dior_bokt schreef:Ik heb altijd veertjes in mijn handen zo fijn loopt hij nageeflijk
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lovehannah schreef:Op het moment dat je merkt dat je paard verzet geeft op jou teugeldruk, moet je een oplossing gaan zoeken voor dit probleem. Dit doe je naar mijn mening niet door het te onderdrukken/nog meer druk te gebruiken dmv de slof. Je moet de oorzaak van het probleem zoeken. Wat bij jou mogelijk kan zijn dat de achterhand meer geactiveerd moet worden, lekker overgangen rijden en je paardje actief maken op je been! Probeer het te bespreken met je instructrice, misschien snapt ze dan dat je liever een andere aanpak wilt!
Langcara schreef:lovehannah schreef:Op het moment dat je merkt dat je paard verzet geeft op jou teugeldruk, moet je een oplossing gaan zoeken voor dit probleem. Dit doe je naar mijn mening niet door het te onderdrukken/nog meer druk te gebruiken dmv de slof. Je moet de oorzaak van het probleem zoeken. Wat bij jou mogelijk kan zijn dat de achterhand meer geactiveerd moet worden, lekker overgangen rijden en je paardje actief maken op je been! Probeer het te bespreken met je instructrice, misschien snapt ze dan dat je liever een andere aanpak wilt!
Meestal is het probleem dat je te laat met je hand ontspant in zo'n geval. Je moet ontspannen met je hand nog vóórdat het paard zich verzet. Verzet het paard zich meteen, dan probeer steeds druk te leggen maar wel iedere keer weer af te vloeien zodat de druk neit gelijk blijft. BIj het paard in de mond gaat de druk dan ook steeds wisselen, d.w.z. Hij verzet zich op het ene moment meer als op het andere. Die verschillen moet je opwekken. En vervolgens ga je reageren op die verschillen door héél snel je hand te ontspannen op het moment dat het paard meer ontspant, maar óók op het moment dat hij spant waarop je meteen weer opnieuw druk legt. Dan gaat hij dat verband begrijpen.
Het spannen van je hand gaat altijd gepaard met kuitdruk. En hoe meer je druk met hand gebruikt, hoe meer je dat moet compenseren met je kuitdruk.
Fred_Kroket schreef:Ah een prachtige discussie waarbij iedereen voet bij stuk blijft houden... Ik vind het verhaal (eerste post van smoetjew) echt kenmerkend hoe ik het niet zou doen maar als het voor jou lekker snel en veel resultaat geeft (want je bent al ZZ en iedereen die een lager niveau rijd weet het minder goed) moet je dat lekker blijven doen. En andere mensen die een andere visie hebben misschien iets serieuzer nemen ondanks dat ze geen ZZ rijden of misschien nog nooit zijn gestart. Winstpunten zeggen niet of je een goede ruiter bent, het zegt alleen dat je aan een bepaald plaatje voldoet wat de jury wil zien. Als ik met iemand meega om voor te lezen (Z1 of Z2 en de klasse ZZlicht) zie ik er misschien 1 of 2 tussen rijden die echt vriendelijk rijden (ik heb het niet over bitloos geschuifel en gekrabbel op de voorhand) en waarbij het paard echt goed oogt en loopt.
Ik blijf jouw foto's niet ogen als een geweldig voorbeeld, ik vind het streng in de hand en je paarden lopen erg eng in de hals. Maar waarom zou je het van mij hoort en toch je wp rijdt zul je mijn mening zeker niet meenemen in een overweging om anders te gaan rijden.
Maar ik geef mijn mening toch gewoon. En waarschijnlijk scherm je vrolijk terug met dat ik geen deuken in pakken boter rijd maar ik heb tenminste geen boter op mijn hoofd door te zeggen dat ik het maar zo blijf doen ondanks dat ik mijn WP rijd paarden op een "harde" manier rijdt en geen commentaar aanneem van mensen die op een lager niveau rijden.
@TS: volg je gevoel, als je paard niet zomaar kan inbuigen is hij misschien gewoon nog niet sterk genoeg. Mijn Fries van 4 jaar kon het ook nog niet, ook met de bijzet hing ze gewoon lekker in de touwen. Nu ze 6 is geworden gaat het allemaal een stuk beter en kan ik haar beter over de rug rijden en is ze sterk genoeg om lekker los door haar lijf te lopen. Geef je paard wat tijd en geduld is een schone zaak en ik zou zeker niet beginnen met slof teugels met zo'n jong dier.
Veel succes!

ponylies schreef:Fred_Kroket schreef:Ah een prachtige discussie waarbij iedereen voet bij stuk blijft houden... Ik vind het verhaal (eerste post van smoetjew) echt kenmerkend hoe ik het niet zou doen maar als het voor jou lekker snel en veel resultaat geeft (want je bent al ZZ en iedereen die een lager niveau rijd weet het minder goed) moet je dat lekker blijven doen. En andere mensen die een andere visie hebben misschien iets serieuzer nemen ondanks dat ze geen ZZ rijden of misschien nog nooit zijn gestart. Winstpunten zeggen niet of je een goede ruiter bent, het zegt alleen dat je aan een bepaald plaatje voldoet wat de jury wil zien. Als ik met iemand meega om voor te lezen (Z1 of Z2 en de klasse ZZlicht) zie ik er misschien 1 of 2 tussen rijden die echt vriendelijk rijden (ik heb het niet over bitloos geschuifel en gekrabbel op de voorhand) en waarbij het paard echt goed oogt en loopt.
Ik blijf jouw foto's niet ogen als een geweldig voorbeeld, ik vind het streng in de hand en je paarden lopen erg eng in de hals. Maar waarom zou je het van mij hoort en toch je wp rijdt zul je mijn mening zeker niet meenemen in een overweging om anders te gaan rijden.
Maar ik geef mijn mening toch gewoon. En waarschijnlijk scherm je vrolijk terug met dat ik geen deuken in pakken boter rijd maar ik heb tenminste geen boter op mijn hoofd door te zeggen dat ik het maar zo blijf doen ondanks dat ik mijn WP rijd paarden op een "harde" manier rijdt en geen commentaar aanneem van mensen die op een lager niveau rijden.
@TS: volg je gevoel, als je paard niet zomaar kan inbuigen is hij misschien gewoon nog niet sterk genoeg. Mijn Fries van 4 jaar kon het ook nog niet, ook met de bijzet hing ze gewoon lekker in de touwen. Nu ze 6 is geworden gaat het allemaal een stuk beter en kan ik haar beter over de rug rijden en is ze sterk genoeg om lekker los door haar lijf te lopen. Geef je paard wat tijd en geduld is een schone zaak en ik zou zeker niet beginnen met slof teugels met zo'n jong dier.
Veel succes!
fred kroket waarom reageer je altijd zo aanvallend op smeetjoew?
ieder topic waar ik jullie samen in tegen kom begin jij altijd met smeetjoew aanvallen waarom?
boehhh schreef:Bedankt allemaal voor alle tips!
Tegen de tijd dat ik weer actief ga rijden ga ik zeker op zoek naar een fijne instructrice!
Zo aanklooien wil ik absoluut niet. paardje moet er ook plezier in hebben!
Morgen mag ie lekker aan de lijn mee naar t bos. lekker uitwaaien.
superlise schreef:Joolien, ik snap je zin niet. ''Jullie denken dat ze het beter doen dan sommige hier op bokt'' , onder 'jullie' val ik denk ik, maar wie is ''ze'' ? Zijn dat de ''topruiters'' ?
Ik ken dat niveau/trainingen achter de schermen en hoezo zou ik daar niet jaloers op moeten zijn? Het is tijd dat mensen hun ogen open doen en zich neerleggen bij de sport, of anders zich met anderen zaken bezig moeten houden vind ik.
idefix4 schreef:Los van het feit of ik nou vind of je wel of niet met slof moet rijden, ben ik van mening, dat als jij je twijfels hebt over de manier van lesgeven, dat het tijd wordt om te oriënteren of het niet anders kan. Je bent nu zwanger. Een moment bij uitstek om eens te gaan rondneuzen wat er allemaal nog meer lesgeeft in je omgeving. Je kan het dan ook eens aan een andere instructeur vragen wat die vindt. En aan de hand van diens antwoord kun je besluiten of je hem of haar wil zien lesgeven. Ik ben ook recreant. Ik heb 5 jaar heel fijn gelest bij iemand waar mijn paard op pension stond. Op een gegeven moment liepen we vast samen en ben ik ook gaan rondkijken. Inmiddels heb ik al weer een jaar elders les. Dat neemt niet weg dat de eerste niet goed was, maar het was gewoon tijd voor een nieuwe aanpak. Heel verfrissend.
Mbt rug wegdrukken bij een jong paard, vind ik dan weer dat je moet zoeken naar de oorzaak, voor je probeert dat op te lossen. Waarom drukt je paard de rug weg? Past het zadel wel? Heeft ie geen tanden in de weg zitten? Er kunnen wel 100 oorzaken zijn. Nu hij toch op rust staat ook een buitenkans om dat ook op je gemak eens uit te zoeken.
Fred_Kroket schreef:Ah een prachtige discussie waarbij iedereen voet bij stuk blijft houden... Ik vind het verhaal (eerste post van smoetjew) echt kenmerkend hoe ik het niet zou doen maar als het voor jou lekker snel en veel resultaat geeft (want je bent al ZZ en iedereen die een lager niveau rijd weet het minder goed) moet je dat lekker blijven doen. En andere mensen die een andere visie hebben misschien iets serieuzer nemen ondanks dat ze geen ZZ rijden of misschien nog nooit zijn gestart. Winstpunten zeggen niet of je een goede ruiter bent, het zegt alleen dat je aan een bepaald plaatje voldoet wat de jury wil zien. Als ik met iemand meega om voor te lezen (Z1 of Z2 en de klasse ZZlicht) zie ik er misschien 1 of 2 tussen rijden die echt vriendelijk rijden (ik heb het niet over bitloos geschuifel en gekrabbel op de voorhand) en waarbij het paard echt goed oogt en loopt.
Veel succes!
ponylies schreef:goed zo TS dat is de juiste beslissing
misschien kun je dan een advertentie op bokt zetten om een instructeur te zoeken
had je mij PB nog gehad?

boehhh schreef:ponylies schreef:goed zo TS dat is de juiste beslissing
misschien kun je dan een advertentie op bokt zetten om een instructeur te zoeken
had je mij PB nog gehad?
Ik heb inmiddels drie stallen opgebeld met wie daar lesgeeft om eens te gaan kijken.
ik heb je pb gehad (net gelezen). Maar ik heb hier helaas geen bak. en een stukje weide afzetten gaat helaas ook niet gezien de zware klei. Als ik een bak had mocht je zo lanskomen
Van de zomer eens kijken als het land weer droog is.

De grootste bij mij was een slecht passend zadel. Dat heeft veel verziekt. Ik heb nu veel baat bij de klassieke dressuur en daar een fijne instructrice in gevonden. We gaan heel langzaam, maar we gaan absoluut vooruit. Het kost echter wel tijd. Ik ben nu een dik jaar bij haar bezig en ik longeer nu met bijzet, maar ik probeer de hulpteugels echt tot een minimum te beperken en dan echt alleen onder begeleiding. freeride schreef:Ah okee, Dressuur is nu een "sport" waarbij alle middelen worden toegestaan, als het"doel" maar bereikt wordt?
En dat doel is dan opgekropte nekken, stekende vorobenen hyperactieve kleine pasjes achter, een hals die niet net achter de oren het hoogste punt heeft liggen, ruiters die terugzitten ipv in harmonie met hun paard meegaan??? Als dat zo is, dan rijd ik geen dressuur meer vanaf vandaag!