Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:57

Michael1104 schreef:
ik heb totaaaaaal geen verstand van systemen of van paarden uberhaupt haha. Iedereen moet doen wat hij/zij denk wat het beste is. De reacties hier zijn alleen soms heftiger dan op voetbalforums en dat vind ik alleen opmerkelijk, dat maakt het onmogelijk voor mensen die wel kennis van zaken hebben, om te discusseren.

Die reacties hier kunnen inderdaad heftiger zijn dan op een voetbalforum, maar hier is de hoofdrolspeler het paard, die geen stem in deze discussie heeft.
En we hebben het over trainingsmethoden die je zou kunnen zien als communicatievormen.
Via de éne vorm van communicatie, 't Scala, probeert de ruiter de taal van het paard te spreken met respect voor de biomechanica (wat m.i. altíjd het uitganspunt moet zijn).
Via de andere vorm, het huidige LDR, wordt het paard gedwongen om de taal van de mens te "begrijpen", hetgeen ten kóste gaat van de biomechanica!
Schop is gas, trekken is rem. Dat is inhoudelijk het Stop&Go-principe van de LDR-ruiters.
Het klínkt logisch voor velen, omdat het voor óns als mens logisch lijkt. Zo gebruiken we immers ook een auto, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het voor een paard logisch is.
Voor een paard is dit aangeleerd gedrag, trucjes, oh en dat hebben ze snel door, hoor, zo'n pijnprikkel, waardoor het lijkt of het paard het ook logisch vindt.
Deze is echter heel bekwaam geworden in het ontwijken van de pijnprikkel door te DÓEN wat er gevraagd wordt, uit angst voor represailles!

Het is niet erg dat je er geen verstand van hebt, Michael, iedereen moet leren, maar zoek dan wel wat zorgvuldiger je woorden uit.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:57

Moll maar wat versta jij onder het klassieke? En biomechanisch niet doen kloppen vind ik ook niet terecht.
Als je bvb Klimke bekijkt ( duits voorbeeld) op de OS 1984, dan zie ik veel biomechanische houdingen van het paard die niet kloppen en die afgedwongen worden door de ruiter (vb front erop, weggedrukte rug,...). Neemt niet weg dat destijds Klimke zijn strepen verdiend heeft en daarvoor het nodige respect verdient.
Neem diezelfde ruiter op een filmpje waarin er geen proef gevraagd wordt, dan zie je correct uitgevoerde oefeningen. Dus klaarblijkelijk komt het klassieke wat tekort om alle FEI oefeningen aan elkaar te rijden? Dus wederom tussen theorie en praktijk zie je gewoon hiaten die simpelweg neerkomen op het feit dat wij niet superieur zijn op factoren die ons kunnen overvallen.

De stem van het paard? Tja heel cru, welk paard heeft dat echt? Wij beslissen over hen, ieder van ons vult dat in vanuit zijn eigen egocentrische IK. En eerlijk, dat is ook de enige reden waarom paarden nog niet verbannen zijn als attractie in een zoo. Want in de westerse landen hebben ze geen secundaire functie meer en vervullen ze nu een tertiare behoefte ( nl statussymbool voor het individu). De meeste mensen die bezig zijn met sport, zijn bezig met een management. In de paardensport wordt dat zelf een dubbelmanagement, gezien je instaat voor twee levende wezens die een eenheid moeten vormen. NU kan je heel hard gaan stigmatiseren op een trainingsmethode en dat afdoen als ongeschikt en oneerlijk. Maar waarop steun je dat dan? Of waar maak je dan het onderscheid met een andere topruiter die klassieker traint?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:00

murphy102 schreef:
Michael1104 schreef:
ik heb totaaaaaal geen verstand van systemen of van paarden uberhaupt haha. Iedereen moet doen wat hij/zij denk wat het beste is. De reacties hier zijn alleen soms heftiger dan op voetbalforums en dat vind ik alleen opmerkelijk, dat maakt het onmogelijk voor mensen die wel kennis van zaken hebben, om te discusseren.

Die reacties hier kunnen inderdaad heftiger zijn dan op een voetbalforum, maar hier is de hoofdrolspeler het paard, die geen stem in deze discussie heeft.
En we hebben het over trainingsmethoden die je zou kunnen zien als communicatievormen.
Via de éne vorm van communicatie, 't Scala, probeert de ruiter de taal van het paard te spreken met respect voor de biomechanica (wat m.i. altíjd het uitganspunt moet zijn).
Via de andere vorm, het huidige LDR, wordt het paard gedwongen om de taal van de mens te "begrijpen", hetgeen ten kóste gaat van de biomechanica!
Schop is gas, trekken is rem. Dat is inhoudelijk het Stop&Go-principe van de LDR-ruiters.
Het klínkt logisch voor velen, omdat het voor óns als mens logisch lijkt. Zo gebruiken we immers ook een auto, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het voor een paard logisch is.
Voor een paard is dit aangeleerd gedrag, trucjes, oh en dat hebben ze snel door, hoor, zo'n pijnprikkel, waardoor het lijkt of het paard het ook logisch vindt.
Deze is echter heel bekwaam geworden in het ontwijken van de pijnprikkel door te DÓEN wat er gevraagd wordt, uit angst voor represailles!

_/-\o_

Het is niet erg dat je er geen verstand van hebt, Michael, iedereen moet leren, maar zoek dan wel wat zorgvuldiger je woorden uit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:05

@ bulck, heb je daar voorbeelden van, dus van klimke, zo kunnen we over het biomechanishe gedeelte praten.
En inderdaad wij bepalen al zoveel voor het paard, echter het dan ook nog dwingen en geen samenspel in het rijden willen hebben als ruiter is naar mijn inziens niet dat geen waar dressuur voor staat.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:10

murphy102 schreef:
Michael1104 schreef:

Dat is het voor een paard immers wel. Een paard is een vluchtdier. Dus eigenlijk is gas en rem gewoon een oerinstinct conditioneren. En gas en rem is wel het eerste wat we elk paard aanleren of ben ik nu helemaal anders aan het denken? :')
Het feit dat een paard te conditioneren valt laat het toe om verschillende systemen aan te leren. Een paard stelt zich daar geen vragen over, zolang er maar altijd eenzelfde verhaal verteld wordt.

En of je dan klassiek werkt (komt ook neer op wijken voor druk en dus een 'pijn'prikkel die ze moeten leren plaatsen) of in het NL systeem, maakt wederom weinig verschil. En komt dus enkel neer op perceptie. Vergeet niet dat paarden in het NL systeem eerst een gewone basis meegekregen hebben, enkel bouw je erna verder op 'controle'. En de halshoudingen als in LDR en Rollkur zie je niet toegepast worden op een jong paard door de mensen die hier onder vuur liggen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:16

bulck schreef:
Moll maar wat versta jij onder het klassieke? En biomechanisch niet doen kloppen vind ik ook niet terecht.
Als je bvb Klimke bekijkt ( duits voorbeeld) op de OS 1984, dan zie ik veel biomechanische houdingen van het paard die niet kloppen en die afgedwongen worden door de ruiter (vb front erop, weggedrukte rug,...). Neemt niet weg dat destijds Klimke zijn strepen verdiend heeft en daarvoor het nodige respect verdient.
Neem diezelfde ruiter op een filmpje waarin er geen proef gevraagd wordt, dan zie je correct uitgevoerde oefeningen. Dus klaarblijkelijk komt het klassieke wat tekort om alle FEI oefeningen aan elkaar te rijden? Dus wederom tussen theorie en praktijk zie je gewoon hiaten die simpelweg neerkomen op het feit dat wij niet superieur zijn op factoren die ons kunnen overvallen.

De stem van het paard? Tja heel cru, welk paard heeft dat echt? Wij beslissen over hen, ieder van ons vult dat in vanuit zijn eigen egocentrische IK. En eerlijk, dat is ook de enige reden waarom paarden nog niet verbannen zijn als attractie in een zoo. Want in de westerse landen hebben ze geen secundaire functie meer en vervullen ze nu een tertiare behoefte ( nl statussymbool voor het individu). De meeste mensen die bezig zijn met sport, zijn bezig met een management. In de paardensport wordt dat zelf een dubbelmanagement, gezien je instaat voor twee levende wezens die een eenheid moeten vormen. NU kan je heel hard gaan stigmatiseren op een trainingsmethode en dat afdoen als ongeschikt en oneerlijk. Maar waarop steun je dat dan? Of waar maak je dan het onderscheid met een andere topruiter die klassieker traint?

Wat een dubbelzinnige post. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Allereerst schaf de 5 dvd's van Klimke eens aan, nu te verkrijgen bij Mediaboekservice. Trouwens, zou dat toevallig zijn dat er nu zo'n run is op die dvd's??

Daarnaast, Bulck, is het zo dat een mensenleven te kort is om goed te leren paardrijden.
Ik heb het nu niet over Klimke, want die heeft zich inderdaad méér dan bewezen. Dat kun je van Anky ook zeggen, maar bij Klimke krijg ik warm kippenvel en bij Anky krijg ik koud kippenvel, als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat zal je wel niet willen begrijpen. Moet jij weten.
Je zegt zéér terecht dat er tussen de theorie en de praktijk hiaten zitten. En dat komt omdat we er nog lang niet zijn.
Wat ik merk aan jou is dat jij vooral naar de uitvoeringsfouten kijkt, terwijl de africhtingsfouten als een rode draad door de proeven lopen en niemand van de juryleden op topniveau durft het aan te roeren.
Het is geen springwedstrijd waar we naar zitten te kijken.
Als je het Scala niet begrijpt, de rijtechniek niet om kan zetten van theorie naar praktijk, geen rijkunstig gevoel hebt, valt het niet mee om de moderne proeven te beoordelen, alleen weten de juryleden dat zelf niet, omdat ze zelf niet weten dat zij geen of nauwelijks ondergrond hebben.

Dat het de paardensport big business is geworden, is misschien juist wel het grote probleem anno 2011.
Het gaat om de knikkers, er zijn teveel belangen voor teveel groepen mensen.
Het paard is daaraan ondergeschikt, terwijl het wel de hoofdrol speelt. Zonder paard geen wedstrijd. En dan heeft een paard inderdaad geen stem.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:17

Moll schreef:
@ bulck, heb je daar voorbeelden van, dus van klimke, zo kunnen we over het biomechanishe gedeelte praten.
En inderdaad wij bepalen al zoveel voor het paard, echter het dan ook nog dwingen en geen samenspel in het rijden willen hebben als ruiter is naar mijn inziens niet dat geen waar dressuur voor staat.

Hier zeg ik, 'wauw '
http://www.youtube.com/watch?v=fBq5rJM4XvI

Hier zeg ik, 'oei'
http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8

Pas op ik wil nu niet die man onderuit halen he. Ik wil enkel aantonen dat wedstrijdsport en opleiding vaak anders loopt.

wat mij opvalt zijn bvb de manier van afdruk, het over de rug lopen en gewoon het algemeen beeld.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:20

murphy102 schreef:
Michael1104 schreef:

Maar wat is hier dan niet logisch aan? Als jij voor het eerst op een jonkie gaat zitten zit er toch niet al een gas en een rem op? Bij die van mij niet in ieder geval. :+ Dus ik LEER mijn paard dat hand remmen is en been gas geven is. Wat is daar mis mee? Het is maar net wat je je paard leert.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 27-10-11 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:24

Bulck, ook binnen het Scala worden paarden de juistheid van de hulpen geleerd. Daar heb jij gelijk in dat dat duidelijk moet zijn.
Echter, op die manier werk je altíjd samen met hand, zit en been, waardoor je de energie veel geleidelijker en zónder grofheid transporteert. Je hebt de hand alleen als zodanig níet nodig als rem, waardoor je ten allen tijden zacht in de mond kan blijven inwerken. De huplgeving is door de samenwerking veel zachter, waardoor je niet hoeft te "schreeuwen" tegen een paard.
Dat je altijd consequent dient te blijven is vanzelfsprekend en is op de klassieke manier niet anders, zoals door tegenstanders (die het zelf niet beheersen) nogal eens wordt gezegd.
Het aanleren door druk: ja!
Het aanleren door een pijnprikkel: nee, dan krijg je "angstige" paarden, oftewel onderdanige paarden.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:26

wie zegt dat paarden uberhaupt bereden willen worden, of over hindernissen willen springen. Zo kan je natuurlijk nog wel even doorgaan...

kan me niet voorstellen dat paarden iemand van 100 kilo en een niet passen zadel op de rug wil hebben of wel?
Laatst bijgewerkt door Michael1104 op 27-10-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:27

Aukelizzy, dus ook op Grand Prix-Niveau?!?!
Spel jij als volwassene ook nog steeds je woorden als je met iemand praat?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:28

Buck is je ook op gevallen hoe de man de tegels verlengd en op pakt zo makkelijk en zonder het paard te hinderen in de proef, ik zie geen van de topruiters dit nog doen, het is zo suptiel hoe deze man rijd en ja ik zie ook foutjes maar kan hier van genieten, dit is rijtechnisch verantwoord, ik zie zelfs foutjes in de training, maar dan nog doet het maar na in de.zelfde harmonie en rust. En biomechanisch zie ik geen extemen jij wel?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:29

Ja murphy, ook op grand prix niveau. De gedachte achter dit alles is om het zo simpel mogelijk te houden. En ik zie echt niet in wat daar mis mee is. Maar ja wie ben ik he. ;)

Moll

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:32

Wat is er zo simpel aan LDR voor het paard dan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:34

murphy102 schreef:
bulck schreef:

Wat een dubbelzinnige post. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Allereerst schaf de 5 dvd's van Klimke eens aan, nu te verkrijgen bij Mediaboekservice. Trouwens, zou dat toevallig zijn dat er nu zo'n run is op die dvd's??

Daarnaast, Bulck, is het zo dat een mensenleven te kort is om goed te leren paardrijden.
Ik heb het nu niet over Klimke, want die heeft zich inderdaad méér dan bewezen. Dat kun je van Anky ook zeggen, maar bij Klimke krijg ik warm kippenvel en bij Anky krijg ik koud kippenvel, als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat zal je wel niet willen begrijpen. Moet jij weten.
Je zegt zéér terecht dat er tussen de theorie en de praktijk hiaten zitten. En dat komt omdat we er nog lang niet zijn.
Wat ik merk aan jou is dat jij vooral naar de uitvoeringsfouten kijkt, terwijl de africhtingsfouten als een rode draad door de proeven lopen en niemand van de juryleden op topniveau durft het aan te roeren.
Het is geen springwedstrijd waar we naar zitten te kijken.
Als je het Scala niet begrijpt, de rijtechniek niet om kan zetten van theorie naar praktijk, geen rijkunstig gevoel hebt, valt het niet mee om de moderne proeven te beoordelen, alleen weten de juryleden dat zelf niet, omdat ze zelf niet weten dat zij geen of nauwelijks ondergrond hebben.

Dat het de paardensport big business is geworden, is misschien juist wel het grote probleem anno 2011.
Het gaat om de knikkers, er zijn teveel belangen voor teveel groepen mensen.
Het paard is daaraan ondergeschikt, terwijl het wel de hoofdrol speelt. Zonder paard geen wedstrijd. En dan heeft een paard inderdaad geen stem.

Lees dan ff mijn vorige post ;) . Ik ben verre van zwart-wit denkend. Jij probeert me in een kamp te steken om een reden die jij kennelijk nodig acht.

Paardensport heeft altijd om geld gedraaid. Was tot voor enkele tientallen jaren terug een van de meest elitaire sporten.

Idd moet ik je gelijkgeven dat, als ik in de wedstrijdring kijk, ik kijk op uitvoering en dat afschilder tov een totaalbeeld. Waar je idd bij de africhting meer kijkt op de technische uitvoering en de correctheid daarvan. Maar wederom dat is het verschil in stukjes afzonderlijk rijden en in een wedstrijdgebeuren alles aan elkaar moeten rijden. Immers wordt in de ring enkel verwacht om het gevraagde te laten zien, niet hoe je dat bereikt hebt.
Heel simpel, mijn leerpaard (was inter II in duitsland) was gewoon niet goed genoeg voor de gp omdat hij super goed kon passageren en piafferen, maar de overgangen ertussen absoluut niet kon maken om die vloeiend te houden zonder verlies op elk onderdeel apart. Kwam er eigenlijk op neer dat hij in de piaffe te hard ging zitten ( dus als afzonderlijke oefening deed hij dat echt uit een boekje) maar om eruit te komen had hij moeite. Wss verkeerd aangeleerd, mss een lichamelijk iets. Bon, wat het ook was, voor mij was dat een super leerpaard :D

Ik ben het niet eens dat een paard door ruiters aanzien wordt als 'object'. Juist in die hoogste proeven moet je een eenheid zijn, en mij maak je niet wijs dat je dan geen band hebt met je paard en deze ondergeschikt maakt. Maar toegegeven in de huidige digitale wereld worden dergelijke combinaties ook een marketing tool op zich en kan je mss zo de indruk krijgen. Zelf heb ik reeds bij verschillende gekende namen getraind en dan sta je soms versteld dat achter dat publieke figuur ook een gewone man/vrouw zit. En dat vergeten sommigen ook wel.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:34

Michael1104 schreef:
wie zegt dat paarden uberhaupt bereden willen worden, of over hindernissen willen springen. Zo kan je natuurlijk nog wel even doorgaan...

En daar heb jij helemaal gelijk in, Michael!
Maar daarom is het ook zo belangrijk dat de rug van een paard, die immers géén draagfunktie heeft, zo goed en eerlijk mogelijk gebruikt wordt.
En dat betekent dat je altíjd uit moet gaan van de biomechanica van het paard en niet vanuit een gedachtengang van een mens. Een paard kan immers geen oorzaak en gevolg onderscheiden.
Zou hij dat wel kunnen, dan zou hij ons a.) niet op zijn rug toelaten en b.) zouden we normaal tegen hem kunnen praten en zouden we niet zo moeilijk hoeven doen.
Bovendien zou het paard dan dezelfde tree beklimmen op de ladder de Evolutie en ja dat dat niet zo is, daar hoef ik verder lijkt mij niet op in te gaan, we zijn geen kleuterklasje.
En daarom: wat voor ons als mens logisch is, is dat daarom nog niet voor een paard!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:42

Aukelizzy schreef:
Ja murphy, ook op grand prix niveau. De gedachte achter dit alles is om het zo simpel mogelijk te houden. En ik zie echt niet in wat daar mis mee is. Maar ja wie ben ik he. ;)

Biomechanica ÍS niet simpel. Dat willen wij mensen ervan maken, omdat óns dat beter uitkomt. Wij weten nog niet half hoe gecompliceerd het paardenlichaam in elkaar zit. Laatstaan met ruitergewicht!!
Anky is zo'n beetje de rijkste paardenvrouw van Nederland. Dat zegt al alles.
Vroeger, ja vroeger, (ik zal niet zeggen dat alles toen beter was, maar toen reed in ieder geval iedereen aan de hand v.h. Scala) besteedde men vele malen meer tijd aan de opleiding van een paard. Het was passie voor de trainers.
En gelukkig zijn er nog steeds heel veel mensen die wél tijd aan de opleiding van hun paard besteden, maar die hoor je niet.
Maarja, passie betaalt niet zo goed als "simpel", dat gaat veel sneller en dus rollen de knaken harder. Nogmaals: er zijn immers véél belangen, denk aan hengstenboeren, fokkers, eigenaren enz.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:45

Moll schreef:

Dezelfde vraag richting het scala? :D
In c komt alles op hetzelfde neer. 2 benen is vooruit, 1 been is buigbeen. daarnaast komt werken in het lichaam. Hoe? tempocontrole, lengtebuigingen, schouderplaatsing etc
Als je dat al onder controle hebt, dan zijn oefening maar trukjes die daarop gebasseerd zijn. Schouderbinnenwaarts is bvb lengtebuiging op dat ene been, schoudercontrole en dan meenemen, dus tempocontrole. Met dat tempo gegeven ga je een paard leren balanceren, uit die balans wordt een paard sterker, gaat normaal meer afdruk vertonen, vanuit die afdruk komt meer schwung en dus krijg je expressie. idem voor appuyementen, en alle andere oefeningen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:49

Je zegt het zelf al, Bulck, de overgangen gingen niet vloeiend. Hoe kan een paard dan "perfect" piafferen en passageren? Dat kan dan dus ook niet. Gelukkig kom jezelf ook tot dat inzicht.
Maar is dat nou niet wat ik bedoel: zo worden proeven toch kunstjes en is het toch geen rijKUNST meer?
Ik probeer jou helemaal niet in een kamp te plaatsen, Bulck, ik porbeer alleen naar boven te krijgen waar het over zou móet gaan, begrijp je.

En daarom is dit een zinloze discussie, omdat de doelstellingen tussen deze 2 manieren van werken, LDR contra Scala, totaal anders zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:52

Je hoorde mij niet zeggen dat het rijden volgens het skala makkelijk is, echter is het logische, en biomechanisch verantwoord, er word altijd van het paard uit gegaan en niet van uit de ruiter, het paard bepaald de sneheid en de duur van zijn opleiding, en niet de trainer/ruiter.
Maar echter alvoords je de uitspraken doet die je doet, is het dan niet beter je eerst er in te verdiepen hoe er gereden word volgens het skala in de KR?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:54

murphy102 schreef:
Aukelizzy schreef:

Biomechanica ÍS niet simpel. Dat willen wij mensen ervan maken, omdat óns dat beter uitkomt. Wij weten nog niet half hoe gecompliceerd het paardenlichaam in elkaar zit. Laatstaan met ruitergewicht!!
Anky is zo'n beetje de rijkste paardenvrouw van Nederland. Dat zegt al alles.
Vroeger, ja vroeger, (ik zal niet zeggen dat alles toen beter was, maar toen reed in ieder geval iedereen aan de hand v.h. Scala) besteedde men vele malen meer tijd aan de opleiding van een paard. Het was passie voor de trainers.
En gelukkig zijn er nog steeds heel veel mensen die wél tijd aan de opleiding van hun paard besteden, maar die hoor je niet.
Maarja, passie betaalt niet zo goed als "simpel", dat gaat veel sneller en dus rollen de knaken harder. Nogmaals: er zijn immers véél belangen, denk aan hengstenboeren, fokkers, eigenaren enz.

Maar wat is bij jou dan vroeger? En we leven nu... Ons bomma vond vroeger ook alles beter, maar is dat echt zo? Ik was er 30 jaar geleden nog niet, zelf eigenlijk tot voor 20jaar geleden ook nog niet in die mate dat ik dat toen al zo kon aanvoelen of een verschil merk. Duistland staat ook bekend om trek het in de krul en been eraan. Nu is dat ook veralgemene, maar zo zijn de meeste duitse paarden ook gebouwd/gefokt geweest jarenlang (mooi front en voorbeen, traag achterbeen). En gezien het scala Duits is, kan je daar mss dan ook een kritische noot bij maken... Want KWPN'ers zijn algemeen gekend om betere en snellere achterhanden en zowieso iets heter in het koppeke ook ;-). Dus mss is dat ook een factor die overgeslagen wordt. Lichamelijk bouw en aanleg én het trainingssysteem.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:56

bulck schreef:
Moll schreef:

Dezelfde vraag richting het scala? :D
In c komt alles op hetzelfde neer. 2 benen is vooruit, 1 been is buigbeen. daarnaast komt werken in het lichaam. Hoe? tempocontrole, lengtebuigingen, schouderplaatsing etc
Als je dat al onder controle hebt, dan zijn oefening maar trukjes die daarop gebasseerd zijn. Schouderbinnenwaarts is bvb lengtebuiging op dat ene been, schoudercontrole en dan meenemen, dus tempocontrole. Met dat tempo gegeven ga je een paard leren balanceren, uit die balans wordt een paard sterker, gaat normaal meer afdruk vertonen, vanuit die afdruk komt meer schwung en dus krijg je expressie. idem voor appuyementen, en alle andere oefeningen.

Wat is dan de meerwaarde van het hyperflexen van het paard, zoals ze doen in de LDR?
Als je begrijpt dat je je van lengtebuiging in het paardenlichaam geen overdreven voorstelling moet maken, kun je je dus afvragen wat er los "gesjord" moet worden door LDR-ruiters.
En daarvoor moet je enig begrip hebben van de anatomie en de fysiologie van een paard om te weten dat dat "dubbel vouwen" van een paard, zowel horizontaal als verticaal geen énkele zin heeft.
Dus waarom dan LDR gebruiken terwijl je zelf ook al aangeeft dat daar geweldige gymnastiserende oefeningen voor zijn...?!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:00

Weet je.... Ik zit dit nu zo allemaal eens te lezen.... Er is voor alle trainingswijzen wat te zeggen...

Ik ben van mening dat je de training ten alle tijden moet aanpassen aan het paard. En dan bedoel ik de bouw, het karakter en het africhtingsniveau.

Het ene paard wordt er beter van door steevast de stappen van het skala te volgen, bij een ander paard wissel je wat stappen om. De ene oefening gaat paard 1 beter af dan een andere oefening. Zo borduur je voort op wat je voor antwoord krijgt van je paard.

Zo rijd ik mijn ene paard echt wel eens wat ronder, maar de andere echt niet. Ze zijn volledig anders in bouw en in karakter en hebben, nu ik ontdekt heb (het leven blijft een leerpoces) wat voor hen een prettige wijze van trainen is, elke dag volop zin om aan het werk te gaan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:07

Bulck, het Scala is een vorm van opleiden, toen en nu, maar nú vindt men dat "te lang" duren.
Men koopt vandaag een paard en morgen wil men op wedstrijd en de handelstallen komen daar gewoon aan tegemoet, dat is business. Op zich mág men geld verdienen aan de paardensport, daar is niets mis mee, maar waar men niet aan moet sjorren is aan de opleiding van een paard, want dat stelt tegenwoordig niets meer voor.
Het Scala is juíst voor die hoog-in-het-bloed-staande paarden ideaal. Reed men maar weer zo, dan zou het op Marktplaats niet zo druk zijn met het aanbieden van al die verreden paarden die nu weggaan vanwege "tijdgebrek en recessie". Het gros is verknald!
Wat Duitsland betreft, ja ook daar is de Moderne Rijderij toegetreden.
Echter, als je je wat zou verdiepen in de huídige Duitse trainers, dan zou je weten dat zij overuren maken in het buitenland, zowel binnen als buiten Europa.
Zij hebben geld. Met dat geld kopen ze goede paarden in Nederland en Know-How in Duitsland!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:09

Moll schreef:
Buck is je ook op gevallen hoe de man de tegels verlengd en op pakt zo makkelijk en zonder het paard te hinderen in de proef, ik zie geen van de topruiters dit nog doen, het is zo suptiel hoe deze man rijd en ja ik zie ook foutjes maar kan hier van genieten, dit is rijtechnisch verantwoord, ik zie zelfs foutjes in de training, maar dan nog doet het maar na in de.zelfde harmonie en rust. En biomechanisch zie ik geen extemen jij wel?

Helemaal mee eens, ik zie in die proef een paard dat VRIJ en BLIJ meewerkt met de ruiter, en daarbij de kleine foutjes van de ruiter kan vergeven, prachtige hoofd halshouding, en veel schwung, en dat schakelen, zonder moeite, zo lijkt het:)