bulck schreef:Moll maar wat versta jij onder het klassieke? En biomechanisch niet doen kloppen vind ik ook niet terecht.
Als je bvb Klimke bekijkt ( duits voorbeeld) op de OS 1984, dan zie ik veel biomechanische houdingen van het paard die niet kloppen en die afgedwongen worden door de ruiter (vb front erop, weggedrukte rug,...). Neemt niet weg dat destijds Klimke zijn strepen verdiend heeft en daarvoor het nodige respect verdient.
Neem diezelfde ruiter op een filmpje waarin er geen proef gevraagd wordt, dan zie je correct uitgevoerde oefeningen. Dus klaarblijkelijk komt het klassieke wat tekort om alle FEI oefeningen aan elkaar te rijden? Dus wederom tussen theorie en praktijk zie je gewoon hiaten die simpelweg neerkomen op het feit dat wij niet superieur zijn op factoren die ons kunnen overvallen.
De stem van het paard? Tja heel cru, welk paard heeft dat echt? Wij beslissen over hen, ieder van ons vult dat in vanuit zijn eigen egocentrische IK. En eerlijk, dat is ook de enige reden waarom paarden nog niet verbannen zijn als attractie in een zoo. Want in de westerse landen hebben ze geen secundaire functie meer en vervullen ze nu een tertiare behoefte ( nl statussymbool voor het individu). De meeste mensen die bezig zijn met sport, zijn bezig met een management. In de paardensport wordt dat zelf een dubbelmanagement, gezien je instaat voor twee levende wezens die een eenheid moeten vormen. NU kan je heel hard gaan stigmatiseren op een trainingsmethode en dat afdoen als ongeschikt en oneerlijk. Maar waarop steun je dat dan? Of waar maak je dan het onderscheid met een andere topruiter die klassieker traint?
Wat een dubbelzinnige post. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Allereerst schaf de 5 dvd's van Klimke eens aan, nu te verkrijgen bij Mediaboekservice. Trouwens, zou dat toevallig zijn dat er nu zo'n run is op die dvd's??
Daarnaast, Bulck, is het zo dat een mensenleven te kort is om goed te leren paardrijden.
Ik heb het nu niet over Klimke, want die heeft zich inderdaad méér dan bewezen. Dat kun je van Anky ook zeggen, maar bij Klimke krijg ik warm kippenvel en bij Anky krijg ik koud kippenvel, als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat zal je wel niet willen begrijpen. Moet jij weten.
Je zegt zéér terecht dat er tussen de theorie en de praktijk hiaten zitten. En dat komt omdat we er nog lang niet zijn.
Wat ik merk aan jou is dat jij vooral naar de uitvoeringsfouten kijkt, terwijl de africhtingsfouten als een rode draad door de proeven lopen en niemand van de juryleden op topniveau durft het aan te roeren.
Het is geen springwedstrijd waar we naar zitten te kijken.
Als je het Scala niet begrijpt, de rijtechniek niet om kan zetten van theorie naar praktijk, geen rijkunstig gevoel hebt, valt het niet mee om de moderne proeven te beoordelen, alleen weten de juryleden dat zelf niet, omdat ze zelf niet weten dat zij geen of nauwelijks ondergrond hebben.
Dat het de paardensport big business is geworden, is misschien juist wel het grote probleem anno 2011.
Het gaat om de knikkers, er zijn teveel belangen voor teveel groepen mensen.
Het paard is daaraan ondergeschikt, terwijl het wel de hoofdrol speelt. Zonder paard geen wedstrijd. En dan heeft een paard inderdaad geen stem.