is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:53

Tja, ik ben geen enorme fan van een slof, maar gebruik hem zelf ook wel. :) Ik rijd liever zonder, maar soms komt hij goed van pas. Ik heb zelfs 2 of 3 topics bij RIJ ITP gezet met slof en geen 10 pagina's gehaald ;) _O-

Het enige probleem vind ik het regelmatig voorkomende verkeerde gebruik, maar dat is imo niet alleen met een slof aan de orde.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:54

eenitraM schreef:
freeride schreef:
@ EenitraM OMG, ik lees het alweer: dus als je paard niet klaar is voor het uitvoeren van een in jouw ogen perfecte SB, dwing je hem in de "juiste" houding zodat jouw plaatje klopt???
Een paard moet eerst balans en souplesse ontwikkelen, SB en SV en RV en TV zijn daar goede oefeningen voor, pas als er balans en souplesse is komt de hoofdhalshouding vanzelf uit natuurlijke verzameling tot het voor dat paard perfecte plaatje... maar jij dwingt ze liever met het hoofd naar beneden en deftig begrenzen doe je met je sterke handen, dus met jou zal ik het nooit eens raken over hoe en wat qua dressuur...en hulpteugels

Ik heb het hier helemaal niet over dwingen.. Ik heb het hier over helpen. Begrenzen. Zodat het paard niet uitbreekt met zijn hoofd... Als het paard eenmaal de bedoeling snapt, loopt hij een perfecte SB met goede hoofd-halshouding.

En hiervan gaat het paard echt echt echt echt niet dood of kapot van.

Nee, dat gaat hij zeker niet...maar jij leert er ook niet beter door rijden ;)
En als je dat nou leert, dan heb je al die hulpteugels niet nodig, hoeft je paard niet onder dwang te werken, gaat hij jou meer vertrouwen en krijg je daardoor nog veel meer voor elkaar met zijn twee!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:55

eenitraM schreef:
freeride schreef:
@ EenitraM OMG, ik lees het alweer: dus als je paard niet klaar is voor het uitvoeren van een in jouw ogen perfecte SB, dwing je hem in de "juiste" houding zodat jouw plaatje klopt???
Een paard moet eerst balans en souplesse ontwikkelen, SB en SV en RV en TV zijn daar goede oefeningen voor, pas als er balans en souplesse is komt de hoofdhalshouding vanzelf uit natuurlijke verzameling tot het voor dat paard perfecte plaatje... maar jij dwingt ze liever met het hoofd naar beneden en deftig begrenzen doe je met je sterke handen, dus met jou zal ik het nooit eens raken over hoe en wat qua dressuur...en hulpteugels

Ik heb het hier helemaal niet over dwingen.. Ik heb het hier over helpen. Begrenzen. Zodat het paard niet uitbreekt met zijn hoofd... Als het paard eenmaal de bedoeling snapt, loopt hij een perfecte SB met goede hoofd-halshouding.

En hiervan gaat het paard echt echt echt echt niet dood of kapot van.

Jij verstaat onder tegenhouden mbv een slofteugel op 1 zijde dus begrenzen? als jij en je paard klaar zijn voor SB hoef je daar maar weinig voor te doen, aaleren kost tijd en geduld en begrip, effe tegenhouden verziekt voor altijd de vrijheid waarmee een paard SB kan lopen, en de perfect HH houding is voor jou????

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:56

@minimouse, met dat eraf vallen heb je idd gelijk in, dan kan het wel gevaarlijk worden voor je paard.
Het paard blindelings vertrouwen is helaas niet binnen een week ;)

gebruik van slof is idd de makkelijkste en snelste weg, maar is dat altijd slechter?
Ik heb er liever een binnen 2 weken nageeflijk, zodat de slof er weer af kan, dan dat hij een jaar in de verkeerde houding loopt en daardoor weer andere problemen gaat ontwikkelen.
En ja, als je professioneel bezig bent heb je daar idd ook geen tijd voor, maar is dat altijd paardonvriendelijker dan heel lang 'natuurlijk' aanmodderen? Ik denk van niet.

Sharonaa_

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:59

als ie goed gebruikt wordt ben ik niet anti slof. Helaas kent men tegenwoordig het correcte gebruik van een slof niet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:00

schoentje schreef:
@minimouse, met dat eraf vallen heb je idd gelijk in, dan kan het wel gevaarlijk worden voor je paard.

gebruik van slof is idd de makkelijkste en snelste weg, maar is dat altijd slechter?
Ik heb er liever een binnen 2 weken nageeflijk, zodat de slof er weer af kan, dan dat hij een jaar in de verkeerde houding loopt en daardoor weer andere problemen gaat ontwikkelen.
En ja, als je professioneel bezig bent heb je daar idd ook geen tijd voor, maar is dat altijd paardonvriendelijker dan heel lang 'natuurlijk' aanmodderen? Ik denk van niet.

Je moet rijtechnisch natuurlijk ook in staat zijn om ''problemen'' op te lossen binnen aannemelijke tijd...lang aanmodderen is nooit goed :D
Daarom is goede begeleiding ook zo belangrijk.

Als je professioneel bezig bent is elke dag er één extra dat begrijp ik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:00

schoentje schreef:

ik weet wel zeker van niet :)

paardje wat ik in training heb heeft 8 jaar lang in de verkeerde houding gelopen, maar werd wel fanatiek gereden...
tsjh geen wonder dat het diertje op een gegeven moment zo kreupel begon te lopen als wat en dat de rug onwijs vast zat...
uiteindelijk de rug los gemaakt, maar het dier associeerde rijden met pijn in zijn rug dus ging acuut kreupel lopen als je het zadel er op legde...
tsjah... die heb ik ook een paar weekjes met slof gereden...
gewoon omdat hij moest leren dat rijden geen pijn geeft zolang hij maar ontspant... :)
en dat is gelukt :)
diertje loopt nu heel fijn, pijnloos, met plezier en zonder vast zittende spieren :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:01

@schoentje, nageeflijkheid verkrijg je door je paard te leren dat ie moet geven op het bit, vanuit de kaak dus,een jong paardje leer je dit al doordat je eens 2 of 3 keer wat druk zet tot hij/zij loslaat, de release is dan de beloning, en het dier is dus nageeflijk... hoe bereik je dat in hemelsnaam met een slof dan? daarmme trek je m naar beneden, dus kan ie niet op een normale manier de kaak loslaten, nageeflijkheid wordt natuurlijk veel verward met diep en veel te rond, bedoel je dat misschien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:03

schoentje schreef:

En soms zelfs de veiligere weg. Ik had, door eigen domme schuld, mijn paard aangeleerd dat hij, ipv gaan rennen als hij iets moeilijk vond, stil mocht gaan staan, waat eindigde in een paard dat steeds zijn hoofd er vreselijk tegenin gooide, op de rem ging en omhoog kwam. Nadat de DA hem had onderzocht en hij nergens last van had, heb ik in overleg met instructeur een slof eromheen gegooid. Toen hij zijn hoofd niet meer zo extreem omhoog kon gooien, kon ik hem voorwaarts houden en konden we uit dat patroon komen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:03

freeride schreef:
@schoentje, nageeflijkheid verkrijg je door je paard te leren dat ie moet geven op het bit, vanuit de kaak dus,een jong paardje leer je dit al doordat je eens 2 of 3 keer wat druk zet tot hij/zij loslaat, de release is dan de beloning, en het dier is dus nageeflijk... hoe bereik je dat in hemelsnaam met een slof dan? daarmme trek je m naar beneden, dus kan ie niet op een normale manier de kaak loslaten, nageeflijkheid wordt natuurlijk veel verward met diep en veel te rond, bedoel je dat misschien?

Ik denk dat schoentje voornamelijk paarden te rijden krijgt die verkeerde aanleunig of geen hebben geleerd.
Als er al paarden zijn die makkelijk nageeflijk te rijden(te leren) is dan zijn het de groentjes wel!

Paarden die lichamelijk in orde zijn(gemaakt) en moeten leren dat nageven geen pijn doet vind ik de beste reden voor slof gebruik.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:07

MyWishMax schreef:
schoentje schreef:

En soms zelfs de veiligere weg. Ik had, door eigen domme schuld, mijn paard aangeleerd dat hij, ipv gaan rennen als hij iets moeilijk vond, stil mocht gaan staan, waat eindigde in een paard dat steeds zijn hoofd er vreselijk tegenin gooide, op de rem ging en omhoog kwam. Nadat de DA hem had onderzocht en hij nergens last van had, heb ik in overleg met instructeur een slof eromheen gegooid. Toen hij zijn hoofd niet meer zo extreem omhoog kon gooien, kon ik hem voorwaarts houden en konden we uit dat patroon komen.

Of hij komt wel omhoog en klapt goed achterover met zijn slof
Bij steigeren is oplossing zoeken soms moeilijk.
Maar gas blijven geven is het enige wat ze er kan van weerhouden om omhoog te komen/gaan...Dus net een andere volgorde als jou instructrice ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:08

freeride schreef:

jij zou dus nooit maar dan ook nooit met slof kunnen of mogen rijden :)
een slof is niet om mee te trekken dan gebruikt je hem verkeerd!!
en slof is om te begrenzen!!
een begrenzende teugel haal je dus niet aan, maar daar lat je het paard tegen aan lopen als die omhoog wilt komen met zijn hoofd/hals...
net als dat jij zonder slof van achter naar voren zou rijden zou je dat met een slof ook doen :)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:10

Tigra_ schreef:
Tja als ze nu eens goed gebruikt worden. Maar 9 van de 10 keer worden ze nu eenmaal verkeerd gebruikt.
Hulpteugels zie ik toch als een gebrek aan ervaring, tijd en/of techniek. Er wordt zo snel naar gegrepen. En als je ze regelmatig gebruikt zou ik persoonlijk eens achter je oren gaan krabben hoe het zit met je rijkunsten. Want vaak ben je dan toch niet echt een handige ruiter.

dat ik een slof gebruik heeft niet veel met mijn rijkunsten te maken,maar meer met het feit dat mijn schouder in puin ligt. En ik daardoor zoveel kracht verloren ben,dat hij er in de herfst /winter als voorzorg omheen hangt.
En ja dan hangt hij los! Als mijn paardje dan een spurt neemt.
Heb ik net een extra rem,en daarna hangt hij weer los.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:11

MiniMouse schreef:
MyWishMax schreef:

Of hij komt wel omhoog en klapt goed achterover met zijn slof
Bij steigeren is oplossing zoeken soms moeilijk.
Maar gas blijven geven is het enige wat ze er kan van weerhouden om omhoog te komen/gaan...Dus net een andere volgorde als jou instructrice ;)

Zo los als hij zat kon hij niet achterover, enkel en alleen zijn hoofd niet enorm omhoog gooien. En voorwaarts blijven was ook de 1e noodzaak, maar voorwaarts ging hij niet met zijn hoofd zo hoog, dan ging hij enkel harder op de rem. :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:14

MyWishMax schreef:
Zo los als hij zat kon hij niet achterover, enkel en alleen zijn hoofd niet enorm omhoog gooien. En voorwaarts blijven was ook de 1e noodzaak, maar voorwaarts ging hij niet met zijn hoofd zo hoog, dan ging hij enkel harder op de rem. :)

Oke, ik ben er verder niet bij geweest dus ik kan niet zeggen hoe ik het anders had gedaan.
Maar ik had(zoals ik lees) hem dan maar zo'n schop verkocht dat hij wel voorwaarts moest gaan ;)
Maar daarop kwam die van jou dan waarschijnlijk heel erg omhoog juist, of niet?
Maar ik neem aan dat je nu weer zonder slof kan rijden?
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 16-12-11 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:14

MaartPaard schreef:
ik vind hulpteugels gewoon alleen symptoombestrijding..

Ik ken anders toch een paard dat na 2 jaar voorwaarts neerwaarts te rijden nog altijd enkel voorwaarts ging.
slof eraan en ja hoor, meneer leerde dat neerwaarts toch best fijn was.
Slof eraf, voila, meneer loopt nog altijd neerwaarts.

Is het symptoom bestreden ?
Opzich wel, het symptoom dat dit paard volledig vast kwam te zitten in zijn rug doordat hij niet neerwaarts ging is opgelost.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:15

M_D_H schreef:
freeride schreef:

een begrenzende teugel haal je dus niet aan, maar daar lat je het paard tegen aan lopen als die omhoog wilt komen met zijn hoofd/hals...
net als dat jij zonder slof van achter naar voren zou rijden zou je dat met een slof ook doen :)

Als dat paard nu zelf tegen die slof aanloopt, of die nu lossig of strak zit, daarmee trekt het paard dus wel met de mond aan de slof, die loot naar beneden tussen zijn voorbenen in, en dus trekt de slof het paard naar beneden, het is toch geen duwen vanaf boven he, hopenlijk zijn we het daarover eens! Dus hoe je het ook noemt, een paard leert daarvan niet nageven, nageven gebeurt vanuit de kaak, op een hand die ook op het juiste moment nageeft, niet vanaf de onderkant van zijn mond, maar vanuit de hand!!!

En bedankt voor het compliment, ik mag van mezelf en kan ook godzijdank niet met een slof rijden, zouden meer mensen moeten willen ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:16

xanax schreef:
MaartPaard schreef:
ik vind hulpteugels gewoon alleen symptoombestrijding..

Ik ken anders toch een paard dat na 2 jaar voorwaarts neerwaarts te rijden nog altijd enkel voorwaarts ging.
slof eraan en ja hoor, meneer leerde dat neerwaarts toch best fijn was.
Slof eraf, voila, meneer loopt nog altijd neerwaarts.

Is het symptoom bestreden ?
Opzich wel, het symptoom dat dit paard volledig vast kwam te zitten in zijn rug doordat hij niet neerwaarts ging is opgelost.

Dan neem ik aan dat hij eerst door een Osteo is los gewerkt en daarna met slof geholpen is?
Dan is het dus een paard weer leren dat nageeflijk zijn geen zeer doet en heb je het symptoom bestreden met een Osteo?
Maar.....
Als hij rijtechnisch beter gereden was in die twee jaar was hij ook niet zo vast komen te zitten dat het hem zo'n zeer deed etc.
Dus oorzaak was dus eigenlijk het verkeerd rijden ;)
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 16-12-11 15:22, in het totaal 3 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:17

MiniMouse schreef:
MyWishMax schreef:

Oke, ik ben er verder niet bij geweest dus ik kan niet zeggen hoe ik het anders had gedaan.
Maar ik had(zoals ik lees) hem dan maar zo'n schop verkocht dat hij wel voorwaarts moest gaan ;)
Maar daarop kwam die van jou dan waarschijnlijk heel erg omhoog juist, of niet?
Maar ik neem aan dat je nu weer zonder slof kan rijden?

Die van mij ging dan idd door het lint, niet alleen steigeren, maar rodeo. ;) Ik ben er een keer keihard afgeketst daardoor. Nu rijden we idd weer zonder slof en steigert hij ook niet meer al een hele tijd.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:18

MyWishMax schreef:
Die van mij ging dan idd door het lint, niet alleen steigeren, maar rodeo. ;) Ik ben er een keer keihard afgeketst daardoor. Nu rijden we idd weer zonder slof en steigert hij ook niet meer al een hele tijd.

Zoiets dacht ik al haha!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:19

Eindelijk komt hier een topic over :)
Ik vind dat als je het goed gebruikt het geen probleem is en een super hulpmiddel kanzijn. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:21

@freeride en minimouse, ik heb vaak idd de verkeerd gereden of verkeerdom gebouwde paarden. Er zijn paarden die met het hoofd omhoog schieten, om gewoon tegen de druk van het bit in gaan. Zulke paarden zijn dan idd wel gebaad bij (correct) slofteugelgebruik. En ik weet het verschil tussen nageeflijk en in de krul wel hoor ;)
over het algemeen zihn mijn paarden goed na te rijden en vertrekken ze een stuk beter als dat ze binnenkomen, anders zou ik ook geen werk meer hebben.

maar buiten mezelf zie ik veel paarden gereden worden met het hoofd bij jesus op tafel en een butsende plukkende ruiter erop, die dan roepen dat hulpteugels zoooo zielig zijn. Als zo'n paard dan door een thiedemanteugel of bijzet het kupke wat naar beneden gehouden zou worden, dan hoeft de ruiter veel minder te plukken en butsen, het paard zou dan echt baad hebben bij een hulpteugel.

(sjee, wat gaat dit topic snel :D nie bij te houden op m'n nokia!)

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:22

Ik ben zelf niet anti slof ofzo hoor. Vind het prima als je hem op de juiste manier gebruikt. Iemand kwam ooit met een spreekwoord hier over:

"Alleen goede ruiters kunnen met een slof rijden, maar als je zo'n goede ruiter bent hoef je geen slof te gebruiken"

En voordat ik heel bokt tegen me krijg: Ik heb dit niet bedacht wilde het alleen even met jullie delen. Het spreek woord klopt niet maar vond hem wel grappig om te delen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:25

freeride schreef:
M_D_H schreef:

Als dat paard nu zelf tegen die slof aanloopt, of die nu lossig of strak zit, daarmee trekt het paard dus wel met de mond aan de slof, die loot naar beneden tussen zijn voorbenen in, en dus trekt de slof het paard naar beneden, het is toch geen duwen vanaf boven he, hopenlijk zijn we het daarover eens! Dus hoe je het ook noemt, een paard leert daarvan niet nageven, nageven gebeurt vanuit de kaak, op een hand die ook op het juiste moment nageeft, niet vanaf de onderkant van zijn mond, maar vanuit de hand!!!

En bedankt voor het compliment, ik mag van mezelf en kan ook godzijdank niet met een slof rijden, zouden meer mensen moeten willen ;)

een paard leert er wel van nageven absoluut wel, echter omdat jij het gebruiker van niet kent, of omdat je niet weet hoe er echt mee gereden moet worden (als een begrenzende teugel) beketend nog niet dat je er geen voordelen van kan ondervinden ;)
maar dat terzijde, ja, nageven gebeurt vanuit de kaak en ja je rijdt je paard voorwaarts tegen de hand aan die op het juiste moment aanspant en ook weer ontspant waardoor het paard niet van voren weg kan maar leert na te geven :)
dit zelfde principe doe je met een slof ook ;)
alleen... heb je met de slof inderdaad net ietwat meer kracht zodat de echte uitbrekers ook echt niet kunnen uitbreken :)
maar dan nog ga jij niet anders rijden als het slofje er aan zit :n
nee, het principe van het voorwaarts neerwaarts, van het leren nageven dat blijft altijd hetzelfde, of je nou met slof rijdt of niet, dit is de basis...
zolang jij die basis in oog houd maakt het niet uit of je met een slofje rijd ja of de nee, een paard zal wel degelijk leren nageven :)

echter... heel veel mensen gaan wel anders rijden op het moment dat er een hulp middel aanhangt...
gevolg: ruiter en paard kunnen niet meer zonder hulpmiddel (want met het hulpmiddel lukt het wel) paard leert een aantal hele verkeerde dingen aan... of wordt zelfs volledig naar de K gereden... en een ruiter zal hier nooit wat van leren...
maar dat veel mensen dit doen, neemt nog niet weg dat zowel ruiter als paard niet wat aan het hulpmiddel hebben :)
zolang het hulpmiddel maar goed gebruikt wordt en de basis hetzelfde blijft zal het hulpmiddel doen waarvoor het er aan is gekomen...
om te helpen ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:26

schoentje schreef:
@freeride en minimouse, ik heb vaak idd de verkeerd gereden of verkeerdom gebouwde paarden. Er zijn paarden die met het hoofd omhoog schieten, om gewoon tegen de druk van het bit in gaan. Zulke paarden zijn dan idd wel gebaad bij (correct) slofteugelgebruik. En ik weet het verschil tussen nageeflijk en in de krul wel hoor ;)
over het algemeen zihn mijn paarden goed na te rijden en vertrekken ze een stuk beter als dat ze binnenkomen, anders zou ik ook geen werk meer hebben.

maar buiten mezelf zie ik veel paarden gereden worden met het hoofd bij jesus op tafel en een butsende plukkende ruiter erop, die dan roepen dat hulpteugels zoooo zielig zijn. Als zo'n paard dan door een thiedemanteugel of bijzet het kupke wat naar beneden gehouden zou worden, dan hoeft de ruiter veel minder te plukken en butsen, het paard zou dan echt baad hebben bij een hulpteugel.

(sjee, wat gaat dit topic snel :D nie bij te houden op m'n nokia!)

ik kan het alleen maar eens met je zijn :)