Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:Wat versta je onder stil contact, ik lees nu een dode mond en stugge hand.
liberty22 schreef:zo heb ik het wel opgevat , je gaat niet zo met je kuit drukken opdat je wat gewicht in je hand voelt komen , daar is toch echt wel heel veel meer voor nodig?
zo sluit je misschien een hoger op geleid paard maar dan nog ligt dat veel genuanceerder en komt er meer bij kijken
Bij een jong paard , snap ik niet hoe je hier mee weg wilt komen.
Citaat:zie veel mensen mat paarden die gewoon te lui lopen waardoor ze stijf en stram worden.
liberty22 schreef:mwah aan tempo als arbeidsdraf wel minstens eronder nee dat is in mijn optiek niet ok , opdat hij dan zijn passen ook niet afmaakt en niet goed door zijn lijf beweegt , een paard in een te laag tempo kan gemakkelijk zijn exterieurfouten en of zwakheidjes compenseren , , wel zit hier veel verschil in met het barokke paard en het warmbloedpaard.
cherie78 schreef:liberty22 schreef:paardrijden is wijken voor druk in welke vorm dan ook , per paard is de gradatie van aanleuning anders
als jij als streven hebt dat het gewicht van de teugel enkel genoeg is heb je een goed streven , of je het ooit haalt is een tweede .
Lichtheid moet altijd een van je hoofthema's zijn dus houd dat in je achterhoofd dat is je doel je streven.
Maar de weg er naar toe , bijv. bij revalidatie paarden hele jonge paarden begint natuurlijk niet bij die hoofdprijs .
Als jij er verantwoord mee omgaat , en je blijft afvragen hoe of wat zoals je nu doet dan komt het wel goed ,het is een cliche maar helaas is het ook bij paardrijden dat je km moet maken en dat je moet leren leren leren.
Waarom wil je een paard laten wijken voor druk?
Hele jonge paarden hebben helemaal geen druk in de mond nodig. Die zijn nog niet "verpest" door te moeten wijken voor druk.
Eerst leren een paard echt voorwaarts te laten gaan, te laten reageren op een kuithulp en (in het begin) leren remmen op de stemhulp.
Moll schreef:liberty22 schreef:activiteit bij een paard van drie jaar ga je niet krijgen in een laag tempo simpelweg omdat ie de kracht en balans er niet voor heeft
3 jarig paard móet je niet willen rijden.
liberty22 schreef:activiteit bij een paard van drie jaar ga je niet krijgen in een laag tempo simpelweg omdat ie de kracht en balans er niet voor heeft
smeetjoew schreef:Moll schreef:3 jarig paard móet je niet willen rijden.
Ach joh, drie keer per week een halfuurtje rondsturen en ze de dingen leren als gas, rem en sturen is toch geen moord?
In het eerste jaar doe je toch weinig anders dan dat.
Vudress schreef:liberty22 schreef:activiteit bij een paard van drie jaar ga je niet krijgen in een laag tempo simpelweg omdat ie de kracht en balans er niet voor heeft
Een laag tempo is wat anders dan terugrijden. Nu is dat lage tempo bij een driejarige altijd nog harder dan een zevenjarige die je verder doorsluit.
De drang moet naar voren zijn, verder is het belangrijk dat een paard in balans leert te lopen. Waarom zou je een paard eerst keihard naar voren jagen om later aan te leren dat hij in balans moet lopen? Je kunt het dan beter meteen goed aanleren.
Bij jonge paarden leer ik in het begin vooral aan dat ze in een heel laag tempo galopperen, om daar hun balans te vinden. Pas als dat voor elkaar is rijd ik naar voren.
en je schrijft nu hetzelfde als mij in je bovenste zinnetjemaikeltje schreef:cherie78 schreef:Waarom wil je een paard laten wijken voor druk?
Hele jonge paarden hebben helemaal geen druk in de mond nodig. Die zijn nog niet "verpest" door te moeten wijken voor druk.
Eerst leren een paard echt voorwaarts te laten gaan, te laten reageren op een kuithulp en (in het begin) leren remmen op de stemhulp.
Maar enkel voorwaarts laten gaan zonder enige begrenzing, dan valt je paard toch teveel uit elkaar? Je moet toch ergens mee zorgen dat je paard een soort van rond loopt, anders is er toch geen ruggebruik? Of hoe doe jij dat dan?En waarmee?
cherie78 schreef:maikeltje schreef:Maar enkel voorwaarts laten gaan zonder enige begrenzing, dan valt je paard toch teveel uit elkaar? Je moet toch ergens mee zorgen dat je paard een soort van rond loopt, anders is er toch geen ruggebruik? Of hoe doe jij dat dan?En waarmee?
Voorwaarts, daar bedoel ik mee, reactie op een voorwaarts drijvende hulp.
Als we het over net zadelmakke paarden hebben, die begrens ik met mijn stem. Dit hebben ze al geleerd aan de longeerlijn.
Die stemhulp wordt icm een remmende hulp gegeven.
Japeloup doet dit bv met haar ademhaling.
Die remmende hulp kan ook zijn, niet meer meegaan met de beweging van het paard.
maikeltje schreef:En dan nog degene die volgens de AdeB methode rijdt (sorry, weet even niet wie dat was) Die schreef dat, wanneer je paard op de volte naar binnen valt, dat je hem dan weer terug naar buiten moet sturen. Stuur je dan mbv een teugelhulp? Of druk je je paard met je binnenbeen naar buiten tegen die buitenteugel aan?
Japeloup schreef:Als het goed is heeft het paard vertrouwen in de hand van de ruiter.
Er is een groot verschil tussen een paard dat aanleuning neemt en niet. Als een paard correct van achter naar voren gereden wordt/is zal hij zijn onderkaak tegen het bit aanleggen en de hand van de ruiter opzoeken en meenemen. Maar wat zie je veelal gebeuren is dat mensen het bit tegen de onderkaak aanleggen. Lijkt een klein verschil maar is het niet.
De verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard is dan een veerkrachtig. Jij als ruiter bepaald hoeveel druk het paard mag aannemen. Dat klinkt wederom simpel, maar de hand van de ruiter mag nooit een trekkende/terugwerkende werking hebben. Zoals een instructeur van mij laatst mooi uitlegde: beschouw je arm-hand en teugel als een auto gordel. Deze zit altijd mooi aan, maar werkt niet terug, tot het moment dat jij een te snelle grote beweging naar voren maakt dan blokkeert, maar werkt dan nog steeds niet terug. En op het moment dat jij weer naar achter gaat, dan laat hij ook gelijk weer los.
Je hoort mij niet zeggen dat je niets mag doen met je handen, mijn handen vragen het paard los te laten in de kaak, door kleine trillingen, bewegingen, ophoudingen etc..
Maar een paarden mond die strak is en geen vertrouwen heeft in de hand van de ruiter zal het belangrijkste zijn om dat terug te winnen, dat kost tijd..... Pas als een paard vertrouwen heeft kan hij los gaan laten in de kaak.
Dat vertrouwen neem ik heel serieus, en het los laten in de kaak ook. Stel je even voor, je hebt een knoopje in een spier in je nek, niet fijn. Je gaat naar een fysio en die gaat dat heel rustig los masseren. Pas als je omliggende spieren ontspannen, kan hij wat meer druk zetten op dat knoopje en hem zo los maken. Maar gaat hij met die zelfde kracht vanaf het begin aan de slag dan zetten al de spieren zich vast en strak en dus het omgekeerde effect.