Losrijden en uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:31

Ik rijd op een manege en moet eerst met lange teugel los stappen en figuren gaan rijden daarna moet ik me teugels op maat maken, instappen doen we ongeveer 10min.. en uitstappen ook 10min.

rebekka

Re: Losrijden en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:23

Met instappen gaat het bij ons op de manege heel snel; na een paar rondjes moeten we al draven. Voor sommige pony's geen probleem, andere hebben daar echt tijd voor nodig als ze een beetje stijf zijn. Bij mijn eigen pony doe ik het 5 a 10 minuten.
uitstappen doe ik net zo lang totdat de pony op adem is.

Miiesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:22

ik stap 1rondje en draaf aan dan draaf ik 4 rondjes ongeveer en galopeer ik aan bij mijn paard is dat de beste manier om hem mooi los te laten komen
en hem mooi voorwaards te krijgen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:06

Ik stap minimaal 15 minuten.
Tommie heeft spat en heeft daardoor wat langer nodig om los te komen.
In de stap rij ik wel figuren of pak er een zijgang bij. Ook overgangen halt en weer stap.

Verder rij ik veel lang en laag. Oppakken eigenlijk bijna niet ivm KS.
Uitstappen zeker 10 minuten. En dan ook een stuk zonder zadel aan de hand.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:02

Ik longeer mijn verzorgpaard altijd van de voren 10 minuten, en als ik dan ga rijden stap ik
ongeveer 10 minuten in, om bij hem de ontspanning er goed in te krijgen en in die 10
minuten neem ik de teugels ook rustig aan op maat.
Tijdens het instappen doe ik ook wel aan voltes en gebroken lijnen om het niet te eenzijdig te maken.

Als ik klaar ben met rijden ligt het eraan hoe hard we gewerkt hebben en hoe bezweet of vermoeid hij is maar meestal wel 5 minuten en soms ietsje langer.
Het uitstappen ligt aan hem maar het instappen in elke keer 10 minuten ;)

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:47

Vaak stap ik eerst even rustig met een los teugeltje, dan pak ik haar rustig op en laat haar lang en laag draven, dit pak ik steeds meer op tot ze lekker soepel en los draaft en ik goed met haar kan werken. En als ik klaar ben draaf ik wel eerst uit met een lang teugeltje, en vervolgens uitstappen, en ja hoe lang ik dat doe hangt echt af van hoe Pajona loopt

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:31

Ik rijd op een manege, maar wij stappen altijd wel een tijdje in, voordat we draven. en uitstappen doen we altijd, omdat er geen les meer na ons komt in de bak. Ik zag laats een meisje die gewoon een paard opzadelde ( van de manege ) aandraafde en gelijk ging doorzitten. begon gelijk met de oefeningen en gelijk de teugels zo straks mogelijk. Geen idee of ze ging uitstappen? maar dat vind ik toch wel een beetje hm. :?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:08

Spieren hebben even de tijd nodig om op te warmen, anders krijg je blessures.

Met mijn verzorgpaardje moet ik plm. 1km stappen om bij de binnenbak te komen, terug hetzelfde. In de bak pak ik eerst wat oefeningen op in stap. Pas als dat goed zit en voelt, naar de draf. Ik merkt snel genoeg of dit te vlot was of niet. Was het te vlot, gewoon weer een stapje terug.

Ik denk ook niet dat je hier een tijd aan kunt verbinden. Het ene paard warmt anders op dan de andere, het ene ras warmt anders op dan de andere... Dus kijken en voelen naar je paard toe.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:12

Mijn pony heeft nooit zin om in te stappen, die gaat na 1 rondje al draven/galopperen :P Uitstappen 5 minuutjes als ze niet zweet.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:13

Het verschilt per paard hoe lang je moet losrijden. Ik heb zelf een pony en een paard. Ik stap met beide minimaal 10 minuten. Tijdens het stappen heb ik eerst 5min de teugels lang, en daarna maak ik ze vast nageeflijk, en werk wat aan de buiging. Tijdens het draven ben je bezig met nageeflijk rijden, en buiging tijdens het losrijden. Ook het voorwaarts en het rijden van overgangen heeft veel aandacht in mijn losrijden. Na het trainen draaf ik nog 5 min linksom en rechtsom uit met een gestrekte hals, maar wel aan mijn hand. Dan stap ik het paard nog 5 a 10 min na, afhankelijk van de ademhaling van het paard.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:22

Ik stap meestal 5 minuten met lange teugel, dan pak ik haar op, en rij dan nog minimaal 5 minuten in stap, dan een paar rondjes draven, en daarna gallop, dan is sneller soepel, dan loopt ze lekker, en dan ga ik normaal aan de gang, en op het einde draaf ik een paar rondjes uit, en daarna uistappen...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:42

Wij moeten vaak stappen naar de bak s winters voor training en dat is 2 km.
Dan draag ik soms wat om ze alvast wat op te,warmen en na de training deken op en rustig trug stappen.

Training buiten stap ik minuut of 10, als ze wat heet zijn draag ik wat eerder.

Met mijn jongkie galopeer ik nu niet buiten ivm gladheid en jolligheid.

Thuis zomers in de bak rij ik verschillend in.
Ligt aan t paard.

Uitstappen altijd minuut of 5-10, net wat nodig is.

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:53

Meestal doe ik gewoon een paar rondjes losstappen. En met uitstappen ben ik meestal met iemand aan het praten en dan ben je ook weer een paar minuten verder. Meestal merk je wel als de pony het genoeg vind met uitstappen want dan gaat ze stil staan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:31

In stappen doe ik niet heel erg lang, maar ik ben wel ruim 20 minuten bezig met loswerken. Dat gaat in alle gangen.

Uitstappen zo'n 10 minuten en op het hard.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:38

Ik stap altijd 20 minuten in, op beide handen met een langer teugeltje en in alle gangen.
dan doe ik veel oefenen om het paard lekker los te krijgen, door middel van voltes, gebroken lijnen etc.
Uitstappen doe ik 10 minuten, ook met een langer teugeltje. Meestal stap ik buiten uit.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:44

meestal stap ik eerst zo'n 5 minuutjes met m'n teugels best wel lang zodat ik mijn pony goed over z'n rug los kan laten komen. Dat betekend dus dat je je pony heel laag aan de teugel gaat rijden, als het ware proberen dat je pony met zn neus over de grond gaat. Daarna ga ik daarme rustig verder in de draf en werk ik m beetje bij beetje omhoog totdat ik de juiste aanleuning heb :)
Wanneer ik klaar ben met rijden laat ik mijn pony eerste even uitdraven en weer over zn rug los komen door m aan de lange teugel naar beneden te werken en daarna ga ik lekker stappen, meestal zo'n 10 min tenzij mijn pony niet erg bezweet is, in dat geval zo'n 5 minuuten

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:39

Ik stap meestal zo'n 5 minuten met een losse teugel op beide kanten, daarna neem ik licht contact en stap ik nog zo'n 5 a 10 minuten en rij wat figuren. Hierna draaf ik meestal rustig aan en soms een rustig galopje. Hierna ga ik meestal weer stappen en pak ik haar wat meer op. Uitstappen doe ik meestal zo'n 10minuten ligt eraan hoe hard ze gewerkt heeft.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:27

Ik stap in zolang ik denk dat het nodig is, zodra Boyke lekker los is en fijn loopt ga ik draven. Soms duurt dat 20 minuten, soms 5. :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:15

vaak stap ik zo 10 minuten in maar soms verschilt het net zoals @ninaboyke zegt tot hij los is
en uitstappen doe ik vaak lekker rustig 15 tot 20 min

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:04

Vaak ben in wel zo tussen de 10 en 20 min aan het instappen. Ik werk hem dan meteen los. Veel voltes sluiten en openen. Uitstappen doe ik ook ongeveer 10 min aan een lange teugel.

Skippybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:09

Ik stap zo'n 10 minuten in, zeker als het zo koud is. Daarna ga ik achtjes rijden aan een losse teugel, paar rondjes galop, en dan echt aan de slag. Na het echte werk een paar rondjes uitdraven en uitstappen tot ze op adem is.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:29

ik rijd denk ik iets van 10 minuutjes in en weer 10 minuten uitstappen, zo ongeveer.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:37

ik stap in de zomer zo'n 10 minuten in en 15 uit
in de winter stap ik zo'n 15 minuten in en zo'n 10 uit

ik houd niet zo de tijd bij maar voel gewoon waneer ze los en ontspannen loopt.
uitstappen waneer ze op adem is en rustig is.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:46

Verschillend, ik voel gewoon hoe me paard aanvoelt.
Rijd hem wel eerst 2 rondjes ongeveer gewoon even met lange teugel of langs de weg en daarna moet hij aan het werk. Vaak rijd ik hem gewoon alleen ontspannen en laag en 2 a 3 keer per week richt ik me op de oefeningen. Werkt voor hem het beste :)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:09

Losstappen ligt eraan hoe hij voelt.
Soms wil ik wel stappen, maar denkt mijn draver er anders over en draaft/galopeert meteen weg.
Maar vaak stap ik ong.10min. in.
Dan ook schouderbinnenwaarts, verzamelen etc. Komt er ook in voor.
Blijft hij soepel bij, en concentreert zich dan volledig op mij.
Wat je eigenlijk al niet kan doen met instappen..
Daarna figuren etc. In draf, waarbij uitgestrekte draf als middendraf ook meegenomen wordt.
Dan galop, nog wat draven, weer galopje, en dan lekker uitstappen tot hij op adem is.