Mijn houding is om je te bescheuren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:49

verography schreef:
Ik heb overigens op het Horse Event van 2 jaar terug op een nep paard gezeten en die meet je houding. Waar geef je te veel druk en waar niet genoeg. Hoe voelt zo'n paard dat. Moest zeggen dat het er netjes uitzag, maarja ik vond het neppe paard nou niet echt lopen zoals je het bij een echt paard voelt.

Lijkt me gaaf! Al moet ik zeggen dat ik nu wel al een verzorgpaardje heb die precies hetzelfde werkt. Ze reageert op alles wat je doet, of dat nu is wat je vraagt of niet. Ze beheerst alle westernoefeningen maar als jij niet de juiste hulpen juist gedoseerd geeft doet ze het gewoon lekker niet. En gelijk heeft ze. :D

Maar als correct rijden idd niet hetzelfde is als mooi rijden dan is die correcte houding toch meer een ideaalplaatje dan iets waar je erg mee bezig moet zijn? Dan komt de ontspanning en het juist gebruiken van je lichaam toch vóór de perfecte houding?

Overigens denk ik dat er maar heel weinig mensen zijn die gelijk netjes blijven zitten en meegaan in de beweging als paardlief serieus de benen neemt. Volgens mij is dan überhaupt blijven zitten en paard terugkrijgen even belangrijker dan of je hakken wel op de juiste lijn met je schouders zitten...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:50

Pluizebolpum schreef:
Overigens denk ik dat er maar heel weinig mensen zijn die gelijk netjes blijven zitten en meegaan in de beweging als paardlief serieus de benen neemt. Volgens mij is dan überhaupt blijven zitten en paard terugkrijgen even belangrijker dan of je hakken wel op de juiste lijn met je schouders zitten...

Nee joh, als je paard er vandoor gaat moet alles op 1 lijn blijven :P

Zonder dollen, ontspannen zitten gaat denk ik voor de perfecte houding.. maar is de perfecte houding niet ontspannend? Beetje kip/ei verhaal, maar ik denk niet dat je mooi/goed los van elkaar moet zien.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:46

Ik vind een goede houding belangrijker dan een ontspannen zit. Tenzij de ruiter te veel zn best doet om goed te zitten en daardoor het paard in de weg zit.
Zelf merk ik echt verschil bij mn paard. Heb altijd een stoelzit gehad en paard liep echt niet goed over zn rug en ik kon moeilijk hulpen geven. Probeerde wel mn houding te verbeteren, maar werd daardoor te veel gespannen want ook voor spanning bij paard zorgde. Nu heb ik een ander zadel dat voor mij beter zit. Mijn stoelzit is verminderd en ik kan ontspannen zitten en beter hulp geven. Mijn houding is nog niet perfect, maar ik merk zeker verschil bij mn paard.

Trennie

Re: Mijn houding is om je te bescheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:54

Niet iedereen zit even perfect. En voor velen valt er altijd te verbeteren. Niemand is uitgeleerd als het om paardrijden gaat. Iedereen 's niveau is verschillend.
Dat is helemaal niet erg, zolang je er maar eerlijk en serieus naar wilt kijken en aan wilt werken.
Dan ben je imo goed bezig.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:24

Ik vind een goede houding belangrijk, het hoeft niet perfect.
Ikzelf heb ook niet de beste houding en dat weet ik ook. Hier word ik ook mee geholpen en dat wil ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:36

TS ik zie in je profiel dat je zonder hoofdstel en beugels rijdt, ja maar dat kunnen er maar weinig hoor :D en dan is je houding nog niet eens zo slecht...pony loopt er heerlijk tevreden onder...

Ik vind de kaarsrechte starre dresuurruiter die het nodig vind om kaarsrecht achterover te gaan zitten en met strakke handen en starre benen te gaan rijden, eigenlijk veel storender..

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:21

Tja, ergens ook. Maar misschien is de 'perfecte dressuurhouding' zoals die bekend is ook wel niet de enige goede houding. Genoeg ruiters gezien die perfect konden rijden zonder zadel en hoofdstel, maar in het zadel dus niet zo netjes zitten. Als je je paard niet belemmert hangt het geheel van jezelf af, zonder dat het per definitie slecht is! :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:06

russel, ik zie geen filmpje of foto zonder beugels?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:09

Mijn houding is ook niet zo goed, maar ik zit er wel mee :P

Gabbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:03

Ik kan best begrijpen dat het soms lekker is om je even te laten hangen en niks te doen. Toch lijkt het me niet zo fijn voor het paard. Ik denk dat het ook belangrijk is om daar over na te denken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:32

ponylies schreef:
@ts ik heb nog nooit filmpjes van jou op bokt gezien met een paard dat over de rug loopt kan je er een plaatsen,
want die in je profiel bewijst juist het tegendeel ;)

mag ik hier nog andwoord op?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:01

Citaat:
Ik vind een goede houding belangrijker dan een ontspannen zit.

Daar ben ik niet mee eens, en ik weet ook niet of je dat uberhaupt wel zo kunt stellen. :)

Zitten naar het ideale plaatje geeft spanning en daardoor altijd verstoring.
Als je per sé naar het plaatje zou willen zitten dan kun je dat beter oefenen zonder op je paard te zitten, denk ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 08:45

Hoppa heel filmpje: [RIJ-ITP] Als je samen een kunt zijn....

Ik zit gewoon rustig door, laat mijn been afhangen, en over het algemeen vormt dat dan geen rechte lijn met de rest van mijn lichaam. Wel als we bv. zonder zadel in rengalop gaan en ik wat meer verlicht ga zitten.
Armen soepel en ontspannen, vaak rijd ik met lange teugel (buiten) maar als ik wel contact houd vormen onderarmen en teugels een lijn.
Mijn doorzitten is ook niet mooi naar het schijnt, stijf als een plank zitten hotsen en klotsen is wat je nastreeft. Ik beweeg liever wat meer met mijn heupen.

Foto? Zoiets?
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 1283936664

Nog met boomzadel, is al weer even terug. Op zich niet heel rampzalig, maar bv met mijn handen vind ik het niet kunnen, dan zie ik liever hoe het nu is, lekker los als het ware, niet meer zo stijfjes maar soepel etc.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:20

Gypsy: ik vind de foto niet echt een goed voorbeeld vanwege de positie van waaruit deze is genomen. Zo op het oog "lijk" je wat achterover te hangen en "lijkt" het of je je bekken iets teveel naar voren kantelt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 09:21

De foto was dan ook n.a.v. ponylies. :)
Ik ben nooit meer op een boomzadel te vinden. :=

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:08

Dat begrijp ik. Op zich is die foto niet slecht maar alleen niet geschikt om te beoordelen of deze houding zo slecht/beroerd is. Dat vind ik namelijk wel mee vallen. Op het filmpje zit je inderdaad lekker relaxed op je pony. Dat maakt je houding niet beroerd of slecht of inperfect. Daarmee staan je foto en filmpje dus lijnrecht tegenover wat je zelf beweert over je houding.

Perfect bestaat niet, we zijn maar mensen!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:32

Alles leuk en aardig. Maar dit is dus wat ik bedoel. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat wanneer ze dit kunnen, zij dan kunnen paardrijden.
En dat is niet zo.
Het houdt daar niet op. Het begint daar.

Want nog steeds zie ik geen paard wat tot dragen komt?
Ik zie geen ontspanning, aanleuning en een paard wat onder treedt.
Dat is iets heel anders dan wat ik terug zie op het filmpje.

Technisch rijden om je paard sterker te maken.
Dat is waar ik het over heb.
Dat is waar het in paardrijden om gaat.

Dit is lol met je knol, het erop gaan zitten en rondhobbelen wat ik al eerder noemde.
Niets mis mee, maar dat zou bijzaak moeten zijn, geen hoofdzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:03

verography schreef:
russel, ik zie geen filmpje of foto zonder beugels?

In haar profiel..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 12:12

In mijn profiel niet toch?

Ik beweer trouwens nergens dat op het filmpje een dragend paard te zien is. Lezen, lezen, lezen.
Op de foto wel, moet wel zeggen dat die al een paar jaar oud is nu, mijn houding was daar heel anders.

Het filmpje laat wel duidelijk zien imo, dat ik dus mijn benen wat afsteek, er geen rechte lijn rug kont hak is, maar... Ik zit niet te klotsen, wiebelen of wat dan ook.
Mijn houding is dus "om je te bescheuren" maar ik ken niet veel mensen die het me nadoen... (Galoperen zonder zadel en teugels, bochtjes rengalop draven maakt niet uit.)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:24

Ik denk juist dat je jezelf behoorlijk overschat.
Mensen die veel paarden rijden met een beetje pit kunnen over het algemeen prima zitten en hebben superveel balans om op te kunnen blijven zitten bij bijv. een hevige bokpartij.

Rechtuit rennen zonder zadel zou in principe elke ruiter moeten kunnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:26

Jou kunnen nadoen om in galop rond te kunnen rijden, zonder zadel.
Ik zou niet weten waarom. :')
Als kind deed ik dat wel vaak, toen ik nog een pony had.
Maar ik hoef mezelf nu niet meer tegenover iemand te bewijzen.

Mijn houding is ook niet perfect, denk ik.
Maar ik ben wel serieus met m'n paard bezig.
Ik ben ook echt niet zo'n dressuurprikker, rij zelfs voornamelijk buiten.
Wel heb ik nog altijd les eens in de 2 weken.
Je eigen houding te paard is wel in zoverre belangrijk, dat je paard goed onder je loopt.
Daar blijft het paard lichamelijk natuurlijk veel beter bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:05

TurdusMerula schreef:
Citaat:
Ik vind een goede houding belangrijker dan een ontspannen zit.

Daar ben ik niet mee eens, en ik weet ook niet of je dat uberhaupt wel zo kunt stellen. :)

Zitten naar het ideale plaatje geeft spanning en daardoor altijd verstoring.
Als je per sé naar het plaatje zou willen zitten dan kun je dat beter oefenen zonder op je paard te zitten, denk ik.

Punt is dat dat plaatje wel degelijk belangrijk is.
En dan niet om heel gespannen dat beeld na te bootsen, juist niet, dat ben ik zeker met je eens TM, maar als jouw schouders, heupen en hakken in één lijn zijn, is de kans veel kleiner dat je je evenwicht verliest. Als je rechtop zit, in balans, dan draag jij jezelf, en is de kans op overbelasting voor het paard veel minder groot. Paarden compenseren ontzettend veel voor ons, juist ook op dat gebied. Als je rug recht is, je schouders en armen ontspannen, je bent los in je polsen, dan kun je heel fijn met de paardenmond meegaan, en zal je paard veel gemakkelijker nageven en over de rug gaan lopen. Als je ontspannen bent in je heupen, ga je met de bewegingen van de rug mee, en dan zal het paard de rug niet wegdrukken, maar ontspannen, de buikspieren aan gaan spannen, en dan heb je zomaar dat mooie plaatje, en dat alleen maar door correct te zitten.

Maar je kunt jezelf niet dragen als je in je lendenen hangt, of zit als een zoutzak, je kunt dan onmogelijk met de beweging meegaan. En dat het wel zo voelt, is gewoon omdat je het gewend bent. Je gevoel klopt niet. Ik ken mensen die vreselijk op links zitten, maar denken dat ze in het midden van het paard zitten. Zet je ze dan recht, dan voelt het voor hen alsof ze scheef zitten. Ik heb zelf tijden voorover gezeten, en toen ik rechtop werd gezet, voelde het alsof ik achterover zat. Je gevoel klopt dan niet.
Je kunt niet met de mond meegaan als je gespannen bent in je rug en je schouders. Je kunt niet ontspannen je been aan het paard houden maar niet gebruiken als je met kapstokjes zit, je zult je tenen wel naar binnen moeten doen, en dan toch los in je been blijven, anders krijg je geflapper met je onderbenen. En als je dat doet als je op mijn paard zit, ga je heel erg hard...... :=

Dat plaatje is er om een reden, en dat schijnt iedereen te vergeten. Als jij optimaal met het paard wilt kunnen meebewegen, en ontspannen wilt zijn, dan ziet die houding eruit als dat plaatje.

Ga je heel gespannen dat beeld nabootsen, dan trek je je rug hol, zet je je benen vast, trek je je schouders op, armen vast, enz....... Dan gaat het idd nogal fout.

Maar om zo laconiek over houding en zit te doen, vind ik vreemd. Een goede houding is alles. Je zit is je basiste basis, en dus moet die goed zijn voor je überhaupt verder kunt. En dan kun je wel zeggen: het ziet er niet perfect uit, maar ik beweeg wel mee..... Dat kan dus niet. Zo werkt dat niet. Die ideale zit is wel dégelijk functioneel, daar is over nagedacht, door allerlei grootmeesters, en om dat dan zomaar weg te wuiven alsof het niks is, vind ik nogal arrogant.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:09

Dat ben ik met je eens Yammcha, uiteraard komt dat plaatje ergens vandaan. Maar mijn reactie was er een op 'zitten naar het plaatje is belangrijker dan ontspannen' (kort door de bocht omschreven) - en dat klopt volgens mij niet.

Stel dat iemand zijn voeten naar buiten draait op het paard maar dit buiten het rijden om ook doet (komt trouwens vaak niet vanuit de voet), dan kan diegene wel heel krampachtig proberen zijn voeten naar binnen te houden omdat dat zo hoort - maar dat geeft juist spanning wat zich door het hele lijf van ruiter (en paard) zal uiten. Dan heb ik dus liever iemand die met 'losse' benen zit maar dan niet zit volgens het plaatje.
Dat even als voorbeeld.

Uiteraard zal een ruiter die zijn zo ontspannen als mogelijk! zit, zijn best doet, feedback krijgt, enz. - het plaatje steeds meer benaderen. :)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:13

Nee, mijn houding is op dit moment niet helemaal goed. Mijn rug buigt soms te ver naar
voor, mijn handen moet ik meer stil houden, en ook moet ik goed letten op mijn kuiten,
buikademhaling en meegaande bekken.
Daarom loop ik nu lessen op manege paarden bij de beginnelingen. Ik wil mijn pony er niet
mee opzadelen, dat ik nu eenmaal niet zo goed meer rij als vroeger.
Zijn 5 jaar moeten stoppen door omstandigheden. Dus ja, dan maar even terug op de manege
paarden aan mijn zit werken (heb een goede instructeur, geeft mij goede werkpunten),
zodat tegen de tijd dat het lente word, ik mijn pony toch veel minder belast. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:06

TurdusMerula schreef:
Dat ben ik met je eens Yammcha, uiteraard komt dat plaatje ergens vandaan. Maar mijn reactie was er een op 'zitten naar het plaatje is belangrijker dan ontspannen' (kort door de bocht omschreven) - en dat klopt volgens mij niet.

Stel dat iemand zijn voeten naar buiten draait op het paard maar dit buiten het rijden om ook doet (komt trouwens vaak niet vanuit de voet), dan kan diegene wel heel krampachtig proberen zijn voeten naar binnen te houden omdat dat zo hoort - maar dat geeft juist spanning wat zich door het hele lijf van ruiter (en paard) zal uiten. Dan heb ik dus liever iemand die met 'losse' benen zit maar dan niet zit volgens het plaatje.
Dat even als voorbeeld.

Uiteraard zal een ruiter die zijn zo ontspannen als mogelijk! zit, zijn best doet, feedback krijgt, enz. - het plaatje steeds meer benaderen. :)

Maar dan heeft die persoon flapperbenen, en volgens mij is het een niet beter dan het ander. Dan is het voor het paard óf een been wat er steeds tegenaan flapt (raar he dat sommige paarden helemaal dood zijn voor het been) wat volgens mij bloedirritant is, of het kan de wending niet door want het wordt geblokkeerd door een gespannen been...... zeg het maar......

Punt is natuurlijk dat het plaatje wel degelijk iets is om naar te streven, maar dat het wel uitmaakt hoe je dat doet, en puur na-apen werkt overduidelijk niet......
En dat is waar mensen de fout ingaan (en instructeurs ook, want je hoort wel: tenen naar binnen, maar ze vertellen er niet bij hoe) en dan wordt dat plaatje nagedaan, zonder dat daar de juiste technieken voor aangeleerd worden, en daar komt ook het beeld van die keurig zittende, maar totaal gespannen ruiter vandaan. En dát beeld klopt dus niet, het plaatje wel.

En dan krijg je van die uitspraken als van TS van: nou, ik zit helemaal neit volgens het plaatje, je lacht je dood, maar ik zit wel mee met de beweging. Het enige wat je dan imo aantoont is dat je een heleboel kennis mist.