Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:10

Ik rijd met cap en meestal zonder BP, alleen sinds kort met springen en crossen met.
Paar keer recht door een hindernis gegaan en bijna met paard en al onderuit gegaan daardoor, dus dan voor het idee toch maar een BP gehaald laatst.

Rijd af en toe wel zonder cap, maar meestal alleen even voor de foto of het moet zo superwarm zijn dat 'k 'm weleens vergeet :o .

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:11

Sandeman schreef:
haha ja dat haren zwiepen is zalig , in de winter zet ik buiten me cappie wel op, meer tegen de kou

Haha, met jou zit ik echt op 1 lijn, in de winter heb ik idd ook meestal netjes mijn cap op vanwege de warmte.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:14

Altijd met bodyprotector rijden(met dressuur of manegelesje) vind ik onzin, dan heb je gewoon geen vertouwen in je paard (oke, behalve als je een jong paard aan hetin rijden bent bv) met cross had ik wel body protector aan maar dat kwam door mn maa.

Ik rijd meestal met cap, maar soms niet alsik hem bv buiten uitstap of er ff opspring.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:19

Ik heb altijd mijn cap op, het idd net als een gordel in de auto.....
Voel me ook behoorlijk kaal zonder mn cap en heb n hele lichte dus vind m niet echt storend eigenlijk.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:28

Ik rijd met cap en zonder BP. Het laatste niet omdat het niet altijd in je voordeel werkt. Als je op een balk valt kan die naar binnen klappen en meer schade aanbrengen dan als je zonder valt. Het is net als een auto gordel, soms red het je leven soms andersom.

Vroeger reed ik nooit met cap maar tegenwoordig altijd. Ja het is heerlijk de wind door je haar voelen en het zonnetje op je bolletje maar nu ik ouder ben kies ik liever voor mijn veiligheid.

Vooral het verhaal een tijdje terug van een 17 jarig meisje dat overleed na een val met haar paard greep me erg aan. Ze had een bloeding of zwelling in haar hoofd en was niet te redden Het is zelfs de reden geweest om een betere cap aan te schaffen. Ik schrok vooral van het verhaal omdat haar paard was gevallen. Net een week ervoor was ik met een buitenrit met mijn paard gevallen omdat hij struikelde. Sommige dingen gebeuren, ookal heb je een braaf paard en kan je rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:33

het is een eeuwig durende steeds terugkerende discussie waar mensen het nooit over eens zullen worden.
Ik rij de meeste paarden zonder cap of vest (rij o.a. ook western). Sommige paarden rij ik met cap omdat ik ze niet vertrouw of niet ken. En mijn jongste paard rij ik met cap en bodyprotector (zo'n opblaasding). Als ik moet kiezen laat ik de cap weg en rij met mijn vest. Alle keren dat ik gevallen ben, kwam ik op mijn heup of stuit terecht. Springen doe ik niet dus de kans dat ik op een balk kom is erg klein.

En verder moet iedereen het lekker zelf weten en ophouden om roomser dan de paus bij ieder plaatje zonder cap te roepen dat het oh zo gevaarlijk is. In huis komen de meeste ongelukken voor. Je hebt 10x meer risico van je eigen keukentrap te donderen dan van je paard te vallen.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:39

Bodyprotector alleen met jonge paarden inrijden etc, eerste keer parcour springen enzo. Cap draag ik eigenlijk altijd, niet dat het nou zo fijn zit maar gewoon voor de veiligheid en pap en mam hebben dat ding niet voor niets gekocht :+

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:55

Anya schreef:
het is een eeuwig durende steeds terugkerende discussie waar mensen het nooit over eens zullen worden.
Ik rij de meeste paarden zonder cap of vest (rij o.a. ook western). Sommige paarden rij ik met cap omdat ik ze niet vertrouw of niet ken. En mijn jongste paard rij ik met cap en bodyprotector (zo'n opblaasding). Als ik moet kiezen laat ik de cap weg en rij met mijn vest. Alle keren dat ik gevallen ben, kwam ik op mijn heup of stuit terecht. Springen doe ik niet dus de kans dat ik op een balk kom is erg klein.

En verder moet iedereen het lekker zelf weten en ophouden om roomser dan de paus bij ieder plaatje zonder cap te roepen dat het oh zo gevaarlijk is. In huis komen de meeste ongelukken voor. Je hebt 10x meer risico van je eigen keukentrap te donderen dan van je paard te vallen.

Ben je wel verzekerd als je zonder cap valt? Ik heb wel eens gehoord dat sommige ziektekostenverzekeraars niet betalen als je geen cap op hebt.
Maar geen idee of het echt zo is. Ik ben met cap gaan rijden toen het verplicht werd bij ons op stal. Toen vond ik het drama, nu heb ik er geen probleem meer mee.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:57

Ik ben trouwens wel minstens 10x van een paard gevallen en nog nooit van een keukentrap :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:01

Toeval: de statistieken geven aan dat de meeste ongelukken in huis gebeuren. Vallen van trapje tijdens ramen lappen, van de trap stuiteren, uitglijden in de badkamer e.d. :D

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:04

merenque schreef:
Anya schreef:

Ben je wel verzekerd als je zonder cap valt? Ik heb wel eens gehoord dat sommige ziektekostenverzekeraars niet betalen als je geen cap op hebt.
Maar geen idee of het echt zo is. Ik ben met cap gaan rijden toen het verplicht werd bij ons op stal. Toen vond ik het drama, nu heb ik er geen probleem meer mee.

Ze zullen erg moeilijk gaan doen, maar de Nederlandse wet verplicht het niet, dus wie zijn zij om je te weigeren als je geen cap draagt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:08

ach welnee dat is echt flauwekul, dat is wat grote ruiterorganisaties je proberen wijs te maken: KNHS, Stichting Veilig Paardrijden e.d. Er is geen wettelijke capverplichting dus je bent gewoon verzekerd.

Het ligt anders als je op het paard van een ander van dat paard valt zonder cap en ze zijn aangesloten bij de stichting veilig paardrijden. Zoals de FNRS bijvoorbeeld. Die worden geacht erop toe te zien dat je een cap draagt en zij zijn verantwoordelijk voor de eigen gedragingen van hun eigendom (paard).

Als ik van mijn eigen paard donder, dan ben ik gewoon verzekerd hoor :j

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:10

Bedankt, duidelijk verhaal!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:03

Wanneer je van andersman paard onverhoopt afduvelt dan komt de aansprakelijkheidsverzekering om de hoek kijken.
Via een vriendin weet ik daar alles van haar bijrijdster is van haar paard onfortuinlijk gevallen en die droeg geen cap..

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 01:30

ik rij altijd met cap maakt niet uit op welk paard het is. bij ons op de manege is het verplicht en voel me ook niet veilig op de rug van een paard zonder cap dat komt denk ik omdat ik al van jongs af aan gewend ben aan een cap. Mijn bodyprotector draag ik alleen met het rijden van mijn pony, niet omdat ik hem niet vertrouw of gevaarlijk is maar gewoon voor de zekerheid omdat hij nog jong is. en bij mij heeft het nog een pluspunt want dan ga ik rechtop zitten omdat aners ie dlap di je stuitje beschermd anders heel de tijd tegen me zadel aankomt en dan de protector omhoog drukt, dus het is ook nog goed voor me zit omdat ik nooit echt een ster daarin geweest ben.

amazone65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 07:02

PaysBas schreef:
Wanneer je van andersman paard onverhoopt afduvelt dan komt de aansprakelijkheidsverzekering om de hoek kijken.
Via een vriendin weet ik daar alles van haar bijrijdster is van haar paard onfortuinlijk gevallen en die droeg geen cap..

Is dan de eigenaar van het paard aansprakelijk? Ik hoorde juist iemand laatst zeggen dat dat niet zo is...
Kan me idd wel voorstellen dat als je een paard huurt/leent van een FNRS manege en je draagt geen cap dat zij aansprakelijk zijn omdat zij erop moeten toezien, maar als je een paard huurt bij een stal/manege niet aangesloten bij een dergelijke instantie, is die dan toch aansprakelijk als je zonder cap rijdt?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:46

Amazone; klopt, de eigenaar vh paard wordt aansprakelijk gesteld.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:35

Ik rijd altijd met cap, voel me zelfs niet fijn als ik zonder cap rijd :')
Draag geen BP, heb er ook geen een eigenlijk..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:41

De cap van tt zijn ook helemaal niet meer van doe conehead dingen.
In allerlei kleuren en materialen.
Shoppen voor een cap is zelfs leuk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:30

PaysBas schreef:

En wanneer vraagt die verzekering ernaar? Toen mijn vriend met een gebroken enkel in het ziekenhuis belandde heeft niemand gevraagd hoe dat kwam en of het iemand anders was aan te rekenen. Ze behandelen gewoon en de verzekering betaalt gewoon......

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:45

Bodyprotector vind ik een beetje overbodig, bij iets als de cross misschien niet (maar ik heb me dan ook nooit verdiept in de letsels die voorkomen als gevolg van een val tijdens de cross :+ ) maar ouders die hun spruit een BP aantrekken tijdens manegelessen op een één of ander mega braaf beginnerspony'tje dat nog nooit een stap verkeerd heeft gezet, vind ik dan weer een beetje jammer...
Zelf rij ik altijd met cap, omdat het op de plaatsen waar ik rij verplicht is :P Ben er wel een paar keer op gestapt zonder, soms vergeet ik he 8)7 beetje dom, maarja.

Ben wel op maneges geweest waar caps niet verplicht waren, en vond wel dat er dan een beetje een sfeertje hing van 'mensen die met cap rijden zijn suf, die zonder rijden zijn vet rebels/cool/relaxt'. Beetje jammer vind ik dat, iemand die met een cap rijdt omdat hij/zij dat gewoon wil en veiliger vindt, wordt zo een beetje neergezet als een suf, voorzichtig persoon.
Oh en, als je nou een volwassene bent moet je natuurlijk zelf weten wat je doet, maar in kinderlessen zou ik het toch zeker verplicht stellen! Daar heb je dat misschien nog wel erger, dat de cappers kneusjes zijn en de niet-cappers super cool.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:46

nog nooit met bodyprotector gereden. Vind een cap ook een onding maar rijd er wel meestal mee :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:49

lifaya schreef:
Vind een cap ook een onding maar rijd er wel meestal mee :j

Mee eens :j. Maarja, onze buitenbak (waar normaal gesproken onze les plaatsvindt) ligt langs de weg, en er zijn toch nog heel veel scooters/brommers die het heel grappig vinden om met veel lawaai langs te komen, zodat onze paardjes er nog wel eens vandoor gaan.. Of een kudde wielrenners (ieieieieie eng ) of een vrachtwagen (hoewel die er niet zo gek veel aan kunnen doen :P

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:56

Het is fijn om te weten dat je wel verzekerd bent als je zonder cap van je paard valt! Ik dacht ook altijd dat dat niet zo was ;)

Ik probeer altijd met cap te rijden, ook al heb ik een ontzettend braaf en betrouwbaar paard, want je weet nooit! Toch zijn er altijd wel dingen zoals erg warm of snel rijden voor een feestje en geen zin om mijn haren te wassen, waardoor ik het weleens 'vergeet'. Naar buiten zal ik nooit gaan zonder cap, daar vind ik de kans te groot dat je iets tegenkomt waarvan je de reactie van je paard erop niet kan inschatten. Bodyprotectors vind ik ondingen (spring niet) en zie vaak dat mensen er een vreemde houding van krijgen..

Muscari2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:31

Ik heb nog nooit met een body protector gereden. En tja, de cap, de ene keer wel , de ene keer niet. Misschien een slechte gewoonte. Ligt er ook aan in welke bui mijn paard is. Met springen doe ik er wel altijd ene op. en met fris weer buiten zeer zeker ook. Maarja een dier kan altijd raar reageren of schrikken. Dus zou hem eigenlijk altijd op moeten hebben. Maar de wind door je haren is ook zo lekker.