kalfje zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:42

GamblersCup schreef:
Lezen: dat weet ik, ik had zelf een rijdbare koe.
Maar een kalfje, en al begonnen bij de geboorte... ja tuurlijk :')

Dan moet je goed lezen, dat ging namelijk niet over het rijden maar over het tam maken, ze rijdt er niet op.

Benutzername schreef:
ik ben begonnen bij de geboorte ;)
maarja, ze is vrij koppig..
en ik rij er niet op eh
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 02-03-12 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:43

Nee, beginnen met beleren bij de geboorte, of zadelmak maken. En ook met 7 maanden een zadel erop, en je afvragen waarom het zoveel bokt. Dan ben je óf heel erg dom, óf je vernaggeld de boel. Ik denk dat laatste.

Fiffill, ik ben niet achterlijk, ik zeg nergens dat ze begonnen is met rijden bij de geboorte }:0

Zo, veel plezier met in de zeik genomen worden door TS!! :wave:
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 02-03-12 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BalouArera

Re: kalfje zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:44

Als je je eraan ergert blijf dan alsjeblieft weg. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:44

Het gaat hier niet over beleren of zadelmak maken bij de geboorte... dat staat immers nergens :) met 7 maanden een zadel erop, dat wel. En dat is inderdaad niet zo verstandig ;) maar waarom zou het dan meteen een onzintopic zijn?

Edit: dan snap ik niet dat je d'r zo moeilijk over doet :+

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:47

GamblersCup schreef:
Nee, beginnen met beleren bij de geboorte, of zadelmak maken. En ook met 7 maanden een zadel erop, en je afvragen waarom het zoveel bokt. Dan ben je óf heel erg dom, óf je vernaggeld de boel. Ik denk dat laatste.

Fiffill, ik ben niet achterlijk, ik zeg nergens dat ze begonnen is met rijden bij de geboorte }:0

Zo, veel plezier met in de zeik genomen worden door TS!! :wave:

1e optie: Pokemon 2 :+
2e optie: Penny's rijzen de pan uit.
3e optie: dat ze het menen maar dat lijkt me raar

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:54

Ik zou nog niet op een jong kalfje gaan zitten, omdat de botten dan nog te zacht zijn. Je kunt wel beginnen met grondwerk, dan is het straks ook gemakkelijker met het rijden. Er staan op YouTube ook filmpjes van een meisje dat een koe heeft beleerd, misschien heb je daar iets aan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:10

ik heb niet de hele topic gelezen en ik weet ook niet of het al gezegd is. maar koeien zijn eerder volgroeid en dus eerder volwassen dan een paard. met 2 jaar krijgen de meesten al hun eerste kalf.
en ja koeien zijn inderdaad koppiger dan paarden, ben opgegroeid tussen de koeien en weet hier helaas genoeg over te vertellen. net als bij paarden moet je consequent zijn en niet opgegeven.
met een zadel zou ik nog wel minimaal een jaartje mee wachten en zoals al eerder is aangegeven een zadel ligt niet goed op een koeienrug. ik weet niet wat voor ras de koe is (melk of vleeskoe) de bovenkan van de rug is over het algemeen bij melkkoeien te spits voor een zadel en bij een volgroeide vleeskoe te vlak, tevens steekt de ruggegraad te ver uit. je kunt zoals al eerder aangegeven is een pad met singel doen. kost niet zo veel en blijft beter liggen dan een zadel.
ga met grondwerk bezig eventueel vrijheidsdressuur, maar het er echt op rijden kun je het beste wachten tot dat ze een jaar of 2 1/2 is en eigenlijk liever iets ouder. is wel beter voor de rug. probeer balkjes te lopen, hierdoor kweek je rugspieren en buikspieren die ze nodig heeft, om erop te kunnen rijden.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:09

Mijn koe krijgt vrijdag een kalfje en met dat kalfje (als het een vaarsje is) wil ik ook vrijheidsdressuur gaan doen.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:15

Misschien heb je een filmpje? Dan is het wat makkelijker te beoordelen :D

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:22

wil ej nou op een koe gaan rijden??>?? :) :)

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:41

Het licht aan de leeftijd van het kalf. Maar meestal zijn ze dan nog aan het puberen en is er geen mouw aan te passen. Of je moet een tijdje wachten, of je moet doorzetten. ;)

susanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:19

teneerste zou ik niet op zo jong beestje gaan rijden! En als hij ingereden is,
gewoon met dekje & halster, teminste zo deed mijn vriendin het wel en dat ging super!

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:30

Dit vind ik niet echt kloppen.
Een kalfje rijden van 7 maanden?
hij moet genieten van kalf zijn.
En als hij dat koppig is snap ik dat heel normaal...

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:31

Als ik in jou situatie stond zou ik het persoonlijk laten bij lekker wandelen, borstelen etc. Bij een paard rijdt je de rug kapot met een niet passend zadel, dit zal bij een koe niet anders zijn lijkt mij. Ik heb geen verstand van koeien, maar als je naar de bouw van een paarden rug kijkt of die van een koe zit daar een hoop verschil in, al is het alleen al in bespiering, dus ik vraag me af of een koe een ruiter uiteindelijk echt goed zal kunnen dragen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:18

NoekAa_ schreef:
Oké, mijn moeder heeft blijkbaar vroeger ook koe gereden. Zij zei dat ze dat deden met een halster om (touwtje als "teugel") Geen bit of zo. En een singel + dekje. Weet niet of en hoe een zadel op een koe ligt. En dan inderdaad a la paard aan zadel (iets soortgelijks) laten wennen.

Hier trouwens een springende koe http://www.zideo.nl/playzideo/6b3471616d6c3570

Wauw dat ziet er nog eens debiel uit :')

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:33

7 maand is inderdaad een beetje vroeg.
Ik zou het dier gewoon behandelen als een paard alleen wel in je achter hoofd houden dat een koe wat langzamer van begrip is dan een paard.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:45

Vind dit een interessant topic :D
Ik vind het lastig serieus antwoord te geven, omdat ik het niet voor me zie dat een paar maanden oud kalfje al moet gaan wennen aan een zadel :')
Optie koe rijden als paard niet tot de opties behoord vind ik goed bedacht en zal je vást lukken, maar zou nog even wachten met het zadelmak maken tot het dier eh... uitgegroeid is.. op welke leeftijd dat dan ook maar mag zijn bij een koe :D
Ook een kalfje heeft een minimaal concentratievermogen, dus laat dat dier nog even lekker staan.

AnOk97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:09

Ik denk wel dat je op een koe kan rijden.. maar ik denk dat hij nu nog wel wat te jong is...

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:36

Ah wat gaaf!!! haha. als je eens veel met m gaat wandelen en longeren?(kan dat met zo'n koe? k heb dr echt de ballen verstand van) dat ie leert naar jou te luisteren?
en dan eens n dek/zadel oplegd? maar dat ie eerst leert wie de baas is?

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:12

NeverGiveUp schreef:
NoekAa_ schreef:
Oké, mijn moeder heeft blijkbaar vroeger ook koe gereden. Zij zei dat ze dat deden met een halster om (touwtje als "teugel") Geen bit of zo. En een singel + dekje. Weet niet of en hoe een zadel op een koe ligt. En dan inderdaad a la paard aan zadel (iets soortgelijks) laten wennen.

Hier trouwens een springende koe http://www.zideo.nl/playzideo/6b3471616d6c3570

hahaha dat ziet er heel raar uit!

lijkt mij ook dat je niet zomaar een zadel erop kan leggen?

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:21

Maar om even serieus te reageren :

Waar werk je naar toe met een koe? :Y)
De bouw is niet vergelijkbaar met een paard en je oefeningen zul je hier dus ook nooit op kunnen baseren.
Ben erg benieuwd!

Toch vind ik de opzet van het topic zelf wat dubbel:
''Ik krijg geen paard, dus ga ik een 'kalfje' beleren.''
Maar ook met een koe zul je niet zomaar kunnen aan rotzooien.
Ik krijg hetzelfde gevoel als bij een jong meisje die zo even een 3-jarig paard tracht in te rijden.

Niet om vervelend te zijn TS, maar weet je er iets vanaf?
En hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen om dit te gaan doen? :)

Mijke_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:43

Ik vind een koe eigenlijk niet gebouwd om op te rijden. Ook dat filmpje van die springende koe. Vind het er niet uitzien en het lijkt me ook niet gezond voor de koe.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:47

Roziee4 schreef:
Dit vind ik niet echt kloppen.
Een kalfje rijden van 7 maanden?
hij moet genieten van kalf zijn.
En als hij dat koppig is snap ik dat heel normaal...

dus het is rijden of de pan in *\o/*

nee grapje
maar een kalfje moet genieten, zo dacht ik eerst ook.
maar weet je hoe oud een kalf als die naar de slager gaat?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:21

Oke nu ik , ik werk al 10 jaar met koeien , melken etc.

Een kalfje op 7 maanden tam maken pak jij totaal verkeerd aan. veel knuffelen , erg veel en borstelen , goede band opbouwen anders ben je over 2 jaar nergens met zon beest. Een zadel op wil alleen als ze erg tam en op jou gericht zijn. Bespottelijk om 1 van 7 maanden al een zadel op te doen.

Tis maar goed dat ik niet weet waar dit gebeurt dierenbescherming is gewillig.