Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammie schreef:Caira kom op. Lees het begin toch eens. Ik lees alleen maar amen en helemaal mee eens. Dat is toch ontzettend zwart-wit. Die mensen lezen iets en roepen Amen en Hallejulja. Een discussie erover aan gaan dát is pas grijstinten lezen en begrijpen. Amen roepen en vervolgens weer lekker doorhobbelen daar leert geen enkel ruiter en zeker geen enkel paard van.
Daarom gooi ik er een tegengeluid in. Alleen maar roepen het ligt aan de ruiter is lekker makkelijk, ookal is het in basis wel waar.
Bovendien vraag ik mij af of je met dit topic wel de juiste mensen benaderd. De mensen met oogkleppen op houden die toch wel op. Die doen toch immers niks fout.Dubai_x3 schreef:ps; als een paard schuimt in zen mond, ontspand hij zich
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Een andere theorie is nl. dat een paard niet kan slikken/ kaak vast houdt en daarom het kwijl maar laat lopen. Overigs zijn er ook paarden die niet kwijlen, maar wel ontspannen.
Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk vind ik de 'ontspantheorie' aannemelijk.
listiglistje schreef:Met gezond boerenverstand kom je ook een heel eind, daar heb je geen parreli of andere goeroe voor nodig
Navidad schreef:listiglistje schreef:Met gezond boerenverstand kom je ook een heel eind, daar heb je geen parreli of andere goeroe voor nodig
Het hadden mijn woorden kunnen zijn!![]()
![]()
In mijn gehele opleiding heb ik instruckteurs gehad die mij bewust maken van mijn fouten, en heb ook geleerd dat het 99% bij mij ligt, die ene andere procent, is het zadel, of een val in de wei etc.
Momenteel heb ik erg fijne begeleiding, wat me erg past, een persoon die alles onderbouwd, en de mensen ook de athonomie van het paard vertelt als de ruiter het paard weer eens in de weg zit.. En nu praat ik niet over een of andere goeroe, maar een ontzettend leerzame instruckteur. Ik vind dat meer mensen dit moeten hebben. Als iedere instruckteur zo was, ipv alleen maar te zeggen, zet hem eens op de achterhand, en niet zeggen hoe, of dat je je paard erg in de weg zit want je bent te sterk inje hand en steekt je binnenbeen teveel af, zouden het totale beeld een stuk fijner zijn van de meeste ruiters.
JunkDeLuxe schreef:Zo is het maar net, mijn lesgeefster is ook zo.
Ik heb verschillende privéleraars gehad, ook groepslessen (instructeur zag niet eens of je achterstevoren zat op je paard), en hoewel sommigen het wel goed deden, is mijn huidige lesgeefster de enige die me ook vertelt WAAROM. Waarom mijn paard zo achterlijk snel gaat (omdat ik in haar mond hang), waarom ze niet nageeflijk loopt (omdat mijn houding prut is -zegt ze gelukkig wel niet zo haha!-), waarom ze hier en daar probeert (omdat ik het verdorie toelaat en haar niet aanpak), enzoverder. En daar heb je gewoon het meeste aan, zo leer je en groei je.
Edit: typo.
Yamcha schreef:En dat geldt niet alleen voor het rijden, in de omgang is het hetzelfde probleem.
Ook hier wordt zóvaak de schuld ergens anders gelegd, paard is eigenwijs, dominant, neemt baasje in de maling en weet ik wat allemaal, maar 9 van de 10 keer hebben we het gewoon over onopgevoede paarden, omdat het baasje niet consequent is. Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat zo iemand eens moet leren opvoeden ipv te adviseren die k*tknol de bak door te meppen, of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?
Yamcha schreef:Urielle, ik snap je. En dit topic is niet bedoeld om mensen zich rot te laten voelen over zichzelf, daar gaat het helemaal niet om. Tuurlijk maken we allemaal fouten, maar dat kun je toegeven, je kunt ook roepen dat het medisch is, dominantieprobleem, k*tknol die niet mee wil werken, en vooral niet erover na willen denken dat het ook weleens aan jou kan liggen.....
En ja, onze paarden hebben ook karakters, en die zullen ook weleens hun dag niet hebben (ik heb een merrie, en moet ieder verzoek sowieso in drievoud schriftelijk indienen) maar die ene dag dat het zo k*t gaat, het rijden, denk ik vaak achteraf: maar er was dat en dat..... zal toch spanning zijn geweest. Of mijn lontje is net ff korter. Of ze vindt het lekker weer en besluit in een keer om achterlijk hengstig te worden. En dan bedenk ik me ook dat ik daar ook een keer doorheen ben gekomen, dat ik mijn spanning los kon laten, dat ik de aandacht van de merrie weer bij mij kreeg, dat ik toch weer een goede stemming op kon roepen.......
Rijden is hartstikke moeilijk, en iedereen maakt (soms behoorlijk stomme) fouten. De kunst is dat toe te geven, je niet zo druk maken om je reputatie, 30 miljoen mensen in China geven daar tenslotte ook geen donder om.