Rijden met MP3, wat doet het nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: Rijden met MP3, wat doet het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:54

Ik voel me altijd een beetje schuldig tegenover mijn paard als ik dat doe, hahaha. Zit ik lekker muziekje te luisteren en dan moet hij luisteren naar die irritante kippen rondom de bak. Het is wel zo dat ik er veel meer ontspannen door in het zadel zit.

Ik zing altijd maar gewoon hardop. Toch ontspannend en dan hoort peerd ook nog wat, ookal weet ik niet of hij daar wel zo blij mee is :Y)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:58

Ik heb altijd mijn telefoon op luidspreker in m'n jaszak steken. Ik luister meestal rustige piano, soms ook wat akoestische gitaar. Dit houd me rustig en zorgt ervoor dat ik me niet te veel focus op omgevingsgeluiden waardoor ik denk dat paard weer gaat bokken en me schrap zet. Hij voelt dat dan en begint dan. Als ik muziek op heb staan hoor ik die geluiden minder, ofja komen ze later bij me binnen. Dan verschiet mijn paard ook niet van mijn reactie.
Met oortjes rij ik liever niet omdat je dan helemaal niets meer hoort, eventueel wel met 1 oortje als een mederuiter er last van heeft.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:03

Klinkt misschien wat soft en cliché, maar ik vind het heerlijk om het ritme van paardenhoeven te horen (in zand of op steen maakt niet uit) en muziek leidt me echt erg af. Ben één keer heel erg geschrokken van een auto die me van achteren benaderde, heel langzaam en voorzichtig maar ik luister altijd of er wat aan komt voor ik het kan zien..dus had nu niks in de gaten. Schrok me kapot en het paard daardoor ook! Nooit meer, in ieder geval niet in het verkeer poe.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:03

Ik kan me beter concentreren wanneer ik slechts 1 geluid hoor.
Ik ben sowieso nogal snel afgeleid door omgevingsgeluiden en kan hier echt gestoord van worden namelijk.
Maarja, als er iemand anders in de bak is dan doe ik het slechts met 1 oortje of geen/radio.

Ik doe het dus álleen als ik de enige in de bak ben.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 06:58

Bizzybijtje schreef:
Stamina schreef:
Lijkt me een onveilig idee, ik wil graag horen wat er om me heen gebeurd. Ook denk ik dat als je paard schrikt van een knal bijvoorbeeld en een sprintje trekt, je reactie om hem terug te nemen en je schrap te zetten sneller is als je het geluid ook zelf hoort.

Technisch gezien...
Als je zelf niet schrikt (omdat je het niet hoort) is de schrikreactie van het paard minder heftig dan wanneer je zelf ook schrikt.

Toch ben ik graag op mijn hoede, je 'ziet' toch meer als je ook hoort. Wat betreft het schrikken. Mijn ervaring is dat wanneer een paard echt schrikt van een abrubte knal of geluid, dat hij vooral bezig is met spooken en afgaan, en niet zozeer met mij en of ik ook schrik :P Die ene seconde dat je de knal ook opmerkt, zal het paard weinig doen denk ik, tenzij je als een lijperd zou gaan gillen of in het zadel zou spartelen als een vis op het droge. Terwijl die ene seconde van de knal mij wel meteen alert maakt op het feit dat mijn paard vermoedelijk onder mij vandaan zal hollen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 07:36

__inge__ schreef:
Ik blijf er rustiger/ontspannener van, focus met niet álléen maar op m`n paard.

idem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:53

Heerlijk juist.. En dan vooral het liefste heel hard meezingen hahah ! Nee ik vind het lekker, beetje op de beat rijden.. En vaak als ik een goede playlist maakt houd ik het langer uit :-)

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:47

Ik vind het gewoon fijn rijden, ik ga er vind ik zelf ook beter van rijden en ik houd dan een beter tempo aan.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:59

Ik vind het juist heel vervelend om met MP3 te rijden, let dan teveel op de muziek,
en heb het idee dat ik dan niet goed meer samen ken werken met het paard,
dus ik rij altijd zonder muziek.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:04

Ik heb dit één keer geprobeerd, en doe het niet snel weer. Ik had het gevoel dat het contact met mijn paard minder werd, en dat ik hem dus ook minder goed kon aanvoelen. Nu is Max altijd een heel braaf dier geweest, maar hij greep nog wel eens de kans om een geintje uit te halen als ik even niet met de kop erbij was. Ik merkte ook op dat ik minder adequaat reageerde. Het is misschien heel vreemd, want je hebt je gehoor niet nodig om te kunnen rijden, dus een goede verklaring heb ik nog steeds niet. Is er iemand hier die dit ook heeft?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 01:21

s6801881 schreef:
Ik heb dit één keer geprobeerd, en doe het niet snel weer. Ik had het gevoel dat het contact met mijn paard minder werd, en dat ik hem dus ook minder goed kon aanvoelen. Nu is Max altijd een heel braaf dier geweest, maar hij greep nog wel eens de kans om een geintje uit te halen als ik even niet met de kop erbij was. Ik merkte ook op dat ik minder adequaat reageerde. Het is misschien heel vreemd, want je hebt je gehoor niet nodig om te kunnen rijden, dus een goede verklaring heb ik nog steeds niet. Is er iemand hier die dit ook heeft?

In deze hoek ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:09

Stamina schreef:
s6801881 schreef:

In deze hoek ;)

Het schoot me net te binnen dat het wel kan zijn dat ik dat gevoel krijg omdat ik niet kan meeluisteren met mijn paard := Maar goed, zoveel toegevoegde waarde heeft het niet. En als je wilt zingen om de ontspannen werkt "vader jacob" ook :') daarnaast denkt je paard dan wel 2x voordat die spanning opbouwt :=

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:09

Ik rijd eigenlijk ook bijna altijd met mp3 in , naar mijn idee gaat het rijden dan ook veel beter :j
Met muziek op kan ik me gewoon veel beter blijven focussen op het paard, zonder afgeleid te worden door andere geluiden of dingen.
Kortom, het geeft mij een betere en ontspannendere concentratie :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:45

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar is eigenlijk wel een goed ideetje hihi :)
Maar de reacties van dan kan je niet horen wat er om je heen gebeurd en dat dat gevaarlijk is, slaat nergens op.
Dove mensen rijden ook paard, zijn ze dan levensgevaarlijk bezig omdat ze niks kunnen horen beetje stom is dat.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:48

Nouja het is niet persé gevaarlijk, maar bij mij heb ik minder feeling met het paard wanneer ik met muziek rijd, ben dan ook sneller opgefokt, of juist te traag met reageren. Zonder muziek ben ik er met mijn hoofd meer bij, is er meer rust in mijn koppie en daarmee ook meer rust in maans hoofd. Zonder muziek rijd ik met veel meer gevoel en minder 'emotie' als je het zo zou kunnen noemen.

Bij een dove is het gevoel er waarschijnlijk wel omdat die op andere zintuigen vaak weer sterker ontwikkeld zijn. :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:54

Ik reed een aantal jaar geleden vaak met mp3. Mijn pony stond toen nog op een kleine pensionstal, waar niet veel paarden stonden. Zodoende was ik vaak in het donker alleen daar. Er was alleen een buitenbak, die aan de andere kant van het terrein lag. Tussen het woonhuis lagen dus een hoop stallen, longeerbak en garageboxen. De buitenbak lag naast een groot veld, dat weer naast een bos en een verlaten voetbalveld lag. In mijn eerste week dat ik op die stal stond, had een van die meisjes die ook haar paard daar had staan, allemaal enge verhalen verteld over dat veld en het bos. Resultaat was dus dat ik me bijna in de broek deed als ik 's avonds alleen moest rijden :D Met een muziekje op kon ik toch nog lekker rustig rijden.

De stal waar ik nu sta heeft gewoon een radio in de bak/kantine, die bijna altijd aanstaat. Het is wel fijn als je alleen rijdt, je toch niet helemaal 'alleen' bent dan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:57

Mon__Amie schreef:
Ik vind het juist heel vervelend om met MP3 te rijden, let dan teveel op de muziek,
en heb het idee dat ik dan niet goed meer samen ken werken met het paard,
dus ik rij altijd zonder muziek.

:j dat heb ik ook, verbaas me over de hoeveelheid mensen die het wel fijn vinden :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:42

Ik heb zo het idee dat mijn dopjes dan de hele tijd eruit zouden vallen, en dan staat er een paardenhoef op... dag dopjes :n

Bij ons staat wel eens muziek op in de binnenbak, ze kennen daar twee volumes: hard en zacht. Van de eerste wordt de pony niet zo blij, de tweede is wel heel fijn! Jammer van de muziekkeuze, dat wel...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:00

ik rij nooit met mp3 ik wil altijd horen wat er om me heen gebeurt

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:06

Met wandelen doe ik het wel.. maar met paardrijden eigenlijk nooit gedaan. Zal het denk ik ook niet snel doen, omdat je dan niet meer alles om je heen hoort en daardoor niet snel kunt anticiperen op geluiden die je paard kunnen laten schrikken.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:07

Ik vind het altijd wel lekker als er een muziekje met rijden. Ik ben dan wel meer ontspannen :)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:09

ik sluit me van iedereen daar door af. Helemaal wanneer ik op de manege rij en er van alles aan die bakrand gebeurt dan ben ik lekker met mijn paardje bezig van plaats alles daar om heen.
ik word er rustiger van en ga minder gespannen rijden ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:55

Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat je met muziek in je oren gaat paardrijden. Wat is er nou een mooier geluid dan de hoeven van je paard of het gebries.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:00

ik vind t fijn rijden maar ik rijdt altijd maar met één oortje zodat ik de omgeving nog kan horen

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:19

Ik was van de week op de plaatselijke manege en als ik daar zou moeten rijden, zou ik ook rijden met oortjes. Wat een herrie, overal kinderen en mensen, schreeuwende instructie, o mijn hemel.
Ik zou dan ook gelijk even apple bellen om oortjes voor mijn paard te ontwikkelen zodat die kan mee genieten van de prachtige geluiden die mijn iphone te bieden heeft. Wat een ongelofelijke rotherrie is dat!

Dan ben ik toch heel blij met mijn doodstille pensionstalling!