Wie is jouw grote voorbeeld (houding en zit)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:14

Ik vind niet alleen de houding belangrijk, het gaat er ook om hoe een paard onder je loopt!
Als je een paard hebt wat met veel schwung onder diegene beweegt, kijk ik er veel liever na :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:15

emirr schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd DE ruiter waarin ik echt een voorbeeld zie nog niet voorbij zien komen...... Kan in elk geval wel zeggen dat ik de Anky's e.d. niet bepaald als voorbeeld zie. Ik vind het vreselijk om daarnaar te kijken. :j

Haha, ik heb ook wel een heleboel goeie gezien, maar nog steeds niet die ene die ik bedoel. Natuurlijk zijn ze allemaal ontzettend goed en ik zit zelf als een krant, maar toch wil ik nóg mooier! Wat zijn we kritisch hè? :j
Maar ja... dit moet hét filmpje worden wat ik dagelijks af kan kijken om in mijn hoofd te prenten. Ik haal wel heel veel uit al deze filmpjes. In theorie dan hè ;)

Hahaha, ja, ik ben ook heeeeel erg kritisch. :j :D
Ik zie gelukkig ook wel fijne ruiters, hoor, maar kan echt geen naam op noemen wie mijn grootste voorbeeld is.

Anoniem

Re: Wie is jouw grote voorbeeld (houding en zit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:21

Dat wilde ik net aan je vragen, wie jij fijn vindt om naar te kijken :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:22

Twiggy: maar dat heb ik ook niet, ik denk dat je van iedere ruiter wel weer wat kan leren, ik vind zelf Carl Hester het dichtst in de richting komen, mede omdat zijn paarden mega los zijn onder zijn kont :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:23

Yamcha schreef:
Dat wilde ik net aan je vragen, wie jij fijn vindt om naar te kijken :)

Nou, ik weet nu even geen namen, eerlijk gezegd, stom he? :+
Moet ook de deur uit nu, dus ik kan niet even rustig gaan zoeken naar filmpjes enzo....... Maar natuurlijk zijn er mensen die zeer inspirerend zijn. :j

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:24

DDW1190 schreef:
Twiggy: maar dat heb ik ook niet, ik denk dat je van iedere ruiter wel weer wat kan leren, ik vind zelf Carl Hester het dichtst in de richting komen, mede omdat zijn paarden mega los zijn onder zijn kont :+

carl hester vind ik ook 1 van de betere, 1 van de beste van '' deze'' tijd :j fijne ruiter om naar te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:25

Ik zal zo eens even nog een paar bedenken :)

Maar niet stom hoor. Ben gewoon benieuwd wat jij graag ziet :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:34

als je een goede ruiter zoekt met goede manieren moet je naar de oude garde die nog weten dat paarden dieren zijn met gevoel dus geen anky figuur die denkt dat ze het beter weet ... ik heb van dichtbij gezien wat er met haar paarden gebeurt en das geen pretje ! .

nee kijk dan naar bijv. klaus balkenhol en golstern .
goldstern is/was politie paard en naast het straat werk heeft klaus met hem de olimpische spelen gehaald .
dat is een man om heeeeeel veel van te leren over goede omgang met je paard en juiste manier van rijden zodat je je paard z'n nek en rug niet kapot trekt en laat staan de benen van je paard eronderuit rijd .

gr
ps: als je wel een anky fan bent moet je zelf weten hoor ... ieder zo zijn ding je moet doen wat je hart je ingeeft .
ik heb gelukkig een tik van de molen gehad en heb mn ogen geopend ik ben mijn instructrice er zeer dankbaar voor .

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:35

Hoe bedoel je dat?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:38

Splinter@ volgens mij zijn er maar wweinig die Steinbrecht en Oliviera kennen....
Dat is voor mij nou dressuur!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:39

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:06

Ik heb de namen gelukkig al een paar keer voorbij zien komen: wijlen Dr. Klimke, Oliviera, Hubertus Schmidt en wat de springruiters betreft zie ik Jos Lansink ook graag aan het werk. Allemaal eerlijke ruiters die ontspanning en rust uitstralen. _/-\o_

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:07

let wel goldstern is geen dressuur paard maar politie paard daar is hij voor gefokt als je gaat door zoeken naar van veulen tot grandpri paard dan is hij aan het trainen met wel dressuur gefokte paarden .

moet je even goed naar het verschil in lopen kijken naar zoon paard en die van bijvoorbeeld anky (makkelijk voorbeeld) die van anky zitten vast die van klaus zijn op en top los . die van klaus kunnen echt gaan zitten en goed bewegen de nekwervels worden nergens vast gezet .
als je goed naar de anatomie van een paard kijkt en dit begrijpt en dan ook de bewegingsaparaten dan snap je dat anky d'r manier van rijden helemaal niet goed is voor haar paarden .
bijvoorbeeld : volgens anky moet je lui zijn als je links wilt trek je links en bij rechts trek je rechts .
wat gebeurt er dan met je paard ... hij draaid op zijn binnen been wat dan vollop de klappen krijgt van 500 a 600 kilo
klaus zecht sturen doe je met zit , been en 2 teugels .als je links wilt leg je je rechter teugel tegen de hals en met lichte hulp van je zit naar links en je rechter been gaat je paard met zijn volledige lichaam in balans om naar links .dan is het paard in balans ... je kan het vergelijken met spaanse rijschool .

ik hoop dat je nu beter begrijpt wat ik bedoel ... ben niet goed in uitleggen en ben zelf ook nog leerling tot de dood .

maar ik wil wel zeggen als je anky wel goed vind is dat prima dat moet je zelf weten ,
maar dan denk ik van met fokken verbeteren we de paarden maar toch is de levens verwachting van een echt sport paard van 20 a 30 naar 6 tot 12 jaar gegaan en dat is toch wel vreemd als je bedenkt dat we nu betere paarden zouden hebben . ook kan een paard van 5 nooit maar dan ook nooit alle knoppen er al op hebben zitten want dan is het lichaam nog niet volgroeid en dus niet sterk genoeg om dat ubberhout te kunnen .
pas als het dier +/- 7 jaar is zijn de gewrichten gesloten en dus stevig , voor die tijd zijn ze open en dus instabiel en dus alleen geschikt voor basis werk (voorwaarts neerwaards)

maar zoals eerder gezegd ieder zo zijn ding , doen waar je je goed bij voelt .
ik voel me goed bij het feit dat ik ook weet hoe mijn paard in elkaar zit en niet alleen hoe hij er van buiten uitziet nu weet ik ook veel beter waarom bepaalde dingen gebeuren en waarom ze bepaalde dingen doet en ik heb veel paarden er veel gelukkiger door zien worden .

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:12

Uhh??

Wat denk je van de rest van de paarden dan? daarbij komt het ook niet aanwaaien, totilas en Uthopia zijn ook niet gebouwd zoals het boekje he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:17

Carl Hester vind ik ook fijn, hij zit rustig, maar ik vind hem wel op sommige filmpjes beweeglijk met zijn been, en dat vind ik jammer.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:32

nee dat is waar ... maar ik zou die 3 maar eens naast elkaar leggen en dan er ook bij denken dat uthopia en totilas 3 x daags getraind worden en goldstern gewoon zijn politie werk moest doen overdags .
en als ik dan ook nog hedendaagse technieken van bijv. anky erbij moet pakken dan kan iedereen zijn paard laten piafferen .

ook moet je bedeken dat er wel een tijdverschil tussen goldstern en totilas zit , ik vind totilas in zijn bouw veel verfijnder dan goldstern en bij totilas zit er loopvermogen wel ingefokt .

maar ik vind dat dit wel een oneindige discussie is elke ruiter heeft zijn eigen manier en elk paard is anders .
en als jij de een leuk vind en ik de ander is dat prima .
en iedereen doet wel iets goed , alleen bij de een telt het paard en bij de ander telt het geld en de sponsoren .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:41

ps: ik heb nog even bijde paarden op youtube gekeken .
ze komen bijden niet goed eronder met de achterhand en zijn alebij veel meer dressuur gefokt als goldstern .

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:48

Rainer Klimke
Hubertus Schmidt
Henk van Bergen
etc.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:53

Penelope Leprevost
Afbeelding

Die is heel subtiel tijdens haar parcours, ze kan zo het beste van het paard op de voorgrond brengen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:56

Als en ruiter en paard in harmonie zijn, perfectie en respect dat vind ik mooi om te zien en dat kan een topruiter zijn maar ook de buurvrouw....
Maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de Spaanse rijschool.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:27

Cryssie schreef:
Vudress schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTShNE

Geen andere ruiter te vinden die zo los om haar paard heen zit en tegelijkertijd optimaal blijft inwerken met hele snelle, fijne hulpen.

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik dit helemaal niets vind zo op die manier!!!

Dit was ook mijn eerste reactie toen ik het zag ;(
Ik vind het te dwangmating uitzien zo, paard met de kin op de borst en zij zat naar mijn idee ook niet echt ontspannen, benen niet mooi stil (of tenminste TE onrustig voor dat niveau!)

daanoltje234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:34

Janette bouwman..
velen van jullie zullen haar niet kennen maar wouw dat is echt mijn voorbeeld

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:00

daanoltje234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:28

ja die heb ik ook al heel vaak bekeken!
vind het er altijd heel fijn uitzien!
jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:05

cherell0 schreef:
ps: ik heb nog even bijde paarden op youtube gekeken .
ze komen bijden niet goed eronder met de achterhand en zijn alebij veel meer dressuur gefokt als goldstern .

Dan kijk jij niet goed bij uthopia, man wat kan die sjouwen.......

Kijk naar de buiging van die gewrichten in het achterbeen, reken er goed op dat dat paard zichzelf kan dragen....... 't is niet de plaatsing van het achterbeen an sich, het is de kracht waarmee het afgezet wordt, de vering, en dat kun je redelijk beoordelen aan de buiging van de gewrichten in het achterbeen.