paard en geef heel bewust hele zachte hulpen met mijn benen (net als de egeltjes heel voorzichtig) enz. Het loswerken zodat de gewrichtsvloeistof goed kan opwarmen is heel belangrijk daar ben ik me nu bewust van en dat zal ik ook altijd doen. Pas als een paard helemaal los is kan hij de ruiter dragen, zoals professor ooit schreef ruiter in balans en paard in evenwicht. De aanleuning wordt subtiel gevraagd en onderhouden maar niet meer opgelegd en af gedwongen. Ik heb dus nu echt contact met een fijne zachte knabbelende mond. Ik krijg ook veel meer reactie op mijn halve ophouding. Dat rijdt zo fantastisch.
Nu doe ik dus veel minder en is het rijden veel gemakkelijker geworden. Vroeger was ik alsmaar aan het corrigeren omdat paard niet recht voelde en was en niet goed de oefeningen kon doen. Ook al kreeg ik goede punten op de wedstrijden het voelde gewoon niet goed en nu wel. Ik ben gestopt met wedstrijden in verband met privé omstandigheden waarbij dat niet meer te combineren valt. Dus kan nu helaas niet vergelijken vanuit de wedstrijd.
Paard was vroeger body builder van voor en dan volgde er een iel ruggetje en iel kontje. Paard is nu al veranderd, de rug is weer omhoog gekomen, ze krijgt nu gespierde billen en het overdreven body builder zijn van voor is weg. Ze is om te zien veel meer kloppend. (Ik plaats geen foto's in verband met privacy, doe ik niet aan sorry). Haar natuurlijke scheefheid is een belangrijk aandachtspunt met rijden en vroeger gewoon niet.
TEvens is het zo dat ik veel beter weet wat ik doe, hoe ik het moet uitvoeren en waarom. De theoretische basis is heel duidelijk en wordt goed uitgelegd. Door omstandigheden heeft mijn eerste instructeur mij moeten overdragen naar een ander klassieke instructeur. Nieuw is dat de lijn van het les krijgen gewoon door gaat want beiden werken vanuit de zelfde achtergrond. De verschillen zijn nuances en te verwaarlozen. Als ik vroeger wisselde was het gewoon heel anders gelijk. En dat ben ik ook een beetje zat eerlijk gezegd. Ook heb ik nu veel minder les nodig want ik kan zelf goed aan de slag met wat ik leer in de les. Ik word zelf nu veel beter in een korte tijd. Het scheelt natuurlijk dat ik al lang rijd en nu het systeem duidelijk is voor mij en mijn paardje we ook echte sprongen aan het maken zijn.
Vroeger heb ik les gehad van mensen die tot en met St prix george hun paarden uitbrachten dus daar zaten ruiters (zie ik nu) die spierballen van het rijden hadden. Dus zij reden ook met veel druk en kracht. Mijn huidige instructeur heeft echt geen spierballen hoor, is ook helemaal niet nodig.
Hier kun je wel wat mee verwacht ik.

andafries

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:31

Mooi geschreven, zo te lezen ben je op de goede weg ! En volgens mij kunnen jullie nu samen genieten :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:38

andafries schreef:
Mooi geschreven, zo te lezen ben je op de goede weg ! En volgens mij kunnen jullie nu samen genieten :-)

BEdankt. Ik dacht in het begin van de klassieke lessen dat ik te oud was voor de verandering en voelde me zo onzeker en vond het paardrijden helemaal niet leuk meer. Het was te moeilijk en ik kon het gewoon niet. Maar nu genieten we zo. Paardje kwam vandaag na drie weken elkaar niet zien naar me toe in plaats van weglopen, ach het is zo een gesloten ding. Ik was echt ontroerd. Dat doet ze meer en meer het laatste half jaar. Weglopen doet ze nooit meer. Ooit krijg ik nog wel eens echt contact met haar omdat ze zich openstelt en zal zij (en ik) ook nog meer gaan genieten.
Veel mensen denken dat klassieke dressuur alleen de hoge school is, maar voor iedereen en alle soorten paarden is het geschikt want het gaat om de scholingsweg en dus ook geschikt voor ruiters zoals ik met (beperkt) paard die niet zo ver is of zal komen. Je zult echt nooit een merens in de grand prix ring zien maar dat hoeft ook niet. :(:) er is zat leuk te rijden op licht niveau.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 16:45

dat is inderdaad heel mooi geschreven :)
ik ben blij voor je dat je de manier voor jullie gevonden heb!
enneh, jij weet toevallig geen klassieke lesgever in België? :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:51

Joscaa schreef:
Der is maar 1 goede manier (in mijn ogen) en de rest is onkunde :+

Er zijn meerdere wegen die naar rome gaan ;)

Ik kan je niks specifieks over de stromingen vertellen, vind het wel "kortzichtig" als je je perse op 1 methode wil richten. Het vwrschilt per paard/ruiter wat het beste is, misschien is een combinatie juist wel weer beter....
Zo ben ik ook van mening dat je niet eeuwig en altijd bij 1 trainer moet blijven (al zou het anky zelf zijn...) op eem gegeven moment is de groei eruit en is het slim om naar iemand te gaan met andere methode/technieken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:27

maar eigenlijk, als ik het mij zo afvraag, zijn al die verschillende manieren nu echt zo verschillend?
zit het hem niet meer in de details? of heb ik het nu fout? :+

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:29

@ pien_2010 : je bent nooit te oud om te leren ;-). Maar na het lezen van jouw herkende ik er veel in. Heb ook een tijdje gehad dat ik het niet meer leuk vond. Vooral na de opleiding waar ik op stallen heb gewerkt waar men vrij modern bezig was. Dat verhaal over spierballen kwam mij dus ook bekent voor. Sinds ik samen met mijn ouders voor me zelf ben begonnen en weer op klassieke voet verder ga, beleef ik ook weer veel meer plezier in het rijden. Kleine fijne hulpen en weer werken aan de houding en zit en ervoor zorgen dat je één wordt met je paard, daar gaat het om en welk niveau je ermee bereikt maakt niet uit !

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:36

en vinden jullie zelf dat klassieke dressuur al de 'problemen' hebben opgelost? of denk je dat er ooit een moment gaat komen dat je zegt van, pff, eigenlijk is het dat toch maar niet? is het voor jullie DE manier van paardrijden?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:43

Damned schreef:
maar eigenlijk, als ik het mij zo afvraag, zijn al die verschillende manieren nu echt zo verschillend?
zit het hem niet meer in de details? of heb ik het nu fout? :+

Naar mijn idee Damned zijn er tussen sommige stromingen dusdanige verschillen dat ik het eigenlijk andere disciplines vind.
Het gaat hierbij om verschil in filosofie en doelstelling en uitvoering.Anderzijds zijn er veel overeenkomsten . De drie grote stromingen binnen klassiek zijn in ontwikkeling nauw aan elkaar verbonden(zie een simpele schematische weergave hiervan in Atjan Hops schema) maar soms kan slechts een klein detail toch een wereld van verschil maken.
Ik blijf wat generaal in antwoord omdat honderden jaren van ontwikkeling en ervaring eenmaal moeilijk snel en kort samen te vatten zijn.
Als je je hierin verdiept zal je zien dat je behoorlijk moet studeren alvorens je onderscheid kan maken.
In het oude ar vs kr topic krijg je een beetje een idee wat e.e.a. inhoudt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:45

Damned schreef:
en vinden jullie zelf dat klassieke dressuur al de 'problemen' hebben opgelost? of denk je dat er ooit een moment gaat komen dat je zegt van, pff, eigenlijk is het dat toch maar niet? is het voor jullie DE manier van paardrijden?

Voor mij wel. Ik zal nooit meer anders dan klassiek gaan rijden overtuigd dat ik ben dat anders dood lopend is en was. Als mijn twee uiterst verschillende paarden deze methodiek zo fijn oppakken ben ik overtuigd dat als het om paardrijden gaat, de oude meesters het bij het rechte eind hadden en niet de moderne mens die het wiel weer wil gaan uitvinden en snel tot (wedstrijd) resultaat wil komen.
En zoals Piepenfiets schreef lees het klassieke topic versus Ar er eens op na. Heel leerzaam!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:50

emma_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:53

Ik vind het ook super hoe je dat uitlegt met gevoel rijden kvraag me af of ik ook als een plank rij maar mn instructeur zal me ( hopelijk XD) verbetere maar ikhad een vraagje enig idee hoe je zelf een forum begint kben nogal nieuw :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:06

emma_13 schreef:
Ik vind het ook super hoe je dat uitlegt met gevoel rijden kvraag me af of ik ook als een plank rij maar mn instructeur zal me ( hopelijk XD) verbetere maar ikhad een vraagje enig idee hoe je zelf een forum begint kben nogal nieuw :o

Je vraag is voor mij onduidelijk. Wat vraag je precies?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:37

@shan; bedankt voor het overzicht!

en over dat oude topic, ik heb er wel al een stukje van gelezen, maar ik kan er mijzelf niet zo gemakkelijk toe zetten om het helemaal te lezen, het is zo veel en zo moeilijk geschreven vind ik :')
dat zal ik misschien ook op mijn bucketlijst zetten dan :') :') (zie ander topic)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:50

Damned schreef:
@shan; bedankt voor het overzicht!

en over dat oude topic, ik heb er wel al een stukje van gelezen, maar ik kan er mijzelf niet zo gemakkelijk toe zetten om het helemaal te lezen, het is zo veel en zo moeilijk geschreven vind ik :')
dat zal ik misschien ook op mijn bucketlijst zetten dan :') :') (zie ander topic)

Hier de link naar de samenvatting: [RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:10

Hoe komen jullie eigenlijk aan een klassiek instrukteur?
Ik heb hier een tijd gezocht, maar als ik google op klassiek dressuur hier in zweden, kom ik bij academisch dressuur. Geen idee hoe je een klassieke leraar zou moeten vinden
(ik zou het nochtans zo graag eens willen 'voelen')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:44

Ik moet zeggen dat ik niet beter weet, van af dat ik ben begonnen met rijden is het van af het begin klassiek geweest, dus met andere woorden het is voor mij allemaal heel gewoon, dat mensen die anders hebben geleerd het breekt en moeilijk vinden ben ik in de loop der tijd wel achter gekomen, waar de meeste moeite mee hebben is de teugel viering.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:59

@Moll, ik kan me voorstellen dat het wedstrijdbeeld uit de sport niet aansluit bij wat iemand nastreefd. maar dan zou het handig zijn als er bijv. voor het barokke rijden eigen richtlijnen zouden worden geformuleerd die getoets kunnen worden door anderen. Ik denk dat dat element van toetsen echt een stuk vooruitgang zou brengen in de rijderij.

@Colette 007, ik ben het helemaal met je eens dat je geregeld moet wisselen van trainer. Dat geeft weer nieuwe inzichten.

@pien_2010, ik zou juist de training precies afstemmen op de fysieke en mentale behoeften van een paard. Omdat ik van heel veel verschillende manieren van rijden kennis heb genomen kan ik me optimaal aanpassen aan het paard. Ik hoef dus geen standaard systeem los te laten op ieder paard dat ik onder mijn kont krijg.
Dát is waar africhting over gaat, een stukje maatwerk leveren. Een barok type train je anders dan een volbloed of een koudbloed en een flegmatieke train je ook weer anders dan een hete of een rille.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:11

Het barockke rijden is niet het zelfde als klassiek, dat er veel raakvlakken zijn zonder meer, wat men in de klassieke scholen ziet zoals wenen, is klassiek, dat er eventueel daar in demos van, die er ook zijn, is niks mis mee, het probleem zit in het competitie verband, zoals in de huidige dressuur, winnen is belangrijker dan één correct uitgevoerd onderdeel.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:52

Abacab schreef:
@Moll, ik kan me voorstellen dat het wedstrijdbeeld uit de sport niet aansluit bij wat iemand nastreefd. maar dan zou het handig zijn als er bijv. voor het barokke rijden eigen richtlijnen zouden worden geformuleerd die getoets kunnen worden door anderen. Ik denk dat dat element van toetsen echt een stuk vooruitgang zou brengen in de rijderij.

@Colette 007, ik ben het helemaal met je eens dat je geregeld moet wisselen van trainer. Dat geeft weer nieuwe inzichten.

@pien_2010, ik zou juist de training precies afstemmen op de fysieke en mentale behoeften van een paard. Omdat ik van heel veel verschillende manieren van rijden kennis heb genomen kan ik me optimaal aanpassen aan het paard. Ik hoef dus geen standaard systeem los te laten op ieder paard dat ik onder mijn kont krijg.
Dát is waar africhting over gaat, een stukje maatwerk leveren. Een barok type train je anders dan een volbloed of een koudbloed en een flegmatieke train je ook weer anders dan een hete of een rille.

Ik heb ook meerdere systemen in de rugzak abacab echter het klassiek is allesomvattend in die zin dat het bruikbaar is voor elk paard in elke discipline en een oplossing heeft voor elk probleem.Het is geen standaard stappenplan maar geeft juist de tools om maatwerk toe te passen voor elke combinatie,juist omdat het de aard van het paard en haar biomechaniek als uitgangspunt heeft en respecteert.
Dit is ook de reden dat het zulke taaie kost is om te bestuderen(en ook een enorme hoeveelheid taaie kost).
Vergeet vooral niet dat de verschillende manieren waarvan jij kennis genomen hebt allemaal min of meer kleine uitvergrote of omgedraaide onderdelen zijn van...idd!
Ploeg eens een half jaartje door Steinbrecht en kom dan nog eens vertellen over een standaard systeem.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:17

Abacab schreef:

Abacab, klassieke dressuur is géén systeem, het is een eerlijke manier van opleiden. Vertaal eerlijk maar naar duurzaam.
Als je de rijtechniek begrijpt, dan kún je hier niet omheen en kom je er al spoedig achter dat je geen snelle moderne rijderij nodig hebt om je aan elk paard aan te passen, want dat is waar het nu juist allemaal om draait en níet om wat sommige topruiters durven zeggen: "het paard begint mij en míjn systeem eindelijk te snappen" ....! Want dat is de omgekeerde wereld!

Dus indien je de rijtechniek begrijpt, snap je ook dat je elke Haflinger, elke Lusitano, elke KWPN-er, van achteren naar voren dient te rijden. Dat je "onderweg een andere zijstraat" inslaat bij het meer flegmatieke paard of bij de sensibele, of bij het Barokke paard of bij de Haflinger enz. enz. enz., staat buiten kijf.
Daar heb je geen ander systeem of andere stroming voor nodig. Dit kun je allemaal vinden binnen de klassieke dressuur, mits duidelijk is waar klassiek voor staat ...!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:01

Murphy en Piepenfiets, ik ben allesbehalve conservatief dus ik sta open voor nieuwe ontwikkelingen. Ik zie die nieuwe ontwikkelingen in de sport en de paralellen die tegenwoordig worden getrokken tussen de hippische en humane sport met ondersteuning van wetenschap als een enorme vooruitgang. Ik geloof dus in een doorevaluatie van het klassieke systeem, ik geloof in vooruitgang. Het hoeft niet sneller, maar het kan altijd beter en prettiger voor paard en ruiter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:15

Klassiek is niet oud of uit de tijd, het is juist dat geen wat van oudsher nog steeds up to date en gebruiken klaar is.
En dus nog.steeds kan worden gebruikt, je moet het. Wiel nite opnieuw willen uit vinden, dat je er één rubber bandje om wil prima, maar je moet de basis het zelfde houden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:32

Abacab schreef:
Murphy en Piepenfiets, ik ben allesbehalve conservatief dus ik sta open voor nieuwe ontwikkelingen. Ik zie die nieuwe ontwikkelingen in de sport en de paralellen die tegenwoordig worden getrokken tussen de hippische en humane sport met ondersteuning van wetenschap als een enorme vooruitgang. Ik geloof dus in een doorevaluatie van het klassieke systeem, ik geloof in vooruitgang. Het hoeft niet sneller, maar het kan altijd beter en prettiger voor paard en ruiter.

Ik denk dat je evolutie bedoeld?
In de wetenschap werken we met follow up;nieuwe theoretisch bewezen inzichten worden onder strenge voorwaarden in de praktijk getoetst. Als er na een groot aantal jaren een duidelijke tendens is die op verbetering duidt wordt het pas state of the art. Tot die tijd blijft de techniek in gebruik met de langste follow up.
Kan jij een voorbeeld geven van de evolutie die jij ziet?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:32

Acacab wat voor nieuwe ontwikkelingen denk je dan aan ? Ik denk juist dat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Iets wat al eeuwen geleden is uit gevonden door mensen die juist alleen maar met het paard werkten. En het paard voor hun overleving was waar ze toen al beter op pasten dan op zichzelf want zonder paard was je nergens wie zijn wij dan om dat op nieuw te willen ontwikkelen. En is de hedendaagse dressuur prettiger voor het paard dan zo'n 20 jaar terug ?
Ik zag gisteren toevallig een filmpje van één van de dressuur ruiters van nu. En die had het over de controle van het paard, iedere pas die het paard maakt bepaalt zij. Er werd ook gezegd dat het slecht is om het paard continu in de wedstrijd houding te houden, ben ik het helemaal mee eens wordt klassiek ook niet gedaan. Maar tijdens dat filmpje liep het paard continu achter de loodlijn en toen vertelde ze dat het paard ook zijn ontspanning nodig had dus dacht ik nu mag het paard zijn hals strekken. Maar tot mij verbazing bleef het paard rond achter de loodlijn maar mocht zijn hals iets naar beneden doen. Is dat dan prettiger voor het paard ??? En bij de klassieke opleiding geef je het paard regelmatig stap lange teugel waarbij het paard met zijn hoofd naar voren en naar beneden kan voor de ontspanning.
De daar zie ik niet zoveel vooruitgang in wel zie ik meer spektakel maar of dat nou beter is voor de sport ?