Anya schreef:het is een eeuwig durende steeds terugkerende discussie waar mensen het nooit over eens zullen worden.
Ik rij de meeste paarden zonder cap of vest (rij o.a. ook western). Sommige paarden rij ik met cap omdat ik ze niet vertrouw of niet ken. En mijn jongste paard rij ik met cap en bodyprotector (zo'n opblaasding). Als ik moet kiezen laat ik de cap weg en rij met mijn vest. Alle keren dat ik gevallen ben, kwam ik op mijn heup of stuit terecht. Springen doe ik niet dus de kans dat ik op een balk kom is erg klein.
En verder moet iedereen het lekker zelf weten en ophouden om roomser dan de paus bij ieder plaatje zonder cap te roepen dat het oh zo gevaarlijk is. In huis komen de meeste ongelukken voor. Je hebt 10x meer risico van je eigen keukentrap te donderen dan van je paard te vallen.
Ben je wel verzekerd als je zonder cap valt? Ik heb wel eens gehoord dat sommige ziektekostenverzekeraars niet betalen als je geen cap op hebt.
Maar geen idee of het echt zo is. Ik ben met cap gaan rijden toen het verplicht werd bij ons op stal. Toen vond ik het drama, nu heb ik er geen probleem meer mee.