slof om nageeflijk te rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:07

dior_bokt schreef:
Ik heb altijd veertjes in mijn handen zo fijn loopt hij nageeflijk

:+

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:09

Misschien klinkt het kort door de bocht.. maar slof heeft niets met nageven te maken.. Nageven is meer dan in een leuke houding lopen.
Als een instructrice dit aanbeveelt zou ik zeggen: tijd voor een andere die vooral lang en laag wil trainen. DAT is pas goed voor een jong paard.
Succes!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:10

Ik vind altijd dat je iemand moet laten proberen iets op je over te brengen en niet te snel je 'kont tegen de krib' gooien, maar dit vind ik wel erg extreem. Ik zou hier wel mee stoppen als ik jou was.

Ik heb zelf een instructrice, waarbij de eerste 2/3 keer ik het idee had dat ik heel veel gewicht in m'n hand had. Maar langzaam verbeterde dat en ging het juist alleen maar beter. Ik moest toen duidelijk eerst ergens 'doorheen' voordat ik kon voelen dat het goed was. Mijn paard heeft echter nooit gestaakt wat dat betreft (wel drakerig met schrikken of over de buitenschouder weglopen etc.). Dus ik vind jouw verhaal toch wel iets te extreem om mee door te gaan. Hoe rijd ze zelf dan?

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:47

Op het moment dat je merkt dat je paard verzet geeft op jou teugeldruk, moet je een oplossing gaan zoeken voor dit probleem. Dit doe je naar mijn mening niet door het te onderdrukken/nog meer druk te gebruiken dmv de slof. Je moet de oorzaak van het probleem zoeken. Wat bij jou mogelijk kan zijn dat de achterhand meer geactiveerd moet worden, lekker overgangen rijden en je paardje actief maken op je been! Probeer het te bespreken met je instructrice, misschien snapt ze dan dat je liever een andere aanpak wilt!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:38

Ah een prachtige discussie waarbij iedereen voet bij stuk blijft houden... Ik vind het verhaal (eerste post van smoetjew) echt kenmerkend hoe ik het niet zou doen maar als het voor jou lekker snel en veel resultaat geeft (want je bent al ZZ en iedereen die een lager niveau rijd weet het minder goed) moet je dat lekker blijven doen. En andere mensen die een andere visie hebben misschien iets serieuzer nemen ondanks dat ze geen ZZ rijden of misschien nog nooit zijn gestart. Winstpunten zeggen niet of je een goede ruiter bent, het zegt alleen dat je aan een bepaald plaatje voldoet wat de jury wil zien. Als ik met iemand meega om voor te lezen (Z1 of Z2 en de klasse ZZlicht) zie ik er misschien 1 of 2 tussen rijden die echt vriendelijk rijden (ik heb het niet over bitloos geschuifel en gekrabbel op de voorhand) en waarbij het paard echt goed oogt en loopt.

Ik blijf jouw foto's niet ogen als een geweldig voorbeeld, ik vind het streng in de hand en je paarden lopen erg eng in de hals. Maar waarom zou je het van mij hoort en toch je wp rijdt zul je mijn mening zeker niet meenemen in een overweging om anders te gaan rijden.

Maar ik geef mijn mening toch gewoon. En waarschijnlijk scherm je vrolijk terug met dat ik geen deuken in pakken boter rijd maar ik heb tenminste geen boter op mijn hoofd door te zeggen dat ik het maar zo blijf doen ondanks dat ik mijn WP rijd paarden op een "harde" manier rijdt en geen commentaar aanneem van mensen die op een lager niveau rijden.

@TS: volg je gevoel, als je paard niet zomaar kan inbuigen is hij misschien gewoon nog niet sterk genoeg. Mijn Fries van 4 jaar kon het ook nog niet, ook met de bijzet hing ze gewoon lekker in de touwen. Nu ze 6 is geworden gaat het allemaal een stuk beter en kan ik haar beter over de rug rijden en is ze sterk genoeg om lekker los door haar lijf te lopen. Geef je paard wat tijd en geduld is een schone zaak en ik zou zeker niet beginnen met slof teugels met zo'n jong dier.

Veel succes!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:44

lovehannah schreef:
Op het moment dat je merkt dat je paard verzet geeft op jou teugeldruk, moet je een oplossing gaan zoeken voor dit probleem. Dit doe je naar mijn mening niet door het te onderdrukken/nog meer druk te gebruiken dmv de slof. Je moet de oorzaak van het probleem zoeken. Wat bij jou mogelijk kan zijn dat de achterhand meer geactiveerd moet worden, lekker overgangen rijden en je paardje actief maken op je been! Probeer het te bespreken met je instructrice, misschien snapt ze dan dat je liever een andere aanpak wilt!

Meestal is het probleem dat je te laat met je hand ontspant in zo'n geval. Je moet ontspannen met je hand nog vóórdat het paard zich verzet. Verzet het paard zich meteen, dan probeer steeds druk te leggen maar wel iedere keer weer af te vloeien zodat de druk neit gelijk blijft. BIj het paard in de mond gaat de druk dan ook steeds wisselen, d.w.z. Hij verzet zich op het ene moment meer als op het andere. Die verschillen moet je opwekken. En vervolgens ga je reageren op die verschillen door héél snel je hand te ontspannen op het moment dat het paard meer ontspant, maar óók op het moment dat hij spant waarop je meteen weer opnieuw druk legt. Dan gaat hij dat verband begrijpen.
Het spannen van je hand gaat altijd gepaard met kuitdruk. En hoe meer je druk met hand gebruikt, hoe meer je dat moet compenseren met je kuitdruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:46

Langcara schreef:
lovehannah schreef:

Meestal is het probleem dat je te laat met je hand ontspant in zo'n geval. Je moet ontspannen met je hand nog vóórdat het paard zich verzet. Verzet het paard zich meteen, dan probeer steeds druk te leggen maar wel iedere keer weer af te vloeien zodat de druk neit gelijk blijft. BIj het paard in de mond gaat de druk dan ook steeds wisselen, d.w.z. Hij verzet zich op het ene moment meer als op het andere. Die verschillen moet je opwekken. En vervolgens ga je reageren op die verschillen door héél snel je hand te ontspannen op het moment dat het paard meer ontspant, maar óók op het moment dat hij spant waarop je meteen weer opnieuw druk legt. Dan gaat hij dat verband begrijpen.
Het spannen van je hand gaat altijd gepaard met kuitdruk. En hoe meer je druk met hand gebruikt, hoe meer je dat moet compenseren met je kuitdruk.

Idd, je moet een paard wat sterk wilt worden niet de kans geven om dat te doen en andere oplossingen zoeken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:53

Fred_Kroket schreef:
Ah een prachtige discussie waarbij iedereen voet bij stuk blijft houden... Ik vind het verhaal (eerste post van smoetjew) echt kenmerkend hoe ik het niet zou doen maar als het voor jou lekker snel en veel resultaat geeft (want je bent al ZZ en iedereen die een lager niveau rijd weet het minder goed) moet je dat lekker blijven doen. En andere mensen die een andere visie hebben misschien iets serieuzer nemen ondanks dat ze geen ZZ rijden of misschien nog nooit zijn gestart. Winstpunten zeggen niet of je een goede ruiter bent, het zegt alleen dat je aan een bepaald plaatje voldoet wat de jury wil zien. Als ik met iemand meega om voor te lezen (Z1 of Z2 en de klasse ZZlicht) zie ik er misschien 1 of 2 tussen rijden die echt vriendelijk rijden (ik heb het niet over bitloos geschuifel en gekrabbel op de voorhand) en waarbij het paard echt goed oogt en loopt.

Ik blijf jouw foto's niet ogen als een geweldig voorbeeld, ik vind het streng in de hand en je paarden lopen erg eng in de hals. Maar waarom zou je het van mij hoort en toch je wp rijdt zul je mijn mening zeker niet meenemen in een overweging om anders te gaan rijden.

Maar ik geef mijn mening toch gewoon. En waarschijnlijk scherm je vrolijk terug met dat ik geen deuken in pakken boter rijd maar ik heb tenminste geen boter op mijn hoofd door te zeggen dat ik het maar zo blijf doen ondanks dat ik mijn WP rijd paarden op een "harde" manier rijdt en geen commentaar aanneem van mensen die op een lager niveau rijden.

@TS: volg je gevoel, als je paard niet zomaar kan inbuigen is hij misschien gewoon nog niet sterk genoeg. Mijn Fries van 4 jaar kon het ook nog niet, ook met de bijzet hing ze gewoon lekker in de touwen. Nu ze 6 is geworden gaat het allemaal een stuk beter en kan ik haar beter over de rug rijden en is ze sterk genoeg om lekker los door haar lijf te lopen. Geef je paard wat tijd en geduld is een schone zaak en ik zou zeker niet beginnen met slof teugels met zo'n jong dier.

Veel succes!

fred kroket waarom reageer je altijd zo aanvallend op smeetjoew?
ieder topic waar ik jullie samen in tegen kom begin jij altijd met smeetjoew aanvallen waarom?

boehhh

Re: slof om nageeflijk te rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:27

Bedankt allemaal voor alle tips!

Tegen de tijd dat ik weer actief ga rijden ga ik zeker op zoek naar een fijne instructrice!
Zo aanklooien wil ik absoluut niet. paardje moet er ook plezier in hebben!

Morgen mag ie lekker aan de lijn mee naar t bos. lekker uitwaaien.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:29

goed zo TS dat is de juiste beslissing
misschien kun je dan een advertentie op bokt zetten om een instructeur te zoeken :)
had je mij PB nog gehad?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:47

ponylies schreef:
Fred_Kroket schreef:

Veel succes!

fred kroket waarom reageer je altijd zo aanvallend op smeetjoew?
ieder topic waar ik jullie samen in tegen kom begin jij altijd met smeetjoew aanvallen waarom?

Waarscheinlijk omdat het toch wel donders frustrerend is voor Fred_Kroket dat hij al die goede ruiters, waaronder Smeetjoew valt, voorbij ziet komen en zelf zo hard haar best doet maar zelf niet aan dat niveau kan tippen. Ik weet dat het niet leuk is dat sommige mensen snel en goed op zo'n niveau presteren, dat zou ik zelf ook wel willen maar inplaats van in de aanval te gaan stel ik me juist open voor zulke mensen, leer wat van ze. Je hoeft niet alles met iedereen eens te zijn, maar ook jij weet diep van binnen dat zij iets toch beter doet dan jij..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:49

boehhh schreef:
Bedankt allemaal voor alle tips!

Tegen de tijd dat ik weer actief ga rijden ga ik zeker op zoek naar een fijne instructrice!
Zo aanklooien wil ik absoluut niet. paardje moet er ook plezier in hebben!

Morgen mag ie lekker aan de lijn mee naar t bos. lekker uitwaaien.

TS zoals je leest zijn er veel verschillende meningen en methodes, ik zou vooral lekker uit gaan vinden wat jou een fijne manier lijkt en waar je paard fijn op reageerd. Ieder mens is anders, ieder paard is anders net als de combi samen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:50

Fret is een zij, en volgens mij heeft ze totaal niet de ambitie om op niveau te rijden.

Weet je wat erg is, jullie denken dat ze het beter doen dan sommige hier op bokt, maar als je regelmatig topsport wedstrijden ziet en zeker achter de schermen hoef je niet meer jaloers te zijn op dat niveau...

Ts, succes ermee, en wellicht kun je idd hier op bokt een instructrice vinden :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:55

Los van het feit of ik nou vind of je wel of niet met slof moet rijden, ben ik van mening, dat als jij je twijfels hebt over de manier van lesgeven, dat het tijd wordt om te oriënteren of het niet anders kan. Je bent nu zwanger. Een moment bij uitstek om eens te gaan rondneuzen wat er allemaal nog meer lesgeeft in je omgeving. Je kan het dan ook eens aan een andere instructeur vragen wat die vindt. En aan de hand van diens antwoord kun je besluiten of je hem of haar wil zien lesgeven. Ik ben ook recreant. Ik heb 5 jaar heel fijn gelest bij iemand waar mijn paard op pension stond. Op een gegeven moment liepen we vast samen en ben ik ook gaan rondkijken. Inmiddels heb ik al weer een jaar elders les. Dat neemt niet weg dat de eerste niet goed was, maar het was gewoon tijd voor een nieuwe aanpak. Heel verfrissend.

Mbt rug wegdrukken bij een jong paard, vind ik dan weer dat je moet zoeken naar de oorzaak, voor je probeert dat op te lossen. Waarom drukt je paard de rug weg? Past het zadel wel? Heeft ie geen tanden in de weg zitten? Er kunnen wel 100 oorzaken zijn. Nu hij toch op rust staat ook een buitenkans om dat ook op je gemak eens uit te zoeken. :j

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:59

Joolien, ik snap je zin niet. ''Jullie denken dat ze het beter doen dan sommige hier op bokt'' , onder 'jullie' val ik denk ik, maar wie is ''ze'' ? Zijn dat de ''topruiters'' ?

Ik ken dat niveau/trainingen achter de schermen en hoezo zou ik daar niet jaloers op moeten zijn? Het is tijd dat mensen hun ogen open doen en zich neerleggen bij de sport, of anders zich met anderen zaken bezig moeten houden vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:02

superlise schreef:
Joolien, ik snap je zin niet. ''Jullie denken dat ze het beter doen dan sommige hier op bokt'' , onder 'jullie' val ik denk ik, maar wie is ''ze'' ? Zijn dat de ''topruiters'' ?

Ik ken dat niveau/trainingen achter de schermen en hoezo zou ik daar niet jaloers op moeten zijn? Het is tijd dat mensen hun ogen open doen en zich neerleggen bij de sport, of anders zich met anderen zaken bezig moeten houden vind ik.

Ja qua niveau doen ze het beter, maar qua paardenwelzijn betwijfel ik dat, doet bedoel ik eigenlijk.
Maar goed, ik wil hier geen discussie verder openen die we al eerder gehad hebben, het zal een eeuwig nieteswellis blijven zolang topruiters niet beter weten of willen weten.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:05

Oh zo, maar het hele begrip ''paardenwelzijn'' is toch al hardstikke breed. Wat jij vindt dat goed voor de paarden zou zijn kan ik wel dikke onzin vinden. Dus Dat is alweer niet te meten, het feit of het paardenwelzijn inderdaad slecht/goed zou zijn bij de ''topsportpaarden''. En de sport accepteerd het paardenwelzijn van dit moment in de sport, dus denk ik bij mezelf ''het valt allemaal wel mee''.

* Al zouden de topruiters wél beter willen weten, zijn ze niet lang daarna geen topruiter meer geloof ik?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:07

Joolien: Volgens mij ga je nu allereerst 'off topic' en ten tweede vind ik dat een heel zware veroordeling over iets, waar we het fijne niet van weten.

Ik kan de taal van de paarden niet verstaan. Ik volg mijn gevoel in wat ik denk dat goed is voor mijn paard. Een topsporter is ook maar een mens. De meesten zijn erg gefocust op paardenwelzijn. Ik heb het genoegen gehad om een paar subtoppers te mogen zien trainen en van mijn kant niets meer dan respect over hoe ze zich bezighouden met hun dieren. Hun paarden zijn meestal ook geen koopjes van de paardenmarkt. Ze zijn ook op hun manier zuinig op hun paarden.

Laten we dus dit soort geschop maar achterwege laten. Kom met feiten, meld het bij de AID, maar ga er niet meer lopen schermen op topics zoals deze.

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 08:06

Ik heb gisteravond twee maneges en een dressuurstal opgebelt. en ik mag hier binnenkort gaan kijken. mochten die lessen bevallen kan ik kijken of de instructrice/eur aan huis komt. ik heb bij de maneges zowieso de optie om met paard en trailer daarheen te gaan. (trailer heb ik op deze stal bij de hand erg fijn!) en bij de dressuurstal kwam ze langs huis. (was wel prijzig maar als zij goed is maakt me dat niet uit.

De rug wegdrukken. dat doet mijn paard op het moment dat ik met voren bezig ga. maar als ik hem op normaal teugelcontact wel over de rug rijden. als ik normale lengte aanneem en hem goed actief houdt (door middel van tempowisselingen en achten rijden). Dan laat hij.na een minuut of tien steeds meet zijn hals zakken. hij.word dan wel erg zwaar in de hand. maar dan loopt hij wel los en ontspannen. dan kan ik hem op de voltes in zijn hele lijf inbuigen.

idefix4 schreef:
Los van het feit of ik nou vind of je wel of niet met slof moet rijden, ben ik van mening, dat als jij je twijfels hebt over de manier van lesgeven, dat het tijd wordt om te oriënteren of het niet anders kan. Je bent nu zwanger. Een moment bij uitstek om eens te gaan rondneuzen wat er allemaal nog meer lesgeeft in je omgeving. Je kan het dan ook eens aan een andere instructeur vragen wat die vindt. En aan de hand van diens antwoord kun je besluiten of je hem of haar wil zien lesgeven. Ik ben ook recreant. Ik heb 5 jaar heel fijn gelest bij iemand waar mijn paard op pension stond. Op een gegeven moment liepen we vast samen en ben ik ook gaan rondkijken. Inmiddels heb ik al weer een jaar elders les. Dat neemt niet weg dat de eerste niet goed was, maar het was gewoon tijd voor een nieuwe aanpak. Heel verfrissend.

Mbt rug wegdrukken bij een jong paard, vind ik dan weer dat je moet zoeken naar de oorzaak, voor je probeert dat op te lossen. Waarom drukt je paard de rug weg? Past het zadel wel? Heeft ie geen tanden in de weg zitten? Er kunnen wel 100 oorzaken zijn. Nu hij toch op rust staat ook een buitenkans om dat ook op je gemak eens uit te zoeken. :j

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 08:11

bedankt voor je reactie! Maar mijn paard is helaas niet meer jong jong. maar meer in zijn hoofd nog erg jong. hij is namelijk negen. en er is eigenlijk niks mee gedaan. hij is door middel van geengelulindekrul gereden. Het heeft mij bijna drie maanden gekost voordat hij recht door de bak liep. (zonder dat steuntje van voren kon hij zijn benen er niet onder houden).

Daarbij wil ik oook vragen of deze hele discussie volgebde.keer in pb kan? Anders word mijn topic dadelijk gesloten en kan ik met mijn vragen niet meer weg.
Fred_Kroket schreef:

Veel succes!

boehhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 08:15

ponylies schreef:
misschien kun je dan een advertentie op bokt zetten om een instructeur te zoeken :)
had je mij PB nog gehad?

Ik heb inmiddels drie stallen opgebeld met wie daar lesgeeft om eens te gaan kijken.

ik heb je pb gehad (net gelezen). Maar ik heb hier helaas geen bak. en een stukje weide afzetten gaat helaas ook niet gezien de zware klei. Als ik een bak had mocht je zo lanskomen :D
Van de zomer eens kijken als het land weer droog is.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:03

boehhh schreef:
ponylies schreef:
had je mij PB nog gehad?

Ik heb inmiddels drie stallen opgebeld met wie daar lesgeeft om eens te gaan kijken.

ik heb je pb gehad (net gelezen). Maar ik heb hier helaas geen bak. en een stukje weide afzetten gaat helaas ook niet gezien de zware klei. Als ik een bak had mocht je zo lanskomen :D
Van de zomer eens kijken als het land weer droog is.

oke meid succes komt wel goed met jou :)
jij komt er wel jij hebt tenminste het beste voor met je paarden dus dat komt allemaal wel goed !!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:40

9 jaar en in de krul gereden? Ik ben even kwijt of je ook al een fysio hebt geconsulteerd o.i.d. Mijn eigen paard is ook geen makkelijke. Hij is 12 en ook behoorlijk taai. Hij is mijn eerste eigen paard en dat zijn de grootste pechvogels hè? Alle fouten die je kan maken, maak je bij je eerste paard. :o De grootste bij mij was een slecht passend zadel. Dat heeft veel verziekt. Ik heb nu veel baat bij de klassieke dressuur en daar een fijne instructrice in gevonden. We gaan heel langzaam, maar we gaan absoluut vooruit. Het kost echter wel tijd. Ik ben nu een dik jaar bij haar bezig en ik longeer nu met bijzet, maar ik probeer de hulpteugels echt tot een minimum te beperken en dan echt alleen onder begeleiding.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:04

Ik zou sowieso een andere lesgeefster zoeken want dit werkt absoluut niet bij jou paard. En er al zo vroeg een slof aanhangen lijkt me geen goed idee.

Ikzelf heb sinds 7 maanden mijn eerste eigen paard en zoals diegene boven mij zegt alle fouten die kan maken, maak je bij je eerste paard. Dit was ook bij mijn paard, bij een ander meisje liep ze altijd netjes nageefelijk, maar bij mij niet. Ik heb toen priveles genomen en het gaat nu stukken beter, ik heb het gevoel gekregen. Het klinkt misschien een beetje raar, maar dan doe ik automatisch dingen waardoor ze lekker nageefelijk wordt en dan voel je echt wanneer je precies iets meer been moet geven of net iets meer iets anders moet doen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:23

freeride schreef:
Ah okee, Dressuur is nu een "sport" waarbij alle middelen worden toegestaan, als het"doel" maar bereikt wordt?
En dat doel is dan opgekropte nekken, stekende vorobenen hyperactieve kleine pasjes achter, een hals die niet net achter de oren het hoogste punt heeft liggen, ruiters die terugzitten ipv in harmonie met hun paard meegaan??? Als dat zo is, dan rijd ik geen dressuur meer vanaf vandaag!

En dit is toch de manier waarop ruim 80% van de instructeurs lesgeeft!
Ze zeggen niet expliciet "geen gel.l hup in de krul", maar ze handelen er wel naar! En ruiters nemen les om beter te worden, omdat de kennis ontbreekt. Die weten niet beter. Die weten niet dat hen dingen niet correct wordt aangeleerd.

Dus probeer maar eens iemand te vinden die jou het correct aanleert als je zelf nog niet weet hoe je onderscheid moet maken.