voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:29

Mijn pony Olle is al sinds 1.5 jaar onder het zadel. Momenteel is ze 28 en loopt nog steeds 4x in de week onder het zadel!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:35

Heb je haar altijd gehad? Kun je wat vertellen over het soort werk dat ze in het begin deed?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:40

ik heb nu jou lange stuk pas gelezen lusitana. heel interessant, en ik ga helemaal met je mee :j
precies zoals ik ook werk, routine routine, en dan iets nieuws. dan kijken ze helemaal niet raar op.
dat temmen op de manier van "uitzitten" dus moe rijden etc etc ben ik ook zeker niet van, fysiek en mentaal niet goed voor het paard, dat kunnen ze helemaal niet aan. in lichaam en geest niet, en de geest is ook erg belangrijk bij het inrijden, omdat dit topic natuurlijk over het lichaam gaat wat dan misschien kapot gereden word..

maar Chaos, jij meld een hele vroege leeftijd voor mij zeg! 1,5 jaar? ik ben ook erg benieuwd wat ze dan doen, en hoe vaak ze dan al rijden en hoe lang etc.
vertel ons alles ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:24

Dat verbaasd me ook zo ja, dat mensen paarden zo bang zijn voor een paard met conditie, eerst het paard moe willen maken enz.

Persoonlijk ga ik liever op een gespierd paard zitten wat al goed in balans is van zichzelf en dus niet al te veel moeite heeft om mij te dragen. Door correcte training is het er op gaan zitten nog maar een hele kleine stap in het proces die voor mij spannender is als voor hem. Mijn 2,5 jarige bijv kan nu helemaal los ergens naast komen staan (een hek of een krukje), dan leun ik over hem heen en krijgt hij aan de andere kant wat lekkers. Hij vindt niets zo leuk als ergens naast komen staan en doet zijn uiterste best om zo te gaan staan zodat ik over hem heen kan leunen, tis ook heel erg grappig want het goed in parkeren is nog knap lastig voor zo'n gup, dan staat hij thv zijn kont bij me en kijkt om om dan dus uit te vinden dat hij verkeerd staat. Hij vindt het dus ook totaal niet spannend als ik op hem leun, tegen hem aan spring, op zijn kont leun enz. Vrouwtje doet wel vaker gek. Hij hoeft mij nog niet te dragen hoor, over een jaar is vroeg zat, maar zo spelenderwijs alvast wennen is gewoon ontzettend leuk en ontspannend :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:48

ja dat is ook weer waar,betreft de bespiering. toch zeg ik( hier toch? ik zie het even niet) dat ik liever een groen paard heb, dan een paard dat zich al in de conditie gelongeerd heeft. als je een heet paard hebt, en die met een flinke conditie dan schrikt? die maken al gauw aparte bewegingen en bochten..

nu moet ik zeggen dat ik dat dus ook nog weinig heb meegemaakt een paard dat echt gaat. want als alles goed op paard zn tempo gaat valt dat allemaal reuze mee.

wat ik wel moet zeggen, is dat ik het persoonlijk niet echt heel spannend vind om op een paard te stappen voor het eerst. Dat hoort er voor mij gewoon bij, en is hetzelfde als voor het eerst een voet vragen, of voor het eerst een eigen rondje om mij heen lopen. als ik dat spannender zou vinden zou het paard dat ook voelen, ik vind alles net zo spannend/normaal zogezegd :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:18

renpaarden zijn vaak vanaf 1.5 jaar onder het zadel. Ze komen in het najaar/winter nadat ze 1 geworden zijn binnen (nov-dec) en gaan dan aan de slag op 2-3 weken tijd doen ze al hun rondjes op de baan, nog wel niet op snelheid. En op "2-jaar" lopen ze hun eerste koers. Maar beestjes zijn niet allemaal van jan of feb., sommige zijn pas van april of mei...

onze stalgast zegt effectief jaarlingen al te starten in de sulky (dravers) en op 2 moeten ze ook onder het zadel, gewoon voor het geval dat ze niet voldoen er ook als recreatiepaard kunnen verkocht worden...

ikzelf ben ook niet van het moe longeren alvorens erop te gaan. Het wennen aan singeldruk en het zadel gebeurt vooraleer je een poging doet om op te stappen. En een paard dat z'n aandacht er niet meer kan bij houden daar zit ik niet op te wachten, zo vraag je om problemen.
Teveel conditie opbouwen aan de longe is het jezelf moeilijker maken denk ik, want uiteindelijk is de "onbalans" van een groen paard soms wel een voordeel om makkelijk iets duidelijk te maken.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:17

Hoi! Ik heb zelf een jonge dressuurhengst die in april 3 jr. Word, hij is super athletisch gebouwd, heeft al heel wat bespiering en is nu reeds zo'n 1.68/1.70m hoog. Wij kiezen ervoor om hem in maart/ april in te laten rijden en dan het gehele groene seizoen te laten 'wennen' aan een heleboel dingen en in oktober hoop ik hem mee te mogen nemen op wedstrijd.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:15

Ik ben sins 1 maand bezig met drie jarige, alles rustig aan.
Het is dan wel een pony die wss nog maar zo'n 2/3 cm groeit ipv een huge paard.

Maar alles met mate.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:25

Lusitana schreef:
Heb je haar altijd gehad? Kun je wat vertellen over het soort werk dat ze in het begin deed?

Ze is gefokt bij een handelaar in Ede.
Een gezin (ouders + zoon) die uit Lunteren kwamen hebben bij die handelaar een ritje gemaakt op een pony.

Die handelaar verdiende een extra zakcentje met paarden verhuur voor buitenritten (totaal onverantwoord, elke gek kreeg pony's mee, liepen er ook wel eens wat onder de trein enzo, mensen uit regio Lunteren en die al ouder zijn kunnen hem ook allemaal nog heugen). Hun kregen Olle mee voor hun zoon om mee langs de weg te rijden en ze hadden al snel medelijden ivm omstandigheden waarin pony leefde.

Die ouders hebben Olle toen gekocht voor hun zoontje. Olle zou toen 5 zijn.
Afijn. Pony eenmaal thuis werd ze almaar moeilijker met rijden. Een jaar later is de dierenarts komen kijken en die constateerde dat Olle op dat moment 2.5 jaar oud was. Ze liep toen inmiddels ook al wedstrijden voor de ponyclub.

Ze heeft bij die mensen en hun zoontje dressuur wedstrijden gelopen, springwedstrijden, ze is beleerd voor de kar, uitgeleend als voltige pony, sleetje mee gereden, en er is een keer mee gefokt.

Geloof dat ze toen een paard maand rust heeft gehad, opnieuw opgepakt en weer uitgebracht op concours. Olle is toen verkocht toen ze 8 jaar was. Toen kwam ze bij mijn overburen. Mijn buurmeisje heeft er toen mee gereden en uiteindelijk mee gestart tot het L2 en L springen. Olle is toen een jaar stil komen te staan omdat mijn buurmeisje te groot was en toen hebben mijn ouders gevraagd of ze haar mochten over kopen. Olle was toen 16.

Toen ben ik haar gaan starten in dressuur en het L uitgereden, vervolgens mijn zusje ook. Toen hebben we een huurder gezocht en nu ze 28 is geef ik lessen met haar en loopt ze eens per jaar nog een groentjes dressuur wedstrijd mee. :) Pony is enorm hard op de benen en hoeven, ongelofelijk gezond, nooit problemen gehad. Heeft artrose in alle benen maar zelfs dat geeft nauwelijks problemen.

Op 25 jarige leeftijd heeft ze een jaar pensioen gehad maar toen werd ze nogal down en depri, sinds ze weer is opgepakt loopt ze super. :D

Die mensen en hun zoon zijn toen Olle 25 was nog eens komen kijken. "Het zoontje" was inmiddels een volwassen kerel met kids en hij heeft staan huilen als een baby toen hij Olle bij ons zag staan. :D <3

Olle, de tofste pony ooit. *\o/* :+: Echt mijn poppetje!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:28

Oh en eens per jaar rijden we met Olle langs mijn overburen, ze lijkt haar vorige thuis nog altijd te herkennen, grappig is dat. Die mensen zijn inmiddels bejaard en de kinderen al lang het huis uit, maar ze worden altijd emotioneel van Olle. :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:38

bizar verhaal! vooral omdat niemand anders in de gaten heeft gehad, dat dat paard nog maar zo jong was? meestal zie je toch echt het verschil wel tussen een 5 jarige, of een 2 jarige ?
of is dat, omdat ze dan onbespierd zijn dat je het ziet. want ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een bespierde 2 jarige gezien heb :)

wel mooi voorbeeld, maar! wel artrose. maar ook!! hard op de benen en hoeven, dat komt toch ook vaak door het vroege trainen..tenminste dat begreep ik bij dravers.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:23

Ja maar artrose krijgt zo ongeveer elk paard uiteindelijk een keer. Dat is gekomen met de ouderdom niet met het trainen. Bejaarde mensen hebben ook met grote regelmaat artrose in bijv nek of rug. Dat is gewoon een ouderdomskwaal. Tenzij het geconstateerd was op jonge leeftijd, maar de klachten kwamen met 23 jarige leeftijd!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:25

Ik heb foto's van een ponyclub les toen ze net 2 jaar oud was. Het is daar zo'n bolletje wol dat ik er ook niet aan af zie dat ze zo jong is. :D
En foto's van 3.5. :P

En verder foto's van toen ze bij ons kwam. :)

Nu is mijn pony verder natuurlijk slecht voorbeeld, tis niet te hopen dat mensen bewust gaan rijden op een anderhalf jarig 'paard'. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:29

LecyTinker schreef:
EskeGirl, lichaamlijk is dat wel zo, maar het geeft ook een volgroeider karakter die minder makkelijk dingen opneemt. Net zoals er bij mensen een periode is waarin kinderen alles super makkelijk kunnen leren omdat ze geestelijk hier open voor staan, zonder belemeringen. Is dit vaak ook zo bij een iets jonger paard. Ze zijn gewoon iets makkelijker te kneden dan een 6 jarige die al een compleet gevormd karakter heeft.

Je hebt dus iets meer rijkunsten nodig en in ruil gaat je paard langer mee. Lijkt me niet zo'n grote opoffering. :)
En al bij al valt het ook wel mee, een 6jarige leert snel zat. Het meer volwassen karakter heeft nl ook het voordeel dat ze meer verwerkt krijgen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:49

Het heeft ook te maken met de hersenen enzo he. Bepaalde bewegingen moeten de hersenen vast leggen en dat leren ze makkelijker op jongere leeftijd. Zoiets. Hoe het exact zit weet ik even niet meer. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:50

ja precies chaos dat bedacht ik me ook nog, artrose is op oudere leeftijd natuurlijk vrij 'normaal' en hoeft zeker niet per se van het vroege inrijden te komen. dat is wel een mogelijke oorzaak als het op vroege leeftijd geconstateerd word na een training op te jonge leeftijd, toch?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:53

Ja, dan wel! :j
Overbelasting ed kan natuurlijk ook op latere leeftijd, maar in mijn geval leg is ouderdom als oorzaak gegeven door kliniek. :)