Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:21

Met gezond boerenverstand kom je ook een heel eind, daar heb je geen parreli of andere goeroe voor nodig :7

Anoniem

Re: Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:23

Dabedoelik :D

Maar dan moet dat gezonde verstand ook niet bang zijn om zelf een skup onder de kont te krijgen :D

En helaas worden boeren steeds zeldzamer, boerenverstand dus ook.......

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:26

Ik vind dat je dan nog even achter je oren moet krabben wat Parelli nou bedoeld, want naar mijn idee heeft Natural Horsemanship echt alles met lichaamstaal van de een en de ander te maken. Alles wat ik doe beinvloed mijn paard op het goede en het minder goede, en het enige wat mijn paard eigenlijk doet, is mij vertellen dat mijn positie of lichaamshouding niet goed is. En dat is waar het Natural-gedoe om gaat. Ik vind die zin die zo vaak voorbij komt 'if your horse says no, you either asked the wrong question or asked the question wrong' hier wel goed van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:30

Nogmaals: het er helemaal niet om wat Parelli nou bedoelt.
Het gaat erom dat als die persoon die fout niet bij zichzelf wil zoeken, die dat ook met Parelli niet zal doen, en het alsnog zo draaien dat de ruiter iig niet de schuld heeft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:32

Nou ik zit al 34 jaar in de paarden, nog nooit geen goeroe aan te pas gekomen en ze luisteren allemaal goed, zowel aan de hand als onder het zadel :Y)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:32

Natuurlijk kan je dat van iedereen verwachten. Jij gaat op een paard zitten, en het moet daarbij niet uitmaken of je lekker door het bos wilt lopen, een rondje op een manege paard wilt rijden, of wedstrijden op hoog niveau wilt rijden. Je hoort gewoon de beste omstandigheden voor het paard te willen. Natuurlijk begin je niet met een perfecte zit, en wellicht ga je daar ook nooit komen. Maar je moet je er wel voor inzetten om het best mogelijke te bereiken. Ook als het "voor de leuk" is. Een slecht zittende ruiter is voor het paard immers alle behalve "leuk".

Ben ik met je eens, maar is een utopie.
Denk dat veel ruiters niet bezig zijn met paardenwelzijn (onder het zadel) en hun invloed hierop.
Daarnaast (toch even een gevaarlijke erin gooien ;) ) Paard is voor veel mensen (niet lezen ik) een gebruiksmiddel. Het interesseerd hen niet of een paard 'goed' loopt, maar enkel dat zij een rondje kunnen hobbelen.
Het niet hebben van goede instructie is hier zeker debet aan.

En met betrekking tot de laatste zin: op een paard dat lichamelijk iets mankeerd hoor je niet te rijden. OF je moet dmv het rijden het paard kunnen verbeteren (en dus: ligt het weer aan de ruiter).[/quote]

Bedoel hiermee dat je via de weg fysio/osteo er wel achter kan komen of/wat je paard mankeert. (heeft niets met rijden te maken..)

Even voor de duidelijkheid: Ben het eens met het starttopic. Ben ook van mening dat er te weinig naar de ruiter gekeken word en te snel naar het paard en dat het lastig is om hier feedback op te geven. Maar zet vraagtekens bij de haalbaarheid.

(ps. bedankt, heb mn badkamer schoonmaken weer een dagje uit kunnen stellen.. :D )

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:38

Sammie schreef:
Caira kom op. Lees het begin toch eens. Ik lees alleen maar amen en helemaal mee eens. Dat is toch ontzettend zwart-wit. Die mensen lezen iets en roepen Amen en Hallejulja. Een discussie erover aan gaan dát is pas grijstinten lezen en begrijpen. Amen roepen en vervolgens weer lekker doorhobbelen daar leert geen enkel ruiter en zeker geen enkel paard van.

Daarom gooi ik er een tegengeluid in. Alleen maar roepen het ligt aan de ruiter is lekker makkelijk, ookal is het in basis wel waar.

Bovendien vraag ik mij af of je met dit topic wel de juiste mensen benaderd. De mensen met oogkleppen op houden die toch wel op. Die doen toch immers niks fout.

Dubai_x3 schreef:
ps; als een paard schuimt in zen mond, ontspand hij zich

Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Een andere theorie is nl. dat een paard niet kan slikken/ kaak vast houdt en daarom het kwijl maar laat lopen. Overigs zijn er ook paarden die niet kwijlen, maar wel ontspannen.

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk vind ik de 'ontspantheorie' aannemelijk.

Ik heb het echt over schuimen, niet over kwijlen. Idd, sommige paarden schuimen niet ookal zijn ze ontspannen. Maar ze zette het in haar tekst als iets slecht dat schuimen, terwijl er helemaal niets slecht aan is, meestal

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:08

Interessante discussie! Ik ben maar een manege lesgeef persoon maar merk het ook vaak aan mijn lessers: veelal excuses in de richting van mijn 'nek/ arm/ schouder/ kleine teen doet pijn'. In sommige gevallen kun je niet om een pijnklacht heen, zo geef ik ook les aan een meid van 22 met een hernia. Op het moment dat er rijtechnisch iets fout gaat ben ik daar ook heel eerlijk in. Ze bedoelt het goed, probeert het ook echt wel maar vanwege de pijn lukt het niet. Ik onderbouw dan echter wel wat er precies is gebeurt (welk effect heeft haar beperking op de oefening en het paard). Ik wil echter wel doorgeven aan haar dat het niet aan het paard ligt.

De laatste tijd heb ik steeds meer lessers van andere manege's. Eerst krijg ik een lijst met de 'beperkingen' van de ruiter waarna binnen een half uur wordt gevraagd naar 'het trucje'. Want ze hebben gezegd bij de vorige manege dat je dan even iets met je handen moet doen enzo... ( in dat half uur blijkt vaak dat een simpel galopje zelfs slecht is uit te zitten :n Mensen gaan blijkbaar vooral zo snel mogelijk naar dat mooie plaatje (voor zover je een krul een mooi plaatje kunt vinden) maar met zo min mogelijk inspanning, bloed zweet, tranen en inzicht in het paard. Slechte ontwikkeling, naar mijn idee. Het is echter wel iets van deze tijd waar alles op een presenteerblaadje komt. De ontwikkeling is er en die zal er ook blijven de komende tijd. Dat betekent in mijn inziens dat er een grote rol ligt voor instructeurs. Het lastige is dat niet iedereen gediplomeerd is en als dat het geval is houdt dat niet per definitie in dat zo'n instucteur genoeg kennis, vaardigheid, paarden inzicht en mensen kennis heeft. En juist die mensen heb je nodig. En je rijkunstigen talenten op bokt zetten en verwachten dat je daarmee echt verder kunt :n Iedereen bedoelt het goed maar voor echt leerzame feedback heb je een echt goede instructeur nodig die het hele plaatje ziet: van eventuele beperking to eindresultaat.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:59

listiglistje schreef:
Met gezond boerenverstand kom je ook een heel eind, daar heb je geen parreli of andere goeroe voor nodig :7

Het hadden mijn woorden kunnen zijn! _/-\o_ :')

In mijn gehele opleiding heb ik instruckteurs gehad die mij bewust maken van mijn fouten, en heb ook geleerd dat het 99% bij mij ligt, die ene andere procent, is het zadel, of een val in de wei etc.

Momenteel heb ik erg fijne begeleiding, wat me erg past, een persoon die alles onderbouwd, en de mensen ook de athonomie van het paard vertelt als de ruiter het paard weer eens in de weg zit.. En nu praat ik niet over een of andere goeroe, maar een ontzettend leerzame instruckteur. Ik vind dat meer mensen dit moeten hebben. Als iedere instruckteur zo was, ipv alleen maar te zeggen, zet hem eens op de achterhand, en niet zeggen hoe, of dat je je paard erg in de weg zit want je bent te sterk inje hand en steekt je binnenbeen teveel af, zouden het totale beeld een stuk fijner zijn van de meeste ruiters.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:09

Ik ga het even volgen..Wel vind ik dat je het niet te zwart wit moet zien..Het is ook wel eens een combinatie van en soms is het medisch en ja vaak ligt het ook bij de ruiter..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:19

Dan heb ik het geluk les te krijgen van de uitzondering op de regel. Mijn lesgeefster geeft me echt wél een schop onder m'n kont wanneer iets MIJN schuld is, dat zal ze meteen zeggen. Niet dat ze me met de grond gelijk maakt hoor, ze brengt het op een aangename manier.

Maar ik heb haar echt NOOIT horen zeggen: je paard wil niet, je paard kan niet, .. Altijd: JIJ moet dit of dat doen, en dán loopt je paard zo.

Want: aan de longe, en met m'n lesgeefster in het zadel, loopt m'n paard wél nageeflijk. Ik weet héél goed dat het aan mij ligt als ze dit bij mij niet doet, en ga dan meteen in mijn houding zoeken wat ik fout doe. En meestal is het gewoon simpel: ellebogen een beetje bijstellen, schouders ietsje meer naar achter, .. Resultaat: nog geen 2 seconden later loopt m'n paard wél nageeflijk.

Loopt m'n paard te klieren, dan zegt ze dat. Gevolgd door: omdat jij dit of dat doet, of dit of dat juis niét doet. Maar het is wel altijd mijn schuld :D Maar dat is ook gewoon zo, klaar. Dat maakt natuurlijk dat de lessen ont-zet-tend vermoeiend zijn.. Maar zo leer ik er wél het meeste van bij, aan een lesgever die alles op je paard steekt en zich van den domme houdt heb ik niks, liever iemand die me zegt waar het op staat, zodat ik er aan kan werken.

Mijn lesgeefster is echt geweldig :D En dat vertel ik haar keer op keer, want het is gewoon de waarheid :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:24

Navidad schreef:
listiglistje schreef:

Het hadden mijn woorden kunnen zijn! _/-\o_ :')

In mijn gehele opleiding heb ik instruckteurs gehad die mij bewust maken van mijn fouten, en heb ook geleerd dat het 99% bij mij ligt, die ene andere procent, is het zadel, of een val in de wei etc.

Momenteel heb ik erg fijne begeleiding, wat me erg past, een persoon die alles onderbouwd, en de mensen ook de athonomie van het paard vertelt als de ruiter het paard weer eens in de weg zit.. En nu praat ik niet over een of andere goeroe, maar een ontzettend leerzame instruckteur. Ik vind dat meer mensen dit moeten hebben. Als iedere instruckteur zo was, ipv alleen maar te zeggen, zet hem eens op de achterhand, en niet zeggen hoe, of dat je je paard erg in de weg zit want je bent te sterk inje hand en steekt je binnenbeen teveel af, zouden het totale beeld een stuk fijner zijn van de meeste ruiters.

Zo is het maar net, mijn lesgeefster is ook zo.
Ik heb verschillende privéleraars gehad, ook groepslessen (instructeur zag niet eens of je achterstevoren zat op je paard), en hoewel sommigen het wel goed deden, is mijn huidige lesgeefster de enige die me ook vertelt WAAROM. Waarom mijn paard zo achterlijk snel gaat (omdat ik in haar mond hang), waarom ze niet nageeflijk loopt (omdat mijn houding prut is -zegt ze gelukkig wel niet zo haha!-), waarom ze hier en daar probeert (omdat ik het verdorie toelaat en haar niet aanpak), enzoverder. En daar heb je gewoon het meeste aan, zo leer je en groei je.

Edit: typo.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:33

JunkDeLuxe schreef:
Zo is het maar net, mijn lesgeefster is ook zo.
Ik heb verschillende privéleraars gehad, ook groepslessen (instructeur zag niet eens of je achterstevoren zat op je paard), en hoewel sommigen het wel goed deden, is mijn huidige lesgeefster de enige die me ook vertelt WAAROM. Waarom mijn paard zo achterlijk snel gaat (omdat ik in haar mond hang), waarom ze niet nageeflijk loopt (omdat mijn houding prut is -zegt ze gelukkig wel niet zo haha!-), waarom ze hier en daar probeert (omdat ik het verdorie toelaat en haar niet aanpak), enzoverder. En daar heb je gewoon het meeste aan, zo leer je en groei je.

Edit: typo.

Ik heb een instrucktrice gehad in het verleden, die het wel zo letterlijk zei ;) Kwam ze de bak binnenlopen (was tevens ook mijn baas) en zei ik, zo ze loopt fijn he? En dan moest je haar eens horen, werd daar echt gedrilt!! Achteraf heb ik daar echt superveel geleerd ;) En ja je kan er tegen of je kan er niet tegen. Deze dame (soms net een militair) Heeft me echt geleerd om te voelen, om te zitten, en om uit te voeren. Paard recht tussen de benen, hand ontspannen etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:46

Okee, ik geef toe... Ik werd wel eens onterecht boos en kon dan ook wel eens een rotschop uitdelen of een flinke oneerlijke ophouding :o
Soms lukte iets niet. Paard een pesthumeur, omdat ik een pesthumeur had (tsja, spiegel...) en dan verlies ik mijn geduld.
Voorheen dan...

Inmiddels stap ik niet meer op als ik een pesthumeur heb, kijk ik in de spiegel als mijn haflinger iets flikt en controleer ik mijn hele houding als er iets met rijden niet goed gaat.
Aan de andere kant heb ik wel een haflinger met een sterk karakter in de pubertijd en versterken we elkaar ook nog eens. Hij is vrij dominant en je moet heel consequent zijn.
Het is soms best lastig timen, dat boos worden. Is het nu iets wat hij uitprobeert? Of doe ik iets niet goed? Geef ik de grens niet duidelijk aan of walst hij er gewoon overheen?

Het ligt zeker in 90% van de gevallen aan de ruiter. Alleen is dat soms niet meteen te zien. Ik heb altijd wel even de tijd nodig om dingen te snappen en te evalueren als hij weer bepaalt gedrag vertoont. Maar 9 van de 10x kom ik dan inderdaad bij mezelf terecht :+

Yamcha: mooi stuk.
Het zal zeker niet voor 100% gelden, maar voor 90% zou je heel goed gelijk kunnen hebben :j

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:48

Ik betrap mezelf er ook wel eens op.."hij loopt potverdorie weer hoe hij wil..lamlul" tja waarheid is dat ik hem de kans geef..
Laatst in een topic nog..mijn paard houd vast..tja zal een reden zijn he...wolftandjes zijn getrokken en daarna ging het beter..even..tot ie ging knarsen..tja knarsen schijnt verzet-pijn te zijn..en aangezien ik aan de andere kant van dat bit hang zal het toch van mij af komen..
Wat ik wil zeggen..ik probeer mijn gezonde verstand te gebruiken..echt waar..duurt soms eventjes voor ik het (antwoord) begrijp.
En soms roep ook ik wel eens "poeppaard".."loop nou eens normaal".."ongesteld?"(tis een ruin :D )...en terwijl ik het roep weet ik al dat hij echt datgene doe wat ik vraag..en als ik niet goed zit..kan ik niet iets correct vragen..oeps..
Ik heb er ook wel eens een sportmasseuse bij gehad..het duurde even voordat het goed doordrong dat het echt aan mijn rijden ligt..mensen hebben soms ook tijd nodig om zichzelf te begrijpen..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:54

Een paard denkt niet goh ik gaat me ruiter eens lekker dwars liggen.
Vaak is het aangeleerd gedrag en dit begint vaak al met zadelmak maken.
Ik denk dat meer dan de helft van de paarden verkeerd zadelmak worden gemaakt.
Dan is het indirect de fout van een ruiter, maar hoeft niet perse de fout van de huidige ruiter te zijn.
Alleen hoe richt je het paard weer verder af, dat hij het werk leuk gaat vinden.

Tegenwoordig lopen er een hoop gevoelige paarden met onwijs been gebruik en voorwaartse drang hier wordt opgefokt omdat men fijne rij paarden wil
Maar heel veel mensen schrikken van deze voorwaartse drang en de paarden worden op de rem gereden.

Ook lig het focus te veel op de voorkant.

Ik heb geleerd: Eerst paard laten bewegen en van de kop afblijven dat komt echt wel, ze moeten leren niet te steunen op de ruiterhand

Ik denk dat het al met al een samen gang van zaken is waarom er zoveel verschil zit kwa rijerij.
Ik denk ook dat je geen talent hoeft te zijn, veel dingen kan je aanleren mits goed gedaan ;)
Niet iedereen heeft ruitergevoel.
Niet iedereen traint met een doel en dan bedoel ik niet de wedstrijd rijden want dat lijkt tegenwoordig meer op kunstjes leren dan echt bewust zijn van het paard

De wedstrijd niveau zie ik als een soort stap voor stap naar een betere africhting in gradaties maar vaak wordt er te veel gefocust op het perse zo snel mogelijk naar een ander niveau gaan

Paarden worden niet meer bevestigt in de basis.

Ik denk dat het dus een soort piramide is waar iedereen een stempel op drukt en dan vaak negatieve

Fokker wil verkopen/bekendheid= Paarden fokken voor de hogere niveaus
Zadekmak maken= is zo snel mogelijk verkopen dus zo snel mogelijk zadelmak
Paard zadelmak= Moet zo snel mogelijk met zijn kop naar beneden dat verkoopt beter liefst op 3 jarige leeftijd z klaar :+
Paard onder het zadel met zijn kop naar beneden= oeps basis vergeten maar hij loopt wel spectaculair
Ruiter komt van een manege= Bij veel maneges wordt een goede opleiding naar ruiter toe vergeten
Beginnnende ruiter= is paardkopen zonder goede basis

Ik denk dat veel de rest wel een beetje kunnen invullen.

Ik ben absoluut geen anky....
Maar ik probeer constant bewust te zijn : als ik dit doe wat voel ik dan hoe reageer me paard
En als het te snel gaat dan pak ik terug naar me basis voorwaarts/neerwaarts

Ik denk dat mensen voor zichzelf de lat te hoog leggen waar instructeurs op in spelen.
Mensen willlen tegenwoordig zo snel mogelijk naar een hoger niveau die willen de tijd niet meer nemen om een combinatie te worden en eerst bevestigen

Dus om even tot de point te komen:

Ik denk niet dat je per defenitie de ruiter de schuld kan geven, het is een samenhang.
Wat de ruiter wel kan doen is zo goed mogelijk zijn best om iets goed te krijgen en de tijd te nemen.........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:02

Paardrijden is gewoon vet moeilijk, echt vet moeilijk.

Ik ben vreselijk jaloers op de ruiters die hier kunnen zeggen 'aan de longe doet ie het wel', 'het ligt allemaal aan mij', .. want ik kan dat oprecht niet eerlijk zeggen. Mijn paard loopt aan de longe ook te mieteren met scheeflopen, kantelen, in het bit hangen en noem maar op. 't Beest is gecontroleerd en behandeld door jan en alleman en ten einde raad onder de buut getest zodat hij echt geen pijn kon hebben, blijft gewoon scheeflopen, kantelen en knoeien in de aanleuning, zowel onder het zadel als aan de longe. En ik weet lang niet altijd wat ik ermee aanmoet en of hij nou reageert op wat ik fout doe of stress aan het afreageren is of gewoon heeft ontdekt dat je daarmee aan het werk kunt ontkomen omdat vrouwtje geen antwoord meer heeft op al die africhtingsproblemen, zeker niet als je ze als paard bliksemsnel als trucjes kunt uitspelen zoals een goochelaar konijnen uit een hoge hoed haalt...

Ik ben ook nog steeds heel hard lerende met rijden zoals (ik hoop) iedereen. Na drie hernia's -die er nog steeds in zitten maar die na ondertussen alweer vijf jaar hard werken een stuk minder pijn opleveren bij het rijden en vooral een betonnen onderrug geven - zal mijn zit voor mij nooit meer iets vanzelfsprekends zijn dus daarmee verstoor ik het ook nog eens allemaal. Ik ben me er heel erg van bewust dat ik ongetwijfeld een heel groot deel schuld heb aan alles wat er fout gaat. Omdat ik niet meer kan zitten, omdat ik door lichaamsproblemen en onachtzaamheid zelf steeds schever ben geworden, omdat ik niet genoeg geld heb/geinvesteerd heb in kundige begeleiding, omdat ik het soms allemaal niet meer weet en het 'willen leren' heb opgegeven als zijnde hopeloos..

Daar tegenover staat dan weer dat andere, veel betere, ruiters er niet eens op kunnen komen, of als het toch lukt, paardlief na drie kwartier rodeo niet verder te bewegen is dan lopen als een giraffe/kameel/... Dus blijkbaar doe ik dan toch ook wel weer iets goeds. En ik kan in eerlijkheid zeggen dat ik best regelmatig gefrustreerd en chagrijnig word als hij de ene dag loopt als een trein en de andere dag zijn kamelenact uit de kast trekt, ondanks dat ik op beide dagen even slecht/goed/middelmatig rijd. Want ik doe vast een heleboel fout, maar als ie het op dag 1 allemaal super doet en op dag 2 niks meer wil, dan zit daar toch ook een aandeel klöterigheid van het paard in voor mij. Want als hij op dag 1 kan negeren dat ik zelf beroerd rij en uit goodwill zijn rondjes voor me maakt, dan vind ik het gewoon een rotstreek om me op dag 2 te laten zitten omdat ie dan niet zo'n zin heeft. Tuurlijk is dat niet fair om te denken, want IK wil rijden en HIJ geeft daar niks om. Maar ik ben ook maar een mens. En daarom post ik dit soort berichten. Is niet goed voor mijn reputatie of mijn eigen zaakje, want ik moet me natuurlijk voordoen alsof ik perfect ben, me altijd inleef in mijn paard, steeds bezig ben met me te verbeteren, alleen de goede foto's plaatsen waar het allemaal net supergoed ging zodat we op Bokt met zijn allen een schaduwspel kunnen spelen en je je de volgende keer als je op je paard zit, of je paard laat zich niet vangen uit het weiland, of je bang bent omdat je paard nu wel heel steil omhoog komt, of je paard kijkt geinteresseerd toe hoe jij zijn voeten niet opgetild krijgt als hij er 600 kilo op zet, of je veulen bijt je ineens vol in je rug,... rot kunt voelen omdat iedereen het kan en jij niet. Nou mensen, ben gerust, ik ben er zeker van dat we allemaal fouten maken, allemaal sjitdagen hebben, allemaal soms met liefde ons paard op een broodje leggen en allemaal wel eens in tranen zijn van frustratie omdat het niet wil. En weet je, da's helemaal niet erg. Want die dagen (weken, maanden!) dat het niet gaat, dat zijn de dagen waar je van kunt leren. Op een ander moment, als de ergernis, teleurstelling en frustratie gezakt zijn.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:06

@ Urielle _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:17

Urielle, ik snap je. En dit topic is niet bedoeld om mensen zich rot te laten voelen over zichzelf, daar gaat het helemaal niet om. Tuurlijk maken we allemaal fouten, maar dat kun je toegeven, je kunt ook roepen dat het medisch is, dominantieprobleem, k*tknol die niet mee wil werken, en vooral niet erover na willen denken dat het ook weleens aan jou kan liggen.....

En ja, onze paarden hebben ook karakters, en die zullen ook weleens hun dag niet hebben (ik heb een merrie, en moet ieder verzoek sowieso in drievoud schriftelijk indienen) maar die ene dag dat het zo k*t gaat, het rijden, denk ik vaak achteraf: maar er was dat en dat..... zal toch spanning zijn geweest. Of mijn lontje is net ff korter. Of ze vindt het lekker weer en besluit in een keer om achterlijk hengstig te worden. En dan bedenk ik me ook dat ik daar ook een keer doorheen ben gekomen, dat ik mijn spanning los kon laten, dat ik de aandacht van de merrie weer bij mij kreeg, dat ik toch weer een goede stemming op kon roepen.......

Rijden is hartstikke moeilijk, en iedereen maakt (soms behoorlijk stomme) fouten. De kunst is dat toe te geven, je niet zo druk maken om je reputatie, 30 miljoen mensen in China geven daar tenslotte ook geen donder om.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:31

Mijn oude paard liet het heeeel goed merken als IK niet met de juiste bui opstapte, heel confronterend was dat. Verder was ik erg blij met een instructeur die ook van mening was dat alles wat het paard deed een gevolg was van mijn handelen, zo heb ik o.a. geleerd dat wedstrijdstress bij een paard niet bestaat, wel bij de ruiter en dat voelt een paard. Wat ik wil zeggen, is dat ik hoop dat meer mensen zoals jou (gaan) denken. Kijk altijd eerst naar jezelf, voor je je paard op zijn donder geeft. Ik probeer dit mijn dochter ook mee te geven. Als zij aangeeft dat haar pony "niet wil, of sloom ïs" zeg ik altijd "nee, jij hebt hem niet actief gemaakt, dus eigenlijk luistert ie heel goed" eerst bedenken of je het wel goed gevraagd hebt, voor je zegt dat zijn antwoord fout is!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:06

Ik denk persoonlijk dat van sommige mensen het overkomt alsof ze er echt niet overnadenken terwijl ze dat stiekem wel doen als ze bijvoorbeeld in de auto richting thuis zitten. Ik ben sinds een aantal weken weer serieus aan het lessen en wil dan dingen voor mezelf zo goed doen dat alles fout gaat. En als dan iemand vraagt hoe het rijden ging antwoord ik met "Het ging zwaar poedersuiker". En er zullen vast mensen zijn die dan denken dat ik dingen op het paard afschuif terwijl ik gewoon teleurgesteld in mezelf ben.

Wat ikzelf ook lastig vind en wat ik veel lees in topics hier op bokt. Iemand heeft een probleem, volgens bokt doet de instructeur van alles fout. Een topic later wordt er geschreeuwd dat je ook niet altijd naar bokt moet luisteren maar je verstand erbij moet houden :+ . Ik snap dat je altijd je verstand erbij moet houden maar ik vind het verdomd lastig om te bepalen wat "goed" en wat "slecht" is. Vooral omdat ik het erg lastig vind met wanneer blijf je maar lief zacht en aardig omdat het allemaal aan je zelf ligt en wanneer zeg je een keer tegen je paard "Hups geen gedoe, we gaan rijden en niet als een oude sok rondhupsen". Want wat eerder al is gezegt, het is ook niet goed om je paard maar op de voorhand te laten rondhuppelen.

Om weer even terug op de beginpost te komen, ik denk eerlijk gezegt dat 90% van de mensen zo gefrustreerd zijn in zichzelf dat ze het uiten alsof het hun paard hun schuld is maar stiekem er echt wel over nadenken.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:10

Wat ik vaak zeg: 'Arme paard heeft gewoon pecht met zo'n ruiter als ik.' Hiermee doel ik op het feit dat ik nog wel eens verkeerde hulpen geef, verkeerd zit of wat dan ook.
Mijn paard reageert ook super ook druk, gaat gelijk opzij als ik hem een beetje aanduw. Echter, onder het zadel wijken krijg ik niet voor elkaar. Natuurlijk komt dit doordat ik er krom op zit, mijn paard laat zien het al te kunnen!

Veel hoor je inderdaad van een paard heeft last van dit of dat, maar er wordt niet gekeken naar de manier van rijden. En net wat listiglistje zegt, gezond boerenverstand, kom je een heel eind mee!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:15

Amen! _/-\o_

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:28

Yamcha schreef:
En dat geldt niet alleen voor het rijden, in de omgang is het hetzelfde probleem.
Ook hier wordt zóvaak de schuld ergens anders gelegd, paard is eigenwijs, dominant, neemt baasje in de maling en weet ik wat allemaal, maar 9 van de 10 keer hebben we het gewoon over onopgevoede paarden, omdat het baasje niet consequent is. Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat zo iemand eens moet leren opvoeden ipv te adviseren die k*tknol de bak door te meppen, of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?

_/-\o_
Helemaal mee eens :D
Ik heb ook wel met veulens gewerkt, maar die zijn bij velen heilig heb ik het idee!
Dat veulen wilde mij trappen/bijten en hij krijgt een opdonder van me. De stal was te klein met die andere mensen, want 'Dat doe je toch niet bij zo'n klein,jong beessie!'
Maar ik heb dan zoiets, straks is hij 400/500 kg zwaarder en dan dendert hij over me heen, daar heb ik geen zin in. En meestal is het na een opdonder toch wel zo over. En buiten dat, volgens mij vergeten diezelfde mensen dat ze ook erg goed door de moeder gecorrigeerd worden en dat komt toch wel heel wat harder aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:40

Yamcha schreef:
Urielle, ik snap je. En dit topic is niet bedoeld om mensen zich rot te laten voelen over zichzelf, daar gaat het helemaal niet om. Tuurlijk maken we allemaal fouten, maar dat kun je toegeven, je kunt ook roepen dat het medisch is, dominantieprobleem, k*tknol die niet mee wil werken, en vooral niet erover na willen denken dat het ook weleens aan jou kan liggen.....

En ja, onze paarden hebben ook karakters, en die zullen ook weleens hun dag niet hebben (ik heb een merrie, en moet ieder verzoek sowieso in drievoud schriftelijk indienen) maar die ene dag dat het zo k*t gaat, het rijden, denk ik vaak achteraf: maar er was dat en dat..... zal toch spanning zijn geweest. Of mijn lontje is net ff korter. Of ze vindt het lekker weer en besluit in een keer om achterlijk hengstig te worden. En dan bedenk ik me ook dat ik daar ook een keer doorheen ben gekomen, dat ik mijn spanning los kon laten, dat ik de aandacht van de merrie weer bij mij kreeg, dat ik toch weer een goede stemming op kon roepen.......

Rijden is hartstikke moeilijk, en iedereen maakt (soms behoorlijk stomme) fouten. De kunst is dat toe te geven, je niet zo druk maken om je reputatie, 30 miljoen mensen in China geven daar tenslotte ook geen donder om.

Ik heb het niet alleen over dit topic hoor :) Ben pas net weer terug volop actief op Bokt en kreeg de eerste dag op HAW en RIJ-ITP al een complimentenPB van een mod terwijl ik echt geen bijzondere dingen postte imo maar blijkbaar is mijn opbouwende kritiek dus uitzonderlijk genoeg om op te merken? Ik vind het zo bizar dat er enerzijds bij mensen waarvan in het verhaal te lezen is dat ze met de bibbers in hun knieen weer opstapt zijn na een ongeval en dat soort dingen gememd wordt over pianohandjes ... alsof dat er toe doet op dat moment! en subtopruiters worden doorgezaagd over het inhangen van stang en trens, en anderzijds uniform hoezee gekraaid wordt voor een amazone die met een halsring haar dooie knol op de voorhand rond laat hobbelen want dat ziet er zo ontspannen uit :roll:
Bij een meiske wat net haar eerste keer met succes FNRS is gestart ga ik echt niet zeuren over aanleuning, dan ben je toch gewoon blij voor haar dat ze het goed gedaan heeft en stel je een kleine stap verbetering voor voor de volgende keer ipv commentaar te leveren alsof het kind Z rijdt? Bij een amazone die nog zoekende is met haar net nieuwe paard is het toch niet gek dat er nog wat spanning is en aanleuningsfoutjes? Bij een ruiter die net uit een diep gat komt met een paard hoeft toch niet elke zitfout met watervaste stift driedubbel onderstreept te worden?
Ik heb echt het idee dat sommige mensen er niet op uit zijn om andere combi's verder te helpen maar om zichzelf lekkerder te voelen of iets dergelijks door andere mensen in de stront te trappen. En vanaf de kant is het o zo gemakkelijk praten!

Ik denk nog steeds dat paardrijden iets is wat je samen doet, en dat wil zeggen dat ik dingen fout kan doen maar mijn paard ook. Ik geloof er niet in dat als ik op een dag ineens 100% goed rij (as if :') ) mijn paarden vanaf die dag ook elke dag 100% goed lopen. Gewoon omdat een paard ook moet leren, ook moeite heeft met zijn lijf, ook moeite heeft met sterker worden, balans, rechter worden, spieren rekken, noem maar op, ook moeite heeft met dingen mentaal verwerken en ook wel eens simpelweg een pestbui kan hebben of lui kan zijn. Of hij heeft inderdaad eens een keer een stevige glijer gemaakt op de wei en totaal geen zin om die verrekte rugspieren op te bollen, hij is verkouden en in de aanleuning gaan doet zeer aan de opgezwollen klieren achter de kaak of het zadel ligt beroerd en de rug is geblokkeerd geraakt. Kan ook nog allemaal en het ene paard is daar ook nog kleinzeriger in dan de andere.

Het is niet erg om toe te geven dat het rijden een dag voor jou niet lukt, is het dan wel erg om te zeggen dat jij het goed gevraagd hebt maar je paard gewoon zijn middelste hoef op heeft gestoken omdat hij net die dag geen zin had in een galopwissel? Tuurlijk ligt de oplossing nog steeds bij de ruiter. Die moet maken dat het paard terug goed zijn vel komt, lijf in orde, tuig passend, zelf goed zitten, hulpen goed geven en paard zijn gedrag corrigeren. Blijft staan dat het paard/tuig/medische verhaal van paard en ruiter beslist een obstakel kunnen vormen op de weg naar succes.