flexie van de achterhand, welke wijze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:17

@piepenfiets
Ik denk dat U hiermee de spijker op de kop geslagen hebt. Ook ik denk dat dit hetgeen is wat Moll bedoeld. Bedankt voor dit voortreffelijk speurwerk. Kunt U mij ook de preciese vindplaats van dit citaat geven? Ik heb weliswaar een boek van Müseler, maar hij heeft verschillende geschreven als ik mij niet vergis. Tenminste zijn er verschillendeuitgaven van zijn werk.

In de kern ben ik het ook met deze werkwijze eens. En ik wil niet kibbelen of men Müseler nu moet volgen in de benaming van de beschreven handinwerking "(absolute Aufrichtung)". Maar ik pas deze werkwijze ook wel eens toe, met die verstande dat ik op het moment dat ik de drijvende inwerking inzet, ik geen actieve handinwerking meer heb, naar het principe 'mains sans jambes, jambes sans mains' (= handen zonder benen, benen zonder handen). Kwestie van het vermijden van voor het paard verwarrende inwerking.

Overigens ben ik het ook met U eens dat het beter is de onvertaalde tekst te citeren, om de door U gegeven reden.
Bedankt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:39

Kadankovitch schreef:
@piepenfiets
Ik denk dat U hiermee de spijker op de kop geslagen hebt. Ook ik denk dat dit hetgeen is wat Moll bedoeld. Bedankt voor dit voortreffelijk speurwerk. Kunt U mij ook de preciese vindplaats van dit citaat geven? Ik heb weliswaar een boek van Müseler, maar hij heeft verschillende geschreven als ik mij niet vergis. Tenminste zijn er verschillendeuitgaven van zijn werk.

In de kern ben ik het ook met deze werkwijze eens. En ik wil niet kibbelen of men Müseler nu moet volgen in de benaming van de beschreven handinwerking "(absolute Aufrichtung)". Maar ik pas deze werkwijze ook wel eens toe, met die verstande dat ik op het moment dat ik de drijvende inwerking inzet, ik geen actieve handinwerking meer heb, naar het principe 'mains sans jambes, jambes sans mains' (= handen zonder benen, benen zonder handen). Kwestie van het vermijden van voor het paard verwarrende inwerking.

Overigens ben ik het ook met U eens dat het beter is de onvertaalde tekst te citeren, om de door U gegeven reden.
Bedankt

Het stukje kwam ik bij toeval tegen in het boek "Reitkunst Alter Meister"van Erhard Semadeni. het verwijst naar "Reitlehre"van Müseler,pagina 102.Welke druk staat helaas niet beschreven.
Voor wbt het hand-zonder-been en been-zonder-hand principe sluit ik mij bij Müseler aan, en bij Steinbrecht,ik kan me beiden niet zonder elkaar voorstellen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:48

Zoudt U mij het isbn.nr. van het werk van Semadeni kunnen geven? Ik heb nog een cadeau van de Sint te goedomdat ik zo'n brave jonge ben geweest.

U volgt Müseler respectievelijk Steinbrecht mbt tot de handinwerking. Doelt U daarmee op de beschrijving gegeven in het door U gegeven citaat of op de opvatting die blijkt uit hun gehele werk?

Bij voorbaat dank

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:12

Kadankovitch schreef:
Zoudt U mij het isbn.nr. van het werk van Semadeni kunnen geven? Ik heb nog een cadeau van de Sint te goedomdat ik zo'n brave jonge ben geweest.

U volgt Müseler respectievelijk Steinbrecht mbt tot de handinwerking. Doelt U daarmee op de beschrijving gegeven in het door U gegeven citaat of op de opvatting die blijkt uit hun gehele werk?

Bij voorbaat dank

Müseler ken ik (nog) niet zo goed maar sluit me aan bij dit citaat. Voor Steinbrecht de opvatting uit zijn gehele werk(ofwel de bewerking en aanvulling ervan door Pflinzer).

Kadankovitch

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:00

Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Maar hoe denk U nu over hetgeen Moll beschreef, namelijk de toepassing van absolute oprichting? Is deze toepassing, zoals sommige hier stellen, nog altijd geheel te veroordelen? Mijns inziens levert een kortstondige toepassing van absolute oprichting weer een verbeterde relatieve oprichting op. In mijn ervaring is het geen handeling die een lange tijd in beslag neemt; men plaats de hoofdhalshouding in een hogere positie en laat het daar uitzichzelf verblijven, waarna men de achterhand annimeert meer last op te nemen. Dit alles kost vele malen meer tijd het op te schrijven dan het uit te voeren. Het enige wat tijd kost is de herhaling indien het rijdier niet onmiddelijk op de uitnodiging ingaat. Mocht dat laatste lang duren, zou men als ruiter kunnen overwegen of het paard wel al sterk genoeg is het gevraagde uit te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:01

Als fanatieke meelezer van de divers topics aangaande; klassieke rijkunst, rechtrichten, flexie van achterhand, academische rijkunst, enz enz, wil ik nu toch eens graag reageren.
Piepenfiets en Kadankovitch; bedankt voor de zinnige, goed onderbouwde bijdragen! Hier zit ik al geruime tijd op te wachten. Graag meer van deze berichten eventueel aangevuld met tips en oefeningen.
Tevens mijn complimenten voor jullie schrijfgedrag. Goed leesbaar en voorzien van leestekens. Moll hier zou ik een voorbeeld aannemen. Jou posts zijn voor mij en ik denk voor anderen erg onduidelijk en slecht leesbaar.
Ik wil graag leren van de mensen die meer ervaring hebben dan ik, dus ik blijf jullie fanatiek volgen, maar hou alsjeblieft op met het over en weer gooien van vage termen en beschuldigingen naar elkaar. Degene die dit doen weten vast wel wie ik bedoel.

Graag meer info zoals Piepenfiets en Kadankovitch doen!!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:14

Kadankovitch schreef:
Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Maar hoe denk U nu over hetgeen Moll beschreef, namelijk de toepassing van absolute oprichting? Is deze toepassing, zoals sommige hier stellen, nog altijd geheel te veroordelen? Mijns inziens levert een kortstondige toepassing van absolute oprichting weer een verbeterde relatieve oprichting op. In mijn ervaring is het geen handeling die een lange tijd in beslag neemt; men plaats de hoofdhalshouding in een hogere positie en laat het daar uitzichzelf verblijven, waarna men de achterhand annimeert meer last op te nemen. Dit alles kost vele malen meer tijd het op te schrijven dan het uit te voeren. Het enige wat tijd kost is de herhaling indien het rijdier niet onmiddelijk op de uitnodiging ingaat. Mocht dat laatste lang duren, zou men als ruiter kunnen overwegen of het paard wel al sterk genoeg is het gevraagde uit te voeren.

Als ik dit zo lees, Kadankovitch, is het eigenlijk niet echt "gecombineerd"?

Wat gaat er dan "fout" in de hoofd/halshouding indien dit nodig is het te corrigeren (of te verbeteren) met handinwerking?
Is het paard dan te weinig verzameld?
Of er gewoon nog niet aan toe?

Of bepaalde onvolkomenheden in de halsbouw?
Want blijkbaar heeft de halsbouw een grote invloed op het "oprichten" van de hals.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:22

@[***]: bedank voor uw bericht, ik wordt er een beetje verlegen van, maar ik moet toch iets schrijven ter verdediging van personen die niet altijd even duidelijk schrijven. Niet iedereen heeft evenveel gevoel voor schrijftaal terwijl ze in het dagelijkse (gesproken) verkeer wel goed begrepen worden. Over mijzelf kan ik zeggen dat mijn dislectie (niet ernstig) ergens een zegen was. Als jurist moest ik mij extreem dwingen op mijn schrijven te letten. Dat is dan wel een (oneerlijk) voordeel ten opzichte van Moll. Dat hij schrijffouten maakt en soms onduidelijke zinnen schrijft, wil niet zeggen dat hij ongelijk heeft.
Mij overkomen schrijf- en/of zinsbouw- fouten als ik moe ben of te snel wil zijn.
Waarmee niet wil zeggen dat U niet mag vragen aan Moll of iemand een tekst te verduidelijken, dat heb ik immers ook gedaan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:44

@ Cherie,
Om met het laatste te beginnen; naar mijn ervaring heeft halsbouw er niet zoveel mee te maken, maar ik kan dat ook niet uitsluiten. Ik kan alleen voor mij spreken, dus in hoeverre het volgende toepasbaar is hangt toch ook van de lezer(es) af.
Ik pas het toe indien ik de indruk krijg dat het paard meer kan dan het op dat moment aanbied. Van Correctie zou ik spreken als ik uit het voorgaande weet dat het betreffende rijdier beter kan , bijvoorbeeld het dier gaat ondanks manende drijvende inwerking toch meer, dan kort daarvoor, op de voorhand lopen. Of het heeft in de voorafgaande sessies beter gelopen.
Ik heb echter ook de ervaring opgedaan dat er paarden zijn die door deze aanpak als het ware de weg gewezen moeten krijgen. Zij reageren niet addequaat op de conventionele aanpak waarbij de inwerking zich vooral concentreerd op de vermeerde activiteit van achteruit. Zij gaan bij meer drijven gewoon meer op de voorhand lopen. Ik krijg wel eens de indruk alsof zij de ruiter niet begrijpen. Overigens heb ik de indruk dat men teveel uitgaat van de vanzelfsprekende logika van deze aanpak. Dat is mijns inziens onjuist.

"gecombineerd" moet u zo begrijpen dat de voorwaarde om die 'absolute oprichting' toe te passen, licht in de aanwezigheid van een basaal aanwezige 'relatieve oprichting', omdat anders het paard de rug zou wegdrukken.

Ik moet nu als de bliksem naar mijn paard toe. Indien ik onvolledig of onduidelijk heb geantwoord; Vergeving! Ik zal het later bijstellen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:46

Kadankovitch schreef:
@ Cherie,
Om met het laatste te beginnen; naar mijn ervaring heeft halsbouw er niet zoveel mee te maken, maar ik kan dat ook niet uitsluiten. Ik kan alleen voor mij spreken, dus in hoeverre het volgende toepasbaar is hangt toch ook van de lezer(es) af.
Ik pas het toe indien ik de indruk krijg dat het paard meer kan dan het op dat moment aanbied. Van Correctie zou ik spreken als ik uit het voorgaande weet dat het betreffende rijdier beter kan , bijvoorbeeld het dier gaat ondanks manende drijvende inwerking toch meer, dan kort daarvoor, op de voorhand lopen. Of het heeft in de voorafgaande sessies beter gelopen.
Ik heb echter ook de ervaring opgedaan dat er paarden zijn die door deze aanpak als het ware de weg gewezen moeten krijgen. Zij reageren niet addequaat op de conventionele aanpak waarbij de inwerking zich vooral concentreerd op de vermeerde activiteit van achteruit. Zij gaan bij meer drijven gewoon meer op de voorhand lopen. Ik krijg wel eens de indruk alsof zij de ruiter niet begrijpen. Overigens heb ik de indruk dat men teveel uitgaat van de vanzelfsprekende logika van deze aanpak. Dat is mijns inziens onjuist.

"gecombineerd" moet u zo begrijpen dat de voorwaarde om die 'absolute oprichting' toe te passen, licht in de aanwezigheid van een basaal aanwezige 'relatieve oprichting', omdat anders het paard de rug zou wegdrukken.

Ik moet nu als de bliksem naar mijn paard toe. Indien ik onvolledig of onduidelijk heb geantwoord; Vergeving! Ik zal het later bijstellen.

Allereerst: goed werk Piepenfiets. Geeft enige duidelijkheid.
Maar dan nog ben ik geneigd te zeggen dat de relatieve en de absolute oprichting niet samen kúnnen gaan, maar ook niet samen hóeven te gaan.
Relatief betekent simpel gezegd dat de oprichting dírect afhankelijk is van de graad van verzameling.
Dat wil dan toch ook zeggen dat op het moment van de hoogst mogelijke verzameling de oprichting het sterkst is en te vergelijken met die van de absolute.
Waar het verschil tussen die 2 m.i. in zit, is het feit dat de hand bij relatieve oprichting nágeeft, terwijl de hand bij de absolute oprichting vást blijft houden.
Om die reden zou mijns inziens die beide oprichtingen níet samen kunnen gaan. Maar sterker nog, ik denk dat we die absolute oprichting om bovengenoemde reden daarom ook niet nodig hebbben. Deze geeft alleen maar "vervelende" (spektaculaire) bijwerkingen met een naar beneden gedrukte rug en een hoog voorbeen en een achterhand die niet onder de massa kán komen. Daarom is absolute oprichting m.i. ongewenst.
Ik denk dat het allemaal om de richting van de getransporteerde energie gaat:
bij de relatieve oprichting is deze energie van achterenuit opgewekt, wordt naar voren getransporteerd en via de halve ophouding (gegeven met hand, zit en been) en dan dus zéker niet te vergeten, door het NAGEVEN van de HAND gaat de energie terug naar het achterbeen: de energie circuleert. Dit kan níet bij de absolute oprichting door het vasthouden van de hand!
Dit is het belangrijke "systeem" binnen de peilers van de klassieke dressuur, waaruit de relatieve oprichting uiteindelijk ook ontstaat.
Op elk niveau werkt dit, maar hoe verder je komt in de opleiding van een paard hoe sterker die verzameling, waarvan de oprichting (de relatieve dus) een GEVOLG is.
Het relatieve zit hem in de steeds veranderde positie van het paard: de oprichting is gerelateerd aan de mate van verzameling. Dus een paard wat van passage naar de uitgestrekte draf komt, verandert van draagkracht en daarmee dus ook in oprichting. Vergelijk het paard met een accordeon: bij verandering komt er "een ander geluid uit".
Bij de absolute oprichting gebeurt dat niet, zal het paard compenseren door bijv. een hoog voorbeen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:26

Ok als ik dan deze begrippen (relatieve en absolute oprichting) vertaal naar mijn eigen situatie dan is er bij mijn paardje nog geen sprake van relatieve en of absolute oprichting. Om het gewone feit dat ze daar nog niet aan toe is. Het (overbouwde) paardje is (eindelijk!) na een half jaar klassieke instructie in evenwicht. Ze is helemaal los gewerkt en "durch genick". Haar rug is super om op te zitten. Pffff wat hebben we hard gewerkt en veel geleerd.
Van verzameling is nog geen sprake. Daar zijn we onlangs voorzichtig voorbereidend mee begonnen door de SB oefening er bij te nemen. We werken naar de relatieve oprichting toe. Het samenspel van halve ophouding...zit...hand...en been hulpen.

Mijn heer Kadankovitch schrijft: "Ik heb echter ook de ervaring opgedaan dat er paarden zijn die door deze aanpak als het ware de weg gewezen moeten krijgen. Zij reageren niet addequaat op de conventionele aanpak waarbij de inwerking zich vooral concentreerd op de vermeerde activiteit van achteruit. Zij gaan bij meer drijven gewoon meer op de voorhand lopen. Ik krijg wel eens de indruk alsof zij de ruiter niet begrijpen". Als ik dit vertaal naar mij en mijn paardje dan denk ik als ik meer ga drijven dan wordt ze loperig en duikt graag weer naar voren. Als ik teveel hand geef dan wordt ze zwaar en komt "vijfde been erbij". Als ik vanuit mijn zit, fingerspits gefühl met mijn handen en zachte kuithulp uitnodig tot.........warempel dan gaat gewicht van de voorhand af en voel je hoe ze in evenwicht gaat lopen. Pffff heeft moeite en doorzettingsvermogen gekost om dat spel goed te begrijpen en toe te passen. Dus ik geloof niet in de oprichting verkregen door de hand. Als het gaat om de echte verzameling dan kost dat tijd, training en juist geven van halve ophouding.
Dit baseer ik op ruiters die grand prix rijden. Ook al kan ik dat zelf niet rijden en ik dus heel bescheiden moet zijn, toch is goed te zien dat er ruiters zijn die hoog scoren waarvan het paard niet echt in de opperste verzameling is (zie rug gebruik, zie achterhand van het paard) terwijl er ook ruiters zijn waarbij dat wel lukt. Als ik goed kijk dan denk ik zelf dat dit komt om dat de eerste groep gebruik maakt van de absolute oprichting en de tweede groep de relatieve oprichting. Hopelijk heb ik het dus goed begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:31

Oh ik ben zelf dus ook niet helemaal duidelijk geweest. Mijn excuus.

Ik bedoel zeker niet dat Moll ongelijk heeft, maar ik kan zijn teksten slechter interpreteren omdat er weinig of bijna geen leestekens tussen staan. Ook staan er veel slordige schrijffouten in, die volgens mij te maken hebben met "te snel willen" en niet even je bericht teruglezen voordat het gepost wordt. Ik wil graag wat opsteken van dit soort discussies. Maar in de meeste van deze discussies gaan bepaalde personen zo tegen elkaar en elkaars wijze van rijden in, dat het voor mij niet meer duidelijk is wát er nu goed of fout is.

Ik ben zelf nog lang niet toe aan zaken als verzameling e.d., maar ik vind dit soort discussies gewoon interessant. Dus ga zo door zou ik zeggen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:34

[***] schreef:

Ik bedoel zeker niet dat Moll ongelijk heeft, maar ik kan zijn teksten slechter interpreteren omdat er weinig of bijna geen leestekens tussen staan. Ook staan er veel slordige schrijffouten in, die volgens mij te maken hebben met "te snel willen" en niet even je bericht teruglezen voordat het gepost wordt. Ik wil graag wat opsteken van dit soort discussies. Maar in de meeste van deze discussies gaan bepaalde personen zo tegen elkaar en elkaars wijze van rijden in, dat het voor mij niet meer duidelijk is wát er nu goed of fout is.

Ik ben zelf nog lang niet toe aan zaken als verzameling e.d., maar ik vind dit soort discussies gewoon interessant. Dus ga zo door zou ik zeggen!

Juist vanwege je laatste zin [***] heb ik mijn stukje gepost om dat ik ook dit soort discussies heel interessant vind en er veel van opsteek maar het ook graag vertaal naar eenvoudiger niveau waarop ik me bevind. Enne ach piaf rijden laat ik graag aan anderen over en ik geniet op tv en via you tube daarvan, maar is voor mij niet weggelegd. En als ik ooit wel zo ver mag komen dan is dat een enorme dot slagroom op de zeer lekkere taart die nu al aanwezig is en paardrijden heet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:47

[***] schreef:

Eigenlijk is verzameling niets anders dan het onderbrengen van de achterbenen om zo meer gewicht te doen overnemen van de voorhand.
Als een ruiter op een paard plaats neemt, is de voorhand in feite nog meer belast.

Dus zelfs in de beginafrichting heeft de ruiter te maken met een "relatieve verzameling"

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 18:46

Het verwijt dat ik krijg dat ik soms erg omslachtig ben ik me antwoorden, en niet vaak de lees tekens correct gebruikt, en dat het daarom soms niet begrijpelijk leesbaar is kan ik alleen maar bevestiging, mijn excuus daarvoor.

Om over het onderwerp terug te komen, wat overigens niet niet het startende ondere onderwerp is, heb ik hier nog een 2 tal boeken vraag me niet naar de hoofd stukken want die weet ik niet uit me hoofd en heb geen zin om het op te zoeken.
Waldemar Seunig (Horsemanship = Von der Koppel bis zur Kapriole) and Podhajsky (Complete Training of Horse and Rider = Die Klassische Reitkunst).

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:20

Moll schreef:
Is het alleen een ervaren ruiter die weet hoe je een betrouwbare hefboom werking in de achterhand kan krijgen door de wervelkolom geleidelijk te werken en hoe het te gebruiken in overeenstemming met het paard, en dit op zijn gevoel kan doen, en hoe doen jullie dat en wat wil je op dat moment voelen?

Allereerst Moll, je hebt hier op Bokt wel eens gezegd dat je dislectisch bent.
Dat is vooral voor jou heel vervelend en ik denk dat de meesten daar heus wel overheen en doorheen kunnen lezen.
Dat is helemaal geen punt lijkt me en daar hoef jij je ook helemaal niet voor te verontschuldigen.

En inmiddels zijn we met wat hulp van derden erachter wat jij precies bedoelt met je openingstekst.
Ténzij Steinbrecht een "ander soort" absolutisme bedoelt voor wat betreft oprichting (wat ik me niet voor kan stellen overigens) -dus níet wat we hedentendage zien in de topsport-, kan ik mij persoonlijk dus niet vinden in jouw stelling, zie mijn eerdere post.
Misschien kun jij wat meer uitwijden over datgene wat jouw instructeur jou vertelt, zodat er misschien meer duidelijkheid kan komen. Jij bent immers niet "modern" ingesteld, dacht ik.
Het gevaar van stukken uit boeken van grootheden citeren/overnemen (zoals jdekleine ook terecht al zei), is dat het e.e.a. uit zijn verband gehaald wordt, waardoor de "boodschap" niet overkomt. Wellicht is dat jou bedoeling niet.
Dus, kun jij je nog iets nader verklaren?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:55

Als ik tijd heb zal ik het proberen te verwoorden....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:03

Indien men absolute oprichting alleen ziet in veband met een vasthoudende hand, dan kan ik de redenering van Murphy volgen. Maar voor mij is dat niet zo. Ik kan zeer wel een absolute oprichting verkrijgen zonder voortdurend vast te houden en daarom zie ik niet in waarom de doorstroom van impuls geblokkeerd zou worden. Wel houd ik vast een basaal aanwezige relatieve oprichting. Dus betreft het hier een kwestie van definitie: Hoe definieert men absolute oprichting. Ik denk dat daar de geesten zich dan ook scheiden. Dat lijkt mij duidelijk. Daar ik slechts mijn mening kenbaar wil maken zonder deze daarmee te willen opdringen (als dat al zou kunnen), is voor mij het doel van deze discussie bereikt. De standpunten zijn duidelijk geworden en meer wil ik niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:50

piepenfiets schreef:
Ik dacht de oplossing al te hebben;begrijp wat Steinbrecht en Moll bedoelen maar denk dat de laatste dit uitlegt met contradictio in terminis.Stuitte echter op een stukje van Müseler.Ik plaats het in de vorm waarin ik het vond zodat er geen twist kan ontstaan over de vertaling:

"Ganz von selbst ergibt sich aus der Senkung der Hinterhand eine Aufrichtung der entlasteten Vorderhand. Die Hinterbeine treten erhabener,d.h.höher,dadurch aber auch kürzer (relative Aufrichtung). Man kann daneben aktiv mit den Händen (absolute Aufrichtung) nachhelfen,indem man bei energisch vortreibenden Einwirkungen von Kreuz und Schenkel durch höherstellen von Hals und Kopf den Schwerpunkt mehr den Hinterbeinen zuschiebt. Wichtig ist dabei,dass die treibenden Einwirkungen auch wirklich vorherrschend sind
sonst würde ein Durchbiegen des Rückens nach unten die natürliche Folge sein."

Misschien vertaal ik het verkeerd maar komt op mij over alsof Müseler hier de terminologie op dezelfde wijze gebruikt als Moll

Ik vermoed eigenlijk dat de halve ophouding hiermee bedoeld wordt, "aktiv mit den händen", aangezien de drijvende hulpen van zit/been overheersend moet zijn.

Waarmee dan gelijk de "halve ophouding" leidt tot absolute oprichting en waarmee dan ook gelijk weerlegd wordt dat absolute oprichting géén vasthoudende hand bedoeld hoeft te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 07:32

cherie78 schreef:
Eigenlijk is verzameling niets anders dan het onderbrengen van de achterbenen om zo meer gewicht te doen overnemen van de voorhand.
Als een ruiter op een paard plaats neemt, is de voorhand in feite nog meer belast.

Dus zelfs in de beginafrichting heeft de ruiter te maken met een "relatieve verzameling"

Dit begrijp ik. Ik bedoelde meer de oefeningen als passage en piaffe. Wat ik in de eerdere discussies gelezen heb is dat "absolute oprichting" FOUT is en "relatieve oprichting" GOED. Echter als ik de posts van Kadankovitch zo lees, dan is er toch wel degelijk een nuance in aan te brengen. Zoals hij het omschrijft klinkt het lang niet zo FOUT als dat ik in eerdere discussies heb gelezen. Let wel, ik ben geen toptalent, maar begrijp wel degelijk dat dit soort zaken door de ervaren ruiter met een goed ruitergevoel uitgevoerd kunnen (en moeten) worden.

Dan is mijn volgende vraag; Hoe krijg je de "relatieve verzameling" bij een onervaren paard voor elkaar? Ik zie veel om mij heen, dat mensen het paard "dwingen" VWNW te gaan door met veel handgebruik het hoofd naar beneden vragen en dan flink been geven, want daar ontspant hij van!? Een paard dwingen te ontspannen? Moet een paard niet eerst in zijn lijf ontspannen, om VWNW te kunnen gaan? En hoe krijg je dat, dan voor elkaar? Of moet je het paard echt even doorvragen, helpen met het VWNW gaan? En ontspant hij daar vanzelf van?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 08:22

ik heb de alle pagina's gelezen en zie nergens het spanboogmodel voorbij komen , iets waar alle disciplines toch mee werken?

Wat eenvoudig te relativeren valt , het is een kip en ei verhaal : zonder kaderen van opgewekte impuls geen verzameling , zonder opgewekte impuls valt er niets te kaderen.
in mijn ogen werkt het altijd samen , de absolute oprichting en de relatieve ( per paard afhankelijk in welke mate) Bijv een paard dat een hoge hals implant heeft zal makkelijker oprichten in verzameling dus relatief als een paard met een zware lage inplant waar je een beetje! absoluut bij toepast ( spanboogmodel)Of denk de arabier met zijn achterovergekantelde bekken en de andalusier , de arabier zal nooit een oprichting in zijn lijf kunnen trekken als de anda daar hij sneller in flexie is als de anda.

gaat de rug van je paard in flexie ga je veels veels te ver en is in mijn ogen een zeer grove fout.Een fout die niet ontstaat als je een gezond paard op een respectvolle manier kadert , hectiek van hectische paarden buitenbeschouwing gelaten . Wat overigens ook altijd voorkomen behoort te worden maar affijn heel verhaal ansich.

enige kennis van biomechanica en anatomie is ook zeer gewenst .
Waar kan het paard het meeste flexen? Waar is de beweging het meest beperkt? Aan welke voorwaarden moet het paard voldoen? Wat zijn de meest zwakke punten die extra zorg dus voorzichtigheid in aandacht nemen?

Er moet zoveel impuls opgewekt worden een ruiter moet het wel kunnen handelen dit te kaderen , zoniet dan springt het paard werkelijk als een gespannen springveer uitelkaar , het paard word dus erg wakker en superontvankelijk mits de ruiter over het gevoel beschikt de juiste dosering kwa kader aan te brengen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 11:14

Als absolute oprichting goed word uitgevoerd, zal je dit nooit kunnen zien.
Alles wat je ziet is verzameling, een paard in het juiste frame.

Wanneer mensen praten over absolute oprichting denken ze aan een ruiter die met constante druk rijd en aan de teugels trekt, en het paard zijn hoofd en hals omhoog en naar achter trekt, als dit het geval zou zijn, dan klopt het dat ene rug hol word en de achterhand blokkeert.
Als het goed gebeurt, kan de ruiter de achterhand meer onder laten treden en meer hankenbiegung krijgen om de hals meer op te richten.

Het is een combinatie van zit en gewicht hulpen, in samenwerking met teugel hulpen.
Je laat het paard in de voorhand rijzen door de navel omhoog te richten, en de achterhand zakken om de stuit te laten zakken, en op het zelfde moment breng je de teugels in contact met de bekken door de elleboog.
Dan voelt het alsof je de schoft en de hals kan op tillen met de teugel en zit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:56

[***] schreef:
cherie78 schreef:

Dit begrijp ik. Ik bedoelde meer de oefeningen als passage en piaffe. Wat ik in de eerdere discussies gelezen heb is dat "absolute oprichting" FOUT is en "relatieve oprichting" GOED. Echter als ik de posts van Kadankovitch zo lees, dan is er toch wel degelijk een nuance in aan te brengen. Zoals hij het omschrijft klinkt het lang niet zo FOUT als dat ik in eerdere discussies heb gelezen. Let wel, ik ben geen toptalent, maar begrijp wel degelijk dat dit soort zaken door de ervaren ruiter met een goed ruitergevoel uitgevoerd kunnen (en moeten) worden.

Dan is mijn volgende vraag; Hoe krijg je de "relatieve verzameling" bij een onervaren paard voor elkaar? Ik zie veel om mij heen, dat mensen het paard "dwingen" VWNW te gaan door met veel handgebruik het hoofd naar beneden vragen en dan flink been geven, want daar ontspant hij van!? Een paard dwingen te ontspannen? Moet een paard niet eerst in zijn lijf ontspannen, om VWNW te kunnen gaan? En hoe krijg je dat, dan voor elkaar? Of moet je het paard echt even doorvragen, helpen met het VWNW gaan? En ontspant hij daar vanzelf van?

Het paard zal eerst geleerd moeten worden om voorwaarts te gaan.
Het paard zal inderdaad moeten ontspannen in heel zijn lijf om op de goede manier VWNW te gaan.
Maar ook hier geldt, dat het VWNW helpt om het paard te laten ontspannen.
Het is dus in feite een wisselwerking.

En het paard "dwingen" om VWNW te gaan, heeft weinig nut.

De "relatieve verzameling" bij een jong paard heeft te maken met het verder onderbrengen van de achterbenen.
Bij VWNW zal het paard dat dus moeten gaan doen om niet op zijn voorhand te vallen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:03

liberty22 schreef:
ik heb de alle pagina's gelezen en zie nergens het spanboogmodel voorbij komen , iets waar alle disciplines toch mee werken?

Wat eenvoudig te relativeren valt , het is een kip en ei verhaal : zonder kaderen van opgewekte impuls geen verzameling , zonder opgewekte impuls valt er niets te kaderen.
in mijn ogen werkt het altijd samen , de absolute oprichting en de relatieve ( per paard afhankelijk in welke mate) Bijv een paard dat een hoge hals implant heeft zal makkelijker oprichten in verzameling dus relatief als een paard met een zware lage inplant waar je een beetje! absoluut bij toepast ( spanboogmodel)Of denk de arabier met zijn achterovergekantelde bekken en de andalusier , de arabier zal nooit een oprichting in zijn lijf kunnen trekken als de anda daar hij sneller in flexie is als de anda.

gaat de rug van je paard in flexie ga je veels veels te ver en is in mijn ogen een zeer grove fout.Een fout die niet ontstaat als je een gezond paard op een respectvolle manier kadert , hectiek van hectische paarden buitenbeschouwing gelaten . Wat overigens ook altijd voorkomen behoort te worden maar affijn heel verhaal ansich.

enige kennis van biomechanica en anatomie is ook zeer gewenst .
Waar kan het paard het meeste flexen? Waar is de beweging het meest beperkt? Aan welke voorwaarden moet het paard voldoen? Wat zijn de meest zwakke punten die extra zorg dus voorzichtigheid in aandacht nemen?

Er moet zoveel impuls opgewekt worden een ruiter moet het wel kunnen handelen dit te kaderen , zoniet dan springt het paard werkelijk als een gespannen springveer uitelkaar , het paard word dus erg wakker en superontvankelijk mits de ruiter over het gevoel beschikt de juiste dosering kwa kader aan te brengen.

Het paard is het meest flexibel in zijn lendengebied.
De beweging van de "vaste" ribben is het meest beperkt.

Verzameling begint al bij het ondertreden van de achterbenen zoals bij het VWNW al de bedoeling is.
De impuls die opgewekt wordt, kan in "bedwang" gehouden worden met zit/been.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:03

Heinz Pollay was Hoofdjury van de F.E.I. op de O.S. Hij zegt hierover het volgende:

"De oprichting ontstaat bij een CORRECT opgeleid paard als vanzelf als gevolg van de verzameling.
De graad van oprichting is een gevolg van de buiging van de Hanken (heup- en kniegewricht en in mindere mate van het spronggewricht).
Deze oprichting noemt men RELATIEVE oprichting:
Het frame van het paard wordt kleiner, de hals van het paard RICHT zich meer OP, maar wordt NÍET korter!

Rijkunstig INCORRECT is de ABSOLUTE oprichting. Deze is in ieder geval onwenselijk!
Hierbij wordt de oprichting met/door de ruiterhand afgedwongen.
Het gevolg hiervan is dat het frame van het paard véél te klein wordt, de hals van het paard verkórt en de onderhals wordt eruit gedrukt!
De natuurlijke en Schwungvolle bewegingen zijn níet meer aanwezig.
Zulke paarden kunnen en mogen in dressuurproeven geen rol spelen."

Aldus Heinz Pollay namens de FEI.