Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:57

mwah aan tempo als arbeidsdraf wel minstens, eronder nee dat is in mijn optiek niet ok , opdat hij dan zijn passen ook niet afmaakt en niet goed door zijn lijf beweegt , een paard in een te laag tempo kan gemakkelijk zijn exterieurfouten en of zwakheidjes compenseren , , wel zit hier veel verschil in met het barokke paard en het warmbloedpaard.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 28-10-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:58

Moll schreef:
Wat versta je onder stil contact, ik lees nu een dode mond en stugge hand.

Dat staat er toch niet? :?

liberty22 schreef:
zo heb ik het wel opgevat , je gaat niet zo met je kuit drukken opdat je wat gewicht in je hand voelt komen , daar is toch echt wel heel veel meer voor nodig?

zo sluit je misschien een hoger op geleid paard maar dan nog ligt dat veel genuanceerder en komt er meer bij kijken
Bij een jong paard , snap ik niet hoe je hier mee weg wilt komen.

Dat doe je dus wel. Het is de allereerste basis van het rijden om gewicht in je hand te krijgen, zonder dat ben je nergens.
Citaat:
zie veel mensen mat paarden die gewoon te lui lopen waardoor ze stijf en stram worden.

Dat is geen reden om te gaan jagen. Activiteit is belangrijk, maar dat kan ook in een laag tempo.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:59

liberty22 schreef:
mwah aan tempo als arbeidsdraf wel minstens eronder nee dat is in mijn optiek niet ok , opdat hij dan zijn passen ook niet afmaakt en niet goed door zijn lijf beweegt , een paard in een te laag tempo kan gemakkelijk zijn exterieurfouten en of zwakheidjes compenseren , , wel zit hier veel verschil in met het barokke paard en het warmbloedpaard.

Die mening deel ik wel, maar dan nog wil ik een jong paard en dan praat ik 4 a 5 jaar graag terug in tempo vragen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:00

Met jou kan ik praten Vudress :D Zat net nog even je posts te lezen, maar wat ik eruit kan opmaken zitten we wel op een lijn.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:00

activiteit bij een paard van drie jaar ga je niet krijgen in een laag tempo simpelweg omdat ie de kracht en balans er niet voor heeft

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:00

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:
paardrijden is wijken voor druk in welke vorm dan ook , per paard is de gradatie van aanleuning anders

als jij als streven hebt dat het gewicht van de teugel enkel genoeg is heb je een goed streven , of je het ooit haalt is een tweede .
Lichtheid moet altijd een van je hoofthema's zijn dus houd dat in je achterhoofd dat is je doel je streven.
Maar de weg er naar toe , bijv. bij revalidatie paarden hele jonge paarden begint natuurlijk niet bij die hoofdprijs .

Als jij er verantwoord mee omgaat , en je blijft afvragen hoe of wat zoals je nu doet dan komt het wel goed ,het is een cliche maar helaas is het ook bij paardrijden dat je km moet maken en dat je moet leren leren leren.

Waarom wil je een paard laten wijken voor druk?

Hele jonge paarden hebben helemaal geen druk in de mond nodig. Die zijn nog niet "verpest" door te moeten wijken voor druk.
Eerst leren een paard echt voorwaarts te laten gaan, te laten reageren op een kuithulp en (in het begin) leren remmen op de stemhulp.

Maar enkel voorwaarts laten gaan zonder enige begrenzing, dan valt je paard toch teveel uit elkaar? Je moet toch ergens mee zorgen dat je paard een soort van rond loopt, anders is er toch geen ruggebruik? Of hoe doe jij dat dan?En waarmee?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:01

liberty22 schreef:
activiteit bij een paard van drie jaar ga je niet krijgen in een laag tempo simpelweg omdat ie de kracht en balans er niet voor heeft

3 jarig paard móet je niet willen rijden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:01

maar vijf jaar is nogal al andere koek al drie jaar , we hebben het toch over een paard dat net zadelmak is? en wat er nodig is om de allereerste aanleuning te verkrijgen?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:02

Moll schreef:
liberty22 schreef:

is mijn keuze ook niet , maar we hebben het over een net zadelmak paard dacht ik dat vind ik een jong paard en het gemiddelde daarvan ligt toch echt bij drie bij jou en mij niet maar andere mensen houden daar weer een andere mening op na

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:03

liberty22 schreef:
maar vijf jaar is nogal al andere koek al drie jaar , we hebben het toch over een paard dat net zadelmak is? en wat er nodig is om de allereerste aanleuning te verkrijgen?

Zadel mak maken begin ik pas met 3,5 a 4 jaar mee.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:03

Moll schreef:

Ach joh, drie keer per week een halfuurtje rondsturen en ze de dingen leren als gas, rem en sturen is toch geen moord?
In het eerste jaar doe je toch weinig anders dan dat.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:04

liberty22 schreef:

Een laag tempo is wat anders dan terugrijden. Nu is dat lage tempo bij een driejarige altijd nog harder dan een zevenjarige die je verder doorsluit.

De drang moet naar voren zijn, verder is het belangrijk dat een paard in balans leert te lopen. Waarom zou je een paard eerst keihard naar voren jagen om later aan te leren dat hij in balans moet lopen? Je kunt het dan beter meteen goed aanleren.

Bij jonge paarden leer ik in het begin vooral aan dat ze in een heel laag tempo galopperen, om daar hun balans te vinden. Pas als dat voor elkaar is rijd ik naar voren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:05

smeetjoew schreef:
Moll schreef:

Ach joh, drie keer per week een halfuurtje rondsturen en ze de dingen leren als gas, rem en sturen is toch geen moord?
In het eerste jaar doe je toch weinig anders dan dat.

Dat is Jou mening, ik begin met 3,5 jaar eens een singeltje op te leggen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:06

Vudress schreef:
liberty22 schreef:

Een laag tempo is wat anders dan terugrijden. Nu is dat lage tempo bij een driejarige altijd nog harder dan een zevenjarige die je verder doorsluit.

De drang moet naar voren zijn, verder is het belangrijk dat een paard in balans leert te lopen. Waarom zou je een paard eerst keihard naar voren jagen om later aan te leren dat hij in balans moet lopen? Je kunt het dan beter meteen goed aanleren.

Bij jonge paarden leer ik in het begin vooral aan dat ze in een heel laag tempo galopperen, om daar hun balans te vinden. Pas als dat voor elkaar is rijd ik naar voren.

wat hebben jullie over dat jakkeren , ik ben geen meidje van 16 ;) en je schrijft nu hetzelfde als mij in je bovenste zinnetje

te laag tempo als wat een paard aankan is gewoon killing en doet afbreuk aan de draagkracht dat is mijn stelling in het zwart en wit klaar
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 28-10-11 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:06

Nou dat halfjaartje extra maakt echt een wereld van verschil joh :j
3,5 is ook 3.... Dus we doen hetzelfde werk hoor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:08

smeetjoew schreef:
Nou dat halfjaartje extra maakt echt een wereld van verschil joh :j
3,5 is ook 3.... Dus we doen hetzelfde werk hoor.

Nou zeker tegen de tijd dat ik er op ga zitten is het paard al teugel wijs en zadel mak, het eenige is dat ik er dan eens op ga zitten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:08

maikeltje schreef:
cherie78 schreef:
Waarom wil je een paard laten wijken voor druk?

Hele jonge paarden hebben helemaal geen druk in de mond nodig. Die zijn nog niet "verpest" door te moeten wijken voor druk.
Eerst leren een paard echt voorwaarts te laten gaan, te laten reageren op een kuithulp en (in het begin) leren remmen op de stemhulp.

Maar enkel voorwaarts laten gaan zonder enige begrenzing, dan valt je paard toch teveel uit elkaar? Je moet toch ergens mee zorgen dat je paard een soort van rond loopt, anders is er toch geen ruggebruik? Of hoe doe jij dat dan?En waarmee?

Voorwaarts, daar bedoel ik mee, reactie op een voorwaarts drijvende hulp.
Als we het over net zadelmakke paarden hebben, die begrens ik met mijn stem. Dit hebben ze al geleerd aan de longeerlijn.
Die stemhulp wordt icm een remmende hulp gegeven.
Japeloup doet dit bv met haar ademhaling.
Die remmende hulp kan ook zijn, niet meer meegaan met de beweging van het paard.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:10

En laat daar nou het paardrijden beginnen... De inwerking van de ruiter op het paard en de start van het africhten. 3 en een half, 3 jaar en 8 maanden, 3 jaar en 11 maanden, het is en blijft allemaal 3.
En tuurlijk bekijk je het per paard. Andere paarden laat je gewoon nog een jaar staan omdat ze de jeugdig zijn, of heel groot.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 23:33

cherie78 schreef:
maikeltje schreef:

Voorwaarts, daar bedoel ik mee, reactie op een voorwaarts drijvende hulp.
Als we het over net zadelmakke paarden hebben, die begrens ik met mijn stem. Dit hebben ze al geleerd aan de longeerlijn.
Die stemhulp wordt icm een remmende hulp gegeven.
Japeloup doet dit bv met haar ademhaling.
Die remmende hulp kan ook zijn, niet meer meegaan met de beweging van het paard.

Heldere uitleg, dank je wel.

En is het nu zo, dat hoe hoger de africhtingsgraad van het paard is, hoe meer er ingewerkt wordt met de hand?

Misschien een hele blonde vraag hoor, maar waarom gaat men vanaf het Z met stang en trens rijden als het doel van de dressuur is om je paard juist op de lichtste hulp te laten lopen? Dat heb ik me altijd afgevraagd. Ook al werk je minimaal in met de stangteugel, het pakt toch dubbel zo hard aan lijkt mij?

En ik las ook nog iets over je paard doorsluiten in een verder opleidingsnivo. Geloof dat dat Vudress was? Doe je dat dan enkel met je zit of werk je dan toch wat meer met teugeldruk?

En dan nog degene die volgens de AdeB methode rijdt (sorry, weet even niet wie dat was) Die schreef dat, wanneer je paard op de volte naar binnen valt, dat je hem dan weer terug naar buiten moet sturen. Stuur je dan mbv een teugelhulp? Of druk je je paard met je binnenbeen naar buiten tegen die buitenteugel aan?

Er komen in ieder geval een heleboel interessante dingen langs. Ook de verschillende zienswijze over het tempo bij een jong paard vind ik heel interessant om te lezen. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties alvast :j

Vudress

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:44

Als je de S&T gebruikt om nog harder te kunnen sleuren heeft het inderdaad niets met verfijning te maken. Als je er vanuit gaat dat een paard vertrouwen moet hebben in je hand, om je hand aan te nemen (er licht aan trekken of gewicht inleggen) heeft het juist heel veel met verfijning te maken.

Natuurlijk krijg je bij het terugrijden wat in je hand. Die energie moet ergens heen. Als je het goed voorbereidt door veel te schakelen en daarbij te hameren op nageeflijkheid valt het hele sterke wel mee.

Moll

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:57

Schakelen? Hoeveel versnellingen dan ?

Grapje.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:44

Als het goed is heeft het paard vertrouwen in de hand van de ruiter.
Er is een groot verschil tussen een paard dat aanleuning neemt en niet. Als een paard correct van achter naar voren gereden wordt/is zal hij zijn onderkaak tegen het bit aanleggen en de hand van de ruiter opzoeken en meenemen. Maar wat zie je veelal gebeuren is dat mensen het bit tegen de onderkaak aanleggen. Lijkt een klein verschil maar is het niet.
De verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard is dan een veerkrachtig. Jij als ruiter bepaald hoeveel druk het paard mag aannemen. Dat klinkt wederom simpel, maar de hand van de ruiter mag nooit een trekkende/terugwerkende werking hebben. Zoals een instructeur van mij laatst mooi uitlegde: beschouw je arm-hand en teugel als een auto gordel. Deze zit altijd mooi aan, maar werkt niet terug, tot het moment dat jij een te snelle grote beweging naar voren maakt dan blokkeert, maar werkt dan nog steeds niet terug. En op het moment dat jij weer naar achter gaat, dan laat hij ook gelijk weer los.
Je hoort mij niet zeggen dat je niets mag doen met je handen, mijn handen vragen het paard los te laten in de kaak, door kleine trillingen, bewegingen, ophoudingen etc..
Maar een paarden mond die strak is en geen vertrouwen heeft in de hand van de ruiter zal het belangrijkste zijn om dat terug te winnen, dat kost tijd..... Pas als een paard vertrouwen heeft kan hij los gaan laten in de kaak.
Dat vertrouwen neem ik heel serieus, en het los laten in de kaak ook. Stel je even voor, je hebt een knoopje in een spier in je nek, niet fijn. Je gaat naar een fysio en die gaat dat heel rustig los masseren. Pas als je omliggende spieren ontspannen, kan hij wat meer druk zetten op dat knoopje en hem zo los maken. Maar gaat hij met die zelfde kracht vanaf het begin aan de slag dan zetten al de spieren zich vast en strak en dus het omgekeerde effect.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:11

maikeltje schreef:
En dan nog degene die volgens de AdeB methode rijdt (sorry, weet even niet wie dat was) Die schreef dat, wanneer je paard op de volte naar binnen valt, dat je hem dan weer terug naar buiten moet sturen. Stuur je dan mbv een teugelhulp? Of druk je je paard met je binnenbeen naar buiten tegen die buitenteugel aan?

Je blijft iig altijd naar binnen zitten.
Je kan je been met je teugel combineren. ik doe het vaak met teugel en een beetje been. Ik weet eigenlijk niet precies hoe je het volgens de officiele manier van de methode moet doen, dit is iets wat ik eigenlijk op gevoel doen.
Ik heb vaak dat als ik er aan denk, mijn lichaam zo gaat staan dat het paard wel begrijpt wat hij moet doen.

En inderdaad zoals vele mensen zeggen, eerst die motor aan zetten.

japeloup, ja dat is waar van het vertrouwen in de hand..
Mijn paard, is, naar mijn mening, veel te vroeg beleerd. Met 3 al.. Had ook totaal geen balans.
Hij liet nooit los in zijn kaak, was supersterk. Totdat ik aan de AdB methode begon, werd het wel anders. Nu kan ik gewoon op een fijne manier rijden, samenwerken met mijn paard, zodner aan het einde pijn in mijn armen te hebben :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:40

Miss_caroo: fijn he als je gaat samen werken met je paard.

Ik leerde tijdens mijn opleiding heel leuk de theorie. Maar helaas (terug kijkend) klopte de praktijk er totaal niet mee. Ik dacht toen dat ik een paard van achter naar voren reed. Maar hield eigenlijk steeds de handrem er op. Ze spraken wel over vertrouwen in de hand van de ruiter, praktijk slof er om en vasthouden maar.
Tot ik besloot/bedacht dat dit het niet kon zijn. Elke dag weer de strijd aangaan met m'n paard. Had enorme spierballen in m'n armen. Nu weet ik beter, leerde m'n paard op m'n zit rijden ipv teugel. Resultaat: paard kreeg een sterkere rug, mooie straks buikspieren, dikke bilspieren. En ik geen pijn meer in m'n armen of handen.
Imo zijn er te veel ruiters die het bit tegen de onderkaak aanleggen of trekken. Maar hoe kan een paard dan zijn motor optimaal benutten als er iemand steeds aan de rem hangt. En dan heb ik het nog niet eens over de houding en zit van de ruiter.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:34

Japeloup schreef:
Als het goed is heeft het paard vertrouwen in de hand van de ruiter.
Er is een groot verschil tussen een paard dat aanleuning neemt en niet. Als een paard correct van achter naar voren gereden wordt/is zal hij zijn onderkaak tegen het bit aanleggen en de hand van de ruiter opzoeken en meenemen. Maar wat zie je veelal gebeuren is dat mensen het bit tegen de onderkaak aanleggen. Lijkt een klein verschil maar is het niet.
De verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard is dan een veerkrachtig. Jij als ruiter bepaald hoeveel druk het paard mag aannemen. Dat klinkt wederom simpel, maar de hand van de ruiter mag nooit een trekkende/terugwerkende werking hebben. Zoals een instructeur van mij laatst mooi uitlegde: beschouw je arm-hand en teugel als een auto gordel. Deze zit altijd mooi aan, maar werkt niet terug, tot het moment dat jij een te snelle grote beweging naar voren maakt dan blokkeert, maar werkt dan nog steeds niet terug. En op het moment dat jij weer naar achter gaat, dan laat hij ook gelijk weer los.
Je hoort mij niet zeggen dat je niets mag doen met je handen, mijn handen vragen het paard los te laten in de kaak, door kleine trillingen, bewegingen, ophoudingen etc..
Maar een paarden mond die strak is en geen vertrouwen heeft in de hand van de ruiter zal het belangrijkste zijn om dat terug te winnen, dat kost tijd..... Pas als een paard vertrouwen heeft kan hij los gaan laten in de kaak.
Dat vertrouwen neem ik heel serieus, en het los laten in de kaak ook. Stel je even voor, je hebt een knoopje in een spier in je nek, niet fijn. Je gaat naar een fysio en die gaat dat heel rustig los masseren. Pas als je omliggende spieren ontspannen, kan hij wat meer druk zetten op dat knoopje en hem zo los maken. Maar gaat hij met die zelfde kracht vanaf het begin aan de slag dan zetten al de spieren zich vast en strak en dus het omgekeerde effect.

Het vertrouwen tussen paard en ruiter wordt niet door een inwerkende hand verkregen, inderdaad.
Juist door het paard vertrouwen te geven, zo min mogelijk remmen met de hand/teugel (uitzonderingssituatie's daargelaten) is van zoveel invloed, zodat het paard zelf de aanleuning durft te gaan nemen.
Door het van achter naar voor te rijden, zoekt een paard zelf vlugger de aanleuning op. En dan is er een vederlichte verbinding tusen ruiter(hand) en paard.
Dan houdt een paard zijn kaak/nek ook niet vast.